(*)(*)داستانهاي عبرت آموز از كتاب اصول كافي(*)(*) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(*)(*)داستانهاي عبرت آموز از كتاب اصول كافي(*)(*)
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 17
  1. #1
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    gol.. (*)(*)داستانهاي عبرت آموز از كتاب اصول كافي(*)(*)







    منبع مطالب كتاب داستانهاي اصول كافي جلدهاي 1و2 نوشته محمد مهدي اشتهاردي است

    فرق بين عقل و ادب
    بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ

    ابوهاشم (كه يكى از فقهاى اسلام در عصر امام رضا(ع ) و امام جواد(ع )... بود) مى گويد:
    در محضر حضرت رضا(ع ) بوديم ، و افرادى نيز در آنجا بودند، سخن از عقل و ادب (نيروى انديشه و اخلاق اسلامى ) به ميان آمد، هر كسى چيزى مى گفت ، امام رضا(ع ) فرمود:

    ((عقل از عطاياى الهى است ، ولى ادب ،
    (مربوط به انسان است كه آن ) را با رنج و زحمت ، تحصيل مى كند، بنابراين كسى كه در تحصيل ادب ، زحمت ، تحصيل مى كند، بنابراين كسى كه در تحصيل ادب ، زحمت و رنج كشيد، آن را بدست مى آورد، ولى كسى كه در كسب عقل رنج و زحمت بكشد، جز بر نادانى خود نمى افزايد))(يعنى اصل عقل ، از موهبتهاى خدادادى است ، و قابل كسب نيست ،
    ولى امور اخلاقى و ارزشهاى انسانى ، قابل تحصيل است ، و مى توان با زحمت و رنج در تحصيل آن امور، به درجه عالى ادب رسيد)



    (*)(*)داستانهاي عبرت آموز از كتاب اصول كافي(*)(*)
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 22-07-1391 در ساعت 00:17

  2. تشكرها 6

    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* (06-12-1389), ملکوت (24-11-1389), نرگس منتظر (19-02-1390), خادم کریمه اهل بیت (29-03-1390), سابحات (23-04-1390), عهد آسمانى (28-11-1389)

  3.  

  4. #2
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (*)(*)داستانهاي عبرت آموز از كتاب اصول كافي(*)(*)






    بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ
    ابن سكيت اهوازى ، از دانشمندان بزرگ و مشهور عصر امام دهم حضرت هادى (ع ) بود، و از محضر آن حضرت و امامان ديگر بهره هاى وافر برده بود، او روزى از امام هادى (ع ) اين سئوال را كرد:
    ((خداوند چرا حضرت موسى (ع ) را با معجزه عصا و يد و بيضا و وسائل باطل كننده جادوى جادوگران فرستاد؟
    و چرا حضرت عيسى (ع ) را با وسائل طبابت و درمان بيماريها (و شفاى دردمندان و بيماران جسمى ) فرستاد؟
    ولى حضرت محمد پيامبر اسلام (ص ) را، با معجزه بيان و شيوا خطبه هاى غرا و سخنان دلنشين فرستاد؟))
    امام هادى (ع ) در پاسخ فرمود: در عصر موسى (ع )، آنچه كه بيشتر رواج داشت ، جادوگرى قرار گيرد و بر آنها چيره شود فرستاد، او كارهايى كرد كه ساحران از انجام آن عاجز ماندند، و جادوهاى جادوگران را باطل كرد و به اين ترتيب ، حجت و برهان را بر آنها ثابت نمود.
    و در عصر عيسى (ع )، بيمارى فلج و زمين گيرى زياد شده بود، و مردم به پزشك و درمان ، نياز شديد داشتند، از اين رو عيسى (ع ) در همين راستا، از جانب خدا چيزى آورد، كه پزشكهاى عصرش ، نظيرش را نداشتند، او به اذن خدا، مردگان را زنده مى كرد، كور مادر زاد را بينا مى نمود، اشخاص ‍ مبتلا به بيمارى پيسى را شفا مى داد و به اين ترتيب حجت را بر آنها ثابت نمود.
    ولى حضرت محمد، پيامبر اكرم (ص ) در عصرى به پيامبرى مبعوث گرديد كه شيوه سخنورى و خطبه خوانى و شعر سرائى ، زياد شده بود، آن حضرت ، مطالب بلند پايه و دقيق با بيان رسا و شيوا آورد، كه بر آنها برترى داشت و به اين ترتيب حجت را بر آنها تمام كرد.
    ابن سكيت : از پاسخ دلنشين امام هادى (ع )، قانع شد و عرض كرد: ((سوگند به خدا چنين پاسخى را از هيچكس نشنيده بودم )).
    آنگاه ابن سكيت پرسيد: در اين زمان ، حجت خدا بر مردم چيست ؟
    امام هادى (ع ) فرمود: ((آن حجت و دليل ، ((عقل )) است ، كه انسان به وسيله عقل ، رهبر راستين را مى شناسد و او را مى پذيرد، و رهبر دروغين را مى شناسد و او را تكذيب مى نمايد.
    اين سكيت : هذا والله هو الجواب : ((سوگند به خدا پاسخ درست ، همين است





    (*)(*)داستانهاي عبرت آموز از كتاب اصول كافي(*)(*)
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 22-07-1391 در ساعت 00:20

  5. تشكرها 5


  6. #3
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (*)(*)داستانهاي عبرت آموز از كتاب اصول كافي(*)(*)





    بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ
    اسحاق بن عمار مى گويد: به امام صادق (ع )عرض كردم : همسايه اى دارم ، بسيار نماز مى خواند و بسيار انفاق مى كند و بسيار به حج مى رود، و از او خلافى نسبت به خاندان رسالت ديده نشده است .
    امام صادق (ع ) فرمود: عقلش چگونه است ؟ (يعنى آيا عقل اجتماعى و بينش دينى دارد؟)
    گفتم :عقل ندارد، و از نظر فكرى در سطح پائين است .
    آن حضرت فرمود: ((لا يرفع بذلك منه )) ((او كه عقل ندارد، درجه اش ‍ به خاطر آن اعمال نيك ، بالا نمى رود))



    (*)(*)داستانهاي عبرت آموز از كتاب اصول كافي(*)(*)
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 22-07-1391 در ساعت 00:31

  7. تشكرها 5


  8. #4
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (*)(*)داستانهاي عبرت آموز از كتاب اصول كافي(*)(*)







    بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ
    يكى از مسلمانان ، در وضو گرفتن ، وسوسه داشت ، چندين با اعضاء وضو را مى شست ، ولى به دلش نمى چسبيد و آن را نادرست مى خواند و تكرار مى كرد.
    عبدالله بن سنان مى گويد: به حضور امام صادق (ع ) رفتم و از او ياد كردم ، گفتم : با اينكه او يك مرد عاقل است ، در وضو وسوسه مى كند.
    امام صادق (ع ) فرمود: ((اين چه عقلى است كه در او وجود دارد، با اينكه از شيطان پيروى مى كند؟))
    گفتم : چگونه از شيطان پيروى مى كند؟
    فرمود: از او بپرس ، اين وسوسه كارى از كجا به او روى مى آورد؟، خود او جواب خواهد داد كه : ((از كار شيطان است ))
    چرا كه او مى داند وسوسه و تزلزل درا اراده ، از القائات شيطان است ، زيرا خداوند(در قران در سوره ناس آيه 4، 5) مى فرمايد:
    ((من شر الوسواس الخناس - الذى يوسوس فى صدور الناس ))
    پناه مى برم از شر وسوسه هاى شيطان مرموز، كه در سينه هاى انسانها وسوسه مى كند)) - ولى هنگام عمل بر اثر ضعف اراده ، قادر بر جلوگيرى از اطاعت شيطان نيست



    (*)(*)داستانهاي عبرت آموز از كتاب اصول كافي(*)(*)
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 22-07-1391 در ساعت 00:30

  9. تشكرها 5


  10. #5
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (*)(*)داستانهاي عبرت آموز از كتاب اصول كافي(*)(*)






    ارزش تفكر عبرت آموز
    بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ
    حسن بن صيقل مى گويد: ((از امام صادق (ع ) پرسيدم : مردم از پيامبر روايت مى كنند ((انديشيدن يك ساعت ، بهتر از عبادت يك شب است ))، چگونه انديشه اى است ؟)).
    امام صادق (ع ) فرمود: هنگامى كه انسان از كنار خرابه يا خانه (رها شده اى ) مى گذرد، بگويد:
    ((اين ساكنوك ، اين بانوك ، ما بالك لاتتكلمين ))
    ((آنها كه در ميان تو سكونت داشتند، كجايند؟ آنها كه تو را ساختند كجايند؟ چرا سخن نمى گوئى ؟
    (به اين ترتيب ، هم امام ، آن روايت را تصديق فرمود، و هم چگونگى تفكر ارزشمند را بيان داشت ، و براستى كه چنين است ، فكرى كه مايه عبرت فكرى گر چه اندك باشد، بهتر از عبادات طولانى ، ولى سطحى و بى عمق خواهد بود).


    (*)(*)داستانهاي عبرت آموز از كتاب اصول كافي(*)(*)
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 22-07-1391 در ساعت 00:29

  11. تشكرها 5


  12. #6
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض







    ارزش علم و دانش
    علامه كيست ؟
    بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحيمْ
    عصر رسول خدا(ص ) بود، روزى آن حضرت وارد مسجد شد ناگاه ديد گروهى در اطراف شخصى حلقه زده اند و به گفتار او گوش فرا داده اند، پيامبر (ص )، از آنها پرسيد: اين شخصيت كيست ؟
    شخصى گفت : اين شخص ، ((علامه )) است
    پيامبر (ص ) فرمود: علامه يعنى چه ؟
    گفتند: علامه كسى است كه از همه بيشتر به نسبتها عرب و رخدادهاى بين انسانها، آگاهى دارد، و حوادث دوران جاهليت و اشعار مردم آن عصر را مى داند.
    پيامبر (ص ) فرمود: ((اين گونه علم ، نه براى آن كسى كه آن را نمى داند زيانبخش است و نه براى آنكه آن را مى داند سودمند است ، سپس ‍ فرمود:
    انما العلم ثلاثة : آيه محكمة ، او فريضة عادلة اوسنة قائمة و ما خلاهن فهو فضل .
    يعنى : ((علم سودمند و علم شرع بر سه گونه است .
    1- اصول عقائد(كه براهين آيات روشن قران ، بيانگر است .)
    2- علم اخلاق (كه مركب از لشگر عقل و جهل است ، و بر انسان واجب است لشگر عقل را بپذيرد و از لشگر جهل ، عدول و دورى كند).
    3- احكام شريعت و مسائل حلال و حرام ، و غير از اين سه علم ، زيادى است )).




    (*)(*)داستانهاي عبرت آموز از كتاب اصول كافي(*)(*)
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 22-07-1391 در ساعت 00:26

  13. تشكرها 5


  14. #7
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض






    عصر رسول خدا(ص ) بود، مردى نزد رسول خدا (ص ) آمد و چنين پرسيد: (( علم و دانش ، يعنى چه ؟ )).
    پيامبر (ص ) فرمود: يعنى ((سكوت كردن )).
    او پرسيد: سپس چه معنى دارد؟
    پيامبر(ص ) فرمود: ((گوش فرادادن ))
    او پرسيد: سپس چه معنى دارد؟
    پيامبر (ص ) فرمود: ((به خاطر سپردن ))
    او پرسيد سپس چه معنى دارد؟
    پيامبر (ص ) فرمود: ((عمل كردن به آن ))
    او پرسيد: سپس چه معنى دارد، اى رسول خدا؟
    پيامبر (ص ) فرمود:((انتشار نمودن آن ))


    (*)(*)داستانهاي عبرت آموز از كتاب اصول كافي(*)(*)
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 22-07-1391 در ساعت 00:25

  15. تشكرها 3

    نرگس منتظر (19-02-1390), خادم کریمه اهل بیت (29-03-1390), عهد آسمانى (24-07-1390)

  16. #8
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض






    ابان بن تغلب مى گويد: در حضور امام باقر(ع ) بودم ، شخصى مساءله اى پرسيد، و آن حضرت پاسخ آن را داد، سئوال كننده گفت : ((فقهاء چنين نگويند))
    امام باقر (ع ) فرمود: واى بر تو، تو هرگز فقيهى ديده اى ؟
    ((ان الفقيه حق الفقيه : الزاهد فى الدنيا، الراغب فى الاخرة ، المتمسك بسنة النبى (ص )))
    :((فقيه كامل كسى است كه : زاهد در دنيا، و شيفته آخرت ، و چنگ زننده به سنت پيامبر(ص ) باشد))



    (*)(*)داستانهاي عبرت آموز از كتاب اصول كافي(*)(*)
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 22-07-1391 در ساعت 00:25

  17. تشكرها 4

    نرگس منتظر (19-02-1390), خادم کریمه اهل بیت (29-03-1390), سابحات (23-04-1390), عهد آسمانى (24-07-1390)

  18. #9
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض






    عمربن حنظله مى گويد: از امام صادق (ع ) پرسيدم : ((دو نفر از خودمان در مورد ارث يا وام ، نزاع دارند، براى محاكمه و داورى ، نزد سلطان و قاضيات وقت (سلاطين جور) مى روند))، (آيا كار درستى مى كننند؟).
    امام صادق (ع ) فرمود: ((كسى كه در موضوعى ، حق يا باطل نزد آنها براى محاكمه برود، همانند كسى است كه نزد طاغوت براى محاكمه رفته است ، و آنچه دستگاه طاغوتى ، حكم كند- گر چه حق مسلم باشد - آنچه مى گيرد مال حرام است ، زيرا آن را به حكم طاغوت گرفته است ، با اينكه خداوند در قران فرمان مى دهد كه به طاغوت ، كافر باشند، آنجا كه مى فرمايد:
    ((يريدون ان يتحا كموا الى الطاغوت و قد امروا ان يكفروا به .))
    : ((مى خواهند محاكمه خود را نزد طاغوت ببرند، با اينكه خداوند آنها را ماءمور كرده كه به طاغوت ، كافر گردند)) (نساء - 60)
    پرسيدم : پس اين دو نفر در نزاع خود به چه كسى مراجعه كنند؟)).
    امام صادق (ع ) فرمود: نظر كنند به شخصى از خود شما كه حديث ما را روايت مى كند، و در حلال و حرام ما نظر مى افكند، و احكام ما را مى فهمد، حكميت و داورى او را بپذيرد، قد جعلته عليكم حاكما...
    ((همانا من او را حاكم شما قرار دادم ، اگر طبق دستور ما حكم داد، و يكى از آن دو نفر از او نپذيرفت ، حكم خدا را سبك شمرده ، و ما را رد كرده است ، و آنكه ما را رد كند، خدا او را رد كرده است ، و (گناه ) اين ، در مرز شرك به خدا است )).



    (*)(*)داستانهاي عبرت آموز از كتاب اصول كافي(*)(*)
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 22-07-1391 در ساعت 00:24

  19. تشكرها 2


  20. #10
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض







    يكى از منكران وجود خدا، نزد حضرت رضا(ع ) آمد، گروهى درمحضر آن حضرت بودند، امام به او فرمود:
    اگر حق با شما باشد - ولى چنين نيست - در اين صورت ما و شما برابريم ، و نماز و روزه و زكات و ايمان مابه ما زيان نخواهد رسانيد، و اگر حق باما باشد - چنانكه همين است - در اين صورت ما رستگاريمو شما زيانكار و در هلاكت خواهيد بود.
    منكر خدا: به من بفهمان كه خدا چگونه است ؟ و در كجاست ؟
    امام : واى بر تو، اين راهى كه مى روى غلط است ، خدا چگونگى را چگونه كرد، بدون آنكه او به چگونگى، توصيف شود، و او مكان را مكان كرد، بى آنكه خود دارى باشد، بنابراين ذات پاك خدا با چگونگى و مكان ، شناخته نمى شود و با هيچك از نيروى حس ، درك نمى شود، وبه هيچ چيزى تشبيه نمى گردد.
    منكر خدا: اگر خدا با هيچيك از نيروهاى حس ، درك نمى شود، بنابراين او چيزى نيست .
    امام : واى بر تو، اينكه نيروهاى حس تو از درك او عاجز هستند، او را انكار كردى ، ولى ما در عين آنكه نيروهاى حس ما از درك ذات پاك او، عاجز است ، به او ايمان داريم ، و يقين داريم كه او پروردگار ما است ، و به هيچ چيزى شباهت ندارد.
    منكر خدا: به من بگو خدا از چه زمانى بوده است ؟
    امام : به من خبر بدهكه خدا از چه زمانى نبوده است ، تا من به تو خبر دهم كه در چه زمانى بوده است .
    منكر خدا: دليل بر وجود خدا چيست ؟
    امام : من وقتى كه به پيكر خودم مى نگرم ، نمى توانم درطول عرض آن چيزى بكاهم با بيفزايم ، زيانها و بدى هايس را از آن دور سازم ، و سودش را به آن برسانم ، از همين موضوع يقين كردم كه اين ساختمان ، داراى سازنده است ، ازاين رو به وجود صانع(سازنده ) اعتراف كردم ، علاوه گردش ‍سيارات و پيدايش ها ابرها، وزيدن بادها، و سير خورشيد و ماه و ستارگان و نشانه هاى شگفت انگيز وآشكار ديگر را كه ديدم ، دريافتم كه اين گردنده ها، گرداننده دارد، و اين موجودات داراى سازندهو پردازنده مى باشند



    (*)(*)داستانهاي عبرت آموز از كتاب اصول كافي(*)(*)
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 22-07-1391 در ساعت 00:23

  21. تشكرها 3

    خادم کریمه اهل بیت (29-03-1390), سابحات (23-04-1390), عهد آسمانى (24-07-1390)

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •