╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫
صفحه 13 از 14 نخستنخست ... 391011121314 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 121 تا 130 , از مجموع 137
  1. #121
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫








    پیامبر از نگاه یار و وصی اش

    موفقیّت پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله از نگاه حضرت على‏علیه السلام
    بهترین فرد براى تبیین موفقیت پیامبر اكرم (صلى الله علیه وآله وسلم) در مبارزه با مفاسد اجتماعى حضرت على(علیه السلام) است .




    بعد از كلام خدا، بهترین شخصیتى كه مى‏تواند در مقام تبیین موفقیّت‏هاى رسول خداصلى الله علیه وآله سخن بگوید حضرت على‏علیه السلام است. در نهج البلاغه سخنان فراوان و گهربارى از آن حضرت پیرامون این موضوع نقل شده است كه به تعدادى از آن‏ها اشاره مى‏شود.
    آن حضرت در قسمتى از خطبه قاصعه مى‏فرماید:
    1-«تأملوا أمرهم فی حال تشتتهم و تفرقهم لیالی كانت الأكاسرة و القیاصرة أربابا لهم یحتازونهم عن ریف الآفاق ...»
    ؛ در احوالات آنها روزگارى كه از هم جدا و پراكنده بودند اندیشه كنید، زمانى كه پادشاهان كسرى و قیصر بر آنان حكومت مى‏كردند، و آنها را از سرزمین‏هاى آباد، از كنارهاى دجله و فرات، و از محیط هاى سرسبز و خرم دور كردند، و به صحراهاى كم گیاه، و بى آب و علف، محل وزش بادها، و سرزمین‏هایى كه زندگى در آنجاها مشكل بود تبعید كردند، آنان را كه در مكانهاى نامناسب، مسكین و فقیر، هم نشین شتران ساختند، خانه‏هاشان پست‏ترین خانه ملتها، و سرزمین زندگى‏شان خشك‏ترین بیابان‏ها بود، نه دعوت حقى وجود داشت كه به آن روى آورند و پناهنده شوند، و نه سایه محبتى وجود داشت كه در عزت آن زندگى كنند. حالات آنان دگرگون، و قدرت آنان پراكنده، و جمعیت انبوهشان متفرق بود.
    در بلایى سخت، و در جهالتى فراگیر فرو رفته بودند دختران را زنده به گور، و بتها را پرستش مى‏كردند، و قطع رابطه با خویشاوندان، و غارت گری هاى پیاپى در میانشان رواج یافته بود. حال به نعمت‏هاى بزرگ الهى كه به هنگامه بعثت پیامبر اسلام‏صلى الله علیه وآله بر آنان فرو ریخت بنگرید، كه چگونه اطاعت آنان را با دین خود پیوند داد. و با دعوتش آنها را به وحدت رساند! چگونه نعمت‏هاى الهى بالهاى كرامت خود را بر آنان گستراند، و جویبارهاى آسایش و رفاه برایشان روان ساخت! و تمام بركات آیین حق، آنها را در بر گرفت! در میان نعمت‏ها غرق گشتند، و در خرمى زندگانى شادمان شدند، امور اجتماعى آنان در سایه قدرت و حكومت اسلام استوار شد، و در پرتو عزتى پایدار آرام گرفتند، و به حكومتى پایدار رسیدند. آن گاه آنان حاكم و زمامدار جهان شدند، و سلاطین روى زمین گردیدند، و فرمانروایى كسانى شدند كه در گذشته حاكم بودند، و قوانین الهى را بر كسانى اجرا مى‏كردند كه مجریان احكام بودند، و درگذشته كسى قدرت در هم شكستن نیروى آنان را نداشت، و هیچ كس خیال مبارزه با آنان را در سر نمى‏پروراند.
    2- «مستقره خیر مستقر و منبته أشرف منبت فی معادن الكرامة و مماهد السلامة قد صرفت نحوه أفئدة الأبرار و ...»؛ قرار گاه پیامبر صلى الله علیه وآله بهترین قرارگاه و محل پرورش و خاندان او شریف‏ترین پایگاه است در معدن بزرگوارى و گاهواره سلامت رشد كرد، دلهاى نیكوكاران شیفته او گشته، توجه دیده‏ها به سوى اوست. خدا به بركت وجود او كینه‏ها را دفع كرد و آتش دشمنى‏ها را خاموش كرد. با او میان دلها الفت و مهربانى ایجاد كرد و نزدیكانى را از هم دور ساخت.
    انسان‏هاى خوار و ذلیل و محروم در پرتو او عزت یافتند و عزیزانى خودسر ذلیل شدند. گفتار او روشنگر واقعیت‏ها و سكوت او زبانى گویا بود.

    3- «أرسله بالضیاء و قدمه فی الاصطفاء فرتق به المفاتق و ساور به المغالب و ذلل به الصعوبة و سهل به الحزونة حتى سرح الضلال عن یمین و شمال
    »؛خدا پیامبر صلى الله علیه وآله را با روشنایى اسلام فرستاد، و در گزینش، او را بر همه مقدم داشت؛ با بعثت او شكاف‏ها را پر و سلطه گران پیروز را در هم شكست، و سختی ها را آسان و ناهمواری ها را هموار فرمود تا آنكه گمراهى را از چپ و راست تار و مار كرد.
    4- «فصدع بما أمر به و بلغ رسالات ربه فلم الله به الصدع و رتق به الفتق و ألف به الشمل بین ذوی الأرحام ...؛ پیامبر اسلام‏ صلى الله علیه وآله آنچه را كه به او ابلاغ شد آشكار كرد، با پیام‏هاى پروردگارش را رساند. او شكاف‏هاى اجتماعى را به وحدت اصلاح، و فاصله‏ها را به هم پیوند داد و پس از آنكه آتش دشمنى‏ها و كینه‏هاى برافروخته در دلها راه یافته بود، میان خویشاوندان یگانگى برقرار كرد.
    5- « لقد رأیت أصحاب محمد ص فما أرى أحدا یشبههم منكم لقد كانوا یصبحون شعثا غبرا و قد باتوا سجدا و قیاما ...؛ من اصحاب محمّد صلى الله علیه وآله را دیدم، اما هیچ كدام از شما را همانند آنان نمى‏نگرم، آنها صبح مى‏كردند در حالى كه موهاى ژولیده و چهره‏هاى غبار آلوده داشتند، شب را تا به صبح در حال سجده و قیام به عبادت مى‏گذراندند، و پیشانى و گونه‏هاى صورت را در پیشگاه خدا بر خاك مى‏ساییدند، با یاد معاد چنان ناآرام بودند گویا بر روى آتش ایستاده‏اند. بر پیشانى آنها از سجده‏هاى طولانى پینه بسته بود.)چون پینه زانوهاى بزها( اگر نام خدا برده مى‏شد چنان مى‏گریستند كه گریبان‏هاى آنان‏تر مى‏شد. و چون درخت در روز تند باد مى‏لرزیدند، از كیفرى كه از آن بیم داشتند، یا براى پاداشى كه به آن امیدوار بودند.
    نتیجه آن که سخنان امیر المؤمنین در این رابطه در واقع تفسیر آیات نورانى قرآن است و لذا آن حضرت از ایجاد وحدت و تربیت انسانهاى نمونه بعنوان مهم‏ترین موقعیت‏ها نام مى‏برد .




    منبع:الگوى برتر
    شیوه مبارزه پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله با مفاسد اجتماعى/حمدرضا تویسركان
    ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. تشكر

    ظهور (01-12-1389)

  3. #122
    مدیر افتخاری
    ظهور آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 450      تشکر : 949
    1,338 در 429 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ظهور آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫




    روش‌ بت‌ پرستان‌ با محمد ( ص‌ )


    وقتى‌ مشركان‌ از راه‌ آزارها نتوانستند به‌ مقصود خود برسند از راه‌ تهديد و تطميع‌ در آمدند ، زيرا روز به‌ روز محمد ( ص‌ ) در دل‌ تمام‌ قبايل‌ و مردم‌ آن‌ ديار براى‌ خود جايى‌ باز مى‌نمود و پيروان‌ بيشترى‌ مى‌يافت‌ . مشركان‌ در آغاز تصميم‌ گرفتند دسته‌ جمعى‌ با " ابو طالب‌ " عم‌ و يگانه‌ حامى‌ پيغمبر ( ص‌ ) ملاقات‌ كنند . پس‌ از ديدار به‌ ابوطالب‌ چنين‌ گفتند : " ابو طالب‌ ، تو از نظر شرافت‌ و سن‌ بر ما برترى‌ دارى‌ .
    برادر زاده‌ تو محمد به‌ خدايان‌ ما ناسزا مى‌گويد و آيين‌ ما و پدران‌ ما را به‌ بدى‌ ياد مى‌كند و عقيده‌ ما را پست‌ و بى‌ ارزش‌ مى‌شمارد . به‌ او بگو دست‌ از كارهاى‌ خود بردارد و نسبت‌ به‌ بتهاى‌ ما سخنى‌ كه‌ توهين‌ آميز باشد نگويد . يا او را اختيار ما بگذار و حمايت‌ خود را از او بردار " .
    مشركان‌ قريش‌ وقتى‌ احساس‌ كردند كه‌ اسلام‌ كم‌ كم‌ در بين‌ مردم‌ و قبايل‌ نفوذ مى‌كند و آيات‌ قرآن‌ بر دلهاى‌ مردم‌ مى‌نشيند و آنها را تحت‌ تأثير قرار مى‌دهد بيش‌ از پيش‌ احساس‌ خطر كردند و براى‌ جلوگيرى‌ از اين‌ خطر بار ديگر و بار ديگر با ابو طالب‌ بزرگ‌ قريش‌ و سرور بنى‌ هاشم‌ ملاقات‌ كردند و هر بار ابو طالب‌ با نرمى‌ و مدارا با آنها سخن‌ گفت‌ و قول‌ داد كه‌ به‌ برادر زاده‌اش‌ پيغام‌ آنها را خواهد رساند . اما پيامبر عظيم‌ الشأن‌ اسلام‌ در پاسخ‌ به‌ عمش‌ چنين‌ فرمود : " عمو جان‌ ، به‌ خدا قسم‌ هر گاه‌ آفتاب‌ را در دست‌ راست‌ من‌ و ماه‌ را در دست‌ چپ‌ من‌ قرار دهند كه‌ دست‌ از دين‌ خدا و تبليغ‌ آن‌ بردارم‌ حاضر نمى‌شوم‌ .
    من‌ در اين‌ راه‌ يا بايد به‌ هدف‌ خود كه‌ گسترش‌ اسلام‌ است‌ برسم‌ يا جانم‌ را در اين‌ راه‌ فدا كنم‌ " . ابو طالب‌ به‌ برادرزاده‌اش‌ گفت‌ : " به‌ خدا قسم‌ دست‌ از حمايت‌ تو بر نمى‌دارم‌ . مأموريت‌ خود را به‌ پايان‌ برسان‌ " .
    سرانجام‌ فرعونيان‌ مكه‌ به‌ خيال‌ باطل‌ خود ، از در تطميع‌ در آمدند ، و پيغام‌ دادند كه‌ ما حاضريم‌ هر چه‌ محمد ( ص‌ ) بخواهد از ثروت‌ و سلطنت‌ و زنهاى‌ زيباروى‌ در اختيارش‌ قرار دهيم‌ ، بشرط اينكه‌ از دين‌ تازه‌ و بد گفتن‌ به‌ بتهاى‌ ما دست‌ بردارد.

    اما پيامبر ( ص‌ ) به‌ سخنان‌ آنها كه‌ از افكارى‌ شايسته‌ خودشان‌ سرچشمه‌ مى‌گرفت‌ اعتنايى‌ نكرد و از آنها خواست‌ كه‌ به‌ " الله‌ " ايمان‌ بياورند تا بر عرب‌ و عجم‌ سرورى‌ كنند. آنها با انديشه‌هاى‌ محدود خود نمى‌توانستند قبول‌ كنند كه‌ به‌ جاى‌ 360 بت‌ ، فقط يك‌ خدا را بپرستند . از اين‌ به‌ بعد - همانطور كه‌ گفتيم‌ - ابو جهل‌ و ديگران‌ بناى‌ آزار و اذيت‌ پيامبر مكرم‌ ( ص‌ ) و ديگر مسلمانان‌ را گذاشته‌ و آنچه‌ در توان‌ داشتند در راه‌ آزار و مسخره‌ كردن‌ پيامبر و مؤمنان‌ به‌ اسلام‌ ، بكار بردند .
    ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫



    اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم و العن اعدائهم و انصر شیعتهم

  4. تشكر

    شكوه انتظار (02-12-1389)

  5. #123
    مدیر افتخاری
    ظهور آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 450      تشکر : 949
    1,338 در 429 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    ظهور آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫




    استقامت‌ پيامبر ( ص‌ )


    با اين‌ همه‌ آزارى‌ كه‌ پيامبر (ص‌) از مردم‌ مى‌ديد مانند كوه‌ در برابر آنهاايستاده‌ بود و همه‌ جا و همه‌ وقت‌ و در هر مكانى‌ كه‌ چند تن‌ را دور يكديگر نشسته‌ مى‌ديد، درباره‌ خدا و احكام‌ اسلام‌ و قرآن‌ سخن‌ مى‌گفت‌ و با آيات‌ الهى‌ دلها را نرم‌ و به‌ سوى‌ اسلام‌ متمايل‌ مى‌ساخت‌. مى‌گفت‌ "الله‌" خداوند يگانه‌ و مالك‌ اين‌ جهان‌ و آن‌ جهان‌ است‌. تنها بايد او را عبادت‌ كرد و از او پروا داشت‌. همه‌ قدرتها از خداست‌.
    ما و شما و همه‌، دوباره‌ زنده‌ مى‌ شويم‌ و در برابر كارهاى‌ نيك‌ خود پاداش‌ خواهيم‌ داشت‌ و در برابر كارهاى‌ زشت‌ خود كيفر خواهيم‌ ديد. اى‌ مردم‌ از گناه‌، دروغ‌، تهمت‌ و دشنام‌ بپرهيزيد. قريش‌ آن‌ چنان‌ تحت‌ تأثير آيات‌ قرآنى‌ قرار گرفته‌ بودند كه‌ ناچار، براى‌ قضاوت‌ از "وليد" كه‌ داور آنها در مشكلات‌ زندگى‌ و ياور آنها در دشواريها بود، كمك‌ خواستند.
    وليد پس‌ از استماع‌ آيات‌ قرآنى‌ به‌ آنها چنين‌ گفت‌: "من‌ از محمد امروز سخنی شنيدم‌ كه‌ از جنس‌ كلام‌ انس‌ و جن‌ نيست‌. شيرينى‌ خاصى‌ دارد و زيبايى‌ مخصوصى‌، شاخسار آن‌ پر ميوه‌ و ريشه‌هاى‌ آن‌ پر بركت‌ است‌. سخنى‌ است‌ برجسته‌ و هيچ‌ سخنى‌ از آن‌ برجسته‌تر نيست‌".
    مشركان‌ وقتى‌ به‌ حلاوت‌ و جذابيت‌ كلام‌ خدا پى‌ بردند و در برابر آن‌ عاجز شدند، چاره‌ كار خود را در اين‌ ديدند كه‌ به‌ آن‌ كلام‌ آسمانى‌ تهمت‌ "سحر و جادو" بزنند، و براى‌ اينكه‌ به‌ پيامبرى‌ محمد (ص‌) ايمان‌ نياورند بناى‌ بهانه‌ گيرى‌ گذاشتند.
    مثلا از پيامبر مى‌خواستند تا خدا و فرشتگان‌ را حاضر كند! از وى‌ مى‌خواستند كاخى‌ از طلا داشته‌ باشد يا بوستانى‌ پر آب‌ و درخت‌! و نظاير اين‌ حرفها. محمد (ص‌) در پاسخ‌ آنها چنين‌ فرمود: من‌ رسولى‌ بيش‌ نيستم‌ و بدون‌ اذن‌ خدا نمى‌توانم‌ معجزه‌اى‌ بياورم‌.
    ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫



    اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم و العن اعدائهم و انصر شیعتهم

  6. تشكر

    شكوه انتظار (02-12-1389)

  7. #124
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫





    عصری که پیامبر در آن می زیست!
    پیامبر در عصر جاهلیت و قبل از بعثت سابقه درخشانی در جامعه داشتند. ایشان در آن زمان که جز عده فلیلی همه بت پرست بودند اعتنایی به بتها نداشتند و در اخلاق و منش و رفتار با خانواده و دیگران نمونه بودند و در جامعه همه به صدق و امانت داری ایشان معترف بودند.



    سوابق قبل از رسالت پیغمبر اكرم چه بوده است؟ در میان همه پیغمبران اكرم یگانه پیغمبرى است كه تاریخ كاملا مشخصى دارد...
    الف. در همه آن چهل سال قبل از بعثت، در آن محیط كه فقط و فقط محیط بت پرست بود، او هرگز بتى را سجده نكرد. البته عده قلیلى بوده اند معروف به (حنفا) كه آنها هم از سجده كردن بتها احتراز داشته اند ولى نه این كه از اول تا آخر عمرشان ، بلكه بعدا این فكر برایشان پیدا شد كه این كار، كار غلطى است و از سجده كردن بتها اعراض كردند و بعضى از آنها مسیحى شدند. اما پیغمبر اكرم در همه عمرش ، از اول كودكى تا آخر، هرگز اعتنائى به بت نكرد. این ، یكى از مشخصات ایشان است .
    ب. پیش از بعثت، براى خدیجه كه بعد به همسرى اش در آمد، یك سفر تجارتى به شام انجام داد. در آن سفر بیش از پیش لیاقت و استعداد و امانت درستكارى اش روشن شد. او در میان مردم آن چنان به درستى شهره شده بود كه لقب (محمد امین ) یافته بود و امانت ها را به او مى سپردند.(1)
    پس از بعثت نیز قریش با همه دشمنى اى كه با او پیدا كردند، باز هم امانت هاى خود را به او مى سپردند؛ از همین رو پس از هجرت به مدینه ، على علیه السلام را چند روزى بعد از خود باقى گذاشت كه امانت ها را به صاحبان اصلى برساند.
    در بسیارى(2) از كارها به عقل او اتكا مى كردند. عقل و صداقت و امانت از صفاتى بود كه پیغمبر اكرم سخت به آنها مشهور بود به طورى كه در زمان رسالت وقتى كه فرمود: آیا شما تاكنون از من سخن خلافى شنیده اید، همه گفتند: ابدا، ما تو را به صدق و امانت مى شناسیم .
    یكى از جریان هایى كه نشان دهنده عقل ایشان است ، این است كه وقتى خانه خدا را خراب كردند (دیوارهاى آن را برداشتند) تا دو مرتبه بسازند، حجرالاسود را نیز برداشتند. هنگامى كه مى خواستند دو مرتبه آن را نصب كنند، این قبیله مى گفت: من باید نصب كنم ، آن قبیله مى گفت : من باید نصب كنم ، و عن قریب بود كه زد و خورد شدیدى روى دهد. پیغمبر اكرم آمد قضیه را به شكل خیلى ساده اى حل كرد.
    پ. مسئله دیگرى كه باز در دوران قبل از رسالت ایشان هست ، مسئله احساس تاییدات الهى است .(3)
    پیغمبر اكرم بعدها در دوره رسالت ، از كودكى خودش فرمود. از جمله فرمود: من در كارهاى اینها شركت نمى كردم ... گاهى هم احساس مى كردم كه گویى یك نیروى غیبى مرا تایید مى كند. مى گوید: من هفت سالم بیشتر نبود، عبدالله بن جدعان كه یكى از اشراف مكه بود، عمارتى مى ساخت . بچه هاى مكه به عنوان كار ذوقى و كمك دادن به او مى رفتند از نقطه اى به نقطه دیگر سنگ حمل مى كردند. من هم مى رفتم همین كار را مى كردم . آنها سنگها را در دامنشان مى ریختند، دامنشان را بالا مى زدند و چون شلوار نداشتند كشف عورت مى شد. من یك دفعه تا رفتم سنگ را گذاشتم در دامنم ، مثل این كه احساس كردم كه دستى آمد و زد دامن را از دستم انداخت ، حس كردم كه من نباید این كار را بكنم ، با این كه كودكى هفت ساله بودم .(4)

    ت. پاره اى از شب، گاهى نصف، گاه ثلث و گاهى دو ثلث شب را به عبادت مى پرداخت . با این كه تمام روزش خصوصا در اوقات توقف در مدینه در تلاش بود، از وقت عبادتش نمى كاست . او آرامش كامل خویش را در عبادت و راز و نیاز با حق مى یافت . عبادتش به منظور طمع بهشت و یا ترس از جهنم نبود؛ عاشقانه و سپاسگزارانه بود. روزى یكى از همسرانش ‍ گفت : تو دیگر چرا آن همه عبادت مى كنى ؟ تو كه آمرزیده اى ! جواب داد: آیا یك بنده سپاسگزار نباشم ؟
    بسیار روزه مى گرفت . علاوه بر ماه رمضان و قسمتى از شعبان ، یك روز در میان روزه مى گرفت . دهه آخر ماه رمضان بسترش به كلى جمع مى شد و در مسجد معتكف مى گشت و یكسره به عبادت مى پرداخت ، ولى به دیگران مى گفت : كافى است در هر ماه سه روز روزه بگیرید. مى گفت : به اندازه طاقت عبادت كنید؛ بیش از ظرفیت خود بر خود تحمیل نكنید كه اثر معكوس دارد.
    با رهبانیت و انزوا و گوشه گیرى و ترك اهل و عیال مخالف بود؛ بعضى از اصحاب كه چنین تصمیمى گرفته بودند مورد انكار و ملامت قرار گرفتند. مى فرمود: بدن شما، زن و فرزند شما و یاران شما همه حقوقى بر شما دارند و مى باید آنها را رعایت كنید. (5)
    در حال انفراد، عبادت را طول مى داد؛ گاهى در حال تهجد ساعت ها سر گرم بود، اما در جماعت به اختصار مى كوشید؛ رعایت حال اضعف مامومین را لازم مى شمرد و به آن توصیه مى كرد.
    ج.در خانواده مهربان بود. نسبت به همسران خود هیچ گونه خشونتى نمى كرد، و این برخلاف خلق و خوى مكیان بود. بدزبانى برخى از همسران خویش را تحمل مى كرد تا آنجا كه دیگران از این همه تحمل رنج مى بردند. او به حسن معاشرت با زنان توصیه و تاكید مى كرد و مى گفت : همه مردم داراى خصلتهاى نیك و بد هستند؛ مرد نباید تنها جنبه هاى ناپسند همسر خویش را در نظر بگیرد و همسر خود را ترك كند؛ هرگاه از یك خصلت او ناراحت شود خصلت دیگرش مایه خشنودى اوست و این دو را باید با هم به حساب آورد.(6)
    او با فرزندان و با نوه های خود فوق العاده عطوف و مهربان بود؛ به آنها محبت مى كرد؛ آنها را روى دامن خویش مى نشاند، بر دوش خویش سوار مى كرد؛ آنها را مى بوسید و اینها همه بر خلاف خلق و خوى رایج آن زمان بود. روزى در حضور یكى از اشراف ، یكى از نوه های خویش حضرت مجتبى علیه السلام را مى بوسید؛ آن مرد گفت : من دو پسر دارم و هنوز حتى یك بار هیچ كدام از آنها را نبوسیده ام . فرمود:
    ( من لا یرحم لا یرحم.(7) ) كسى كه مهربانى نكند رحمت خدا شامل حالش نمى شود.

    نسبت به فرزندان مسلمین نیز مهربانى مى كرد. آنها را روى زانوى خویش ‍ نشانده ، دست محبت بر سر آنها مى كشید. گاه مادران ، كودكان خردسال خویش را به او مى دادند كه براى آنها دعا كند. (8)

    پی نوشت ها:
    1. وحى و نبوت ، صص 131 130.
    2. سیرى در سیره نبوى ، صص 271 270.
    3. سیرى در سیره نبوى ، صص 272 271.
    4. امیرالمؤمنین على علیه السلام در نهج البلاغه ، خطبه 234، معروف به قاصعه این مطلب را تایید مى كند و روایاتى چند از امام باقر علیه السلام نیز دال بر این مطلب است . (گرد آورنده )
    5. وحى و نبوت ، صص 136 135.
    6. وحى و نبوت ، صص 132 131.
    7. مسند احمد، ج 2، ص 228.
    8. برگرفته از سیرى در سیره نبوى.
    ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  8. #125
    کاربر عادی
    بیت الاحزان آواتار ها

    تاریخ عضویت : بهمن 1389
    نوشته : 1      تشکر : 1
    2 بار در 1 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    بیت الاحزان آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫




    هر دلی پروانه در کوی محمّد می‌شود
    عاشقی دیوانه از روی محمّد می‌شود
    در قیامت چشم و دل سوی محمّد می‌شود
    کار ما در کُنجِ ابروی محمّد می‌شود
    * * *
    هر که خواهد روز محشر خنده بر دل آورد
    یا که رمزی را برای حلِ‌ مشکل آورد
    یا که در باغِ جنّان جایی به حاصل آورد
    چاره‌ی کارش خمِ مویِ محمّد می‌شود
    * * *
    هر که می‌‌خواهد دلش پر نور و روحانی شود
    باغ روحش مملو از سبزی و ریحانی شود
    در کنارِ سفره‌ی عشّاق مهمانی شود
    درد او درمان به گیسوی محمّد می‌شود
    * * *
    هر که مجنون وار در عشق رسولش خانه کرد
    از میِ سبزِ نبوّت جرعه در پیمانه کرد
    در حریمِ عشقِ احمد مستیِ جانانه کرد
    بر خدا سوگند آهوی محمّد می‌شود

    __________________
    ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫
    اندکی صبر،فرج نزدیک است

  9. تشكرها 2


  10. #126
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol. پاسخ : ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫






    مبارزه با تعصبات نژادى و قومى

    برخلاف آنچه متاسفانه ما زياد مي بينيم و آن افتخار به قوم و نژاد است نظر اسلام هميشه برخلاف اين بوده است و برتري افراد را در تقوي بيشتر آنان مي داند و پيامبر اکرم نيز بارها بر اين مسئله تاييد داشته اند.




    به اعتراف همه مورخين، حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله در مواقع زياد اين جمله را تذكر مى داد:
    " اينها الناس كلكم لادم و ادم من تراب . لا فضل لعربى على عجمى الا بالتقوى . " (1)
    «يعنى همه شما فرزندان آدم هستيد و آدم از خاك آفريده شده است ، عرب نمى تواند بر غير عرب دعوى برترى كند مگر به پرهيزكارى .»
    پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در روايتى افتخار به اقوام گذشته را يك چيز گندناك مى خواند و مردمى را كه بدين گونه از كارهاى خود را مشغول مى كنند به (جعل) (سوسك ) تشبيه مى كند. اصل روايت چنين است :
    «آنان كه به قوميت خود تفاخر مى كنند، اين كار را رها كنند و بدانند كه آن مايه هاى افتخار، جز زغال جهنم نيستند و اگر آنان دست از اين كار نكشند، نزد خدا از جعلهايى كه كثافت را با بينى خود حمل مى كنند پست تر خواهند بود.»(2)
    پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله سلمان ايرانى و بلال حبشى را همان گونه با آغوش باز مى پذيرفت كه فى المثل ابوذر غفارى و مقداد بن اسود كندى و عمار ياسر را، و چون سلمان فارسى توانسته بود گوى سبقت را از ديگران بر بايد به شرف (سلمان منا اهل البيت )(3) نائل شد.
    رسول اكرم صلى الله عليه و آله همواره مراقبت مى كرد كه در ميان مسلمين پاى تعصباب قومى كه خواه ناخواه عكس العمل هايى در ديگران ايجاد مى كرد به ميان نيايد. در جنگ احد يك جوانى ايرانى در ميان مسلمين بود. اين جوان مسلمان ايرانى پس از آنكه ضربتى به يكى از افراد دشمن وارد آورد، از روى غرور گفت : (خذها و انا الغلام الفارسى) يعنى اين ضربت را از من تحويل بگير كه منم يك جوان ايرانى . پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله احساس كرد كه هم اكنون اين سخن تعصبات ديگران را بر خواهد انگيخت ؛ فورا به آن جوان فرمود: كه چرا نگفتى منم يك جوان انصارى ؛(4) يعنى چرا به چيزى كه به آيين و مسلكت مربوط است افتخار نكردى و پاى تفاخر قومى و نژادى را به ميان كشيدى ؟
    در جاى ديگر پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:
    « عربيت پدر كسى به شمار نمى رود و فقط به زبان گويايى است . آن كه عملش نتواند او را به جايى برساند، حسب و نسبش هم او را به جايى نخواهد رساند.»(5)
    در روضه كافى مى نويسد: روزى سلمان فارسى در مسجد پيغمبر نشسته بود. عده اى از اكابر اصحاب نيز حاضر بودند. سخن از اصل و نسب به ميان آمد. هر كسى درباره اصل و نسب خود چيزى مى گفت و آن را بالا مى برد. نوبت به سلمان رسيد. به او گفتند: تو از اصل و نسب خودت بگو. اين مرد فرزانه تعليم يافته و تربيت شده اسلامى به جاى اين كه از اصل و نسب و افتخارات نژادى سخن به ميان آورد، گفت :" انا سلمان بن عبدالله " من نامم سلمان است و فرزند يكى از بندگان خدا هستم ، " كنت ضالا فهدانى الله عزوجل بمحد " گمراه بودم و خداوند به وسيله محمد مرا راهنمايى كرد،" و كنت عائلا فاغنانى الله بمحمد " فقير بودم و خداوند به وسيله محمد مرا بى نياز كرد، " و كنت مملوكا فاعتقنى الله بمحمد " برده بودم و خداوند به وسيله محمد مرا آزاد كرد. اين است اصل و نسب و حسب من .

    در اين بين ، رسول خدا صلى الله عليه و آله وارد شد و سلمان گزارش ‍ جريان را به عرض آن حضرت رساند. رسول اكرم صلى الله عليه و آله رو كرد به آن جماعت كه همه از قريش بودند و فرمود: «اى گروه قريش، خون يعنى چه؟ نژادى يعنى چه؟ نسب افتخار آميز هر كس دين اوست، مردانگى هر كس عبارت است از خلق و خوى و شخصيت و كاراكتر او، اصل و ريشه هر كس عبارت است از عقل و فهم و ادراك او.»
    چه ريشه و اصل نژادى ، بالاتر از عقل ؟! يعنى به جاى افتخار به استخوانهاى پوسيده گنديده ، به دين و اخلاق و عقل و فهم و ادراك خود افتخار كنيد. راستى ، بينديشيد ببينيد سخنى عالى تر و منطقى تر از اين مى توان ادا كرد؟!
    تاكيدات رسول اكرم صلى الله عليه و آله درباره بى اساس بودن تعصبات قومى و نژادى اثر عميقى در قلوب مسلمانان بالاخص مسلمانان غير عرب گذاشت. به همين دليل ، هميشه مسلمانان (اعم از عرب و غير عرب ) اسلام را از خود مى دانستند نه بيگانه و اجنبى ، و به همين جهت مظالم و تعصبات نژادى و تبعيضات خلفاى اموى نتوانست مسلمانان غير عرب را به اسلام بدبين كند؛ همه مى دانستند حساب اسلام از كارهاى خلفا جداست و اعتراض آنها بر دستگاه خلافت هميشه بر اين اساس بود كه چرا به قوانين اسلامى عمل نمى شود.(7)

    پي نوشت ها:
    1. تحف العقول ، ص 34 و سيره ابن هشام ، ج 2، ص 414.
    2. سنن ابى داود، ج 2، ص 624.
    3. سفينة البحار، ماده ((سلم )) (؛ بحار الانوار، ج 10، ص 123 و ج 11، ص 148.)
    4. سنن ابى داود، ج 2، ص 625
    5. بحار الانوار، ج 21، ص 137.
    6. روضه كافى ، ج 8، روايت 203.
    7.برگرفته از مجموعه آثار، ج 14، صص 75 73.
    ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  11. #127
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,754      تشکر : 57,559
    171,615 در 50,178 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫






    حضرت محمد در آینه قرآن و اهل بیت

    قرآن و اهل بیت (ثقلین) دو آینه گرانبهایی هستند که می توان از آن دو سیمای نورانی حضرت محمد (ص) را به بهترین شکل، به نظاره ایستاد.

    قرآنی که در وصف نبی اکرم (ص) می فرماید: تو بر خلق عظیم هستی و یا اهل بیتی که در توصیف سیمای حضرت محمد (ص) می فرمایند: در جنگ ها هر وقت کار بر ما مشکل می شد، به رسول الله پناه می بردیم.(فرمایش حضرت علی علیه السلام)

    این فرمایش شخصی است که خود از پهلوانان عرب بود و شجاعتش زبانزد خاص و عام بود.



    ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫
    ویرایش توسط فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* : 02-12-1389 در ساعت 20:05
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  12. #128
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫




    پیام پیامبر به دختران امروز

    پیامبر اسلام همچون همه انبیاء با دو هدف، هدایت مردم را آغاز و دنبال کرد:
    ۱. آشنا ساختن مردم با معارف الهی.
    ۲. کامل کردن عقاید و اخلاق جامعه.
    یعنی تعلیم کتاب و حکمت از یک سو، و تزکیه نفوس مردم از سوی دیگر؛ آن گونه که قرآن می¬فرماید: )یعلّمهم الکتاب و الحکمه و یزکیهم.( از این رو، می¬توان رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله را اینگونه بیان داشت که:
    او برای تعلیم و تربیت و تزکیه آمد تا در بخش جامعه را به علوم الهی و صحیح رهنمون سازد و در بخش عملی، مردم را به طهارت روح برساند. مخاطب چنین حرکت هدایت بخش، جان انسان خواهد بود نه بدن او. از این رو، زن و مرد هر دو همسان هم، مخاطب «پیام پیامبر» خواهند بود.
    محور تعلیم و تعلّم جان آدمی است نه بدن و نه مجموع جان و بدن. آنکه عالم می¬شود، روح است و روح، نه مذکّر و نه مونّث است. پس، آنچه که به کمال آدمی باز می‌گردد؛ همچون: مسائل علمی، اعتقادی و اخلاقی، در آن میان مرد و زن تفاوتی نیست. امَا چون از مسائل اجرائی و تقسیم کار سخن به میان می¬اید، به دلیل خصوصیات طبیعی و بدنی هر یک، وظایف مشترک و مختص وجود دارد؛ لیکن تفاوت وظایف، نقشی در میزان تکامل آن دو نخواهد داشت.
    زن همچون مرد، تکامل پذیر است و قرآن هر گاه از ارزش¬های والای انسانی سخن می¬گوید، از «زنان» همسان مردان یاد می¬کند بدان حد که هر دو می¬توانند به مقامات انسانی و معنوی دست یابند. و مقاماتی همچون: اسلام، ایمان، طاعت، راستگویی، شکیبایی، خداترسی، روزه¬داری، خویشتن داری و یاد خدا، برای هر زنی قابل دست یابی است. طبیعی است که عمل صالح او نیز همچون مرد، پیامد و ره آوردی این دنیوی و اخروی خواهد داشت :
    ) من عمل صالحاً من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینّه حیاه طیبه و لنجزینّهم اجرهم باحسن ما کانوا یعملون(؛[۱] هر مرد و زن که کاری نیکو انجام دهند، اگر ایمان آورده باشند، زندگی خوش و پاکیزه¬ای به او خواهیم داد و پاداشی بهتر از کردارشان.
    با این مقدمه به طرح «پیام پیامبر به دختران مسلمان»، در چند محور ذیل می‌پردازیم:
    بر دختر بودن خود ببالید.
    وقتی باور غالب جامعه، «زن» را مایه عار می¬دانست و از «دختر» نفرت داشت و حتی آن را زنده به گور می¬ساخت؛ در چنین محیطی، «اسلام» جایگاه انسانی زن را احیاء کرده و او را ریحانه؛ یعنی شاخه گلی ظریف می¬نامد. یکی از ارمغان¬های زیبای پیامبر، شخصیت دادن به دختر و زن می¬باشد. بدان حد که پیامبر صلی الله علیه و آله می¬فرمود :
    ـ دختران، خجسته¬اند و دوست داشتنی.
    ـ بهترین فرزندان شما، دخترانتان می‌باشند.
    ـ از خوش قدمی زن، این است که نخستین فرزندش دختر باشد.
    ـ دختر خوب، فرزندی است مهربان، مددکار، مونس، با برکت و دور کننده حسرت.
    ـ کسی که دختر دارد، مشمول نصرت و مدد و برکت و آمرزش خدا خواهد بود.
    ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین









  13. #129
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫




    چون به نبی خاتم بشارت دختر می¬دادند، می‌فرمود: گلی است که خدا، روزیش می‌دهد و تامین او با خداست.
    بر خود ببالید و از آن دسته دخترانی باشید که پیامبر درباره ایشان فرمود:
    چه خوب فرزندانی ¬اند دختران محجوب!
    از فرصت¬ها سود جویید.
    فرصت جوانی، یک غنیمت زودگذر است. پس تو را هر لحظه مرگ و رجعتیست. مصطفی فرمود: دنیا ساعتیست.
    زندگی کوتاه‌تر از آن است که دست کم گرفته شود. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله می فرمود :
    در قیامت برای هر روز از ایام عمر بندگان، ۲۴ پرونده به تعداد ساعت های شبانه روز، گشوده می¬شود؛
    (بنده) پرونده‌ای را پر از روشنی و سرور می‌یابد و از دیدنش چنان شادی و فرح به وی دست می دهد که اگر بر دوزخیان تقسیم شود، احساس کردن رنج آتش را از آنان باز می دارد، و این ساعتی است که پروردگارش را در آن اطاعت کرده است.
    سپس پرونده‌ای دیگر گشوده می‌شود و (بنده) آن را تاریک، بدبو و ترس آور می¬بیند و از مشاهده¬اش چنان بی تابی و ترس به وی دست می دهد که اگر بر بهشتیان تقسیم گردد، خوشی را از آنان باز ستاند، و این لحظه‌ای است که پروردگارش را در آن نافرمانی کرده است.
    سپس پرونده‌ای دیگر برایش گشوده می‌شود و آن را تهی می‌بیند، نه چیزی در آن است که او را شادمان کند و نه چیزی که ناراحتش سازد، و این ساعتی است که خوابیده و یا به کارهای مباح دنیایی سرگرم بوده است؛ آنگاه به جهت از دست دادن این لحظه ها، احساس حسرت و تأسف به وی دست می دهد؛ چرا که می‌توانست آن را از نیکی‌های بی‌شمار پر سازد. و این سخن خداوند « آن(روز)، روز حسرت خوردن است.» بدین نکته اشاره دارد.
    لحظات زندگی را جدّی بگیرید و فرصت جوانی را دریابید؛ «جوانی» یک نسیم رحمت است.آن گونه که پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمود :
    «انّ لربّکم فی‌ایام دهرکم نفحات ألا فتعرضوا لها؛ در ایام زندگیتان نسیم‌های رحمتی می‌‌ورزد مراقب باشید خود را در معرض آن قرار دهید.»
    حیا را پاس دارید.
    «حیا» سرچشمه همه زیبایی¬هاست و در فقدان حیا، هیچ کار زیبایی انجام نمی¬شود و هیچ کار زشتی ترک نمی¬شود.پیامبر صلی الله علیه و آله می‌فرمود:
    «الاسلام عریان فلباسه الحیاء؛ اسلام، عریان است و حیا، لباس آن است.»
    حیا همان دگرگونی حال و انکسار و دوری گزینی از کار زشت است؛ به خصوص آنکه انسان احساس کند که ناظری او را می‌بیند. و آگاهی و نظارت خداوند، عامل برانگیختن حیا است. رسول خدا۹ فرمود : «فاستحیوا الیوم أن یطَّلع الله علی شیء من أمرکم؛ شرم کنید امروز از اینکه خداوند از تمام امور شما، مطلع است.»
    بزرگترین سرمایه دختر و زن مسلمان «حیا» است که ثمره آن، مهار شهوت و تضمین عفّت او خواهد بود.
    درنگ در نوع برخورد موسی۷ با دختر شعیب۷ و شیوه راه رفتن این دختر که با حیا آمیخته بود، نیز برای شما الهام بخش است.
    پوشش مناسب را انتخاب کنید.
    ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین










  14. #130
    مدیرارشدانجمن مهارتهای زندگی
    محب فاطمه آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 9,293      تشکر : 2,655
    6,967 در 3,863 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب فاطمه آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫




    پیامبر اسلام بر پوشش زن در مقابل نامحرم و دوری از جلوه گری و خود نمایی اصرار می ورزید و قرآن، همپای توصیه به مردان در دوری از چشم چرانی و رعایت پوشش بدن از نامحرم، به زنان نیز توصیه می کند که دیدگان خود را فرو خوابانند و عفّت پیشه کنند. به دو ایه ذیل دقت کنید:
    ۱. «ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو: پوشش های بلند (جلباب) خود را بر خویش فرو افکنند».
    ۲. «به زنان مؤمن بگو: دیدگان خود را فرو خوابانند و عفّت پیشه ساخته، دامن خود ر از بیگانگان بپوشانند و زیور خویش را جز برای شوهران و سایر محارم، آشکار نکنند مگر آنچه پیدا است، و روسری‌های (خُمُر) خویش را به گریبان ها اندازند تا سر و گردن و سینه و گوش‌ها پوشیده باشد، و پاهایشان را به زمین نکوبند تا آنچه از زینت پنهان می‌کنند، معلوم شود».
    درباره این دو ایه ، به چند نکته توجه کنید:
    الف) جلباب، پوششی چادر مانند، گشاد و پارچه‌ای است و با روسری کوچک و خمار متفاوت است. جلباب همچون مقنعه ها و روسری های بزرگ، سر و همه بدن را می‌پوشانیده است.
    و خداوند در ایه نخست با بیان «جلباب»، به پوشاندن سر و گردن و بدن زنان اشاره دارد.
    ب) خُمُر، جمع خِمار و به معنای روسری و سر پوش است و خداوند در ایه دوم از دختران و زنان مؤمن خواسته است که به وسیله خمار، سینه و گریبان (جَیب) خود را بپوشانند. مرحوم طبرسی درباره این ایه می‌نویسد : زنان مدینه،اطراف روسری‌های خود را به پشت سر می‌انداختند و سینه، گردن و گوش‌های آنان آشکار می‌شد. بر اساس این ایه، موظف شدند اطراف روسری خود را به گریبان‌ها بیندازند تا این مواضع نیز مستور باشد.
    ابن عباس نیز درباره تفسیر این ایه می‌گوید : یعنی زن، مو، سینه، دور گردن و زیر گلوی خود را بپوشاند.
    ج) قرآن در پاسخ به ضرورت پوشش نیز چنین می فرماید که: )ذلک أدنی أن یعرفن فلا یؤذَین(؛ بدین وسیله شناخته می شوند (که دارای اصالت خانوادگی اند) پس با آزار و تعقیب (هوسرانان) رو به رو نمی‌شوند.
    د) پیامبر به اسماء فرمود :« اسماء! وقتی زن بالغ شد، شایسته نیست که (در برابر نامحرم) جز صورت و دست‌هایش دیده شوند».
    ه) پوشش اسلامی به معنای زندانی کردن و قرار دادن شما پشت پرده و در نتیجه، عدم مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی نیست بلکه «پوشش» بدان معناست که شما به عنوان دختر و زنان مومن در معاشرت با مردان، بدن خود را بپوشانید و به جلوه¬گری و خودنمایی نپردازید و مشارکتتان در فعالیت¬ها، بر اصول انسانی و اسلامی استوار باشد.
    و. بسیاری از جامعه¬شناسان، حجاب زن را مقتضای طبیعی جامعه بشری معرفی کرده‌اند. مونتسکیو می¬نویسد:
    «قوانین طبیعت حکم می¬کند زن خوددار باشد؛ زیرا مرد، با تهوّر آفریده شده است و زن، نیروی خودداری بیش¬تری دارد. بنابراین، تضادّ بین آنها را می¬توان با «حجاب» از بین برد و بر اساس همین اصل، تمام ملل جهان معتقدند که زنان باید حیا و حجاب داشته باشند».
    همواره دانش بجویید
    همواره با دانش و علم مأنوس باشید؛ زیرا «خداوند درجه آنان که ایمان آوردند و آنان که از علم بهره¬مند شدند، بالا می¬برد». هیچ وقت از یاد گیری و دانش آموزی خسته نشوید و به فکر فارغ التحصیلی نیفتید. این توصیه پیامبر صلی الله علیه و آله را همواره به یاد داشته باشید که می¬فرمود:
    «چهار چیز است که هر باهوش و خردمندی باید به آن پایبند باشد؛ شنیدن دانش ، حفظ کردن، نشردادن و عمل به دانش.»
    هر ظرفی وقتی چیزی در آن می¬گذارند، گنجایش خود را از دست می¬دهد مگر ظرف دانش که با افزودن آن، گنجایشش بیش¬تر می¬شود.
    پیامبر صلی الله علیه و آله می¬فرمود: «زنان انصار، خوب زنانی هستند! شرم، مانع فقاهت آنان در دین نمی¬شود.»
    بهترین مطالبی که شایسته است جوانان یاد بگیرند، چیزهایی است که در بزرگسالی مورد نیازشان باشد و بتوانند در زندگی اجتماعی از آموخته¬های دوران جوانی خود، استفاده نمایند.
    قدردان والدین خود باشید
    در خوبی کردن، کرنش و فروتنی به پدر و مادر خود، کوتاهی نکنید؛ خوشا به حال کسی که پدر و مادرش را نیکی کند!
    شخصی درباره دوست داشتنی¬ترین کار از پیامبر سؤال کرد و آن حضرت نخست به «گزاردن نماز اوّل وقت» اشاره فرمود و آنگاه از «نیکویی به پدر و مادر » یاد کرد.
    روزی خواهر رضاعی رسول اکرم صلی الله علیه و آله به نزد آن حضرت آمد؛ وقتی به او نگریست، از او شادمان گشت و ملحفه¬اش را گسترد و او را بر آن نشاند. سپس روی کرد و با او سخن گفت و به صورتش خندید. آنگاه خواهراش برخاست و رفت و برادراش آمد. رسول خدا۹ چنین احترامی به او نکرد. لذا به حضورش عرض شد: ای رسول خدا ! با خواهرش رفتاری کردی که با او در حالی که مرد است، چنین نکردی!؟ فرمود:
    «چون او نسبت به پدر و مادرش نیکوکارتر از برادرش بود.»
    این نکته نیر قابل توجه است:
    شخصی به حضور پیامبر صلی الله علیه و آله رسید و پیرامون نیکی به پدر و مادر از آن حضرت پرسش نمود، فرمود:
    «به مادر نیکی کن، به مادر نیکی کن، به مادر نیکی کن.»
    و یک بار فرمود : «به پدرت نیز نیکی کن.»
    پیامبر صلی الله علیه و آله پیش از آنکه نیکی کردن به پدر را ذکر کند، با مادر آغاز نمود.
    و شما ای دختران پیامبر! همواره به ارزیابی خود بپردازید، پیش از آنکه مورد نقد دیگران قرار گیرید، و پیام رسول مهربانی را پاس بدارید.
    والسلام


    ╫►*♥*◄╫ويژه نامه ميلاد فرخنده پيامبراعظم و گراميداشت هفته وحدت╫►*♥*◄╫
    یقین که آتش دوزخ حرام گردیده

    به جسم آنکه بود یار آشنای حسین



    برای بخشش کوه گناه یک راه است

    بریز قطره ی اشکی تو در عزای حسین










صفحه 13 از 14 نخستنخست ... 391011121314 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •