◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*► سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►
صفحه 4 از 12 نخستنخست 12345678 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 40 , از مجموع 116
  1. #31
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►






    گفت گو با دكتر اكبر اشرفي معاون پژوهشي مركز اسناد انقلاب اسلامي

    نقش ولايت فقيه در پيروزي انقلاب اسلامي ايران

    تئوري انقلاب اسلامي برآمده از فرهنگ شهادت
    همين تفكر بود كه هنوز دو سال از انقلاب نگذشته با شروع جنگ، جانبازي ها و شهادت طلبي ها و ايثارگري ها، هشت سال ادامه پيدا كرد و مردم خم به ابرو نياوردند، در واقع شهادت طلبي در جنگ ادامه تفكراتي شد كه امام بنيانش را بر اساس تفكر اسلامي گذاشته بود و طبيعي است مردمي هم كه براي دين شان حاضر به هر نوع فداكاري هستند دست به خلق چنان صحنه هايي بزنند.

    دكتر اكبر اشرفي متولد سال 1350 در زنجان است. او در سال 1370 در رشته علوم سياسي در دانشگاه امام صادق (ع) پذيرفته شد و در سال 1377 در مقطع كارشناسي ارشد فارغ التحصيل گرديد .او در سال 1377 در مقطع دكتري علوم سياسي در دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات پذيرفته شد و در سال 1382 فارغ التحصيل گرديد.
    او از سال 1380 به عضويت هيات علمي گروه علوم سياسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركزي درآمده است و در حوزه انديشه هاي سياسي در اسلام و ايران و تئوري هاي انقلاب و انقلاب اسلامي ايران تدريس مي كند و هم اكنون مدير گروه علوم سياسي در دانشكده علوم سياسي واحد تهران مركزي مي باشد.
    دكتر اشرفي همزمان با مركز اسناد انقلاب اسلامي نيز همكاري دارد و بر كارهاي پژوهشي آن مركز در معاونت پژوهشي نظارت مي كند. اين گفت و گو را در تاريخ خرداد ماه 1388 عباس حيدري با محوريت تئوري هاي موجود در زمينه انقلاب اسلامي و زمينه هاي شكل گيري آن انجام داده است.

    در بحث نظريه انقلاب اسلامي تئوري هاي بسياري مطرح است؛ تئوري توطئه، تئوري اقتصادي و تئوري چپ كه بيشترين نظريات غير بومي و از خارج از مسايل دروني انقلاب ايران شكل گرفته ا ند.
    مي خواستم قبل از شروع سوال ها نظر شما را درباره تئوري و نظريه بومي انقلاب اسلامي بدانيم. ن
    ظريه انقلاب اسلامي چطور شكل گرفت و از كجا شروع شد؟

    اگر بخواهيم به لحاظ انديشه ا ي مباني انقلاب اسلامي ايران را بررسي كنيم، بايد به صدر اسلام برگرديم و به قرآن و آموزهاي ديني مخصوصاً برداشت شيعي از اسلام رجوع كنيم.
    نگاهي كه شيعه از اسلام دارد و تفاسيري كه از آيات قرآن ارايه مي شود و همينطور بحث جانشيني امام علي(ع) كه امامت را جانشين رسالت معرفي مي كند، مي تواند ما را به مقصد مورد نظر هدايت كند.
    در مجموع ريشه انقلاب اسلامي بحث امامت برمي گردد؛ به نحوة نصب امام به عنوان جانشين حضرت رسول(ص) و ولايتي كه مورد نظر شيعه است و اين كه "اولوالامر" امام معصوم،است. شيعه از اين مباحث تاريخي و انديشها ي تحت اين عنوان كه حاكم اسلامي بايستي داراي شرايطي باشد ،استفاده مي كند.
    بر اساس اين ديدگاه در عصر حضور امام معصوم (ع)، بايد معصوم، حاكم باشدو در عصرغيبت معصوم (ع) ، شيعيان با توجه به اشاراتي كه معصومين كرده اند و نيز بر اساس مباني كلامي ، بايد به كسي كه عالم و عادل است مراجعه كنند.
    كسي كه اسلام را درست مي شناسد و عدالت هم دارد؛ بنابراين چنين انديشه اي زمينه را براي حضور عالم عادل در عرصه اجتماع وسياست را فراهم مي كند.
    اگر حاكمي كه بر مسلمين حكومت مي كند داراي اين شرايط نبود آن وقت وظيفه مسلمانان فرق مي كند. مسلمان از ديدگاه شيعه نمي تواند حاكميت يك فرد فاسد را بپذيرد.
    اگر حاكم عادل نبود، زمينه انقلاب با وظيفه امر به معروف و نهي از منكر به مسلمين محول مي شود.
    امر به معروف و نهي از منكر علاوه بر اينكه در قبال مردم عادي تعريف شده است، حاكم را هم در بر مي گيرد. به نظر علماي شيعه امر به معروف در مرتبه عاليا ش متوجه حاكميت فاسد است.
    اگر بخواهيم نمونه ا ي بياوريم، مي توانيم از كربلا به عنوان بزرگترين نمونه تاريخي ياد كنيم. قيام عاشورا بر مبناي نگرش امر به معروف و نهي از منكر شكل مي گيرد و به جايي مي رسد كه حضرت امام حسين(ع) مي فرمايد: آيا نمي بينيد به دين رسول خدا عمل نمي شود؟
    آيا نمي بينيد حاكم، داراي فساد است؟

    لذا مي گويد: من براي امر به معروف و نهي از منكر و احياي دين جدم پيامبر(ص) خارج شدم.
    بنابراين احياي دين خدا براي ايجاد انقلابات در همه دوره ها و زمان ها يك زمينه هميشگي است. اگر زمينه هاي نزديك به انقلاب اسلامي را سال 41 درنظر بگيريم، امام خميني(ره) اين بحث را مطرح مي كنند كه بايستي احكام اسلام اجرا شود و اين همان حرفي است كه امام حسين(ع) در روز عاشورا زد.
    امام خميني آرام آرام زمينه هاي انقلاب را فراهم كرد. او به شاه و به علم، نخست وزير آن دوره درباره مصوبه دولت كه معروف شده بود به لايحه انجمن هاي ايالتي و ولايتي نامه محترمانها ي مين ويسد و اجراي آن را خلاف اسلام مين امند.
    به هر حال همانطور كه گفتيم اگر به لحاظ تاريخي ريشه انقلاب را سال 41 بدانيم باز به دليل ريشه هاي اعتقادي به صدر اسلام متصل مي شود. كشاكش بين علما با دولت فاسد و استمرار مخالفت ها، كم كم نهضت و انقلاب اسلامي را شكل داد كه به 15 خرداد منتهي شد و مسائل بعد از آن را به وجود آورد.
    اگر امر به معروفي كه امام درباره انجمن هاي ايالتي و ولايتي مدّ نظرش بود، همان جا به نتيجه مي رسيد،
    آيا باز هم ايشان دست از مبارزاتش برمي داشت، آيا ممكن بود انقلاب در سال 57 شكل نگيرد يا به تاخير بيفتد و يا زودتر به سرانجام برسد؟
    اگر رژيم وقت به حرف علما و مجتهدين گوش مي كرد، ميت وان برداشت كرد كه زمينه هاي مخالفت از بين رفته و اوضاع آرام مي شد.
    چنانكه در همان سال 41 نسبتاً مخالفت ها فروكش كرد و استمرار مخالفت ها دولت را مجبور كرد كه اعلام كند آن مصوبه ملغي است و در روزنامه هم چاپ كردند.
    بله، مي توان چنين برداشتي هم كرد.
    بعد از اين جريان بود كه امام خميني فرمودند فعلاً كارها تمام است اما بايستي هشيار بود و اگر دوباره دولت پا از حد خودش فراتر بگذارد ما همان آدم هستيم و جلويش مي ايستيم. ولي دولت چون طرح بزرگي داشت كه از آمريكا نشأت گرفته بود خيلي هم به خواست علما تسليم نشد.

    ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►

  2. تشكر

    شكوه انتظار (15-11-1389)

  3. #32
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►






    اگر به نظام بين الملل آن زمان نگاه كنيد، مي بينيد كه يك نظام دو قطبي بر جهان حاكم بود. شوروي در راس بلوك شرق قرار داشت و آمريكا در راس بلوك غرب.
    تحليل آمريكا از اين فضا آن است كه كشورهايي مانند ايران كه جزو اقمار بلوك غربند، اما در نزديكي بلوك شرق قرار دارند، اگر بخواهند باقي بمانند يا دچار انقلاب نشوند بايد يك سري اصلاحاتي انجام دهند. يعني بايد كاري مي كردند كه مردم جذب دولت شده و فاصله مردم و حكومت به حداقل خود برسد.
    بنابراين دولت وقت در راستاي تقويت مشروعيت قدرت رژيم پهلوي اصلاحات ارضي را مطرح كرد و زماني كه به اجراي طرح رسيد با مذهب هم تعارض پيدا كرد. حكومت فكر مي كرد ايجاد دموكراسي به اين است كه مثلاً قرآن را كنار بگذارد و شرط مسلمان بودن را از قانون اساسي بردارد. در صورتي كه در ايران نزديك به 97 درصد مسلمان زندگي مي كند و نمي توان اسلام را حذف كرد.
    تا زماني كه حضرت آيت الله بروجردي زنده بودند اين امكان براي حكومت فراهم نبود، چرا كه ايشان مانع بزرگي در راه تحقيق اسلام زدايي بود. در سال 40 كه آيت الله بروجردي فوت كرد و مرجعيت واحد شيعه پراكنده شد شاه فكر مي كرد مي تواند از نفوذ علما خلاص شود؛ لذا مي بينيد شاه پيام تسليتي به مناسبت فوت آيت الله بروجردي به آيت الله حكيم مي نويسد.
    براي اينكه مركز مرجعيت را از ايران دور كند و به كارهايش برسد. گرچه مرجعيت شيعه علناً وارد سياست نشد، اما هميشه دخالت هاي زيادي در امور داشت. جالب است كه همزمان با فوت آيت الله بروجردي دولت برنامه هايش را شروع مي كند.
    جناب دكتر اشرفي، چرا كشمكش بين روحانيت و حكومت وقت در زمان پهلوي شكل گرفت، در تاريخ خيلي كم مي بينيم در دوره قاجار اعتراضي فراگير از سوي علماي شيعه به نوع حكومت داري شود.
    آيا ميت وان اين مسئله را به حساب تحول جهاني گذاشت و گفت چون دنيا مدرنيته و دموكراسي را به عنوان دستاورد مهم بشري ترويج مي كرد و چون همزمان شده بود با حكومت پهلوي كشمكش ها شكل گرفت؟ يا نه چون شكل و شمايل حكومت پهلوي اسلام ستيز شده بود علما را وارد صحنه كرد؟
    از دو نظر مي توان به اين سوال جواب داد. يكي بحث تئوريك و نظري است. به لحاظ تئوري نظرات متفاوتي درباره نوع حكومت در عصر غيبت در ميان علماي شيعه وجود دارد. يعني اينگونه نيست كه بگوييم همه علماي شيعه درباره عصر غيبت نگاه واحدي دارند. بعد از شروع عصر غيبت برخي علما معتقد بودند كه نمي توانيم قدرت را به دست بگيريم؛ چون به لحاظ ديدگاه اصلي شيعه، حاكم بايد امام باشد و معصوم و چون امام معصوم غايب شده هر حكومتي كه بخواهد تشكيل شود از دين به دور است. اين طيف از آن زمان شروع شد و هنوز هم ادامه دارد.
    يك طيف هم معتقد بودند، شرايط حكومت در عصر غيبت كه در رأس آن ولي فقيه يا عالم عادل باشد مهيا نيست.
    علامه نائيني به نوعي مشروطه را مي پذيرد و به آن مشروعيت مي بخشد با اين پيش فرض كه تأسيس حكومت با اصول اسلامي كه حكومت ولي فقيه است در شرايط امروز امكان تأسيس آن نيست.
    پس به اين نتيجه مي رسد كه بايد از بين حكومت استبدادي و حكومت مشروطه يكي را بايد پذيرفت.
    بين اين دو مقايسه مي كند و درواقع بين بد و بدتر، بد را انتخاب مي كند. اين اختلاف تئوريك ادامه پيدا مي كند تا در عصر پهلوي، امام خميني(ره) مي گويد:
    چرا بايد بپذيريم امكان تاسيس حكومت اصيل اسلامي در اين زمان نيست؟
    سپس اين بحث را مطرح مي كنند كه اگر شرايط مهيا نيست، وظيفه ما مهيا كردن شرايط است. يعني بايد تلاش كنيم تا شرايط را ايجاد كنيم. در تئوري حكومتي امام همه اختيارات امام معصوم به عالم عادل كه همان ولي فقيه است، منتقل مي شود.
    البته اين به اين مفهوم نيست كه ولي فقيه حتماً در رأس قدرت باشد.
    مي توان با تأسيس شورايي از علما كه داراي شرايط لازم باشند امور اسلامي مردم را به دست بگيرند يا آن را به شخصي واگذار كنند كه داراي شرايط لازم براي حفظ صلاحيت هاي اسلامي مردم باشد.
    با چنين ديدگاهي حكومت مشروعيت مي گيرد. در واقع اگر علماي شيعه مستقيما نمي توانند حكومت را به دست بگيرند، مي توانند به نوعي آن را تنفيذ كنند؛ يعني با نظارت آنها يك فرد ديگري حاكم شود. همين نگرش به نوعي در اوايل انقلاب هم اجرا شد.
    كه ادامه همان نگرش بود.
    اما به لحاظ تاريخي ميت وان به اين نتيجه دست يافت كه نفوذ بيگانگان در عصر پهلوي خيلي علني شد. با اينكه قاجاريه مشكلات زيادي داشت، ولي در چشم مردم به عنوان يك حكومت مستقل ملي مطرح بود و چون براي جلوگيري از دخالت بيگانگان به رأس كار آمده بود مشروعيت پيدا مي كرد اما اين فرضيه وقتي در بحث نهضت تنباكو زير سوال رفت، مردم بر ضد حكومت قيام كردند.
    در عصر ناصرالدين شاه وقتي قطعنامه رويتر امتياز تنباكو را به انگليسي ها مي دهد يك عالم شيعي حكم مي دهد كه اين حكم غلط است.
    از همان جا فاصله بين دولت و ملت زياد مي شود. مردم كم كم احساس مي كنند، دولت ديگر براي ما كار نمي كند و بيشتر گوش به فرمان بيگانگان است تا مراجع و دين اسلام؛ لذا 10 سال بعد انقلاب مشروطه شكل مي گيرد.


    ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►

  4. تشكر

    شكوه انتظار (15-11-1389)

  5. #33
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    جديد پاسخ : ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►







    • رویدادهای 13 بهمن


    13 بهمن 1357

    امام خميني در جمع روحانيون بيانات مبسوطي رشا ايراد كردند. ايشان در قسمتي از اين بيانات فرمودند: رژيم سلطنتي از اول خلاف عقل بود ... هر ملتي بايد خودش سرنوشت خودش را تعيين كند.
    آسوشيتد پرس: بختيار گفت: طرفداران آيت‌الله خميني مي‌توانند فرياد بزنند، غوغا كنند، توهين كنند، اين كار چيزي را ثابت نمي‌كند، اما اينكه چندين ميليون نفر براي استقبال از آيت‌الله به تهران آمدند، مبالغه‌آميز است. وي افزود: همچنان مشتاق ملاقات با ايشان است. * آسوشيتد پرس گزارش داد: امراي ارتش گفته‌اند كه اگر آيت‌الله خميني بر خلاف قانون اساسي اقدامي كند، ‌آنها دست به اقدام خواهند زد.
    راديو مسكو: دانشجويان ايراني مقيم آمريكا عليه مداخله آمريكائي‌ها در امور داخلي ايران، در برابر كاخ سفيد تظاهرات كردند.
    در چند شهر كشور، ازجمله سمنان و تربت جام، در پي تظاهرات مردم چند نفر به شهادت رسيدند.
    يك ساواكي در تهران ترور شد. وي سرهنگ معتمدي نام داشت و يكي از اعضاي بلند پايه ساواك بود.
    راديو بي.بي.سي . گفت: آيت‌الله شريعتمداري گفته است در تبديل رژيم سلطنتي به جمهوري بايد جانب احتياط رعايت شود و تهيه مقدمات فراواني لازم است.
    تذكر: نامبرده از قانون اساسي كه اساس آن موجب بقاي رژيم سلطنتي است، حمايت مي‌كند.
    دکتر سنجابی خواستار استعفای بختيار شد. وي همچنين گفت: جبهه ملي به امام خميني وفادار است.

    منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی


    ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  6. تشكر

    شكوه انتظار (15-11-1389)

  7. #34
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►






    پس موافقان من کجا هستند؟



    ازهاری در 15 آبان 1357 نخست وزیر شد و گام های محکم انقلاب، محکم تر. تظاهرات عظیم تاسوعا (19 آذر) و عاشورا (20 آذر) پیش آمد و محمدرضا و ازهاری با هلیکوپتر تمام سطح شهر را بازدید کردند. محمدرضا خطاب به ازهاری گفت: همه خیابان ها مملو از جمعیت است، پس موافقین من کجا هستند؟! و ازهاری پاسخ داد: در خانه هایشان!
    آخرین امید محمدرضا به یأس بدل شد و گفت: پس فایده ماندن من در این مملکت چیست؟! و ازهاری پاسخ داد: این بسته به نظر خودتان است! محمدرضا جسور بود و ازهاری از او جسورتر!
    منبع: تاریخ پهلوی - ج 4



    ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #35
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    moteharak3 پاسخ : ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►








    ويژگي ها، اهداف و دستاوردهاي انقلاب اسلامي

    ۲۲ بهمن سال ،۱۳۸۷ انقلاب اسلامي سي ساله مي شود. انقلابي كه به بركت رهبري امام راحل، خون شهداي گرانقدر و اراده راسخ ملت به پيروزي رسيد و چنان برجسته و يگانه شدكه هيچ حركت وجنبش انقلابي ديگري توان برابري با آن را نخواهد داشت. زيرا انگيزه ها و اهداف بسيار متفاوتي داشت.
    طور مثال در مقام مقايسه انقلاب اسلامي ايران با دو انقلاب مشهور غربي (فرانسه و روسيه) مي توان گفت: انقلاب كبير فرانسه، براي آزادي و رفاه و انقلاب روسيه، براي عدالت و برابري بوده است.
    اما انقلاب اسلامي ايران، انقلابي براي خدا و معنويت مي باشد. انقلاب ارزش ها است. از اين روست كه مي توان انقلاب كبير فرانسه را انقلابي صرفا سياسي و انقلاب روسيه را انقلابي كاملا اقتصادي دانست، ليكن انقلاب اسلامي ايران انقلابي است فرهنگي و معنوي.(۱)
    ط ويژگي هاي انقلاب اسلامي ايران
    صاحبنظران سياسي، ويژگي هاي متعددي را براي انقلاب اسلامي ايران ذكر نموده اند كه برخي از مهم ترين آنها عبارتند از:

    ● اهداف انقلاب اسلامي ايران
    انقلاب اسلامي ايران به جهت تحقق اهدافي مقدس صورت گرفت. اهدافي كه، تماما معنوي و ارزشي و منطبق بر ارزش ها و تعاليم شريعت پاك نبوي اسلامي بودند. از جمله:
    ● دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران
    شناخت و ارزيابي هر انقلابي، بدون توجه به دستاوردهاي آن امكان پذير نمي باشد و اهميت اين امر وقتي بيشتر رخ مي نمايد كه بدانيم حفظ انقلاب اسلامي ارتباط بسيار مستقيمي با شناخت دستاوردهاي آن دارد. لذا مهم ترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي را در پنج محور ذيل به بررسي مي نشينيم.
    در بعد سياست داخلي، سرنگوني حكومت دو هزار و پانصد ساله ستمشاهي مهم ترين واقعه محسوب مي شود. تشكيل حكومت اسلامي، استقرار نهادهاي مدني كشور با انتخابات مبتني بر راي مستقيم مردم، از بين بردن سازمان هاي مخوف و غيرانساني همچون ساواك، تعيين و تصويب قانون اساسي اسلامي، تاسيس سازمان ها و نهادها و ارگان هاي انقلابي و مردمي (همچون نيروي مقاومت بسيج، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، بنياد مستضعفان وجانبازان، بنياد شهيد و نظاير اينها) تلاش در جهت وحدت بين شيعه و سني، مقابله اصولي باتوطئه هاي عناصر فريب خورده و تجزيه طلب داخلي وحفظ انسجام و تماميت ارضي كشور در شرايط بحراني، از مهم ترين دستاوردهاي حائز اهميت محسوب مي شوند.
    امادر بعد سياست خارجي، مقابله با جنگ تحميلي ناخواسته، اصلي ترين دستاورد به شمار مي آيد.
    افشاي چهره واقعي كشورهاي به اصطلاح پيشرفته استعماري، سرفرود نياوردن به هنگام تحريم ها و محدوديت هاي ناعادلانه اقتصادي، بيدار نمودن ساير ملل اسلامي در جهت مبارزه همه جانبه با رژيم نامشروع صهيونيستي، اتخاذ مواضع اصولي و منطقي به هنگام بحران ها وچالش هاي پيش رو، صدور پيام انقلاب به ساير ممالك و توجه دادن آنها به نيرو و سرمايه وجودي خود، ساير دستاوردهاي مهم انقلاب را در حوزه سياست خارجي تشكيل مي دهند.
    نهادينه كردن انديشه دفاع مشروع به هنگام تجاوز نيروهاي متجاوز دشمن، طراحي و ساخت ادوات نظامي با بهره گيري از توان فكري متخصصان و مبتكران داخلي در بحبوحه جنگ تحميلي، خنثي نمودن توطئه ها و كودتاها و انديشه هاي براندازانه دشمن، حراست از مرزهاي كشور به بهترين وجه ممكن، بخشي از با اهميت ترين دستاوردهاي دفاعي انقلاب را دربرمي گيرند.
    از ميان بردن بنگاه هاي فاسد اقتصادي مبتني بر ربا و شرط بندي رژيم ستمشاهي، ضابطه مند نمودن اكتشاف، توليد و صادرات نفت، تلاش براي رهايي از اقتصاد تك محصولي، رشد و توسعه و راه اندازي هر چه بيشتر بنگاه هاي زودبازده اقتصادي، تلاش در جهت خودكفايي در توليدات كشاورزي، ساخت سدها و مهار آب هاي روان و توسعه و راه اندازي نيروگاه هاي برق آبي، گسترش شبكه مخابرات و گاز حتي به صعب العبور ترين روستاها، تشكيل تعاوني ها وحمايت از آنها به منظور نهادينه كردن فعاليت هاي اقتصادي جمعي، مهار تورم و افزايش بهره وري، جايگزين نمودن قدرت فكري جوانان به جاي صنايع فاقد ارزش و بعضا مونتاژ غربي، از شاخص ترين دستاوردهاي اقتصادي انقلاب به حساب مي آيند.
    پاكسازي محيط دانشگاه ها از عناصر وابسته به رژيم ستمشاهي و افكار غربي و الحادي آنان، توسعه كمي و كيفي دانشگاه ها، تلاش درجهت تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، توجه به دانش هاي جديد و بنيادين همچون نانو تكنولوژي و بيوتكنولوژي، رشد ورود بانوان در مراكز علمي و پژوهشي همراه با رعايت شان ومنزلت آنان، ضابطه مند كردن اعزام دانشجو به خارج از كشور، افزايش كسب رتبه هاي علمي در المپيادهاي جهاني، كامل شدن چرخه توليد سوخت هسته اي در مقياس آزمايشگاهي، بالا رفتن اعتبارات پژوهشي مراكز علمي، تنها بخشي ازدستاوردهاي علمي انقلاب را به خود اختصاص مي دهند.
    برچيدن مظاهر فساد اجتماعي و اخلاقي رژيم ستمشاهي، پاكسازي عرصه هاي مهم فرهنگي (تلويزيون، راديو، سينما، تئاتر، موسيقي، كتاب، مجله، روزنامه) از آلودگي و فساد، احياي منزلت و هويت مساجد به عنوان مكان پالايش روحي و تهذيب نفس، شناساندن قدر و ارزش واقعي زنان به دور از ناهنجاري هاي ملحدانه غربي، اتخاذ مواضع مناسب در برخورد با جريانات ضد فرهنگي در اقصي نقاط عالم (۲) توجه دادن افكار عمومي به ظرفيت بالاي فرهنگ اسلامي ايراني، گسترش فرهنگ ايثار و شهادت، احياي نماز جمعه، امر به معروف و نهي از منكر، از جمله دستاوردهاي برجسته انقلاب در حوزه فرهنگ مي باشند.
    اكنون كه در اين مجال با قطره اي از اقيانوس بي كران دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران آشنا شديم. با فرازي از سخنان گوهر بار بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران كه فصل الخطاب ما مي باشد، بر اهميت حفظ انقلاب و دستاوردهاي آن تاكيد مي نماييم:و امروز بر ملت ايران، خصوصا و بر جميع مسلمانان، عموما، واجب است اين امانت الهي را، كه در ايران به طور رسمي اعلام شده و در مدتي كوتاه نتايج عظيمي به بار آورده، با تمام توان حفظ نموده و در راه ايجاد مقتضيات بقاي آن و رفع موانع و مشكلات آن كوشش نمايند. (۳(
    محمد علي خزاعي
    پي نوشت ها:
    روزنامه جوان ( پایگاه خبری جوان )
    ۱ ) اسلامي بودن ۲) اتكاء به پشتوانه قوي مردمي ۴ ) رهبري همه جانبه امام راحل ۵ ) سرعت انقلاب به نسبت ساير انقلاب هاي ديگر ملل ۶ ) پافشاري بر اهداف و آرمان هاي تعيين شده و ... ۱) براندازي حكومت سفاك و جبار پهلوي ۲ ) ايجاد جمهوري اسلامي ايران ۳) حاكم نمودن ارزش ها و مقررات و احكام دين مبين اسلام ۴ ) برچيدن مظاهر فساد و تباهي ۵ ) قطع نمودن دست استعمارگران از ذخاير طبيعي كشور ۶ ) حمايت و اميد دادن به ساير مسلمانان وممالك مظلوم و مستضعف جهان و ... ۱ ) سياسي: ۲ ) دفاعي: ۳) اقتصادي: ۴) علمي: ۵ ) فرهنگي: ۱ - نشريه داخلي نگرشي بر تحولات سياسي، سازمان عقيدتي سياسي نيروي انتظامي، ش ،۶۵ ص ۲۸. ۲ - همانند موضع اصولي حضرت امام خميني (ره) در مرتد شمردن سلمان رشدي نويسنده كتاب آيات شيطاني. ۳ - حضرت امام خميني (ره) وصيت نامه سياسي - الهي، تدوين عليرضا اسماعيلي، موسسه چاپ و نشر عروج، ،۱۳۷۵ ص ۲۳. ۳) عدم وابستگي به قدرت هاي استكباري شرق و غرب


    ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►

  9. تشكر

    شكوه انتظار (16-11-1389)

  10. #36
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►





    آمدی فجرآزادی!
    که با آمدن تو، امام آمد،
    امامی که بر سربیدادگران،
    خروش کلیم داشت و برجان امت،
    دم مسیح. کلامش بوی وحی‏داشت و طعم شیرین آوای انبیا.

    دهه فجرمبارک

    ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  11. #37
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    moteharak3 پاسخ : ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►




    انقلاب اسلامی و فتنه های دشمنان




    جمهوری اسلامی ایران در طی سال های استقرار خود با دشمنان داخلی نیز پنجه در پنجه بود كه واقعه كردستان خوزستان تركمن صحرا و بلوچستان از جمله آنهاست. دشمنان از هیچ تلاشی برای مقابله با ملت ایران چه در بعد داخلی و چه در بعد خارجی فروگذار نشدند.
    انقلاب اسلامی ایران به لحاظ ماهیت اسلامی استكبارستیزی و مردمی خود همواره پس از پیروزی در معرض تهدیدات و فتنه هایی قرارا داشته اما با اتكای به خدواند متعال و نیروی عظیم مردمی این گردنه ها را یك به یك به سلامت طی كرده و توانسته در دهه چهارم خود صادر كننده این تفكر باشد.
    آنچه كه امروز در لبنان مصر تونس یمن عراق و افغانستان در مورد مبارزه با غرب و گسترش موج اسلام خواهی در منطقه مواجه ایم در واقع اثرات غیرقابل انكار انقلاب اسلامی است كه در دل و جان ملت های منطقه نفوذ كرده و راه خود را برای فتح قله ها تا زمان ظهور منجی طی خواهد كرد.
    پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357/1979 عملا نقش و توسعه نفوذ غرب در منطقه و استیلای آنها بر منابع گسترده خاورمیانه را با تهدیداتی مواجه كرد.

    تاكید انقلابیون بر این نكته كه قدرت های شرقی و غربی دیگر نمی توانند در امورات ایران دخالت كنند و در كنار آن بحث صدور انقلاب اسلامی این زمینه را برای غرب فراهم كرد كه برای مقابله با انقلاب اسلامی ایران درست به ترفندهایی بزند.
    این امر از آغاز در دخالت ها و شیطنت های سفارت خانه های خارجی و به ویژه سفارت ایالات متحده آمریكا به وضوح دیده شد. از طرف دیگر تاكید جمهوری اسلامی ایران بر غیر مشروع بودن رژیم جعلی اسراییل غرب را با این معضل تامین امنیت این رژیم مواجه كرد.

    حمایت های معنوی جمهوری اسلامی ایران از ملتهای بی دفاع فلسطین و لبنان آنها را برای مقابله همه جانبه با این رژیم آماده كرد كه نتایج آن را در سال های اخیر به وضوح مشاهده كردیم.


    ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►

  12. #38
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    moteharak3 پاسخ : ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►






    بسط نفوذ ایران در منطقه و از طرف دیگر مشكلات داخلی و عدم دولت سازی این زمینه را برای دشمنان فراهم آورد تا از هر دستاویزی برای مقابله با انقلاب ملت ایران فروگذار نباشند.

    كودتای هوایی نوژه از جمله این اقدامات بود كه با كشف و خنثی سازی راه به جایی نبرد. واقعه طبس ترورهای منافقین و ماجرای رییس جمهور عزل شده زا جمله دیگر فتنه هایی بوده كه انقلاب جوان ایران با آنها مواجه بود.

    اما تدبیر امام خمینی و حمایت های مردم اجازه نداد كه دشمنان از این طریق طرفی بندند.
    اصلی ترین حربه دشمنان انقلاب جنگ تحمیلی 8 ساله بود كه با تجهیز ماشین جنگی صدام روی داد.
    8 سال بر سر این ملت بمب و موشك بارید و بسیاری از سرمایه های ملت ایران و عراق به علت جهل حاكم وقت عراق از بین رفت و امروز نیز شاهدیم كه عاقبت این دشمنان چه شد.
    جمهوری اسلامی ایران در طی سال های استقرار خود با دشمنان داخلی نیز پنجه در پنجه بود كه واقعه كردستان خوزستان تركمن صحرا و بلوچستان از جمله آنهاست.

    دشمنان از هیچ تلاشی برای مقابله با ملت ایران چه در بعد داخلی و چه در بعد خارجی فروگذار نشدند.
    اما چون اراده ملت ایران را هدف قرار داده بودند ره به جایی نبردند. تفكر بالای ملت ایران و توان آنان در شناسایی مشكلات و نقاط ضعف به همراه تدبیر رهبری ( چه در زمان امام و چه در زمان آیت الله خامنه ای) این زمینه را فراهم آورد كه كشور از هر گزندی در امان باشد.
    مشكلات دوران اصلاحات و همزمان با آن بحث های مربوط به پرونده هسته یی كشورمان فشار ةای مصاعفی بر ملت از طرف غرب را باعث شد.
    آخرین تلاش غرب برای به اصطلاح سرنگونی جمهوری اسلامی ایران را نیز در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته شاهد بودیم.
    باز هم همگان دیدند كه ملت چگونه دوشادوش رهبری خود توانست با این مشكل نیز درافتد و آن را به خاك بمالد.
    این مسایل تنها گوشه ای از مشكلات ایران در طی سال های پس از پیروزی انقلاب است كه اگر بخواهیم ماجرای ساختگی میكونوس ماجرای آمیا (كه هیچگاه اثبات نشد) هواپیمای لاكربی و... را به آنها بی افزاییم كتابی بس مطول از فجایع غرب در ایران خواهد شد.
    امروز نیز این فتنه ها در قالب پرونده هسته ایی و ماجرای دادگاه رفیق حریری به نوعی دیگر دنبال می شود اما باید این بار نیز منظر بود و عظمت انقلاب و ملت ایران را مشاهده كرد.
    هاتف پوررشیدی
    بخش تاریخ

    تبیان
    ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►

  13. #39
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►





    کشف الاسرار و پیشنهادهای اصلاحی حضرت امام خمینی (ره)



    امام (ره ) درکتاب کشف الاسرار ، درباره اوضاع حاکم برسیاست ، اجتماع و فرهنگ ملت ایران در عصر رضاخان نیز موضع گیری کرده است و به منظور اصلاح امورجامعه و برای ارشاد برنامه ریزان امور سیاسی ، نظامی و فرهنگی نظام سیاسی پهلوی دردوره بعد از رضاخان ، تلاش کرده اند تارژیم پهلوی را به انجام اصلاحاتی اساس وادار نمایند .

    یکی ازمهم ترین درخواست های اصلاحی امام ( ره ) برای برچیدن آثار و پیامدهای حاکمیت استبدادی رضاخان واز بین بردن زمینه تکرار بروز دیکتاتوری فردی در زمان سلطنت پسرش ، محمدرضا ، اصلاح و پاکسازی نهادها و دستگاه های کلیدی و اساسی کشور از افراد و شخصیت های وابسته به استعمار، ضددین و حامی استبداد سلطنتی بود :
    « این زمامداران خائن یا بی خرد ، این اجزای بزرگ و کوچک شهرت پرست قاچاق باید عوض شود تا کشور عوض شود و گر نه خواهید از این روزگارهای بدتری دید . این که اکنون دارید ، پیش آن بهشت است .» (1)
    ایشان به دنبال این پیشنهاد اصلاحی ، تهدید کرده اند که اگرنظام سیاسی پهلوی به این کاردست نزند و برعکس باز هم زمام امورمردم را دراختیار عده ای دزد و پول پرست و مستبد قراردهد ، مردم اعتماد خود را به آن حاکمیت از دست خواهند داد و مشروعیت مردمی آن رژیم سلب خواهد شد .
    یکی دیگر از ارشادات اصلاحی امام ( ره ) درباره نظام سیاسی پهلوی دراین کتاب تصفیه مطبوعات و کتب منتشرشده درکشور و به طورکلی زدودن آثارافکارحاکم بر فرهنگ دوره حکومت رضاخان بود.
    ایشان ضمن توجه به اهمیت و تاثیرات مطبوعات ، کتب و وسایل ارتباط جمعی در روح و روان و اذهان مردم جامعه ، استفاده حاکمیت از آنها و اعمال کنترل دولتی را برای توجیه اهداف و اعمال حاکمیت و ترویج فساد و فحشا و افکار ضددینی رد کرده ، نوشته اند :
    « یکی از چیزهایی که نیازمند به اصلاح است ، همین روزنامه و مجلات و هفتگی هاست که امروز به این صورت اسف آوراست ودرحقیقت بعضی ازآنها را باید کانون پخش فساد اخلاق و فحشا گفت ، برای نشر بی عفتی ها و افسارگسیختگی ها هیچ چیز امروز بیشتر از این اوراق ننگین کمک کاری نمی کند .» (2)
    بنابراین امام (ره ) تاکید می کند مطبوعاتی که درعصر رضاخان به یکی از ابزاردیکتاتوری وی تبدیل شده بودند ، باید ازبین بردند ، زیرا آن مطبوعات وظیفه مسموم کردن اذهان مردم ، اشاعه بی عفتی وخفه کردن احساسات شرف آمیزمردم را به عهده داشتند .
    یک دیگرازخواسته های اصلاحی امام (ره ) ، در زمینه جایگاه انتخابات و مجالس بود ، ایشان براین نظربودند که باید روش انتخابات نمایندگان تغییر یابد و مجالس ، قوانین و مصوبات آنها ، ازجایگاه نمایشی و تایید کننده اعمال و اقدامات استبداد رضاخانی خارج گردد و به صورت یک نهاد سیاسی درآید و بتواند درتمامی جریانات و امورسیاسی ، اجتماعی و اقتصادی جامعه تاثیرگذارباشد .
    ایشان در زمینه قوانین و نمایندگان مجالس عصر رضاخان این چنین موضع گرفته است :
    « باید حتی قانون هایی که درزمان او ( رضا خان ) ازمجلس گذشته ، اوراقش را سوزاندو محوکرد . و وکلای زوری آن روزها حق وکالت امروز را ندارند واگر مجلس امروز ، مجلس باشد ، باید اعتبارنامه های آنهارا رد کند. » (3)
    سپس ضمن انتقاد شدید ازعملکرد نمایندگان مجلس بعد از سقوط دیکتاتوری رضاخان ، آنها را به لزوم اصلاح مجلس بدون هیچ عذری فراخوانده است :
    « درزمان حکومت رضاخان این بهانه را داشتند ( نمایندگان ) که هرچه اوگفت ، نمی توان درمقابل او حرفی زد ، حالا ما با خوش رقصی ها کاری نداریم ، لکن عذر امروز چیست ؟ » (4)
    امام (ره ) بعدازطرح این اصلاحات ، دریک جمع بندی به سران نظام سیاسی هشدارمی دهد که اگراوضاع سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی جامعه را اصلاح نکنند ، جامعه از هم می پاشد وبه طرف ویرانی بیشترکشیده خواهد شد :
    « باید این کشورهمه چیزش عوض شود تا روی اصلاح به خودش ببیند و گرنه فاتحه آن را باید خواند .» (5)

    بعد از تالیف کتاب کشف الاسرار امام (ره ) دراردیبهشت 1323 ه ش اولین بیانیه سیاسی خودرا صادرنمودند که نشانگردرک عمیق ایشان درحوزه مواضع سیاسی است . ایشان تصویر کوتاهی از اوضاع مردم ایران عرضه کرد.
    ماهیت حاکمیت رضاخان و محمدرضا شاه برمردم و جامعه را معرفی کرده اند و علما و روحانیون جامعه اسلامی را به استفاده ازفرصت به دست آمده ، یعنی سقوط دیکتاتوری رضاخانی و عدم تثبیت قدرت سیاسی پسرش ، محمدرضا شاه درایران دعوت نموده اند و آنها را به قیام برای اصلاح جامعه و ریشه کن کردن پایه های نظام سیاسی خودخواهانه و فردی و زنده گرداندن سنت های دینی فرا خوانده اند :
    «امروز روزی است که نسیم روحانی الهی وزیدن گرفته و برای قیام اصلاحی بهترین روز است ، اگر مجال را از دست بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید ، فرد است که مشتی هرزه گرد شهوتران برشما چیره شوند و تمام آیین و شرف شما را دستخوش اغراض باطله خودکنند .»(6)
    امام (ره) درکتاب کشف الاسرار با استناد به مسئله ضرورت و اضطرار ، لزوم تشکیل حکومت برای اداره امورکشور و ملت را دلیل تائید نظام مشروطه ذکر می کند و در ادامه ، ضمن بحث درباره ولایت فقیهان ، حدود ولایت را صرفاً " نظارت فقها " ازطریق مجلس موسسان و یا شورای تشکیل شده از فقهای دین دار و انتخاب یک سلطان عادل تعریف کرده و به کسانی که به ولایت فقیه درعصر غیبت ایراد می گرفتند ، این گونه جواب داده اند :
    « ما می گوییم اگر آن حکومت حق خدایی ، عادلانه بخواهد تشکیل شود ، باید مجلس از فقها ... تشکیل شود و درمجلس قوانین آسمانی طرح شود و درکیفیت عملی شدن آن بحث شود ودولت قوه اجرای آن باشد .» (7)
    به این ترتیب ایشان با تاکید براین نکته که حکومت دراین زمان با فقهاست ، تلاش کردند تا نهادهای نظام سیاسی پهلوی یا به عبارت بهترنهادهای نظام سیاسی مشروطه یعنی نهاد سلطنت ، نهاد قانون گذاری و اجرایی کشور را به حیطه نظارت فقها و مجتهدان جامع الشرایط وارد نمایند :
    « ما که می گوییم حکومت و ولایت دراین زمان با فقها است ، می گوییم همان طورکه یک مجلس شورا تشکیل می شود و یک عده قوانین اروپایی و غیر آن را برمملکت تحمیل می کنند . اگر مجلس شورای این مملکت از فقهای دیندارتشکیل شود یا به نظارت آنها باشد ، چنانچه قانون هم همین را می گوید ، به کجای عالم برخورد می کند .» (8)
    امام (ره ) درادامه طرح اصلاحی خود ، علت یا علل لزوم نظارت فقها برقوای مقننه و مجریه کشورتوضیح داده اند واین نحوه نظارت را هم ازجنبه قانونی ثابت کرده ، موضوع نظارت را این گونه شرح داده اند :
    « منظور از حکومت فقیه آن است که فقیه باید نظارت درقوه تقنینیه و در قوه مجریه مملکت اسلامی داشته باشد ، زیرا قانونی را که عقل و دانش می پذیرد و حق می داند ، غیرازقانون خدایی نیست .» (9)
    پی نوشته ها :
    1 – امام خمینی ، کشف الاسرار ، بی جا : نشرظفر، 1323 ، ص 325
    2 – همان ، ص 283 .
    3 – همان ، ص 214 .
    4 – همان ، ص 243 .
    5 – همان ، ص 286 .
    6 – امام خمینی ، صحیفه نور، جلد 1 ، ص 23 .
    7 – امام خمینی ، کشف الاسرار ، همان ، ص 191 .
    8 – همان ، ص 185 .
    9 – همان ، ص 233 .
    ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  14. #40
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►






    حضور یکپارچه مردم در انقلاب اسلامی


    مردمی بودن از ویژگی های انقلاب اسلامی می باشد که اکنون نیز یکی از برگ برنده های این انقلاب در میان نمونه های مشابه است و رمز پیروزی و ماندگاری آن می باشد.




    یکی از مسائل مهمی که نظر اغلب تحلیل گران انقلاب اسلامی ایران را به خود جلب کرده و ناظرین خارجی را به حیرت انداخته بود، این واقعیت بود که چگونه در این انقلاب به ناگهان تمامی مردم تقریبا «همزمان و هماهنگ سربرداشته و قیام کردند و همصدا خواستار تحول و تغییر اساسی یعنی سقوط رژیم شاه و برقراری حکومت اسلامی شدند.» در ایران به جز عده معدودی که وابستگی بسیار نزدیک به رژیم شاه داشته و منافع و بقای آنها بستگی به دوام رژیم شاه داشت دیگر اقشار و طبقات جامعه از کشاورز، کارگر، اصناف، کارکنان دولت، و دانشجویان و دانش آموزان شهری و روستایی، در همه نقاط کشور، با هم قیام کرده و بدون آنکه به ائتلاف یا تفاهم بر سر خواسته های متفاوت گروهها نیازی پیدا شود همه همصدا با شعارهای واحد پرچم مبارزه بر علیه رژیم را برداشتند.
    تبلور عینی این وحدت و یکپارچگی را می توان در تظاهرات سال 1357 در روزهای عید فطر، تاسوعا، و عاشورا در تهران دید. به ناگهان مردم تهران، شهری که در اثر حرکتهای شاه چهره مذهبی خود را از دست داده و نمونه شهرهای اروپایی ساخته و تزیین شده بود و به آن شهرها بیشتر شباهت داشت تا به یکی از شهرهای ممالک اسلامی، قیام نموده و آرمانهای خود را در روحانیت و مذهب باز می شناسند. همه با هم، حتی آنهایی که چندان مذهبی نبودند، همراه با تمام ملت فریاد «الله اکبر» سر داده و هویت مدفون شده خود را در مذهب می یابند. در روز عید فطر تهران در آستانه حرکتی قرار می گیرد که سرتاسر کشور را در برگرفته و در تب و تابی عرفانی هویت خود را باز یافته و آنچه را که جزء نظم عادی جوامع امروزی است همچون سرابی به دور می افکند.
    در تظاهرات عاشورا اگر کودکان و ناتوانها و پیرها و قسمتی از زنها را که در خانه می مانند کنار بگذاریم، تمام تهران در خیابانها بوده و شعار «مرگ بر شاه » را فریاد می زد همه (به استثنای آنهایی که وابستگی بسیار نزدیک به رژیم شاه داشته و از قبل او زندگی و تغذیه می کردند) حتی افرادی که مدتهای طولانی همراه رژیم بوده و تا چندی پیش طرفدار سلطنت مشروطه بودند، فریاد مرگ بر شاه می کشیدند.

    دهه فجرمبارک
    ادامه دارد...
    ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


صفحه 4 از 12 نخستنخست 12345678 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •