◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦  آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦  آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦
صفحه 14 از 14 نخستنخست ... 41011121314
نمایش نتایج: از شماره 131 تا 134 , از مجموع 134
  1. #131
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    gol.. پاسخ : ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦ آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦




    مسلمانان ظاهرى
    گروهى از مردم عصر امام حسين عليه السلام ، مانند خاندان ابوسفيان ، به خدا، دين و پيغمبر اعتقادى نداشتند و فقط تظاهر به اسلام مى كردند؛ چنان كه اوايل حكومت عثمان ، ابوسفيان روزى كنار قبرستان احد آمد و صد زد: ((يا اهل القبور الذى كنتم تقاتلونا عليه صار باءيدينا و انتم رميم ))؛ اى اهل قبور، آنچه به خاطر آن با ما مى جنگيديد، امروز در دست ماست و شما زير خاك پوسيديد. او معتقد بود پيغمبر اسلام صلى الله عليه و اله و بنى هاشم بر سر حكومت مى جنگيدند، و خدا، وحى و قيامتى در كار نبود.
    همچنين همان روزى كه با عثمان بيعت مى كردند، ابوسفيان در خانه او، به بنى اميه گفت : خويشاوندان من ! اى بنى اميه ! خلافتى را كه امروز به دست ما افتاده به شدت نگاه داريد. قسم به آن كسى كه ابوسفيان به او سوگند مى خورد، نه بهشتى در كار است و نه دوزخى . حكومت تنها چند روز در دست بنى هاشم بود و اكنون به دست ما افتاده است . همچنين هنگامى كه سر بريده امام حسين عليه السلام را مقابل تخت يزيد گذاشتند، در حال مستى اشعار كفرآميزى سرود.
    درباره بنى اميه در زيارت عاشورا آمده است : اللهم لعن بنى امية قاطبة ؛ ((بار خدايا بر تمامى بنى اميه لعنت فرست ))؛ زيرا آنان تيره اى بودند كه به خدا و قيامت اعتقادى نداشتند؛ بلكه اظهار اسلام مى كردند تا جانشان سالم بماند و بعدها بتوانند با نام اسلام بر مردم حكم برانند. گروهى اين گونه بودند، اما شمارشان چندان زياد نبود.
    گروه ديگرى نيز بودند كه اهل بيت عليهم السلام را مى شناختند و به اسلام ايمان آورده بودند و احكام آن را اجرا مى كردند. آنان در جنگها و جهادها مشاركت داشتند و مالشان را براى اسلام انفاق مى كردند، اما اشكالى در كارشان بود، و آن اينكه ايمان و علاقه آنان به اسلام ، شرط داشت . قرآن كريم درباره اين گروه مى فرمايد:
    و من الناس من يعبد الله على حرف فإ ن اءصابة خير اطماءن و إ ن اءصابته فتنة انقلب على وجهه خسر الدنيا و الاخرة ؛(285) و از ميان مردم كسى است كه خدا را فقط بر يك حال مى پرستند. پس اگر خيرى به او برسد، بدان اطمينان يابد، و چون فتنه اى بدو رسد، روى بر تابد. در دنيا و آخرت زيان ديده است .
    شمار اين مردم در هر زمانى اندك نيست . خدا را عبادت مى كنند؛ چه بسا نماز مى خوانند روزه مى گيرند؛ ولى عبادت كردن اينها تنها در يك حالت است كه اگر آن حالت تغيير كند، ديگر آنان خداپرست نيستند. ايشان تنها در صورتى خدا را مى پرستند ك دين با دنيايشان همسو باشد. اينان مانند كسى هستند كه لب پرتگاهى ايستاده و در حال افتادن است ؛ تا اوضاع آرام و بر وفق مراد است ، و باد و طوفانى در كار نيست دين دار، مسلمان و انقلابى اند؛ اما اگر اوضاع دگرگون شد، و فتنه اى درگرفت و آسايش و رفاه از بين رفت ، سقوط مى كنند. به نظر قرآن اين افراد هم دنيايشان را از دست مى دهند و هم آخرتشان را: دنيايشان را از دست مى دهند چون كه بخشى از عمرشان صرف عبادت خدا و عمل به دستورات دين شده ، ولى اين اعمال فايده اى به حال آنان نداشته است ؛ و آخرتشان را از دست مى دهند، چون كه ايمان وقتى نداشته اند و هنگام فتنه دست از پرستش خدا برداشته اند. كسانى كه در كوفه با مسلم بيعت كردند ابتدا در خود بسيار جدى بودند. آنان پيش تر نيز براى امام حسين عليه السلام - طبق روايت معروف - دوازده هزار نامه نوشته و حقيقتا خواستار آمدن امام حسين عليه السلام به كوفه بودند؛ اگرچه بيشتر ايشان به حكومت حضرت على عليه السلام هم راضى نبودند، ولى در مقايسه با حكومت معاويه و ظلمهاى بى شمار او در حق خودشان به حكومت فرزندان حضرت على عليه السلام راضى شدند. در حالى كه مردم مدينه ، مكه و ديگر شهرهاى مهم اسلامى همه با يزيد بيعت كرده بودند، مردم كوفه مى خواستند امام حسين عليه السلام بيايد و با او بيعت كنند؛ اما به اين شرط كه جنگى در كار نباشد، كُشت و كشتارى رخ ندهد و موقعيت آنان به خطر نيفتد. اما آن گاه كه عبيدالله بن زياد ياران امام حسين عليه السلام را يكى پس از ديگرى دست گير كرد و عده اى را به زندان انداخت و گروهى را كشت ، و آنچه ايشان مى خواستند، صورت نگرفت ، از دعوت خود منصرف شدند. چنان كه عمر بن سعد نيز به كشتن امام حسين عليه السلام چندان علاقه اى نداشت ، ولى مدتى بود كه سخن از انتساب وى به حكومت رى مطرح شده بود. از اين روى ، وقتى اين اوضاع پديد آمد با او شرط كردند كه براى رسيدن به حكومت رى بايد با حسين بن على عليه السلام بجنگى . او حتى پس از آنكه شرط را پذيرفت مطمئن نبود كه كار به جنگ با حسين بن على عليه السلام بكشد. او مى پنداشت هنگامى كه با سى هزار نفر جمعيت (286) مقابل جمع صد يا صد و پنجاه يا دويست نفرى امام حسين عليه السلام صف بكشد، آنان تسليم خواهند شد، و بعد امام عليه السلام را نزد يزيد مى فرستد. از اين روى ، در دهه اول محرم ملاقاتهايى با امام حسين عليه السلام ترتيب داد و كوشيد تا چنين كند. او براى عبيدالله بن زياد نوشت كه حسين بن على را به كوفه مى آوريم و دستش را در دست امير مى گذاريم . بسيارى از لشكريان عمر بن سعد نيز با همين نيت آمده بودند، نه به قصد كشتن امام حسين عليه السلام .
    بدين ترتيب وقتى انسان را راهى نادرست گام نهاد و به گناه و سازش با دشمنان خدا تن داد، رفته رفته به ورطه هايى مى افتد كه هرگز گمان نمى كرد.
    ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦  آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  2. تشكر

    بیقرار ظهور (01-08-1391)

  3. #132
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    جديد پاسخ : ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦ آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦




    ياران على عليه السلام قاتلان حسين عليه السلام !
    كوفيان ، سالها امام حسين عليه السلام را در كنار اميرالمؤمنين عليه السلام ديده بودند. كوفه پايتخت حكومت على عليه السلام بود. حضرت امير عليه السلام سالها در اين شهر نماز خوانده بود؛ موعظه ها و سخنرانيها كرده بود؛ به كمك محرومان شتافته و ايتام و بيوه زنان را سرپرستى كرده بود. بسيارى از كسانى كه براى كشتن امام حسين عليه السلام آمدند، مدتها در ركاب على عليه السلام با معاويه جنگيده بودند. آنان هرگز گمان نمى كردند روزى بيايد كه به قتل امام حسين عليه السلام كمر بندند.
    خداوند مى فرمايد:
    و إ ن اءصابته فتنة انقلب على وجهه ؛(287) و چون فتنه اى بدو رسد، روى بر مى تابد.
    افراد سست عنصر، از آغاز نيت بدى ندارند؛ مى خواهند كه به راه هدايت بروند و خداپرست باشند؛ آنان خدا را نيز عبادت مى كنند، اما ايشان تنها در شرايط خاصى ايمان دارند، و به عبارتى هميشه خداپرست نيستند: من الناس من يعبد الله على حرف ؛(288) ((از ميان مردم كسى است كه خدا را تنها بر يك حال عبادت مى كند)). از اين روى ، هر كس بايد نگران باشد كه مبادا عبادت او نيز مشروط باشد. پيروان حقيقى امام حسين عليه السلام - همان گونه كه در زيارت عاشورا آمده است - با دوستان آن حضرت ، دوست و با دشمنان دشمن اند و خدا را شكر مى كنند كه اين دشمنى را در دلهايشان نهاده است و از او مى خواهند كه هم بر دوستى آنان با امام حسين عليه السلام بيفزايد و هم آتش آن دشمنى را در دلهاشان بيفروزد؛ از همين روى ، در زيارت عاشورا قبل از سلام به خود امام عليه السلام ، دشمنانش را لعن مى كنند. متاءسفانه امروز در ميان كسانى كه ادعاى شيعه بودن مى كنند كسانى هستند كه معتقدند اين زيارت نامه را بايد تغيير داد؛ لعنهاى آن را بايد حذف كرد؛ چون دوران خشونت گذشته است . امروزه بايد حتى به روى دشمنان لبخند زد. حال آنكه لبخند به روى دشمنان بود كه بعضى زمينه هاى انحراف را در گوشه و كنار كشور اسلامى پديد آورد. متاءسفانه در بعضى جاها زمينه اختلاط نامشروع دختر و پسر، احياى سنتهاى كفرآميز، استفاده از مواد مخدر و مشروبات الكلى ، تماشاى فيلمهاى مبتذل ، براى جوانان فراهم شده است ؛ زيرا با ترويج فرهنگ تساهل و تسامح ، دشمنى با دشمنان را تضعيف كرده اند، و زمانى كه به روى دشمنان لبخند زدند، با آنان معاشرت خواهند كرد و در نتيجه ، اخلاق ، رفتار، فرهنگ و فسادشان را نيز خواهند پذيرفت .
    ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦  آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  4. تشكر

    بیقرار ظهور (01-08-1391)

  5. #133
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    قلب پاسخ : ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦ آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦




    جاذبه و دافعه مؤمنان واقعى
    بدن انسان ، همان گونه كه بايد مواد نافع را جذب كند، در برابر سموم نيز مى بايد دافعه داشته باشد؛ زيرا همان قدر كه محتاج مواد نافع است ، به دفع سموم هم نياز دارد. اگر كليه و روده ها درست كار نكنند و مواد سمى از بدن خارج نشود، انسان مسموم مى شود و سرانجام مى ميرد. بنابراين جاذبه در هر موقعيتى به كار نمى آيد بلكه با دشمنان بايد با دافعه برخورد كرد. از اين روى ، بايد خداوند را شكر كرد كه افزون بر دوستى خاندان پيغمبر صلى الله عليه و اله ، دشمنى دشمنانشان را نيز در دلهاى ما نهاده است . بايد زيارت عاشورا خواند، و نخست دشمنان را لعن كرد. اين سدى است كه مانع آميزش فرهنگى با دشمنان ، و تاءثير اخلاق ، رفتار و افكار آنان بر ما مى شود. وقتى اين سد شكاف برداشت ، فرهنگ آنان رفته رفته به جامعه سرايت مى كند و ناگاه به فرهنگ غالب تبديل مى شود و اين همان خطرى بود كه مسلمانان را پنجاه سال پس از وفات پيغمبر صلى الله عليه و اله تهديد كرد. البته اين تهديد از همان روزى كه پيغمبر صلى الله عليه و اله رحلت كرد آغاز شد، و زمانى به اوج رسيد كه ساكنان شهر پيغمبر صلى الله عليه و اله در زادگاه او و در كنار مسجد و مزار پيغمبر صلى الله عليه و اله با كسى بيعت كردند كه به شرابخوارى شهره بود، و مردم مدينه - جز چند نفر - با يزيد بيعت كردند و او را در جاى پيغمبر صلى الله عليه و اله نشاندند.
    عامل دوم هوسهايى بود كه آنان اميد داشتند با بيعتشان به آن برسند. انسان با اينكه راه درست را شناخته و مدتها آن را مى پيمايد، دلبستگيها و آرزوهايى در زواياى دلش نهفته است كه در برهه هاى مختلف زندگى ، فرصت بروز نيافته است و روزى اين آرزوها جوانه مى زند و در دل ظاهر مى شود و با ظهور خود، در رفتار تاءثير مى گذارد؛ تصميمها را به ترديد، و پيشرويها را به توقف و گاه قهقرا تبديل مى كند و در نتيجه انسان برخلاف شناخت خود عمل مى كند. اين علاقه ها، خواسته ها و آرزوهاى ناشناخته كه خود فرد به درستى از آنها باخبر نيست ، در شرايط خاصى فعال شده ، وى را وسوسه مى كنند.
    قرآن كريم ، مجموع چنين خواسته هايى كه انسان را در مقابل راه حق و هدايت و در مقابل پيشوايان دين عاصى و از مسير صحيح منحرف مى سازد، دنياطلبى مى نامد.
    بنابر اين به اجمال مى توان گفت راز اصلى اين انحرافات ، دلبستگى به لذتهاى دنياست . تمايلها و گرايشهاى انسان ، تحت تاءثير سلسله اى از بينشها شكل مى گيرد و جهت مى يابد. انسان به صورت فطرى ، حيات و زندگى خود را دوست دارد. اين ويژگى تنها در انسان نيست ، بلكه خداوند تمام موجودات زنده را به گونه اى آفريده است كه به حيات خود علاقه دارند و تا جايى كه مى توانند از آن دفاع مى كنند. علاقه به حيات ، لازمه بقاى هر موجود زنده اى است . بدين سبب هر موجودى به طور فطرى آنچه لازمه بقاى هر موجود زنده اى است . بدين سبب هر موجودى به طور فطرى آنچه لازمه حيات باشد - مانند خوردنيها و آشاميدنيها - دوست دارد؛ زيرا بدون آنها زندگى موجود زنده در معرض خطر قرار مى گيرد و انسان نيز از اين قاعده مستثنا نيست .
    با توجه به اين اصل مى توان گفت دوست داشتن زندگى ، امر ناپسندى نيست ، و تلاش براى تهيه خوراك و پوشاك و... اگر براى ادامه زندگى باشد، دنياطلبى به شمار نمى آيد و مذموم نيست ، بلكه خواست خداوند است ؛ زيرا در غير اين صورت ، حكمت خدا باطل مى شود و خلقت بيهوده مى گردد. برعكس ، قرآن تاءكيدهاى فراوانى درباره استفاده از نعمتهاى خداوند دارد؛ قرآن ، نعمتهاى خدا را يك به يك بر مى شمارد، و سپس ‍ مى فرمايد: ما اين نعمتها را براى شما آفريديم ؛ از آنها استفاده كنيد. ذكر اين نعمتها و تاءكيد بر استفاده از آنها گوياى آن است كه علاقه انسان به زندگى و برخوردارى از نعمتهاى الاهى براى ادامه آن امر ناپسندى نيست . تا از آنها استفاده كند. اين كار، دنياخواهى و دنياطلبى نيست ، بلكه بدى دنياطلبى به آن است كه تمايلها و خواسته ها در سايه چه اعتقادى شكل مى گيرد.
    ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦  آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  6. تشكر

    بیقرار ظهور (01-08-1391)

  7. #134
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    قلب پاسخ : ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦ آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦




    ناآگاهى و دنياطلبى ، عوامل مهم انحراف
    به طور كلى مى توان گفت دو عامل مهم در انحطاط و انحراف جامعه اسلامى عصر امام حسين عليه السلام دخالت داشت : نخست آنكه معرفت مردم به حقايق و معارف دين و از جمله ولايت اهل بيت علهيم السلام ضعيف بود. در همان زمان نيز گروه پرشمارى از مردم سكولار بودند؛ يعنى دين و دولت را مباين با هم مى دانستند و معتقد بودند اختيار حكومت بايد در دست مردم باشد و آنان بتوانند هر كه را خواستند برگزينند؛ مردم حق دارند پدر زن بزرگ پيامبر را براى حكومت سزاوارتر بدانند و با او بيعت كنند؛ اين امر به دين ربطى ندارد. بنابراين سكولاريسم مسئله تازه اى نيست ، و از همان روز رحلت پيغمبر صلى الله عليه و اله در تاريخ اسلام شروع شده است . بسيارى از كسانى كه با امام حسين عليه السلام جنگيدند، حكومت و ولايت و بيعت را امورى دنيوى مى دانستند نه دينى ؛ از اين روى ، آنان گمان مى كردند كه در اين زمينه كاملا مختارند و مسئوليتى ندارند؛ حال آنكه اين امر يكى از بزرگ ترين مسئوليتهاست و اهميت مسئله ولايت ، پيش از نماز است : ولم يناد بشى ء كما نودى بالولاية ؛(289) ((مردم به هيچ چيز مانند ولايت خوانده نشده اند)). بيعت با يزيد يعنى سپردن اختيار خون ، مال ، جان ، عرض ، ناموس و دين مسلمانان به او. راءى دادن و بيعت از نظر اسلام يك تكليف و مسئوليت است ، و مردم مى بايست تحقيق مى كردند كه آيا كسى شايسته تر از يزيد براى بيعت كردن بود يا نه . ولى آنان گفتند ما چندين سال در زمان پيغمبر صلى الله عليه و اله با مشركان جنگيده ايم و در زمان حضرت على عليه السلام سالها با برادران مسلمانمان در جنگهاى صفين ، نهروان و جمل جنگيده ايم ، اكنون مى خواهيم كسى سر كار بيايد كه ديگر فرمان جنگ ندهد و قدرى به زندگى خود برسيم . غافل از اينكه ، جهاد، آن گاه كه به امر امام معصوم عليه السلام باشد، همچون نماز واجب است ؛ زيرا هر راءى ، در مسلط كردن كسى بر جان و مال و ناموس مردم ، بلكه بر احكام اسلام شريك است ، به طورى كه اگر او قانونى بر خلاف اسلام بگذارد، تا زمانى كه اين قانون اجرا مى شود، همه راءى دهندگان در گناهش شريك اند. بنابراين مسئله راءى دادن ، حتى درباره نمايندگى مجلس ، امر ساده اى نيست . بايد كسانى را شناسايى كرد كه شايسته تر و مورد رضاى خدا و اولياى خدا باشند. عدم توجه به اين امر از ضعف بر مى خيزد و خطر آن براى جامعه اسلامى در اين زمان ، از زمان امام حسين عليه السلام بيش تر است . آن روز، دشمنان امام حسين عليه السلام ، تنها عده اى از اهل كوفه و شام بودند و امروز تمامى كشورهاى بزرگ دنيا، دشمنان اسلام اند. آن روز آمريكا و ديگر كفار در كشتن امام حسين عليه السلام نقشى نداشتند و مسلمانهاى سست عنصر و بى وفايى كه ايمانى ضعيف داشتند، اسلام را تهديد مى كردند، اما امروز تمام كشورهاى بزرگ دنيا، اسلام و ايران را دشمن خود مى دانند و هنوز اميد دارند كه به نام اصلاحات ، اسلام را ريشه كن كنند. آگاهى مردم ما نيز بسيار بالاتر از معرفت مردم آن زمان است . مردم ما به سادگى از هر صدايى تبعيت نمى كنند، ولى آن زمان حتى از ميان كسانى كه از مكه براى حمايت امام حسين عليه السلام همراه ايشان شده بودند، عده اى در بين راه و بالاخره برخى در شب عاشورا برگشتند؛ چنان كه طبق بعضى روايات شصت و يك نفر، و طبق روايت معروف هفتاد و دو نفر باقى ماندند. صدها نفر وقتى فهميدند كار به شهادت مى انجامد يكى يكى ، دوتا دوتا و گروه گروه ، امام حسين عليه السلام را تنها گذاشتند و رفتند.


    پایان

    ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦  آذرخش كربلا ◦¨ْ°ْ¨◦¨ْ°ْ¨◦
    ویرایش توسط خادمه صدیقه طاهره(س) : 15-03-1391 در ساعت 12:47





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  8. تشكرها 2

    بیقرار ظهور (01-08-1391), عهد آسمانى (08-12-1389)

صفحه 14 از 14 نخستنخست ... 41011121314

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •