عوامل كاهش و افزایش ايمان سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
عوامل كاهش و افزایش ايمان
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4
  1. #1
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    22609
    دلنوشته
    38
    بحق حرمت صلوات ، زیارت کربلا را قسمت ما کن
    نوشته : 52,749      تشکر : 51,098
    162,257 در 45,380 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 87
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    جديد عوامل كاهش و افزایش ايمان







    عوامل كاهش و افزایش ايمان


    از نظر فقهى ، كفر بر دوقسم است : اعتقادى و عملى ، كفر اعتقادى بى اعتقادى به اصول عقايد است كهيا از ابتدا وجود ندارد و يا پس از اعتقاد ، زايل مى شود كه از آن به «ارتداد» تعبير مى ‏كنند. گاهى نيز اعتقاد قلبى ندارد اما در ظاهر ، اعتقادواقعى ‏اش را بروز نمى ‏دهد. در اين صورت ، در اعتقاد گرفتار كفر باطنى مى‏شود. البته كفر باطنى با اسلام ظاهرى قابل جمع است.
    آنچه در اين بحث مد نظر است كفر عملى است : ارتكاب گناه يا ترك واجب.چ
    در اين زمينه دو دسته روايات داريم :
    دسته اول ، رواياتى است كه گناه را زايل كننده ايمان مى ‏دانند ، از باب نمونه :

    1.
    محمد بن حكيم از امام كاظم (ع) روايتى بدين مضمون نقل كرده است :
    گفتم آيا گناهان كبيره موجب خروج بنده از دايره ايمان مى ‏گردد.
    فرمودند : بلى و نه فقط كبائر كه صغائر هم باعث خروج از منطقه ايمان است.

    2. «
    قال رسول الله (ص) لا يزنى الزانى و هو مؤمن و لا يسرق السارق و هومؤمن » (1)
    رسول الله (ص) فرمودند : زنا نمى ‏كند زناكار در حاليكه او مؤمن است و سرقتنمى‏ كند سارق در حاليكه او مؤمن است.
    3.
    روايت ديگرى را عبيد بن زراره نقل كرده است.
    مى ‏گويد «ابن قيس» (ظاهرا ابو حنيفه بر امام باقر (ع) وارد شده ‏اند) روكرد به حضرت و گفت : ما كسانى را كه مسلمان هستند و پيرو مكتب ما هستند ،به دليل معاصى خارج از ايمان نمى ‏دانيم.
    «
    فقال له ابو جعفر (ع): يا ابن قيس اما رسول الله (ص) فقد قال: لا يزنىالزانى و هو مؤمن و لا يسرق السارق و هو مؤمن » (2)
    امام باقر (ع) فرمودند : اما رسول الله زناكار را در حين زنا و دزد را درحين دزدى ، مؤمن نمى‏ دانند.
    از اين دسته از روايات برداشت مى‏ شود كه گناه ، قاطع ايمان است.
    اما دسته دوم : از زوال موقت يا تضعيف ايمان به سبب گناه سخن مى‏ گويد ، ازجمله :
    1.
    مرحوم مجلسى روايت مفصلى را در بحار نقل مى ‏كند كه قسمتى از آن را ذكرمى ‏كنيم :
    شخصى به نزد على (ع) آمد و گفت : گروهى گمان مى‏ كنند كه بنده نمى ‏تواندزنا كند و مؤمن هم باشد. دزدى كند ، شرب خمر نمايد ، رباخوارى كند ، خونحرامى را بريزد و در عين حال مؤمن باشد.
    فرمود : آنچه را كه دوستت گفته است ، راست است. «سمعت رسول الله (ص) يقول والدليل عليه كتاب الله » (3) از رسول الله (ص) اين مطلب را شنيدم كه روحايمانى از گناهكار مفارقت مى ‏كند. و دليل آن هم كتاب خداست
    2.
    در روايتى ديگر «ابن ثيابه» مى‏ گويد در خدمت امام صادق (ع) بوديم. بهايشان گفته شد : ديده ‏ايد زناكارى را و حال آنكه آن مؤمن باشد ؟ « فقالعليه السلام: لا » (4) فرمودند : خير ، ايمان از وى سلب مى ‏شود.
    3.
    در روايتى «ابن بكير» از امام باقر (ع) نقل مى ‏كند كه حضرت از قول رسولخدا (ص) نقل مى ‏فرمودند :
    «
    اذا زنى الرجل فارقه روح الايمان» (5) هنگامى كه شخص زنا مى ‏كند، روحايمان از وى جدا مى ‏شود.
    4.
    در روايت ديگرى فرموده ‏اند :
    «
    فاذا فرغ من العمل فان تاب يعود اليه الروح» (6) پس هنگامى كه از گناهفارغ شده و توبه كرد روح ايمان بسوى او باز مى‏ گردد.

    مقصود روايات اين نيست كه چنين شخصى از نظر فقهى كافر مى ‏شود و نجس است. بحث ، بحث باطنى است.
    اين روايات دو معنا مى ‏تواند داشته باشد : احتمال اول اين كه : مؤمن باارتكاب گناه ، نزول درجه پيدا مى‏ كند. با عمل حرام ايمانش تضعيف مى ‏شود ودر سراشيبى سقوط قرار مى ‏گيرد .

    احتمال دوم كه مصيبت بالاترى است ، مسئله «قطع و وصل» است. يعنى در حالارتكاب حرام رشته ايمان قطع مى‏ شود و اگر موفق به توبه شد ، وصل مى ‏شود. قطع ايمان بر اثر گناه قطعى است ، اما وصل دوباره ايمان مسلم نيست.

    چه بسا انسان عاصى موفق به توبه نشود و آيا كسى مى ‏تواند مطمئن باشد كه پساز توبه به حالت قبلى ‏اش باز مى ‏گردد؟ !
    در گذشته، عمل را لازمه ايمان دانستيم.گفتيم كه نمى ‏شود عسل باشد و شيرينىنداشته باشد .در اينجا هم مى ‏گوييم :
    آيا مى ‏توان تصور كرد گناه كه ظلمت است باشد و در عين حال نورانيت درونىهم وجود داشته باشد ؟! محال است. اگر بخواهيم حمل به صحت هم كنيم بايدبگوييم مرتبه ايمان در گناهكار نزول پيدا مى ‏كند.




    عوامل كاهش و افزایش ايمان
    *******************************
    من اونی ام که هرگز سایه ای نداشت .... اما توبخاطر بسپار،
    گرچه گذر زمان فرصت
    مهرورزیدن رادریغ نمی کند،اما مرگ
    رااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************



  2. تشكرها 3

    ya_fatemeh (15-10-1389), آسیه سادات (15-10-1389), ستايش (17-10-1389)

  3.  

  4. #2
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    22609
    دلنوشته
    38
    بحق حرمت صلوات ، زیارت کربلا را قسمت ما کن
    نوشته : 52,749      تشکر : 51,098
    162,257 در 45,380 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 87
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    جديد پاسخ : عوامل كاهش و افزایش ايمان







    عوامل افزايش ايمان :

    1.
    تفكر در صنع الهى :

    و آن سير فكرى است كه ايمان را تقويت مى ‏كند.
    على (ع) عادت داشتند كه در دل شب به آسمان بنگرند و بر اختلاف شب و روز ونشانه‏ هاى خدا فكر كنند.
    يكى از اهل معرفت را مى ‏ديدم كه در نيمه شب هاى زمستان غالبا در حجره راباز مى ‏كرد و به ايوان مى‏ رفت و به آسمان نگاه مى ‏كرد و با خود زمزمهمى‏ كرد و بعد به نماز شب مى ‏ايستاد. بارها خود من اين عمل را از وىمشاهده كرده بودم. شب مردان خدا ، روز جهان افروز است


    2.
    توجه به نعم الهى :

    تذكر به نعمت ‏هايى كه خداوند در اختيار انسان قرار داده است ، موجب افزايشايمان مى‏ گردد.
    تفكر در الطافى كه حق تعالى در طول زندگى به انسان داشته است ، رشته ودادبا حق را مستحكم مى ‏كند.

    3.
    محبت به اولياى خدا :

    پيوند قلبى با اوليا و دوستان خدا، ايمان را محكم مى ‏كند.به نسبتى كه محبتافزايش يابد، ايمان رو به تزايد مى ‏گذارد.
    به يك معناى دقيق مى ‏توان گفت كه اصولا به دليل رشته محبت به اوليا ،انسان مى ‏تواند به كمال ايمانى برسد. اين طريق ، تاثير مستقيم بر افزايشايمان آدمى دارد و حقيقت ايمان چيزى جز محبت به اوليا نيست.

    امام باقر (ع) به «فضيل بن يسار» فرمودند :
    به حقيقت ايمان نمى ‏رسيد تا آنكه در شما سه خصلت پديد آيد : مرگ را برزندگى و فقر را بر ثروت و مرض را بر صحت ترجيح دهيد.
    فضيل مى‏ گويد : «چه كسى اين طور است؟» حضرت مى ‏فرمايد :
    همه شما !! كدام چيز پيش شما محبوب تر است؟ اينكه بميريد اما دوستى ما راداشته باشيد يا زندگى كنيد در حالى كه ما از شما خشمگين باشيم. فضيل مى‏گويد : عرض كردم : به خدا سوگند مرگ با محبت شما براى ما خوش ‏تر است.
    حضرت فرمود : هم چنين است فقر و بى نيازى ، مرض و تندرستى.
    فضيل بلافاصله پاسخ مى‏ دهد : «اى و الله» (7) به خدا قسم ، همين طور استكه مى ‏فرماييد.

    4.
    عمل صالح :

    در تمام مقامات معنوى ، «قوس نزول و صعود» مطرح است. ابتدا انسان از طريقعقل يك معناى عالى و والا را ادراك مى ‏كند. آنگاه كه تصديق عقلى بر روى دلاثر گذارد ، دلبستگى پديد مى ‏آيد كه از آن به ايمان تعبير مى‏ كنند. ايندلبستگى نزول مى ‏كند و حالتى نورانى براى نفس پيدا مى ‏شود و اين حالت براعضا و جوارح اثر مى ‏گذارد.در كلمات برخى بزرگان آمده است كه مقامات معنوىمركب است از معرفت ، حالت و عمل. اين سخن اشاره به قوس نزول دارد. ازمرتبه تفكر شروع شده و به مرتبه عمل منتهى مى ‏شود.
    عوالم وجود هم اين چنين است. عوالم وجود از جبروت به ملكوت وسپس ناسوت تنزلمى ‏يابند.
    جبروت ، عالم عقل است ، ملكوت عالم نفس است و ناسوت عالم ماده است.
    در كنار قوس نزول ، قوس صعود وجود دارد. اين بار عمل انسان صعود پيدا مى‏كند و بر نفس اثر مى ‏گذارد و حالت نفس ، ايمان را تقويت مى‏ كند. بنابراين ، همان طور كه عمل لازمه ايمان است ، بر ايمان نيز منعكس مى ‏شود.

    عوامل كاهش و افزایش ايمان
    *******************************
    من اونی ام که هرگز سایه ای نداشت .... اما توبخاطر بسپار،
    گرچه گذر زمان فرصت
    مهرورزیدن رادریغ نمی کند،اما مرگ
    رااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************



  5. تشكرها 2

    آسیه سادات (15-10-1389), ستايش (17-10-1389)

  6. #3
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    22609
    دلنوشته
    38
    بحق حرمت صلوات ، زیارت کربلا را قسمت ما کن
    نوشته : 52,749      تشکر : 51,098
    162,257 در 45,380 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 87
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : عوامل كاهش و افزایش ايمان







    بنابراين ، از عوامل مهم تقويت ايمان «عمل صالح» است.
    سؤال مهم در اينجا اين است كه چه اعمالى پايه ‏هاى ايمان را تحكيم مى‏كنند.

    1.
    گوش دادن به سخن محبوب :

    انسان از سخن معشوق و محبوب لذت مى ‏برد.تا وقتى كه ترنم معشوقبه گوش عاشقمى ‏رسد ، اين محبت و پيوند و ايمان تازه مى ‏ماند و از گزند زوال در امانخواهد بود.

    2.
    سخن گفتن با محبوب :

    راز و نياز و گفتگو با وى ، پيوند محبت را تحكيم مى ‏كند.

    3.
    ياد محبوب :

    آنگاه كه محبوب را مؤثر حقيقى بدانيم در جميع كارها به ياد او خواهيم بود ودر هر عملى به او تكيه مى‏ كنيم.
    همچنين براى استحكام پيوند قلبى با خدا، بايد از دائره تأثير جاذبه‏ هاىغير الهى خارج شد. يعنى محبت غير خدا را از دل بيرون كرد.
    در سوره انفال آمده است : «انما المؤمنون الذين اذا ذكر الله وجلت قلوبهم واذا تليت عليهم آياته زادتهم ايمانا و على ربهم يتوكلون» (8) همانا مؤمنانكسانى هستند كه آنگاه كه ياد خدا مى‏ شود دلهايشان از فرط محبوب مى ‏لرزد وآنگاه كه سخن محبوب را مى ‏شنوند، بر ايمانشان افزوده مى‏ گردد و برپروردگارشان توكل مى‏ كنند.

    بنابراين مؤثرترين عمل براى تشديد ايمان ، تلاوت قرآن است.

    كسانى كه نماز را بر پاى مى دارند. آيه شريفه به مرحله راز و نياز عاشق بامعشوق و جذب اشاره دارد.
    «
    و مما رزقناهم ينفقون» (9) از آنچه روزيشان كرده‏ ايم انفاق مى ‏كنند.
    اين آيه شريفه به عامل دفاعى اشاره دارد :
    رزق ـ به معناى عام ـ شامل تمام نعمتهايى مى ‏شود كه خدا در اختيار انسانقرار داده است و انفاق رد كردن و بر گرداندن تمام الطاف و نعم به حق تعالىاست. لذا ، در كنار ايمان و عمل ، مسئله انفاق مطرح است. انفاق پس از نماز ،مستحب است.
    انفاق بعد از عمل از اين نظر ضرورت دارد كه پيوستن منهاى گسستن ، خطرناك ياناممكن است.
    مانند نمازگزارى كه دلش در گرو تعلقات مادى است ، اين انسان در خطر استلهذا اين لازمه ورود در دايره جاذبه الهى و بريدن از جاذبه‏ هاى ديگر است. همسر رزق است ، فرزند رزق است : پدر ، مادر ، برادر ، دوست ، مال ، جاه وامثال اينها رزق هستند و هر يك به تناسب ، انفاقى دارند.
    على (ع) فرمودند : « الايمان شجرة اصلها اليقين و فرعها التقوى و نورهاالحياء و ثمرها السخاء » (10)
    ايمان درختى است كه اصلش يقين و شاخه ‏اش تقوا ، شكوفه ‏اش حيا و ميوه‏ اشجود و سخاوت است.

    مقصود از تقوا در اين روايت تنها پرهيز از گناه نيست. اين تقوا ، احتراز ازشبهات و مكروهات را نيز در بر مى ‏گيرد. انسان زندگى مادى خود را تداوممى‏ بخشد ، اما لذاتش پيوند با خداوند است.

    حيا كه در روايت به شكوفه درخت (نور) تشبيه شده است ، شامل همه اقسام حياست، حيا از خود ، خدا و مخلوق.
    جود و سخاوت نه تنها در خصوص امور مالى بلکه درباره همه چيز است. شايد دراينجا سخاوت مرادف انفاق باشد چرا كه سخا ، ملك ه‏اى است كه انسان همتىبلند مى‏ بخشد و امور مادى را در ديدگان او تحقير مى ‏كند.

    عوامل كاهش و افزایش ايمان
    *******************************
    من اونی ام که هرگز سایه ای نداشت .... اما توبخاطر بسپار،
    گرچه گذر زمان فرصت
    مهرورزیدن رادریغ نمی کند،اما مرگ
    رااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************



  7. تشكرها 2

    آسیه سادات (15-10-1389), ستايش (17-10-1389)

  8. #4
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    22609
    دلنوشته
    38
    بحق حرمت صلوات ، زیارت کربلا را قسمت ما کن
    نوشته : 52,749      تشکر : 51,098
    162,257 در 45,380 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 87
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : عوامل كاهش و افزایش ايمان








    عوامل بقا و زوال ايمان
    :

    امام صادق (ع) از امام حسين (ع) و آن حضرت از امير المؤمنين (ع) نقل مى‏فرمايند :
    از على (ع) پرسيدند ، چه چيز موجب ثبات ايمان است ؟
    فرمود : ورع
    چه چيز باعث زوال آن است ؟ فرمودند : طمع (11)

    مشابه همين مضمون را در روايت ديگرى ، «ابان بن سويد» از امام صادق (ع) نقلكرده است. روشن است كه در اين گونه روايات بحث اعتقادى منظور نيست. چون بابودن اعتقاد ايمان هم هست و اگر اعتقاد از دست برود ، ايمان هم زايل مى‏شود.
    در اين روايت ، ثبات و زوال ايمان از نظر عملى و به عنوان بحث اخلاقى ونفسانى مطرح است. ورع و طمع در فضايل و رذايل اخلاقى محسوب هستند.
    اين روايت ، اشاره به معناى دقيقى دارد. تثبيت ايمان زمانى ميسر است كه بعداز پرهيز از حرام ، از شبهات هم پرهيز شود (ورع) و زوال آن به اين است كهنه تنها از شبهات كه از حرام نيز پرهيز نشود (طمع)
    طمع ، هواهاى نفسانى را لباس تحقق مى ‏دهد و هيچ حد و مرزى هم نمى‏ شناسد. انسان طمع كار ، به حرام و شبهه ، لباس شرعى مى ‏پوشاند و به آسانى «اصالةالحلية و اصالة البرائة» جارى مى ‏كند و از اين رهگذر نفس را به گناه مى‏آلايد.
    يكباره مى ‏بينيم با مسلمانى روبرو هستيم كه در عمل ، لا ابالى‏ گرىگريبانش را گرفته است. آنچه مى ‏خواهد انجام مى ‏دهد و براى كارهايش توجيهشرعى هم مى ‏تراشد.
    طمع ، انسان را در دو جنبه مسخ مى ‏كند. بعد معنوى و بعد انسانى. در اينروايت مسخ معنوى حاصل از طمع مطرح شده است.
    توضيح آنكه آدمى با هر چيزى انس بگيرد ، به آن محبت پيدا مى ‏كند. هر قدرانس انسان با خدا بيشتر شود ، محبتش افزون ‏تر و هر قدر با غير خدا مأنوسباشد ، از محبت و علاقه او به خدا كاسته مى ‏شود. طمع ، انس انسان با غيرخداست.
    بسيارند كسانى كه خدا را قبول ندارند اما به دليل سماحت و سخاوت انسانى ،به يك سلسله ارزشها و فضايل انسانى پايبندند.
    طمع كار ارزش هاى انسانى را براى رسيدن به خواسته‏ هايش پايمال مى‏ كند.

    پى ‏نوشت ها
    :
    1.
    همان ، ص .416
    2.
    وسايل ، ج 15، ص .325
    3.
    بحار الانوار ، ج 69، ص .63
    4.
    همان ، ص 179، البته جمله «صدق اخوك» در اين مأخذ نيست.
    5.
    همان ، ص 197: «ايزنى الزانى...»
    6.
    وسايل ، ج 15، ص .324
    7.
    با اين عبارت يافت نشد. مضمون آن : همان، ج 20، ص .310
    8.
    معانى الاخبار باب معنى حقيقت ايمان ، ص 189، و نيز بحار الانوار، ج 72،ص .40
    9.
    سوره انفال ، آيه .2
    10.
    سوره بقره ، آيه .3
    11.
    غرر الحكم ، ج 2، ص .47
    12.
    وسايل ، ج 16، ص 25



    عوامل كاهش و افزایش ايمان
    *******************************
    من اونی ام که هرگز سایه ای نداشت .... اما توبخاطر بسپار،
    گرچه گذر زمان فرصت
    مهرورزیدن رادریغ نمی کند،اما مرگ
    رااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************



  9. تشكرها 2

    آسیه سادات (15-10-1389), ستايش (17-10-1389)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •