◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦  آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦  آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦
صفحه 11 از 14 نخستنخست ... 7891011121314 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 101 تا 110 , از مجموع 134
  1. #101
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    parandeh پاسخ : ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦ آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦






    ما هيچ گاه براى انجام وظايف اجتماعى ، در پى پيوستگى بيشتر و مؤ ثرترى نيستيم . اين امر عللى دارد كه براى بعضى از آنها عذرى داريم . اسلام ما را به اتحاد، هم بستگى و الفت ، دعوت كرده است : المؤمن آلف ماءلوف ؛(228) ((مؤمن كسى است كه با ديگران انس بگيرد و ديگران نيز با او انس گيرند)). امير مؤمنان عليه السلام مى فرمايد: من استبد براءيه هلك ؛(229) كسى كه فقط به فكر خودش متكى باشد، هلاك مى شود.
    خداوند متعال نيز مؤمنان را به اتحاد و عدم تفرقه و اختلاف دعوت كرده است :
    و اعتصموا بحبل الله جمعيا و لا تفرقوا؛(230) همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد.
    اسلام به وحدت و هم بستگى دستور مى دهد، چنان كه همه مسلمانان در حكم پيكرى واحد شوند. در روايتى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و اله آمده است :
    المؤمن اخ المؤمن كالجسد الواحد؛(231) مؤمن برادر مؤمن و مانند يك جسم مى باشند.
    سعدى اين حديث را چنين به نظم آورده است :
    بنى آدم اعضاى يكديگرند كه در آفرينش ز يك گوهرند چو عضوى به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
    در اين روايت مؤمنان همچون اندامهاى يك پيكرند، ولى سعدى دايره آن را كمى وسيع تر كرده و گفته بنى آدم اعضاى يكديگرند. از اين روى براى عمل به فرمايش پيامبر صلى الله عليه و اله ، مؤمنان - يعنى كسانى كه علاقه مندند به وظيفه شرعى خود عمل كنند و نمى خواهند اسلام و نظام اسلامى تضعيف شود - بايد بكوشند باهم ارتباط داشته باشند و مانند اعضاى يك پيكر باشد.
    اما مشكلى كه موجب تك روى مؤمنان و دلسوزان اسلام شده ، اين است كه از حدود يك قرن پيش تا به حال ، چنين وانمود كرده اند كه انجام كار اجتماعى در قالب تشكل ، بايد به صورت حزب باشد. از صدر مشروطيت تا به حال ، حزبها كارنامه هاى خوبى نداشته اند. حتى بعد از پيروزى انقلاب اسلامى نيز حزبهايى كه تشكيل شدند، سرانجام مطلوبى نداشتند. اوايل انقلاب ، با اينكه مؤ سسان حزب جمهورى اسلامى ، مرحوم دكتر بهشتى ، دكتر باهنر، مقام معظم رهبرى و آقاى هاشمى بودند، امام قدس سره چندان تاءكيدى بر تشكيل حزب نداشتند. ايشان فرمودند: ((اگر مى خواهيد حزب داشته باشيد، حزب جمهورى اسلامى باشد)). اين تعبير تفاوت دارد با اينكه حتما بايد حزب تشكيل شود.
    به هر روى ، اين گونه براى ما توجيه شده كه فعاليتهاى سياسى و اجتماعى ، يا فردى اند يا حزبى ؛ از كار حزبى نيز خاطره خوشى نداريم ؛ بنابر اين فقط كار فردى انجام مى دهيم ؛ غافل از اينكه راه سومى نيز هست . هيچ يك از اين شيوه ها، شيوه مورد نظر اسلام نيستند. شيوه اسلامى همان است كه خود امام قدس سره به آن رسيد؛ ولى متاءسفانه درباره آن پژوهش لازم و تلاش كافى صورت نگرفته است .
    ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦  آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  2. تشكر

    شكوه انتظار (27-11-1389)

  3. #102
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    joheh1 پاسخ : ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦ آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦






    ايجاد تشكلهاى اسلامى براى انجام فعاليتهاى اجتماعى
    درباره تشكلهاى اسلامى كه شيوه اسلامى كار گروهى است ، مى توان از اقداماتى نام برد كه اوايل نهضت امام خمينى قدس سره صورت گرفت . در آن زمان ، علاقه مندان و فداييان امام رحمه الله - به خصوص از تهران - خدمت ايشان رسيدند و عرض كردند كه جان و مالشان در اختيار اسلام و امام است و درباره روش كار از ايشان رهنمود خواستند. اين افراد چند هيئت سينه زنى و مذهبى داشتند. امام رحمه الله فرمود: بياييد اين هيئتها را به هم نزديك كنيد و ائتلاف تشكيل دهيد. هيئتها مستقل باشند. هر هيئتى در محله خود باشد؛ هر كدام نيز اعضاى خود را داشته باشد؛ روش كار، و گوينده و منبرى و مداح هيئت را نيز خود هيئت انتخاب كند؛ اما هر هيئت با هيئتى كه در همسايگى اوست ، رابطه برقرار كند و در امور مشترك باهم همكارى كنند؛ اصول مشتركى را تنظيم ، و با حفظ استقلال داخلى خود، با هم در امور مشتركى ائتلاف كنند.(232) به اين ترتيب ، ايشان فرمودند كه هيئتهاى مذهبى باهم ائتلاف كنند و به صورت هيئتهاى مؤ تلفه در آيند.
    يكى از اين هيئتهاى چهارگانه را مقام معظم رهبرى هدايت مى كردند؛ ديگرى را آقاى هاشمى ؛ و يكى را هم آقاى باهنر هدايت مى كرد، و بنده نيز در خدمتشان بودم . بعدها اين هيئتها را براى اينكه با هم ائتلاف داشته باشند، از امام رحمه الله خواستند كه نماينده اى تعيين كند و امام مرحوم دكتر بهشتى را تعيين فرمود. امروز نيز اگر بخواهيم فعاليت كنيم ، بايد تشكل داشته باشيم و گروهى كار كنيم ؛ البته نه در قالب حزب . با آنكه كار حزبى به طور كلى نفى نمى شود، بهترين شكل فعاليتهاى گروهى كه با ارزشهاى اسلامى تناسب دارد، همان الگويى است كه امام رحمه الله عرضه كردند. در شيوه فعاليتهاى حزبى اشكلاتى وجود دارد كه در اين شكل از كار گروهى نيست . احزاب همواره به دست چند نفر تاءسيس مى شوند كه آنان در واقع گرداننده كارند، و تفكر حاكم بر حزب نيز تفكر آنان است . ايشان ادعا مى كنند از اعضا راءى مى گيرند و با راءى اكثريت انتخاب مى شوند؛ اما حقيقت امر اين گونه نيست و برنامه ها را همين افراد تنظيم مى كنند و حزب را مى گردانند. اگر رياستى باشد به همين اشخاص مى رسد؛ نقشها را اينان ايفا مى كنند، و چون در واقع روساى احزاب هستند كه با پيروزى حزبى در انتخابات - اعم از انتخابات مجلس و غيره - حكومت را به دست مى گيرند، انگيزه اصلى شان اين است كه به هر بهايى ، حزبشان غالب شود. در داخل حزب نيز براى اينكه در كادر رهبرى قرار گيرند، بسيار فعاليت مى كنند تا به هر قيمتى ، به سطح بالا برسند. انگيزه هاى مادى و دنيوى در فعاليتهاى حزبى بسيار مؤ ثر است . بعضى از احزاب براى پيروزى در انتخابات ، از اموال شهردارى ، كاركنان شهردارى ، ماشينهاى شهردارى ، اموال بانكها، امكانات دانشگاهها، امكانات وزارت آموزش و پرورش ، مدارس و امكانات بسيارى از ديگر نهادهاى دولتى استفاده كرده اند؛ با اينكه در قانون آمده كه استفاده از اين نوع امكانات در انتخاب ممنوع است . اما در روشى كه امام رحمه الله پيشنهاد كرده است ، چنين معضلاتى رخ نمى دهد: در هيئتهاى مذهبى ، انگيزه افراد دين است و اگر كسى در جمعيت يا هيئتى انتخاب مى شود تا نقش بيشترى ايفا كند، براى اين است كه واقعا تشخيص داده اند او مى تواند بيشتر خدمت كند. انگيزه ديگرى در اين تشكلها نيست . در حزب امكان سوء استفاده از امكانات خارجى ، تبليغات سوء و مسائلى از اين قبيل وجود دارد كه در هيئتهاى مذهبى چنين نيست ، يا احتمال بروز آن بسيار اندك است . اين دو شكل كار گروهى با يكديگر قابل مقايسه نيستند. كسانى كه در هيئتها شركت مى كنند، انگيزه دينى دارند و مى كوشند كه ارزشها و شعاير دينى را خوب بشناسند. آفت بزرگ رقابتهايى است كه ميان آنان واقع مى شود. اگر كانديداى حزب ديگر از كانديداى اين حزب ، اصلح نيز باشد، اعضا به خاطر تصميم حزب و وفادارى به آن ، از كانديداى حزب خودشان كه غير اصلح است ، حمايت مى كنند؛ در حالى كه در هيئتهاى دينى اين انگيزه ها ضعيف است .
    بنابراين لازم است تشكلهاى دينى قوى داشته باشيم ، اما نه با مدل غربى آن ؛ زيرا در اسلام مدل حزب وجود ندارد. اگرچه اين شيوه ممكن است محسناتى نيز داشته باشد، ولى جنبه هاى منفى آن بيشتر، و روش بومى و اسلامى تشكيل هيئتهاى مذهبى ، بهتر از آن است .


    ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦  آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  4. تشكر

    شكوه انتظار (27-11-1389)

  5. #103
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦ آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦






    بنابراين براى مقابله با نقشه هاى دشمنان اسلام ، دو حركت لازم بود كه يكى مبارزه با تساهل و تسامح و تقويت روح غيرت و حساسيت دينى بود؛ و ديگرى مبارزه با فردگرايى و تك روى . بايد اين فرهنگ را ميان خود تقويت كنيم كه براى مبارزه با شياطينى كه كيان ، نظام و دين ما را هدف گرفته اند، با كارفردى نمى توان مقابله كرد، بلكه بايد به كار جمعى روى آورد. كار جمعى نيز به تشكل ، ارتباط و هم بستگى نياز دارد. اما اگر هيچ راه ديگرى غير از حزب نبود، حزب هم تجويز مى شود. امام قدس سره نيز اين شيوه را به طور كلى نفى نكرد؛ اما نظر و توصيه اصلى ايشان ، همان شيوه ائتلاف هيئتهاى مذهبى بود از اين روى جوانان مؤمن و دلسوز مى بايد بكوشند تا در محله خود، مسجدى را كه جامعيت و امكانات بيشترى دارد، انتخاب كنند و همه بچه هاى محل را به آن مسجد دعوت كنند. راه دعوت ديگران و تاءثير نوجوانان بر يكديگر را نيز خود جوانان به طور طبيعى و به خوبى مى شناسند. براى مثال ، در كلاس درس شاگرد ممتاز مى تواند به تنهايى تمام كلاس را با خود همراه سازد. نوجوانان به خوبى مى دانند كه در اين باره چه بايد كرد. لازم است بچه ها تشويق شوند كه همه بچه هاى محل را جمع كنند؛ اما اگر كسى در خط انقلاب نباشد، نخست بايد در خارج از هيئت با وى ارتباط برقرار كرد و براى هدايت او كوشيد، تا زمانى كه مى خواهد رسما جزو تشكل شود، بتوان به او اطمينان كرد.
    بعد از تشكيل اين هيئتها نيز بايد سعى كرد از ميان افراد موجود، كسانى كه كارآيى بيشترى دارند، كارها را برعهده گيرند، و بيشتر فعاليت كنند: شورا تشكيل دهند، جلسات مشورتى داشته باشند، فكرهايشان را صادقانه با هم جمع كنند، بكوشند خودشان فكر كنند و خودشان تصميم بگيرند. چنين نظامى ، مردمى خواهد بود. مردم سالارى غربى دروغ است و اكثريت مردم كشورهاى غربى هيچ نقشى در آن ندارند. مردم سالارى اين است كه همه مردم يك محل ، به دور از تبليغات فريبنده ، تهديد و تطميع ، خودشان تصميم بگيرند و بدون اينكه اجبار و ترسى در كار باشد، آنچه انجام مى دهند، برخاسته از احساس وظيفه باشد. در حكومت مردمى اسلامى ، هر كس بر اساس وظيفه دينى خود، فردى را انتخاب مى كند كه بتواند به اسلام بهتر خدمت كند. اگرچه ممكن است در اين شيوه نيز سوء استفادهايى صورت گيرد، اين موارد، بسيار كم خواهد بود؛ در حالى كه دموكراسى غربى بر سوء استفاده ، فريبكارى و تبليغات سوء به نفع اغراض ‍ شخصى استوار است . بايد مسلمانان بكوشند تا اجتماعات خود را تقويت كنند، روح محبت را بين خود قوت بخشند و دستورات اسلام را فراموش ‍ نكنند. در حديثى از امام صادق عليه السلام آمده است :
    فان المؤمن إ ذا لقى اخاه المؤمن فقال له مرحبا كتب الله مرحبا الى يوم القيامة . فاذا صافحه انزل الله فيما بين ابهاميها مئة رحمة تسعة و تسعين لا شدهما حبا لصاحبه ؛(233) هنگامى كه مؤمن با برادر مؤمنش ملاقات كند (با او احوال پرسى كند) و به او مرحبا گويد، تا قيامت مرحبا بر او نوشته شود، و هنگامى كه با او مصافحه كند، خداوند صد رحمت بر آنها نازل مى كند كه نود و نه رحمت براى كسى است كه ديگرى را بيشتر دوست دارد.
    بدين ترتيب ، اسلام مى كوشد مؤمنان و كسانى كه هدفى مشترك دارند و بر اساس ايمان به خدا و همكارى در راه تحقق اهداف الاهى با هم روابط دوستانه دارند، از عيوب يكديگر چشم بپوشند و با يكديگر عاشقانه برخورد كنند. از پيشوايان معصوم عليهم السلام نقل شده است كه اگر مؤمنى فقط براى ملاقات مؤمن ديگر به در خانه او برود، خداوند ملكى را مى فرستد كه برود و از او بپرسد كه براى چه كارى به در خانه اين مؤمن آمده است . آن فرشته از طرف خدا مى آيد و مى پرسد كه شما چه حاجتى دارى كه در خانه اين مؤمن را مى زنى . مى گويد: آمده ام رفيقم را ملاقات كنم . مى پرسد: آيا از او درخواست مالى دارى ؟ مى گويد: نه . باز مى پرسد: آيا احتياج ديگرى به او دارى ؟ مى گويد: نه . آن فرشته مى گويد: پس براى چه مى خواهى او را ببينى ؟ مى گويد: فقط دلم براى او تنگ شده بود و مى خواستم او را ببينم . خدا به فرشته مى فرمايد كه به اين مؤمن بگو: اياى زرت و على قراك ؛(234) ((تو، به ديدار من آمدى ؛ پس پذيرايى و اجر و ثواب تو بر عهده من است )). اين احاديث نمونه اى از دستورات اسلام در اين باره اند. مسلمانان بايد بكوشند تا با هم رابطه محبت آميز داشته باشند، كدورتها را كنار بگذارند و به ريسمان خدا چنگ زنند و اتحاد داشته باشند.


    ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦  آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  6. #104
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    gol.. پاسخ : ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦ آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦





    دشمنان اسلام از واژه وحدت نيز سوء استفاده مى كنند و هر وحدتى را به هر شكلى كه حاصل شود، مطلوب جلوه مى دهند. حتى اگر در جايى قدرت در دست نااهلان باشد، براى اينكه وحدت حاصل شود، بايد همه تابع آنان شوند تا وحدت حاصل شود. در حالى كه اگر چنين وحدتى مطلوب باشد چون اكثر مردم روى زمين كافر و مشرك اند، براى تحقق وحدت بايد مسلمانان نيز كافر شوند! همچنين اكنون كه اكثر مسلمانان در عالم اسلام غير شيعه اند، براى وحدت ، شيعيان بايد از عقيده خود دست شويند؛ در حالى كه چنين وحدتى به هيچ روى مطلوب نيست . وحدت بر محور حق مورد تاءييد است . خداى تعالى در قرآن مى فرمايد:
    اءن اءقيموا الدين و لا تتفرقوا فيه ؛(235) دين خدا را بر پا دارند و هرگز تفرقه و اختلاف در دين نكنيد.
    بنابراين دين را بايد معيار قرار داد و گرداگرد آن وحدت ايجاد كرد؛ نه اينكه با بى دينان متحد شد. وحدت با دشمنان جز هلاكت نتيجه ديگرى ندارد. ممكن است دو ملاك براى وحدت مطرح شود كه بازگشت هر دو به يك چيز باشد. در بخش قوانين ، ((احكام اسلام ))؛ و در بخش اجرا، ((ولى فقيه )) ملاك وحدت است . براى كسانى كه بخواهند واقعا دين در جامعه به دست كسى كه ماءذون از طرف امام زمان (عج ) است ، اجرا شود، اين دو ملاك مهم است . حاكميت قوانين اسلام به دست ولى فقيه ، مى تواند معيار وحدت باشد. اختلاف سليقه ها زياد است و هيچ گاه نيز برطرف نخواهد شد. شيوه هاى رفتارى مختلف است ، و روشهاى پياده كردن اهداف هيچ گاه واحد نخواهد بود؛ اما اين دو مورد مى تواند ملاك وحدت جامعه باشد. همه بخواهند احكام اسلام اجرا شود، آن هم به دست كسى كه اولا، به خصوص در مسائل اجتماعى ، اسلام شناس تر از ديگران باشد، و ثانيا، از طرف خداى متعال و اولياى دين ماءذون باشد، تا غاصب نباشد. بنابراين اگر به ولايت فقيه تمسك شد، اسلام نيز هست ؛ چون ولى فقيه به غير اسلام حكم نمى كند. پس مى توانيم بگوييم بر اساس محور ولايت فقيه ، وحدت حاصل مى شود. اما وحدت بر اساس معيارهاى ديگرى چون دموكراسى ، ارزشهاى غربى ، و آزادى از قيد و بند قوانين اسلام ، به هيچ وجه صحيح نيست .(236) و هيچ نفعى براى كشور و اسلام ندارد؛ بلكه وحدت بر اساس ‍ دين ، كه اكنون نماد و سمبل آن ولى فقيه است ، مورد نظر اسلام مى باشد.
    از اين روى ، بايد در انتخاب همفكران و همكاران ، اين اصل را در نظر داشت كه آيا اينان خواهان اجراى احكام اسلام اند يا خير؟ كسان ديگرى نيز هستند كه براى ترك احكام و شانه خالى كردن از قوانين شريعت مقدس ‍ اسلام ، قرائت ديگرى مطرح مى كنند و مى گويند: اين فهم شماست ؛ فهم خود را مطلق نكنيد؛ فهمهاى ديگرى نيز هست . اين حرفها چيزى جز ((انكار دين )) نيست ؛ زيرا وقتى احكام جزايى اسلام ترك شد و احكام شرعى آن نيز اعتبارياتى كه پايه عقلانى و واقعى ندارد، به شمار آمد، آن گاه چيزى براى دين باقى نخواهد ماند. كسانى كه واقعا خواهان اجراى احكام دين و معتقد به قرآن و سنت پيامبر صلى الله عليه و اله باشند و نهضت امام خمينى رحمه الله را كه تمام عمر خود را صرف اسلام ناب محمدى كرد، بر حق بدانند، بايد خواهان پياده شدن احكام اسلام باشند؛ البته نه اسلامى كه تحصيل كرده هاى دانشگاههاى هاروارد و لندن و آكسفورد ارائه مى كنند تا قرائت غربيان را بر ما حاكم سازند، بلكه قرائت خدا، قرائت پيامبر صلى الله عليه و اله ، قرائت امامان معصوم عليهم السلام ، و قرائت همه علما در طول تاريخ هزار و چهارصد ساله . ما بايد اين گونه اسلام را بخواهيم ؛ زيرا غير از آن ، ديگر اسلام نيست . بيش از يك اسلام وجود ندارد و هرچه غير از آن باشد، كفر و الحاد است كه اسم آن را قرائت ديگرى از اسلام گذاشته اند. هيچ گاه اسلام نداشته ايم و در آينده نيز نخواهيم داشت .
    در اين زمينه توصيه مى شود كه جوانان مؤمن جلسات مذهبى را احيا كنند و محور آن را مسجد قرار دهند و بكوشند تا همه اهل محل را از كسانى كه ايمان به اسلام دارند و خواهان پياده شدن احكام آن هستند و ولى فقيه را قبول دارند، دعوت كنند؛ با همه مهربان و صميمى باشند؛ از اشتباهات آنها چشم بپوشند؛ اشتباهات كوچك را به رخ يكديگر نكشند؛ تا اندازه اى كه مى توانند به ايشان كمك كنند؛ اگر از مال دنيا نيز دستشان خالى است و نمى توانند كمك مالى كنند، دست كم با زبان خوش آنان را يارى رسانند.
    ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦  آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  7. #105
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پاسخ : ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦ آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦






    بايد همان روحيه اى كه در ايام انقلاب ، و بعد از آن ، در زمان جنگ حاكم بود، و مردم از نان شب خود و فرزندانشان در راه اسلام مى گذشتند احيا شود تا هم بستگى بيشترى پديد آيد و مسلمانان همچون پيكرى واحد شوند:
    و يؤ ثرون على اءنفسهم ولو كان بهم خصاصة ؛(237) با وجود نيازمندى خود، [ديگران را] بر خود ترجيح مى دهند.
    بعد از تشكيل چنين هيئتها و تشكلهايى ، لازم است درباره تغذيه فكرى مخاطبان چاره انديشيد. البته محور اصلى در اين تغذيه فكرى ، قرآن و كلام ائمه اطهار عليهم السلام است و براى توضيح و تفسير آنها بايد از كسانى كه صحت فكر آنها، مورد تاءييد شخصيتهاى اسلامى است ، استفاده كرد؛ از جمله كتابهاى شهيد مطهرى كه نوشته هاى اين شهيد بزرگوار مورد تاءييد امام خمينى رحمه الله بوده است . با وجود اين گونه كتابها، نبايد به بهانه مطالب نو، سراغ نوشته هايى رفت كه مشكوك اند يا دروغ و خطا بودن آنها آشكار است ؛ زيرا اين گونه نيست كه هر آنچه قديمى است بد باشد و هر چه جديد است ، خوب ؛ زيرا قرآن نيز هزار و چهار صد سال پيش نازل شده است . بر عكس اميرالمؤمنين عليه السلام در نهج البلاغه مى فرمايند كه هر مطلب تازه اى در دين بدعت و ضلالت است .(238) البته تفسيرهاى صحيح كه مبتنى بر روش تحقيق صحيح باشد و مطالب جديدى از كتاب و سنت عرضه كند، غير از نوآورى در دين و تفسير به راءى است . وظيفه همه علماى اسلام در طول تاريخ همين بوده كه آيات قرآن و سنت پيامبر صلى الله عليه و اله را بر اساس روش معقول و معتبر و صحيح ، توضيح دهند و تفسير كنند. آنان هيچ گاه به دلخواه خود و براى رضايت و خشنودى دشمنان اسلام كار نمى كردند.
    بنابر اين بايد تلاش ما اين باشد كه كتاب و سنت و روح اسلام را بهتر بشناسيم ، و بتوانيم شبهاتى را كه درباره اسلام مطرح مى شود، پاسخ گوييم ؛ و در كنار اين ، با مسائل روز عالم - چه ايران و چه كشورهاى ديگر - بيشتر آشنا شويم و تحليل سياسى داشته باشيم .
    مشكل آنجاست كه بيشتر مردم گمان مى كنند امر به معروف و نهى از منكر هميشه يك كار فردى است و اگر بخواهيم خدمتى به دين بكنيم ، حداكثر لازم است در تظاهرات شركت كنيم و شعار بدهيم ؛ در حالى كه اين تصورى اشتباه است ، و شعار دادن ، آغاز كار است . هنگامى كه دهه عاشورا تمام مى شود، مجالس سينه زنى و عزادارى به تدريج كم و تعطيل مى شود، و ما حرارت و شور و شوقى را كه در سايه نام سيدالشهدا عليه السلام پيدا كرده ايم ، از دست مى دهيم ؛ در حالى كه اين برنامه ها بايد آغازى باشد براى اينكه كار اصلى ما آغاز شود و آن را ادامه دهيم ؛ نورانيتى را كه در سايه عزادارى به دست آورده ايم ، حفظ كنيم ؛ وحدت و همدلى اى را كه براى ما ميسر شده ، تقويت كنيم ؛ نه اينكه تا سال بعد، همه چيز را رها سازيم .(239) اين جلسات بايد ادامه يابند. اما لازم است كه محور بحث در آنها يادگرفتن معارف اسلامى ، پاسخ به شبهات و آشنايى با مسائل سياسى كشور با استفاده از تحليلهاى افراد مورد اعتماد باشد. اگرچه عزادراى براى سيدالشهدا عليه السلام روح بخش اين جلسات است ، بايد به ياد داشت كه سينه زنى از شب تا به سحر نيز صحيح نيست و ما اين كار به هيچ وجه مشكل ما را حل نمى كند؛ زيرا نام سيدالشهدا عليه السلام ما را گرد هم آورد تا اسلام را بهتر ياد بگيريم و با دشمنان آن بهتر مبارزه كنيم .


    ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦  آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  8. #106
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    gol.. پاسخ : ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦ آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦






    فصل نهم : امر به معروف و نهى از منكر در قرآن
    در قرآن كريم ، آيات فراوانى با تعبيرات و آهنگهاى مختلف ، درباره امر به معروف و نهى از منكر، به چشم مى خورد كه از ميان آنها به دو نمونه اشاره مى كنيم . خداى تعالى در سوره توبه مى فرمايد:
    المنافقون والمنافقات بعضهم من بعض ياءمرون بالمنكر و ينهون عن المعروف و يقبضون اءيديهم نسوا الله فنسيهم إ ن المنافقين هم الفاسقون ؛(240) مردان و زنان منافق هم بستگى دارند. مردم را به كارهاى زشت امر مى كنند و از نيكيها باز مى دارند و دستهايشان را به هم مى سايند. خدا را فراموش كرده اند؛ پس خدا نيز آنان را فراموش كرده است كه منافقان مردمى فاسق و زشتكارند.
    والمؤمنون والمؤمنات بعضهم اءولياء بعض ياءمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر و يقيمون الصلاة و يؤ تون الزكاة و يطيعون الله و رسوله اءولئك سيرحمهم الله إ ن الله عزيز حكيم ؛(241) مردان مؤمن و زنان مؤمن هم بستگى دارند. مردم را به كار نيكو امر مى كنند و از كار زشت بازمى دارند و نماز برپا مى دارند و زكات مى پردازند و خدا و پيامبرش را اطاعت مى كنند. البته خدا آنان را مشمول رحمت خود مى گرداند خدا عزيز و حكيم است .
    در اين مقال بر آنيم كه درباره اين دو آيه توضيح دهيم .

    معناى اصطلاحى امر به معروف و نهى از منكر
    معنا و مفهوم عبارت ((امر به معروف و نهى از منكر)) به ظاهر بسيار روشن و واضح است . امر به معروف يعنى امر كردن و فرمان دادن به خوبيها، نهى از منكر يعنى نهى كردن و بازداشتن از زشتيها. اما در ميسر تحول واژه ها، معناى آنهاگاه توسعه و گاه تضييق مى يابد. در برخى موارد، استعمال يك واژه باعث مى شود كه مفهوم آن از مقتضاى اصل خود، وسعت بيشترى پيدا كند. در اينجا نيز همين طور است . فقها و بزرگان وقتى درباره موضوع امر به معروف و نهى از منكر بحث مى كنند، مى گويند در كلمه امر، مفهوم ((علو)) يا ((استعلا)) نهفته است ؛ يعنى كسى كه امر مى كند، يا بايد بر ماءمور برترى داشته باشد، و يا خود را در چنين مقامى قرار دهد و از موضع بالاتر امر كند. خواهش و استدعا كردن ((امر)) نيست ؛ اينكه كسى بگويد ((من خواهش مى كنم اين كار را بكنيد)) امر نيست . مقتضاى كلمه امر اين است كه بايد به صورت استعلا باشد حتى برخى از فقها احتياط كرده ، مى گويند تكليف امر به معروف و نهى از منكر زمانى تحقق مى يابد كه امركننده به معروف ، با لحاظ ((استعلا)) امر كند.
    ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦  آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  9. #107
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦ آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦






    مراتب امر به معروف و نهى از منكر
    وقتى حكمت وجوب امر به معروف و نهى از منكر و موارد استعمال آن را در آيات و روايات بررسى مى كنيم ، به نوعى توسعه در مفهوم اين واژه برمى خوريم . براى نمونه ، برخى مراتب امر به معروف و نهى از منكر را در روايات بيان مى كنيم تا توسعه در مفهوم امر به معروف و نهى از منكر مشخص شود. اين مراتب عبارت اند از:

    1. احساس قلبى : هنگامى كه در روايات ، مراتب امر به معروف و نهى از منكر را بررسى مى كنيم ، اولين مرتبه نهى از منكر، انكار به قلب است ؛ يعنى زمانى كه انسان گناه و انحرافى را در جامعه مى بيند، در دل خود آن را تقبيح ، و احساس ناراحتى كند. اين اولين مرتبه نهى از منكر است .
    2. اظهار ناراحتى : بر اساس آنچه در روايات آمده است ، در مرتبه بعد انسان بايد ناراحتى خود را در چهره ظاهر كند. وقتى انسان در جامعه با كار زشتى روبه رو مى شود و گناهى را مى بيند، بايد افزون بر انكار درونى ، ناراحتى و اشمئزاز خود را با اخم و درهم كشيدن چهره اظهار كند. در روايتى وارد شده كه اگر كسى با گناهى مواجه شد و پيشانى خود را درهم نكشيد و اخم نكرد، آن پيشانى در آتش جهنم چروكيده خواهد شد.
    3. اظهار به زبان : مرتبه سوم ، به زبان آوردن و تذكر دادن است ، كه خود مراتبى دارد. در مرحله نخست ، چنانچه شرايط مناسب بود و زمينه هاى لازم براى تاءثيرگذارى وجود داشت ، با زبان لين و نرم ، معروف و منكر را تذكر بدهد؛ و اگر تذكر با زبان نرم اثر نداشت ، در مرحله بعد، بايد با لحنى تندتر، از منكر جلوگيرى كرد.
    4. برخورد فيزيكى : اگر تذكر شفاهى در فرد خاطى اثر نكرد، مرحله بعد، برخورد فيزيكى است . اين مرتبه ديگرى از امر به معروف و نهى از منكر است كه اگر امر به معروف و نهى از منكر به صورت تذكر و برخورد لفظى اثر نكرد و شرايط مناسبى وجود داشت و امر به معروف و نهى از منكر، برخورد فيزيكى را طلبيد، بايد اين برخورد صورت پذيرد.
    البته در جامعه اسلامى كه دولت اسلامى وجود دارد، برخورد فيزيكى بايد از طرف مقام رسمى و با مجوز رسمى صورت گيرد.
    5. جهاد: مراحلى كه تاكنون ذكر شد، همه در موارد متعارف امر به معروف و نهى از منكر است ، اما مراتب ديگرى از امر به معروف و نهى از منكر در روايات ذكر شده كه جهاد را نيز در بر مى گيرد. به طور كلى ، همه انواع جهاد، از مصاديق امر به معروف و نهى از منكر است . حتى جهاد ابتدايى نيز كه جهادى روشنگرانه است و هدف آن از بين بردن موانع هدايت مردم است ، در واقع ، نوعى امر به معروف به شمار مى آيد؛ زيرا در جهاد ابتدايى ، جامعه به آنچه حق است ، وادار مى شود و به سوى راه صحيح هدايت مى گردد. همچنين جهاد با عنوان دفاع نيز نوعى نهى از منكر است ؛ زيرا جهاد دفاعى ، براى اين است كه حق در جامعه باقى بماند و محكوم به كفر، انحراف و ضلالت نشود.
    يكى ديگر از اقسام جهاد، جهاد با ((اهل بغى )) يا جهاد بغات است .(242) اين نوع جهاد نيز يكى ديگر از مصاديق نهى از منكر است ؛ زيرا با فسادى كه بر اثر آشوب اخلالگران در جامعه پديد مى آيد، مبارزه مى كند و مانع آن مى گردد.
    همچنين جهاد مصاديق خاص ديگرى نيز دارد كه ممكن است به ندرت اتفاق افتد؛ مثلا، اگر در شرايط خاصى در گوشه اى از جهان ، اساس اسلام به خطر افتد، دولت اسلامى و مسلمانان ، بايد جلو آن فساد را بگيرند.
    ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦  آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  10. #108
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    gol.. پاسخ : ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦ آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦





    در اينجا اين پرسش مطرح مى شود كه ((در چه مواردى مردم مجاز به برخورد فيزيكى هستند؟)) اين پرسش را بدين نحو مى توان پاسخ گفت كه اگر در زمانى يا در سرزمين ، دولت اسلامى وجود نداشته باشد، يا دولت اسلامى ضعيف و ناكارآمد بوده ، قدرت برخورد با منكرات را نداشته باشد و مردم احساس كنند كه در اين سرزمين ، اسلام در خطر است ، لازم است براى نهى از منكر قيام كنند تا حقيقت اسلام و احكام آن حفظ شود و ارزشهاى اسلامى در جامعه احيا گردند.
    6. حركت شهادت طلبانه : گاهى ممكن است در جامعه ، دولت اسلامى قوى اى كه بتواند جلو فساد - اعم از فساد در عقيده يا فساد در عمل - را بگيرد، وجود نداشته باشد، يا اصلا دولت كفر حاكم باشد و كسانى به نام اسلام حكومت كنند كه در واقع ، اهل نفاق باشند، يعنى عناصرى از نفاق در ميان آنها باشد و امكان اينكه دستگاه حاكم وظيفه امر به معروف و نهى از منكر را انجام دهد، نباشد، يا افرادى كه در جامعه براى اصلاح امور و جلوگيرى از فساد، امر به معروف و نهى از منكر مى كنند، آن قدر توانايى نداشته باشند كه بتوانند بر حاكمان زورمدار، پيروز شوند و حق را اعمال كنند، در اينجا ممكن است اين افراد در انجام اين فريضه ، چنان حركتى را انجام دهند كه به خاطر آن مظلومانه به شهادت برسند، و شهادت مظلومانه ايشان باعث بقاى اسلام گردد. مصداق بارز آن ، حركت و قيام امام حسين عليه السلام است . آن حضرت مى فرمود: هدف من از قيام اين است كه جامعه را با امر به معروف و نهى از منكر اصلاح كنم . چنين حركتى كه به شهادت آن حضرت انجاميد، مصداق كامل امر به معروف و نهى از منكر بود. اين امر به معروف و نهى از منكر تنها به اخم كردن ، تذكر زبانى يا به يك حركت فيزيكى ساده محدود نشد، بلكه حركتى بود كه با عظمت ، شكوه و با عمقى خاص ، تاريخ را متحول ساخت ، و تا جامعه انسانى باقى است ، آثار آن باقى خواهد ماند. البته چنين مصاديقى - به خصوص در حد اعلاى آن ، كه براى امام حسين عليه السلام واقع شد - به ندرت رخ مى دهد.

    احساس مسئوليت در قبال ديگران
    آيا انسانها بايد در جامعه احساس كنند كه در قبال ديگران مسئوليتى دارند و بايد بر رفتار يكديگر نظارت داشته باشند يا نه ؟ اين واقعيتى است كه كمابيش در جامعه هاى متمدن انسانى ، با اختلاف مراتبى كه در مدنيت داشته و دارند، همواره وجود داشته است . شايد هيچ جامعه اى را نتوان يافت كه بهره اى از تمدن برده باشد، اما در ميان مردم آن ، چنين احساسى وجود نداشته باشد.
    انسان بايد در قبال رفتار ديگران احساس مسئوليت كند، اما مراتب چنين احساس مسئوليتى در جوامع گوناگون ، بر اساس نظام ارزشى حاكم بر آنها، متفاوت است ، مصاديق كار خوب و بد در جوامع مختلف ، براساس ‍ نظامهاى ارزشى آنها، متفاوت است و مرتبه حساسيت مردم در قبال رفتار ديگران ، به نوع جهان بينى و نگرش آنان درباره انسان و جامعه انسانى بستگى دارد. اين مطلب بحث مفصلى را مى طلبد، ولى اكنون به طور خلاصه بدان اشاره مى كنيم .
    ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦  آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  11. #109
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦ آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦






    نظام ارزشى فردگرا و نظام ارزشى جامعه گرا
    ديدگاه حاكم بر جوامع را درباره انسانها، در يك تقسيم كلى ، مى توان به دو دسته تقسيم كرد: جوامع فردگرا، و اجتماعات جامعه گرا. هريك از اين دو دسته نيز مراتب مختلفى دارند. بعضى از انسانها در زندگى فقط در فكر خود هستند: اگر راحتى مى خواهند آن را براى خود مى خواهند؛ و اگر در پى پيشرفت اند، آن را براى خود مى خواهند. براى اين گروه تفاوتى ندارد كه اين راحتى و پيشرفت مادى باشد يا معنوى . محور افكار و فعاليت آنان ، نفى ضرر و كسب منفعت براى خودشان است .
    در سوى ديگر، كسانى هستند كه خود را با ديگران در زندگى اجتماعى شريك و وابسته مى دانند و فقط به فكر خود نيستند. اين گروه ، اگر خير و بركتى طلب مى كنند، براى همه مى خواهند و اگر پيشرفتى را دنبال مى كنند، آن را براى همه مى جويند، حتى اگر پيشرفت معنوى و سعادت اخروى هم مى خواهند، آن را براى همه آرزو مى كنند.

    نگرش اسلام به انسان
    مكتب انبياى الاهى و به خصوص دين مقدس اسلام ، نگرش جامعه گرايى را تقويت مى كند. دين اسلام مى كوشد به گونه اى انسان را تربيت كند كه در همه مراحل زندگى ، به كل انسانها - به خصوص اعضاى جامعه اسلامى - نظر داشته باشد. براى مثال ، در نماز كه يك عبادت فردى است (243) و در قرائت سوره حمد، شخص نمازگزار، در مقام اظهار عبوديت ، خطاب به خداوند نمى گويد: ((من تو را مى پرستم ))، بلكه مى گويد: إ ياك نعبد؛ ((ما تو را مى پرستيم )). اگر انسان در نيمه هاى شب به تنهايى در محراب عبادت مى ايستد و نماز مى خواند، بايد بگويد: ((ما تو را مى پرستيم )). اگر مسلمانى در بيابانى كه هيچ انسانى نيست ، به تنهايى به نماز بايستد، بايد بگويد: إ ياك نعبد و إ ياك نستعين ؛ يعنى ((ما)) فقط تو را مى پرستيم و ((ما)) تنها از تو كمك مى خواهيم . مؤمنان بايد همديگر را در كنار خود ببينند. همچنين هنگامى كه نماز تمام مى شود، نمازگزار مى گويد: السلام علينا و على عباد الله الصالحين . السلام عليكم و رحمة الله و بركاته . سلام بر شخص پيامبر صلى الله عليه و اله و گفتن السلام عليك ايها النبى و نيز به جهت شخصيت برجسته پيغمبر اكرم صلى الله عليه و اله و امتياز جداگانه اى است كه آن حضرت دارند. اما نماز با ((السلام عليك ايها النبى )) تمام نمى شود، بلكه با السلام علينا و على عباد الله الصالحين . السلام عليكم و رحمة الله و بركاته تمام مى شود. انسان در نماز، همواره مؤمنان را كنار خود مى بيند، و نيز هنگامى كه مى خواهد از نماز خارج شود، باز هم بايد بر همه مؤمنان سلام كند. اين تربيت اسلامى است . در تمام دستورات اسلامى ، چه عبادتهاى فردى و چه عبادتهاى اجتماعى ، در مسائل اقتصادى ، اجتماعى و تربيتى ، و حتى در جهاد، دفاع ، و در همه جا، مسلمان بايد خود را با ساير مؤمنان شريك و همراه بداند. اقتضاى تربيت خاص اسلامى چنين است .
    ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦  آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  12. #110
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    ghalbha پاسخ : ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦ آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦




    نگرش غرب به انسان
    تربيت غربى - به ويژه در دو قرن اخير - فردگراست . در نگرش لائيك ، انسان فقط مصلحت خود را در نظر مى گيرد. از اين روى ، نزديك ترين و انسانى ترين روابط عاطفى روى به ضعف نهاده است : خانواده ها متلاشى مى شوند؛ زنان ، شوهران ، پدران و فرزندان بسيارى هستند كه جدا از هم زندگى مى كنند؛ همسايه ها از يكديگر خبر ندارند. در اين ديدگاه ، محور فكرى انسان منفعت و لذت شخصى است .

    ضرورت نظارت جامعه بر اعمال ديگران
    افزون بر اينكه گرايش فردى ، زشتيها و كاستيهاى فراوانى دارد، اگر فردگرايى نيز اصل و زيربناى نگرش به انسان باشد، در جامعه نمى توان از مسئوليت اجرايى و نظارت بر كار ديگران به كلى كناره گرفت ؛ زيرا مصالح و منافع نيز لذتها و رنجهاى انسانها در خارج به يكديگر بستگى دارد، و هر قدر نيز انسان به فكر منافع شخصى خود باشد، مى فهمد كه منفعت شخصى او جز با كمك ديگران تاءمين نمى شود. اگر انسان بخواهد در زندگى لذتى داشته باشد، به تنهايى نمى تواند به اين لذت برسد، بلكه بايد فرد ديگرى نيز باشد تا بتواند با او لذت ببرد. اگر انسان بخواهد در فعاليت اجتماعى ، تجارت يا صنعت پيشرفت كند، به تنهايى نمى تواند موفق شود، بلكه مجبور است با ديگران همكارى كند. اگر انسان بخواهد از بهداشت مناسب برخودار بوده ، و محيط سالمى داشته باشد، به تنهايى نمى تواند تصميم بگيرد، زمانى محيط سالم مى ماند كه ديگران نيز به سلامت محيط كمك كنند. محض نمونه ، امروزه در دنيا، ضررهاى دخانيات براى همه انسانها روشن شده است . بدين جهت ، در بعضى اماكن چون اتاقهاى دربسته و سالنهاى عمومى ، استعمال دخانيات را ممنوع كرده اند. از اين روى ، اگر فردى بخواهد سيگار بكشد، بايد از ساختمان خارج شود و به فضاى آزاد برود و بعد به داخل ساختمان برگردد؛ زيرا اگر بنا باشد هر كسى در اتاق يا سالن سيگار بكشد، ديگران نيز به اجبار و بدون اختيار خود، دود آن را تنفس مى كنند و اين براى آنان زيان بار است . به طور قطع ، كسانى كه روحيه فردگرايى دارند نيز بايد امر را رعايت كنند.
    در اين زمينه مثال بسيار زبيايى وجود دارد. گروهى از مردم سوار كشتى بودند. يكى از سرنشينان كشتى دست به كار سوراخ كردن محل نشستن خود شد. ديگران به او اعتراض كردند كه ((چرا كشتى را سوراخ مى كنى ؟)) او گفت : اين نقطه كشتى در اختيار من است و اينجا هم خود من نشسته ام . من جاى خود را سوراخ مى كنم و به محل نشستن شما كارى ندارم . ساير سرنشينان دست او را گرفتند و گفتند: ((درست است كه تو فقط جاى خود را سوراخ مى كنى ، ولى وقتى آب در داخل كشتى افتاد، ديگر من و تو را نمى شناسد؛ كشتى و همه ما باهم غرق مى شويم )).
    در زندگى اجتماعى ، انسان نمى تواند فقط منفعت خود را ببيند و فقط به كار خود توجه داشته باشد و در كار ديگران دخالت نكند. هنگامى كه انسان ديد، فردى به جامعه ضرر مى زند، بايد دست او را بگيرد و او را از اين عمل باز دارد. در اينجا جامعه به اين فرد اجازه نمى دهد كه بگويد اينجا جاى خود من است ؛ خانه خود من يا شهر خود من است ؛ بلكه وقتى فرد به همه زيان مى رساند، هر قدر هم اين جامعه فردگرا باشد، دست كم براى محافظت از منافع شخصى افراد، در كار او دخالت مى كند و مانع ضرر زدن او به جامعه مى شود.
    در نتيجه ، در جوامعى نيز كه فردگرايى به نحو كامل بر آنها حاكم است ، نظارت عمومى مردم تا حدى وجود دارد.


    ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦  آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


صفحه 11 از 14 نخستنخست ... 7891011121314 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •