(¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) *~.*._.*.~*.•´¯) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) *~.*._.*.~*.•´¯)
صفحه 5 از 7 نخستنخست 1234567 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 61
  1. #41
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) *~.*._.*.~*.•´¯)




    رابطه خط ثلث و كتيبه نگارى

    هر چند نوشتن تمام خطوط در كتيبه‏ها ممكن است و كم و بيش نيز در بين كتيبه‏هاى موجود تمام خطوط يافت مى‏شود، ولى خط ثلث در كار كتيبه‏نگارى از زمانهاى قديم تاكنون بيشتر رواج داشته و اين امر علل مختلفى دارد: اول اينكه خط ثلث‏با كاشيكارى و طرحهاى نقاشى و رنگها هم آهنگى خاصى پيدا مى‏كند، كه خطوط ديگر به پاى آن نمى‏رسد و علت ديگر اين است كه خط ثلث درشت اندام و با حركات مختلف است و از فاصله دور چشم‏گيرتر و باشكوه‏تر به نظر مى‏رسد. علاوه بر اينكه بعضى از خوشنويسان معتقدند كه خط ثلث‏با روح معنوى و عرفانى قرآن و روايات سازگارى بيشترى دارد.
    همه كتيبه‏ها داراى ارزش هنرى يكسانى نمى‏باشند; زيرا همه آنها به دست استادكاران تهيه نمى‏شود و همه كتيبه‏نگاران هم پايبند به اجراى قواعد هنرى نمى‏باشند، چه بسا بعضى از آنها كه در اين كار كمترين مهارتى هم ندارند و در اين فن بسيار ضعيف مى‏باشند. از اين نوع كتيبه‏ها كه بگذريم، نوبت‏به كتيبه‏هايى مى‏رسد كه توسط اساتيد بزرگ نوشته شده و انصاف اين است كه در مورد اين آثار بسيار كم تحقيق شده، حتى بسيارى از اهميت اين موضوع نيز غافلند.
    بطور خلاصه بايد بگوييم پيشينه تاريخ هنر خوشنويسى داراى اهميت‏خاصى است و تحقيق در اين زمينه آثار گذشتگان و كسانى كه در تكامل آن هنر نقشى داشته‏اند، در حقيقت تلاش براى حفظ و احياى آثارى است كه به عنوان پشتوانه اين هنر اصيل در عصر حاضر داراى اهميت زيادى مى‏باشد.
    (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) *~.*._.*.~*.•´¯)

  2. تشكرها 2


  3. #42
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) *~.*._.*.~*.•´¯)




    عهد صفوى و اوج هنر كتيبه نويسى

    كتيبه نگارى در همه دورانهاى تاريخى بوده و در شهرهاى مهم ايران كتيبه‏هايى حتى از دورانهاى سلجوقيان و تيموريان وجود دارد، تا آنجا كه بايسنقر ميرزا فرزند شاهرخ خود از بهترين خوشنويسان و هنرمندان زمان خويش بوده و در خط ثلث و محقق مهارت زياد داشته (6) و كتيبه پيش طاق مسجد گوهرشاد مشهد به خط ثلث اوست، كه در سن 20 سالگى نوشته است. (7)
    ولى از مقايسه كتيبه‏هاى دوره‏هاى مختلف معلوم مى‏گردد كه اين هنر در عصر صفويه به اوج شكوفايى و ترقى خود رسيده بطورى كه كتيبه‏هاى اين دوران در واقع نمونه‏هاى كامل و سرمشق‏هاى عالى و ممتازى است‏براى كتيبه‏نگاران دوره‏هاى بعد كه تا امروز از آنها پيروى مى‏شود و بسيار خوشنويسان معاصر نيز از آنها الهام مى‏گيرند.
    در آن دوران ده‏ها كتيبه‏نويس چيره‏دست وجود داشته‏اند كه از مشهورترين آنها عليرضا عباسى و محمد رضا امامى مى‏باشند، كه آثار آنها معمولا در اصفهان ديده مى‏شود; زيرا گذشته از اينكه اصفهان در عصر صفويه پايتخت‏بوده، مردم اصفهان نيز خود دوستدار هنر و هنرمند بوده‏اند.
    يكى از آثار زيباى محمد رضا امامى كتيبه‏اى به خط او كه در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در رواقى كه امروزه به مسجد امام خمينى رحمه الله شهرت دارد، قرار گرفته است. اين رواق كوچك كه به صورت يك 12 ضلعى ساخته شده، در حقيقت مقبره و آرامگاه شاه عباس دوم است; زيرا شاه عباس دوم در وسط اين رواق مدفون است و شايد به همين لت‏باشد كه در ساخت اين رواق دقت فراوانى شده است و در كتب تاريخى اين كتيبه مشهور است‏به كتيبه مقبره شاه عباس ثانى.
    اين كتيبه كه كل سوره مباركه جمعه را در بردارد، به خط ثلث تحرير شده و زمينه آن نيز سنگ مرمر مى‏باشد. همچنين اين اثر همراه با نام و امضاى هنرمند آن مى‏باشد كه در آخر كتيبه چنين نوشته شده: كتبه محمد رضا الامامى. همچنانكه گفته شد، اكثر كتيبه‏هايى كه به خط محمد رضا امامى نوشته شده، در اصفهان (8) است و در شهر قم از خطوط او همين يك نمونه وجود دارد. با توجه به اين نكته است كه مى‏توان گفت اين اثر داراى ارزشى مضاعف مى‏باشد.
    (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) *~.*._.*.~*.•´¯)

  4. تشكر

    ظهور (28-07-1388)

  5. #43
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) *~.*._.*.~*.•´¯)




    قرن سيزدهم هجرى دوران شكوفايى خط نستعليق

    قرن سيزدهم هجرى را بايد دوران اوج و شكوفايى خط نستعليق دانست; زيرا در اين زمان بود كه هنر خط بالاخص خط نستعليق به سرحد كمال رسيد. همچنين در اين دوران ستارگان درخشانى در آسمان خط نستعليق طلوع كردند و با زحمات آنها خط نستعليق به صورت گسترده رواج يافت و نسل به نسل به هنرمندان بعدى انتقال يافت و بسيارى از هنرمندان متاخر نيز كار آنها را الگوى خود قرار داده و در حقيقت‏خود را دنباله‏روى آنها مى‏دانند. هنگامى كه به كتب تراجم اهل هنر رجوع مى‏كنيم، مى‏بينيم مهمترين آثار نستعليق توسط خوشنويسان اين دوره پديد آمده كه مهمترين آن اساتيد عبارتند از: ميرزا محمد رضا كلهر (9) و ميرزا غلام رضا اصفهانى. (10)
    در كنار اين دو خوشنويس بزرگ در اين دوره، ده‏ها نستعليق نويس بزرگ ديگر نيز مى‏زيسته‏اند كه به خاطر عظمت هنرى ميرزاى كلهر و ميرزا غلام رضا، هنرشان تحت الشعاع قرار گرفت و كمتر نامى از آنها به ميان مى‏آيد، با اينكه آنها نيز داراى جايگاه بلندى در هنر خوشنويسى بوده‏اند. اشخاصى مثل ميرزا كاظم تهرانى، ميرزا عمو، مير سيد على تهرانى، مير حسين خوشنويس باشى و بالاخره مرحوم ميرزا آقا زنجانى.
    مورخين نوشته‏اند او اهل زنجان بوده، ولى در تهران سكونت داشته است. در تاريخ و احوال خوشنويسان آمده وى با ميرزا على اصغر خان امين السلطان مشهور به اتابك ارتباط نزديكى داشته تا آن حد كه خود امين السلطان، برادر و خانواده‏اش در محضر او به فراگيرى خوشنويسى مى‏پرداختند.
    امين السلطان (11) در قم و مشهد در كنار مرقد مطهر حضرت امام رضا عليه السلام و حضرت معصومه(س) عمارتهايى را بنا كرده كه هنوز پابرجاست و از آن جهت كه در بين خوشنويسان آن دوران با ميرزا آقا ارتباط زيادى داشته، نوشتن كتيبه‏هاى اين دو عمارت بزرگ را به او محول كرده است.
    نكته‏اى كه در مورد خط ميرزا آقا قابل توجه است، اين مى‏باشد كه هر چند او در كتابت و مشق نيز از مهارت زيادى برخوردار بوده، ولى در كتيبه‏نگارى دست قوى‏ترى داشته و به گفته بعضى از اساتيد معاصر كتيبه‏هاى ميرزا آقا در صحن مطهر حضرت معصومه(س) در نوع خود كم نظيرند.
    اين هنرمند بزرگ كه ظاهرا هم عصر ميرزا غلامرضا اصفهانى بوده، در شيوه خطى خود شباهتهاى زيادى در خط به او دارد. شايد به همين علت‏بوده كه ميرزا حسين فرزند ميرزا آقا هم در نزد پدر و هم در نزد ميرزا غلامرضا تعليم خط مى‏گرفته است.
    از مشقهاى وى، متاسفانه مقدار اندكى باقى مانده كه در بعضى از مجموعه‏ها كم و بيش يافت مى‏شود، ولى كتيبه‏هايى كه او در صحن حرم مطهر حضرت معصومه(س) كتابت نموده، هنوز پابرجاست و از آثار گرانبهاى وى در آستانه مقدسه عبارتست است:
    1 - كتيبه سر در صحن جديد (12) كه همراه با تاريخ و امضاست «ميرزا آقا 1304».
    2 - كتيبه‏هاى گرداگرد صحن جديد «بزرگ‏» كه طول كتيبه‏ها روى هم رفته حدود 258 متر و عرض آن 60 سانتيمتر مى‏باشد. اين كتيبه بزرگ كه شامل اشعارى است از فتح الله خان شيبانى يك مصرع بر روى كاشى سفيد و يك مصرع بر روى كاشى زرد و با زمينه آبى نوشته شده. در آخر اين كتيبه نيز امضاء و تاريخ نگارش آن توسط خود هنرمند اين چنين ذكر شده: راقمه ميرزا آقا1303.
    چنانكه توضيح داديم، در كتيبه‏نگارى خط ثلث رواج بيشترى دارد و كتيبه‏هايى كه به خط نستعليق نوشته شده است، نسبت‏به ثلث رقم كمترى دارد.
    از اين رو كتيبه‏هايى كه از ميرزا آقا و نستعليق‏نويسان معاصر او بجاى مانده داراى اهميتى چند برابر مى‏باشد; زيرا اين كتيبه‏ها كه حاصل تجربيات هنرمندان گذشته است، مى‏تواند سرمشق‏هاى بسيار خوبى براى كتيبه‏نگاران متاخر باشد و شايد بتوان گفت در فن كتيبه‏نگارى (به خط نستعليق) آثار ميرزا غلامرضا و ميرزا آقا از بهترين كتيبه‏هاى موجود به شمار مى‏آيند...
    در بين هنرمندان و خوشنويسان بزرگ اشخاص ديگرى نيز هستند كه مفتخرند كه آثارشان لياقت اين را پيدا كرده كه زينت‏بخش صحن و سراى دختر موسى بن جعفر عليها السلام گردد. به اميد آنكه اين آثار به بركت اين مكان مقدس مورد توجه اهل معرفت‏خواهد بود و جاودان خواهد ماند كه شرح حال آنان و معرفى آثارشان مجال بيشترى را مى‏طلبد. (13)
    آثار هنرى موجود در حرم حضرت معصومه(س) به اين دو مورد خلاصه نمى‏شود، بلكه اين دو مورد قطره‏اى بود از دريا و معرفى اين دو اثر مقدمه‏اى بود براى بررسى بيشتر جلوه‏هاى هنرى اين مكان مقدس تا زمينه‏اى باشد براى حفظ و مرمت اين آثار (14) . ... والحمدلله رب العالمين.
    (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) *~.*._.*.~*.•´¯)

  6. تشكرها 2


  7. #44
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) *~.*._.*.~*.•´¯)





    چرا حضرت معصومه سلام الله علیها ازدواج نکردند؟

    خبرگزاري فارس:راز عدم ازدواج حضرت معصومه و خواهران او را نه در وصيت پدر بايد جستجو كرد و نه در نبود همسر متناسب و هم كفو، علت آن، وجود اختناق شديد هاروني و مأموني بود كه باعث شد احدي جرات نكند به راحتي به خانه موسي بن جعفر و بعد از او فرزندش رفت و آمد داشته باشد.


    حضرت معصومه در يك نگاه


    حضرت فاطمه معصومه(س) در اول ذيقعده 173 در مدينه منوره چشم به جهان گشود. پدر بزرگوارش حضرت موسي بن جعفر (ع) و مادر گرامي‌اش نجمه خاتون است. او از كودكي تا جواني تحت تربيت پدر بزرگوارش و برادر مكرّمش حضرت رضا(ع) قرار داشت و در علم و تقوا و پاسخ به پرسش‌هاي مراجعان به مقامي رسيد كه مدال افتخار فداها ابوه از پدر خود دريافت داشت. بعد از ورود حضرت رضا (ع) به مرو آن حضرت نامه‌اي را به وسيله يكي از غلامان خويش براي خواهرش فرستاد كه با رسيدن نامه، بلافاصله فاطمه معصومه(س) آماده سفر گشت.[1] آن حضرت در سال 201 هجري به همراه پنج تن از برادران (فضل، جعفر، هادي، قاسم، زيد) و تعدادي از برادرزادگان و كنيزان روانه خراسان شدند.[2]
    هنگامي كه موكب حضرت معصومه(س) به ساوه رسيد، عده‌اي از دشمنان اهل بيت، به اشاره مأمون عباسي راه را بر آنان بستند و در يك درگيري نابرابر، تمام برادران و بيشتر همراهان او به شهادت رسيدند و حضرت معصومه(س) بر اثر شدّت تألمات و بنا بر قولي بر اثر مسموميت[3] بيمار گشت.
    در روز 23 ربيع الاوّل 201 هجري فاطمه معصومه(س) وارد قم شد و ناقه حضرت در محلي كه امروز به نام ميدان مير ناميده مي‌شود، زانو به زمين زد و اين افتخار نصيب موسي بن خزرج ، بزرگ اشعريان، شد تا هفده روز ميزبان دختر، خواهر و عمه امام باشد.
    آن بانو سرانجام در روز دهم ربيع الثاني 201 هجري از دنيا رحلت كرد و با تجليل فراوان مردم قم، و به وسيله دو فرد ناشناس، به خاك سپرده شد.[4]




    (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) *~.*._.*.~*.•´¯)

  8. تشكر

    ظهور (28-07-1388)

  9. #45
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) *~.*._.*.~*.•´¯)




    اهميت ازدواج در اسلام


    پيش از ورود به مبحث اصلي اين مقاله، بايد ياد آورشويم كه در اسلام بر امر ازدواج تأكيد و سفارش فراوان شده است؛ تا آنجا كه در قرآن، اين معجزه ماندگار الهي، آيات متعددي در اين باره وجود دارد؛ از جمله مي‌فرمايد: )وَأَنْكِحُوا اْلأَيامى‏ مِنْكُمْ وَ الصّالِحينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللّهُ واسِعٌ عَليم([5]؛ بايد مردان بي زن و زنان بي‌شوهر و كنيزان و بندگان خود را به نكاح درآوريد. اگر آنان فقير باشند، خداوند آنان را از فضل خويش بي‌نياز خواهد ساخت؛ زيرا خداوند وسعت دهنده و داناست.
    خداوند در آيه ديگري مي‌فرمايد: و از نشانه‌هاي او (خداوند) اينكه همسراني از جنس خود شما براي شما آفريد، تا در كنار آنها آرامش يابيد و در ميان شما مودّت و رحمت قرار داد. در اين نشانه‌هايي است براي گروهي كه تفكر كنند.
    در روايات نيز تعبيرات تأمل برانگيزي دربارة ازدواج آمده است كه به راحتي نمي‌توان از كنار آن گذاشت. پيامبر اكرم(ص) فرمود:اَلنِّكاحُ سُنَّتي فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتي فَليس مِنّي[6]؛ ازدواج سنت من است؛ هر كس از سنت من رو بگرداند، از من نيست.
    زني به امام باقر(ع) عرض كرد: من زن تارك دنيا هستم. حضرت فرمود: منظورت از ترك دنيا چيست؟ عرض كرد: نمي‌خواهم هرگز ازدواج كنم. حضرت پرسيد: چرا؟ عرض كرد: دنبال كسب فضيلت هستم. حضرت فرمود: از اين كار دوري كن. اگر در اين كار فضيلتي بود، فاطمه از تو به آن سزاوارتر بود. هيچ كس نيست كه در فضيلت بر او سبقت گيرد.[7]
    (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) *~.*._.*.~*.•´¯)

  10. تشكرها 2


  11. #46
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) *~.*._.*.~*.•´¯)




    آن حضرت در جاي ديگر فرمود: ما بُنيَ فِي الاِسلامِ بِناءً اََحَبُّ الِي اللهِ وَ اَعَزّ مِنَ التَّزويجِ[8]؛ هيچ بناي در اسلام محبوب‌تر و عزيز‌تر از ازدواج در نزد خداوند نيست.
    از طرف ديگر، عزب بودن و مجرد زندگي كردن به شدّت نكوهش شده است. پيامبر اكرم(ص) فرمود: شَرارُكُمْ عُزَّابُكُمْ، رَكْعَتانِ مِنْ مُتَأهِّلٍ خَيْرٌ مِنْ سَبعينَ ركْعَةً مِنْ غيْرِ مُتَأهِّلٍ؛[9] بدترين شما، عزب‌ها (و بي همسران) هستند. دو ركعت نماز فرد متاهّل، بهتر است از هفتاد ركعت نمز غير متأهل.
    حال اين پرسش رخ مي‌نمايد كه حضرت معصومه(س) با آن مقام علمي و آگاهي‌اي كه از دستور‌هاي اسلام و سنّت پيامبر اكرم(ص) داشت، چرا ازدواج نكرد و تشكيل خانواده نداد؟ از طرف ديگر، بر اثر موقعيت علمي و معنوي و زيارتي آن حضرت، بسياري از دختران امروز آن حضرت را به عنوان اسوه براي خود پذيرفته‌اند كه روشن نشدن راز ازدواج آن حضرت، ممكن است بهانه‌اي براي فرار از ازدواج باشد.
    اين نكته را هم اضافه كنيم كه نه تنها حضرت معصومه(س) ازدواج نكرد، بلكه هيچ يك از دختران موسي بن جعفر ازدواج نكردند.
    (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) *~.*._.*.~*.•´¯)

  12. تشكرها 2


  13. #47
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) *~.*._.*.~*.•´¯)





    بررسي نظريات مختلف


    احتمالات و نظريات مختلفي براي ازدواج نكردن آن حضرت بيان شده است كه به برّرسي و صحت و سقم هر يك مي‌پردازيم.

    1. وصيّت موسي بن جعفر(ع)


    يكي از احتمالات كه در واقع يكي از پاسخ‌ها به پرسش فوق است، اين است كه خود حضرت موسي بن جعفر به دخترانش وصيت كرده تا ازدواج نكنند!
    ابن واضح يعقوبي طرفدار اين نظريه است. سخن او در اين باب چنين است: موسي بن جعفر را هيجده پسر و 23 دختر، پسران عبارت بودند از : علي‌رضا، ابراهيم، عباس، قاسم، اسماعيل، جعفر، هارون، حسن، احمد، محمد، عبيدالله، حمزه، زيد، عبدالله، اسحاق، حسين، فضل و سليمان.
    موسي بن جعفر وصيت كرد كه دخترانش شوهر نكنند و هيچ كس از آنان شوهر نكرد، مگر ام سلمه كه در مصر به ازدواج قاسم بن محمد بن جعفر بن محمد در آمد و در اين‌باره ميان قاسم و خويشاوندانش جريان سختي پيش آمد؛ تا آنجا كه قاسم قسم خورد كه جامه از وي دور نكرده است و جز آنكه عقد موقتي بسته شده براي محرميّت در مسير رفتن به حج رفتن منظوري نداشته است.[10]
    در پاسخ به سخنان يعقوبي اولاً، بايد گفت: چنين وصيّتي برخلاف سنت رسول الله(ص) و سيرة امامان اهل بيت عصمت و طهارت است و هرگز چنين وصيتي از امام معصوم صادر نمي‌شود.
    (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) *~.*._.*.~*.•´¯)

  14. تشكرها 2


  15. #48
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) *~.*._.*.~*.•´¯)




    ثانياً، متن وصيت حضرت موسي بن جعفر غير از آن چيزي است كه يعقوبي ادّعا دارد. براي قضاوت در اين زمينه، ابتدا متن وصيت حضرت را مرور مي‌كنيم. ابراهيم بن عبدالله از موسي بن جعفر(ع) نقل كرده كه آن حضرت جمعي را مانند اسحاق بن جعفر، ابراهيم بن محمد و جعفر بن صالح و ... را بر وصيت خود شاهد گرفت و فرمود: اُشْهِدُ هُمْ اَنّ هَذِهِ وَصِيَّتي ... اَوصَيْتُ بها اِلي عَلَيٍٍّ اِبْني ... و اِنْ اَرادَ رَجَلٌ مِنْهَم اَنْ يُزَوِّجَ أختَهُ فَلَيْسَ لَهُ اَنْ يُزَوِّجَها الاّ بِاِذْنِهِ وَ اَمْرِهِ ... وَ لا يُزَوِّجَ بَناتي اَحَدٌ مِنْ اِخْوتِهِنَّ وَ مِنْ اُمّهاتِهِنَّ وَ لا سُلْطانٌ وَ لا عَمِلَ لَهُنّ اِلاّ بِرأيِهِ وَ مَشْوَرتهِ ، فَاِنْ فَعْلُوا ذلِكَ فَقَدْ خالَفُوا الله تَعالي وَ رَسُولَهُ (ص) وَ حادُّوهُ في مُلْكِهِ وَ هُوَ اَعْرَفُ بِمنالحِ قَوْمِهِ اِنْ اَرادَ اَنْ يَزَوِّجَ زَوَّجَ، وَ اِنْ اَرادَ اَنْ يَتْرَكَ تَرَكَ...[11]؛ شاهد مي‌گيرم آنها را كه اين وصيّت من است كه به فرزندم علي وصيت كرده‌ام... (از جمله وصيتم اين است) اگر مردي از شما خواست خواهرش را شوهر دهد، اين حق را ندارد، مگر با اجازه و فرمان او (علي) و نه دختران من (حق دارند) كه يكي از خواهران خود را شوهر دهند و يا مادران آنها و نه سلطاني، و نه كاري براي آنها انجام دهد، مگر اينكه با نظر و مشورت او (علي) باشد. اگر بدون اجازه او به چنين كاري اقدام كنند، به راستي با خدا و رسولش مخالفت و در سلطنت او منازعه كرده‌اند و او (حضرت رضا) به مصالح قومش در امر ازدواج آگاه‌تر است. اگر خواست به كسي شوهر دهد، شوهر مي‌دهد و اگر خواست رد كند، رد مي‌كند.
    در اين وصيت‌نامه، حضرت موسي بن جعفر(ع) با صراحت به فرزندان اعلام مي‌دارد كه حجّت خدا بعد از او علي بن موسي(ع) است و خواهران بايد در هر كاري از جمله مسئله ازدواج از او اطاعت كنند و هر فردي را كه علي بن موسي مناسب ديد، آنان با او ازدواج كنند؛ چرا كه آن حضرت به مسائل ازدواج آگاه‌تر و به وضعيت بستگان آشنايان آشناتر است. در اينجا هرگز سخن از ترك ازدواج دختران موسي بن جعفر و خواهران حضرت رضا(ع) نيست؛ سخن در اين است كه بر ازدواج آنان حضرت رضا(ع) بايد نظارت داشته باشد.
    بنابراين نظريه يعقوبي بي‌اساسي است و نمي‌توان بر آن اعتماد كرد و به همين جهت، برخي محققين صريحاً سخن يعقوبي را مجعول و بي اساس دانسته‌اند.[12]

    (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) *~.*._.*.~*.•´¯)

  16. تشكر

    ظهور (28-07-1388)

  17. #49
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) *~.*._.*.~*.•´¯)





    2. همتا نداشتن


    نظريه دوم اين است كه دختران حضرت موسي بن جعفر مخصوصاً فاطمه معصومه(س) از نظر كمال علمي و معنوي در حد بالايي قرار داشتند و كسي همسنگ و همسر آنها پيدا نمي‌شد و يكي از اموري كه در تزويج دختر مورد توجه قرار مي‌گيرد، هم كفو بودن است.
    اين نظريه نيز نمي‌تواند قابل تأييد باشد؛ زيرا اولاً سيرة ائمه اطهار اين نبوده كه دختران خود را به جهت پيدا نشدن همسنگ در خانه نگه دارند و مانع ازدواج آنان شوند، بلكه آنان، هم در قول، و هم در عمل خود، مؤمن و مؤمنه ركفو يكديگر مي‌دانستند. از پيامبر اكرم(ص) نقل شده است كه آن حضرت فرمود: هر گاه كسي به خواستگاري دختر شما آمد كه دينداري و امانتداري او را مي‌پسنديد (هر چند در حد دختر شما نباشد) شوهر دهيد و اگر شوهر ندهيد، در زمين فتنه و فساد بزرگ بر پا مي‌شود.[13]
    ثانياً، در عصر امام كاظم(ع) جوانان شايسته‌اي از تبار امام حسن مجتبي(ع) و حضرت سيدالشهدا(ع) و نيز در ميان شيعيان افرادي وجود داشتند كه مي‌توانستند همسران مناسب براي آنان باشند.
    (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) *~.*._.*.~*.•´¯)

  18. تشكرها 2


  19. #50
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) *~.*._.*.~*.•´¯)





    3. اختناق هاروني


    احتمال و نظريه سوم آن است كه اختناق هارون الرشيد و وجود خفقان در آن دوران، چنان شديد بود كه حتي كسي جرئت نداشت براي پرسيدن مسائل شرعي به در خانه موسي بن جعفر(ع) مراجعه كند، تا چه رسد به اينكه به عنوان داماد آن حضرت رفت و آمد دائمي با خانواده موسي بن جعفر(ع) داشته باشد؛ چرا كه همين ارتباط نسبي زمينه‌اي را فراهم مي‌ساخت تا هارون به اذيت و آزار او بپردازد. البته با اينكه هارون در مواردي تظاهر به دينداري مي‌كرد، ولي ستمگري بي‌رحم بود. يكي از مورّخين مي‌گويد:هارون هنگام شنيدن وعظ از همه بيشتر اشك مي‌ريخت و در هنگام خشم و تندي از همه ظالم‌تر بود.[14] و همين مرد دو هزار كنيز داشت كه سيصد نفر آنان مخصوص آواز خواني و رقص و خنياگري بودند.[15]
    شيعيان در عصر خلافت هارون در تنگنا و فشار قرار داشتند و كساني چون علي بن يقطين در تقيه به سر مي‌بردند و كوچك‌ترين حركاتشان زير نظر بود. نمونه بارز آن داستان لباسي است كه هارون به علي بن يقطين داد. اين لباس ويژه خلفا بود و علي بن يقطين آن را به موسي بن جعفر(ع) اهدا كرد. حضرت آن را قبول نكرد و فرمود: اين لباس را نگهدار و از دست مده؛ زيرا در حادثه‌اي كه برايت پيش مي‌آيد، به كار مي‌آيد.
    چندي بعد يكي از خدمتگزاران علي بن يقطين، نزد هارون شكايت كرد و گفت : لباس مخصوص را به موسي بن جعفر اهدا كرده است. هارون بلافاصله او را احضار كرد و از لباس پرسش كرد. او گفت: آن را در بقچه‌اي نگه داشته‌ام. هارون دستور دارد تا فوراًَ آن را بياورد. وقتي كه نگاهش به لباس افتاد، گفت: بعد از اين هرگز سخن سعايت كننده‌اي را درباره تو باور نخواهم كرد.[16]
    اين گونه قضايا نشان مي‌دهد كه ارتباط موسي بن جعفر(ع) كنترل مي‌شد و از طرفي زنداني شدن امام نيز، انگيزه خواستگاري از دختران آن حضرت را كاهش مي‌داد. بعد از شهات امام وحشت بيشتري بر مردم حاكم شد و حضرت رضا(ع) نيز تحت نظر قرار‌گرفت. در زمان مأمون آن حضرت به خراسان احضار شد و بعد از يك سال، حضرت معصومه(س) و جعمعي از برادران او به خراسان حركت كردند، اما در راه، حضرت معصومه(س) پيش از ديدن برادر، دار فاني را وداع كرد و امر ازدواج او هم تحقق نيافت.
    بنابراين راز عدم ازدواج حضرت معصومه و خواهران او را نه در وصيت پدر بايد جستجو كرد و نه در نبود همسر متناسب و هم كفو، علت آن، وجود اختناق شديد هاروني و مأموني بود كه باعث شد احدي جرئت نكند به راحتي به خانه موسي بن جعفر و بعد از او فرزندش رفت و آمد داشته باشد و داماد آن خانواده گردد. از طرف ديگر، زنداني شدن حضرت موسي بن جعفر(ع) و سرانجام شهادت او، و احضار شدن حضرت رضا(ع) به خراسان و دورافتادن از خواهران، مزيد بر اين علت بود.
    (¯`•.*~.*._.*.~*ويژه نامه ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) *~.*._.*.~*.•´¯)

  20. تشكرها 2


صفحه 5 از 7 نخستنخست 1234567 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •