╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫
صفحه 12 از 14 نخستنخست ... 2891011121314 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 111 تا 120 , از مجموع 137
  1. #111
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫




    گـر نبودی کوشش احمد تو هم می‌پرستیدی چو اجدادت صنـم
    انـدرین وادی مرو بی‌‌این دلیل لا احبّ الآفلین گو چون خلیل
    «مولوی»
    قرآن کریم، متشکل از واژگان عربی است که آنها هسته‌های زنجیره آیات را می‌سازند و آیات نیز به نوبه خود ساختمان بسته و پیوسته سوره‌ها را. اکنون پرسشی که در میان است، این است که آیا سبک و ساختار کنونی قرآنی که در دست ماست، در عهد رسول خدا(ص) و توسط ایشان شکل گرفته است و یا اسباب و عوامل دیگری در ساز و کار این موضوع سهیم بوده‌اند؟
    مناسب آن است که جهت نتیجه‌گیری از این پرسش، آن را تجزیه نموده، اجزای آن را به صورت گزینه‌ای مورد ارزیابی قرار دهیم. به عبارت دیگر، در این‌جا، ما با سه سؤال مواجهیم:
    اول آنکه، ساختار الفاظ و عبارات قرآن که هسته‌های بنای آیات را تشکیل می‌دهند، توسط چه کسی صورت پذیرفته است؟
    دوّم آنکه، ترتیب و چینش آیات و تشکیل ساختمان منسجم هرسوره چگونه و توسط چه کسی شکل گرفته است؟
    سوم آنکه، ترتیب و تنظیم جایگاه سوره‌ها به سبک موجود در مصحف، که از سوره حمد آغاز و به سوره ناس ختم می‌گردد، توسط چه کسی شکل گرفته است؟
    ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  2. تشكر

    آسیه سادات (01-12-1389)

  3. #112
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫




    نخست لازم است اشاره‌ای به مفهوم این واژه‌ها بکنیم. «آیه»، در لغت به معنای علامت، نشانه و دلالت است. این کلمه در قرآن دارای کاربردهای متعددی همچون نشانه روشن و منشأ پند و عبرت است. «وَلَقَد آتَینا مُوسی تِسعَ آیاتٍ بَینات»،(سوره اسراء، آیه ۱۰۱). «فَالیومَ نَنَجِّیکَ بِبَدَنِکَ لِتَکُونَ لِمَنْ خَلفَکَ آیهً»،(سوره یونس، آیه ۹۲). «اَتَبنُونَ بِکُلَّ رِیع آیهً تَعبَثُون»،(سوره شعراء، آیه ۱۲۸). همان‌طور که در یک اصطلاح خاص، برجملات و قطعات قرآن که مرکب از حروف و کلمات است و کوچکترین واحدهای قرآن است «آیه» اطلاق شده است. «تَلکَ آیاتُ الکِتابِ الحَکیم»،(سوره لقمان، آیه۲). این اصطلاح که ویژه آیات تشریعی و مربوط به خود قرآن است، در عصر پیامبر اکرم(ص) و ائمه‌(ع) رایج و متعارف بوده است. از «اَنس» نقل شده است که رسول خدا(ص) فرمودند: «هر کس صد آیه از قرآن را بخواند از غافلان به شمار نمی‌آید».
    بنابر رأی مشهور، نخستین آیات نازل شده، آیه‌های آغازین سوره علق است: «اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَق… ما لَم یعْلَم» و آیات آخر سوره بقره: «وَاتَّقُوا یوْماً تُرْجَعُونَ فِیه إِلَی اللّهِ ثُمَّ تُوَفّی کُلُّ نَفْسٍ ما کَسَبَتْ وَهُمْ لا یظلَمُونَ».
    ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  4. تشكر

    آسیه سادات (01-12-1389)

  5. #113
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫




    ۱ ـ تجلّی وحی الهی در قالب واژگان عربی
    همان‌گونه که پیشتر یادآوری گردید، از متن قرآن کریم صراحتاً استفاده می شود که تفصیل یابی و تفریق قرآن در قالب الفاظ معین و ترکیب جملات و آیات، وحی است از طرف خداوند و پیامبر(ص) هیچ نقشی در آن نداشته است. «وَقُرآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلی النّاسِ عَلی مُکثٍ وَنزّلناهُ تَنْزیلاً»،(سوره اسراء، آیه ۱۰۶). «اِنّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیّاً لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ. وَانّهُ فِی اُمِّ الْکِتابِ لَدَینا لَعَلی حَکیمْ».(سوره زخرف، آیه ۳ و۴)
    بدین سان، این طور نبوده است که معانی و حقایق برقلب پیامبر القا گردد و آن حضرت آنها را در قالب عبارات خویش ریخته باشد. به بیان دیگر، چنین نیست که وحی «تجربه» شده و سپس «تعبیر» انسانی به خود گرفته باشد. از همین روی، امت اسلامی به اتفاق براین عقیده‌اند که ساختار کلمات و تشکیل آیه‌های قرآن، وحی خداوند است و اساساً، قرآن بودن قرآن و اعجاز متن آن در همین است که پیام‌های والای الهی در قالب الفاظ ویژه، و ساختار و ترکیب جملات مخصوص، اعجاز قرآن را پدید آورده است به طوری که هیچ‌کس را یارای مانند سازی آن نیست. این نکته برای زبان شناسان عرب که با قرآن آشنایی دارند، به‌خوبی ملموس است که حتی سخنان و احادیث رسول خدا(ص) نیز با قرآن تمایز چشمگیری دارد.
    ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  6. تشكر

    آسیه سادات (01-12-1389)

  7. #114
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫




    ۲ ـ معماری وحی و ساختمان سوره‌ها
    «سوره» از ریشه «سُؤر» به معنی باقیمانده و بازمانده چیزی است و ممکن است منظور آن باشد که قرآن باقیمانده و مکمّل شرایع الهی است که برپیامبران پیشین نازل نشده بود و به عنوان اکمال دین و شریعت برپیامبر خاتم(ص) وحی گردید. یا از ریشه «سور» به معنی رفعت، منزلت و حصار شهر نیز آمده است. سوره‌های قرآن، مجموعه آیاتی هستند که به وسیله «بسم اللّه الرحمن الرحیم» از همدیگر جدا شده‌اند.
    کمترین شماره آیات در یک سوره، سه آیه است (سوره کوثر) و بیشترین آنها ۲۸۶ آیه (سوره بقره) است.
    اوّلین سوره کاملی که برپیامبر نازل گردید، سوره حمد و آخرین آنها سوره «نصر» است. بی‌گمان زنجیره آیات در هرسوره و ساختمان سوره‌ها و قرار دادن «بسم اللّه» در آغاز هرسوره و تعیین نام آنها توقیفی و توسط رسول خدا(ص) انجام گرفته است. جلال الدین سیوطی، موضوع یاد شده را مستند به نصوص قطعی و اتفاق دانشمندان اسلامی می‌داند.(۱) هرچند ممکن است سوره‌ها و همین‌طور آیه‌های قرآن در طول تاریخ قرآن، به حسب محتوایشان از سوی دانشمندان اسلامی نام‌های دیگری نیز یافته باشند، لیکن آن چه مسلّم است این است که متن تمام سوره‌ها در روزگار حضور رسول خدا(ص) و با نظارت ایشان نگاشته شد و در زمان حیات آن حضرت، قرآن به عنوان مصحف کامل درآمد. چنانکه احمد حنبل دانشمندِ محدثِ اهل سنت روایاتی چند در این‌باره نقل کرده که پیامبر خدا(ص) فرمود: «من ادام النظر الی المصحف متّع ببصره، آن کس که نگاه خویش برمصحف دوزد، از بینایی چشم خویش بهره‌مند خواهد گردید».
    ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  8. تشكر

    آسیه سادات (01-12-1389)

  9. #115
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫




    ۳ ـ تعیین جایگاه سوره‌ها به شیوه فعلی
    تعیین جایگاه سوره‌ها به شیوه فعلی، هرچند غالب مصادیق آن به حسب ترتیب نزول می‌باشد، اما در مصادیقی که معیار ترتیب نزول رعایت نشده است، مانند سوره‌های بزرگ آغاز قرآن، این را نیز گروهی از دانشمندان اسلامی مربوط به عصر رسول خدا(ص) و به دستور ایشان می‌دانند،(۲) و بعضی مربوط به زمان بعد از رسول خدا(ص) می‌دانند. هرچند که مصدر تقسیم و ترتیب ایشان نیز اشاره‌ای از پیامبر بوده است که فرمود: «به جای تورات هفت سوره بزرگ قرآن «سبع طوال» و به جای انجیل«مثانی» ـ سوره‌هایی که بسیار خوانده می‌شود، یعنی از هود تا نحل ـ و به جای زبور «مئین» ـ سوره‌هایی که حدود صد آیه دارد ـ را به من داده‌اند و نیز سوره‌های «مفصّلات» ـ سورهای کوتاه که مکرر با «بسم اللّه» از هم جدا می‌شود ـ و قرآن مهیمن است و علاوه برسایر کتب آسمانی به من داده شده است».(۳)
    البته پس از آنکه معلوم گشت متن سوره‌های قرآن توقیفی و توسط رسول خدا سامان یافته است، این موضوع چندان ثمره علمی و عملی ندارد که ترتیب سوره‌ها به سبک کنونی را، کار پیامبر تلقی نماییم و یا سلیقه و اجتهاد صحابه، که نشأت یافته از سخن پیامبر‌اکرم(ص) بود. گرچه برخی خواسته‌اند به ارتباط ویژه‌ای میان اختتام هرسوره و شروع سوره دیگر قائل شوند، لکن ممکن است این ارتباط و مناسبت درباره سوره‌هایی صدق کند که در آنها ترتیب نزول حفظ شده است. یا آنکه ترتیب تقریبی تقدّم سور طولانی و سپس صدگان‌ها و متوسط‌ها، تا سوره‌های کوتاه مبتنی بریک معنای مشخص و نظم آهنگ ویژه‌ای است که می‌بایست در جایگاه خاص خود تأمل گردد.
    _____________________
    ۱. ر. ک: الاتقان سیوطی ۱/۱۷۲.
    ۲. بدرالدین زرکشی، البرهان فی علوم القرآن، ۱/۲۵۶.
    ۳. مجمع البیان طبرسی، ۹/۱۴، الاتقان سیوطی ۱، نوع ۱۷.

    ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  10. تشكر

    آسیه سادات (01-12-1389)

  11. #116
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,785      تشکر : 57,597
    171,633 در 50,188 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض پاسخ : ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫





    صلوات برتر از بیست هزار سال طاعت فرشته


    وقتی كه پیامبراكرم صلی الله علیه وآله و سلم در شب معراج به آسمان چهارم رسید، فرشته ای را دید كه لوحی در پیش روی خود نهاده و در آن نگاه می كند و مانند رودی اشك از دیدگان می ریزد.

    آن ملك متوجه حضوررسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم در آسمان چهارم نشد و لذا جبرئیل با بال خود بر او زد و هنگامی كه ملك متوجه شد، بلافاصله ركاب آن حضرت را بوسید ، تعظیم و اكرام نمود و عرض كرد:

    یا رسول الله مرا معذور دارید، چرا كه نور زیادی از این لوح متصاعد بود و به همین جهت من متوجه حضور شما نشدم .

    آن حضرت فرمودند: در این لوح چه چیزی نوشته شده است؟

    ملك عرض كرد، در این لوح نوشته است:

    لا اله الا الله ، محمد رسول الله ، علی ولی الله.

    سپس ملك گفت كه من دو ركعت نماز بجا آورده ام كه بیست هزار سال طول كشیده است.
    به امر خدا پنج هزار سال در قیام و پنج هزار سال در ركوع و پنج هزار سال در سجود و پنج هزار سال درحال تشهد بودم.

    حالا ثواب این نماز را به شما هدیه می كنم به امت شما.

    حضرت باز فرمودند كه امت من احتیاج به نماز تو ندارند.
    پس بدان كه به عزت خدا هر كس از گناهكاران امت من یك بار صلوات بفرستند، ثواب آن از بیست هزار سال طاعت تو برتر است.


    منبع: آمالی صدوق، ج 3، ص 429/ لئالی الاخبار،ج3، ص 429.



    ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  12. تشكرها 2

    آسیه سادات (01-12-1389), شكوه انتظار (01-12-1389)

  13. #117
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫





    8 اقدام پیامبر برای ساختن جامعه اسلامى

    پیامبر اکرم با رفتارهای خود در زمینه های مختلف مثل زهد و ساده زیستی، در نحوه مدیریت و مشورت با افراد، در احترام به شخصیت افراد، در تشویق به کار و کسب روزی، انتقاد پذیری و نظم در کارها توانستنددر آن زمان یک جامعه اسلامی و موفق بسازند.


    1. مبارزه با ظلم

    در دوران جاهلیت با گروهى كه آنها نیز از ظلم و ستم رنج مى بردند براى دفاع از مظلومان و مقاومت در برابر ستمگران هم پیمان شد. این پیمان در خانه عبدالله بن جدعان از شخصیتهاى مهم مكه بسته شد و به نام (حلف الفضول) نامیده شد. او بعدها در دوره رسالت از آن پیمان یاد مى كرد و مى گفت : حاضر نیستم آن پیمان بشكند و اكنون نیز حاضرم در چنین پیمانى شركت كنم .(1)
    2. تنفر از بیكارى و بطالت
    از بیكارى و بطالت متنفر بود؛ مى گفت : (خدایا! از كسالت و بى نشاطى ، از سستى و تنبلى و از عجز و زبونى به تو پناه مى برم ). مسلمانان را به كار كردن تشویق مى كرد و مى گفت : (عبادت هفتاد جزء دارد و بهترین جزء آن كسب حلال ).(2)
    3. برخورد و معاشرت
    در معاشرت با مردم ، مهربان و گشاده رو بود، در سلام به همه حتى كودكان بردگان پیشى مى گرفت پاى خود را جلوى هیچ كس دراز نمى كرد و در حضور كسى تكیه نمى نمود. غالبا دو زانو مى نشست . از اصحابش تفقد مى كرد؛ اگر سه روز یكى از اصحاب را نمى دید سراغش را مى گرفت ، اگر مریض بود عیادت مى كرد و اگر گرفتارى داشت كمكش مى نمود. در مجالس ، تنها به یك فرد نگاه نمى كرد و یك فرد را طرف خطاب قرار نمى داد، بلكه نگاه هاى خود را در میان جمع تقسیم مى كرد. از این كه بنشیند و دیگران خدمت كنند تنفر داشت؛ از جا برمى خاست و در كارها شركت مى كرد. مى گفت : خداوند كراهت دارد كه بنده را ببیند كه براى خود نسبت به دیگران امتیازى قائل شده است .
    4. زهد و ساده زیستى
    زهد و ساده زیستى از اصول زندگى او بود.(3) ساده غذا مى خورد، ساده لباس ‍ مى پوشید و ساده حركت مى كرد. زیراندازش غالبا حصیر بود، بر روى زمین مى نشست ، با دست خود از بز شیر مى دوشید و بر مركب بى زین و پالان ، سوار مى شد و از این كه كسى در ركابش حركت كند به شدت جلوگیرى مى كرد.(4) قوت غالبش نان جوین و خرما بود. كفش و جامه اش را با دست خویش وصله مى كرد. در عین سادگى طرفدار فلسفه فقر نبود؛ مال و ثروت را به سود جامعه و براى صرف در راه هاى مشروع لازم مى شمرد، مى گفت :
    (نعم المال الصالح للرجل الصالح)(5)
    چه نیكوست ثروتى كه از راه مشروع به دست آید براى آدمى كه شایسته داشتن ثروت باشد و بداند چگونه صرف كند.
    و همچنین مى فرمود:
    ( نعم العون على تقوى الله الغنى)(6)
    مال و ثروت كمك خوبى است براى تقوا.
    رسول اكرم صلى الله علیه و آله(7) عنایت داشت كه در مجالس گرد و حلقه به دور هم بنشینند، مجلس بالا و پایین نداشته باشد؛ دستور مى داد و تاكید مى كرد كه هر وقت وارد مجلس مى شوید هر جا كه خالى است همانجا بنشینید، یك نقطه معین را جاى خودتان حساب نكنید و به آن نقطه فشار نیاورید؛ اگر خودش وارد مجلسى مى شد خوشش نمى آمد كه جلوى پایش بلند شوند، و گاهى اگر بلند مى شدند مانع مى شد و مردم را امر مى كرد كه قرار بگیرند و(8) مى گفتند: این، سنت اعاجم است ، سنت ایرانیهاست .
    و نیز مى فرمود: هر كس كه وارد شد، در جایى كه خالى است بنشیند، نه این كه افراد مجبور باشند جا خالى بكنند تا كسى بالا بنشیند. اسلام چنین چیزى ندارد.

    5. رهبرى و مدیریت و مشورت
    با این كه فرمایش میان اصحاب بى درنگ اجرا مى شد و آنها مكرر مى گفتند چون به تو ایمان قاطع داریم ، اگر فرمان دهى كه خود را در دریا غرق كنیم و یا در آتش بیفكنیم مى كنیم ، او هرگز به روش مستبدان ، رفتار نمى كرد. در كارهایى كه از طرف خدا دستور نرسیده بود، با اصحاب مشورت مى كرد و نظر آنها را محترم مى شمرد و از این راه به آنها شخصیت مى داد.
    على علیه السلام هم(9) مشورت مى كرد پیغمبر هم مشورت مى كرد. آنها نیازى به مشورت نداشتند ولى مشورت مى كردند براى این كه اولا دیگران یاد بگیرند و ثانیا مشورت كردن شخصیت دادن به همراهان و پیروان است .
    آن رهبرى كه مشورت نكرده ولو صد در صد هم یقین داشته باشد تصمیم مى گیرد، اتباع او چه حس مى كنند؟ مى گویند: پس معلوم مى شود ما حكم ابزار را داریم ، ابزارى بى روح و بى جان . ولى وقتى خود آنها را در جریان گذاشتید، روشن كردید و در تصمیم شریك نمودید احساس شخصیت مى كنند و در نتیجه بهتر پیروى مى كنند. ( و شاورهم فى الامر فاذا عزمت فتوكل على الله . )(10)
    قبل از تصمیم مشورت ، بعد از تصمیم قاطعیت . همین قدر كه تصمیم گرفتى ، به خدا توكل كن و كار خودت را شروع كن و از خداى متعال هم مدد بخواه .
    نرمى(11) و مهربانى پیغمبر، گذشتش ، استغفارهایش براى اصحاب و بیتابى اش براى بخشش گناه امت ، هم چنین به حساب آوردنش ، اصحاب و یاران را، طرف شور قرار دادن آنها و شخصیت دادن به آنها از علل عمده نفوذ عظیم و بى نظیر او در جمع اصحابش بود.
    6. نظم و انضباط
    نظم و انضباط بر كارهایش حكمفرما بود. اوقات خویش را تقسیم مى كرد و به این عمل توصیه مى نمود. اصحابش تحت تاثیر نفوذ او دقیقا انضباط را رعایت مى كردند. برخى تصمیمات را لازم مى شمرد آشكار نكند و نمى كرد، مبادا كه دشمن از آن آگاه گردد. یارانش تصمیماتش را بدون چون و چرا به كار مى بستند، مثلا فرمان مى داد كه آماده باشید، فردا حركت كنیم ؛ همه به طرفى كه او فرمان مى داد همراهش روانه مى شدند، بدون آنكه از مقصد نهایى آگاه باشند؛ در لحظات آخر آگاه مى شدند.
    گاه به عده اى دستور مى داد كه به طرفى حركت كنند و نامه اى به فرمانده آنها مى داد و مى گفت : بعد از چند روز كه به فلان نقطه رسیدى نامه را باز كن و دستور را اجرا كن .(12)
    7. انتقاد پذیرى و تنفر از چاپلوسی
    او گاهى با اعتراضات برخى یاران مواجه مى شد، اما بدون آنكه درشتى كند نظرشان را به آنچه خود تصمیم گرفته بود جلب و موافق مى كرد.
    از شنیدن مداحى و چاپلوسى بیزار بود، مى گفت : به چهره مداحان و چاپلوسان خاك بپاشید. (13)
    8. واجد بودن شرایط به رهبرى
    شرایط رهبرى از حس تشخیص، قاطعیت، عدم تردید و دودلى، شهامت، اقدام و بیم نداشتن از عواقب احتمالى، پیش بینى و دوراندیشى، ظرفیت تحمل انتقادات، شناخت افراد و توانایى هاى آنان و تفویض اختیارات در خور توانایى ها، نرمى در مسائل فردى و صلابت در مسائل اصولى، شخصیت دادن به پیروان و به حساب آوردن آنان و پرورش استعدادهاى عقلى و عاطفى و عملى آنها، پرهیز از استبداد و از میل به اطاعت كوركورانه، تواضع و فروتنى، سادگى و درویشى، وقار و متانت ، علاقه شدید به سازمان و تشكیلات براى شكل دادن و انتظام دادن به نیروهاى انسانى همه را در حد كمال داشت ، مى گفت : اگر سه نفر با هم مسافرت مى كنید، یك نفرتان را به عنوان رئیس و فرمانده انتخاب كنید. (14)(15)



    پی نوشت ها:
    1. وحى و نبوت ، ص 131.
    2. همان ، ص 130.
    3. همان ، صص 137 136 و هم چنین براى اطلاعات بیشتر ر.ك به : سیرى در سیره نبوى ، ص 110 صص 114 113 و بیست گفتار، ص 141.
    4. على علیه السلام هنگامى كه به سوى كوفه مى آمد، وارد شهر انبار شد كه مردمش ایرانى بودند... هنگامى كه مركب على علیه السلام به راه افتاد، آنها در جلو (ى ) مركب على ع شروع كردند به دویدن ... (على علیه السلام به آنها فرمود:) این كار، شما را در دنیا به رنج مى اندازد و در آخرت به شقاوت مى كشاند... به علاوه ، این كارها چه فایده اى به حال آن افراد دارد. نهج البلاغه ، كلمات قصار، شماره 37، (داستان راستان ، ج 2 1، شماره 9، ص 40)
    5. محجة البیضاء، ج 6 ص 44.
    6. وسائل (الشیع )، ج 12، ص 16.
    7. بیست گفتار، ص 141.
    8- حماسه حسینى ، ج ، ج 1، صص 254 253 و هم چنین براى اطلاعات بیشتر ر.ك به : داستان راستان ، ج 2 1، شماره 17، صص 70 69.
    9. سیرى در سیره نبوى ، ص 143.
    10. سوره آل عمران ، آیه 159.
    11. وحى و نبوت ، صص 139 138.
    12. مغازى و اقدى ، ج 1، صص 14 13. (گردآورنده )
    13. وحى و نبوت ، ص 139.
    14. وحى و نبوت ، صص 141 140.
    15. برگرفته از سیرى در سیره نبوى .
    ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  14. تشكر

    آسیه سادات (01-12-1389)

  15. #118
    عضو خودماني
    آسیه سادات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1388
    نوشته : 1,217      تشکر : 4,500
    1,990 در 887 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    آسیه سادات آنلاین نیست.

    اشاره پاسخ : ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫






    میلاد با سعادت پیامبر اعظم ,ختم نبوت,رحمت اللعالمین, حضرت محمد مصطفی (ص)

    وفرزند بزرگوارشان,رییس مذهب تشیع, حضرت امام جعفر صادق برهمه دوستداران آن عزیزان مبارک باد.

    ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫

    بهار همه طراوتش را مدیون یک گل است
    گل نرگس





  16. #119
    عضو خودماني
    آسیه سادات آواتار ها

    تاریخ عضویت : آبان 1388
    نوشته : 1,217      تشکر : 4,500
    1,990 در 887 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    آسیه سادات آنلاین نیست.

    اشاره پاسخ : ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫




    پیامبر (ص) از نگاه اندیشمندان غیر مسلمان



    اشاره

    در این مقاله از پنجره نگاه اندیشمندان غیر مسلمان نظری می‌افکنیم به گستره پاک و بی‌نهایت گلستان محمّدی، باشد که شمیم دلنواز آن یار و دردانه روزگار، ما را سرمست حضور مبارک خویش سازد و خوشه چین دشت گل‌های محمدی باشیم.



    گوته

    گوته، شاعر پرآوازه آلمانی پس از آشنایی با دین اسلام و پیام آور این ایین یگانه، قطعه شعری با عنوان «نغمه محمد» درباره پیامبر اعظم (ص) سرود. این قطعه شعر از زبان نزدیک‌ترین خویشان پیامبر؛ یعنی حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه3 علیها السلام گفته می‌شود. گوته در شعرش همه مراحل و مقاطع دعوت رسول اکرم(ص) و راهنمایی‌اش در میان مردم را به زبان توصیف و تشبیه و نماد می‌آورد.

    شعر گوته با محوریت معرفی شخصیت والای پیامبر از زبان دو دردانة تاریخ اسلام و تشیع روایت می‌شود. اما همان طور که این مسئله را با خواننده‌اش در میان می‌گذارد، مسیر تاریخی پیامبر و همچنین گسترش مرزهای اسلام در جهان را نیز به عنوان بخش تاریخی متن، مورد تأکید و توجه قرار می‌دهد. پایان شعر با اعتقاد و ایمان این شاعر آلمانی به معاد و جهان ازلی و همچنین یقین وی بر پیروزی رسالت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله همراه است. شاید شیفتگی و علاقه شاعر به زندگی و مذهب پیامبر است که فردی اروپایی و غربی را با آن همه تهاجم فلسفه‌های متضاد و مختلف در پیرامون خود، به مفاهیم معنوی و والای اسلام علاقه‌مند می‌سازد. اینک قسمتی از شعر "نغمه محمد" را می‌آوریم:

    «بنگر بدان چشمه

    همان که از کوهساران می‌جوشد

    چه با طراوت و شاد

    و می‌تراود به سان چشمان ستارگان آن‌گاه که می‌درخشند

    و با ورودی پیشوا گونه و راهبر

    همه چشمه‌ها را که برادر اویند

    با خویش همراه می‌سازد

    و در آن پایین اعماق درّه

    در مقدم این رود، گل‌ها می‌رویند

    و سبزه‌ها از نفسش حیات می‌یابند...».[1]

    برنارد شاو

    جرج برنارد شاو، نویسنده معروف ایرلندی درباره پیامبر اکرم (ص) می‌گوید:

    « او را باید منجی بشریت خواند. من اعتقاد دارم که اگر مردی مثل او حاکمی در عصر جدید می‌شد، برای حل مشکلاتش از صلح و دوستی استفاده می‌کرد. او عالی‌ترین مردی بود که روی زمین پا گذاشته است. او به دین دعوت کرد. یک تمدن را پایه گذاری کرد. ملتی را بنا نهاد. اخلاق را نهادینه کرد. اجتماعی زنده و قدرتمند ایجاد کرد تا آموزش‌های او را به صحنة عمل آورند و دنیای تفکر و رفتار انسانی را برای همیشه و به طور کامل منقلب کرد. نام او «محمد» است. در سال 570 بعد از میلاد، در عربستان چشم به جهان گشود. رسالت خود برای دعوت به دین راستین (اسلام) را در سال چهلم عمر خود آغاز کرد و در شصت و سومین سال عمرش با جهان وداع گفت. در مدت کوتاه 23 سال از پیامبری‌اش به پرستش خدای یگانه رهنمون شد. وی مردم را از جنگ و نزاع‌های قبیله‌ای رهانید و به اتحاد و همبستگی ملی رسانید. او در این مدت، مردم را از هرزگی و مستی به اعتدال و پرهیزکاری، از بی قانونی به زندگی نظام‌مند، و از تباهی به بالاترین معیارهای تعالی اخلاقی هدایت کرد. تاریخ بشری چنین دگرگونی کامل را از جانب یک شخص یا در مکان دیگر قبل از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله یا پس از او نشناخته است. تصور همه این عجایب باور نکردنی در طی این دو دهه نخست است».[2]

    گاندی

    ماهاتما گاندی رهبر فقید هند در کتاب «هند جدید» در مورد شخصیت محمد(ص) می‌گوید:

    «جالب است بدانید که بهترین کسی که امروزه بدون هیچ چون و چرایی، در قلب میلیون‌ها انسان جا گرفته، «محمد» است. از اینجا من متقاعد شده‌ام که این شمشیر نبود که در آن روزها مردم زیادی را تسلیم اسلام کرد. «محمد» سخت ساده زیست بود. مثل دیگر پیامبران متقی بود. به شدت امانتدار بود. از خودگذشتگی شدید نسبت به دوستان و پیروان، جسارت، بی‌باکی و توکل مطلق به خدا در رسالت شخصی، از ویژگی‌های محمد(ص) بود. قبل از این ویژگی‌ها او به هیچ وجه از شمشیر برای برداشتن سدهای جلوی راه خود استفاده نمی‌کرد».[3]

    لامارتین

    لامارتین مورخ مشهور می‌گوید:

    « اگر بزرگی هدف، کم بودن ابزار و رسیدن به نتایج شگفت‌انگیز، سه محور سنجش هوش بشری باشد، چه کسی ادعای مقایسه بزرگ مردان تاریخ کنونی را با «محمد» دارد؟ نام‌آورترین مردمان فقط ارتش، قوانین و فرمانروایی‌ها را ایجاد کرده‌اند. اگر نگوییم آنچه بنیاد نهاده‌اند، چیزی نیست، باید گفت: چیزی بیشتر از قدرت مادی که غالباً در چشم به هم زدنی فرو می‌پاشد، ایجاد نکرده‌اند.

    این مرد نه فقط ارتش ها، قوانین، فرمانروایی، مردمان و سلسله‌ها، بلکه میلیون‌ها نفر؛ یعنی یک سوم از ساکنان این جهان و حتی بیشتر از آن را حرکت داد. او پرستشگاه‌ها، خدایان، ادیان، عقاید، اندیشه‌ها و نفوس را متحوّل کرد. صبر او در پیروزی، بلند همتی او که تماماً در جهت یک عقیده بود، نه نوعی تلاش برای فرمانروایی، نمازهای بی‌نهایت او، زمزمه‌های سرّی او با خدا، مرگ او و پیروزی او بعد از مرگ، نشانه ایمانی راسخ است. محمد6یک معلم مذهبی، یک مصلح اجتماعی، یک رهبر اخلاقی معنوی، تجسم بزرگ اجرایی کردن امور، دوستی با وفا، همنشینی زیبا، شوهری علاقه‌مند و پدری با محبت بود. همه را با هم داشت. مرد دیگری در تاریخ نیست که در هر کدام از این جنبه‌های مختلف زندگی، بر او برتری یابد یا با او برابری کند. فقط آن شخصیت نوع‌دوست بود که چنین کمالات باورنکردنی را در خود جمع کرده بود».[4]

    آرمسترانگ

    خانم‌کارن‌آرمسترانگ، از صاحب‌نظران غیر مسلمان وین است. پس از یازده سپتامبر 2002 م. در مورد زندگی پیامبر اسلام، کتابی نوشت که در ردیف پرفروش‌ترین کتاب‌های سال آمریکا و اروپا قرار گرفت. انگیزه اصلی او در نوشتن کتاب مذکور، دفاع از اسلام و روشن کردن ذهن مسیحیان غربی به پیامبر اسلام بود. او در مقدمه کتابش چنین نوشته است:

    «بیشتر همّ پیامبر صرف جلوگیری از برخوردهای وحشیانه گردید؛ زیرا لغت اسلام که به معنای تسلیم بودن در برابر خداوند است، از ریشه «سلام» به معنای «صلح» گرفته شده است. محمد(ص) مرد جهاد بود، ولی یک صلح طلب واقعی هم بود؛ زیرا جان و اعتقاد نزدیک‌ترین یاران خود را در جریان صلح با مکه به گرو گذاشت تا این اتحاد بدون خونریزی به انجام رسد. او به جای خونریزی و قتل عام، در فکر مذاکره و صلح بود. آگاهی از داستان واقعی زندگی حضرت محمد(ص) در این مقطع خطرناک تاریخ بشری، لازم است و نباید اجازه داد که متعصبین خیره سر با تحریف زندگی پیامبر به نفع خود از آن استفاده کنند. انسان غربی معاصر از داستان زندگی آن حضرت، مسائل بسیار مهم‌تری را برای هدایت خود در این دنیای متغیر باید بیاموزد».[5]

    ویل دورانت:

    محمد، پیغمبری بزرگ و موحدی کامل بود که مانند نداشت و برای اصلاح بشر مبعوث شد.

    کارل ماکس:

    حقیقت انکار ناپذیر این است که محمد مبعوث شد تا رسالتی را که خلاصه رسالات سابق و مافوق آنها بود، برای عالم بیاورد.

    الکساندر دوما:

    محمد، معجزه شرق بود؛ زیرا دینش دارای آموزه‌های بزرگی بود. اخلاقش برجسته بود و رفتاری پسندیده داشت.

    آلفرد گیوم:

    محمد، یکی از عظیم‌ترین شخصیت‌های تاریخی است که در ایمان به وجود خدای یگانه غرق شده بود.

    لئو تولستوی:

    شکی نیست که محمد از مردان بزرگ و مصلحانی است که به حقیقت خدمت بزرگی به بشر کرده است.

    واشنگتن ایرونیگ:

    او سریع الانتقال و دارای حافظه قوی، دیدی بلند و استعدادی سرشار بود.

    ژان ژاک روسو:

    حضرت محمد، پیامبر اسلام، نظریه بهتری داشت و توانست سیستم سیاسی خود را به خوبی متحد سازد.[6]



    ----------------------------------- پی‌نوشت‌ها:

    [1]. محمد در اروپا، مینو صمیمی، مترجم: عباس مهرپویا، انتشارات مؤسسه اطلاعات. [2]. پیامبر اعظم(ص) در ایینه گفتار اندیشمندان غیر مسلمان، محمد کاظم جعفر زاده فیروزآبادی، مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما. [3]. ویژه‌نامه پیامبر اعظم (ص)، مؤسسه فرهنگی قدس، مهدی نصیری، ص 61. [4]. ماهنامه سیاحت غرب، ش 38، پیامبر اعظم از نگاه متفکران غربی، حسین پاشا. [5]. همان. [6]. همان. [7]. زندگی‌نامه پیامبر اسلام، کارن آرمسترانگ، مترجم: کیانوش حشمتی، انتشارات حکمت 8. پیامبر اعظم در ایینه گفتار اندیشمندان غیر مسلمان. ---------------------------------------------- منبع: مرتضی عبدالوهابی، ،کوثر، شماره 68، با تصرف و تلخیص
    ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫

    بهار همه طراوتش را مدیون یک گل است
    گل نرگس





  17. #120
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,785      تشکر : 57,597
    171,633 در 50,188 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض پاسخ : ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫





    معجزات زمان ولادت پیامبر اکرم
    امام صادق علیه السلام معجزاتی را که هنگام ولادت پیامبر اکرمآشکار شد، چنین بر می‌شمارد:

    1- ابلیس از ورود به آسمان های هفتگانه محروم شد.
    2- شیاطین دور شدند.
    3- تمامی بت ها در بتکده به صورت بر زمین افتادند.
    4- ایوان کسری شکست و چهارده کنگره‌ی آن سقوط کرد.
    5- آب دریاچه ساوه خشک شد.
    6- سرزمین خشک سماوه، آب پیدا کرد.
    7- آتشکده فارس پس از هزار سال خاموش شد.
    8- نوری از سرزمین حجاز بر آمد تا به مشرق رسید.
    9- کاهنان عرب علوم خود را فراموش کردند.
    10- سحر ساحران باطل شد.

    استحیائیل ــ یکی از فرشتگان بزرگ خدا ــ در شب تولد حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم بر کوه ابوقبیس ایستاد و با صدایی بلند گفت:
    « ای مردم مکه! به خدا و فرستاده او و نوری که با او فرو فرستاده‌ایم ایمان بیاورید.»


    منابع:

    بحارالانوار، ج15، ص257 --- امالی صدوق

    ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



صفحه 12 از 14 نخستنخست ... 2891011121314 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •