عرفان چيست ؟ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
عرفان چيست ؟
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 17
  1. #1
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,773      تشکر : 57,586
    171,621 در 50,183 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض عرفان چيست ؟









    عرفان چیست


    عرفان درلغت به معناي شناسايي است كه خوداين لغت عرفان هم ازماده عرف مشتق شده است


    ودراصطلاح عبارت است ازروش وطريقه اي ويژه براي دستيابي وشناخت حق با قدم قلب وشهود وگام دل وتهذيب

    نفس .


    بوعلي سينا درمقام تعريف عارف وفرق ميان او با هريك اززاهدوعابد مي گويد:

    ((آنكه ازتنعّم دنيا روي گردانده است زاهد ناميده مي شود وآنكه برانجام عبادات مانند نمازوروزه و.....مواظبت دارد؛

    عابدخوانده مي شود؛وآنكه ضمير خود

    را ازتوجه به غير حق باز داشته ومتوجه عالم قدس كرده تانورحق بدان بتابد، به نام عارف شناخته مي شود.

    البته گاهي دو يا هرسه عنوان دريك نفرجمع مي شود))


    ايشان دردنباله كلام خود درباره هدف وغرض عارف مي گويد:



    ((عارف حق را مي خواهد براي حق نه براي چيزي غير حق وهيچ چيز رابرمعرفت حق ترجيح نمي دهد،و

    عبادتش تنها به خاطراين است كه اوشايسته عبادت است وبدان جهت است كه عبادت رابطه اي

    في حد ذاته شريف است،نه


    به خاطرميل وطمع درچيزي ياترس ازچيزي))


    وقتي از عرفان مي گوييم نه در آسمانها است و نه فقط در احكام. عرفان جنبه باطني و طريقتي و معنوي همه

    اديان است. در حقيقت اديان از حيث معناي عرفان حقيقت واحدي دارندو و از وجهه عرفاني يك چيز را مي گويند؛

    بنابر اين از حيث وجه طريقتي با هم مشتركند. و به همين دليل در اديان، عارفان چون همدلند، همزبان هم

    هستند و اين همزباني باعث شده كه تفكر عرفاني خصوصيات خاص خودش را داشته باشد،
    كه حتي اگر به تفكر عرفاني بدون توجه به نوع دين نگاه كنيم، مي بينيم اين مشتركات هست.


    يكي از مشتركات عرفاني اديان، قول به يك حقيقت واحد هستي است
    و اين كه عالم مظاهر اين حقيقت است.

    اگر از حيث عرفاني، عرفان اديان مختلف را بنگريم، مي بينيم كه در آنها، عارفان وقتي صحبت از مسئله خلقت

    عالم مي كنند، همه قائل به ظهور و تجلي هستند؛
    يعني مي گويند:

    عالم مظهر و محل جلوه حق است و از اين

    موجود آيت حق است لذا موجودات محترمند و اين در تمام تفكرات عرفاني هست.


    اگر از يك متكلم بپرسند كه خلقت يعني چه؟

    او مي گويد:

    خدا خالق عالم است و هيچ نسبتي هم بين خالق و مخلوق نيست


    و خدا عالم را خلق كرده و عالم حادث است، خدا قديم است و... اما در عرفان بين خالق و مخلوق

    يك نسبت وجودي است يعني مخلوق در حقيقت خالق است كه از باطن ظاهر شده و خودش را نشان داده است.



    مشترك دومي كه بين عرفان همه اديان هست اين است كه، در عرفان علمي كه ما را به حقيقت هستي

    يعني آن حقيقت واحد ، رهنمون مي كند معرفت به حقيقت هستي از طريق علم حصولي نيست.


    عرفان چيست ؟
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  2. تشكرها 6


  3.  

  4. #2
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,773      تشکر : 57,586
    171,621 در 50,183 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : عرفان چيست ؟




    علم حصولي

    اقسامي دارد و تعريف كلي آن اين است كه علمي با واسطه است؛

    با واسطه حواس و عقل ظاهري كسي راه به حقيقت هستي پيدا نمي كند، اين از مشتركات عرفاني است.


    البته هيچ عارفي معرفت حسي و عقلي را كنار نمي گذارد، منتهي مي گويد:

    آن معرفت حقيقي كه ما را به شناخت حقيقت هستي رهنمون مي كند، يك معرفت بي واسطه حضوريست،

    يعني تا شخص در مقام حضور قرار نگيرد، هر چه بگويد از مقام غيبت مي گويد.

    معرفت حقيقتي، معرفت حضوري است كه بي واسطه و مستقيم است

    كه در اين نوع معرفت ديگر بين عالم و معلوم و عارف و هستي جدايي نيست.


    در مقدمه تذكره الاولياء آمده:

    برخي برطريق معرفت اند، برخي بر طريق معاملت اند و برخي بر طريق عشق؛ اين احوال اشخاصي است

    كه اين راه ها را طي مي كنند و گرنه راه ها تفاوت چنداني ندارند. در اين خصوص، در عرفان

    دو اصطلاح «جذبه» و «سلوك» بسيار اهميت دارد.

    يعني مي گويند

    در برخي حال جذبه و كشش غلبه دارد و در برخي حال مجاهده و كوشش؛ آن كه اهل كوشش است

    قطعاً كشش هم شامل حالش است و آن كه اهل كشش است،

    قطعاً بايد كوششي هم بكند، ولي غلبه اينها با هم تفاوت دارد

    و به همين علت، حالات ظاهري بايزيد با حالات ظاهري جنيد تفاوت مي كند،

    اما نه اين كه جنيد، بايزيد را انكار كند و يا بر عكس مي بينيم كه در ميان عارفان كسي ديگري را انكار نمي كند،زيرا

    عارفان، عرفان را راهي مي دانند كه هر كس بنا به مقاماتي كه دارد در جاي مخصوصي قرار گرفته است.


    از ديگر مشتركات تفكر عرفاني، بحث نظر و عمل توأمان است.

    در عرفان نظر تنها نداريم و بايد با عمل همراه شود. هيچ كس از حيث حقيقت عرفان با خواندن شروح فصوص الحكم

    و دانستن اصطلاحات عارف نمي شود و اصولاً تفكيك عرفان به عرفان نظري و عملي از حيث حقيقت عرفان، تفكيكي نادرست است

    و تاكيد بر عمل يكي از اجزاي تفكر عرفاني است

    يعني معمولاً عارفان ديگران را سرزنش مي كنند كه بر خلاف گفته هايشان عمل مي كنند.


    مشترك ديگر،زبان عرفان است.

    اين كه زبان عرفان، زبان عبادت است، يك امر عمومي است و زبان واضح منطق نيست

    كه به تعبير كانت، مفاهيم در آن واضح و متمايز باشند. بلكه زبان اشارت يا به اصطلاح جديد سمبوليك است،

    منتهي خود عرفا بحث مي كنند كه اين زبان بر زبان عبارت تقدم داشته است.


    عرفان چيست ؟
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************




  5. #3
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,773      تشکر : 57,586
    171,621 در 50,183 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : عرفان چيست ؟





    از ديگر مشتركات اديان اين است كه عارف عبادتش عاشقانه است

    يعني به تعهد زائدي عبادت نمي كند،

    قصد زائد مصداق فرمايش حضرت علي(ع) است كه نه به ترس از جهنم و نه به شوق بهشت

    و بلكه به خاطر خود او و عشق به او عبادتش مي كنم.

    عارف آلماني مايستراكهارت، اصطلاحي دارد كه مي گويد:

    هركس به قصد و غرضي به او توجه كند، او خودش را مي پرستد نه او را.

    به هر حال از حيث عرفاني حضور قصد و غرض حتي قصد قربه الي الله غرض است

    و عارف بايد در مقام بي غرضي باشد.


    عارف حقيقي آن است كه هيچ قصد و غرضي ندارد و صرفاً چون او را دوست دارد، عبادتش مي كند

    و عشق مبناي عبادت اوست.



    در پايان عارف كامل يعني كسي كه به پايان اين خط رسيده باشد


    و حال آن كه اين خط انتها ندارد.

    در حقيقت هر چه جلوتر مي رويم،

    پرده ها برداشته مي شود و كشف حجاب مي شود

    و اين است كه دين را، راه تعريف مي كنند

    و متدين رهرو (سالك) بايد سلوك كند؛

    يعني بايد راه برود. در اين تفكر اگر كسي مدعي شود

    كه با گفتن اشهدان لااله الا الله متدين شده است،

    در اشتباه است،

    زيرا در هر لحظه امكان لغزش هست؛


    يعني اين كه ايمان ثابت نيست و اساساً در اين تفكر ايمان هر لحظه
    نو مي شود.




    عرفان چيست ؟
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  6. تشكرها 6


  7. #4
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    در کتاب عرفان اسلامی « حسین انصاریان » کلامی صریح از معنی عرفان از زبان امام علی بیان نموده اند:

    العلم نهر و العلماء یطوفون حول النهر
    علم نهری است که علما حول آن طواف کرده و مقدار ناچیزی از آن میچشند

    الحکمه بحر و الحکماء یغوصون فی البحر
    حکمت دریائی است که حکیمان و فیلسوفان در آن دریا غواصی میکنند تا در عمق حکمت فروبروند

    و العارفون یسیرون فی السفن النجات
    و عارفان سوار بر کشتیهای نجات از این دریا و نهر ها گذشته به جائی میروند که دیگر در آنجا آبی نیست بلکه چیزی فراتر از دریا و خشکی است


    اگر بخواهیم مثالی بزنیم طبق فرموده قران ،اگر خشکی را زمینهای هفت گانه قران فرض کنیم و دریاها را نیز آسمانهای هفت گانه که در قران آمده است.

    فراتر از اینها وجودی هست که عارفان بدانجا رهسپارند.

    عرفان در اصل به معنی معرفت پیدا کردن است و معرفت پیدا کردن با کمک عقل و منطق و تقسیم بندی آن به دو بخش عملی و نظری به نظر منطقی نمی آید....
    عرفان چيست ؟

  8. تشكرها 7

    قطره ای از دریای فاطمیه (28-11-1391), مدير اجرايي (01-12-1391), حیران (24-11-1391), رهرو سراج دل (25-11-1391), سالک (24-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (28-11-1391), عبدالله91 (22-12-1391)

  9. #5
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    تقسیم بندی عرفان عملی و نظری را عده ای استدلالیان که میخواسته اند عرفان را در چهار چوب تفکرات و تعقلات خود بگنجانند ایجاد نموده اند.

    به قول مولوی اصول و زیر بنای فکری استدلالیان چوبین بود لذا نه تنها عالم و علامه و برترین دانشمند چه در حوزه دینی و چه در حوزه علمی و فناوری و فیزیک و ریاضی نمیتواند به حوزه عرفان وارد شده و نظر بدهد ، بلکه طبق فرموده امام علی حکیمان نیز خود راسر درگم دریائی نموده اند که در عمیق ترین این دریای حکمت نیز گمشده خود را نمیتوانند پیدا کنند.


    همین موضوع را شاعر ایرانی سهراب سپهری در یکی از شعر هایش گفته است :
    آن سوی دریاها شهری است قایقی باید ساخت

    شاید اگر بخواهیم به زبانی قابل درک این مراحل سیر را از طواف کردن حول نهر تا فرو رفتن در عمق دریا و سپس پیدا کردن کشتی نجات و سوار شدن بر آن و رسیدن به آن سوی دریاها که همان آسمان هفتم خلقت یا به قول عوام بهشت است بیان نمائیم ، میتوان دانستن این امور را عرفان نظری و انجام دادن این امور را عرفان عملی نامید.

    اما این را باید دانست که از قدیم گفته اند : «شنیدن کی بود مانند دیدن»
    عرفان چيست ؟

  10. تشكرها 7

    قطره ای از دریای فاطمیه (28-11-1391), مدير اجرايي (01-12-1391), حیران (24-11-1391), رهرو سراج دل (25-11-1391), سالک (24-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (28-11-1391), عبدالله91 (22-12-1391)

  11. #6
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    و یا "آن را که خبر شد خبری باز نیامد"

    لذا کسی که با درک و شهود عرفان را طی میکند سوار بر کشتی نجات است .

    کسی که در مسیر عرفان مطالعه و تحقیق میکند در اصل مسیر نهر یا عمق دریا را میکاود و دیگر به او نمیتوان عارف گفت بلکه او یا دانشمند و علامه است و یا در مرحله ای تخصصی تر حکیم است که به مراحلی از مسیر آشنائی پیدا کرده است.


    و در اصل عارف کسی است که سوار بر کشتی نجات شده و میتواند علامه ها و حتی حکیمان را نیز سوار کشتی خود نموده و با خود به آن سوی دریاها ببرد.


    حرف زدن درباره آن سوی دریاها که همان ذات پروردگار و دنیائی ورای توهمات و درک عقل بشری و خارج از حد کلماتی است که به زبان فارسی یا عربی بشر زمینی خلق کرده و تحویل یکدیگر میدهد غیر ممکن است .

    به همین دلیل است که 2500 سال پیش که زرتشت پیامبر باستانی ایران که تا انتهای آسمان هفتم رفته و در مغان موبدان را تربیت میکرده است با آنها به زبان اشاره ارتباط برقرار میکرده و حرف نمیزده است تا مفهوم واقعی انتهای خلقت تحریف نشود.

    عرفان چيست ؟

  12. تشكرها 6


  13. #7
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض








    که البته به نظر بنده هر چه بشر پیشرفت نموده و در زبان و خط و کتابت و ادبیات پیشرفت کرده احتمال تحریف کمتر شده و شاید به خاطر همین است که آخرین کتاب آسمانی به صورت کتاب و مکتوب به بشر نازل شده و بعد از 1400 سال ما میبینیم که دانشمندان کل قران را با هزاران جلد تفسیر بر روی یک کارت فلش کوچکی ریخته و در مراکز فوق تخصصی حتی آن را به مغز پیوند داده اند تا فرد مذکور حافظ کل قران شود.


    در حالت کلی دین به بحث در حوزه علم میپردازد که به آن فقه یا شریعت نیز میتوان گفت و در بحثی عمیق تر از دین تعاریفی به نام حکمت یا فلسفه به کاربرده میشود که بحثهائی عمیق تر درباره مراحل تکامل معنوی انسان را مطرح میکنند.
    عرفان چيست ؟

  14. تشكرها 7

    قطره ای از دریای فاطمیه (28-11-1391), مدير اجرايي (01-12-1391), حیران (24-11-1391), رهرو سراج دل (25-11-1391), سالک (24-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (28-11-1391), عبدالله91 (22-12-1391)

  15. #8
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    البته همان گونه که در جامعه همیشه بوده اند افرادی با درک غلط از دین و تفسیر غلط از نهر آبی که به سوی دریا در حرکت است ، ادیان ساختگی و گمراه کننده مانند شیطان پرستی را ابداع میکنند .

    و افرادی که در دین مهارت پیدا کرده و وارد دریای حکمت میشوند با فرو رفتن در عمق زیاد دریای حکمت که بسیار خطر ناک و تاریک است
    ،در صورتی که بدون عارف راهنما پا به اعماق دریای حکمت الهی بگذارند به قول علامه بحر العلوم در کتاب رساله سیر و سلوک ، دچار توهماتی شده و در گیر عالم توهم گردیده و نه تنها خود بلکه علما و عوام و خواص دنباله رو خود را نیز گمراه مینمایند.

    برای مثال میتوان موارد متعددی را در تاریخ بشری دید که افراد زیادی فرقه های ساختگی کرده اند مانند فرقه وهابیت بابیت و غیره ...
    عرفان چيست ؟

  16. تشكرها 7

    قطره ای از دریای فاطمیه (28-11-1391), مدير اجرايي (01-12-1391), حیران (24-11-1391), رهرو سراج دل (25-11-1391), سالک (24-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (28-11-1391), عبدالله91 (22-12-1391)

  17. #9
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض







    اگر در حالت کلی بخواهیم مدلی که امام علی از مراحل سیر عارف از دانشمند و علامه شدن تا حکیم شدن و سپس عارف شدن و سوار بر کشتی شدن را با مدل عارفان و صوفیان و حتی ادیانی مانند ادیان تبتی مقایسه کنیم،


    طبق دسته بندی عارفانی که خود مستقیما دیده و در آثار خود نوشته اند ، هفت آسمان که در سه قسمت عمده امام علی آن را تقسیم بندی کرده است.

    طبق فرموده قران به خصوص در آیه الکرسی خلقتی که روح انسان بدانها دسترسی دارد به دو بخش دنیاهای نور و ظلمت تقسیم میشود.

    جهانی که ما در آن زندگی میکنیم جهانهای زیرینی دارد که آنها را فرض میکنیم زیر صفر باشند.
    عرفان چيست ؟

  18. تشكرها 6


  19. #10
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض









    جهان ما اولین دنیائی است که ما تجربه انسان بودن را وارد روح الهی مان میکنیم .

    جهان بالاتر از ما جهان اثیری نام دارد که ما در آن دنیا بدنی نیمه مادی داریم که به بیانی دیگر جهان احساسات نیز نامیده میشود در آنجا به قول قران فی ما اشتهت انفسهم خالدون است. هر چیزی بخواهیم در همان لحظه مقابلمان ظاهر میشود.


    جهان اثیری جهانی است که کل جهان مادی ما با تمامی میلیاردها کهکشان و کل فضا را در گوشه ای از خود جا داده است. هر چه بالاتر در آسمانهای هفت گانه میرویم جهان زیرین آن در گوشه ای از آسمان بالاتر جای میگیرد.


    جهان بالاتر از آن جهانی ما بین احساسات و عقل است .
    عرفان چيست ؟

  20. تشكرها 7

    قطره ای از دریای فاطمیه (28-11-1391), مدير اجرايي (01-12-1391), حیران (24-11-1391), رهرو سراج دل (25-11-1391), سالک (24-11-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (28-11-1391), عبدالله91 (22-12-1391)

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •