سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 17 , از مجموع 17

موضوع: (*)(*)داستانهاي عبرت آموز از كتاب اصول كافي(*)(*)

  1. Top | #11

    عنوان کاربر
    مدیر افتخاری
    تاریخ عضویت
    دی 1389
    شماره عضویت
    948
    نوشته
    2,019
    تشکر
    1,335
    مورد تشکر
    4,766 در 1,671
    دریافت
    5
    آپلود
    316

    پیش فرض

    در تورات نقل شده : موسى (ع ) در مناجات خود، به خدا عرض كرد: ((پروردگارا آيا تو نزديك هستى ، تا با تو (آهسته ) راز و نياز كنم ، با دور هستى ، تا فرياد كنم ؟))
    خداوند به او وحى كرد: ((اى موسى ! من همنشين كسى هستم كه مرا ياد كند)).
    موسى (ع ) عرض كرد: در آن روزى كه پناهگاه براى كسى نيست ، (يعنى در روز قيامت ) چه كسى در پناه تو است ؟
    خداوند فرمود: ((آنان كه مرا ياد كنند، من نيز آنها را ياد كنم ، و آنان كه به خاطر خشنودى با همديگر دوستى كنند، من نيز آنها را دوست دارم ، اينها(اين دو دسته ) همانهايند كه اگر خواسته باشم بلائى بر اهل زمين فرو فرستم ، آنها را ياد كنم ، و به خاطر وجود آنها، بلا را از اهل زمين دفع مى نمايم
    امضاء

  2. تشكرها 5

    مدير اجرايي (24-07-1390), نرگس منتظر (08-11-1390), خادم کریمه اهل بیت (24-07-1390), سابحات (23-04-1390), عهد آسمانى (24-07-1390)

  3. Top | #12

    عنوان کاربر
    مدیر افتخاری
    تاریخ عضویت
    دی 1389
    شماره عضویت
    948
    نوشته
    2,019
    تشکر
    1,335
    مورد تشکر
    4,766 در 1,671
    دریافت
    5
    آپلود
    316

    پیش فرض

    (شاگردان ، در محضر امام صادق (ع ) بودند، سخن از توحيد و خداشناسى به ميان آمد) شخصى گفت : الله اكبر (خدا بزرگتر است ).
    امام : خدا از چه چيز بزرگتر است ؟
    گوينده : خدا، از همه چيز بزرگتر است .
    امام : تو با اين گونه تعريف براى جمله ((الله اكبر)) وجود خدا را محدود كردى (و با اشياء محدود مقايسه نمودى ).
    گوينده : پس اين جمله را چگونه معنى كنم ؟
    امام : در معنى ((الله اكبر)): ((خدا بزرگتر از آنست كه توصيف گردد)).
    شخصى از امام صادق (ع ) پرسيد: معنى اين آيه چيست ؟
    ((كل شيى ء هالك الا وجهة ))
    :(( همه چيز جز وجه خدا نابود مى شود)) (قصص - 88)
    امام : مردم ، اين آيه را چگونه معنى مى كنند؟
    پرسنده : مردم مى گويند: يعنى ((هر چيز جز وجه (چهره ) خدا نابود مى شود)).
    امام : پاك و منزه است خدا (از اين نسبتها) بلكه منظور از ((وجه ))، راهى است كه به سوى خدا روند( يعنى دين خدا كه انسانها از اين طريق ، به سوى خدا تقرب جويند)
    امضاء

  4. تشكرها 4

    مدير اجرايي (24-07-1390), نرگس منتظر (08-11-1390), خادم کریمه اهل بیت (24-07-1390), عهد آسمانى (24-07-1390)

  5. Top | #13

    عنوان کاربر
    مدیر افتخاری
    تاریخ عضویت
    دی 1389
    شماره عضویت
    948
    نوشته
    2,019
    تشکر
    1,335
    مورد تشکر
    4,766 در 1,671
    دریافت
    5
    آپلود
    316

    پیش فرض

    عمروبن عبيد (استاد معتزلى ) از امام باقر(ع ) پرسيد: معنى كلمه ((غضب )) در اين آيه (81 طه ))چيست ؟
    ((و من يحلل عليه غضبى فقد هوى ))
    :((منظور از اين غضب ، مجازات الهى است ، اى عمرو! اگر كسى (خشم خدا را به معنى حالتى كه عارض مى شود معنى كند و) بگويد: يعنى : خداوند از حالى به حال ديگر منقلب شد، خداوند را به صفت مخلوق ، توصيف نموده است ، و چنين معنى ، ناصحيح است زيرا چيزى خدا را عاجز و آزرده نمى كند، تا او را دگرگون سازد
    امضاء

  6. تشكرها 4

    مدير اجرايي (24-07-1390), نرگس منتظر (08-11-1390), خادم کریمه اهل بیت (24-07-1390), عهد آسمانى (24-07-1390)

  7. Top | #14

    عنوان کاربر
    مدیر افتخاری
    تاریخ عضویت
    دی 1389
    شماره عضویت
    948
    نوشته
    2,019
    تشکر
    1,335
    مورد تشکر
    4,766 در 1,671
    دریافت
    5
    آپلود
    316

    پیش فرض

    شخصى از خوارج (تندروهاى ضد امام )، به حضور امام باقر(ع ) رسيد و گفت : ((اى ابوجعفر! چه چيز را مى پرسى ؟))
    امام : خداوند بزرگ را.
    خارجى : آيا خدا را ديده اى ؟
    امام : چشمها با مشاهده او را نمى بينند، ولى قلبها به حقيقت ايمان او را ديده اند، ذات پاك خدا با قياس و تشبيه شناخته نشود، و بوسيله حس ها درك نگردد، او شبيه انسانها نيست ، بلكه با نشانه هايش او را مى شناسد، او كه در قضاوتش ستم نمى كند، خدائى كه پرستش سزاوار او است ، و يكتا معبود جهانيان مى باشد.
    آن مرد خارجى كه مجذوب بيان شيوا و عميق امام شده بود، از محضر امام بيرون رفت ، در حالى كه اين آيه را مى خواند:
    ((الله اعلم حيث يجعل رسالته ))
    :(( خدا آگاهتر است كه مقام رسالت خود را در وجود چه كسى ، قرار دهد))
    (انعام 124)
    امضاء

  8. تشكرها 4

    مدير اجرايي (24-07-1390), نرگس منتظر (08-11-1390), خادم کریمه اهل بیت (24-07-1390), عهد آسمانى (24-07-1390)

  9. Top | #15

    عنوان کاربر
    مدیر افتخاری
    تاریخ عضویت
    دی 1389
    شماره عضویت
    948
    نوشته
    2,019
    تشکر
    1,335
    مورد تشکر
    4,766 در 1,671
    دریافت
    5
    آپلود
    316

    پیش فرض

    (ابوشاكر ديصانى از دانشمندان معروف عصر امام صادق (ع ) بود، و در صف منكران توحيد قرار داشت ، و معقتد به خداى نور وخداى ظلمت بود و همواره مى كوشيد تا با بحثهاى كلامى، عقيده خود را ثابت كند، و اسلام را نقض نمايد، او بنيانگذار مكتبى به نام ديصانيه شده بود و شاگردانى داشت ، و حتى مديت (( هشام بن حكم )) از شاگردان او بود، در اينجا به يك نمونه از ايراد تراشى هاى او توجه كنيد: ابو شاكر به نظر خود ايرادى براى قرآن يافته بود، روزىبه هشام بن حكم (شاگرد بر جسته امام صادق ) گفت :در قرآن آيه اى وجود دارد كه عقيده ما (دوگانه پرستى ) را تصديق مى كند.هشام : كدام آيه را مىگوئى ؟ابو شاكر: آنجا كه (در آيه 84 سوره زخرف ) مى خوانيم :(( و هو الذى فى السماء اله و فى الارض اله )): (( و او كسى است كه در آسمان معبود است ودر زمين نيز معبود مىباشد )) ،بنابراين آسمان معبودىدارد، و زمين معبود ديگر.هشام مى گويد: من ندانستم چگونه به او پاسخ بگويم ، در آن سال به زيارت خانه خدا مشرف شدم ، و نزد امام صادق (ع ) رفتم و ماجرا را عرض ‍ كردم .امام صادق (ع ) فرمود: اين سخن بى دين خبيثى است ، هنگامى كه باز گشتى ،از او بپرس : نام تو در كوفه چيست ؟مى گويد: فلان .بگو: نام تو در بصره چيست ؟مى گويد: فلان ، سپس بگو: (( پروردگار ما نيز همين گونه است ، نام او در آسمان (( اله )) است و در زمين نيز نام او (( له )) است ، و همچنين در درياها، و در صحراها در هر مكانى ، اله و معبود، او است )) .هشام مى گويد: هنگامى كه باز گشتم ، به سراغ ابوشاكر رفتم ، و اين پاسخ را به او دادم ، گفت : (( اين سخن از تو نيست ، اين را از حجاز آورده اى )) (هذه نقلت من الحجاز)
    امضاء

  10. تشكرها 2

    مدير اجرايي (08-11-1390), نرگس منتظر (08-11-1390)

  11. Top | #16

    عنوان کاربر
    مدیر افتخاری
    تاریخ عضویت
    دی 1389
    شماره عضویت
    948
    نوشته
    2,019
    تشکر
    1,335
    مورد تشکر
    4,766 در 1,671
    دریافت
    5
    آپلود
    316

    پیش فرض

    حمزة بن حمران مى گويد: نزد امام صادق (ع ) رفتم و عرض كردم: (( درباره استطاعت (اختيار و توانائى به انجام كارى يا ترك آن) سؤ ال كردم ، پاسخ مرا نداد، بار ديگر به حضورش رفتم و عرض كردم : (( در مورد استطاعت ، مطلبى به قلبم راه يافته ، كه جز آنچه از شما بشنوم ، آنمطلب در قلبم بيرون نمى رود )) .امام : آنچه در دلت هستبه تو زيان نمى رساند.حمزه : (( من عقيده دارم خداوند بندگانش را به چيزى كه اختيار و توان انجام يا ترك آن را ندارند، تكليف نمىكند، و همچنين به چيزى كه طاقتش ‍ را ندارند، امر و نهى نمىنمايد، و معتقدم كه بندگان جز به اراده و خواست و قضا و قدر خدا، انجام ندهند )) .امام : آن مذهبى كه من و پدرانم ، آن را پذيرفته ايم ، همين است
    امضاء

  12. تشكر

    مدير اجرايي (14-03-1391)

  13. Top | #17

    عنوان کاربر
    مدیر افتخاری
    تاریخ عضویت
    دی 1389
    شماره عضویت
    948
    نوشته
    2,019
    تشکر
    1,335
    مورد تشکر
    4,766 در 1,671
    دریافت
    5
    آپلود
    316

    پیش فرض

    يكى از اصحاب امام صادق (ع ) كه همواره به خدمت آن حضرت مى رسيد، مدتى غايب شد، روزى يكى از آشنايان او به حضور امام صادق (ع ) آمد، امام از پرسيد: ((فلانى كجاست ؟ حالش چطور است ؟)).
    او در پاسخ به امام صادق (ع ) به گونه اى پاسخ داد كه گمان كرد، امام از وضع مالى آن شخص پرسيده است .
    امام صادق (ع ) پرسيد: دينش چگونه است ؟
    او در پاسخ گفت : ((دينش به گونه اى است كه شما دوست دارى )).
    امام صادق (ع ) فرمود: هو والله الغنى : ((سوگند به خدا، او غنى و بى نياز است
    امضاء

  14. تشكر

    مدير اجرايي (14-03-1391)

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی