جلوی فقر را با رفتارمان بگیریم ! سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
جلوی فقر را با رفتارمان بگیریم !
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    جديد جلوی فقر را با رفتارمان بگیریم !




    جلوی فقر را با رفتارمان بگیریم !




    اعتدال و میانه روی ، همان گونه که از نامش پیداست، به معنای پیمودن و گزینش راه میانه و وسط و عدم تمایل به دو طرف افراط و تفریط می باشد . این واژه در منابع اسلامی، با الفاظی مانند «قصد» ، «اقتصاد» ، «وسط » ، استعمال شده است . با پژوهشی ژرف و عمیق می توان دریافت، همان گونه که اصل توحید در تار و پود احکام و مقررات اسلام و آیات و روایات و سیره ائمه ( علیهم السلام) پیچیده شده ، اصل اعتدال نیز در تشریع احکام لحاظ گردیده است . قرآن کریم ، امت اسلام را امت میانه و وسط می نامد و می فرماید: « و کذلک جعلناکم امة وسطا لتکونوا شهداء علی الناس و یکون الرسول علیکم شهیدا ; و این چنین شما را امتی میانه (معتدل) ساختیم تا بر مردمان گواه باشید و پیامبر (صلی الله علیه و آله) هم بر شما گواه باشد.»1
    معنای آیه بالا این است که در آیین اسلام ، هیچ گونه افراط و تفریط وجود ندارد و مسلمانان برخلاف سایر فرقه ها، از مقرراتی پیروی می کنند که قانونگذارآن ، به تمام نیازهای فطری بشر آگاه بوده و همه جهات زندگی جسمی و روحی او را در نظر گرفته است .
    اصل اعتدال ، که در قرآن کریم به آن عنایت فراوانی شده است ، در زندگی پر برکت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه هدی ( علیهم السلام) و در کلیه اعمال و رفتارشان به روشنی دیده می شود . آنان هرگز در هیچ امری از اعتدال و میانه روی خارج نشدند . سیره رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در همه وجوه ، سیره ای معتدل بود . همان طوری که حضرت علی ( علیه السلام) در مورد آن حضرت فرموده است : « سیرته القصد ; رسول خدا ، سیره و رفتارش میانه و معتدل بود .»2

    میانه روی در عبادت


    در عنوان مسائل اسلامی باب داریم به نام "الاقتصاد فی العبادة " ، عبادت هم اندازه دارد ، اگر زیاده روی شود ، تنفر و زدگی می‌آورد.
    عابد واقعی و حقیقی همچون ماهی است که هر چه شنا كند ، خسته نمی‌شود ، اگر عبادت تحمیل شد دوام نخواهد داشت .
    اسلام اعتدال و میانه روی در آن را امری مهم منظور داشته است . رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: « ان هذا الدین متین فاوغلوا فیه برفیق و لاتکرهوا عبادة الله الی عباد الله فتکونوا کالراکب المنبت الذی لا سفرا قطع و لاظهرا ابقی ; این دین محکم و متین است ; پس با ملایمت در آن درآیید و عبادت خدا را به بندگان خدا با کراهت تحمیل نکنید تا مانند سوار درمانده ای باشید که نه مسافت پیموده و نه مرکبی به جا گذاشته است (به سبب زیادی سرعت ، مرکبش در میان راه از رفتن بازمانده و خودش هم به مقصد نرسیده است) .»3
    آنان که اندازه نمی شناسند و در هر امری زیاده روی یا کوتاهی می کنند ، به مقصد نمی رسند . دینداری نیز اعتدال می طلبد و برای سیردادن آدمیان به مقاصدی که دین مشخص کرده است ، باید ملاحظه استعداد و مرتبه وجودی آنان را نمود .

    در آموزش تعالیم اسلامی به فرزندان ، شرط اساسی رعایت اعتدال و ملایمت است ; زیرا زیاده روی در عبادات و تحمیل آن بر دیگران ، رویگردانی آنان را از عبادت و دین ، در پی خواهد داشت .
    این گونه افراطها ، هم برای افراط کننده و هم برای کسانی که ناظر این گونه روش ها هستند ، زیان آور است . برای افراط کننده مضر است ، زیرا روش افراطی قابل دوام نیست و دیر یا زود خسته می شود و از زیر بار وظایف اصلی هم شانه خالی می کند . برای ناظران زیان بخش است ، زیرا آن ها را از گرایش به مذهب و پذیرش تکالیف دینی باز می دارد و آن ها گمان می کنند که اگر کسی بخواهد بنده خدا باشد و به وظایف دینی قیام کند ، باید از زندگی خود دست بکشد و خود را از هر نوع کار و لذت و آسایش محروم سازد تا بتواند مسلمان باشد و وظیفه شناس . ولی اگر مردم ببینند که مسلمانان ، هم به امور زندگی خود می رسند و هم به عبادت و وظایف دینی ، بدون تردید به سوی مذهب گرایش پیدا می کنند و به سعادت و نیک بختی دنیا و آخرت نائل می شوند .
    امام صادق (ع) فرمود: "ضَمِنْتُ لِمَنِ اقْتَصَدَ أَنْ لَا یَفْتَقِرَ ؛ من‏لایحضره‏الفقیه ؛ ضمانت می‌كنم برای افرادی كه میانه روی می كنند ،هرگز فقیر نشوند

    اعتدال در محبت و غضب


    یكی را در محبت زیاده روی می کند به طوری که اصلاً از او در هیچ شرایطی جدا نمی شود و اگر هم جدا شد تا چند سال از همدیگر سراغ نمی‌گیرند .

    اعتدال در تشویق و تنبیه


    امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید : اگر بیش از اندازه تشویق و تعریف كردی ، "تملق " خواهد شد و اگر كم گفتی "حسادت " ایجاد می شود .4

    اعتدال در دشمنی


    امیرالمؤمنین (ع) در باره برخورد با دشمن هم می‌فرماید :" فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‏ عَلَیْكُمْ ؛ مقابله بمثل كنید او یكی، شما هم یكی ."5 امیرالمؤمنین (ع) فرمود: ابن ملجم مرا یك ضربت زده ، شما هم یك ضربت بزنید .

    اعتدال در انتقاد


    امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: اگر درانتقاد به فرزند زیاده روی كردی ، آتش لجاجت او شعله ورمی شود. 6
    امام صادق (ع) فرمود: "ضَمِنْتُ لِمَنِ اقْتَصَدَ أَنْ لَا یَفْتَقِرَ ؛ من‏لایحضره‏الفقیه ؛ ضمانت می‌كنم برای افرادی كه میانه روی می كنند ،هرگز فقیر نشوند ."7
    امام عسكری (ع) فرمودند : " لِلِاقْتِصَادِ مِقْدَاراً فَإِنْ زَادَ عَلَیْهِ فَهُوَ بُخْل ؛ به درستی كه اقتصاد و میانه روی (هم)اندازه دارد ، اگر زیاده شد بخل می‌شود."8
    اصل اعتدال ، در قرآن کریم به آن عنایت فراوانی شده است، در زندگی پر برکت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه هدی ( علیهم السلام) و در کلیه اعمال و رفتارشان به روشنی دیده می شود . آنان هرگز در هیچ امری از اعتدال و میانه روی خارج نشدند . سیره رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در همه وجوه ، سیره ای معتدل بود . همان طوری که حضرت علی ( علیه السلام) در مورد آن حضرت فرموده است: « سیرته القصد ; رسول خدا، سیره و رفتارش میانه و معتدل بود.»9
    متأسفانه ، بیشتر افراد و بسیاری از جوامع ، در حیات خود فاقد این اصل بوده و هستند . از این رو، یا به دامن افراط افتاده ، و یا در تفریط غلتیده اند و از مسیر صحیح و طریق کمال و هدایت خارج شده اند . ریشه بسیاری از انحرافات فردی و اجتماعی را می توان در عدم رعایت اصل اعتدال جست .


    اصولاً شأن عقل ، اعتدال است و شأن جهل ، عدم اعتدال ، یعنی انسان عاقل انسانی متعادل است و انسان جاهل غیر متعادل . علی ( علیه السلام) درباره انسان جاهل همین شأن را بیان می فرماید: « لاتری الجاهل الا مفرطا او مفرطا ; جاهل را نمی بینی، مگر این که یا افراط می کند و یا تفریط . 10

    زهرا اجلال – گروه دین و اندیشه تبیان


    1- بقره/143
    2- نهج البلاغه / کلمات قصار / 67
    3- بحارالانوار / ج 71 / ص 213
    4- نهج البلاغه / ح 53
    5- کافی / ج 4 /ص 227
    6- همان
    7- من لا یحضرالفقیه / ج 2 / ص 64
    8- بحارالانوار / ج 6 /ص 407
    9- نهج البلاغه / کلمات قصار / 67
    10- سیره نبوی / ج 1 / ص 172 و 171; نهج البلاغه / حکمت 70




    جلوی فقر را با رفتارمان بگیریم !





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  2. تشكر

    آسیه سادات (24-10-1389)

  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •