۩"۞"۩ْْ مسموم زهر جفا ۩ ويژه نامه شهادت ثامن الحجج۩ آقام امام رضا(ع) ۩"۞"۩ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
۩"۞"۩ْْ مسموم زهر جفا ۩ ويژه نامه شهادت ثامن الحجج۩ آقام امام رضا(ع) ۩"۞"۩
صفحه 7 از 12 نخستنخست ... 34567891011 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 61 تا 70 , از مجموع 120
  1. #61
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,305      تشکر : 2,655
    6,914 در 3,834 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۩"۞"۩ْْ مسموم زهر جفا ۩ ويژه نامه شهادت ثامن الحجج۩ آقام امام رضا(ع) ۩"۞"۩




    توسعه حرم
    در گذشته بین ضریح مطهر و ضلع غربى حرم (صفه بالاسر) تنگنایى به عرض ۸۵ سانتى‏متر وجود داشت که امر طواف و زیارت را مشکل کرده بود، در سالهاى(۱۳۴۲ـ۱۳۴۱ ه .ش) براى رفع این تنگنا طرحى عظیم تهیه شد. براساس این طرح، مهندسان و معماران با تجربه آستان قدس تنها راه توسعه تنگناى بالاسر مبارک را حذف دیوار ضلع غربى حرم دانستند. ضخامت دیوار مزبور ۹۰/۲ متر بود و قسمتى از سنگینى گنبد را بر دوش داشت.
    در اجراى این کار عظیم لازم بود ابتدا پیش‏بینى‏هاى استحکامى صددرصد فنى و اطمینان‏بخش در نظر گرفته شود، لذا حفارى و بتون‏ریزى و نصب پایه‏ها و پلهاى نگهدارنده و کارهاى استحکامى دیگر آغاز شد و پس از احداث تاقى از بتون بر ضلع غربى، سرانجام دیوار از زیر گنبد بیرون کشیده شد بدون این که در زمان اجراى طرح وقفه‏اى در امر تشرف به حرم و زیارت زایران ایجاد گردد. بدین‏ترتیب بالاسر مبارک تعریض یافت و بیش از ۲ متر به آن قسمت از فضاى حرم افزوده شد و آن تنگناى سابق در سال ۱۳۴۴ ه .ش توسعه یافت. (۲۴)
    تیراندازى دژخیمان شاه به حرم مطهر
    در روز۲۹ آبان‏ماه‏۱۳۵۷ ه. ش مطابق نوزدهم ذیحجه ۱۳۹۸ ه. ق در جریان انقلاب اسلامى به زعامت امام راحل‏قدس سره حادثه‏اى دلخراش در حرم مطهر رضوى پیش آمد. آن روزها همواره ماموران ساواک در بین مردم و زوار مراقب و گزارشگر اوضاع بودند. مردم اینان را شناسایى کردند و در محاصره خود قرار دادند. نتیجه این محاصره به زد و خورد و دستگیرى عوامل رژیم انجامید، ولى یک نفر از آنان، مجهز به سلاح کمرى فرار کرد و ماجرا را گزارش داد. ماموران مسلح به صحن وارد شدند تا دستگیر شدگان را از دست مردم نجات دهند، مردم به مقابله با آنان پرداختند. چند نفر از مبارزان که مورد تعقیب ماموران قرار داشتند به داخل حرم فرار کردند، و ماموران ضمن تعقیب آنها به تیراندازى پرداختند که چند گلوله به توحیدخانه مبارکه اصابت کرد. سپس از طرف کفشدارى گنبد اللهوردیخان تیراندازى شروع شد، به طورى که چند نقطه از در و دیوارهاى حرم بر اثر اصابت گلوله آسیب دید. در اثر پرتاب گاز اشک‏آور در داخل حرم عده‏اى از زوار متوحش و بى‏هوش شدند و حتى یک نفر از زوار از ناحیه پا مجروح گردید.
    با ازدحام زایران و فریاد اعتراض مردم، ماموران فرار کردند. اندکى بعد استاندار خراسان به وحشت افتاد و از طریق رادیوى مشهد معذرت‏خواهى کرد. این رویداد در میان مردم مشهد بازتابى گسترده یافت.
    روز ۵ آذرماه‏۱۳۵۷ ه. ش به مناسبت هفتمین روز حادثه از جانب علماى مشهد اعلام عزا و تعطیل عمومى شد و در مشهد و سراسر کشور راهپیماییهاى بزرگ به راه افتاد، مردم در راهپیمایى خود شعار مى‏دادند:
    روز همه شیعیان، شام غریبان شد قبر امام هشتم گلوله‏باران شد (۲۵)



    ۩"۞"۩ْْ مسموم زهر جفا ۩ ويژه نامه شهادت ثامن الحجج۩ آقام امام رضا(ع) ۩"۞"۩
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  2. #62
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,305      تشکر : 2,655
    6,914 در 3,834 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۩"۞"۩ْْ مسموم زهر جفا ۩ ويژه نامه شهادت ثامن الحجج۩ آقام امام رضا(ع) ۩"۞"۩




    عصر جمهورى اسلامى
    این عصر را مى‏توان «عصر طلایى آستان قدس رضوى» نامید. زیرا فعالیتهاى چشمگیرى که در این دوره بیست‏ساله انجام گرفته، چندین برابر ۱۲۰۰ ساله ادوار گذشته مى‏باشد، که شرح این همه خدمت‏خالصانه در این مختصر نمى‏گنجد و تحقیقى مستقل طلب مى‏کند. فقط به ذکر چند مورد اکتفا مى‏شود:
    ادامه توسعه حرم
    از نخستین اقدامات پس از پیروزى انقلاب شکوهمند اسلامى در اماکن متبرکه، توسعه قسمتهایى دیگر از حرم مطهر مانند: پشت‏سر، پیش روى و پایین پاى مبارک بود، که پس از انجام عملیات توسعه نماى آن همانند بالاسر مبارک با کاشکارى مزین گردید و در ۲۵ اسفند ماه ۱۳۵۹ ه . ش در حضور علماى اعلام بازگشایى شد. در این بازسازى درب پایین‏پا تعویض شد و ۷۰/۱ متر افزایش یافت، بطورى که عرض در چهارلتى فعلى ۷/۳ متر مى‏باشد. پیش روى مبارک داراى سه راه ورودى گشت و وسعتى چشمگیر یافت، به طورى که زایران آسان‏تر مى‏توانند تشرف حاصل کنند و یا هنگام توقف در دارالحفاظ نیز ضریح مطهر را ببینند. آنچه در این عملیات قابل اهمیت است، کارهاى فنى نظارت شده و کارهاى اجرایى ماهرانه‏اى است که وضع موجود گنبد را در مقابل حرکات احتمالى زمین تامین کرده است.
    ۩"۞"۩ْْ مسموم زهر جفا ۩ ويژه نامه شهادت ثامن الحجج۩ آقام امام رضا(ع) ۩"۞"۩
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  3. #63
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,305      تشکر : 2,655
    6,914 در 3,834 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۩"۞"۩ْْ مسموم زهر جفا ۩ ويژه نامه شهادت ثامن الحجج۩ آقام امام رضا(ع) ۩"۞"۩




    طلاکارى مجدد حرم مطهر
    به نقل از کارنامه دو ساله آستان قدس رضوى طلاى روکش گنبد منور به علت کمى ضخامت و گذشت زمان و تاثیر حوادث طبیعى ساییده و بدنما شده بود. پس از پیروزى انقلاب اسلامى، خشتهاى قدیمى برچیده شد و خشتهایى با ورقه‏هاى طلایى جدید جایگزین آن گردید، لایه زیر و نگهدارنده این ورقها مسى است و در حدود شانزده هزارم میلى‏متر یعنى به ضخامت چهار برابر پیش از ورقهاى قبلى به طریق الکترولیت روکش طلا شده و بر روى بتونى که روى گنبد ریخته شد بود نصب گردید، این خشتهاى زرین حدود هفتصد متر مربع را پوشانده است.
    در وسط کتیبه کمربندى سمت‏شمال گنبد لوحه‏اى است که تاریخ تجدید طلاکارى گنبد را پس از پیروزى انقلاب نشان مى‏دهد. متن لوحه چنین است: «در آغاز پانزدهمین قرن بعثت نبوى و در آستانه سالروز پیروزى انقلاب عظیم اسلامى ایران به رهبرى قائد اعظم امام خمینى تجدید طلاکارى و تعمیرات گنبد مطهر انجام پذیرفت. صفرالمظفر ۱۴۰۰ قمرى».
    همان‏طور که قبلا گفته شد هسته اصلى آستانه مبارکه به آخر قرن دوم هجرى مربوط مى‏شود که در طى‏۱۳ قرن همواره با خرابیهاى ناشى از جنگ و تجاوز، توسعه چشمگیرى یافته است‏به ویژه بعد از انقلاب اسلامى رواق دارالولایه، صحن قدس به وسعت دو هزار و پانصد متر مربع و یک ایوان به وسعت‏یکصد و پنجاه متر مربع و سقاخانه بهداشتى و نیز صحن جمهورى اسلامى به وسعت ده هزار متر مربع و دو گلدسته در پشت درهاى شمالى و جنوبى هر یک به ارتفاع سى متر و بست‏شیخ بهایى و کتابخانه جدید و دانشگاه علوم رضوى به مجموعه حرم مطهر افزوده شده است و طرح توسعه فلکه حرم و زیرگذر نیز در دست اجراست. (۲۶)
    انفجار بمب در حرم مطهر رضوى (عاشوراى رضوى)
    در دهه اول محرم‏الحرام سال ۱۴۱۵ ه. ق)۱۳۷۳ ه. ش) تعطیلات سه روزه جمعه، تاسوعا و عاشورا فرصتى براى تجمع زایران حضرت رضاعلیه‏السلام فراهم آورد. از سپیده دم روز دوشنبه (عاشورا) مصادف با ۳۰ خرداد عزاداران حسینى در حال نوحه‏خوانى و سینه‏زنى و زنجیرزنى و نیز شعارهاى مذهبى جهت‏برپایى مراسم عزادارى و گرامیداشت‏سالروز شهادت حضرت حسین بن على‏علیه‏السلام و یاران باوفایش به سوى حرم مطهر روان بودند.
    دسته‏هاى مختلف با حالتهاى گوناگون به نوبت مشرف مى‏شدند و با ابراز همدردى با سایر عزاداران و زیارت حریم پاک رضوى بازمى‏گشتند. این مراسم و سیل عزاداران همچنان ادامه داشت و صحنهاى ششگانه و بستهاى چهارگانه و نیز حرم مطهر مملو از جمعیت‏بود.
    در گرماگرم عزادارى و اوج جوش و خروش و غوغاى ظهر روز عاشورا، در ساعت ۱۴ و۲۶ دقیقه بعدازظهر ناگهان بمبى قوى که مخفیانه و از قبل در کنار ستون بالاسر مبارک نزدیک ضریح مقدس جاسازى شده بود منفجر شد. بر اثر این صداى مهیب شیشه‏هاى حرم فروریخت، چراغها خاموش شد، مردم، به شدت روى هم ریختند و صداى واالها، وامحمدا، واعلیا، واحسیا در میان غوغایى عجیب و بى‏سابقه بلند شد. در اثر این انفجار هولناک و خونین،۲۷ نفر از زایران امام هشتم‏علیه‏السلام به درجه رفیع شهادت رسیدند و حدود ۲۹۰ نفر مجروح شدند. این ولوله و هیاهو تا هنگام شستشوى حرم مطهر از خون شهدا و مجروحان و انتقال اجساد به سردخانه و مجروحان به بیمارستانها در تمام شهر ادامه یافت و مردم به عاملان این عمل ننگین و ضدانسانى لعنت مى‏فرستادند . بدین جهت از سوى دولت جمهورى اسلامى در خراسان سه روز، و در کشور یک روز عزاى عمومى اعلام شد. (۲۷)
    مجموعه بارگاه حرم رضوى
    اکنون که پیشینه تاریخى و رویدادهاى مهم حرم مطهر رضوى به اختصار آمده بى‏مناسبت نیست که به تاریخچه مجموعه آثار و ابنیه آن نیز اشاره شود:




    ۩"۞"۩ْْ مسموم زهر جفا ۩ ويژه نامه شهادت ثامن الحجج۩ آقام امام رضا(ع) ۩"۞"۩
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  4. #64
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,305      تشکر : 2,655
    6,914 در 3,834 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۩"۞"۩ْْ مسموم زهر جفا ۩ ويژه نامه شهادت ثامن الحجج۩ آقام امام رضا(ع) ۩"۞"۩




    صندوق و ضریح مطهر
    درباره صندوق و مرقد مبارک باید گفت که به اعتبار برخى نوشته‏هاى تاریخى، نصب اولین صندوق مربوط مى‏شود به سال ۵۰۰ ه. ق و پس از آن در دوره سلطنت‏سلطان محمد خوارزمشاه ۶۰۰ ه. ق. اما آنچه محقق است‏شاه طهماسب اول صندوقى با تنگه ضخیم طلا بر روى مرقد نصب کرده است. صفحه‏هاى مشبک کتیبه طلاى صندوق حاوى سوره الدهر، مشتمل بر۱۶۶ قطعه کوچک و بزرگ به خط ثلث‏شیوا بر روى صندوق نصب گردید. کتیبه صندوق بر روى یک صفحه طلایى بزرگ چنین است: «به توفیق الهى و تایید حضرت رسالت‏پناهى و ائمه معصومین‏علیهم‏السلام طهماسب صفوى به وضع این محجر طلا در این موضع عرض اعتلا موفق و مؤید گردید سنه‏۵۷۹». سالها بعد با پوسیده شدن صندوق، قطعه‏هاى طلا از آن جدا گردید، در زمان شاه عباس صفوى صندوق جدید طلاپوشى با کتیبه‏هایى به خط ثلث‏یا نستعلیق آیهالکرسى و صلوات بر چهارده معصوم‏علیهم‏السلام و اشعار فارسى ساخته شد و بر روى مرقد مبارک نصب گردید. تنگه‏هاى طلاى صندوق همراه با قندیل بزرگ طلا و قفل مرصعى که نادرشاه به نذر فتح هند و ترکستان ساخته بود، چنان که گفته شد توسط نادر میرزا و نصرالله میرزا نوه‏هاى نادرشاه تصاحب شد و با بخشى از آن به نام خود سکه زدند مردم که تمایلى به تصرف سکه‏ها نداشتند، آنها را جمع‏آورى و پنهانى به میرزا مهدى مجتهد سپردند تا به جاى مناسب اصلى نصب شود.
    با بازگرداندن قطعه‏ها، صندوق در سال ۱۳۱۱ ه. ش به موزه انتقال یافت و سپس کتیبه‏هاى طلا به خط علیرضا عباسى با تنگه‏هاى طلا به وزن‏۳۶ هزار مثقال نقره‏هاى آستانه مربوط به ضریح سوم مرقد به عنوان پشتوانه اسکناس به تهران انتقال داده شد و در برابر املاک قشقاییها در درگز خریدارى و وقف آستان قدس گردید. کتیبه‏هاى مزبور بعد از شهریور ۱۳۲۰ به آستانه بازگردانده شد و همچنین در سال ۱۳۱۱ ه. ش به جاى صندوق مزبور صندوقى مرکب از یازده قطعه مرمر لیمویى رنگ شاندیز به ابعاد ۱۰/۲*۶۰\۱*۹۵۰/۰ متر ساخته و بر روى مرمر قرار داده شد. کتیبه روى آن اشعارى است‏به عربى ماده تاریخ آن «الرضا قبره جددا» ۱۳۵۱ ق مى‏باشد. بر روى ضریح سه ضریح تودرتو قرار دارد که ضریح کوچکتر داخلى از مفرغ ساخته و با سنگهاى زبرجد و یاقوت جواهرنشان شده است و بانى آن شاهرخ از نوادگان نادرشاه افشار است و به سال ۱۱۶۰ ه. ق مربوط مى‏شود. ضریح دوم از فولاد جوهرى است که از نقره باارزش‏تر است. ضریح سوم یا ضریح پرکار نفیس کنونى که به جاى ضریح نقره قبلى در سال ۱۳۳۸ ه. ش نصب شده زیر نظر استاد گرانقدر حاجى محمدتقى ذوفن اصفهانى به مدت دو سال و نیم ساخته شده است. در ساختن این ضریح ۳۳۸۴۸۸ مثقال نقره با عیار نود و ۱۰/۷۰۵۲ مثقال طلاى ۱۸ عیار و یک تن مفرغ و دو تن چوب گردوى خشک و دو تن آهن به کار رفته است. ارتفاع آن ۶۰/۳ متر، درازایش ۵/۴ متر و عرضش ۰۶/۳ متر است، بر روى هر یک از قابهاى چهارده‏گانه نام یکى از معصومین به خط ثلث‏بر صفحه‏اى از طلا که گرد آن فیروزه‏نشان شده نقش بسته است.
    همچنین در چهارگوشه ضریح چهار خوشه انگور از طلا نصب شده است. بر روى ضریح، افزون بر طلاکارى، تزیینات میناکارى لاجوردى و گلهاى رنگین نیز ایجاد شده است. داخل ضریح از بلور فرش شده که مربوط است‏به سال ۱۲۳۸ ه. ق. (۲۸)
    رواق دارالسیاده: بعد از سال ۸۲۱ ه. ق به امر گوهرشاد آغا به طول ۸۶/۳۲ متر و عرض متفاوت و ارتفاع ۷۵/۲۰ متر احداث شده است.
    رواق دارالحفاظ: بعد از سال ۸۲۱ ه. ق به امر گوهرشادآغا به طول ۱۸ متر و عرض ۶۵/۸ متر احداث شده است.
    رواق حاتم‏خانى: بانى آن حاتم‏بیک اردوبادى از اعقاب خواجه‏نصیر طوسى و از وزراى شاه عباس است که در سال ۱۰۱۰ ه. ق به طول ۵/۱۳ متر و عرض ۳۰/۷ متر و ارتفاع ۶۰/۱۱ متر ساخته شد.
    گنبد اللهوردیخان: به امر اللهوردیخان از امراى شاه عباس در سال ۱۰۲۲ ه. ق به ابعاد۱۹/۱۶*۷۵/۸ متر و ارتفاع ۲۰/۱۱ متر احداث شده. سردر ورودى آن از داخل دارالضیافه بود که کتیبه و تاریخ داشت ولى در تولیت‏باقر پیرنیا از بین رفته است و مسلما عکسهاى آن در آستان قدس موجود است.
    رواق دارالفیض: (مسجد ریاض) یا زنانه، بانى احتمالى آن مرحوم فیض کاشانى مجتهد عصر صفویه (طول ۵۹/۱۵، عرض ۹/۵ و ارتفاع ۵/۹ متر) مى‏باشد.
    رواق توحیدخانه: بانى احتمالى آن مرحوم فیض کاشانى است، به ابعاد ۳۵/۷*۶۰/۸ متر و ارتفاع ۱۵ متر.
    دار الضیافه: بانى آن میرزا شفیع اعتمادالدوله قزوینى وزیر آستان قدس رضوى در سال ۱۰۳۱ ق به ابعاد ۱۰*۱۵ متر و ارتفاع ۱۵ متر است.
    دار السرور: احداث سال ۱۳۳۴ ه. ق.
    دار الشکر: احداث سال ۱۳۴۴ ه. ش به ابعاد ۵/۶*۵/۶ متر در ارتفاع ۵/۹ متر.
    دار العزه: احداث سال‏۱۳۴۳ ه. ش به ابعاد ۱۲/۳*۱۱ متر و ارتفاع ۳۵/۴ متر.
    دار الذکر: احداث سال‏۱۳۴۳ ه. ش به ابعاد ۵/۶*۸۲*۱۲ متر و ارتفاع ۹ متر.
    دار السلام: احداث سال‏۱۳۴۶ ه. ش به وسیله مرحوم دکتر سید فخر الدین شادمان نایب التولیه وقت آستان قدس به ابعاد ۲۲*۱۰ متر و ارتفاع ۵/۹ متر.
    دار السعاده: بانى آن اللهیارخان آصف الدوله در سال ۱۲۵۱ ق به ابعاد ۹۰/۱۴*۸۰/۱۲ متر و ارتفاع ۸۰/۱۴ متر.
    دار الشرف: احداث سال‏۱۳۸۶ ه. ق.
    دار الزهد: بین سالهاى ۱۳۵۲ـ۱۳۵۰ ه. ش ساخته شده، ابعاد آن ۵/۱۷*۱۶ متر و به ارتفاع ۹۰/۵ متر است.
    دار العباده: در سال‏۱۳۵۳ ه. ش ساخته شده و ابعاد آن‏۱۶*۱۲ متر و ارتفاع ۹۰/۵ متر است .
    دار الاخلاص: در غرب حرم مطهر، مقابل مسجد بالاسر و بین سه رواق دارالسیاده، دارالشرف و دارالولایه قرار دارد.
    دار الولایه: این رواق با ۲۳۰۵ متر مربع وسعت، بزرگترین رواق حرم مطهر است که پس از پیروزى انقلاب اسلامى ساخته شده است.
    رواق شیخ بهایى: قبر شیخ بهایى داخل آن واقع است.
    دار الهدایه: بین مدرسه دو در و صحن جمهورى به وسعت‏۸۳۷ متر مربع قرار دارد، پس از پیروزى انقلاب ساخته شده است.
    دار الرحمه: بیست و یکمین و یا آخرین رواق به وسعت ۵۲۰ متر مربع است که در جنوب رواق دارالهدایه و بین بست‏شیخ بهایى و صحن جمهورى واقع است. (۲۹)





    ۩"۞"۩ْْ مسموم زهر جفا ۩ ويژه نامه شهادت ثامن الحجج۩ آقام امام رضا(ع) ۩"۞"۩
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  5. #65
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,305      تشکر : 2,655
    6,914 در 3,834 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۩"۞"۩ْْ مسموم زهر جفا ۩ ويژه نامه شهادت ثامن الحجج۩ آقام امام رضا(ع) ۩"۞"۩




    نقاره‏خانه
    در زمانهاى قدیم در دربار سلاطین براى اعلام حادثه‏اى خاص نقاره زدن رسم بوده است.
    در سال ۸۶۰ ه. ق که پسر بایسنقر بن شاهرخ تیمورى از هرات به زیارت امام رضاعلیه‏السلام آمده بود، براى اعلام حضور وى، که به روایتى بیمار شده بود و براى شفا یافتن در آستانه مبارکه معتکف بود، شروع به نقاره زدن نمودند. از آن زمان به بعد هر روز پیش از طلوع و غروب آفتاب جز ایام سوگوارى نقاره مى‏زنند.
    سقاخانه اسماعیل طلایى
    در وسط صحن انقلاب (عتیق) سقاخانه‏اى است با کتیبه‏اى مطلا از دوران سلطنت نادرشاه افشار و به همین علت آن را گاهى سقاخانه نادرى نیز مى‏گفته‏اند. سنگاب مرمر مسدس آن را به دستور نادرشاه از هرات افغانستان آورده‏اند. آجرهاى طلایى که با آنها کتیبه سقاخانه نوشته شده ساخته اسماعیل نامى است که سقاخانه امروزى به نام این هنرمند شهرت یافته است .
    ۩"۞"۩ْْ مسموم زهر جفا ۩ ويژه نامه شهادت ثامن الحجج۩ آقام امام رضا(ع) ۩"۞"۩
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  6. #66
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,305      تشکر : 2,655
    6,914 در 3,834 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۩"۞"۩ْْ مسموم زهر جفا ۩ ويژه نامه شهادت ثامن الحجج۩ آقام امام رضا(ع) ۩"۞"۩




    صحنهاى حرم
    چون زوار از زیارت مرقد مبارک حضرت بیرون مى‏آیند پس از گذشتن از رواقها وارد صحنهاى مجاور مى‏شوند. این فضاهاى روحانى محل تجمع زوار است که نماز جماعت را نیز در آنها برگزار مى‏نمایند و در ایام سوگوارى به صورت دسته‏هاى مذهبى به عزادارى مى‏پردازند. تعداد شش صحن (با مسجد گوهرشاد) و چهار بست که مساحت آنها بالغ بر۲۲۵۵۵۳ متر مربع مى‏باشد.
    ۱ ـ صحن انقلاب (عتیق) که به صحن کهنه معروف است در زمان سلطان حسین بایقرا به دستور وزیر دانشمندش امیر علیشیر نوائى ساخته شده و بعدها به امر شاه عباس توسعه یافته، ابعاد آن ۵/۱۰۴*۴۴ متر است که چهار ایوان بزرگ تاریخى به قرینه یکدیگر و ۴۸ غرفه تحتانى و فوقانى در پیرامون خود دارد.
    الف) ایوان طلا، این ایوان که در ضلع جنوبى صحن کهنه واقع شده سالهاى ۸۷۵ تا ۸۸۵ ه.ق به فرمان امیر علیشیر نوایى ساخته شده و ۷۰/۱۴ متر طول و ۸۰/۷ متر عرض و ۵/۲۱ متر ارتفاع دارد.
    ب) ایوان غربى صحن عتیق، این ایوان به «ایوان ساعت» معروف است، در شرق بست‏شیخ طوسى واقع و متصل به آن است. بر سر در آن ساعت‏بزرگى نصب است که از چهارطرف زمان را نشان مى‏دهد.
    ج) ایوان عباسى، این ایوان در ضلع شمالى صحن کهنه واقع است، و چون به دستور شاه عباس ساخته شده به «ایوان عباسى» شهرت دارد.
    د) ایوان نقاره‏خانه، در ضلع شرقى صحن کهنه واقع شده و مانند ایوان غربى از دو ایوان تشکیل گردیده است. سر در خارجى آن مقابل بست‏شیخ حر عاملى قرار دارد.
    ۲ ـ صحن آزادى (نو)، بنایى است‏بسیار زیبا به طول ۵۸ متر و عرض ۵۴ متر که در زمان فتحعلیشاه ساخته شده و داراى‏۵۶ غرفه و حجره در دو طبقه مى‏باشد.
    ۳ ـ صحن امام خمینى، این صحن به وسعت ۷۷۹۸ متر مربع در جنوب شرقى حرم مطهر بین مسجد گوهرشاد و کتابخانه قدیم و موزه واقع است.
    ۴ ـ مسجد گوهرشاد، یکى از باشکوهترین و زیباترین مساجد ایران است که بین سالهاى‏۸۰۷ تا ۸۲۱ ق به دستور گوهرشاد همسر شاهرخ تیمورى ساخته شده است.
    ۵ ـ صحن قدس، این صحن به وسعت تقریبى ۴۴۷۲ مترمربع بعد از پیروزى انقلاب اسلامى در جنوب مسجد گوهرشاد و متصل به بست‏شیخ بهایى ساخته شده است.
    ۶ ـ صحن جمهورى اسلامى، این صحن یکى از بزرگترین صحنهاى منوره است که بعد از پیروزى انقلاب اسلامى در غرب حرم مطهر به وسعت ۱۷۵۰۰ مترمربع احداث شده است. در اضلاع آن چهار ایوان بزرگ به قرینه یکدیگر و به سبک معمارى سنتى اسلامى ساخته شده است که تکمیل کاشیکارى و تزیینات آن هنوز ادامه دارد. در وسط این صحن، سقاخانه بهداشتى به صورت هشت ترک و سقف گنبدى بنا شده است و سیستم آب آشامیدنى و آبدهى آن مجهز به چشم الکترونیکى است که از طریق شیرهاى برقى ۱۲ ولت اجرا مى‏شود.
    ساعت آفتابى یا شاخصى در وسط آن قرار دارد که در تمام فصول سال بیانگر ظهر شرعى است . دو گلدسته زیبا هر کدام به ارتفاع ۳۰ متر بر فراز سردر ایوانهاى شمالى و جنوبى صحن ساخته شده که تزیین و طلاکارى آن به تازگى انجام شده است. (۳۰)

    ۩"۞"۩ْْ مسموم زهر جفا ۩ ويژه نامه شهادت ثامن الحجج۩ آقام امام رضا(ع) ۩"۞"۩
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  7. #67
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,305      تشکر : 2,655
    6,914 در 3,834 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۩"۞"۩ْْ مسموم زهر جفا ۩ ويژه نامه شهادت ثامن الحجج۩ آقام امام رضا(ع) ۩"۞"۩




    از استمداد شفا تا کرامت امام رضا(علیه السلام)
    شفایافته: صدیقه فتحی، فرزند عباس، سن ۴۰ سال، ساکن تهران،
    بیماری: اسکلووزن
    (M.S) «نوعی ویروس ناشناخته که وارد نخاع شده و بر روی سیستم مغز و اعصاب اثر می‌گذارد و در صورت پیش‌روی منجر به فلج کامل بدن می‌گردد»، مدت بیماری: ۱۲ سال، تاریخ شفا: ۲۰/۷/۷۶
    چه روزها و شبهای پر خاطره‌ای را که گذران نکرده بود، دوران پر اضطراب و التهابی که هیچوقت فراموش شدنی نیست، شبها برایش نفرت‌انگیز بود، دل خوشی از شب نداشت، زیرا عفریت بیماری همچون هیولایی ترسناک روح و جسم نحیفش را آزار می‌داد.
    مدتها بود که بدحال و رنجور، لاغر و ضعیف در بستر بیماری افتاده بود و توان حرکت از او سلب شده بود، بیچاره مادرش چه اشک‌هایی که برای او نریخته بود و چه شب‌هایی را که در کنار او به صبح نرسانیده بود و چونان پروانه‌ای بر گرد وجود عزیزش نچرخیده بود.
    صدیقه دیگر آن صدیقه مادر نبود که با شیرین زبانی‌هایش خستگی روزانه را از تن مادر در آورد و با شور و نشاطش گل لبخند را بر لبان مادرش بنشاند و گرمی و صفا را برای اهل خانه به یادگار بگذارد، دختری تنومند و پر جنب و جوش، اکنون مبدل به جسمی ناتوان شده بود و گویی می‌رفت تا با گذشت زمان به دست فراموشی سپرده شود.
    سالیان سال گذشت و او از این بیماری نتوانست رهایی پیدا کند، چه خرج‌هایی که برای او نکردند و چه درمان‌هایی که بر روی او انجام ندادند، به درد بی‌درمانی مبتلا شده بود که چاره‌ای جز سازش و تسلیم وجود نداشت. پزشکان بیماریش را (M.S) تشخیص داده بودند.
    با گذشت ایام، بیماری او نیز بیشتر می‌شد. دیگر نه رمقی برای صدیقه مانده بود و نه خواب و خوراکی داشت، هر از چندگاهی ویروس بیماریش پیش‌روی می‌کرد و توان را از او می‌گرفت به حدی که قادر به انجام هیچ کاری نبود.
    مدتها در بیمارستان‌های شریعتی، ساسان و جم تهران، بستری شده بود تا بلکه از این دردها رهایی یابد اما افسوس که شمع وجودش به خاموشی می‌گرائید و آن همه درمان، بی‌نتیجه بود.
    پزشکان معالجش در کمیسیونی بر آن شدند تا صدیقه را برای معالجه به آلمان، اعزام دارند که پس از چندی این تصمیم عملی شد.
    صدیقه مدتی را در یکی از بیمارستان‌های شهر هایدلبرگ و پس از آن در شهر بادن آلمان، بستری شد. در حالی که دیگر قادر به تکلم نبود و چشمانش به تاریکی گراییده و دید نداشت و دست و پایش نیز فلج شده بود، اکیپ پزشکان آلمانی پس از انجام آزمایش‌ها و عکسبرداری‌های لازم متوجه شدند که پزشکان ایرانی بیماری را درست تشخیص داده‌اند، آنان به امر مداوا پرداختند که متأسفانه هیچ‌گونه بهبودی در وضعیت بیماری او حاصل نگردید و پس از مدتی ناامید از درمان آلمان را به قصد ایران ترک گفت.
    پس از شنیدن جواب ناامید کننده از پزشکان، صدیقه امید خود را از دست داد و همه چیز برای او تمام شد، گویی که به پایان خط زندگی رسیده بود. او مانده بود و مفهوم چیزی که دیگران، زندگی‌اش می‌نامیدند؛ او مانده بود و غم‌هایی به سنگینی کوه‌ها، او مانده بود و خاطرات تلخ بیماری، او مانده بود و تحمل رنج ۱۲ سال، درد جانکاه که مجبور بود به دنبال خود یدک بکشد.
    هجده روز از آغاز پائیز می‌گذشت، که صدیقه تصمیم خود را گرفت، با مهربان مادرش که انیس روزهای تنهایی او و مونس دردهای همیشگی او بود، راهی مشهد مقدس شد، کبوتر دلش برای رسیدن به کوی دوست بی‌تابی می‌کرد.
    بالاخره انتظار به پایان آمد و چشمان بی‌فروغ صدیقه با دیدن بارگاه ملکوتی امام رضا علیه‌السلام سو گرفت، آنان برای رفع خستگی در مهمان‌پذیری واقع در خیابان تهران رحل اقامت افکندند.
    مقدمات زیارت انجام می‌شود، اولین روز حضور است؛ صدیقه با کمک مادرش به زیارت مشرف می‌شود، پس از زیارت در گوشه‌ای می‌نشیند، کمی آن طرف‌تر صدای زیارت‌نامه‌خوان شنیده می‌شود: السلام علیک یا علی بن موسی الرضا(ع) او هم با زبان بی‌زبانی، امام رضا(ع) را در دل می‌خواند، و عرض حال می‌کند، بغض گلویش را می‌فشارد و هق هق گریه‌اش بلند می‌شود، بندهای عقده را می‌گشاید، و ضعف بر او مستولی می‌شود و لختی بعد، از حال می‌رود. مادر به کمکش می‌شتابد و او را برای استراحت به مسافرخانه می‌برد.
    روز یکشنبه ۲۰/۷/۷۶ مجدداً به حضور می‌شتابند، سومین روزیست که میهمان نورند. توسط مادرش به پشت پنجره فولاد آورده می‌شود، پشت پنجره پر از بیمارانی است که خود را با رشته طنابی دخیل کرده‌اند، صدیقه هم به جمع دخیل شدگان می‌پیوندد، زنگ ساعت بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج(ع) نواخته می‌شود. ساعت ۹ است و صدیقه گرم راز و نیاز، مادرش در کنار او به آقا توسل جسته، چشمان اشکبار صدیقه به شبکه‌های پنجره فولاد خیره شده است، محو است، گویی کسی را در اطراف خود نمی‌بیند، اشک از پهنای رخش سرازیر است، پلکهایش او را به خوابی ناز می‌خواند، کم کم بی‌حال گشته و دیگر چیزی نمی‌فهمد.
    ناگهان ندائی او را به خود می‌آورد: صدیقه برخیز و بدو
    که او بی‌معطلی از جا بر می‌خیزد و به طرف سقاخانه می‌دود. سیل جمعیت به دنبالش روان می‌گردند. بوی گل محمدی به مشام می‌رسد، عطر صلوات در همه جا می‌پیچد و فضای صحن را خوشبو می‌کند.
    گریه و اشک امانش نمی‌دهد، لحظه‌ای دیدنی است، مادر و دختر بر روی هم آغوش می‌گشایند در آغوش هم جا می‌گیرند، صدای سلام و صلوات بلند است، جمعیت آنان را همچون نگینی در بر می‌گیرند و بر دور آن دو حلقه می‌زنند. صحنه عجیبی به وجود آمده است.
    عنایت امام، التماس دعا گفتن زائران، پرواز کبوتران، شادی کروبیان، خوشحالی بیماران، از بهترین لحظاتی است که در گنجینه ذهن زائران به یادگار خواهد ماند.


    ۩"۞"۩ْْ مسموم زهر جفا ۩ ويژه نامه شهادت ثامن الحجج۩ آقام امام رضا(ع) ۩"۞"۩
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  8. #68
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,305      تشکر : 2,655
    6,914 در 3,834 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۩"۞"۩ْْ مسموم زهر جفا ۩ ويژه نامه شهادت ثامن الحجج۩ آقام امام رضا(ع) ۩"۞"۩




    ؛اسرار حج در آموزه های امام رضا(ع)
    ؛در روایت مفصلی که از امام رضا(ع) توسط محمد بن سنان و در برخی از کتاب ها از فضل بن شاذان نقل شده است، به آثار و اسرار گوناگون حج اشاره شده است.
    لازم به ذکر است در روایات ۲ گونه آثار ذکر شده است؛ یک دسته آثار طبیعی مثل آثار اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و دسته دیگر آثار مافوق طبیعی مثل این که کسی که حج به جا آورد خداوند او را از غیر مستغنی می کند و سلامتی به او می دهد و در حدیث شریف امام رضا (ع) بیشتر به آثار طبیعی حج اشاره شده است....
    عن الفضل بن شاذان عن الرضا (علیه السلام) قال: انما امروا بالحج لعل الوفاد الی الله عزوجل و طلب الزیاد و الخروج من کل ما اقترف العبد تائبا مما مضی مستانفا لما یستقبل مع ما فیه من اخراج الاموال و تعب الابدان و الاشتغال عن الاهل و الولد و حظرالنفس عن اللذات شاخصا فی الحر و البرد ثابتا علی ذلک دائما مع الخضوع و الاستکان و التذلل مع ما فی ذلک لجمیع الخلق من المنافع لجمیع من فی شرق الارض و غربها و من فی البر و البحر ممن یحج و ممن لم یحج من بین تاجر و جالب و بائع و مشتری و کاسب و مسکین و مکار و فقیر و قضاء حوائج اهل الاطراف فی المواضع الممکن لهم الاجتماع فیه مع ما فیه من التفقه و نقل اخبار الائمه الی کل صقع و ناحی کما قال الله عزوجل:« فلولانفر من کل فرق منهم طائف لیتفقهوا فی الدین و لینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم لعلهم یحذرون) (توبه آیه ۱۲۲) و لیشهدوا منافع لهم. (وسائل الشیعه ج ۱۱ ص ۱۲ و ر.ک: عیون اخبار الرضا (ع) ج ۲ ص ۱۱۹)در حدیث فوق به جنبه های مختلفی از اسرار حج اشاره شده است:

    ۩"۞"۩ْْ مسموم زهر جفا ۩ ويژه نامه شهادت ثامن الحجج۩ آقام امام رضا(ع) ۩"۞"۩
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  9. #69
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,305      تشکر : 2,655
    6,914 در 3,834 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۩"۞"۩ْْ مسموم زهر جفا ۩ ويژه نامه شهادت ثامن الحجج۩ آقام امام رضا(ع) ۩"۞"۩




    ؛الف- آثار اخلاقی و تربیتی
    ؛۱- الوفاد الی الله عزوجل: یعنی حج وارد شدن بر خداوند و به مهمانی رفتن او است و مسلم است برای ورود به حریم خداوند باید آماده شد و خود را از آلودگی ها پاک کرد و تمام دلبستگی ها و وابستگی های دنیوی را کنار گذاشت.
    ۲- وطلب الزیاد: یعنی از خداوند طلب افزونی کنند، به این معنا که یکی از ابعاد حج رشد و افزایش هرچه بیشتر اخلاق و ارزش های انسانی و بالا بردن سطح فهم و آگاهی است.
    ۳- والخروج من کل ما اقترف العبد...: یعنی خارج شدن از گناهانی که بنده بدان آلوده شده، در حالی که از گناهان گذشته توبه کرده اند.
    از دیدگاه امام رضا (ع) حج پالایشگاه روح از آلودگی های گناه است این است که اسلام برخلاف دنیای مدرن امروز، به انسان به عنوان یک وسیله و ابزار مادی نگاه نمی کند، بلکه به ساختار روحی و معنوی او عنایت دارد.
    ۴ - مع ما فیه من استخراج الاموال و تعب الابدان: در حج انسان به بذل مال موفق می شود و بدنش به زحمت می افتد.زیرا یکی از خصلت های زشتی که انسان را از مسیر فطری و الهی به انحراف می کشاند «دنیامحوری» است، انسانی که تمام تلاش و آسایش خود را در راه کسب مادیات به هدر می دهد و در راه لذت های زودگذر زندگی به مصرف می رساند، باید برنامه و مقرراتی داشته باشد که هر چند به طور موقت محور کار او را از دنیاگرایی به خداگرایی تغییر دهد. بنابر این خستگی و فرسودگی جسمی که به حاجی دست می دهد، جزئی از اسرار حج است و مانند همان دست اندازهایی است که در مسیر صاف جاده زندگی انسان قرار گرفته تا انسان را از خواب غفلت بیدار کند.
    ۵ - حظر النفس عن اللذات: رفتن به خانه خدا و انجام اعمال حج در روح و جان افراد تاثیر می گذارد و هوای نفسانی را در وجود انسان کنترل می کند. در حقیقت حج گزار در عرصه حساس جهاد اکبر قرار می گیرد و خود را برای مبارزه ای آشکار با نفس اماره مهیا می کند.
    ۶ - ثابتا فی ذلک دائما: در این عبارت کوتاه، امام(ع) مهم ترین دستاوردهای مراسم حج را بیان کرده است، این که حاجیان آن ارزش های اخلاقی و تربیتی که در حج به دست آورده اند را به دست فراموشی نسپارند و آن اعمال و ارزش ها را استمرار و تداوم بخشند.
    ۷ - مع الخضوع والاستکانه والتذلل: یکی از اسرار مهم حج تواضع و فروتنی است. امام علی(ع) می فرماید: «فرض علیکم حج بیته الحرام... و جعله سبحانه علام لتواضعهم لعظمته واذعانهم لعزته» خداوند حج بیت خود را بر شما واجب کرد و آن را علامت تواضع و تذلل حاجیان در مقابل عظمت خود و نشانه خضوع و اعتراف آنان به بزرگی خویش قرار داد. (نهج البلاغه خطبه اول)
    یعنی کسی که برای اطاعت امر الهی به سفر حج می رود، آماده آن فریضه سنگین می شود و کلیه وظایف شرعی را بی کم و کاست بین خود و خداوند رعایت می کند نشانه آن است که این انسان باایمان تسلیم اوامر الهی است و در مقابل حضرت باری تعالی متواضع و خاشع است و به بزرگی او اعتراف دارد.



    ۩"۞"۩ْْ مسموم زهر جفا ۩ ويژه نامه شهادت ثامن الحجج۩ آقام امام رضا(ع) ۩"۞"۩
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  10. #70
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,305      تشکر : 2,655
    6,914 در 3,834 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ۩"۞"۩ْْ مسموم زهر جفا ۩ ويژه نامه شهادت ثامن الحجج۩ آقام امام رضا(ع) ۩"۞"۩




    ؛ب: آثار اقتصادی حج
    ؛امام رضا(ع) درباره اثر اقتصادی حج می فرماید: مع ما فی ذلک لجمیع الخلق من المنافع لجمیع...: یعنی حج برای تامین مصالح و منافع تمام مسلمانان شرق و غرب، دریا و خشکی، حاضر و غایب از حج است. مفهومش این است که وقتی مسلمانان در آنجا گردهم جمع می شوند برنامه ریزی اقتصادی برای کل جهان اسلام می کنند چون جهان اسلام باید به واسطه خودش خودکفا شود، و اگر بگویند؛ این که در روایت آمده در حج برای کل جهان اسلام برنامه ریزی اقتصادی کنند، این کار توجه به دنیا است، در حالی که به حج می روند که از دنیا دور شوند،می گوییم: اگر به منافع شخصی فکر کنند، اشتغال به دنیا است ولی وقتی برای جامعه اسلامی برنامه ریزی می کنند توجه به دنیا نیست. در حدیث دیگری امام صادق به طور صریح می فرماید، یکی از اهداف حج تقویت تجارت مسلمانان و تسهیل روابط اقتصادی است. (وسایل الشیعه ج ۸ ص ۹) در پرتو همین اثر اقتصادی امام رضا(ع) به یک مطلب مهم اشاره می کنند و آن این که تمام مسلمانان از هر قشر و طبقه و منزلتی در آن جا گردهم می آیند و این یکی از نشانه های انسجام اسلامی است که باعث تجلی وحدت و همدلی مسلمانان بر محور قبله ای واحد است.





    ۩"۞"۩ْْ مسموم زهر جفا ۩ ويژه نامه شهادت ثامن الحجج۩ آقام امام رضا(ع) ۩"۞"۩
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









صفحه 7 از 12 نخستنخست ... 34567891011 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. آشنايي با حديث مشهور ""سلسلة الذهب""
    توسط seyed yasin در انجمن علوم حديث
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 04-11-1391, 22:11
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 28-07-1391, 23:27
  3. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 12-06-1391, 19:32
  4. آیا بهائیت یك "اقلیت دینی" یا "تفكر متفاوت" است؟
    توسط سابحات در انجمن اديان ، فرق و مكاتب غير آسماني
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 21-04-1390, 05:14
  5. •*"۞"*•توجه ...کلید زندگی موفق: بگویید...•*"۞"*•
    توسط خادمه صدیقه طاهره(س) در انجمن خانواده
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 24-08-1389, 01:16

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •