۞۩*۩۞ويژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞۩*۩۞ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۞۩*۩۞ويژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞۩*۩۞
صفحه 4 از 6 نخستنخست 123456 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 40 , از مجموع 60
  1. #31
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : زندگينامه امام جعفر صادق(ع)




    امام جعفر صادق (ع) در پگاه روز جمعه يا دوشنبه هفدهم ربيع الأول سال 80 هجري، معروف به سال قحطي، در مدينه ديده به جهان گشود. اما بنا به گفته شيخ مفيد و کليني، ولادت آن حضرت در سال 83 هجري اتفاق افتاده است. ليکن ابن طلحه روايت نخست را صحيح ‏تر ميداند و ابن خشاب نيز در اين باره گويد: چنان که ذراع براي ما نقل کرده، روايت نخست، سال 80 هجري، صحيح است. وفات آن امام (ع) در دوشنبه روزي از ماه شوال و بنا به نوشته مؤلف جنات الخلود در 25 شوال و به روايتي نيمه ماه رجب سال 148 هجري روي داده است. با اين حساب مي‏توان عمر آن حضرت را 68 يا 65 سال گفت که از اين مقدار 12 سال و چند روزي و يا 15 سال با جدش امام زين العابدين (ع) معاصر بوده و 19سال با پدرش و 34 سال پس از پدرش زيسته است که همين مدت، دوران خلافت و امامت آن حضرت به شمار ميآيد و نيز بقيه مدتي است که سلطنت هشام بن عبد الملک، و خلافت وليد بن يزيد بن عبد الملک و يزيد بن وليد عبد الملک، ملقب به ناقص، ابراهيم بن وليد و مروان بن محمد ادامه داشته است.
    کنيه مادر امام (ع) را ام فروه گفته ‏اند. برخي نيز کنيه او را ام القاسم نوشته و اسم او را قريبه يا فاطمه ذکر کرده ‏اند. کنيه آن حضرت ابو عبد الله بوده است و اين کنيه از ديگر کنيه ‏هاي وي معروف‏تر و مشهورتر است. محمد بن طلحه گويد: برخي کنيه آن حضرت را ابو اسماعيل دانسته ‏اند. ابن شهر آشوب نيز در کتاب مناقب مي ‏گويد: آن حضرت مکني به ابو عبد الله و ابو اسماعيل و کنيه خاص وي ابو موسي بوده است.
    ۞۩*۩۞ويژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞۩*۩۞

  2. تشكرها 3


  3. #32
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : زندگينامه امام جعفر صادق(ع)




    لقب امام صادق (ع)

    آن حضرت القاب چندي داشت که مشهورترين آنها صادق، صابر، فاضل و طاهر بود. از آنجا که وي در بيان و گفتار راستگو بود، او را صادق خواندند.

    فضايل امام جعفر صادق (ع)

    مناقب آن حضرت بسيار است که به اختصار از آنها ياد مي ‏کنيم. فضايل امام صادق بيش از آن است که بتوان ذکر کرد. جمله اي از مالک بن انس امام مشهور اهل سنت است که: «بهتر از جعفر بن محمد، هيچ چشمي نديده، هيچ گوشي نشنيده و در هيچ قلبي خطور نکرده است.» از ابوحنيفه نيز اين جمله مشهور است که گفت: «ما رأيت افقه من جعفر بن محمد» يعني: «از جعفر بن محمد، فقيه تر نديدم.» و اگر از زبان خود آن حضرت بشنويم ضريس مي گويد: امام صادق در اين آية شريفة: کل شيء هالک الا وجهه، يعني: «هر چيز فاني است جز وجه خداي متعال،» فرمود: «نحن الوجه الذي يوتي الله منهم» يعني «ماييم آيينه اي که خداوند از آن آيينه شناخته مي شود.» بنابراين امام صادق (ع) فرموده است او آيينه ذات حق تعالي است.
    شيخ مفيد در ارشاد مي‏نويسد: علومي که از آن حضرت نقل کرده‏ اند به اندازه ‏اي است که ره توشه کاروانيان شد و نامش در همه جا انتشار يافت. دانشمندان در بين ائمه (ع) بيشترين نقل ها را از امام صادق روايت کرده ‏اند. هيچ يک از اهل آثار و راويان اخبار بدان اندازه که از آن حضرت بهره برده ‏اند از ديگران سود نبرده ‏اند. محدثان نام راويان موثق آن حضرت را جمع کرده ‏اند که شماره آنها، با صرف نظر از اختلاف در عقيده و گفتار، به چهار هزار نفر مي‏رسد.
    بيشترين حجم روايات، احاديثي است که از امام صادق (ع) نقل شده است، اهميت معارف منقول از جعفر بن محمد (ص) به ميزاني است که شيعه به ايشان منسوب شده است: ”شيعه جعفري“. کمتر مسئله ديني (اْعم از اعتقادي، اخلاقي و فقهي) بدون رجوع به قول امام صادق (ع) قابل حل است. کثرت روايات منقول از امام صادق (ع) به دو دليل است:
    يکي اينکه از ديگر ائمه عمر بيشتري نصيب ايشان شد و ايشان با شصت و پنج سال عمر شيخ الائمه محسوب مي شود (148 – 83 هجري)، و ديگري که به مراتب مهمتر از اولي است، شرائط زماني خاص حيات امام صادق (ع) است. دوران امامت امام ششم مصادف با دوران ضعف مفرط امويان، انتقال قدرت از امويان به عباسيان و آغاز خلافت عباسيان است. امام با حسن استفاده از اين فترت و ضعف قدرت سياسي به بسط و اشاعه معارف ديني همت مي گمارد. گسترش زائدالوصف سرزمين اسلامي و مواجهه اسلام و تشيع با افکار، اديان، مذاهب و عقايد گوناگون اقتضاي جهادي فرهنگي داشت و امام صادق (ع) به بهترين وجهي به تبيين، تقويت و تعميق “هويت مذهبي تشيع” پرداخت. از عصر جعفري است که شيعه در عرصه هاي گوناگون کلام، اخلاق، فقه، تفسير و… صاحب هويت مستقل مي شود. عظمت علمي امام صادق (ع) در حدي است که ائمه مذاهب ديگر اسلامي از قبيل ابوحنيفه و مالک خود را نيازمند به استفاده از جلسه درس او مي يابند. مناظرات عالمانه او با ارباب ديگر اديان و عقايد نشاني از سعه صدر و وسعت دانش امام است. اهميت اين جهاد فرهنگي امام صادق (ع) کمتر از قيام خونين سيد الشهداء (ع) نيست.
    ۞۩*۩۞ويژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞۩*۩۞

  4. تشكرها 3


  5. #33
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : زندگينامه امام جعفر صادق(ع)




    امام و فقه اسلامي
    ـ فقه شيعه اماميه که به فقه جعفري مشهور است منسوب به جعفر صادق (ع) است. زيرا قسمت عمده احکام فقه اسلامي بر طبق مذهب شيعه اماميه از آن حضرت است و آن اندازه که از آن حضرت نقل شده است از هيچ يک از (ائمه) اهل بيت عليهم السلام نقل نگرديده است. اصحاب حديث اسامي راويان ثقه که از او روايت کرده اند به 4000 شخص بالغ دانسته اند.
    ـ در نيمه اول قرن دوم هجري فقهاي طراز اولي مانند ابوحنيفه و امام مالک بن انس و اوزاعي و محدثان بزرگي مانند سفيان شوري و شعبه بن الحجاج و سليمان بن مهران اعمش ظهور کردند. در اين دوره است که فقه اسلامي به معني امروزي آن تولد يافته و روبه رشد نهاده است. و نيز آن دوره عصر شکوفايي حديث و ظهور مسائل و مباحث کلامي مهم در بصره و کوفه بوده است.
    ـ حضرت صادق (ع) در اين دوره در محيط مدينه که محل ظهور تابعين ومحدثان و راويان و فقهاي بزرگ بوده، بزرگ شد، اما منبع علم او در فقه نه «تابعيان» و نه «محدثان» و نه «فقها» ي آن عصر بودند بلکه او تنها از يک طريق که اعلاء و اوثق طرق بود نقل مي کرد و آن همان از طريق پدرش امام محمد باقر (ع) و او از پدرش علي بن الحسين (ع) و او از پدرش حسين بن علي (ع) و او از پدرش علي بن ابيطالب (ع) و او هم از حضرت رسول (ص) بود و اين ائمه بزرگوار در مواردي که روايتي از آباء طاهرين خود نداشته باشند خود منبع فياض مستقيم احکام الهي هستند.
    ۞۩*۩۞ويژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞۩*۩۞

  6. تشكرها 3


  7. #34
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : زندگينامه امام جعفر صادق(ع)




    آثار امام صادق (ع):
    غالب آثار امام (ع) به عادت معهود عصر، کتابت مستقيم خود ايشان نيست و غالبا املاي امام (ع) يا بازنوشت بعدي مجالس ايشان است. بعضي از آثار نيز منصوب است و قطعي الصدور نيست.
    1- از آثار مکتوب امام صادق (ع) رساله به عبدالله نجاشي (غير از نجاشي رجالي) است. نجاشي صاحب رجال معتقد است که تنها تصنيفي که امام به دست خود نوشته اند همين اثر است.
    2- رساله اي که شيخ صدوق در خصال و به واسطه اعمش از حضرت روايت کرده است شامل مباحث فقه و کلام.
    3- کتاب معروف به توحيد مفضل، در مباحث خداشناسي و رد دهريه که املاء امام (ع) و کتاب مفضل بن عمر جعفي است.
    4- کتاب الاهليلجه که آن نيز روايت مفضل بن عمر است و همانند توحيد مفضل در خداشناسي و اثبات صانع است و تماما در بحارالانوار مندرج است.
    5- مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه که منسوب به امام صادق (ع) و بعضي از محققان شيعه از جمله مجلسي،‌ صاحب وسايل (حرعاملي) و صاحب رياض العلما، صدور آن را از ناحيه حضرت رد کرده اند.
    6- رساله اي از امام (ع) خطاب به اصحاب که کليني در اول روضه کافي به سندش از اسماعيل بن جابر ابي عبدالله نقل کرده است.
    7- رساله اي در باب غنائم و وجوب خمس که در تحف العقول مندرج است.
    8- بعضي رسائل که جابربن حيان کوفي از امام (ع) نقل کرده است.
    9- کلمات القصار که بعدها به آن نثرالدرد نام داده اند که تماما در تحف العقول آمده است.
    10- چندين فقره از وصاياي حضرت خطاب به فرزندش امام موسي کاظم (ع) سفيان شوري،‌ عبدالله بن جندب، ابي جعفر نعمان احول، عنوان بصري،‌ که در حليه الاولياء و تحف العقول ثبت گرديده است.
    # همچنين ادعيه امام صادق (عليه السلام) (الصحيفة الصادقية و الصادصية الجامعة): مجموعه ادعيه معتبره اي است که از دو امام بزرگوار پنجم و ششم (عليهماالسلام) در کتب روايي شيعه وارد شده و دانشگاه امام صادق (ع) آن را به مناسبت بيستمين سالگرد تأسيس دانشگاه همزمان با ميلاد مسعود نبي اکرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) منتشر کرده است.
    ديگر پايگاهها:
    http://www.imam-sadiq.net/
    شبکه امام صادق (ع) به زبان فارسي شامل مطالبي چون:
    مشخصات حضرت - گوشه اي از حيات امام صادق ( عليه السلام ) عصر امام صادق ( عليه السلام ) شخصيت علمي امام صادق ( عليه السلام ) - ويژگي هاي عصر آن حضرت اولويت ها در نهضت علمي تربيت راويان تربيت مبلغان و مناظره کنندگان برخورد با انحرافات ويژه و ...

    http://www.imamalinet.net
    سايت فوق شامل اطلاعاتي درمورد نگاهي به سيره امام صادق عليه السلام - قرآن در نگاه امام صادق(ع) - پيامبر اکرم(ص) از نگاه امام صادق(ع) - مذهب شيعه چرا مذهب جعفري ناميده شد؟ - پيشواي صادق عليه السلام در انديشه مقام معظم رهبري - شاگردان مکتب امام صادق (ع) - گزيده‏اي از احاديث اخلاقي امام صادق (عليه السلام) - حضرت امام صادق (عليه السلام) در آئينه شعرا و ...
    http://www.almodarresi.com//
    سايت فوق اطلاعاتي مفيدي چون: نژادي پاک و بزرگوار - جشن ولادت - رشد و پرورش امام‏ - سفر آن ‏حضرت به شام - روزگار امامت حضرت صادق (ع) - دانشگاه بزرگ‏ - اخلاق پسنديده‏ و دانش ژرف و گسترده امام‏ و ... نوشته حضرت آية الله حاج سيد محمد تقي مدرسي.
    ۞۩*۩۞ويژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞۩*۩۞

  8. تشكرها 3


  9. #35
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض نگاهي به سيره امام صادق عليه السلام




    1- کار و تلاش و دستگيري از مستمندان
    امام صادق(ع) نه تنها ديگران را دعوت به کار و تلاش مي‏کرد، بلکه‏خود نيز با وجود مجالس درس و مناظرات و... در روزهاي داغ‏تابستان، در مزرعه‏اش کار مي‏کرد. يکي از ياران حضرت مي‏گويد: آن‏حضرت را در باغش ديدم، پيراهن زبر و خشن برتن و بيل در دست،باغ را آبياري مي‏کرد و عرق از سر و صورتش مي‏ريخت، گفتم: اجازه‏دهيد من کار کنم. فرمود: من کسي را دارم که اين کارها رابکندولي دوست دارم مرد در راه به دست آوردن روزي حلال از گرمي آفتاب‏آزار ببيند و خداوند ببيند که من در پي روزي حلال هستم. (1)
    حضرت در تجارت نيز چنين بود و بر رضايت‏خداوند تاکيد داشت.لذا وقتي کار پرداز او که با سرمايه امام براي تجارت به مصررفت و با سودي کلان برگشت، امام از او پرسيد: اين همه سود راچگونه به دست آورده‏اي؟ او گفت: چون مردم نيازمند کالاي مابودند، ماهم به قيمت گزاف فروختيم. امام فرمود: سبحان الله!
    عليه مسلمانان هم‏پيمان شديد که کالايتان را جز در برابر هردينار سرمايه يک دينار سود نفروشيد! امام اصل سرمايه را برداشت و سودش را نپذيرفت و فرمود: اي مصادف! چکاچک شمشيرها ازکسب روزي حلال آسانتر است. (2)
    حقيقت اين است که امام(ع) درنهايت علاقه به کار و تلاش، هرگزفريفته درخشش درهم و دينار نمي‏شد و مي‏دانست که بهترين کار ازنظر خداوند تقسيم دارايي خود با نيازمندان است، حقيقتي که ماهرگز از عمق جان بدان ايمان عملي نداشته و نداريم. امام خوددرباره باغش مي‏فرمود: وقتي خرماها مي‏رسد، مي‏گويم ديوارها رابشکافند تا مردم وارد شوند و بخورند. همچنين مي‏گويم ده ظرف‏خرما که بر سرهريک ده نفر بتوانند بنشينند، آماده سازند تاوقتي ده نفر خوردند، ده نفر ديگر بيايند و هريک، يک مد خرمابخورند. آن‏گاه مي‏خواهم براي تمام همسايگان باغ (پيرمرد، پيرزن،مريض، کودک و هرکس ديگر که توان آمدن به باغ را نداشته،) يک مدخرما ببرند. پس مزد باغبان و کارگران و... را مي‏دهم و باقي‏مانده محصول را به مدينه آورده بين نيازمندان تقسيم مي‏کنم ودست آخر از محصول چهار هزار ديناري، چهارصد درهم برايم‏مي‏ماند. (3)
    ۞۩*۩۞ويژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞۩*۩۞

  10. تشكرها 3


  11. #36
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نگاهي به سيره امام صادق عليه السلام




    2- ساده زيستي و همرنگي با مردم
    امام همانند مردم معمولي لباس مي‏پوشيد و در زندگي رعايت اقتصادرا مي‏کرد. مي‏فرمود: بهترين لباس در هرزمان، لباس معمول همان‏زمان است. لذا (4) گاه لباس نو و گاه لباس وصله دار برتن‏مي‏کرد. لذا وقتي سفيان ثوري به وي اعتراض مي‏کرد که: پدرت علي‏لباسي چنين گرانبهاي نمي‏پوشيد، فرمود: زمان علي(ع) زمان فقر واکنون زمان غنا و فراواني است و پوشيدن آن لباس در اين زمان،لباس شهرت است و حرام... پس آستين خود را بالا زد و لباس زير راکه خشن بود، نشان داد و فرمود: لباس زير را براي خدا و لباس نورا براي شما پوشيده‏ام. (5)
    با اين همه حضرت همگام و همسان با مردم بود و اجازه نمي‏داد،امتيازي براي وي و خانواده‏اش در نظر گرفته شود. و اين ويژگي‏هنگام بروز بحران‏هاي اقتصادي و اجتماعي بيشتر بروز مي‏يافت. ازجمله در سالي که گندم در مدينه ناياب شد، دستور داد گندم‏هاي‏موجود در خانه را بفروشند و از همان، نان مخلوط از آرد جو وگندم که خوراک بقيه مردم بود، تهيه کنند و فرمود: «فان الله‏يعلم اني واجدان اطعمهم الحنطه علي وجهها ولکني‏احب ان يراني‏الله قد احسنت تقدير المعيشه. » (6)
    خدا مي‏داند که مي‏توانم به بهترين صورت نان گندم خانواده‏ام راتهيه کنم; اما دوست دارم خداوند مرا در حال برنامه ريزي صحيح‏زندگي ببيند.
    ۞۩*۩۞ويژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞۩*۩۞

  12. تشكرها 3


  13. #37
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نگاهي به سيره امام صادق عليه السلام




    3- شجاعت
    امام صادق(ع) در برابر ستمگران از هر طايفه و رتبه‏اي به سختي‏مي‏ايستاد و اين شهامت را داشت که سخن حق را به زبان آورد واقدام حق طلبانه را انجام دهد، هرچند با عکس العمل تندي رو به‏رو شود. لذا وقتي منصور از او پرسيد: چرا خداوند مگس را خلق‏کرد؟ فرمود: تا جباران را خوار کند. و به اين ترتيب منصور رامتوجه قدرت الهي کرد. (7) و آن‏گاه که فرماندار مدينه در حضوربني هاشم در خطبه‏هاي نماز به علي(ع) دشنام داد، امام چنان‏پاسخي کوبنده داد که فرماندار خطبه را ناتمام گذاشت و به سوي‏خانه‏اش راهي شد. (8)
    ۞۩*۩۞ويژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞۩*۩۞

  14. تشكرها 3


  15. #38
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نگاهي به سيره امام صادق عليه السلام




    4- همزيستي و مدارا با مسلمانان
    امام صادق(ع) شيعيان را به همزيستي با اهل سنت دعوت مي‏کرد تابه اين طريق هم شيعيان از جامعه اکثريت منزوي نشوند و هم بتوان‏احکام و اصول شيعي را با ملاطفت‏به آنان منتقل کرد. از اين روي‏در مدار حق با مسامحه با آنان رفتار مي‏شد، اما اين سهل گرفتن‏هرگز به معناي زيرپاي گذاشتن اصول نبود و آن جا که مسئله اصولي‏در ميان بود، حضرت هرگز تسليم نمي‏شد. از جمله در يکي از سفرها،امام صادق(ع) به حيره (ميان کوفه و بصره) آمد. در آن‏جا منصوردوانيقي به خاطر ختنه فرزندش جمعي را به مهماني دعوت کرده بود.
    امام نيز ناگزير در آن مجلس حاضر شد. وقتي که سفره غذاانداختند، هنگام صرف غذا، يکي از حاضران آب خواست ولي به جاي‏آن، شراب آوردند، وقتي ظرف شراب را به او دادند، امام بي‏درنگ‏برخاست و مجلس را ترک کرد و فرمود: رسول خدا(ص) فرمود: «ملعون‏من‏جلس علي مائده يشرب عليها الخمر.» (9)
    ملعون است کسي که درکنار سفره‏اي بنشيند که در آن سفره شراب‏نوشيده شود.
    امام حتي در مجالس عمومي خليفه نيز حاضر نمي‏شد; زيرا حکومت راغاصب مي‏دانست و حاضر نبود با پاي خود بدان جا برود، زيرا بااين کار از ناحق بودن آنان، چشم پوشي مي‏شد و تنها زماني که‏اجبار بود به خاطر مصالح اهم به آن‏جا مي‏رفت; لذا منصور ضمن‏نامه‏اي به وي نوشت: چرا تو به اطراف ما مانند ساير مردم‏نمي‏آيي؟ امام در پاسخ نوشت: نزد ما چيزي نيست که به خاطر آن ازتو بترسيم و بياييم، نزد تو در مورد آخرتت چيزي نيست که به آن‏اميدوار باشيم. تو نعمتي نداري که بياييم و به خاطر آن به توتبريک بگوييم و آنچه که اکنون داري آن را بلا و عذاب نمي‏داني تابياييم و تسليت‏بگوييم. منصور نوشت: بيا تا ما را نصيحت کني.
    امام نيز نوشت: کسي که آخرت را بخواهد، با تو همنشين نمي‏شود وکسي که دنيا را بخواهد، به خاطر دنياي خود تو را نصيحت‏نمي‏کند. (10)
    ۞۩*۩۞ويژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞۩*۩۞

  16. تشكرها 3


  17. #39
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نگاهي به سيره امام صادق عليه السلام




    5- علم امام صادق(ع) و اقدامات وي
    آنچه به دوره امامت‏حضرت امام صادق(ع) ويژگي خاصي بخشيده،استفاده از علم بي‏کران امامت، تربيت دانش طلبان و بنيان گذاري‏فکري و علمي مذهب تشيع است. در اين باره چهار موضوع قابل توجه‏است:
    الف- دانش امام.
    ب- ويژگي‏هاي عصر آن حضرت که منجر به حرکت علمي و پايه ريزي‏نهضت علمي شد.
    ج- اولويت‏ها در نهضت علمي.
    د- شيوه‏ها و اهداف و نتايج اين نهضت علمي.
    الف- دانش امام
    شيخ مفيد مي‏نويسد: آن قدر مردم از دانش حضرت نقل کرده‏اند که به‏تمام شهرها منتشر شده و کران تا کران جهان را فرا گرفته است واز احدي از علماي اهل‏بيت عليهم السلام اين مقدار احاديث نقل‏نشده است‏به اين اندازه که از آن حضرت نقل شده. اصحاب حديث،راويان آن حضرت را با اختلاف آرا و مذاهبشان گردآورده و عددشان‏به چهار هزارتن رسيده و آن قدر نشانه‏هاي آشکار بر امامت آن‏حضرت ظاهر شده که دلها را روشن و زبان مخالفان را از ايرادشبهه لال کرده است. (11)
    سيد مؤمن شافعي نيز مي‏نويسد: مناقب آن حضرت بسيار است تا آن‏جاکه شمارشگر حساب ناتوان است از آن. (12)
    ابوحنيفه مي‏گفت: من هرگز فقيه‏تر از جعفربن محمد نديده‏ام و اوحتما داناترين امت اسلامي است. (13)
    حسن بن زياد مي‏گويد: از ابوحنيفه پرسيدم: به نظر تو چه کسي درفقه سرآمد است؟ گفت: جعفربن محمد. روزي منصور دوانيقي به من‏گفت: مردم توجه زيادي به جعفربن محمد پيدا کرده‏اند و سيل جمعيت‏به سوي او سرازير شده است. پرسشهايي دشوار آماده کن و پاسخ‏هايش‏را بخواه تا او از چشم مسلمانان بيفتد. من چهل مسئله دشوارآماده کردم. هنگامي که وارد مجلس شدم، ديدم امام در سمت راست‏منصور نشسته است. سلام کردم و نشستم. منصور از من خواست‏سوالاتم‏را بپرسم. من يک يک سؤال مي‏کردم و حضرت در جواب مي‏فرمود: درمورد اين مسئله، نظر شما چنين و اهل‏مدينه چنان است و فتواي خودرا نيز مي‏گفتند که گاه موافق و گاه مخالف ما بود. (14)
    ۞۩*۩۞ويژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞۩*۩۞

  18. تشكرها 3


  19. #40
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نگاهي به سيره امام صادق عليه السلام




    ب- ويژگي‏هاي عصر آن حضرت
    عصر امام صادق(ع) همزمان با دو حکومت‏مرواني و عباسي بود که‏انواع تضييق‏ها و فشارها بر آن حضرت وارد مي‏شد، بارها او رابدون آن که جرمي مرتکب شود، به تبعيد مي‏بردند. ازجمله يکبار به‏همراه پدرش به شام و بار ديگر در عصر عباسي به عراق رفت. يکباردر زمان سفاح به حيره و چند بار در زمان منصور به حيره، کوفه وبغداد رفت.
    با اين بيان، اين تحليل که حکومت‏گران به دليل نزاع‏هاي خود،فرصت آزار امام را نداشتند و حضرت در يک فضاي آرام به تاسيس‏نهضت علمي پرداخت، به صورت مطلق پذيرفتني نيست، بلکه امام باوجود آزارهاي موسمي اموي و عباسي از هرنوع فرصتي استفاده مي‏کردتا نهضت علمي خود را به راه اندازد و دليل عمده رويکرد حضرت،بسته بودن راه‏هاي ديگر بود. چنان چه امام از ناچاري عمدا رو به‏تقيه مي‏آورد. زيرا خلفا در صدد بودند با کوچکترين بهانه‏اي حضرت‏را از سر راه خود بردارند. لذا منصور مي‏گفت: «هذا الشجي معترض‏في الحلق‏»; جعفربن محمد مثل استخواني در گلو است که نه مي‏توان‏فرو برد و نه مي‏توان بيرون افکند. برهمين اساس خلفا در صددبودند ولو به صورت توطئه، حضرت را گرفتار و در نهايت‏شهيدکنند. حکايت زير دليل اين مدعي است:
    جعفربن محمد بن اشعث از اهل تسنن و دشمنان اهل‏بيت عليهم السلام‏به صفوان بن يحيي گفت: آيا مي‏داني با اين که در ميان خاندان ماهيچ نام و اثري از شيعه نبود من چگونه شيعه شدم؟... منصوردوانيقي روزي به پدرم محمدبن اشعث گفت: اي محمد! يک نفر مرددانشمند و با هوش براي من پيدا کن که ماموريت‏خطيري به اوبتوانم واگذار کنم. پدرم ابن مهاجر (دايي مرا) معرفي کرد.
    منصور به او گفت: اين پول را بگير و به مدينه نزد عبدالله بن‏حسن وجماعتي ازخاندان او از جمله جعفربن محمد (امام صادق(ع‏»برو و به هريک مقداري پول بده و بگو: من مردي غريب از اهل‏خراسان هستم که گروهي از شيعيان شما درخراسان اين پول‏راداده‏اند که به شما بدهم مشروط بر اين که چنين و چنان (قيام‏عليه حکومت) کنيد و ما از شما پشتيباني مي‏کنيم. وقتي پول راگرفتند، بگو: چون من واسطه پول رساندن هستم، با دستخط خود، قبض‏رسيد بنويسيد و به من بدهيد. ابن مهاجر به مدينه آمد و بعد ازمدتي نزد منصور برگشت. آن موقع پدرم هم نزد منصور بود. منصوربه ابن مهاجر گفت: تعريف کن چه خبر؟ ابن مهاجر گفت: پول‏ها رابه مدينه بردم و به هريک از خاندان مبلغي دادم و قبض رسيد ازدستخط خودشان گرفتم غير از جعفربن محمد (امام صادق(ع‏» که من‏سراغش را گرفتم. او در مسجد مشغول نماز بود. پشت‏سرش نشستم اوتند نمازش را به پايان برد و بي‏آن که من سخني بگويم به من گفت: اي مرد! از خدا بترس و خاندان رسالت را فريب نده که آن‏ها سابقه‏نزديکي با دولت‏بني مروان دارند و همه (براثر ظلم) نيازمندند.
    من پرسيدم: منظورتان چيست؟ آن حضرت سرش را نزديک گوشم آورد وآن‏چه بين من و تو بود، بازگفت. مثل اين که او سومين‏نفر ما بود.
    منصور گفت:
    «يابن مهاجر اعلم انه ليس من اهل‏بيت نبوه‏الا وفيه محدث و ان‏جعفر بن محمد محدثنا»
    اي پسر مهاجر، بدان که هيچ خاندان نبوتي نيست مگر اين که درميان آنها محدثي (فرشته‏اي از طرف خدا که با او تماس دارد واخبار را به او خبر مي‏دهد.) هست و محدث خاندان ما جعفربن‏محمد(ع) است.
    فرزند محمدبن اشعث مي‏گويد: پدرم گفت: همين (اقرار دشمن) باعث‏شد که ما به تشيع روي آوريم. (15)
    آري اين همه نشان از اختناق و فشاري دارد که مانع از هر نوع‏اقدام عليه حکومت وقت مي‏شد، لذا امام به سوي تنها راه ممکن که‏همان ادامه مسير پدر بزرگوارش امام باقر(ع) بود، روي آورد و ازدر دانش و علم وارد شد.
    ۞۩*۩۞ويژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞۩*۩۞

  20. تشكرها 3


صفحه 4 از 6 نخستنخست 123456 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •