سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
قالب وردپرس درنا توس
خانه » اعتقادی » آیا به اعتقاد شیعه هرکس امامت را انکار کند کافر است؟

آیا به اعتقاد شیعه هرکس امامت را انکار کند کافر است؟

در یکی از سایت های مخالفین مطلبی آمده بود که قابل نقد و تامل است

نوشته شده بود که: شیعه امامت را از اصول دین می داند و هرکسی که امامت را قبول نداشته باشد مرتد و حلال الدم می داند و در کتب معتبر شیعه روایت کرده اند که گفته اند هر کس یکی از امامان را نیز انکار کند کافر است.

کلینی بابی دارد به اسم من ادعى الإمامه و لیس لها بأهل. در زیر این باب روایات زیادی از جمله این روایت را می آورد: عِدَّهٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنْ دَاوُدَ الْحَمَّارِ عَنِ ابْنِ أَبِی یعْفُورٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ( علیه السلام ) قَالَ سَمِعْتُهُ یقُولُ ثَلَاثَهٌ لَا یکَلِّمُهُمُ اللَّهُ یوْمَ الْقِیامَهِ وَ لَا یزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ مَنِ ادَّعَى إِمَامَهً مِنَ اللَّهِ لَیسَتْ لَهُ وَ مَنْ جَحَدَ إِمَاماً مِنَ اللَّهِ وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّ لَهُمَا فِی الْإِسْلَامِ نَصِیباً . (أصول الکافی: ۱/۳۷۳، ۳۷۴)

ابی عبد الله علیه السلام می گوید سه گروه هستند که خداوند با آنها در روز قیامت حرف نمی زند و آنها را پاک نمی گرداند و عذاب سختی خواهند داشت، کسی که ادعای امامت کند که برای او نیست و کسی که یکی از امامان از نزد خدا آمده را انکار کند و کسی که فکر کند این دو گروه (یا این دو ابوبکر و عمر) نصیبی از اسلام داشته اند.

در پاسخ به این سوال به چند نکته باید توجه کرد

نکته اول:

مردم چند گروه هستند

۱-گروهی از مردم دنبال حق هستند و هر کجا حق را یافتند از آن پیروی می کنند،این گروه از بحث ما خارج هستند

۲-گروهی جاهلان قاصر هستند یعنی افرادی که به علماء دسترسی ندارند همانند کسانی که در قاره ای دور زندگی می کنند و تاکنون به ذهنشان خطور نکرده است که فلان عمل اشتباه است این گروه اگر به حق دست نیابند در قیامت عذرشان پذیرفته است

۳-گروهی جاهلان مقصر هستند یعنی افرادی که برایشان امکان تحقیق و جستجو درباره حق فراهم است ولی انسان های بی تفاوت و بی اعتنایی نسبت به مسائل دینی هستند که این گروه در قیامت معذور نمی باشند

۴-گروهی که عامدانه و از سر لجاجت با حق مخالف هستند که این گروه هم قطعا در قیامت عذرشان پذیرفته نیست

منظور از روایتی که سوال کننده آورده بود گروههای سوم و چهارم هستند

به تعبیر دیگر اگر کسی برایش روشن شود که امامت حق می باشد ولی در صدد توجیه و مخالفت با حق باشد،چنین کسی قطعا در قیامت معذور نیست

نکته دوم:

کسانی که ایراد می کنند که شیعه می گوید منکرین امامت کافر هستند،چرا به کتب خودشان رجوع نمی کنند که گفته شده است، منکر خلافت ابوبکر کافر هست

من أنکر خلافه أبی بکر فهو کافر.
هر کس منکر خلافت ابوبکر باشد، کافر است.
فتاوای هندیه، ج۲، ص ۲۶۳ الشیخ نظام وجماعه من علماء الهند – الصواعق المحرقه على أهل الرفض ،ابن حجر هیثمی،ج ۱ ص ۱۳۹ و………..

پس باید طبق این قول که منکر خلافت ابوبکر کافر است، نعوذبالله حضرت زهرا را هم کافر بدانیم چرا که در کتب اهل سنت آمده است که حضرت زهرا از حکومت ابوبکر ناراضی بود
ماتت و هی غضبان عن أبی بکر.حضرت زهرا در حال غضب از ابوبکر از دنیا وفات کرد—فلم تکلمه حتی توفیت.با ابوبکر سخن نگفت تا این که وفات کرد–صحیح البخاری، ج۵، ص۸۲ – صحیح مسلم، ج۵، ص۱۵۴

 

نکته سوم:

در بعضی از کتب علمای شیعه آمده است کسی که امامت را انکار کند کافر است

توضیحی درباره این گونه کلام ها

فقها، صراحت دارند بر این‌که: کلمه «کفار» که در کتاب‌های ما آمده است، مراد، کفر از ایمان نیست.( دلیل این که کلمه کفر در همه جا به معنای عدم ایمان نیست این آیه می باشد:وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی‏ لَشَدیدٌ— و [نیز یاد کنید] هنگامى را که پروردگارتان اعلام کرد که: اگر سپاس گزارى کنید، قطعاً [نعمتِ‏] خود را بر شما مى‏ افزایم، و اگر ناسپاسى کنید، بى‏ تردید عذابم سخت است‏
در اینجا، کلمه کفر استعمال شده است، ولی منظور طبق جملات قبل،منظور عدم شکر نعمت است)

امام خمینی می فرماید:
فما وردت فی أنهم کفار لا یراد به الحقیقه بلا إشکال. کلمه «کفر» که نسبت به اهل سنت در کتاب‌های ما هست، کفر واقعی نیست. کتاب الطهاره للسید الخمینی، ج۳، ص۳۲۳

آیت الله خوئی در کتاب طهارتشان می فرمایند:
فلا یعتبر فی الإسلام غیر الشهادتین …، السیره القطعیه الجاریه على طهاره أهل الخلاف، حیث إن المتشرعین فی زمان الأئمه ع و کذلک الأئمه بأنفسهم کانوا یشترون منهم اللحم و یرون حلیه ذبائحهم و یباشرونهم.غیر از شهادتین (شهادت به وحدانیت خداوند و رسالت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم))، در مسلمانی و پاکی انسان، چیز دیگری دخالت ندارد … سیره بزرگان ما جاری است بر پاکی اهل سنت. ائمه (علیهم السلام) و بزرگان ما از اینها گوشت می‌خریدند و … کتاب الطهاره للسید الخوئی، ج۲، ص۸۳

نکته چهارم:

سوالی بی پاسخ از اهل سنت

من مات بغیر امام، مات میته جاهلیه.هر کس بدون امام از دنیا برود، مرگش، مرگ جاهلی است.مسند احمد، ج۴، ص۹۶،صحیح مسلم، ج۶، ص۲۲
اهل سنت باید درباره این حدیث جوابگو باشند که:امروز امامی که واجب الطاعه است و معرفت آن بر همه واجب است،کیست؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.