شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2 سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2
صفحه 14 از 30 نخستنخست ... 410111213141516171824 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 131 تا 140 , از مجموع 295
  1. #131
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2





    43 - اطاعت بارى تعالى در تمام عمل - همگامى با مسلمين - اجتناب از نظرهاى اختراعى
    بسم الله الرحمن الرحيم
    و اكمل ذلك لى بدوام الطاعة و لزوم الجماعة و رفض اهل البدع و مستعملى الراءى المخترع .
    امام (ع ) و چهار درخواست
    در جلسه گذشته توضيح داده شد كه حضرت زين العابدين عليه السلام ضمن دو جمله دعا از پيشگاه خداوند خواسته تا موفق باشد هر عمل خيرى را كه قولا و عملا از وى صادر مى شود، هر قدر هم بزرگ و زياد باشد، آن را قليل و كم تلقى نمايد و هر شر و بدى را كه با زبان و عمل انجام مى دهد، هر چند كوچك و كم باشد، آن را بسيار و بزرگ به حساب آورد و به شرحى كه بيان شد، اين دو جمله دعا از نظر معرفت ايمانى ، وظيفه بندگى ، و كرامت خلق ، آثار و فوايد متعددى را در بر دارد. براى آنكه اين دو مورد آنطور كه بايد و شايد تحقق يابد و در طول زندگى با مانع و مشكلى برخورد ننمايند و سرانجام به كمال لايق خود برسد، امام (ع ) چهار درخواست از پيشگاه بارى تعالى بدين منظور نموده و به خواست خداوند موضوع سخنرانى امروز شرح و توضيح اين چهار مطلب است .
    در تقاضاى اول خود عرض مى كند: و اكمل ذلك لى بدوام الطاعة ؛ بارالها! كم شمردن خوبى ها و بزرگ شمردن بدى ها را كه دو حالت روحى ارزنده و شريف است ، در وجود من تكميل كن به اينكه عمرم به گونه اى طى شود كه تا آخر زندگى مطيع بى قيد و شرط تو باشم و لحظه اى از فرمانت سرباز نزنم .
    تحولات در زندگى بشر
    دنيا دار تحول و تغيير است و انسانها از نظر روح و جسم ، عقيده و عمل ، عزت و ذلت ، درستكارى و نادرستى ، و خلاصه در جميع شئون مادى و معنوى ، همواره در معرض تحول قرار دارند، ممكن است كسانى قسمت مهمى از عمرشان به پاكى بگذرد و در پايان دچار انحراف شوند و با سينه روزى و شقاوت بميرند و ممكن است گروهى بيشتر عمرشان در گناه و ناپاكى طى شود و سرانجام به خود آيند، موجبات رستگارى و فلاحشان مهيا گردد و با سعادت از دار دنيا بروند .
    عاقبت خوب و بد
    عن على عليه السلام قال : اى بنى ! لا تؤ يس مذنبا، فكم من عاكف على ذنبه ختم له بخير و كم من مقبل على عمله مفسد فى آخر عمره صائر الى النار نعوذ بالله منها. (260)
    از جمله وصاياى على (ع ) به حضرت حسين (ع ) اين بود كه : فرزندم ! هيچ گناهكارى را از رحمت خداوند ماءيوس منما، چه بسا اهل معصيت بودند كه از گناه جدا نمى شدند و اعمال ناروا را ترك نمى گفتند اما سرانجام ، زندگى آنان به خير و خوبى پايان يافت ، و چه تعداد افراد درستكارى بودند كه همواره به اعمال خير و خوب توجه داشتند اما در آخر عمر به فساد گراييدند و جهنمى شدند.
    سپس امام (ع ) در پايان حديث فرموده : پناه مى بريم به خداوند از اين عاقبت بد و دردناك .
    براى نجات از اين خطر بزرگ و مصون ماندن از مرگ شقاوت بار، لازم است همواره مطيع بى قيد و شرط دستورهاى خدا باشيم و در همه احوال ، اوامرشان را بى چون و چرا به كار بنديم و اين همان است كه امام سجاد (ع ) در جمله اول دعاى مورد بحث امروز از پيشگاه خداوند بزرگ درخواست نموده است . تمام اجرام كيهانى و موجودات جهان هستى به اطاعت تكوينى ، فرمانبر ذات اقدس الهى هستند. خداوند در قرآن شريف كلمه سجده را كه تذلل نهايى ساجد در مقابل مسجود است براى معرفى اطاعت و انقياد تمام موجودات ارضى و سماوى و بسيارى از انسانها به كار برده و فرموده است :
    شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2

  2. #132
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2






    موجودات و اطاعت تكوينى
    الم تر ان الله يسجد له من فى السماوات و من فى الارض و الشمس و القمر و النجوم و الجبال و الشجر و الدواب و كثير من الناس و كثير حق عليه العذاب . (261)
    آيا نديدى خداوند را سجده مى كنند تمام آنچه در آسمانها و زمين است و خورشيد و ماه و ستارگان و كوهها و درختان و جنبندگان و بسيارى از مردم .
    تمام موجودات عوالم هستى خدا را سجده مى كنند و اوامر تكوينيش را به جبر اطاعت مى نمايند و به وظيفه اى كه در نظام خلقت به عهده آنها گذارده شده است عمل مى كنند، كوهها و درختها و جنبندگان ، همه و همه ، مطيع بى قيد و شرط ذات القدس الهى هستند و بى چون و چرا اوامرش را به كار مى بندند. اما قرآن شريف ، وقتى به انسان مى رسد مى فرمايد: بسيارى از مردم خدا را سجده مى كنند و امرش را اطاعت مى نمايند و بسيارى از مردم او را سجده نمى نمايند و از امرش سرباز مى زنند و سرانجام به جرم تخلف و سرپيچى معذب مى شوند. اگر كسى سؤ ال كند چرا همه انسانها خدا را سجده نمى كنند و اوامرش را اطاعت نمى نمايند در پاسخ گفته مى شود:
    بعد تشريعى و آزادى بشر
    بشر داراى دو بعد است ، يكى بعد تكوينى و آن دگر بعد تشريعى . در بعد تكوينى ، انسانها همانند تمام موجودات عوالم وجود، مطيع بى قيد و شرط خدا هستند و قدرت كمترين تخلفى را از فرمان او ندارند، قلب همه مردم به امر بارى تعالى مى طپد و خون به تمام بدن مى فرستد، رحم مادر طبق دستور الهى جنين را پرورش مى دهد و نمى تواند از برنامه مقرر سرپيچى كند، كليه و كبد، اعصاب و عروق ، معده و جهاز هاضمه ، و ديگر اعضا و قواى تكوينى آنها همه فرمانبردار خدا هستند و نمى توانند از مرزى كه براى هر كدام مقرر گرديده فراتر روند. آزادى بشر در بعد تشريعى است و اين آزادى سرمايه گرانقدرى است كه خداوند به انسان اعطا فرموده است . اگر مردم آزادى تشريعى خود را در اطاعت حضرت بارى تعالى به كار گيرند و اوامر الهى را اجر نمايند مدارج كمال را مى پيمانند، به كرايم اخلاق متخلق مى گردند و انسان واقعى مى شوند.
    عن على عليه السلام قال : طاعة الله مفتاح كل سداد و اصلاح كل فساد. (262)
    على (ع ) فرموده طاعت خداوند كليد هر درستى و صواب و مايه اصلاح هر انحراف و فساد است .
    اگر مردم ، آزادى تشريعى خود را در اطاعت از هواى نفس و شهوات زيانبار به كار گيرند، گناه و ناپاكى ، عقلشان را تيره مى كند، از واقع بينى باز مى مانند، كور و كر مى شوند، عمرشان با پايمال كردن ارزشهاى انسانى سپرى مى گردد و سرانجام با شقاوت و بدبختى مى ميرند و نتيجه كارهاى نارواى خود را با كيفر الهى مشاهده خواهند نمود.
    عن النبى صلى الله عليه و آله : احذر سكر الخطيئة فان للخطيئة سكرا كسكر الشراب بل هى اشد سكرا منه .يقول الله تعالى . صم بكم عمى فهم لا يرجعون . (263)
    رسول اكرم (ص ) فرموده : حذر كنيد از مستى گناه چه آنكه مستى گناه همانند مستى شراب است بلكه شديدتر از آن . خداوند در قرآن شريف فرموده : آنان كر و گنگ و كورند و از اين وضع بدى كه دارند بر نمى گردند.
    رسول اكرم (ص ) فرموده : حذر كنيد از مستى گناه چه آنكه مستى گناه همانند مستى شراب است بلكه شديدتر از آن . خداوند در قرآن شريف فرموده : آنان كر و گنگ و كورند و از اين وضع بدى كه دارند بر نمى گردند.
    شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2

  3. #133
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2





    اثر سرپيچى از اطاعت
    تخلف از اطاعت بارى تعالى موجب فسق است و متخلف گناهكار. اما در پاره اى از مواقع ، تخلف از دستور الهى موجب شرك در طاعت است و خداوند هر دو را در يك آيه از قرآن شريف آورده است ، در قسمت اول آيه فرموده :
    و لا تاءكلوا مما لم يذكر اسم الله عليه و انه لفسق . (264)
    به دستور شارع اسلام ، خوردن گوشت حيوانى كه موقع ذبح نام خداوند بر آن برده نشده ، ممنوع اعلام گرديده ، خوردن آن فسق است و خوردنده آن فاسق .
    به صريح كتاب شريف خوردن گوشت حيوان مرده حرام است ، عناصر وسوسه گر و شيطان صفت از كفار و مشركين ، محرمانه تصميم گرفتند اين حكم الهى را وسيله جدل با مسلمانان قرار دهند و خوردن گوشت ميته را حلال وانمود نمايند.
    مشركين و سخنان گمراه كننده
    كان مشركوا العرب يجادلون المسلمين فيقولون لهم : كيف تاءكلون مما تقتلونه انتم و لا تاءكلون مما قتله الله و قتيل الله اولى بالاكل من قتيلكم ، فهذه مجادلتهم . (265)
    مشركين عرب با مسلمانان در مورد حرمت گوشت حيوان مرده به جدل پرداختند و به آنان مى گفتند: چطور شما از گوشت حيوانى كه خودتان كشته ايد مى خوريد اما از گوشت حيوانى كه خداوند كشته است نمى خوريد با آنكه كشته خداوند براى خوردن شايسته تر از كشته شماست .
    اين بود مجادله آنان .
    خداوند در قسمت دوم آن آيه فرموده است :
    و ان الشياطين ليوخون الى اوليائهم ليجادلوكم و ان اطعتموهم انكم لمشركون . (266)
    شياطين با قرارهاى پنهانى خود مى خواهند با شما در مورد گوشت حيوان مرده جدل كنند. اگر آنان را اطاعت نموديد و از حرمت ميته كه امر الهى است تخلف كرديد، شما حتما به شرك گراييده ايد.
    شرك در طاعت و عبادت
    اگر كسانى از گوشت حيوانى بخورند كه موقع ذبح ، نام خداوند بر آن برده نشده باشد مرتكب فسق گرديده اند و مشمول قسمت اول آيه هستند، اما اگر كسانى تحت تاءثير مجادله كفار و مشركين قرار گيرند، حرمت گوشت ميته را كه صريح قرآن شريف است ناديده انگارند، فرمان جدل كنندگان را اطاعت نمايند و از اطاعت بارى تعالى سرباز زنند، مشمول قسمت دوم آيه مذكورند. خداوند در قرآن شريف ، صريحا آنان را مشرك خوانده است و به فرموده امام صادق (ع ):
    شرك طاعة و ليس شرك عبادة . (267)
    اين عمل ، شرك در طاعت است و شرك در پرستش نيست . در قرآن شريف و روايات اولياى دين مكرر آمده است كه اطاعت مخلوق در معصيت خالق شرك است . در سخنرانى هفتم مجلد اول اين كتاب ، به بعضى از آيات و روايات اشاره شده و در اينجا نيز قسمتى از آنها ذكر مى شود:
    عن ابيعبدالله عليه السلام فى قوله عزوجل : و اتخذوا من دون الله آلهة ليكونوا لهم عزا. كلا سيكفرون بعبادتهم و يكونون عليهم ضدا. قال : ليس ‍ العبادة هى السجود و الركوع .انما هى طاعة الرجال ، من اطاع المخلوق فى معصية الخالق فقد عبده . (268)
    شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2

  4. #134
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2






    اطاعت مخلوق در معصيت خالق
    قرآن كريم فرموده كسانى غير خداوند را به الهيت گرفته اند براى آنكه مايه عز آنها باشد، نه چنين است . عنقريب به عبوديت و بندگى آنان كفر مى شوند و ضد معبودهاى خود مى گردند. امام صادق (ع ) در تفسير اين آيه فرموده است : مقصود از عبادت ، سجده و ركوع نيست ، بلكه مراد، اطاعت و فرمانبرى از رجال قدرتمند است . كسى كه مخلوقى را در معصيت خالق اطاعت كند او را بندگى نموده است .
    عن النبى صلى الله عليه و آله فى قوله تعالى : اتخذوا احبارهم و رهبانهم اربابا من دون الله . قال : اما انهم لم يكونوا يعبدونهم و لكنهم اطاعوهم فى معصية الله . (269)
    قرآن شريف درباره نصارى فرموده : علما و رهبانهاى خود را بالا بردند و به ربوبيت گرفتند. رسول اكرم (ص ) فرمود: آنان را پرستش نمى نمودند بلكه اوامرشان را در معصيت بارى تعالى اطاعت مى كردند.
    از آنچه مذكور افتاد روشن شد كه اطاعت بى قيد و شرط از بارى تعالى هميشه و همه جا شرط اصلى تعالى و تكامل در سعادت مادى و معنوى انسانهاست . امام سجاد (ع ) در جمله اول دعا كه مورد بحث امروز است به پيشگاه الهى عرض مى كند:
    و اكمل ذلك لى بدوام الطاعة ؛ پروردگارا! منويات دينى مرا در خوبى ها و بدى ها با دوام طاعت خود تكميل و تتميم فرما.
    اطاعت الهى و عز بشر
    اطاعت مردم هر كشور از فرمانروا موجب نيرومندى و قدرت او مى شود و سرپيچى از اطاعت فرمانروا تضعيفش مى نمايد. اما اطاعت مردم از حضرت بارى تعالى مايه مباهات و سعادت آنان است و كمترين نفعى از فرمانبرى عايد ذات اقدس الهى نمى شود. همچنين سرپيچى مردم از اطاعت پروردگار مايه بدبختى و سقوط آنان است و كمترين زيانى به ذات اقدس او نمى رساند.
    گر جمله كائنات كافر گردند

    بر دامن كفر كبرياش ننشيند گرد

    اين نكته كه حاكى از بى نيازى و غناى ذات اقدس الهى از مردم است ضمن سخنان آموزنده مولى الموحدين على عليه السلام آمده است .
    لا ينقض سلطانك من عصاك و لا يزيد فى ملكك من اطاعك . (270)
    بارالها! كسى كه از امرت سرپيچى مى كند سلطه و قدرتت را كاهش نمى دهد و آن كس كه ترا اطاعت مى نمايد موجب افزايش فرمانروايى و حكومتت نمى گردد.

    شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2

  5. #135
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2






    معرفى جماعت مسلمين
    امام سجاد (ع ) پس از دعا به دوام طاعت از لزوم جماعت سخن گفته و از خداوند مى خواهد كه همواره در صف پيروان قرآن شريف باشد: و لزوم الجماعة .، با مسلمانان بودن و از تفرق پرهيز داشتن امرى است بس ‍ مهم . پيشواى بزرگ اسلام در سخنرانى حساس مسجد خيف سه مطلب لازم را خاطر نشان ساخت كه يكى از آنها ملازمت و همگامى با جماعت مسلمين است .
    ثلاث لا يغل عليهن قلب امرء مسلم : اخلاص العمل لله و النصيحة لائمه المسلمين و اللزوم لجماعتهم . (271)
    سه چيز است كه بايد قلب هر مسلمان نسبت به آنها خالى از غل و غش ‍ باشد: اول اخلاص عمل براى خدا، دوم خلوص مودت نسبت به پيشوايان مسلمين ، سوم ملازمت و هماهنگى با جمعيت مسلمانان .
    مطلب مهم در حديث رسول اكرم (ص ) شناختن جماعت مسلمانانى است كه بايد حتما ملازمتشان را گزيد و با آنان همگام و همصدا بود و اين مطلب در بعضى از روايات روشن شده است .
    عن ابيعبدالله عليه السلام قال : سئل رسول الله صلى الله عليه و آله عن جماعته امته فقال : جماعة امتى اهل الحق و ان قلوا. (272)
    امام صادق (ع ) فرمود: از رسول اكرم (ص ) سؤ ال شد كه جماعت امتش ‍ كيان اند؟ فرمود: جماعت امت من اهل حق اند اگر چه عددشان كم باشد.
    قيل لرسول الله صلى الله عليه و آله : ما جماعة امتك ؟ قال : من كان على الحق و ان كانوا عشرة . (273)
    به پيمبر گرامى عرض شد: كدامين مردم جماعت امت شما هستند؟ در پاسخ فرمود: آنانكه بر حق اند اگر چه عددشان ده نفر باشد.
    درخواست سفيان ثورى از امام (ع )
    سفيان ثورى مردى بود تحصيلكرده و حافظ احاديث . او مكرر حضور امام صادق (ع ) شرفياب شده و مطالبى را فراگرفته اما در باطن نسبت به آن حضرت دلبستگى و علاقه نداشت . مردى از قريش كه اهل مكه بود و دوستدار ائمه معصومين عليهم السلام مى گويد روزى سفيان ثورى به من گفت : برويم به منزل امام صادق (ع ). با او رفتم . در منزل امام كه رسيديم ، ديديم حضرت بر مركب خود سوار شده و قصد رفتن دارد. سفيان عرض ‍ كرد: حديث خطبه پيمبر را كه در مسجد خيف براى مردم فرموده است به من بفرما. حضرت گفت : بگذار بروم از پى كارى كه دارم ، در مراجعت خواهم گفت .سفيان حضرت را به قرابت و بستگى با رسول اكرم (ص ) قسم داد كه الان بگويد. حضرت پياده شد. سفيان عرض كرد: بفرماييد براى من دوات و كاغذ بياورند تا آن را بنويسم . دستور داد آوردند. آنگاه نوشته را به حضرت ارائه نمود. سپس امام (ع ) سوار شد و از پى كار خود رفت . من و سفيان با هم برگشتيم . بين راه از من خواست توقف كنيم و در حديث دقت نماييم . به او گفتم : قسم به خدا كه امام صادق (ع ) ترا به چيزى ملزم نمود كه هرگز از آن رهايى ندارى .
    شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2

  6. #136
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2






    تذكر و توضيح قريشى به سفيان
    فقال : و اى شى ء ذلك : فقلت له : ثلاث لا يغل قلب امرء مسلم : اخلاص ‍ العمل لله فعرفناه ، و النصيحة لائمة المسلمين . من هولاء الائمة الذين تجب علينا نصيحتهم ؟ معاوية بن ابى سفيان و يزيد بن معاوية و مروان بن الحكم و كل من لا تجوز شهادته عندنا و لا تجوز الصلوة خلفهم و قوله : اللزوم لتجوز الصلوة خلفهم و قوله : اللزوم لجماعتهم فاى جماعة ؟
    مرجئى يقول : من لم يصل و لم يصم و من لم يغتسل من جنابة و هدم الكعبة و نكح امه فهو على ايمان جبرئيل و ميكائيل او قدرى يقول لا يكون ماشاء الله عزوجل و يكون ماشاء ابليس ، او حرورى يبرء من على بن ابيطالب و يشهد عليه بالكفر او جهنى يقول : انما هى معرفة الله وحده ليس الايمان شيئا غيرها. قال ويحك و اى شيئى تقولون ؟ فقلت ان على بن ابيطالب و الله امام الذى تجب علينا نصيحة و لزوم جماعة اهل بيته . قال : فاخذ الكتاب و خرقه ثم قال : لا تخبربها احدا.
    (274)
    پرسيد: به چه چيز ملزمم نموده است ؟ گفتم : سه چيز است كه بايد قلب هر مسلمان از غل و غش در آنها خالى باشد: اول اخلاص عمل براى خدا. اين را مى دانيم . دوم مودت خالص نسبت به پيشوايان مسلمين . ائمه معصومين كيان اند؟ معاوية بن ابى سفيان ، يزيد بن معاويه ، مروان بن الحكم ، و آنهايى كه شهادتشان مقبول نيست و نمى توان پشت سر آنان نماز بخواند. و اينكه فرمود بايد ملازم جمعيت مسلمين بود، كدام جماعت ، گروه مرجئى كه مى گويد: كسى كه نماز نخواند، روزه نگيرد، غسل جنابت ننمايد، كعبه را خراب كند و با مادر خود بيامرزد، با اين همه ناروايى ها ايمانش همانند ايمان جبرئيل و ميكائيل است ، يا گروه قدرى كه مى گويند: خواست خداوند معيار نيست بلكه معيار، خواست ابليس است ، يا گروه حرورى كه از على (ع ) تبرى مى جويند و به كفر او شهادت مى دهند، يا گروه جهنمى كه مى گويند معرفت فقط معرفت خداست و ايمان چيزى جز آن نيست . سفيان ثورى از سخنان مرد قريشى سخت ناراحت شد و گفت : واى بر تو! شماها چه مى گوييد؟ گفتم : ما مى گوييم على بن ابيطالب امامى است كه مودت خالص او بر ما واجب است و بايد ملازم ائمه معصومين كه جماعت اهل بيت اند باشيم . سفيان از شدت ناراحتى نوشته را گرفت و پاره كرد و به من گفت : اين جريان را براى كسى نقل ننمايم .
    خواسته دوم امام سجاد (ع ) از پيشگاه خداوند ملازمت جماعت مسلمين بود و به فرموده رسول اكرم (ص ) مقصود، گروهى هستند كه در راه حق قدم بر مى دارند.
    در قطعه سوم دعا، ترك اهل بدعت را درخواست مى كند: و رقض اهل البدع . درباره بدعت گذاران در دين روايات زيادى از رسول اكرم (ص ) و ائمه معصومين عليهم السلام رسيده و تاءكيد شده است كه مسلمانان از آنان دروى گزينند و تبرى جويند.
    عن النبى صلى الله عليه و آله : اذا راءيتهم اهل الريب و البدع من بعدى فاظهروا البراءة منهم . (275)
    رسول اكرم (ص ) فرمود: وقتى بعد از من با وسوسه گران و بدعتگزاران در دين مواجه شديد از آنها تبرى كنيد و دورى نماييد.
    و عنه صلى الله عليه و آله : كل بدعة ضلالة سبيلها الى النار. (276)
    و نيز فرموده است : هر بدعتى گمراهى است و راه هر گمراهى به سوى دوزخ است .

    شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2

  7. #137
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2






    ضرر تكريم بدعتگزاران
    فى الحديث : من وقر صاحب بدعة فقد اعان على هدم الاسلام . (277)
    كسى كه صاحب بدعتى را توقير و تكريم نمايد با عمل خود به ويران سازى اسلام كمك نموده است .
    امام سجاد (ع ) در قطعه اول دعاى موضوع بحث امروز از پيشگاه خداوند دوام طاعت او را درخواست مى نمايد و مى خواهد تا لحظه آخر عمر مطيع بى قيد و شرط حضرت بارى تعالى باشد و براى تحقق اين هدف مقدس ‍ سه مطلب را پس از آن ذكر نموده است : اول آنكه جماعت مسلمانان را هرگز ترك نگويد، مسلمانانى كه راه حق را مى پيمايد، چه بودن در جمعيت اين گروه مسلمانان وظيفه شناس خود از شاخه هاى اطاعت و فرمانبرى حضرت حق است . دوم ترك گفتن اهل بدعت زيرا با اهل بدعت بودن و به آنها روى موافق نشان دادن سرپيچى از فرمانبردارى خداوند است و اين كار با دوام طاعت كه مورد تقاضاى امام است سازش ندارد. سوم ترك گفتن كسانى كه در دين خدا راءى مخترعى به كار گرفته و از آن تبعيت مى نمايند: و مستعملى الراءى المخترع . اين سومين مطلبى است كه امام پس ‍ از درخواست دوام طاعت به پيشگاه الهى عرض نموده و چهارمين قطعه دعاست كه موضوع آخرين قسمت سخنرانى امروز است . بدعت عبارت از تهمت سيئه اى است كه بدعتگزار به نام دين خدا در جامعه القا مى كند. اگر نزد كسانى مقبول افتد و به آن عمل كنند ممكن است در نسلهاى بعد نيز ادامه يابد و پايدار بماند. اما راءى مخترع ، امرى است بالنسبه موقت و ممكن است گروهى آن نظريه ساختگى را به نام دين بپذيرند و از پى آن بروند، اما پس از مدتى از اثر مى افتد و به دست فراموشى سپرده مى شود.
    خوارج و راءى اختراعى
    قرار حكميت در جنگ صفين براى جمعى از مسلمانان نادان مستمسكى شد كه راءى مخترعى را طرح كنند، گروهى را گرد خود جمع نمايند، دست به طغيان و عصيان بزنند، و مايه فساد و خونريزى گردند. در قرآن شريف آمده است :
    ان الحكم الله ؛(278) حكم و فرمان براى كسى جز خداوند نيست . عده اى از مسلمانان ناآگاه از كتاب الهى گفتند: قبول حكميت غير خدا عملى است بر خلاف دستور قرآن و بايد با آن مقابله نمود و به مخالفت برخاست . على (ع ) كه عالم به تمام دقايق كتاب الهى و احكام آسمانى اسلام است ، گفته آنان را مردود خواند و نادرست خواندن آن سخن را در مواردى با صراحت خاطرنشان ساخت ، از آن جمله فرمود:
    كلمة حق يراد بها الباطل ، نعم انه لا حكم الا الله و لكن هولاء يقولون لا امرة الا الله و انه لابد الناس من امير براو فاجر. (279)
    كلمه حقى است كه از آن باطل و ناروا اراده شده است . بلى حكم براى احدى جز خداوند نيست اما اينان مى گويند: امارت و حكومت براى كسى جز خداوند نيست با آنكه ضرورت ايجاب مى كند كه اميرى نيكوكار يا گناهكار بر مردم حاكم باشد تا از هرج و مرج جلوگيرى كند و نظم را در جامعه برقرار سازد.
    شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2

  8. #138
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2





    رويداد جنگ نهروان
    اين گروه نادان در انديشه انحرافى و راءى مخترع خود زياد پافشارى كردند، به سخنان على (ع )، حجت بزرگ الهى ، ترتيب اثر ندادند. سرانجام كارشان به مقابله با امام معصوم و جنگ نهروان منتهى گرديد و عده زيادى از آنان كشته شدند. خوارج نهروان نادانهايى بودند ظاهر الصلاح و مقدس ، جهل و لجاجتشان مايه تيره روزى و بدبختى آنان گرديد، در دنيا به عذاب شمشير مبتلا شدند و در آخرت گرفتار كيفر شديد الهى خواهند بود.
    يكى از شبها على (ع ) از مسجد كوفه خارج شد و به سوى منزل خود مى رفت در حالى كه يك چهارم شب منقضى شده بود. كميل بن زياد كه از دوستان و شيعيان امام است با آن حضرت بود .بين راه به در خانه مردى رسيدند كه آن موقع شب با آهنگى گرم و حزن انگيز قرآن شريف را مى خواند و اين آيه را تلاوت مى نمود:
    اءمن هو قانت آناء الليل . (280)
    كميل از مشاهده اين مرد و خواندن قرآن در آن موقع شب به شگفت آمد و در دل تحسينش نمود، بدون اينكه از احساس درونى خود سخنى بگويد و آن را به زبان بياورد. امام (ع ) متوجه كميل شد و فرمود: آهنگ گرم اين مرد و تلاوت قرآن مايه اعجابت نشود، او از اهل آتش است ، عنقريب آگاهت خواهم نمود .كميل از اين مكاشفه امام و آگاهى حضرت از باطن وى حيرت زده شد و همچنين متحير بود از اينكه امام فرمود: او اهل جهنم است با اينكه در اين موقع شب با اين حالت خوب و روشن تلاوت قرآن مى نمايد. كميل مى گويد مدتى گذشت و جريانهاى خوارج پيش آمد. اين گروه حافظ قرآن شريف بودند ولى امام (ع ) طبق وظيفه دينى ناچار شد با آنان بجنگد و به حيات بسيارى از آنها خاتمه دهد. على (ع ) روزى در ميدان نهروان گذر مى كرد. كميل با آن حضرت بود، شمشير خون آلود خود را در دست داشت و سرهاى جدا شده خوارج در گوشه و كنار زمين ريخته بود. فوضع راءس السيف على راءس من تلك الرؤ وس و قال يا كميل ! اءمن هو قانت آناء الليل اى هو ذلك الشخص الذى كان يقرء القرآن فى تلك الليلة . فاعجبك حاله . (281)
    سر شمشير خود را روى يكى از آن سرهاى جدا شده گذاشت و آيه اى را كه آن شخص در آن شب مى خواند قرائت نمود و به كميل فهماند كه اين همان مردى است كه قارى قرآن بود و در آن شب مايه شگفتى و تعجب او گرديد.
    راءى مخترع و هلاكت
    راءى مخترع و نظريه خلاف قرآن شريف موجب هلاكت و عذاب دنيا و آخرت خوارج گرديد. امام سجاد (ع ) در اين قطعه از دعاى شريف مكارم الاخلاق از پيشگاه خداوند درخواست دوام طاعت او را مى نمايد و همچنين ملازمت جماعت اهل حق را مى خواهد و تمنا دارد كه اهل بدعت را ترك گويد و از كسانى كه راءى ساختگى و مخترع را در دين او به كار مى گيرند دورى گزيند. راه فرمانبرى و اطاعت از ذات اقدس الهى اطاعت از رسول گرامى (ص ) است يعنى تنها كسى كه خداوند خواسته هاى خود را به وى وحى مى كند و اوامر و نواهى خويش را به وسيله او به مردم ابلاغ مى نمايد. قرآن شريف در اين باره فرموده است :
    و من يطع الرسول فقد اطاع الله . (282)
    كسى كه رسول خدا را اطاعت كند قطعا خداوند را اطاعت نموده است .
    پس از مرگ رسول اكرم (ص ) راه نيل به طاعت بارى تعالى اطاعت از آن انسان بزرگ و شايسته اى است كه پيغمبر اكرم به امر الهى او را به جانشينى بعد از خود معرفى نموده است . به موجب روايات بسيارى كه علماى عامه و خاصه در كتب خود آورده اند، مكرر در مكرر پيشواى بزرگ اسلام با تعبيرهاى مختلف ، مسلمين را به اطاعت از دستور على (ع ) موظف نموده است ، چه او آگاه به تمام تعاليم قرآن شريف و كليه احكام دين الهى است .
    عن النبى صلى الله عليه و آله : من احب ان يحيى حياتى و يموت موتى و يدخل الجنة التى و عدنى ربى فليتول عليا بعدى فانه لن يخرجكم من هدى و لن يدخلكم فى ردى . (283)
    رسول اكرم (ص ) فرموده است : هر كس دوست دارد زنده باشد به حيات من و بميرد به مرگ من و در بهشتى داخل شود كه خداوند به من وعده فرموده : بعد از من على را مطاع و ولى عموم مسلمين بداند، چه او هرگز شما را از راه هدايت و سعادت خارج نمى كند و به پستى و انحطاطتان سوق نمى دهد.
    نتيجه سرپيچى از دستور امام (ع )
    اگر خوارج به دستور پيشواى اسلام عمل مى نمودند، از آنچه على (ع ) مى فرمود تبعيت مى كردند و به راءى اختراعى خود گرايش نمى يافتند، هرگز از صراط مستقيم خارج نمى شدند و راه اطاعت الهى را ترك نمى گفتند. بدبختانه با سرپيچى از امر امام ، دنياى خود را برخلاف رضاى پروردگار گذراندند، سرانجام خويشتن را به كشتن دادند و در قيامت نيز مورد غضب شديد بارى تعالى و گرفتار عذاب عظيم او خواهند بود.

    شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2

  9. #139
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2





    44 - درخواست وسعت رزق در كِبَر سن - درخواست قوت در ايام ناتوانى
    بسم الله الرحمن الرحيم
    اللهم صلى على محمد و آله ، و اجعل اوسع رزقك على اذا كبرت ، و اقوى قوتك فى اذا نصبت .
    امام (ع ) و درخواست وسعت رزق و قوت جسم
    امام سجاد عليه السلام در اين قسمت از دعاى شريف مكارم الاخلاق ، پس از درود بر حضرت محمد و آلش ، دو درخواست از خداوند مى نمايد .در خواسته اول عرض مى كند: بارالها! وسيعترين رزق خود را براى من در كبر سنم قرار ده . درخواسته دوم عرض مى كند بارالها! قوى ترين نيرو و قوت اعطايى تو به من در ايام فرسودگى و تبعم باشد .به حول و قوه الهى موضوع سخنرانى امروز شرح و توضيح اين دو خواسته حضرت زين العابدين (ع ) از پيشگاه حضرت بارى تعالى است . ايام پيرى براى كسانى كه عمرشان به درازا مى كشد دوران ضعف و ناتوانى است . خداوند در قرآن شريف به اين امر طبيعى اشاره فرموده و پاره اى از عوارض ‍ دردناك و رنج آور آن را ذكر نموده است .
    الله الذى خلقكم من ضعف ثم جعل من بعد ضعف قوة ، ثم جعل من
    بعد قوة ضعفا و شيبة .
    (284)
    خداوند، آفريدگار حكيمى است كه شما را از ضعف و ناتوانى آفريده ، پس ‍ از ضعف ، براى شما قوت و نيرو قرار داده ، و پس از قوت براى شما ضعف و پيرى را مقرر فرموده است .
    ممكن است مراد از ضعف كه در ابتداى آيه ذكر شده ناظر به موجود زنده ضعيفى باشد كه در نطفه جاى دارد و به قدرى كوچك و ناچيز است كه جز با چشم مسلح ديده نمى شود، و ممكن است مقصود، ضعف و ناتوانى دوران شير خوارگى و ايام طفوليت باشد. پس از درگذشت ايام ضعف ، دوران جوانى و قوت فرا مى رسد، و سپس ضعف و ناتوانى پيرى آغاز مى گردد.
    در آيه ديگر فرموده است :
    و الله خلقكم ثم يتوفا كم و منكم من يرد الى ارذل العمر لكيلا يعلم بعد علم شيئا. (285)

    شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2

  10. #140
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    sham1 پاسخ : شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2






    پيرى و ضعف قوا
    آفريدگار جهان شما را خلق نموده سپس روحتان را قبض مى كند و به حياتتان خاتمه مى دهد. اما بعضى به پيرى شديد و انحطاط عمر مى رسند و كار اينان به آنجا منتهى مى گردد كه بر اثر كبر سن معلومات و اطلاعاتشان محو مى شود و دانسته ها را از ياد مى برند، ديده شده كه بعضى از اين قبيل معمرين ، اسم دوستان صميمى و حتى نام فرزندان خود را فراموش ‍ نموده اند. در آيه ديگر، خداوند فرموده :
    و من نعمرة ننكسه فى الخلق . (286)
    كسى را كه ما به وى عمر دراز مى دهيم تمام ساختمان درونى و برونى و كليه قواى مادى و معنوى او را واژگون مى سازيم و به راه سقوط و انحطاطش ‍ سوق مى دهيم .
    پيرى و تحول در جسم و فكر
    با فرا رسيدن دوران پيرى تحولات و دگرگونيهايى در ساختمان بدن افراد كهنسال بروز مى كند، جسم دچار ضعف و سستى مى شود، نيروى كار و كوشش تدريجا از دست مى رود و بر اثر بازماندن از فعاليتهاى اجتماعى ، اداره امور زندگى با اختلالاتى مواجه مى گردد و نارسايى هايى پديد مى آيد. به موازات تحولات جسمى كهنسالان ، دگرگونى هايى در اخلاق و انديشه آنان نيز بروز مى كند، تمنيات درونى ، خواهشهاى نفسانى ، و خلاصه طرز تفكرشان بيش و كم عوض مى شود، و هواهاى تازه اى در سر مى پرورند. تحولات جسم خطر مستقيمى را براى ايمان و معنويت آنان ندارد ولى دگرگونى هاى انديشه و افكار و تمنيات نويى كه در ضميرشان شكوفا مى گردد ممكن است اثر بدى روى اخلاق و معنويات آنان بگذارد و سرانجام موجب بد مردن و سوء عاقبتشان گردد. پيش از آنكه درباره ضعف جسم و تنگى معاش سالخوردگان توضيحى داده شود، به موقع است بعضى از رواياتى كه ناظر به تحولات روحى و اخلاقى كهنسالان است معروض افتد تا شنوندگان هر چه بيشتر از خطرات معنوى ايام كهنسالى آگاهى يابند و آنان كه هم اكنون در سنين پيرى هستند متوجه خود باشند واز خداوند يارى بخواهند تا آنان را از خطرات روحى و سقوط معنوى محافظت بفرمايد.
    عن النبى صلى الله عليه و آله قال : الشيخ شاب على حب انيس و طول حياة و كثرة مال .(287)
    تمنيات در ايام پيرى
    رسول اكرم (ص ) فرموده : پيروان در سه چيز جوان اند و علاقه مند: به انيس ‍ و همصحبت ، به درازى عمر، و به داشتن مال .
    علاقه به انيس و همصحبت از اين جهت است كه بر اثر پيرى و ناتوانى جامعه را ترك گفته و تنها مانده است ، فرزندان و بستگان جوانش سرگرم فعاليت اند و از پى كارهاى روزانه خود مى روند و مجال همنشينى و مصاحبت او را ندارند، علاقه دارد انيسى بيابد كه اغلب با او باشد، از مصاحبتش دلخوش گردد، با او سخن بگويد، و بقيه عمر را با شادى بگذراند. اما تمناى طول عمر و مالدارى نشانه آرزوى دراز و حب ثروت است و اين دو تمنا از طرفى مى تواند او از ياد مرگ و تهيه زاد براى سفر آخرت غافل نمايد و از طرف ديگر ممكن است اين دو تمناى روحى انگيزه گناه شود، او را به اعمال ناروا و غير مشروع وادار سازد و موجب مى شود از صراط مستقيم منحرف گردد و درستكارى را ترك گويد.
    شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2

صفحه 14 از 30 نخستنخست ... 410111213141516171824 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •