پدیده های مشابه معاد . . . سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
پدیده های مشابه معاد . . .
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6
  1. #1
    عضو خودماني
    آسیه سادات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1388
    نوشته : 1,217      تشکر : 4,500
    1,990 در 887 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    آسیه سادات آنلاین نیست.

    اشاره پدیده های مشابه معاد . . .




    قران کریم سخنان منکرین زندگی دوباره را نقل کرده که غالبا چیزی بیش از استبعاد نیست و احیانا اشاره به شبهات ضعیفی دارد که منشا استبعاد و شک در زندگی پس از مرگ شده است. از این رو پپدیده‌های مشابه معاد را یاد آور می‌شود تا رفع استبعاد و شک در زندگی پس از مرگ شده است. از اینرو پدیده‌های مشابه معاد را یاد آور می‌شود تا رفع استبعاد گردد و حتمی بودن زندگی دوباره پس از مرگ اثبات شود.
    پدیده های مشابه معاد . . .

    بهار همه طراوتش را مدیون یک گل است
    گل نرگس





  2. تشكرها 2

    ملکوت (15-10-1389), سابحات (21-11-1390)

  3.  

  4. #2
    عضو خودماني
    آسیه سادات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1388
    نوشته : 1,217      تشکر : 4,500
    1,990 در 887 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    آسیه سادات آنلاین نیست.

    اشاره پاسخ : پدیده های مشابه معاد . . .





    رویش گیاهان


    زنده شدن انسان پس از مرگ ، از آن جهت است که حیات مسبوق به موت است تشبیه روییدن گیاه در زمین بعد از خشکی و مردگی آن است. از اینرو تامل در این پدیده که همواره جلو چشم همه انسانها رخ می‌دهد، کافی است که به امکان حیات خودشان بعد از مرگ پی‌ببرند و در واقع آنچه موجب ساده شمردن این پدیده و غفلت از اهمیت آن شده عادت کردن مردم به دیدن آن است و گرنه از جهت پیدایش حیات جدید ، فرقی با زنده شدن انسان بعد از مرگ ندارد.

    قرآن کریم برای دریدن این پرده عادت مکررا توجه مردم را به این پدیده جلب و رستاخیز انسانها را به آن تشبیه می‌کند و می‌فرماید : «فَانظُر اِلی آثارِ رَحمَة اللهِ کَیفَ یُحیی الاَرضَ بعد مَوتها اِنَّ ذلک لَمُحیی المَوتی و هو علی کلِّ شیءٍ قَدیر ؛ پس به آثار رحمت الهی بنگر که چگونه زمین را بعد از مرگش زنده می‌کند تحقیقا زنده کننده مردگان هست و او بر هر چیزی تواناست» ( سوره روم _ 50)
    پدیده های مشابه معاد . . .

    بهار همه طراوتش را مدیون یک گل است
    گل نرگس





  5. تشكر

    ملکوت (15-10-1389)

  6. #3
    عضو خودماني
    آسیه سادات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1388
    نوشته : 1,217      تشکر : 4,500
    1,990 در 887 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    آسیه سادات آنلاین نیست.

    اشاره پاسخ : پدیده های مشابه معاد . . .




    خواب اصحاب کهف


    قرآن کریم بعد از ذکر داستان شگفت انگیز اصحاب کهف که حاوی نکته‌های آموزنده فراوانی است می فرماید: «و کَذلِکَ اَعثَرنا عَلَیهِم لِیعلَموا انَّ وَعَد اللّه حقٌ و اَنَّ الساعه آتیةٌ لا رَیبَ فیها؛ بدین سان مردم را بر ایشان آگاه ساختیم تا بدانند که وعده خدا راست است و قیامت خواهد آمد و جای شکی در آن نسیت» (سوره کهف/21 ) بی شک اطلاع از چنین حادثه عجیبی که عده ای در طول چند قرن خواب باشند سپس بیدار شوند تاثیر خاصی در توجه انسان نسبت به زنده شدن دوباره خواهد داشت، زیرا هر خواب رفتنی شبیه مردن است. (النوم اخ الموت) و هر بیدار شدنی شبیه زنده شدن پس از مرگ.

    لیکن در خواب‌های عادی ، اعمال زیستی بدن بطور طبیعی ادامه می‌یابد و بازگشت روح ، تعجبی را بر نمی‌انگیزد اما بدنی که سیصد سال از مواد غذایی استفاده نکند می‌بایست فاسد شد و از بین می‌رفت. پس چنین حادثه خارق‌العاده‌ای می‌تواند توجه انسان را به ماورای نظام عادی جلب کند و بفهمد که بازگشت روح به بدن همیشه نیاز به فراهم بودن شرایط ندارد.‌
    پدیده های مشابه معاد . . .

    بهار همه طراوتش را مدیون یک گل است
    گل نرگس





  7. تشكر

    ملکوت (15-10-1389)

  8. #4
    عضو خودماني
    آسیه سادات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1388
    نوشته : 1,217      تشکر : 4,500
    1,990 در 887 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    آسیه سادات آنلاین نیست.

    اشاره پاسخ : پدیده های مشابه معاد . . .




    زنده شدن حیوانات

    قرآن کریم همچنین به زنده شدن غیر عادی چند حیوان اشاره می‌کند که از جمله آنها زنده شدن چهار مرغ به دست حضرت ابراهیم علیه‌السلام‌ است و داستان آن در آیه 260 سوره بقره بطور مفصل بیان شده است. هنگامی که زنده شدن حیوانی پس از متلاشی شدن اعضای بدنش و مخلوط شدن با اعضای بدن حیوان مرده دیگری ممکن باشد پس زنده شدن انسان هم ناممکن نخواهد بود.
    پدیده های مشابه معاد . . .

    بهار همه طراوتش را مدیون یک گل است
    گل نرگس





  9. تشكر

    ملکوت (15-10-1389)

  10. #5
    عضو خودماني
    آسیه سادات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1388
    نوشته : 1,217      تشکر : 4,500
    1,990 در 887 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    آسیه سادات آنلاین نیست.

    اشاره پاسخ : پدیده های مشابه معاد . . .




    زنده شدن بعضی از انسانها در همین دنیا

    مهمتر از همه نمونه‌ها ، زنده شدن بعضی از انسانها در همین جهان است که قرآن کریم چند نمونه از آن را یارآور می‌شود :



    • از جمله داستانی یکی ازانبیای بنی اسرائیل است که در سفری عبورش به مردمی می‌افتد که هلاک و متلاشی بودند و ناگهان به ذهنش خطور کرد که چگونه این مردم دوباره زنده خواهند شد! خداوند متعال جان او را گرفت و بعد از یکصد سال دوباره زنده‌اش ساخت و به وی فرمود : چه مدت در این مکان توقف کرده‌ای؟ او که گویا از خوابی برخاسته است گفت : یک روز یا بخشی از روز . خطاب شد بلکه تو یکصد سال در اینجا مانده‌ای. ( بقره _ 259)

    • مورد دیگر ، داستان گروهی از بنی اسرائیل است که به حضرت موسی گفتند : ما تا خدا را آشکارا نبینیم هرگز ایمان نخواهیم آورد! و خدای متعال با صاعقه‌ای آنان را هلاک کرد و سپس به درخواست حضرت موسی علیه‌السلام آنان را زنده ساخت. (بقره _ 55 ، 56)

    • و نیز زنده شدن یکی از بنی اسرائیل که در زمان حضرت موسی علیه‌السلام به قتل رسیده بود بوسیله زدن پاره‌ای از پیکر یک گاو ذبح شده به او که داستان آن در سوره بقره ذکر شده و در ذیل آن آمده است: «کَذلِکَ یُحیی الله الموتی و یُریکُم آیاتِهِ لَعَلَّکُم تَعقِلون» ؛ بدین سان خدا مردگان را زنده می‌کند و نشانه‌هایش را به شما می‌نمایاند باشد که با خود دریابید

    • همچنین زنده شدن بعضی از مردگان به اعجاز حضرت عیسی علیه‌السلام را می‌توان نشانه‌ای بر زنده شدن دوباره قلمداد کرد.


    منابع


    1. آموزش عقاید/))آیت اللّه مصباح یزدی))

    پدیده های مشابه معاد . . .

    بهار همه طراوتش را مدیون یک گل است
    گل نرگس





  11. تشكر

    ملکوت (15-10-1389)

  12. #6
    عضو خودماني
    آسیه سادات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1388
    نوشته : 1,217      تشکر : 4,500
    1,990 در 887 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    آسیه سادات آنلاین نیست.

    اشاره پاسخ : پدیده های مشابه معاد . . .




    معاد و زنده شدن مردگان در برابر چشم ابراهیم





    ابراهیم علیه السلام همچنان در صحرا و بیابان ، کنار کوهها سیر مى کرد و با دیدار پدیده هاى آفرینش و شگفتى هاى جهان ، خداشناسى خود را تکمیل مى کرد و به خوبى مى آموخت که :

    برگ درختان سبز از نظر هوشیار
    هر ورقش دفترى است معرفت کردگار ابراهیم در مسیر راه به دریا رسید، غرق تماشاى دریا و امواج دریا شد، سپس به راه خود ادامه داد. ناگاه دید حیوان مرده اى در کنار دریا و در میان آب افتاده و حیوانات دریایى و خشکى به آن حمله مى کنند و گوشت آن را مى خوردند، گویى نخستین بار بود که ابراهیم چنین حادثه اى را مى دید. ناگاه این مطلب به دلش راه یافت : اگر تمام بدن این حیوان مرده ، جز بدن حیوانات مختلف دریایى و صحرایى شده و هر جزیى از بدن آن جز بدن چندین حیوان قرار گرفت ، چگونه در روز قیامت تکه هاى بدن او در کنار هم جمع مى شود و آن حیوان بار دیگر زنده مى گردد؟!
    البته ابراهیم علیه السلام به زنده شدن مردگان یقین پیدا کرده بود، ولى مى خواست که بر یقینش بیفزاید و سراسر قلبش سرشار از یقین کامل گردد. از این رو دست به آسمان بلند کرد و گفت : (( خدایا! به من بنمایان که چگونه چنین مردگانى را زنده مى کنى ؟ ))

    خداوند فرمود: (( مگر تو به روز قیامت ایمان نیاوردى ؟ ))

    ابراهیم عرض مرد: (( چرا، ایمان دارم ولى مى خواهم دلم سرشار از ایمان و یقین و باور گردد و به عالى ترین مرحله یقین برسد. ))

    خداوند به او فرمود: (( چهار پرنده را بگیر و سر آنها را ببر، و سپس گوشت بدن آنها را بکوب و درهم بیامیز، آنگاه گوشت کوبیده شده را به ده قسمت تقسیم کن و هر قسمتش را بر سر کوهى بگذار و سپس در جایى بنشین و آنها را به اذن خدا به سوى خود بخوان . ))

    ابراهیم ، طبق فرمان خدا چهار پرنده را که عبارت بودند از خروس ، طاووس ، اردک و کلاغ گرفت و آنها را کشته ، گوشت آنها را درهم آمیخت و سپس ده قسمت کرد. هر قسمتى را روى کوهى نهاد، آنگاه کمى دورتر رفت و در حالى که منقار آن چهار پرنده در دستش بود، در جایى نشست و صدا زد: (( اى پرندگان ! به اذن خدا زنده شوید و به نزد من پرواز کنید. )) در همان لحظه گوشتهاى مخلوط شده پرندگان از هم جدا شد و به صورت چهار پرنده در آمد و روح در آنها دمیده شد، و به سوى ابراهیم علیه السلام پرواز کردند و به منقارهاى خود پیوستند.
    ابراهیم علیه السلام با چشم خود صحنه معاد و زنده شده مردگان را دید و در نهایت شگفتى متوجه دانه هایى که روى زمین ریخته بود شد که پرندگان به چیدن آنها مشغولند.
    قلب ابراهیم سرشار از اطمینان و باور گردید، سخن قلبش را به زبان آورد و گفت :
    آرى ، خداوند بر همه چیز تواناست و زنده شدن مردگان پس از مرگ ، به دست او است ، خدایى که هم از ذره هاى بدن مردگان آگاه است و هم توانایى بر جمع آنها را دارد.
    مولانا در مثنوى مى گوید: این چهار پرنده هر کدام رمز و کنایه از یکى از خوهاى زشت انسانى است . اردک کنایه از حرص و آز است . کلاغ کنایه از آرزوى دراز. خروس نشانه شهوت پرستى و طاووس بیانگر مقام طلبى انسانهاست و اگر کسى خود را از اسارت این چهار خصلت زشت رهایى بخشد مى تواند پرواز کند و در راه ابراهیم خلیل علیه السلام قدم بردارد و به مرحله عالى کمالات برسد.

    تو خلیل وقتى اى خورشید هُش
    این چهار اطیار رهزن را بکش خُلق را گر زندگى خواهى ابد
    سر ببر زین چار مرغ شوم و بد بط و طاووس است و زاغ است و خروس
    این مثال چار مرغ اندر نفوس بط حرص است و خروس آن شهوت است
    جاه طاووس ‍ است و زاغ انیّت است



    پدیده های مشابه معاد . . .

    بهار همه طراوتش را مدیون یک گل است
    گل نرگس





  13. تشكر

    ملکوت (15-10-1389)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •