رذائل اخلاقي ((رياکاري )) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
رذائل اخلاقي ((رياکاري ))
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 18 , از مجموع 18
  1. #11
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,773      تشکر : 57,582
    171,615 در 50,178 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض







    آيا نشاط در عبادت منافات با اخلاص دارد؟

    اين سؤالى است كه بسيارى از خود مى ‏كنند كه بعد از انجام يك عبادت خوب احساس نشاط مى‏ كنيم آيا اين نشانه ريا نيست؟

    و پاسخ آن اين است كه اگر سرچشمه نشاط توفيقى باشد كه خدا به او داده و نورانيت و روحانيتى باشد كه از ناحيه عبادات در وجود انسان حاصل مى‏ شود هيچ منافاتى با خلوص نيت ندارد.

    آرى! اگر اين نشاط از مشاهده مردم از اعمال او حاصل گردد منافات با خلوص دارد هر چند موجب بطلان عمل نمى‏ شود مشروط به اين كه مقدار يا كيفيت اعمال خود را بر اثر مشاهده مردم به هيچ وجه تغيير ندهد.اين معنى در روايات اسلامى نيز آمده است:

    در حديثى از امام باقر عليه السلام مى ‏خوانيم:
    كه در پاسخ سؤالى كه يكى از يارانش در اين زمينه عنوان كرد و عرضه داشت كسى عمل خيرى انجام داده و ديگرى آن را مى‏ بيند و صاحب عمل خوشحال مى‏ شود، آيا اين معنى با خلوص نيت منافات دارد؟

    فرمود:
    لا باس، ما من احد الا و هو يحب ان يظهر له فى الناس الخير اذا لم يكن صنع ذلك لذلك! ؛
    اشكالى ندارد، هر كسى دوست دارد كه در ميان مردم كار خير او آشكار گردد (و مردم او را به نيكوكارى بشناسند) مشروط بر اين كه عمل خير را براى اين هدف انجام نداده باشد. [57] (56)

    در حديث ديگر مى ‏خوانيم كه «ابوذر» شبيه اين سؤال را از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نمود و عرض كرد انسان عملى براى خويش (به قصد قربت) انجام مى ‏دهد و مردم او را دوست مى‏ دارند؛ پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:

    «تلك عاجل بشرى المؤمن؛

    اين بشارت سريعى است كه نصيب مؤمن (در دنيا) مى ‏شود». [58]





    رذائل اخلاقي ((رياکاري ))
    ویرایش توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* : 14-10-1391 در ساعت 19:12
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  2. تشكرها 8


  3. #12
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,773      تشکر : 57,582
    171,615 در 50,178 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض







    تفاوت ريا و سمعه

    در اينجا سؤال ديگرى مطرح است و آن اين كه در ميان ريا و سمعه چه تفاوتى وجود دارد؟ و آيا هر دو با خلوص نيت منافات دارد، و موجب بطلان عمل است؟!

    در جواب عرض مى ‏كنيم: «ريا» آن است كه عمل را طورى انجام دهد كه ديگران ببينند و از اين طريق كسب وجاهت و موقعيت براى عمل كننده حاصل شود، ولى «سمعه» آن است كه عمل نيكى دور از چشم مردم انجام دهد به اين هدف كه بعدا به گوش مردم برسد و موقعيتى در جامعه براى او فراهم شود،

    بنابراين هر دو عمل، انگيزه غير الهى دارد منتها يكى از طريق مشاهده به اطلاع مردم مى ‏رسد، و ديگرى از طريق شنيدن و اشتهار و در واقع هيچ تفاوتى از نظر فساد و بطلان عمل و فقدان قصد قربت و آلودگى نيت در ميان اين دو نيست.

    ولى اگر سمعه را اين چنين تفسير كنيم كه فاعل در حين انجام عمل قصد قربت داشته بعدا كه مردم از آن آگاه مى‏ شوند و او را مى ‏ستايند شاد و خوشحال مى ‏شود، اين حالت‏به يقين موجب بطلان عمل نخواهد شد.

    و هرگاه عملى را با قصد قربت انجام دهد و بعد به اين فكر بيفتد كه انجام آن را اينجا و آنجا بازگو كند تا كسب موقعيت كند (و اين كار را رياى بعد از عمل مى ‏نامند) موجب بطلان عمل نمى ‏گردد هرچند ارزش كار او را بسيار پائين مى ‏آورد و از نظر اخلاقى موجب انحطاط است.




    رذائل اخلاقي ((رياکاري ))
    ویرایش توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* : 14-10-1391 در ساعت 19:13
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  4. تشكرها 7


  5. #13
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,773      تشکر : 57,582
    171,615 در 50,178 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض







    بعضى از بزرگان فقهاء چگونگى ورود ريا را در عمل انسان به ده صورت ترسيم كرده ‏اند:

    اول: اين كه، انگيزه او بر عمل فقط ارائه به مردم باشد كه قطعا عمل او باطل است.

    دوم: اين كه، هدفش هم خدا باشد و هم ريا و آن نيز موجب بطلان عمل مى ‏شود.

    سوم: اين كه، تنها در بعضى از اجزاء واجب عمل خود قصد ريا كند مثل اين كه ركوع يا سجود نماز واجب را به قصد ريا انجام دهد اين نيز موجب بطلان عمل است هرچند محل تدارك آن جزء باقى باشد.

    به همين جهت ريا را تشبيه به باطل شدن وضو هنگام نماز كرده ‏اند، هرچند احتياط آن است كه جزء ريائى را دوباره به‏ جا آورد و بعد از پايان، نماز را اعاده نمايد.



    رذائل اخلاقي ((رياکاري ))
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  6. تشكرها 5

    محامین (14-12-1391), مدير محتوايي (14-12-1391), سابحات (17-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (15-10-1391), عطیه سادات (18-10-1391)

  7. #14
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,773      تشکر : 57,582
    171,615 در 50,178 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض








    چهارم: اين كه، در بعضى از اجزاء مستحب مانند قنوت قصد ريا كند و آن را نيز موجب بطلان عمل دانسته ‏اند.

    پنجم:
    اين كه، اصل عمل براى خداست ولى آن را در مكانى (مانند مسجد) به‏ جا مى ‏آورد كه انگيزه الهى ندارد، آن هم موجب بطلان عمل است.

    ششم: اين‏كه، درمورد زمان عمل، ريا مى‏كند؛ مثلا، اصل نماز بقصد خداست اما انجام آن در اول وقت به نيت ريا مى ‏باشد آن هم مانند رياى در مكان موجب فساد عمل است.




    رذائل اخلاقي ((رياکاري ))
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  8. تشكرها 5

    محامین (14-12-1391), مدير محتوايي (14-12-1391), سابحات (17-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (16-10-1391), عطیه سادات (18-10-1391)

  9. #15
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,773      تشکر : 57,582
    171,615 در 50,178 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض







    هفتم: اين كه، در مورد بعضى از ويژگيها و اوصاف عمل قصد ريا دارد؛ مثل اين كه انجام نماز را با جماعت يا با حالت خضوع و خشوع به قصد ريا باشد هر چند نسبت به اصل نماز به راستى قصد خدا دارد، آن هم موجب بطلان عمل است؛ زيرا اين ويژگيها از اصل عمل جدا نيست و به تعبير ديگر اين اوصاف با موصوف خود متحد مى ‏باشد.

    هشتم: اين كه، اصل عمل به نيت‏ خداست اما مقدمات آن جنبه ريائى دارد؛ مثل اين كه نماز را در مسجد به قصد خدا به جا مى ‏آورد ولى حركت به سوى مسجد به قصد ريا است، بسيارى از فقهاء اين نوع ريا را موجب بطلان عمل نمى ‏دانند زيرا مقدمات ريائى خارج از عمل بوده است، و قاعده فقهى نيز همين را اقتضا مى ‏كند.




    رذائل اخلاقي ((رياکاري ))
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  10. تشكرها 5

    محامین (14-12-1391), مدير محتوايي (14-12-1391), سابحات (17-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (17-10-1391), عطیه سادات (18-10-1391)

  11. #16
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,773      تشکر : 57,582
    171,615 در 50,178 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض







    نهم: اين كه، بعضى از اوصاف بيرونى را به نيت ريا انجام مى‏ دهد، مثل اين كه اصل نماز را به قصد خدا انجام مى ‏دهد ولى انداختن تحت ‏الحنك را به قصد ريا، اين نوع ريا هر چند كار زشت و مذمومى است ولى موجب بطلان اصل عمل نمى‏ شود. [59]

    دهم: اين كه انجام عمل فقط براى خداست ولى اگر مردم او را ببينند خوشحال مى ‏شود بى ‏آن كه هيچ تاثيرى در كيفيت انجام عمل داشته باشد اين قسم نيز موجب بطلان عمل نيست‏ب لكه در حقيقت ريا محسوب نمى ‏شود، زيرا ريا آن است كه انگيزه‏اى براى عمل شود.
    در اينجا به پايان بحث ريا مى ‏رسيم هر چند در اينجا مباحث ديگرى نيز وجود دارد ولى براى پرهيز از اطاله سخن از آن صرف نظر مى‏ كنيم.



    رذائل اخلاقي ((رياکاري ))
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  12. تشكرها 5

    محامین (14-12-1391), مدير محتوايي (14-12-1391), سابحات (17-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (17-10-1391), عطیه سادات (18-10-1391)

  13. #17
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,773      تشکر : 57,582
    171,615 در 50,178 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض







    پى‏ نوشتها:

    [34]. تفسير قرطبى، جلد 6، صفحه 4108، و 4109.
    [35]. تفسير قرطبى، جلد 6، صفحه 4108، و 4109.
    [36]. تفسير قرطبى، جلد 6، صفحه 4108، و 4109.
    [37]. الدر المنشور (طبق تفسير الميزان، جلد 13، صفحه 407)
    [38]. محجةالبيضاء، جلد 6، صفحه 141.
    [39]. محجةالبيضاء، جلد 6، صفحه 141.
    [40]. محجةالبيضاء، جلد 6، صفحه 141.
    [41]. محجةالبيضاء، جلد 6، صفحه 141.
    [42]. محجةالبيضاء، جلد 6، صفحه 141.
    [43]. كافى، جلد2، صفحه 295.
    [44]. ميزان الحكمه، جلد 2، صفحه 1017، چاپ جديد.
    [45]. كافى، جلد 2، صفحه 296.
    [46]. همان مدرك، صفحه 293.
    [47]. امالى صدوق، صفحه 398 - غرر الحكم جلد 1، صفحه 60، شماره 1614.
    [48]. غرر الحكم، جلد 2، صفحه 749، شماره 209.
    [49]. محجةالبيضاء، جلد 6، صفحه 200.
    [50]. تحف العقول، صفحه 17.
    [51]. شرح نهج‏البلاغه ابن‏ابى الحديد، جلد 2، صفحه 180.
    [52]. خصال (مطابق نقل ميزان الحكمة، جلد 2، صفحه 1020 چاپ جديد).
    [53]. وسائل الشيعه، جلد 1، ابواب مقدمة العبادات، باب 15، صفحه 55.
    [54]. بقره - 274؛ رعد - 22؛ ابراهيم - 31؛ نحل - 75؛ فاطر -29.
    [55]. سوره آل عمران، آيه‏160.
    [56]. سوره نساء، آيه 139.
    [57]. وسائل الشيعه، جلد 1، صفحه 55.
    [58]. وسائل الشيعه، جلد 1، صفحه 55.
    [59]. توجه داشته باشيد استحباب تحت الحنك در نماز ثابت نيست، آنچه در روايات معتبر آمده است مربوط به تمام حالات است و آن نيز در شرايط فعلى شبهه لباس شهرت دارد.





    رذائل اخلاقي ((رياکاري ))
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  14. تشكرها 5

    محامین (14-12-1391), مدير محتوايي (14-12-1391), سابحات (17-10-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (17-10-1391), عطیه سادات (18-10-1391)

  15. #18
    همكار انجمن خدمات و دانلود
    محامین آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1390
    صلوات
    10
    دلنوشته
    1
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    نوشته : 710      تشکر : 2,363
    3,477 در 696 پست تشکر شده
    دریافت : 11      آپلود : 12
    محامین آنلاین نیست.

    پیش فرض










    شخصى از بنى اسرائيل بيشتر وقتها همراه حضرت موسى(عليه السلام) بود، و احكام فقه و مسائل تورات را از ايشان فرا مى گرفت و به ديگران مى رساند و تبليغ دين مى كرد.

    مدتى گذشت و حضرت موسى او را نديد.

    روزى جبرئيل نزد موسى بود كه ناگاه ميمونى از پيش ايشان گذشت. جبرئيل گفت: آيا او را شناختى؟

    موسی(ع) گفت: نه.

    جبرئيل فرمود: اين همان شخصی است كه احكام تورات را از تو ياد مى گرفت! اين صورت ملكوتى و باطنى اوست در عالم آخرت.

    موسى(ع) تعجب كرد و پرسيد: چرا به اين شكل در آمده؟

    جبرئيل گفت: چون كه هدف او از تعليم و تعلّم احكام تورات اين بود كه مردم او را به عنوان فقيه و دانشمند به حساب آورند، هدف او خدا نبود و اخلاص نداشت، به همين دليل شكل و قيافه او در عالم آخرت مانند ميمون خواهد بود.






    منابع:

    داستانهاى پراكنده، ج4، ص 138

    روايتها و حكايتها، ص 129






    رذائل اخلاقي ((رياکاري ))


صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •