منابع حدیث کساء سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
منابع حدیث کساء
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 14 , از مجموع 14
  1. #11
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : منابع حدیث کساء





    مستفیض یا متواتر



    بعضى تلاش کرده‏اند تا در تواتر حدیث کساء تشکیک کنند. بدین اعتبارکه متضمن این معناست که على و فاطمه زهراعلیها السلام در کنار رسول خداصلى الله علیه وآله‏خوابیده بودند، اما معقول نیست که اینان در مقابل دیدگان مردم بیگانه‏بخوابند. همین‏طور معقول نیست که همسر پیامبرصلى الله علیه وآله تمایل خود را براى‏خوابیدن در کنار شوهرش [پیامبرصلى الله علیه وآله] در حالى ابراز دارد که مردم پیرامون‏آنان حضور دارند و صداى‏شان را مى‏شنوند و آنان را مى‏بینند.
    معناى این سخن آن است که این واقعه در داخل خانه و آن‏جا که احدى‏غیر از پیامبرصلى الله علیه وآله و على و فاطمه و حسن و حسین‏علیهم السلام و ام سلمه حضورنداشت، به وقوع پیوسته است. لذا افراد دیگرى در آن‏جا حاضر نبوده‏اند تا این‏واقعه را به طور مستقیم و آن‏گونه که خود دیده‏اند، نقل کنند. بنابراین، نقل‏روایت در همین افراد منحصر مى‏شود.
    آرى، ممکن است که عمر بن ام سلمه که در آن موقع پنج‏یا شش ساله بود،در این واقعه حضور داشته و آن را بنابر دید خود نقل کرده باشد.
    منابع حدیث کساء
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  2. #12
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : منابع حدیث کساء




    بنابراین معلوم مى‏شود کسانى که غیر از این شش تن واقعه را نقل کرده وبه نام احدى از اینان تصریح نکرده‏اند، واسطه نقل را انداخته‏اند.
    از آنچه گذشت‏به دست مى‏آید که حدیث کساء در تمام طبقات متواترنیست، بلکه مستفیض است; زیرا روایت آن منحصر به چهار تن از این افرادشش گانه است; زیرا ما روایت این حدیث را نه از پیامبرصلى الله علیه وآله دیده‏ایم و نه ازفاطمه. 33
    پاسخ ما این است که:
    1. شاید کسانى روایت على و حسن و حسین‏علیهم السلام را با وجود این که امامان‏معصوم و پاکیزه‏اند، نپذیرند، بلکه لازم بدانند که دیگران هم به آنان منضم‏باشند تا روایت اینان به نظرشان صحیح آید.
    2. این مساله - همان‏گونه که بیان شد - از ده‏ها تن از صحابه، از طرق‏گوناگون و الفاظ مختلف نقل شده است. موحد ابطحى در کتاب خود«آیة‏التطهیر فى احادیث الفریقین‏» تعداد زیادى از این روایات را آورده است.
    غیر معقول است که در تمام این روایات، واسطه‏ها حذف شده باشند.آرى، ممکن است در یک یا دو و احتمالا سه مورد، بنا به دلایل استثنایى وغیر دائمى، واسطه‏ها حذف شوند، اما حذف آن در ده‏ها مورد آن هم در یک‏مساله خاص، بى‏نهایت‏بعید و بلکه غیر معقول و غیر قابل قبول به نظرمى‏رسد.
    منابع حدیث کساء
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  3. #13
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : منابع حدیث کساء




    شمارى از این راویان تصریح کرده‏اند که خودشان در این واقعه حضورداشته و آن را از نزدیک با چشمان خود مشاهده کرده‏اند و یا پیامبرصلى الله علیه وآله راچندین ماه دیده‏اند که به در خانه فاطمه‏علیها السلام مى‏آمد تا مضمون آیه مبارکه راتاکید نماید. این بدان معناست که واسطه نه عمدا حذف شده است و نه سهوا.
    4. راویان بخشى از این روایات با صراحت گفته‏اند که تصریح پیامبرصلى الله علیه وآله ‏مبنى بر فرود آمدن این آیه درباره پنج تن را به گوش خود و یا از على یافاطمه یا حسن و حسین شنیده‏اند. همین تواتر نقل براى ثبوت مساله کافى‏است و هرگاه این مطلب از رسول خداصلى الله علیه وآله ثابت‏شود، تکذیب پیامبرصلى الله علیه وآله کفرو خروج از دین است و حتى تکذیب على‏علیه السلام که همواره با حق است و حق بااو و نیز سایر پنج تن; زیرا تکذیب آنان، تکذیب پیامبرصلى الله علیه وآله است.
    5. چرا این نویسنده مدعى است که در حدیث کساء آمده که فاطمه زیرپارچه در کنار على‏علیه السلام و پیامبرصلى الله علیه وآله و حسن و حسین‏علیهما السلام و در مقابل دیدگان‏مردان بیگانه خوابید؟! در حالى که این حدیث تصریح دارد که پیامبرصلى الله علیه وآله آنان‏را جمع کرد و با پارچه پوشید و آن گاه این آیه شریفه فرود آمد. روایت جابربه نشستن زیر پارچه و نه خوابیدن زیر آن تصریح دارد. جابر بن عبدالله ازعلى‏علیه السلام روایت کرده که آن حضرت به پیامبرصلى الله علیه وآله گفت: نشستن ما زیر این‏پارچه چه فضیلتى دارد؟ این همان روایتى است که همین نویسنده بدان استنادو اعتماد کرده و همان‏گونه که ملاحظه کردید در آن هیچ‏گونه ذکرى از خواب‏نشده است!
    منابع حدیث کساء
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  4. #14
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : منابع حدیث کساء




    پى‏نوشتها:
    1) ر.ک: فروع کافى، ج‏8، ص‏53; بحار الانوار، ج‏75، ص‏359; الوافى، ج‏5، ص‏274; المحجة‏البیضاء، ج‏2، ص‏264; البیان، ص‏249.
    2) نفحات اللاهوت، ص‏85.
    3) شواهد التنزیل، ج‏2، ص‏10.
    4) تاویل الآیات الظاهره، ج‏2، ص‏456.
    5) نهج الحق و کشف الصدق، ص‏173.
    6) المیزان فى تفسیر القرآن، ج‏16، ص‏13.
    7) ینابیع الموده، ص‏174.
    8) منهاج السنه، ج‏3، ص‏4 و ج‏4، ص‏20.
    9) درباره این احادیث‏بسیار فراوان داراى اختلاف الفاظ، ر.ک: جامع البیان، ج‏22، ص‏5 و 7; الدرالمنثور، ج‏5، ص‏198 - 199; فتح القدیر، ج‏4، ص‏271 - 279; جوامع الجامع، ص‏372; التسهیل‏لعلوم التنزیل، ج‏3، ص‏137; تاویل الآیات الظاهره، ج‏2، ص‏457 - 459; الطرائف، ص‏130 - 132;مجمع البیان، ج‏9، ص‏138 و ج‏8، 356 - 357; بحارالانوار، ج‏35، ص‏206 و 223 و ج‏45،ص‏199 و ج‏37، ص‏35 - 36; نهج‏الحق، ص‏173 - 175; صحیح مسلم، ج‏7، ص‏130; کشف الیقین‏فى فضائل امیر المؤمنین، ص‏405; الایضاح، ص‏170; مسند احمد، ج‏4، ص‏107 و ج‏3، ص‏259 و285 و ج‏6، ص‏292، 298 و304 و ج‏1، ص‏331; المعجم الصغیر، ج‏1، ص‏65 و 135; الجامع‏الصحیح، ج‏5، ص‏663، 699 و 351 - 352 و ص‏133، 146، 147، 158 و 172; التبیان، ج‏8،ص‏307 و 309; احقاق الحق (ملحقات)، ج‏9، ص‏1 - 69و ج‏3، ص‏31 - 53 و ج‏2،ص‏502 - 573 و ج‏14، ص‏105 - 400 و ج‏18، ص‏383 - 359; ذکر اخبار اصبهان، ج‏1، ص‏108;الفصول المهمة، ص‏7 - 8; الاصابه، ج‏2، ص‏509 و ج‏4، ص‏378; الصواعق المحرقه، ص‏137 و141 - 143; تفسیر نور الثقلین، ج‏4، ص‏270 - 277; فضائل الخمسه من الصاح السته، ج‏1،ص‏224 - 243; ینابیع الموده، ص‏107 - 108، 167 - 174 و 193; العقد الفرید، ج‏4، ص‏313;التاریخ الکبیر، بخارى، ج‏1، قسم‏2/ ص‏69 - 70، 110 و 197; انساب الاشراف، ج‏2،ص‏104 - 106; الکافى، ج‏1، ص‏287; تاریخ بغداد، ج‏10، ص‏278، و ج‏9، ص‏26 - 27; مناقب‏خوارزمى، ص‏23 و 224; السیرة النبویه، ج‏2، ص‏300; السنن الکبرى، ج‏2، ص‏149 - 153 و ج‏7،ص‏63; البدایة والنهایه، ج‏5، ص‏321 و ج‏8، ص‏35 و 205.
    10) جامع البیان، ج‏22، ص‏5; التفسیر الحدیث، ج‏8، ص‏262; الدر المنثور، ج‏5، ص‏199; الفصول‏المهمه، ص‏8; ینابیع الموده، ص‏108، 260 و 193; مجمع الزوائد، ج‏9، ص‏121 و 168; البرهان،ج‏3، ص‏324; مسند احمد، ج‏3، ص‏258 - 259.
    11) الدر المنثور، ج 5، ص 199; الطرائف، ص 128; مناقب خوارزمى، ص 13; بحارالانوار، ج 35،ص 223; احقاق الحق، ج 2، ص 563; مشکل الآثار، ج 1، ص 338 - 339; ذخائر العقبى،ص 24 - 25; کشف الیقین فى فضائل امیر المؤمنین، ص 405; بحارالانوار، ج 35، ص 214و 223.
    12) الدر المنثور، ج‏5، ص‏199; مناقب خوارزمى، ص‏23; وفاء الوفاء، ج‏2، ص‏45 و 467; شواهدالتنزیل، ج‏2، ص‏27 - 28 و 51; البرهان فى تفسیر القرآن، ج‏3، ص‏313 - 314; امالى صدوق، ج‏1،ص‏257; بحار الانوار، ج‏35، ص‏145، 209، 213 و 216.
    13) مسند طیالسى، ص‏274; اسد الغابه، ج‏5، ص‏66.
    14) جامع البیان، ج‏22، ص‏6; فتح القدیر، ج‏4، ص‏280; شواهد التنزیل، ج‏2،ص‏50 و 91;نورالابصار، ص‏112; البدایة و النهایه، ج‏5، ص‏321.
    15) شواهد التنزیل، ج‏2، ص‏28، 50 - 51; کفایة الطالب، ص‏376; ینابیع الموده، ص‏260;نور الابصار، ص‏112.
    16) شواهد التنزیل، ج‏2، ص‏50; ینابیع الموده، ص‏260.
    17) مجمع الزوائد، ج‏9، ص‏169; شواهد التنزیل، ج‏2، ص‏50.
    18) مجمع الزوائد، ج‏9، ص‏169; الصراط المستقیم، ج‏1، ص‏188.
    19) الدر المنثور، ج‏5، ص‏199; البرهان فى تفسیر القرآن، ج‏3، ص‏313; نورالابصار،ص‏112; امالى‏مفید، ص‏318; امالى طوسى، ج‏1، ص‏88; اسد الغابه، ج‏5، ص‏174.
    20) البرهان فى تفسیر القرآن، ج‏3، ص‏317; بحار الانوار، ج‏35، ص‏207; تفسیر قمى، ج‏2، ص‏67.
    21) ینابیع الموده، ص‏260.
    22) تفسیر القرآن العظیم، ج‏3، ص‏485; فرائد السمطین، ج‏1، ص‏368; التفسیر الحدیث، ج‏8،ص‏262; مجمع البیان، ج‏8، ص‏357; بحار الانوار، ج‏35، ص‏222.
    23) الطرائف، ص‏128; شواهد التنزیل، ج‏2، ص‏32; الصراط المستقیم، ج‏1، ص‏187; العمده، ص‏40;نفحات اللآهوت، ص‏84; احقاق الحق (ملحقات)، ج‏9، ص‏52.
    24) جامع البیان، ج‏22، ص‏7; الدر المنثور، ج‏5، ص‏198.
    25) اسد الغابه، ج‏2، ص‏12; الجامع الصحیح، ج‏5، ص‏351 و 663; التفسیر الحدیث، ج‏8، ص‏261.
    26) ذخائر العقبى، ص‏21; ینابیع الموده، 87، ص‏228; بحار الانوار، ج‏35، ص‏223.
    27) تفسیر فرات، ص‏335.
    28) این سخن اگر در تمامى مصادرى که آمد و در پى خواهد آمد نباشد، دست کم در بیش‏تر آنهادیده مى‏شود. ما در این‏جا خواننده گرامى را به منابع زیر یادآور مى‏شویم: الدرالمنثور، ج‏5،ص‏198; فتح القدیر، ج‏4، ص‏279; جامع البیان، ج‏22، ص‏6 - 7; جوامع الجامع، ص‏372;الفصول المهمه، ص‏8; تاویل الآیات الظاهره، ج‏2، ص‏457 - 459; کفایة الطالب، ص‏12 و 372;اسعاف الراغبین، ص‏106; تفسیر فرات، ص‏332 - 340; مجمع البیان، ص‏356 - 357; اسد الغابه،ج‏3، ص‏413 و ج‏2، ص‏12; الجامع الصحیح، ج‏5، ص‏351، 663 و 669; العمدة، ص‏33 و 39;الطرائف، ص‏124 - 126; بحارالانوار، ج‏35، ص‏209، 213، 214، 219، 220، 226، و 270; تاریخ‏بغدادج‏9، ص‏126 - 127، وج‏10، ص‏278; ینابیع الموده، ص‏107، 230، 228 و 294; مستدرک‏حاکم، ج‏2، ص‏416; مناقب ابن المغازلى، ص‏303; الصواعق المحرقه، ص‏227 و 541; لباب‏التاویل، ج‏3، ص‏466; مسند احمد، ج‏6، ص‏292 و 404; الکافى، ج‏1، ص‏287; فرائد السمطین،ج‏1، ص‏316; احقاق الحق، ج‏2، ص‏568; مجمع البیان، ج‏8، ص‏357.
    29) الدر المنثور، ج‏5، ص‏198; مشکل الآثار، ج‏1، ص‏334; جامع البیان، ج‏22، ص‏7; نفحات‏اللاهوت، ص‏84; مرقاة الوصول، ص‏106; بحار الانوار، ج‏35، ص‏217 و 228.
    30) احقاق الحق، ج‏2، ص‏568.
    31) الکافى، ج‏2، ص‏287; تاریخ بغداد، ج‏10، ص‏278; السیرة النبویه زینى دحلان، ج‏2، ص‏330;بحار الانوار، ج‏35، ص‏311; تفسیر عیاشى، ج‏1، ص‏250 - 251.
    32) ذخائر العقبى، ص‏22; ینابیع الموده، ص‏108 - 109 و 294 و نیز ر.ک: نور الابصار، ص‏112;اسعاف الراغبین، ص‏107; الصواعق المحرقه، ص‏142. براى آگاهى از خصوصیات گوناگون ازروایت ر.ک: ج‏1 و 2، آیة التطهیر فى احادیث الفریقین.
    33) مجله مکتب تشیع، سال دوم، شماره جمادى الثانى.
    منابع حدیث کساء
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •