◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*► سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►
صفحه 8 از 12 نخستنخست ... 456789101112 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 71 تا 80 , از مجموع 116
  1. #71
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,773      تشکر : 57,582
    171,615 در 50,178 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►








    آمدي با پيامت خميني
    از رهائي و وحدت سرودي
    آنکه بر ظلم شب حمله ور شد
    اي خميني تو بودي تو بودي
    بهمن خونين جاويدان
    تا ابد زنده ياد شهيدان





    ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  2. تشكرها 2


  3. #72
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    قلب پاسخ : ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►








    نقش رهبرى و مرجعیت امام خمینى (ره)



    از ویژگیهاى مهم این انقلاب كه ناشى از همان ویژگى نخست مى‏باشد، نقش دین، علماء دین و رهبرى و هدایت انقلاب است.در حالیكه انقلابات دیگر به نوعى در مقابل دین و مذهب و ارباب كلیسا بود، این انقلاب با رهبرى و هدایت عالمان دینى آغاز شد.در راس این رهبرى شخص امام خمینى قرار داشت كه بالاترین جایگاه دینى یعنى مرجعیت را دارا بود.مردان دینى ما در جنبش‏هاى اجتماعى و سیاسى معاصر همیشه نقش آفرین بوده‏اند اما اینكه یك مرجع دین بصورت یك رهبر سیاسى و اجتماعى جلودار باشد كمتر دیده شده است.رهبرى ایشان ویژگیهاى زیاد و برجسته‏اى داشت كه بخصوص در مقایسه با سایر انقلابها ملموس مى‏باشد.
    اولا: به عنوان یك مرجع دینى امام پایگاه وسیع و عمیق مردمى داشت.
    ثانیا: به عنوان بانى قیام پانزده خرداد و شجاعت و مدیریت‏بى‏مانندش در آن جریانات و ایام تبعید، به عنوان یك رهبر سیاسى و انقلابى شناخته مى‏شد.
    ثالثا: رهبرى او قاطع و تام بود و فاصله ایشان تا رهبران رده بعدى بسیار مشخص بود.
    رابعا: ایشان هم طراح و ایدئولوژیگ انقلاب بود و هم مدیر و مجرى آن شد.

    كتاب: چارچوبى براى تحلیل و شناخت انقلاب اسلامى در ایران، ص 268نویسنده: محمد باقر حشمت‏ زاده



    ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  4. تشكر

    نرگس منتظر (19-11-1389)

  5. #73
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پاسخ : ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►





    درباره عوامل پيروزي انقلاب اسلامي

    برخي از تحليلگران در جمع‌بندي علل وعوامل پيروزي انقلاب اسلامي عقيده دارند عوامل فرهنگي، مهم‎ترين عامل شكل‎گيري انقلاب اسلامي بوده است. بايد به اين نكته توجه نمود كه علل فرهنگي تنها دلايل وقوع اين انقلاب نبوده‎اند، بلكه جزء مهم‎ترين دلايل بوده‎اند. مايكل فيشر در كتاب”ايران از اختلاف مذهبي تا انقلاب» به اين نكته اشاره مي‌كند كه هر چند علل انقلاب، اقتصادي‌ و سيـاسي بـود، لكن در مقـابل، شكل انقلاب و محـل وقوع آن تا حد زيادي نتيجه سنت مذهبي اعتراض بود. نيكي‎. آر. كدي در كتاب”ريشه‌هاي انقلاب» به اين موضوع اشاره مي‌كند. وي ‌مي‌گويد:”انجام اصلاحات سياسي و اقتصادي و در عين حال تأثير منفي آن ‌بر گروه‎هاي مختلف اجتماعي از يك‎سو و سركوب گروه‎هاي سياسي و فقدان آزادي از سوي ‌ديگر زمينه‌ساز انقلاب بودند، اما درعين حال تحول در انديشه انقلابي و راديكال كه‌ تشيع آن را به صورت ايدئولوژي مطرح كرده است از علل اصلي شكل‎گيري انقلاب است».
    تأملي در مطالبات مردم در جريان مبارزات مردمي از خرداد 1342 تا بهمن 1357 نيز نشان مي‎دهد كه در مجموع، عوامل فرهنگي بيشترين مطالبات مبارزين و مردم را در بر مي‎گرفته است. به اعتقاد دكتر منوچهر محمدي جهت اصلي انقلاب احياي فرهنگ ايراني ـ اسلامي بود و سر پيروزي انقلاب نيز در توجه به اين نكته است. وي اظهار مي‎دارد: “بر كسي پوشيده نيست كه انقلاب اسلامي قبل از آنكه يك انقلاب سياسي يا اقتصادي باشد، يك انقلاب فرهنگي و براي احياي ارزش‎هاي ديني خود بوده است‌. رژيم شاه با تكيه بر دو عنصر غربزدگي و در خدمت گرفتن برخي از عناصر فرهنگي ايران قبل از اسلام‌ تلاش زيادي در از بين بردن ارزش‎هاي سنتي ديني‌، عقيدتي و فكري از جامعه عميقاً مذهبي‌ ايران نمود. اين حركت در زمان پهلوي اوّل آغاز و تا پيش از ظهور انقلاب اسلامي ادامه داشت‌. اگر چه رژيم در عمل موفق به قطع ريشه‌هاي عميق فرهنگي مردم مسلمان ايران نشد، لكن تاحدود زيادي مظاهر فرهنگ غربي خصوصاً قسمت مبتذل آن را به عنوان ارزش مسلط درنظام سياسي‌ ـ اجتماعي كشور حاكم ساخت‌. انقلاب اسلامي با بازگشت به ارزش‎هاي مورد قبول جامعه برخلاف تصورات بسياري از انديشمندان غربي در خصوص سپري شدن دوره ‌دينداري و دينمداري موجب شگفتي همگان گرديد... ‌به اين ترتيب مي‌توان ملاحظه كرد كه رمز پيروزي انقلاب اسلامي را بر رژيم شاه تنها مي‌توان‌ در عظمت و مديريت و ميزان اعمال سه ركن انقلاب يعني مردم‌، رهبري و مكتب جستجو كردكه توانست برخلاف پيش‌بيني‌ها و محاسبات تحليلگران و در مقابل حيرت جهانيان نظام‌ قدرتمند و كهن شاهنشاهي را به زانو درآورده و آن را سرنگون سازد».




    ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►
    ویرایش توسط خادمه صدیقه طاهره(س) : 19-11-1389 در ساعت 22:14





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  6. تشكر

    نرگس منتظر (19-11-1389)

  7. #74
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►





    هر چند در مورد انقلاب‌ اسلامي تئوري‌هاي متفاوتي ارائه شده است و بسياري از انديشمندان سعي كرده‎اند در چارچوب‌ها و قالب‌هاي علـمي، تئوري انقلاب اسلامي را بـررسي كنند، اما در واقع به‎ لحاظ‌ اختلاف ديدگاهي كه بين اين انديشمندان و ديدگاه‎هاي مكتب متعالي اسلام و امام‎خميني(قدس‎سره) كه پايه‌گذار اصلي انقلاب‌ بود، وجود دارد هيچ كدام از اين افراد قادر به درك ماهيت و واقعيت انقلاب اسلامي‌ نشده‎اند. ميشل فوكو، يكي از نظريه‎پردازان اصلي مكتب پست مدرن، در كتاب”رهبر اسطوره‎اي قيام ايران» انقلاب اسلامي‌ را نخستين انقلاب فرامدرن عصرحاضر و اوّلين شورش بزرگ عليه نظام‎هاي زميني و مدرن‌ترين شكل قيام مي‎داند. از منظر فوكو انقلاب سال 1979 متضمن امتناع كل‌ يك فرهنگ و كل يك ملت، از رفتن زير بار گونه‎اي نوسازي است كه در نفس خود كهنه‎گرايي‌ محسوب مي‎شود. به اعتقاد وي چنين انقلابي به مثابه انقلاب بدون تشكيلات غيرحزبي و در نوع خود بي‌نظير است‌. هر چند طرح مباحث نزاع سنت و مدرنيسم در حد حوصله اين دفتر نيست، اما تعبير درست‎تر آن است كه انقلاب اسلامي نوعي واكنش آگاهانه در برابر نابودي ارزش‎هاي اجتماعي و به تعبير برخي صاحب‎نظران، مقاومت در برابر استحاله فرهنگي است. ملت ايران و بويژه روشنفكران، فرهيختگان، اهل ادب و فرهنگ، مصلحين‌جامعه و دلسوختگان فرهنگي از اينكه مي‌ديدند جامعه و مردم ايران به شدت سنن و ارزش‎هاي اجتماعي‌، قومي، فرهنگي و مذهبي خويش را از دست داده‎اند و با شتاب درجهت نوعي از خود بيگانگي فرهنگي و به تعبير آل احمد، غربزدگي پيش مي‌روند، به شدت‌ نگران و متأثر بودند. استحاله فرهنگي رژيم شاه، موجب نگراني بسياري از دينداران و مذهبيون نيز شده بود‌. همان‎گونه كه اشاره شد بي‎شك ايدئولوژي اسلامي و در ديدي وسيع‎تر ويژگي‎هاي جهان‎بيني اسلامي، علت اصلي شكل‎گيري تفكر مبارزه بود و در جريان وقوع انقلاب اسلامي، تئوري جهاد در برابر طاغوت، شكلي عملي به خود گرفت. چنانچه انقلاب اسلامي را بر اساس علت غايي وقوع آن تفسير كنيم، در مي يابيم كه اصولگرايي اسلامي، علت العلل وقوع آن است؛ در حالي كه بسياري از تحليلگران انقلاب از نقش ويژه آن غفلت ورزيده‎اند. در مقابل، تحليلگراني كه به خوبي با مباني جهان‎بيني اسلامي آشنا بوده‎اند، قيام بر اساس مباني مكتب را اصلي‎ترين علت وقوع انقلاب مي‎دانند. وقوع انقلاب در ايران از علل و عوامل و ريشه‌هاي اقتصادي‌، صنعتي‌، فرهنگي، سياسي و مذهبي متعددي برخوردار بود كه محدود كردن جريان عظيم انقلاب به هريك از آنان خلاف عقل و منطق و جريان طبيعي انقلاب آن گونه كه همگان شاهد بودند، مي‌باشد اما در اين ميان علل و عوامل اجتماعي‌، فرهنگي سهمي بيش از عوامل صنعتي، اقتصادي و علل و عوامل سياسي و بالاخص مذهبي نيز سهمي به مراتب فراتر از آن عوامل قبلي برعهده داشته‌اند، چنانكه اگر كسي مانند استاد مطهري ادعا كند كه عامل اصلي و يا علت‌العلل وقوع انقلاب اسلامي عامل مذهب و رهبري ديني نهضت بوده است و چنانكه ‌روحانيت شيعه و در رأس آن حضرت امام خميني(ره) نبودند، شايد هيچ‎يك از عوامل ديگر به تنهايي يا در مشاركت با عوامل ديگر قادر به ايجاد انقلابي چنين عظيم‌، مردمي و فراگير نبودند، سخني به گزاف نگفته است. ‌


    نويسنده: رضا جاودان
    منابع: كارنامه فرهنگي انقلاب اسلامي، علي عسكري، كانون انديشه جوان






    ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  8. تشكرها 2


  9. #75
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►





    انفجار نور

    پيروزي انقلاب اسلامي در ايران تنها يك حادثه داخلي براي تغيير يك رژيم سياسي نبود. بلكه همان‌گونه كه بسياري از دولتمردان آمريكائي، اسرائيلي و اروپائي در خاطرات خود از آن روزها تعبير كرده‌‌اند، انقلاب از ديدگاه آنان زلزله‌اي ويرانگر براي جهان غرب بود.
    گذشته از آنكه آمريكا مطلوبترين شرائط جغرافيائي، اقتصادي و نظامي را در يكي از حساسترين مناطق جهان كه مرزهاي طولاني با رقيب (دولت شوروي) داشت، از دست مي‌‌داد امواج اين انفجار بزرگ رژيمهاي وابسته به غرب را در ممالك اسلامي و بلاد عربي متزلزل و بيمناك كرده بود.
    پيام اصلي انقلاب اسلامي ماهيتي فرهنگي داشت و مبتني بر انديشه ديني و ارزشهاي معنوي بود. پيروزي انقلاب به معناي صدور پيام و ارزشهاي آن و به حركت در آمدن موجي از خيزشهاي رهايي بخش در كشورهاي اسلامي و جهان سوم بود.
    همزمان با ايران، رژيم وابسته به آمريكا در نيكاراگوئه نيز سرنگون شد. در افغانستان دولت شوروي ناگريز از كودتاي خونين و سپس لشكركشي و اشغال اين كشور شد تا حركت اسلامي را مهار كند.1 در عراق، كودتاي صدام با همين هدف شكل گرفت.
    2 مردم لبنان و فلسطين پيروزي انقلاب ايران را جشن گرفتند و جهاد خويش را در شكلي نوين و ملهم از انقلاب اسلامي آغاز كردند. جنبشهاي اسلامي در مصر، تونس، الجزاير، سودان، عربستان و تركيه احيا شدند.
    پس از جنگ جهاني دوم نظمي ظالمانه بر جهان حكمفرما بود. مناطق مختلف جهان بين دو قدرت غالب شرق و غرب تقسيم شده بود و سازمان‌هاي نظامي ورشو و ناتو نگهبانان اين نظم ناعادلانه بودند. هيچ حركت و تحولي در جهان سوم خارج از اين چارچوب و بدون وابستگي به يكي از دو قطب حاكم امكان موفقيت نمي‌يافت.
    اينك انقلابي در جهان معاصر و در منطقه امن غربيها پيروز شده بود كه شعار اصلي آن «نه شرقي نه غربي» بود. نهضت امام در ايران مستقيماً با امپرياليسم آمريكا درافتاده بود و شكست را بر او تحميل كرده بود.
    اين واقعيت كمونيست‌ها را در ادعاي مبارزات ضدامپرياليستي شان خلع سلاح مي‌كرد و براي نخستين بار در عصر حاضر، دين را به عنوان عاملي حركت‌زا در پهنه مبارزات ملتها مطرح مي‌ساخت.
    با وجود همه ناباوريها و تمامي تلاشهايي كه در سطح بين‌‌المللي براي حفظ رژيم شاه و جلوگيري از موفقيت امام‌خميني بعمل آمد، انقلاب اسلامي در مرحله نخست مبارزات خويش پيروز گرديد و از اين جهت پيروزي آن بيشتر به يك معجزه شبيه بود تا تحولي عادي.
    به جز امام‌خميني و توده‌‌هاي بيشماري كه خارج از تحليل‌هاي معمول، به گفته‌‌ها و وعده‌هاي امام باور قلبي داشتند، عموم تحليل‌گران سياسي و همه كساني كه در رخدادها و حوادث ايران دخيل بودند وقوع چنين پيروزي را، حتي تا روزهاي واپسين عمر رژيم شاه ناممكن مي‌دانستند.

    ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►


  10. #76
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►








    چنين بود كه از صبحدم 22 بهمن 1357 خصومت با نظام نوپاي اسلامي در پهنه‌اي گسترده آغاز شد. جبهه دشمنيها را آمريكا رهبري مي‌كرد و دولت انگليس و برخي دول اروپايي ديگر به همراه تمامي رژيمهاي وابسته به غرب در آن مشاركت فعال داشتند.
    شوروي (سابق) و اقمار آن نيز ناخرسند از اتفاقي كه در ايران افتاده و به حاكميت دين منجر گرديد، با آمريكائيها در بسياري از خصومتها همسو شدند.
    نمونه بارز اين هم‌پيماني در همنوائي نيروهاي چپ و راست ضدانقلاب داخل كشور كه بعدها اسناد وابستگي آنان به سفارتخانه‌هاي شوروي و آمريكا افشا گرديد و از آن بارزتر هماهنگي همه‌‌جانبه دو كشور در تجهيز صدام و حمايت از او در جنگ با جمهوري اسلامي را مي‌‌توان مشاهده كرد.
    اما امام‌خميني با همان منطقي كه نهضت اسلامي را آغاز كرده بود، در اوج فتنه‌ها و فشارهاي خارجي انقلاب را هدايت كرد و آن را با اراده خويش به دوره سازندگي و ثبات هدايت نمود.
    نهضتي كه امام‌‌خميني پرچمدار و پايه‌گذار آن بود، توانست غبار از چهره اسلام زدوده و سيماي حقيقي آن را پس از 14 قرن به جهان تشنه عدالت بنماياند.
    به همين دليل است كه انقلاب اسلامي ايران در جهان اسلام به عنوان «انقلاب امام‌‌خميني» شناخته شده است. 3
    به همين علت است كه تاكنون هيچ يك از طرحهاي سياسي و اقتصادي و نظامي آمريكا عليه ايران ك غالباً با حمايت يا سكوت متحدان منطقه‌اي و جهاني آن كشور همراه بوده، به نتيجه نرسيده است. و به همين دليل است كه پس از گذشت نزديك به سه دهه مقابله غرب با انقلاب، امروز تئوريسين‌ها و سياستمداران اروپائي و آمريكائي بر ضرورت پذيرش و تحمل واقعيت انقلاب و جايگاه جمهوري اسلامي در عرصه بين‌المللي تاكيد مي‌كنند. 4
    نهضتي كه در 22 بهمن 1357 به پيروزي رسيد، امروزه براي بسياري از ملل جهان چراغ راه زندگي است.
    مهمترين دستاوردهاي اين انقلاب در صحنه‌ بين‌المللي تاكنون به قرار زير بوده است. 5
    1. تجديد بناي تفكر انقلابي بر مبناي دين
    2. مطرح شدن اسلام بعنوان يك ايدئولوژي انقلابي.
    3. تلفيق موفقيت آميز رهبري سياسي و مذهبي.
    4. احياء اخوت اسلامي در ميان مسلمانان جهان.
    5. احياء روحيه گرايش به معنويات و ارزشهاي ديني در ميان مسلمانان جهان.
    6. احياء روحيه خودباوري و سلطه ستيزي در ميان ملتها.
    7. منفعل شدن دولتها و قدرتها در برابر اراده ملتها.

    از اين رو «22 بهمن» تنها نبايد به عنوان روز پاياني يك رژيم سياسي و آغازي بر حيات رژيم ديگر تلقي گردد. بلكه بايد از آن به عنوان سرفصلي برجسته در تاريخ سياسي ايران و نقطه‌اي عطف در روند مبارزات ملت ايران ياد كرد. - احمد ساجدي




    ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►


  11. #77
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►




    پانوشت‌ها:
    1ـ افغانستان در ارديبهشت 1357 شاهد كودتاي كمونيستي «نورمحمد تره‌كي» و در دي 58 شاهد اشغال نظامي توسط قواي ارتش سرخ شوروي بود.
    2ـ كودتاي صدام در 25 تير 1358 به وقوع پيوست.
    3ـ حضرت‌ آيت‌الله خامنه‌اي در مقدمه جلد اول مجموعه «صحيفه نور» جمله‌اي با اين مضمون دارند كه «اين انقلاب بدون نام خميني در هيچ كجاي جهان شناخته شده نيست.»
    4ـ بعنوان نمونه اظهارات كيسينجر: ماهيت نظام حاكم بر ايران پيچيده‌تر از آن است كه تهيه‌كنندگان گزارشهاي آمريكا ترسيم مي‌كنند. آمريكا نمي‌تواند اوضاع داخلي ايران را متزلزل سازد (روزنامه جمهوري اسلامي ـ مورخ 11/6/75 صفحه 15)
    و مقاله روزنامه وال‌استريت ژورنال: آمريكا بطور رقت‌انگيزي از ايران شكست‌‌خورده است (كيهان 4/11/75 ـ صفحه اول)
    و اظهارات ريچارد مورفي معاون سابق وزارت خارجه آمريكا: آمريكا در مورد تحليل حوادث ايران با شكست و ناكامي مواجه شده است (روزنامه جمهوري اسلامي مورخه 19/2/68 صفحه 3)
    و اظهارات رئيس سازمان سيا: هر طرح ضدايراني محكوم به شكست است (همان منبع مورخه 15/11/74)
    5ـ به نقل از كتاب «انقلاب و ريشه‌ها» نوشته حبيب‌الله طاهري‌ـ انتشارات سازمان تبليغات اسلامي ـ صفحه 253.


    ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►


  12. #78
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    قلب پاسخ : ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►







    انقلاب اسلامي و پيامدهاي معرفتي


    چكيده

    انقلاب اسلامي ايران تنها براي بهبود وضع معاش مردم شكل نگرفت، بلكه فراتر از اين، يك ماهيت ارزشي و ديني دارد و از اين رو، اساسي ترين وصف انقلاب ايران، «اسلامي» بودن آن است. در اين نوشتار، به راه‌هاي جهاني سازي انقلاب اسلامي ايران براي رسيدن به يك تمدّن اسلامي اشاره شده است.

    احياي معنويت انديشي

    دستاوردهاي انقلاب در زمينه‌هاي گوناگوني قابل پژوهش و بررسي هستند. اما با توجه به ماهيت ديني انقلاب اسلامي، آثار تربيتي و فكري آن بيش از همه اهميت پيدا مي كند. اگر انقلاب اسلامي فقط موجب ارتقاي وضع معاش مردم شده و نوع حكومت را از استبدادي به نوعي ديگر، كه قابل تحمل باشد تغيير مي داد، چندان نمي شد بر كام يابي آن اصرار ورزيد; زيرا از انقلابي كه وصف لازم آن «اسلامي» است، انتظاراتي فراتر از اين مدّنظر هستند.

    انقلاب اسلامي ايران پديده اي بي همتا بود كه از پيش، تحليلي براي آن وجود نداشت و حتي مباني و مقدّمات شناخت آن از انديشه‌هاي جديد، غايب بود. البته كساني مثل آرنولد توين بي به جايگاه معنويت در حيات و تمدن بشري نيم نگاهي انداخته و تهي شدن از معنويت را موجب زوال آن دانسته و معتقد بودند: تمدن آينده از جايي غير از غرب بايد سربرآورد. اما اين مختصر براي انقلابي عظيم با آثار سرشار و جاري بسيارش، به هيچ وجه كافي نبود.
    اين انقلاب با بازگشت به حقايق فراموش شده فطري، دين را در منظر انديشه بشري پررنگ و برجسته نمود و در دو سطح «ملّي» و «جهاني» چاره اي باقي نگذاشت، جز اينكه رويكردي نوين به دين، معنويت، انسان و جهان پديد آيد.
    انقلاب اسلامي در حقيقت، نوعي انديشه بر مبناي جهان بيني معنوي و متفاوت با علم و فناوري رايج بر پايه جهان بيني مادي از مغرب تاريخ حقيقت و مشرق جغرافياي گيتي به طلوع كشاند و انسان، جهان، جامعه و تاريخ را با روي و نماي الهي، موضوع دانش و انديشه قرار داد. نتيجه اين رويكرد تأمين مباني تازه اي براي دانش و فضاها و شيوه‌هاي دست نخورده اي براي انديشه بوده است.
    انقلاب ما تنها تحوّلي در جامعه و نظام سياسي و اقتصادي آن نيست، بلكه دگرگوني در كيفيت حيات فردي و اجتماعي، اصلي ترين شاخص انقلاب اسلامي است كه با گشودن راه هدايت و ايجاد معرفت متعالي و راستين، صورت واقعي خود را مي يابد و مي بالد.
    انقلاب اسلامي نمودار انديشه اي معنوي است كه مي تواند رنجوري و ناتواني علم و فناوري را در ساختن تمدن طلايي براي انسان‌ها برطرف كند. انديشه معنوي و پاكي كه از طريق انقلاب اسلامي در قلب تاريخ رسوخ كرد، منظري سبز و روشن به روي حيات بشري گشود كه در چشم انداز آن، ظهور منجي جهاني بسيار نزديك به چشم مي آيد.
    بنابراين، پرسش از چيستي و چرايي دستاوردهاي انقلاب اسلامي در قلمرو انديشه، دو پيامد ارجمند به دنبال دارد: يكم. پاسخ به چيستي آن، گستره اثرگذاري انقلاب اسلامي در راستاي اهداف اصيل و اوليه آن را تبيين مي كند. دوم. پاسخ به چرايي، راه شكوفايي و توسعه ثمربرداري در اين عرصه را فراخ مي سازد.

    ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  13. #79
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    پاسخ : ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►






    دگرگوني در انديشه‌هاي اجتماعي و سياسي

    انقلاب اسلامي كاستي‌ها و ناراستي‌هاي بسياري از نظريات را در حوزه علوم اجتماعي و علوم سياسي آشكار نمود كه در ادامه، به مواردي از آن ها، فهرستوار اشاره مي شود:
    1. نظريه‌هاي ماركسيستي انقلاب، با انقلاب اسلامي ايران زير سؤال رفتند; زيرا تاريخچه محتومي كه در اين نظريات براي انقلاب‌ها نوشته شده بود، در انقلاب اسلامي رخ نداد. ماركسيسم سير جوامع را از كشاورزي به سرمايه داري و پس از انقلاب، رسيدن به جامعه كمونيستي مي دانست. انقلاب اسلامي ايران بر خلاف اين سير، از بافت سنّتي به انقلاب غيركمونيستي رسيد.1 همچنين اعتقاد به اينكه «دين افيون ملت هاست»، با خروش ديني مردم انقلابي ايران، تهي و تباه گرديد. حتي نظريه پردازان ماركسيسم ساختارگرا، كه مي كوشيدند نظريه ماركسيستي انقلاب را بازسازي و اصلاح كنند، در برابر انقلاب ايران به ضعف تحليل‌هاي خود اعتراف كردند.2
    تدا اسكاچپول، از متفكران ماركسيسم ساختارگرا، معتقد بود: يك انقلاب سياسي با تغيير حكومت، بدون تغيير در ساختارهاي اجتماعي صورت مي گيرد و در اين انقلاب، منازعات طبقاتي نقشي ندارند. اما يك انقلاب اجتماعي عبارت است از: انتقال سريع و اساسي دولت و ساختارهاي طبقاتي يك جامعه، كه اغتشاشات طبقاتي از پايين جامعه همراهي و در بخشي حمل مي شود. چنين انقلابي در شرايط ويژه اجتماعي ـ ساختاري و بين المللي صورت مي پذيرد; مثلا، فشار سياسي بين المللي يا شكست دولت در يك جنگ نظامي.3 اما انقلاب ايران نشان داد كه موضوع طبقات و كشمكش و تضاد ميان آن‌ها بدون مبنا بود، بلكه اين انقلاب با قدرت فكر و فرهنگي اسلام شيعي و بدون شرايط خاص بين المللي، به پيروزي رسيد; انقلابي سياسي اجتماعي كه هم روابط قدرت را دگرگون كرد و هم در ساختار اجتماعي و نهادهاي آن تحولي ژرف پديد آورد و حتي بر معادلات و روابط بين المللي نيز آثار قابل توجهي بر جاي نهاد.
    2. نظريه پردازاني كه انقلاب‌ها را بر اساس نظام «اقتصاد جهاني» تحليل مي كردند، پس از پيروزي انقلاب اسلامي، عناصري همچون فرهنگ، ايدئولوژي، رهبري و دين را بيشتر مورد توجه قرار دادند.4
    3. نظريه «ولايت فقيه» با انقلاب اسلامي، وارد عرصه انديشه‌هاي سياسي شد و پژوهش‌هاي گسترده اي را در اين وادي رقم زد، تا جايي كه امروز، مطالعه نظريه‌هاي دولت، بدون شناخت نظريه ولايت فقيه ناقص مي ماند.
    4. تأثير بسزاي انقلاب اسلامي بر نظريه‌هاي جامعه شناسي دين، اهميت فراواني دارد. پيش از اين، دين را در فرايند افسون زدايي از جامعه و تحقق عقلانيت و بلوغ عقلي در سير تكامل خطي جامعه، رو به كاهش مي ديدند.5 ولي انقلاب اسلامي تكاپويي كامياب بر خلاف همه اين انديشه‌هاي خام بود.

    ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►
    ویرایش توسط خادمه صدیقه طاهره(س) : 20-11-1389 در ساعت 08:57





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


  14. #80
    عضو ماندگار
    خادمه صدیقه طاهره(س) آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 12,738      تشکر : 34,808
    35,558 در 11,353 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خادمه صدیقه طاهره(س) آنلاین نیست.

    gol.. پاسخ : ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►






    روياوري جهاني به دين

    از مهم ترين پيامدهاي تاريخ ساز انقلاب اسلامي، اقبال مردم جهان به اسلام و دين به معناي عام است. رواج انديشه‌هاي اسلام خواهي در بين مسلمانان، تقويت و تعميق بيداري اسلامي، پديد آمدن جنبش‌هاي اسلامي در كشورهاي عربي و خاورميانه6 و رشد اسلام گرايي در غرب و شرق دور، همه از كاركردها و رهاوردهاي انقلاب اسلامي در حوزه انديشه و تحوّلاتي است كه در تفكرات مردمان و فراتر از جغرافياي سياسي اين انقلاب رخ داده اند. انقلاب اسلامي حتي سبب شد كه پيروان اديان ديگر به دين خود رويكردي تازه داشته باشند و با ايمان هر چه بيشتر به دين خود اقبال ورزند.
    جان نيزبيت و باتريشيا آبردين در كتاب دنياي 2000 مي نويسند: «در آمريكا، نسلي كه در طي دهه 1970 هرگونه مذهب سازمان يافته را مردود مي شمرد، امروز همراه با فرزندان خود به نيايشگاه‌ها بازمي گردد... يهوديان تجديدنظر طلب، كه پنجاه سال پيش هرگونه اشاره به رويدادهاي ماوراي طبيعي را از كتاب‌هاي دعا حذف كرده بودند، اينك ارجاع مجدّد به معجزات، اسطوره‌ها و ظهور مسيح را در دستور كار خود قرار داده اند. مورمون‌ها (mormon) سال 1987 را به دليل جذب 27400 گرونده جديد بهترين سال تاريخ 158 ساله خود اعلام كردند. جشنواره‌هاي محلي و ناحيه اي مذهب «شينتو» (shinto) در ژاپن همزمان با مراسم آييني چرخه‌هاي زندگي و بازگشت به معابد، رونقي تازه يافته است.
    ...جوانان چيني و اتحاد شوروي (سابق) به رغم فضاي ضد مذهبي مدارس خود، با كنجكاوي به مجامع مذهبي نظر دوخته اند و در نهايت، ريشه همه اين تحولات را يافته و مي نويسند: نوعي نيروي سياسي توانمند بر اساس اصول گرايي اسلامي ايران، افغانستان و كشورهاي عرب را فرا گرفته و طبقات متوسط غربي شده تركيه و مصر را هم تحت تأثير قرار داده است.»7
    هارود رو كوكسي، يكي از مدرّسان الهيات دانشگاه «هاروارد»، مي گويد: «پيشگويان سه دهه پيش تر، كه خبر از عقب نشيني مذهب در برابر تجدّد مي دادند، به هيچ وجه نمي توانستند روند احياي مجدّد مذاهب را پيش بيني كنند.»8
    شلوغ شدن كليساها، برگزاري همايش هايي در باب «رابطه علم و دين»، نظرسنجي هايي كه نشان دهنده انفجار معنويت گرايي در متن تمدن غرب هستند،9 علاقه والدين به افزايش آموزش‌هاي ديني در مدارس، توسعه انجمن‌هاي مذهبي و حتي ابراز دين داري و ياد خدا در نطق‌هاي انتخاباتي رياست جمهوري آمريكا و رشد شاخص توليد و استقبال از فيلم هايي با موضوعات ديني و افزايش 20 درصدي چاپ كتاب‌هاي مذهبي در برابر رشد 6 درصدي ساير كتاب‌ها در آمريكا10 همه حاكي از روياوري جهاني دين هستند. هفته نامه فرانسوي آبزرواتر از قول آندره مالرو مي نويسد: «قرن 21 يا وجود نخواهد داشت و يا قرن مذهب خواهد بود.» سپس مي افزايد: «پيش بيني مالرو به حقيقت پيوسته است.»11

    ◄*♥*♥*►ويژه نامه گراميداشت ايام الله دهه فجرو پيروزي انقلاب اسلامي ايران◄*♥*♥*►
    ویرایش توسط خادمه صدیقه طاهره(س) : 20-11-1389 در ساعت 08:56





    خیلی ازیـــــــــــــخ کردن های ما ازســـــــــــــرما نیســـــــــــــت…
    لحـــــــــــــن بعضــــــــــــــیها
    زمســــــــــــتونیــــــ ـــــه …
    ----------------------------------------------------------------

    به یکدیگر دروغ نگوییم......

    آدم است ....

    باور می کند،

    دل میبندد....


صفحه 8 از 12 نخستنخست ... 456789101112 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •