۞۩*۩۞ويژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞۩*۩۞ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۞۩*۩۞ويژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞۩*۩۞
صفحه 5 از 6 نخستنخست 123456 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 60
  1. #41
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نگاهي به سيره امام صادق عليه السلام




    ج اولويت‏ها در نهضت علمي
    حال بايد توضيح داد که دراين مسير حضرت چه چيزي محتواي اين‏نهضت علمي را تعيين مي‏کرد؟
    حقيقت اين است که جريان نفاق، خطرناک‏ترين انحرافي است که اززمان پيامبراکرم(ص) شروع شده و در آيات مختلفي بدان اشاره شده‏است، مانند آيات‏7 و 8 سوره منافقين. اين حرکت هرچند در زمان‏پيامبر نتوانست در صحنه اجتماعي بروز يابد، اما از اولين لحظات‏رحلت، تمام هجمه‏هاي منافقان به يکباره بر سر اهل‏بيت عليهم‏السلام فرو ريخت. لذا مرحوم علامه طباطبايي مي‏نويسد:
    هنگامي که خلافت از اهل‏بيت عليهم السلام گرفته شد، مردم روي اين‏جريان از آن‏ها روي گردان شدند و اهل‏بيت عليهم السلام در رديف‏اشخاص عادي بلکه به خاطر سياست دولت وقت، مطرود از جامعه‏شناخته شدند و در نتيجه مسلمان‏ها از اهل‏بيت عليهم السلام دورافتادند و از تربيت علمي و عملي آنان محروم شدند. البته امويان‏به اين هم بسنده نکردند و با نصب علماي سفارشي خود، کوشيدند ازمطرح شدن ائمه‏اطهار عليهم السلام از اين طريق نيز جلوگيري کنند.چنانچه معاويه رسما اعلام کرد: کسي که علم و دانش قرآن نزداوست، عبدالله بن سلام است و در زمان عبدالملک اعلام شد: کسي جزعطا حق فتوا ندارد و اگر او نبود، عبدالله بن نجيع فتوا دهد،از سوي ديگر مردم از تفسير قرآن نيز چون علم اهل‏بيت عليهم‏السلام محروم ماندند با داستانهاي يهود و نصاري آميخته شد ونوعي فرهنگ التقاطي در گذر ايام شکل گرفت. رفته رفته که‏قيامهاي شيعي اوج گرفت و گاه فضاهاي سياسي به دلايلي باز شد، دونظريه قيام مسلحانه و نهضت فرهنگي در اذهان مطرح شد. چون‏قيام‏هاي مسلحانه به دليل اقتدار حکام اموي و عباسي عموما باشکست رو به رو مي‏شد، نهضت امام صادق(ع) به سوي حرکتي علمي‏مي‏توانست‏سوق پيدا کند تا از اين گذر علاوه بر پايان دادن به‏رکود و سکوت مرگبار فرهنگي، اختلاط و التقاط مذهبي و ديني وفرهنگي نيز زدوده شود. لذا اولويت در نهضت امام بر ترويج وشکوفايي فرهنگ ديني و مذهبي و پاسخگويي به شبهات و رفع التقاطشکل گرفت.
    ۞۩*۩۞ويژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞۩*۩۞

  2. تشكرها 3


  3. #42
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نگاهي به سيره امام صادق عليه السلام




    د-شيوه‏ها و اهداف نهضت علمي و فرهنگي
    1- تربيت راويان
    از گذر ممنوعيت نقل احاديث در مدت زمان طولاني توسط حکام اموي،احساس نياز شديد به نقل روايات و سخن پيامبر(ص)،اميرمومنان(ع)، امام(ع) را وامي‏داشت‏به تربيت راويان در ابعادمختلف آن روي آورد. لذا اينک از آن امام در هر زمينه‏اي روايت‏وجود دارد و اين است راز ناميده شدن مذهب به «جعفري‏».
    آري، راويان با فراگرفتن هزاران حديث درعلومي چون تفسير، فقه،تاريخ، مواعظ، اخلاق، کلام، طب، شيمي و... سدي در برابر انحرافات‏ايجاد کردند. امام صادق(ع) مي‏فرمود: ابان بن تغلب سي هزار حديث‏از من روايت کرده است. پس آن ها را از من روايت کنيد. (16)
    محمدبن مسلم هم شانزده هزار حديث از حضرت فرا گرفت. (17) و حسن‏بن علي‏وشا مي‏گفت: من در مسجد کوفه نه صد شيخ را ديدم که همه‏مي‏گفتند: جعفربن محمد برايم چنين گفت. (18)
    اين حجم گسترده از راويان در واقع، کمبود روايت از منبع‏بي‏پايان امامت را در طي دوره‏هاي مختلف توانست جبران کند و ازاين حيث امام به موفقيت لازم دست‏يافت.
    آري، روايت از اين امام منحصر به شيعه نشد و اهل سنت نيزروايات فراواني در کتب خود آوردند. ابن عقده و شيخ طوسي درکتاب رجال و محقق حلي در المعتبر و ديگران آماري داده‏اند که‏مجموعا راويان از امام به چهار هزار نفر مي‏رسند و اکثر اصول‏اربعماءئه از امام صادق(ع) است و همچنين اصول چهارصدگانه اساسي‏کتب اربعه شيعه (کافي، من لايحضره الفقيه، التهذيب، الاستبصار)را تشکيل دادند.
    ۞۩*۩۞ويژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞۩*۩۞

  4. تشكرها 3


  5. #43
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نگاهي به سيره امام صادق عليه السلام




    2- تربيت مبلغان و مناظره کنندگان
    علاوه بر ايجاد خزائن اطلاعات (راويان) که منابع خبري موثق تلقي‏مي‏شدند، حضرت به ايجاد شبکه‏اي از شاگردان ويژه همت گمارد تا به‏دومين هدف خود يعني زدودن اختلاط و التقاط همت گمارند و شبهات‏را از چهره دين بزدايند. هشام بن حکم، هشام بن سالم، قيس، مؤمن‏الطاق، محمدبن نعمان، حمران بن اعين و... از اين دست‏شاگردان‏مبلغ هستند. براي نمونه، مناظره‏اي از صدها مناظره را با هم‏مي‏خوانيم:
    هشام بن سالم مي‏گويد: در محضر امام صادق(ع) بوديم که مردي ازشاميان وارد شد و به امر امام نشست. امام پرسيد: چه مي‏خواهي؟
    گفت: به من گفته‏اند شما داناترين مردم هستيد، مي‏خواهم چند سؤال‏بکنم. امام پرسيد: درباره چه چيز؟
    گفت: در قرآن، از حروف مقطعه و از سکون و رفع و نصب و جر آن.
    امام فرمود: اي حمران! تو جواب بده. او گفت: من مي‏خواهم باخودتان سخن بگويم. امام فرمود: اگر بر او پيروز شدي، بر من‏غلبه کرده‏اي! مرد شامي آن قدر از حمران سؤال کرد و جواب شنيدکه خود خسته شد و درجواب امام که: خوب چه شد؟ گفت: مرد توانايي‏است. هرچه پرسيدم، جواب داد. آن‏گاه به توصيه امام حمران سوالي‏پرسيد و مرد شامي در جواب آن درمانده شد. آن‏گاه خطاب به حضرت‏گفت: در نحو و ادبيات مي‏خواهم با شما سخن بگويم. حضرت از ابان‏خواست‏با او بحث کند و باز آن مرد ناتوان شد. تقاضاي مباحثه درفقه کرد که امام زراره‏بن‏اعين را به وي معرفي کرد. در علم کلام، مؤمن الطاق، در استطاعت، حمزه‏بن محمد، در توحيد، هشام بن سالم‏و در امامت، هشام بن حکم را معرفي کردند و او مغلوب همه شد.
    امام چنان خنديد که دندان هايش معلوم شد. مرد شامي گفت: گوياخواستي به من بفهماني در ميان شيعيانت چنين مردمي هستند. امام‏پاسخ داد. بلي! و در نهايت او نيز در جرگه شيعيان داخل شد. (19)
    ۞۩*۩۞ويژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞۩*۩۞

  6. تشكرها 3


  7. #44
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نگاهي به سيره امام صادق عليه السلام




    3- برخورد با انحرافات ويژه
    امام علاوه بر آن دو حرکت اصولي، براي رفع انحرافات ويژه نيزمي‏کوشيد، مانند آنچه از مرام ابوحنيفه در عراق گريبان شيعيان‏را گرفته بود، يعني مذهب قياس.
    چون در عراق تعداد زيادي از شيعيان نيز زندگي مي‏کردند و باسني‏ها از حيث فرهنگي و اجتماعي تا حدودي در آميخته بودند، لذااحتمال تاثير پذيري از قياس وجود داشت. يعني يک آفت دروني که‏مي‏توانست‏شيعيان را تهديدکند، لذا امام در محو مباني مذهب قياس‏و استحسان تلاش کرد.
    مبارزه با برداشت‏هاي جاهلانه و قرائتهاي سليقه‏اي از دين نيز درمکتب امام جايگاه ويژه‏اي داشت و حضرت علاوه بر حرکت کلي و مسيراصلي، به صورت موردي با اين انحرافات مبارزه مي‏کرد. از جمله آن‏ها حکايت معروفي است که باهم مي‏خوانيم:
    حضرت مردي را ديد که قيافه‏اي جذاب داشت و نزد مردم به تقوامشهور بود. او دو عدد نان از دکان نانوايي دزديد و به سرعت زيرجامه‏اش مخفي کرد و بعد هم دو عدد انار از ميوه فروشي سرقت کردو به راه افتاد. وقتي به مريضي مستمند رسيد، آن‏ها را به اوداد. امام صادق(ع) شگفت زده نزد او رفت و گفت: چه مي‏کني؟ اوپاسخ داد: دو عدد نان و دو عدد انار برداشتم. پس چهار خطا کردم‏و خدا مي‏فرمايد: (من جاء بالسيئه فلا يجزي الامثلها); هرکس کاربدي بکند کيفر نمي‏بيند مگر مثل آن را. پس من چهار گناه دارم.
    از طرف ديگر چون خدا مي‏فرمايد: (من جاء بالحسنه فله عشرامثالها); هرکس يک کار نيک انجام دهد، برايش ده برابر ثواب‏هست. و من چون آن چهار چيز (دو نان و دو انار) را به فقيردادم، پس چهل حسنه دارم که اگر چهار گناه از آن کم کنم،36حسنه برايم مي‏ماند!
    امام در برابر اين برداشت و قرائت ناصواب که بر عدم درک واحاطه کامل به مباني فهم آيات بنا شده بود، پاسخ داد که (انمايتقبل الله من المتقين); خداوند کار نيک را از متقين قبول‏دارد. يعني اگر اصل عمل نامشروع شد، ثوابي بر آن نمي‏تواندمترتب باشد.
    آري، دوري از منبع وحي و اخبار اهل‏بيت رسالت، سبب شد مرداني‏پاي به عرصه گذارند و ادعاي فضل کنند که هرگز مباني فکري قرآن‏و دين را به خوبي نفهميده‏اند و از اين روي همواره، خود وپيروانشان را به راه خطا رهنمون مي‏شوند. (20)

    پي‏نوشتها:
    1- بحارالانوار، ج‏47، ص‏56.
    2- همان، ص‏59; «سبحان الله تحلفون علي قوم الا تبيعونهم الابربح الدينار دينارا... ثم قال: يا مصادف! مجالده‏السيوف اهون‏من طلب الحلال.»
    3- وسايل الشيعه، ج‏16، ص 488.
    4- بحارالانوار، ج‏47، ص 54.
    5- اعيان الشيعه، ج 1، ص 660.
    6- همان، ص‏59.
    7- تهذيب الکمال، ج 5، ص 92، (يا ابا عبدالله لم خلق الله‏الذباب، فقال: ليذل به الجبابره) 8- وسايل الشيعه، ج‏16، ص‏423.
    9- فروع کافي، ج‏6، ص 268.
    10- مستدرک الوسايل، ج 2، ص 438.
    11- ارشاد مفيد، ص 254.
    12- منتهي الامال، ج 2، ص‏139.
    13- الامام الصادق و ابوزهره، ص 224; جامع المسانيد، ص 222.
    14- منتهي الامال، ج 2، ص 140.
    15- اصول کافي، ج 1، ص 475.
    16- رجال نجاشي، ج 1، ص 78 و79; معجم رجال الحديث، ج 1، ش 28.
    17- رجال کشي، ج 1، ص‏386.
    18- همان، ص 138 و139.
    19- بحارالانوار، ج‏47، ص 408.
    20- وسايل الشيعه، ج 2، ص‏57.
    ۞۩*۩۞ويژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞۩*۩۞

  8. تشكرها 3


  9. #45
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض شمه‏ای از کرامات امام صادق (ع)





    طلیعه سخن:

    در هفدهم ربیع الاول سال 83 ه . ق در مدینه منوره فرزندی پاک از سلاله رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله دیده به جهان گشود. نام او جعفر و کنیه‏اش ابا عبدالله بود، پدر ارجمندش امام محمدباقر علیه السلام پیشوای پنجم شیعیان و مادر گرامی‏اش ام فروة می‏باشد. (1) ایشان که بعد از شهادت پدر بزرگوارشان، سرپرستی و امامت‏شیعیان را به عهده داشتند، به القابی همچون صادق، صابر، فاضل و طاهر مشهور بودند.
    پیشوای ششم شیعیان مدت 31 سال با پدر زندگی کرد و سرانجام در سال 148 ه. ق در سن 65 سالگی دیده از جهان فرو بست و در قبرستان بقیع در کنار قبور پدرش امام باقر علیه السلام و جدش امام زین العابدین علیه السلام و سبط اکبر رسول خدا امام حسن مجتبی علیه السلام به خاک سپرده شد.
    دوران زندگانی آن حضرت با ده نفر از خلفای اموی و دو نفر از خلفای عباسی، و مدت 34 سال امامت ایشان با هفت تن از آنان مقارن بوده است که عبارتند از:
    1- هشام به عبدالملک (105- 125 شمه‏ای از کرامات امام صادق علیه السلام
    ه. ق)
    2- ولید بن یزید به عبدالملک (125- 126)
    3- یزید بن ولید بن عبدالملک (126)
    4- ابراهیم بن ولید بن عبدالملک (70 روز از سال 126)
    5- مروان بن محمد (126- 132)
    6- عبدالله بن محمد مشهور بن سفاح (132- 137)
    7- ابو جعفر مشهور به منصور دوانیقی (137- 158)
    دوران امامت آن حضرت با شرایط خاص و ممتاز سیاسی و اجتماعی همراه بود که زمینه را برای فعالیت‏های علمی و مذهبی فراهم آورده بوده از طرفی بنی‏امیه دوران ضعف و رکود خود را سپری می‏کردند و دائما در حال نزاع و کشمکش با بنی عباس بودند. لذا فرصت ایجاد فشار و اختناق نسبت‏به امام علیه السلام و شیعیان را نداشتند و از طرف دیگر حکومت نوپای عباسیان که با شعار طرفداری از خاندان رسالت‏به قدرت رسیده بودند، در صدد آزار و اذیت‏شیعیان نبودند.
    این موقعیت ممتاز سبب شد که یک جنبش علمی و فکری در جامعه اسلامی به وجود آید و امام صادق علیه السلام در راس این جنبش توانست‏به انتشار علوم الهی بپردازد و جهان اسلام را از معارف اسلامی سیراب سازد.
    موقعیت علمی ایشان چنان ممتاز بود که تمام مسلمانان، حتی علمای دیگر مذاهب در مقابل آن سر تعظیم فرود آورده‏اند. چنان که ابوحنیفه (مؤسس مذهب حنفی از مذاهب چهارگانه اهل سنت) می‏گوید: «ما رایت افقه من جعفر بن محمد (2) ; من کسی را فقیه‏تر [و دانشمندتر] از جعفر بن محمد ندیده‏ام.»
    این امور سبب شد که شاگردان فراوانی در حوزه درس ایشان پرورش یابند که عدد آنان بالغ بر چهار هزار نفر است. (3) شیخ طوسی در رجال خود بیش از سه هزار نفر از آنان را نام برده که از برجسته‏ترین آنان می‏توان به: هشام بن حکم، محمد بن مسلم، ابان بن تغلب، هشام بن سالم، مؤمن الطاق، مفضل بن عمر، ابو حنیفه و جابر بن حیان، اشاره نمود. (4)
    ۞۩*۩۞ويژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞۩*۩۞

  10. تشكرها 3


  11. #46
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : شمه‏ای از کرامات امام صادق (ع)




    کرامات اولیاء

    همانطور که پیامبران الهی برای اثبات نبوت خویش افعال خارق العاده‏ای به عنوان معجزه انجام می‏دهند ائمه اطهار و اولیای الهی هم برای اثبات حقانیت‏خویش، بیدار کردن مردم یا جهات دیگر، کراماتی از خود بروز می‏دهند و از طرف خداوند به آن‏ها عنایات ویژه‏ای می‏شود که باور آن‏ها برای اذهان عمومی خیره کننده و تعجب برانگیز است. هنگامی که صفحات تاریخ را ورق می‏زنیم با نمونه‏های بسیاری از این امور مواجه می‏شدیم که به دو نمونه از آن‏ها از زبان قرآن اشاره می‏کنیم:
    1- یکی از کرامات حضرت مریم، نزول طعام آسمانی از طرف خداوند برای اوست. قرآن کریم می‏فرماید: «کلما دخل علیها زکریا المحراب وجد عندها رزقا قال یا مریم انی لک هذا قالت هو من عندالله‏» (5) ; «هرگاه حضرت زکریا بر مریم در محراب وارد می‏شد، غذای مخصوصی نزد او می‏دید. (آن حضرت سؤال می‏کرد) ای مریم! این غذا را از کجا آورده‏ای (او پاسخ می‏داد) : این‏ها از سوی خداوند است.»
    2- نمونه دیگر درباره آصف بن برخیا از یاران حضرت سلیمان است که تخت‏بلقیس را در مدت زمان کمی از مکانی دور حاضر نمود. خداوند متعال می‏فرماید: «قال الذی عنده علم من الکتاب انا آتیک به قبل ان یرتد الیک طرفک فلما راه مستقرا عنده قال هذا من فضل ربی‏» (6) ; «کسی که دانشی از کتاب داشت گفت: من آن را پیش از آن که چشم بر هم زنی نزد تو خواهم آورد. پس هنگامی که [سلیمان] آن را نزد خود دید گفت: این از فضل پروردگار من است.»
    انجام کرامات به دست اولیای الهی آن قدر روشن و بدیهی است که اکثر مسلمین بر جواز آن اتفاق دارند.
    تفتازانی از علمای اهل سنت می‏گوید: «ظهور و روشنی کرامات اولیای خدا همچون روشنی معجزات انبیاء است و انکار این امور توسط اهل بدعت و گمراهان چیز عجیبی نیست، چرا که آنان خود توان انجام آن را ندارند و درباره حکام خود هم آن را نشنیده‏اند، لذا دست‏به انکار می‏زنند.» و در جای دیگر می‏گوید: «کرامات حضرت علی علیه السلام آن قدر زیاد است که قابل شمارش نیست‏» . (7)
    ۞۩*۩۞ويژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞۩*۩۞

  12. تشكرها 3


  13. #47
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : شمه‏ای از کرامات امام صادق (ع)




    کرامات امام صادق (ع)

    در ذیل برخی از کرامات امام صادق علیه السلام بیان می‏گردد.
    باطل کردن سحر ساحران
    محمد بن سنان می‏گوید: منصور دوانیقی هفتاد مرد از شهر کابل را فراخواند و به آن‏ها گفت: وای بر شما که ادعای ساحر بودن دارید و بین زن و شوهر او فاصله می‏اندازید ... .
    او با وعده‏های بسیار آن‏ها را تحریک کرد تا با انجام سحرهای خود ابا عبدالله را مبهوت و مقهور خود سازند. ساحران به مجلسی که منصور فراهم کرده بود رفتند و انواع صورت‏ها از جمله صورت‏های شیر را به تصویر کشیدند تا هر بیننده‏ای را سحر کنند. منصور بر تخت‏خود نشست و تاج خود را بر سرگذاشت و به دربان دستور داد که امام صادق علیه السلام را وارد سازند. وقتی امام ششم وارد شد، نگاهی به آن‏ها کرد و دست‏به دعا برداشت و دعایی خواند که برخی از الفاظ آن شنیده می‏شد و قسمتی را هم به طور آهسته خواند، سپس فرمود: وای بر شما به خدا قسم سحر شما را باطل خواهم نمود. سپس با صدای بلند فرمود: ای شیرها آن‏ها را ببلعید، پس هر شیری به ساحری که او را درست کرده بود حمله کرد و او را بلعید. منصور بهت‏زده از تخت‏خود بر زمین افتاد و با ترس می‏گفت: ای ابا عبدالله! مرا ببخش دیگر چنین کاری نخواهم کرد، حضرت هم به او مهلت داد. بعد منصور دوانیقی از امام علیه السلام درخواست کرد، شیرها ساحرانی را که خورده بودند برگردانند. امام صادق علیه السلام فرمود: اگر عصای موسی آنچه را بلعیده بود برمی‏گرداند، این شیرها نیز چنین می‏کردند. (8)
    ۞۩*۩۞ويژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞۩*۩۞

  14. تشكرها 3


  15. #48
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : شمه‏ای از کرامات امام صادق (ع)




    زنده کردن یکی از یاران

    محمد بن راشد از جد خود که یکی از مسلمانان هم عصر امام صادق علیه السلام است نقل می‏کند که روزی به قصد دیدار امام علیه السلام حرکت کردم تا از او سؤالی بپرسم، در میان راه مطلع شدم که آن حضرت به تشییع جنازه سید حمیری رفته است، پس به طرف قبرستان رفتم و بعد از ملاقات با امام علیه السلام سؤال خود را از ایشان پرسیدم و جواب آن را دریافت کردم.
    هنگامی که خواستم برگردم، مرا به نزد خود خواند و فرمود: شما مردم سرچشمه علم و دانش را رها کرده‏اید. عرض کردم: آیا شما امام و پیشوای امت در این زمان هستید؟ امام فرمود: آری. عرضه داشتم: دلیل و آیتی می‏خواهم تا یقین پیدا کنم. آن حضرت فرمود: هرچه می‏خواهی بپرس، من با اراده الهی جواب تو را خواهم گفت. عرض کردم: برادری داشتم که از دنیا رفته و او را در این قبرستان دفن کردیم، از شما می‏خواهم او را زنده کنید، امام فرمود: برادرت انسان خوبی بود و به خاطر او خواسته تو را برآورده می‏کنم، گرچه تو سزاوار چنین کاری نیستی، سپس نزدیک قبر او شد و او را صدا زد، در این هنگام قبر شکافته شد و برادرم از آن خارج شد. به خدا قسم که چنین شد و به من گفت: ای برادر از او (امام صادق علیه السلام) پیروی کن و او را رها مکن. آن گاه به قبر خویش بازگشت. امام علیه السلام از من عهد گرفت و مرا قسم داد تا کسی را از این موضوع مطلع نسازم. (9)
    ۞۩*۩۞ويژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞۩*۩۞

  16. تشكرها 3


  17. #49
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : شمه‏ای از کرامات امام صادق (ع)




    خبر از شهادت برخی یاران

    از ابوبصیر نقل شده است: روزی در محضر امام صادق علیه السلام نشسته بودم که صحبت از «معلی بن خنیس‏» به میان آمد، ایشان فرمودند: «ابا محمد! مطلب مهمی را در مورد او به تو می‏گویم، آن را از دیگران مخفی نگه‏دار; او به مقام واقعی خود نمی‏رسد مگر زمانی که از طرف «داود بن علی‏» مورد تعرض قرار خواهد گرفت.»
    پرسیدم: داود با او چه خواهد کرد؟ فرمودند: «او را دعوت کرده، گردنش را می‏زند و بدن او را به دار می‏آویزد.»
    عرض کردم: این حادثه در چه زمانی واقع خواهد شد؟ امام فرمودند: «در سال آینده‏» .
    ابوبصیر می‏گوید: سال بعد داود والی مدینه شد و معلی را به پیش خود فراخواند و از او خواست که اسامی یاران امام صادق علیه السلام را برایش بنویسد، معلی از این کار امتناع ورزید، داود عصبانی شد و گفت: اگر اسامی آن‏ها را کتمان کنی تو را خواهم کشت، معلی بن خنیس گفت: آیا مرا به کشته شدن تهدید می‏کنی!؟ به خدا قسم هرگز چنین کاری نخواهم کرد. داود خشمگین شد و او را به شهادت رساند و جسد مطهرش را به دار آویخت. (10)
    ۞۩*۩۞ويژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞۩*۩۞

  18. تشكرها 3


  19. #50
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : شمه‏ای از کرامات امام صادق (ع)




    آگاهی از غیب

    موارد متعددی در تاریخ نقل شده است که بیانگر آگاهی و اشراف کامل امام صادق علیه السلام بر امور غیبی است و کلامی را که ایشان فرموده: «نحن ولاة الامر و خزنة علم الله (11) ; ما والیان امر و خازنان علم خداوند هستیم.» در عمل نشان داده و به اثبات رسانده است. در این نوشتار به ذکر یک نمونه اکتفا می‏کنیم:
    ابراهیم بن مهزم می‏گوید: از محضر امام صادق علیه السلام جدا شدم و به منزل رفتم، شب هنگام بین من و مادرم مشاجره‏ای رخ داد، بر سر او فریاد زدم و با تندی با او سخن گفتم، صبح شد، نماز را خواندم و بلافاصله نزد امام آمدم، همین که داخل شدم فرمود: ای پس مهزم! چرا بر سر مادر خود فریاد زدی؟ آیا نمی‏دانی که او تو را در شکم خود نگهداری کرد و در دامان خود پروراند و با شیر خود تو را تغذیه نمود؟ عرض کردم: آری. ایشان فرمودند: پس هیچ وقت‏با تندی با او سخن مگو. (12)
    ۞۩*۩۞ويژه نامه شهادت جانگذار امام جعفر صادق (ع)۞۩*۩۞

  20. تشكرها 3


صفحه 5 از 6 نخستنخست 123456 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •