سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: نظرات فقهی درباره حجاب . . .

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    عضو خودماني
    تاریخ عضویت
    آبان 1388
    شماره عضویت
    207
    نوشته
    1,217
    تشکر
    4,500
    مورد تشکر
    1,993 در 887
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    نظرات فقهی درباره حجاب . . .

    خبرگزاري بين المللي زنان : آيت‌الله العظمي سيدعزالدين حسيني زنجاني به مجموعه استفتائاتي درباره‌ حجاب و عفاف از جمله ميزان پوشش، رنگ لباس براي بانوان و استفاده از كراوات براي آقايان و ... پاسخ داد.
    متن كامل اين استفتائات و پاسخ‌هاي اين مرجع تقليد به اين شرح است:

    ۱- کمترين حدّ حجاب براي يک زن از نظر شرع چيست؟ حدّ أعلاي آن کدام است؟
    پاسخ: حد حجاب شرعي عبارت است از پوشش بدن به غير از وجه و کفين و حد اعلي و ادني ندارد، همين مقدار را انجام دهد به حد شرعي عمل کرده است. اما نگاه مردان به صورت و کفين بانوان، دو گونه نگاه داريم: نگاه معمولي يعني بدون شهوت، که اين نوع نگاه اشکال ندارد ولو مکرر باشد و نگاه شهوي، که حرام است.

    ۲- چرا اين زن است که هنگام نگاه مرد بايد صورت خود را بپوشاند؟ به عبارت ديگر در جامعة کنوني برخورد ها و تعاملات اجتماعي بدون نگاه و رؤيت نيست، در اين وضعيت تکليف يک زن مسلمان چيست؟ آيا بايد کاملاً وجه و کفّين خود را بپوشاند؟ توجيه اين مسئله چيست؟
    پاسخ: در صورتي که مرد نگاه کند، زن نسبت به پوشش وجه و کفين تکليفي ندارد و اين مرد است که نبايد نگاه شهوي داشته باشد.

    ۳- نظر اسلام دربارة رنگ لباس عموماً و علي‌الخصوص لباس بانوان چيست؟ در بحث تنوع رنگ جهت لباس بانوان، چه رنگ‌هايي تجويز شده و چه رنگ‌هايي را مي‌توان پيشنهاد داد؟ به چه دليل يا دلايلي؟ ملاک در رنگ و انتخاب آن چيست؟ آيا رنگ هاي خاصّي قبول يا طرد شده است؟
    پاسخ: در مورد رنگ لباس دستور خاصي نداريم، شايسته است چه مرد و چه زن از رنگ هاي سنگين و در عين حال زيبا استفاده کنند.

    ۴- حدّ و اندازة يک لباس از ديدگاه اسلام چيست؟ (منظور قد، سايز، گشادي و تنگي لباس است.)
    پاسخ: در پاره اي از روايات تعبير« ملحفه» آمده است که از آن به روسري معمولي، روسري نيم تنه و چادر تعبير شده است، از اين روايات مي توان استفاده کرد که نبايد از لباسهاي تنگ که نمايانگر حجم بدن است استفاده کرد.

    ۵- آيا عناصر و مشخصه هايي وجود دارد که آنها نبايد در لباس و در پوشش وجود داشته باشد (مثلاً کِراوات و ...) يا بايد در لباس و در پوشش وجود داشته باشد؟ (مانند عمامه و تحت الحنک براي مردها و ...)
    پاسخ: اگر اين گفته که کراوات نماد مسيحيت و صليب است صحت داشته باشد استفاده از آن اشکال دارد. پوشيدن عمامه و يا انداختن تحت الحنک براي مردان در حال نماز ثواب دارد نه مطلقا.

    ۶- چرا در صدر إسلام حجاب براي کنيز واجب نبوده است؟ اساساً وضعيت حجاب در حکومت پيامبر و أميرالمؤمنين علي «عليهما و آلهما أفضل صلوات المصلّين» نسبت به زنان غير مسلمان چگونه بوده است؟
    پاسخ: حجاب به معنايي که گفته شد بر زن مسلمان واجب است چه آزاد و چه کنيز ولي زنان باديه نشين و صحراگردها از نظر تربيت ديني از شهرنشين ها ضعيف ترند لذا به مراعات حجاب تاکيد کنيد بازهم مراعات نمي‌کنند در اين صورت نگاه به غير وجه و کفين بدون شهوت مانعي ندارد. اما زنان غير مسلمان، از روايات استفاده مي شود که حجاب يک نوع حرمت براي زن مسلمان است و اين حرمت در زن غير مسلمان نيست لذا به مقداري که نوعا تستر نمي کنند بدون شهوت نگاه کردن اشکال ندارد.

    ۷- وظيفه حکومت إسلامي دربارة حجاب غير مسلمانان (ذمّي و غيرذمّي و مهمان به کشور) چيست؟
    پاسخ: يکي از شرايط اهل ذمه عدم تجاهر به منکرات است و روشن است که بي حجابي منکر است لذا بايد حفظ ظاهر کنند و اين حکم در غير ذمي و کفار معاهد هم جاري است.

    گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی
    امضاء

    بهار همه طراوتش را مدیون یک گل است
    گل نرگس





  2. تشكر

    عهد آسمانى (08-11-1389)

  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی