شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2 سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2
صفحه 27 از 30 نخستنخست ... 172324252627282930 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 261 تا 270 , از مجموع 295
  1. #261
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    sham1







    استغفار بدون گناه
    عن النبى صلى الله عليه و آله قال : ان للقلوب صداء كصداء النحاس ‍ فاجلوها بالاستغفار و تلاوة القرآن .
    و قال صلى الله عليه و آله : من اكثر الاستغفار جعل الله له من كل غم فرجا و من كل ضيق مخرجا و رزقه من حيث لا يحتسب .
    عن ابيعبدالله عليه السلام ، عن رسول الله صلى الله عليه و آله كان يتوب الى الله و يستغفره فى كل يوم و ليلة مائة من غير ذنب .
    (585)
    رسول اكرم (ص ) فرمود: دلها را دچار زنگ زدگى مى شوند همان طور كه فلزات را زنگ فرا مى گيرد. شما با استغفار، دلها را جلا دهيد و زنگشان را برطرف نماييد، و نيز فرموده است : كسى كه زياد استغفار نمايد خداوند براى او در هر اندوه و غمى گشايشى فراهم مى آورد و از هر تنگنا راه خروجى به رويش مى گشايد و از طريقى كه اميد ندارد به وى روزى مى رساند.
    امام صادق (ع ) فرمود: رسول بزرگوار (ص ) در هر روز و شبى صد بار توبه و استغفار مى نمود بدون آنكه گناهى داشته باشد.
    امام سجاد (ع ) در جمله دوم اين قطعه از دعاى مكارم الاخلاق كه موضوع سخنرانى امروز است به پيشگاه بارى تعالى عرض مى كند:
    و الى عفوك قصدت ؛بارالها! عفو و بخشش تو را قصد نموده ام .
    بسيارى عفو و بخشش خدا
    فى اسماء الله تعالى العفو و هو فعول من العفو و هو التجاوز عن الذنب و ترك العقاب . (586)
    در اسماى بارى تعالى عفو است ، به معناى بسيارى عفو، و معناى عفو گذشت نمودن از گناه و ترك مجازات آن است .
    عفو و بخشش گناهكاران از صفات حضرت بارى تعالى است و در اين باره آيات و اخبار بسيارى است و در اينجا به ذكر يك آيه و يك حديث اكتفا مى شود:
    ان الله كان عفوا غفورا. (587)
    بى گمان خداوند آمرزنده و بخشنده است .
    عن النبى صلى الله عليه و آله قال : ان الله عفو يحب العفو. (588)
    رسول اكرم (ص ) فرمود: خداوند، بخشنده است و بخشش را دوست دارد.

    شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2

  2. #262
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    sham1





    عفو خالق و اميد مخلوق
    عفو گناهكاران و گذشت از كيفر آنان يكى از عوامل بسيار مؤ ثر در ابقاى دين الهى و ادامه پيروى از شرع مقدس است ، چه آنكه عفو گناه به مسلمانان اميد مى بخشد و اميدوارى منشاء تحرك و فعاليت است . از مقام رفيع معصومين عليهم السلام كه بگذريم تمام مردم ، بيش و كم ، دچار لغزش ‍ و گناه اند، اگر بناى شرع مقدس بر اين مى بود كه هر گناهى قطعا كيفر داشته باشد و مشمول عفو و اغماض نشود مردم از رهايى و نجات از عذاب الهى نااميد مى گشتند و بر اثر نوميدى نه تنها نسبت به دين حق دلسرد مى شدند بلكه جراءت و جسارتشان به محرمات و معاصى افزايش مى يافت ، با خود مى گفتند: ما كه قطعا جهنمى خواهيم بود چرا خويشتن را در دنيا از گناهان لذت بخش و مسرت بار محروم نماييم . براى آنكه مردم باايمان دچار چنين وضع اسف بارى نشوند و بر اثر ياءس و نوميدى ، اعمال غير مشروع گسترش ‍ نيابد و موجب سقوط انسانها نشود خداوند صريحا در قرآن شريف فرموده
    قل يا عبادى الذين اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله ان الله يغفر الذنوب جميعا انه هو الغفور الرحيم . (589)
    پيمبر گرامى ! بگو اى مردمى كه به خود ستم نموده و به نفس خويش ‍ اسراف كرده ايد از رحمت بارى تعالى ماءيوس نشويد، خداوند تمام گناهان را مى آمرزد كه او بخشنده مهربان است .
    خلاصه عفو و بخشش حضرت حق مايه اميدوارى مردم و موجب حفظ اساس اسلام و ادامه پيروى مسلمين از تعاليم شرع مقدس است . براى آنكه جوامع بشرى به سجاياى انسانى متخلق باشند، انسان زيست كنند، و از مزاياى انسانيت برخوردار گردند بايد تشبه به كامل يابند، همانند حضرت بارى تعالى گناهكاران را مورد عفو و اغماض قرار دهند، و از انتقامجويى و درنده خويى كه مايه انحطاط و سقوط انسانيت است اجتناب نمايند و در اين باره روايات بسيارى از اولياى گرامى اسلام رسيده كه در اينجا پاره اى از آنها ذكر مى شود:
    نيكوترين صفت دنيا و آخرت
    عن النبى صلى الله عليه و آله قال : الا ادلكم على خير اخلاق الدنيا و الاخرة تصل من قطعك و تعطى من حرمك و تعفوا عمن ظلمك . (590) رسول اكرم (ص ) فرمود: آيا شما را دلالت نكنم به نيكوترين اخلاق دنيا و آخرت ؟ سپس توضيح داد: مى پيوندى به كسى كه از تو بريده ، عطا مى كنى به آن كس كه تو را محروم ساخته ، مى بخشى آن را كه به تو ظلم نموده است .
    و عنه صلى الله عليه و آله قال : خير اهل الدنيا واهل الاخرة اخلاقا من يعفو عمن ظلمه . (591)
    و نيز فرموده است : بهترين اهل دنيا و بهترين اهل آخرت از جهت اخلاق كسى است كه ظالم خود را مشمول عفو و اغماض خويشتن قرار مى دهد.
    عن على عليه السلام قال : اذا قدرت على عدوك اجعل العفو عنه شكرا للقدرة عليه . (592)
    شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2

  3. #263
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    sham1





    شكر قدرت و توانايى
    على (ع ) فرموده : وقتى بر دشمن خود تسلط يافتى عفو او را شكر قدرت و پيروزى خويشتن قرار ده .
    و عنه عليه السلام قال : قلة العفو اقبح العيوب و التسرع الى الانتقام اعظم الذنوب . (593)
    و نيز فرموده است : كمى عفو در آدمى قبيح ترين عيب است و شتابزدگى در انتقام گرفتن بزرگترين گناه .
    عفو بجا و نابجا
    ناگفته نماند كه عفو ظالم در موردى پسنديده است كه او شايسته عفو و اغماض باشد و اگر ظالم ، انسان پست و نالايقى است عفو او زيانبار خواهد بود و بر تجرى وى مى افزايد:
    عن على عليه السلام قال : العفو يفسد من الئيم بقدر اصلاحه من الكريم . (594)
    على (ع ) فرموده : فساد عفو ظالم فرومايه به مقدار صلاحى است كه از بخشيدن انسان كريم النفس عايد مى گردد.
    امام (ع ) و تقاضاى عفو
    نتيجه آنكه خداوند عفو و بخشنده است . اگر انسان با ايمان از راه مجاهده و كوشش ، اين سجيه پسنديده را ملكه خود سازد و از كسى كه به وى ظلم مى كند بگذرد و مورد عفوش قرار دهد به كامل ، يعنى ذات مقدس حق ، تشبه يافته و به يكى از مكارم اخلاق متخلق شده است .
    ائمه معصومين عليهم السلام ضمن دعاهاى خود از عفو بارى تعالى سخن مى گفتند و از پيشگاه مقدسش درخواست بخشش مى نمودند. امام سجاد (ع ) در دعاى شانزدهم صحيفه سجاديه به خداوند عرض مى كند:
    انت الذى وصفت نفسك بالرحمة فصل على محمد و آله و ارحمنى و انت الذى سميت نفسك بالعفو فاعف عنى .
    بارالها! تو نفس خود را به رحمت توصيف فرموده اى پس درود فرست بر محمد و آلش و مرا مشمول رحمت خود قرار ده ، بارالها! تو خود را به نام عفو و بخشنده خوانده اى ، از من بگذر و عفوت را شامل حالم بفرما.
    شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2

  4. #264
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    sham1







    مناجات امام صادق (ع )
    امام صادق (ع ) ضمن يكى از مناجاتهاى خود عرض مى كند:
    الهى ! لئن طالبتنى بذنبى لاطالبنك بكرمك و لئن طالبتنى بجريرتى لاطالبنك بعفوك . (595)
    بارالها! اگر گناهم را مورد مطالبه قرار دهى من كرمت را مطالبه مى كنم ، بارالها! اگر گناهم را مايه مطالبه بخوانى من عفو و گذشتت را مطالبه خواهم نمود.
    امام سجاد (ع ) در جمله دوم دعاى مكارم الاخلاق ، موضوع سخنرانى و بحث امروز، به پيشگاه خداوند عرض مى كند:
    و الى عفوك قصدت ؛بارالها! عفو تو را قصد نمودم و به اميد بخشش و اغماض به درگاهت آمده ام .
    در جمله سوم دعا عرض مى كند:
    و الى تجاوزك اشتقت ؛بارالها! به گذشت و اغماض تو اشتياق دارم .
    افراد شايسته بخشش
    در قرآن شريف ، كلمه تجاوز به معناى گذشت حضرت بارى تعالى از گناه در يك آيه آمده و خداوند تفضل و عنايت خويش را درباره گروهى شايسته و لايق چنين بيان فرموده است :
    اولئك الذين نتقبل عنهم احسن ما عملوا و نتجاوز عن سيئاتهم (596)
    اينان كسانى هستند كه به شايسته ترين وجه اعمالشان را قبول مى نماييم و از گناهشان مى گذريم .
    امام (ع ) در جمله اول دعا كه مورد بحث امروز است كلمه مغفرت را به كار برده و در جمله دوم كلمه عفو را آورده و در جمله سوم از تجاوز نام برده است . روح سخن در هر سه كلمه ، درخواست بخشش حضرت بارى تعالى است .
    شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2

  5. #265
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    sham1





    اشتياق يا تمايل شديد
    نكته شايان بحث در جمله سوم به كار گرفتن لفظ اشتياق است . فارسى زبان از كلمه شوق همان را مى فهمد كه عرب زبان درك مى كند. شوق به معناى علاقه و ميل شديد است و اين حالت روانى در افرادى يافت مى شود كه نسبت به كارى كه انجام مى دهند خيلى بيش از حد عادى مجذوب و دلبسته باشند، مثلا افراد تاجر و كاسب معمولا به درآمد مالى و به كسب و كار خود علاقه دارند ولى افرادى يافت مى شوند كه عاشق مال اند و آنچنان شيفته گردآورى ثروتند كه براى انجام يك معامله سود بخش ساعتها مى نشينند و حرف مى زنند، نه احساس گرسنگى مى كنند و نه از ادامه بحث خسته مى شوند. رغبت و شوق اينان به درآمد مالى و كسب و تجارت ، قابل مقايسه با افراد عادى نيست . كسانى كه تحصيل مى كنند بيش و كم به درس خواندن علاقه دارند و به نسبت ميل درونى ، به جلسه درس و بحث ، تمايل نشان مى دهند، اما بعضى عاشق تحصيل علمند، آنقدر به درس خواندن و تحصيل علاقه مندند كه گاهى براى خواندن يك كتاب دو ساعت روى پا مى ايستند و كتاب را تمام مى كنند و احساس خستگى نمى نمايند. علاقه و شوق افراد متدين در انجام تكاليف دينى و اداى فرايض الهى متفاوت است ، بيشتر مردم نمازگزار، اين وظيفه عبادى را انجام مى دهند اما آنطور كه بايد متوجه معبود خود نيستند و در افكار شخصى خويشتن غرق اند، اما بعضى عاشق عبادت بارى تعالى هستند، در موقع نماز، تمام وجودشان عبادت مى كند و درون و برونشان در خضوع و خشوع است ، اينان شائق عبادت و عاشق بندگى خدا هستند و در بعضى از روايات ، كيفيت عبادت ائمه معصومين عليهم السلام به گونه اى بيان شده كه حد اعلاى شوق آنان را به عبادت نشان مى دهد. رغبت و اشتياق در عبادت بارى تعالى حاكى از درجات ايمان و مراتب معنوى عبادت كننده است ، به هر نسبتى كه علاقه فرد مؤ من به عبادت و تذلل در پيشگاه الهى بيشتر باشد به همان نسبت درجه ايمان و يقين او بيشتر خواهد بود.
    عن على عليه السلام قال : الشوق شيمة الموقنين . (597)
    على (ع ) فرموده : شوق در انجام وظايف دينى ، رسم و روش اهل يقين است .
    درجات ايمان و تمايل مغفرت
    وضع روحى و تمايل معنوى مردم در عفو و بخشش بارى تعالى از گناهانشان نيز به نسبت درجات و مراتب ايمان آنان است . بعضى براى گناهان خود كه در طول زندگى مرتكب شده اند در فكر عفو الهى نيستند و بى تفاوت از كنار آنها مى گذرند، بعضى مى گويند: اگر خداوند گناهان ما را بيامرزد موجب شادى و مسرت ما خواهد شد، بعضى براى جلب عفو الهى حالت درخواست و تضرع دارند، اما كسانى كه در مرتبه عالى يقين اند پيوسته براى گناهان خود در ضمير خويش احساس ناراحتى و تشويش ‍ مى كنند و عفو خدا براى آنان بالاترين عطيه است ، علاقه شديدى دارند كه مشمول رحمت حضرت حق واقع شوند و خداوند از آنان بگذرد. امام سجاد (ع ) در جمله سوم دعاى مورد بحث امروز در زمينه گذشت حضرت بارى تعالى از ماده شوق ، كلمه اى را آورده و عرض مى كند:
    و الى تجاوزك اشتقت ؛بارالها! علاقه و ميل شديدم در اين است كه از من بگذرى و عفو و بخششت شامل حالم گردد.
    امام سجاد (ع ) در چهارمين جمله اين قطعه از دعاى مكارم الاخلاق كه آخرين قسمت بحث امروز است به پيشگاه خداوند عرض مى كند:
    و بفضلك وثقت ؛بارالها! به رحمت و تفضل تو وثوق و اطمينان دارم .
    فضل در لغت به معناى زياد بودن است و اين كلمه در موارد مختلف به معانى گوناگون به كار مى رود و در اينجا فقط راجع به فضل و رحمت بارى تعالى كه محتواى دعاى امام سجاد (ع ) است توضيح داده مى شود. درباره فضل و رحمت حضرت بارى تعالى آيات بسيارى در قرآن شريف و روايات زيادى در كتب احاديث از اولياى گرامى دين حق رسيده و مكتب اسلام ، مسلمانان را به گونه اى تربيت نموده است كه همه آنان به رحمت و فضل الهى بسيار دلبسته و اميدوارند.
    شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2

  6. #266
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    sham1






    تعهد رحمت رهايى از گناه
    و لو لا فضل الله عليكم و رحمته ما زكى منكم من احد ابدا. (598)
    اگر فضل و رحمت بارى تعالى شامل حال انسانها نمى بود احدى از پليدى و آلودگى گناهان رهايى نمى يافت .
    و اذا جاءك الذين يؤ منون بآياتنا فقل سلام عليكم كتب ربكم على نفسه الرحمة . (599)
    وقتى مؤ منين به آيات ما نزد تو مى آيند اول به آنان سلام بگو سپس اعلام نما كه خداوند نفس خود را به فضل و رحمت نسبت به بندگان خويش ‍ ملتزم و متعهد نموده است .
    حضرت زين العابدين (ع ) كه خود معلم دين و حق و مربى مسلمانان است به فضل و رحمت الهى رجاى واثق دارد و با اطمينان خاطر در مقام دعا به پيشگاه الهى عرض مى كند:
    و بفضلك وثقت ؛بارالها! به تفضل و كرمت مطمئنم .
    براى آنكه ارزش وثوق و اعتماد به خداوند هر چه بهتر و بيشتر روشن شود در پايان بحث چند جمله اى در اين باره به عرض شنوندگان محترم مى رساند. اميد است مفيد و سودمند واقع شود.
    انبيا و وثوق به خداوند
    عن محمد بن على الجواد عليهما السلام قال : الثقة بالله تعالى ثمن لكل غال و سلم الى كل عال . (600)
    امام جواد (ع ) فرمود: وثوق و اطمينان به خداوند، قيمت هر متاع عالى و گران است و نردبان بلندى است براى رسيدن به هر نقطه رفيع و عالى .
    پيمبران الهى با وثوق به خداوند، بت و بت پرستى را كه مقبول عامه بود خرافت خواندند و با آنها مبارزه كردند. حضرت ابراهيم خليل با اطمينان به خداوند، بتها را شكست و نمرود مدعى خدايى را محكوم نمود. حضرت موسى بن عمران و برادرش هارون براى دعوت فرعون ماءمور شدند فرعونى كه مردم را برده خود مى دانست و علنا مى گفت :
    انا ربكم الاعلى ؛ (601) من مالك و معبود بزرگ شما هستم .
    پيشواى عالى قدر اسلام با وثوق به خداوند توانا، دعوت توحيد و مخالفت با بت را آغاز نمود و با وجود آن همه دشمن مسلح و مجهز نهراسيد و با اطمينان خاطر به ماءموريت خويش ادامه داد و سرانجام پيروز شد، بتها را از ميان برد و پرچم توحيد را در آن منطقه وسيع به اهتزاز درآورد و دامنه دعوت آن حضرت به ساير كشورها كشيده شد. خلاصه آنكه وثوق و اعتماد به خداوند، سرمايه بزرگ مردان الهى و مربيان بشر در مبارزه با شرك و ظلم بود. اينان با اطمينان خاطر در خطرناكترين صحنه ها قدم مى گذاردند و بدون اضطراب و وحشت ماءموريت خويش را انجام مى دادند. اين همه شجاعت و صراحت نتيجه اطمينان درونى پيمبران به ذات اقدس الهى بود و هر كس واجد اين سرمايه بزرگ باشد در همه رويدادهاى خطرناك و اضطراب آميز، قوى و نيرومند خواهد بود. قرآن شريف در اين باره فرموده است :
    الا بذكر الله تطمئن القلوب ؛ (602) آگاه باشيد كه با ياد خداوند، دلها مطمئن و آرام مى شود.
    شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2

  7. #267
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    sham1







    58 - داشتن چيزيكه موجب مغفرت گردد - فاقد بودن عملى كه مايه عفو شود - نداشتن ذخيره اى در آخرت جز تفضل الهى - درخواست اعطاى رحمت
    بسم الله الرحمن الرحيم
    و ليس عندى ما يوجب لى مغفرتك ، و لا فى عملى ما استحق به عفوك ، و ما لى بعد ان حكمت على انفسى الا فضلك ، فضل على محمد و آله ، و تفضل على .
    اميد به تفضل
    امام سجاد عليه السلام در اين چند جمله از دعاى شريف مكارم الاخلاق به پيشگاه خداوند عرض مى كند: بارالها! چيزى نزد من نيست كه ايجاب مى كند تو مرا بيامرزى ، بارالها! در كارهايم عملى نيست كه مرا مستحق عفو تو نمايد، بارالها! بعد از بررسى و حكمى كه درباره خود نموده ام راهگشايى جز فضل و رحمت ترا ندارم ، پس بر محمد و آلش درود فرست و بر من تفضل فرما. به خواست خداوند توانا اين قطعه از دعاى حضرت على بن الحسين (ع ) موضوع بحث و سخنرانى امروز است . به شرحى كه در سخنرانى قبل توضيح داده شد، چهار مطلب محتواى چهار جمله دعاى امام سجاد (ع ) بود: اول وفود و ورود به مغفرت الهى ، دوم قصد عفو و بخشش بارى تعالى ، سوم اشتياق به گذشت حضرت حق ، و چهارم وثوق و اعتماد به فضل او.
    در قطعه دعاى مورد بحث امروز، ابتدا راجع به مغفرت و عفو خداوند دو جمله به پيشگاه الهى عرض نموده و سپس نتيجه مى گيرد كه فقط به فضل و رحمت خداوند اميدوار است و بس .
    براى وقوف به مطلب امام (ع ) لازم است درباره هر يك از سه جمله به قدر لازم بحث شود. در جمله اول عرض مى كند:
    و ليس عندى ما يوجب لى مغفرتك ؛ بارالها! چيزى نزد من نيست كه ايجاب كند تو مرا بيامرزى .
    ملزم نبودن خداوند به مغفرت
    اولين مطلب شايان دقت كه در اين كلام آمده و مسلمانان بايد همواره به آن توجه داشته باشند اين است كه خداوند در قرآن شريف مكرر از مغفرت گناهان سخن گفته و به مردم گناهكار وعده گذشت و غفران داده است ، اما در هيچ آيه اى از خود، سلب اراده و اختيار ننموده بلكه مغفرت خويش را وابسته به مشيت خود فرموده است و اگر در موردى گناهكار شايسته و لايق غفران نباشد اراده الهى به مغفرت او تعلق نمى گيرد و بخشوده نمى شود، خواه گناهش ظاهر و جوارحى باشد و خواه گناهش درونى و معنوى ، و اين مطلب در خلال بعضى از آيات تصريح شده است . در يك آيه فرموده :
    ان الله لا يغفر ان يشرك به و يغفر مادون ذلك لمن يشاء. (603)
    خداوند گناه كسى را كه به او شرك آورده است نمى آمرزد اما در مورد گناهان غير شرك ، مغفرت بارى تعالى شامل كسانى مى شود كه مشيت او بر غفران آنان تعلق گرفته باشد. در كنار معصيتهاى جوارحى كه آشكارا انجام مى شود مانند دروغ و تهمت ، گناهانى وجود دارد كه در ضمير مردم نهفته است ، اگر آنها را به زبان بياورند آشكار مى شود، اگر نه پنهان مى ماند، مانند راضى بودن به وقوع ظلم ، و موافقت درونى و باطنى با بقاى ظلم و ادامه ستم . شايد بعضى از مسلمانان ندانند كه رضايت پنهانى به گناه ، خود از گناهان بزرگ است . در اين باره روايات زيادى از اولياى گرامى اسلام رسيده است .
    عن على عليه السلام قال : الراضى بفعل كالداخل فيه معهم ، و على كل داخل فى باطل اثمان : اثم العمل به و اثم الرضا به . (604)
    على (ع ) فرموده : كسى كه راضى به عمل مردمانى باشد همانند شخصى است كه خود در آن عمل با آنان همكارى داشته است ، و اگر در امر باطلى راضى باشد براى چنين كسى دو گناه است : يكى گناه اصل عمل و آن ديگر گناه رضايت داشتن به آن عمل است .

    شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2

  8. #268
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    sham1





    مشيت بارى تعالى در بخشش گناه
    مغفرت و بخشش گناهان درونى اشخاص همانند گناهان برونى آنان وابسته به مشيت حضرت بارى تعالى است ، و اين مطلب نيز در قرآن شريف آمده است :
    ان تبدوا ما فى انفسكم او تحفوه يحاسبكم به الله فيعفر لمن يشاء و يعذب من يشاء. (605)
    اگر نيت بدى را كه در باطن داريد آشكار نماييد يا آنكه پنهان نگاه داريد مورد محاسبه الهى قرار مى گيريد، هر كس را كه بخواهد مى بخشد و هر كس ‍ را كه بخواهد با عذاب خود كيفر مى دهد.
    بموقع است در اينجا تذكر داده شود كه در مقابل نيتهاى بد و عذاب الهى ، نيتهاى خوب و مرضى خداوند نيز مورد محاسبه است و صاحبش از اجر و پاداش بارى تعالى برخوردار مى گردد، و اين هر دو در مورد واقعه كربلا مصداق دارد. راجع به كسانى كه در نيت ، به قتل حضرت ابى عبدالله الحسين عليه السلام راضى بوده اند در زيارت وارث چنين آمده است :
    رضاى به قتل حسين (ع )
    لعن الله امة قتلتك و لعن الله امة ظلمتك و لعن الله امة سمعت بذلك فرضيت به .
    لعن خداوند به كسانى كه ترا كشتند،لعن خداوند به كسانى كه درباره ات ستم كردند، لعن خداوند به كسانى كه قتل مظلومانه ترا شنيدند و در دل به وقوع آن رضايت دادند.
    علاقه مندى به قيام حسين (ع )
    اما كسانى كه قيام حسين (ع ) را قيام الهى و مرضى خداوند دانسته و دوستار آن حضرت و عمل مقدسش هستند در اجر و ثواب با اصحاب شهيدش ‍ شريك اند و اين سخن را جابر بن عبدالله انصارى ، موقعى كه براى زيارت قبر مقدس امام ، و قبور شهداى بزرگوارش به كربلا آمده بود به استناد حديث رسول اكرم (ص ) به عطيه گفته است . جابر پس از آنكه به شهيدان كربلا سلام نمود و به مراتب وفادارى آنان به تعاليم الهى و مجاهده در راه حق شهادت داد، چنين گفت :
    و الذى بعث محمدا صلى الله عليه و آله بالحق لقد شاركناكم فى ما دخلتم فيه . قال عطية فقلت لجابر: فكيف و لم تهبط واديا و لم تعل جبلا و لم تضرب بسيف و القوم قد فرق بين رؤ وسهم و ابدانهم و اوتمت اولادهم و ارملت الازواج . فقال لى : يا عطيه سمعت جبيبى رسول الله صلى الله عليه و آله قال : من احب عمل قوم اشرك فى عملهم و الذى بعث محمدا صلى الله عليه و آله بالحق ان نيتى و نية اصحابى على ما مضى عليه الحسين عليه السلام و اصحابه . (606)
    قسم به خدايى كه حضرت محمد (ص ) را به پيمبرى مبعوث نمود ما شريك شما هستيم در آنچه شما در آن وارد شديد. عطيه مى گويد به جابر گفتم : چگونه تو شريك اصحاب حسين (ع ) هستى با آنكه در وادى پستى فرود نيامدى و از كوهى بالا نرفتى و شمشيرى نزدى و اينان بين سر و بدنشان جدايى افتاد، اطفالشان يتيم و زنانشان بيوه شدند. جابر گفت : اى عطيه ! از حبيبم رسول خدا (ص ) شنيدم فرمود: كسى كه مردمى را دوست دارد در قيامت با آنان محشور مى شود و كسى كه عمل عمل قومى را دوست دارد در كار آنان شريك است و به حق قسم كه نيت اصحاب من بر همان راه و روشى است كه حسين (ع ) و اصحابش پيموده اند.
    خلاصه آنكه نيت خوب عبادت است و پاداش آن ثواب و اجر الهى است ، و نيت بد گناه است و اگر خداوند آن را نيامرزد عذاب و كيفر او را از پى خواهد داشت .
    شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2

  9. #269
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    sham1







    جزاى نيت بد و خوب
    عن على عليه السلام قال : و بما فى الصدور تجازى العباد. (607)
    على (ع ) فرموده : جزاى بد و خوب بندگان طبق نيتهايى است كه در دل دارند.
    از آنچه مذكور افتاد اين نتيجه به دست آمد كه خداوند در كتاب مجيد وعده مغفرت گناهان را به مردم داده است به شرط آنكه بخشش گناه بر وفق خواسته و اراده او باشد و اگر در موردى مشيت بارى تعالى به عللى كه ما نمى دانيم به عفو گناهكار تعلق نگيرد آمرزيده نمى شود، خواه گناهش ‍ ظاهرى باشد و آشكار و خواه گناهش درونى باشد و پنهان . بنابراين آمرزيدن گناه براى خداوند الزامى نيست و جمله اول دعاى امام سجاد (ع ) در قطعه موضوع بحث امروز ناظر به همين مطلب است ، او به پيشگاه بارى تعالى عرض مى كند:
    و ليس عندى ما يوجب لى مغفرتك ؛بارالها! چيزى نزد من نيست كه ايجاب كند تو مرا بيامرزى و مشمول بخشش و عفو خود قرار دهى .
    اراده خداوند به مغفرت گناهكاران مايه اميدوارى آنان است و از خطر ياءس ‍ كه منشاء بسيارى از بدبختى ها و محروميتهاست مصونشان مى دارد. تعليق مغفرت به مشيت ، سد راه غرور آنان است و نمى گذارد گناهكاران ، فكر ايمنى از عذاب الهى را بين خوف و رجا احساس مى كند و اين خود يكى از تعاليم دينى است و تمام پيروان قرآن شريف بايد همواره چنين باشند و در اين باره روايات زيادى از اولياى گرامى اسلام رسيده است .
    مؤ من و خوف و رجا
    عن ابيعبدالله عليه السلام قال : لا يكون العبد مؤ منا حتى يكون خائفا راجيا و فى حديث آخر: ارج الله تعالى رجاء لا يجرئك على معصيته و خف الله تعالى خوفا لا يؤ يسك عن رحمته . (608)
    امام صادق (ع ) فرموده : بنده خداوند به مقام ايمان نمى رسد تا آنكه واجد خوف و رجا گردد و در حديث ديگر فرموده : به خداوند اميدوار باش تا حدى كه تو را در گناه ، جرى و جسور نكند، و از خداوند بترس به اندازه اى كه تو را از رحمت او ماءيوس ننمايد.
    عن الكاظم عليه السلام قال : يا هشام ! لا يكون الرجل مؤ منا حتى يكون خائفا راجيا و لا يكون خائفا راجيا حتى يكون عاملا لما خاف و يرجو. (609)
    حضرت موسى بن جعفر عليهما السلام فرمود: اى هشام ! مرد مسلمان به مقام ايمان نمى رسد تا آنكه خائف و اميدوار باشد و به مقام خوف و رجا نايل نمى گردد تا آنكه بر وفق ترس و اميدش عمل نمايد.
    ايمنى از عذاب و ياءس از رحمت
    عن على عليه السلام قال : لا تاءمنن على خير هذه الامة عذاب الله لقوله تعالى : فلا ياءمن مكر الله الا القوم الخاسرون و لا تياسن لشر هذه الامة من روح الله لقوله تعالى : انه لا يياس من روح الله الا القوم الكافرون . (610)

    على (ع ) فرموده : براى بهترين افراد اين امت از عذاب خداوند ايمن مباشيد كه در قرآن شريف فرموده : از مكر خداوند ايمنى نداريد مگر گروه زيانكاران ، و براى بدترين فرد اين امت از رحمت خداوند ماءيوس نباشيد كه در قرآن شريف فرموده : از رحمت خداوند ماءيوس نيستند مگر گروه كفار.
    شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2

  10. #270
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    sham1






    ضرورت خوف و رجا در تمام امور
    از آنچه مذكور افتاد روشن شد كه مغفرت گناهكاران براى خداوند الزامى نيست بلكه معلق به مشيت و اراده ذات مقدس اوست و نتيجه مهم وعده مغفرت خداوند از يك طرف و تعليق آن به مشيت او از طرف ديگر آن است كه مسلمانان همواره بين خوف و رجا باشند، نه از رحمت حق ماءيوس ‍ شوند و نه خويشتن را ايمن از عذاب او بدانند و اين حالت روانى نه تنها در شاءن دين لازم و ضرورى است بلكه سعادت مردم جهان در جميع شئون زندگى وابسته به اين است كه همواره بين بيم و اميد باشند، مريض بايد به درمان خويش اميدوار باشد تا از پى طبيب و دارو برود و بايد از شدت مرض و مزمن شدن آن بترسد تا از آنچه مضر است پرهيز نمايد، كشاورز بايد اميدوار به برداشت محصول باشد و بذر خود را در زمين بيفشاند و بايد از آفتهاى گوناگون بترسد و كمال مراقبت را معمول دارد، و همچنين ساير امور مربوط به زندگى تمام انسانها بايد همواره بين خوف و رجا باشد.
    امام سجاد (ع ) در جمله دوم دعا كه موضوع بحث و سخنرانى امروز است ، به پيشگاه خداوند عرض مى كند:
    و لا فى عملى ما استحق به عفوك ؛ بارالها! در كارهايم عملى نيست كه مرا مستحق عفو و بخشش تو نمايد.
    شهادت در راه خدا و استحقاق عفو
    نمى دانيم چه اعمالى مى تواند افراد با ايمان را از استحقاق و شايستگى عفو بارى تعالى برخوردار نمايد ولى با توجه به محتواى بعضى از آيات و اخبار شايد بتوان گفت كسانى كه خالصا لوجه الله جهاد مى كنند و به منظور اعلاى كلمه حق از جان خود مى گذرند و در عرصه پيكار با دشمن كشته مى شوند بر اثر عمل مقدسى كه انجام مى دهند به استحقاق عفو الهى نايل مى گردند. خداوند در يكى از آيات قرآن شريف راجع به امر جهاد و كشته شدن در راه حق فرموده است :
    ان الله اشترى من المؤ منين انفسهم و اموالهم بان لهم الجنة يقاتلون فى سبيل الله فيقتلون و يقتلون وعدا عليه حقا فى التوراة و الانجيل و القرآن و من اوفى بعهده من الله فاستبشروا ببيعكم الذى بايعتم به و ذلك هو الفوز العظيم . (611)
    خداوند، جان و مال افراد با ايمان را به بهاى بهشت خريدارى نموده است . اينان در راه خداوند مقاتله مى كنند، از كفار مى كشند و خود نيز كشته مى شوند. اين پيمان الهى است ، عهدى است كه بحق در تورات و انجيل و قرآن وعده داده شده است و كيست كه از خداوند به عهد خود وفادارتر باشد. اى اهل ايمان ! به اين معامله شاد و مسرور باشيد و بدانيد كه اين خود، پيروزى و فوز بزرگى است .
    قال النبى صلى الله عليه و آله : ان الغزاة اذا هموا بالعز و كتب الله لهم برائة من النار. (612)
    رسول اكرم (ص ) فرموده است : وقتى مجاهدين راه حق به جنگ تصميم مى گيرند خداوند به قلم قضاى خود آزادى آنان را از آتش دوزخ ثبت مى نمايد.
    شرح و تفسير دعاي مکارم الاخلاق- جلد 2

صفحه 27 از 30 نخستنخست ... 172324252627282930 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •