کلید سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
کلید
صفحه 12 از 14 نخستنخست ... 2891011121314 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 111 تا 120 , از مجموع 139
  1. #111
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط سبز علوی نمایش پست ها
    ببخشید این بهاءالدین نقشبند همون بنیانگذار طریقت ظاله نقشبندیه و همونیه که حنفی مذهب هست یا فرد دیگریست؟
    بسم الله خیر الاسماء
    سلام علیکم و رحمه الله
    بنده حقیر نه اشراف زیادی بر جناب خواجه حورای مغربی دارم نه جناب بهاء الدین نقشبندی
    البته تعریف شخص اول را از بزرگانی شنیده ام.اما مطلبی خدمت شما بزرگوار عرض میکنم امیدوارم راهگشا باشد.
    ببینید گرامی بسیار اتفاق افتاده است در طول تاریخ شخصی عارف و بزرگ و شیعه و ولایی و دارای کمالات بسیاری بوده است
    و لیکن بعد از او افرادی نالایق و منحرف به اسم و رسم او گروه گروه شدند و نه راه شخص مذکور را برگزیدند بلکه بسیار انحرافاتی
    پیش آمد و خطاهای بزرگ سر زد.این بدان معنی نیست که ان آقای سر سلسله خطاکار بوده بلکه انحراف بعد از آن شخصو در مریدان
    به ظاهر و به اسم او انجام پذیرفته است.مثلا الان سلسله دراویشان گنابادی را داریم که بزرگ اینها شخصی بوده بنام حاج ملا محمد سلطان
    گنابادی قدس الله سره صاحب تفسیر گرانسنگ بیان السعاده.شخصی به این عظمت ولی حالا شما مریدان و کسانی که به اسم او هستند را
    ببینید چقدر منحرف و ضال هستند و چه کارها که نمیکنند.منظورم این است که خیلی روی شخص ها و اینکه حال سنی بوده تقیه میکرده نمیکرده
    تاریخ تحریف شد و ...تکیه نکنید بلکه همان جمله مولا را که انظر الا ما قال و لا تنظر الی من قال یعنی ببین چی میگوید نه اینکه چه کسی میگوید
    اگر همین جملات از کافری هم صادر شود بنده پذیرا هستم چون میفهمم که بوی توحید دارد.در هر صورت میبخشید اگر مطلبی بود محبت بفرمایید
    در پیام خصوصی مطرح کنید.در پناه خدا
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی


  2. #112
    عضو صمیمی

    تاریخ عضویت : فروردین 1392
    نوشته : 93      تشکر : 343
    465 در 98 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    سبز علوی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سلام و تشکر . خب شما این مطلب را در عمومی نوشتید پس باید جواب هم در عمومی داده بشه . ممنونم جواب دادید منتها اینکه فرمودید بر اساس حدیث باید به ماقال مراجعه کرد نه من قال ، صحیحه ، منتها تشخیص ماقال صحیح، سواد و هنر میخواد که شاید من و شما در اون موفق نباشیم. لذا احتیاط در اینه تبلیغ کسانیکه نسبت به آنان شناخت کافی نیست تبلیغی انجام ندیم.

    در مورد ایشون هم که همش با خطاب ای سید و ای سید و ... همش تذکر به یک سیدی میده
    نقل قول نوشته اصلی توسط توحید صمدی نمایش پست ها
    ای سید! در لباس تکلف نباید کرد واز فقر با خود چیزی باید داشت.
    و با توجه به سوال بنده که جواب روشنی هم داده نشد، محتمل هست که این فرد، بنیانگذار طریقت ظاله نقشبندیه و همونیه که حنفی مذهب هست، و اینگونه خطاباتی که از جهت بالا آنهم بر یک سید دارن شبهات رو دوچندان میکنه! پس کمی در انتخاب نقلها دقت بیشتری داشته باشیم.
    و بدونیم هرکی حرف قشنگی میزنه لزوما اینجور نیست که بوی توحید داشته باشه!
    کلید

  3. تشكر

    یاس بهشتی (07-11-1392)

  4. #113
    مدیر ارشد انجمن اخلاق و عرفان
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1391
    صلوات
    28000
    دلنوشته
    1
    اللهم صلّ علی محمد و ال محمد و عجّل فرجهم
    نوشته : 13,141      تشکر : 27,295
    57,760 در 13,226 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    کنیز فاطمه(سلام الله علیها) آنلاین نیست.

    پیش فرض





    عشق مجنون و درس توحید



    يكى پرسيد از بيچاره مجنون
    كه اى از عشق ليلى گشته دل خون

    بشب ميلت فزونتر هست يا روز
    بگفتا گر چه روز است عالم افروز

    وليكن با شبم ميل است خيلى
    كه ليل است و بود همنام ليلى


    ابيات مذكور بمنزله ذكر مصداق است از براى كسى كه جمع بين تنزيه و تشبيه نمى كند و در وحدت فقط و جمع بدون فرق بسر مى برد.

    از لفظ ((بيچاره )) معلوم است كه اعتراض به مجنون است در اينكه چرا شما به ليلى فقط ميلت فزون تر شد، آنكه در عالم همانند ليلى شيرين و دلنواز نيست را نشان ده ؛ لذا در ابيات بعدى فرمود:


    همه عالم حسن را همچو ليلى است
    كه ليلى آفرينش در تجلى است

    همه رسم نگار نازنينش
    همه همنام ليلى آفرينش

    همه سر تا به پا غنج و دلالند
    همه در دلبرى حد كمالند

    همه آيينه ايزد نمايند
    همه افرشته حسن و بهايند


    بيان توحيد صمدى قرآنى هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن است كه همه كلمات وجودى كشور وجود مظاهر و شئونات حق اند و آيات جمال و جلال الهى هستند كه در كمال حسن و بها خلق شده اند كه ((الذى احسن كل شى ء خلقه )) است ، چه اينكه صنع الله الذى اءتقن كل شى ء (88/ نحل ) است .

    همه احوال او اندر تعدد
    ولكن عين او اندر توحد


    جمع بين فرق و جمع است كه همه اوصاف الهى در حال تعدد و فرقند كه اگر هر يكى را او مى بينى كه :

    همه يار است و نيست غير از يار
    واحدى جلوه كرد و شد بسيار


    پس در فرق مطلق ، متعددند؛ ولى در جمع مطلق ، متحدند و حق آن است كه تو جمع بين تنزيه و تشبيه بنمايى كه توحيد عارفان بالله است .

    چه نبود اين دو را از هم جدايى
    خدا هست و كند كار خدايى


    مراد از ((اين دو)) تعدد و توحد است يعنى وحدت در عين كثرت است كه وحدت محجوب است و كثرت در عين وحدت كه كثرت منمحى و مستهلك و مقهور است . بلكه بالاتر كه توحيد وحدت حقه حقيقيه صمديه ذاتيه است كه خداست و دارد خدايى مى كند.


    منبع:جلد دوم شرح دفتر دل-باب هجدهم-شارح:استاد صمدی آملی

    کلید

  5. تشكرها 2

    یاس بهشتی (07-11-1392), توحید صمدی (07-11-1392)

  6. #114
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ادامه جلسات شرح نوشتاری معرفت نفس

    جلسه 161

    جسم محل همه عوارض است . بر اساس ادراکات انسانی ، مادی را از مجرد تمیزمی دهیم . ادراکاتی که از حواس غیر ظاهری ادراک می شود موجودات غیر مادی هستند. * حس ظاهری جوهر یاب نداریم. صورت نوعیه یعنی این جسم نوع خاصی از ماده است و لذا تمایز اجسام بر صورت نوعیه آنهاست و جسم محض نداریم .



    جلسه 162
    صورت انسان از نفس ناطقه اوست . بدن ما براساس آن عالمی که هستیم اقتضا خاص خودش را دارد . * نفس ما با صورت علمیه به کمال می رسد ./ رابطه بین چوب و صندلی : چوب که ماده اول است قابلیت این را دارد که در غایت به صندلی تبدیل گردد ؛ علت فاعلی که همان نجار است باید چوب را طی مراحلی به صندلی تبدیل کند ؛ علت غایی صندلی شدن است .


    جلسه 163
    عالم طبیعت رحم است که تمام فیوضات عالم آنسو از این رحم پرورانده می شود .* بزرگترین صله رحم تفکر در نظام هستی است . *انسان علت غایی عالم است . عالم ناموس خداست و لذا فحش دادن به موجودی نیز باعث قطع رحم می گردد ./ هر کس بخواهد اسرار تشریعیات را بفهمد باید در مقام لایق فی قرار گیرد ./ در تخم مرغ، مرغ بالقوه است و قوه در مقابل ضعف نیست !


    جلسه 164
    هر لفظی در هر علمی یک معنی خاص دارد ونباید یک معنی را به آن لفظ خاص نسبت داد ! مانند اصطلاح عرض در قرآن که لفظ قرآن با لفظ هیئت متفاوت است .صوفی کلمه عربی است و ریشه یونانی فیلاسوف دارد که به معنی دوستدار علم است نه به معنی پشم ! / ماده جای پذیرش مجرد نیست هر چند تاثیراتی به جای می گذارد .جسم یعنی حرکت تجسمی نه تجردی . کسی که به سره حرکت جوهری دست یابد به توحید صمدی قرآنی می رسد . *نقد کردن هنر نیست ؛ آنکه با جان کندن و تفکر به علمی می رسد آن ارزش دارد .


    جلسه 165
    اگر مقاله یا نوشته ای را به جامعه علمی عرضه کردید حتما نام نویسنده را بیاورید ./خلقت را می توان از عدم تصور کرد چون در زمان خلقت این بافت و ریخت نبود اما نه اینکه عالم از نیستی ساخته شده!پدر فلسفه عدد یک، عدد نیست اما عدد ساز است ولی در ریاضی یک عدد است .
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی


  7. #115
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    جلسه 166
    بعضی ها گفتند که اصول اذلیه موادی بودند که عالم با جمع شدن آنها تشکیل شد و به تصادف این عالم ساخته شد و چطور این ذرات به ظاهر بی شعور تشکیل یک جسم نامتناهی متحرک با نظم را داده اند.



    جلسه 167
    هیچگاه عرض جوهر ساز نیست که اگر باشد انقلاب در ذات رخ می دهد . *خداوند هیچ وجودی را بوجود نیاورده بلکه خلق کرده است . / اتم کلمه ایست که اولین بار توسط ذیمقراتیص مطرح گردید ومی گفت هر موجودی از اتم ها ساخته شده اند و این اتم ها قابل شکست هستند



    جلسه 168
    ادریس یا هرنس (یونانی) را اباالحکما گویند .ستاره هایی که با سرعت حرکت می کنند ستاره های سیار و آنهایی که کند حرکت می کنند ستاره های ثابت گویند.



    جلسه 169
    در سال های پیش به آقا پیشنهاد کردند که 10 الی20 دقیقه برنامه تلویزیونی داشته باشند که مردم استفاده کنند . آقا به آنها گفت به من 50 طلبه با استعداد بدهید و مخارج شان را تامین کنید من در چند سال آینده 50 عالم در مطلق علوم به شما تحویل می دهم و هنوز که هنوزه نیامدند وبا این درد باید چه کرد !



    جلسه 170
    دامنه فرض را می توان از محالات هم گرفت ؛ مانند برهان خلف که هم درقرآن ، ریاضیات و هم در منطق مطرح می گردد. علوم قریبه قبلا در خوزه ها تدریس می شد و هر کس برای طی مسیر علمی اش آن را میخواند اما الان با نام علوم غریبه نام گرفته است ! آقا کتابی با نام رموز کنوز دارند که در همین موضوع است .
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی


  8. #116
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    جلسه 171
    مثبتین جزء معتقند که جزء قابل تقسیم نیست.


    جلسه 172
    در حال حاضر می گویند آب از 2 عنصر هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده در قدیم می گفتند آب از تجمع 20 مثلث تشکیل شده است . مثلا هوا 8 مثلث ، آتش4 و همینطور و می گفتند مثلث قابل تجزیه نیست.

    *علم ریاضیات ذهن را صاف بار می آورد ./ چرا ما باید با تعطیلی خوشحال شویم این چه طبعی است؟!چرا باید برای امتحان درس بخوانیم با این روش علم غروب خواهد کرد ؟!


    جلسه 173
    هر 15 درجه فلکی را 1 ساعت گویند چون 360 /15 = 24 ساعت .انتزاع ساعت از حرکت است وبه عالم ماده عالم حرکت می گویند .


    جلسه 174
    فاعل در مواردی هدف اش برای خودش است و در مواردی نیز هدف آن برای فعل ؛ مانند حق متعال . یک عمل می تواند هزاران هدف داشته باشد .چون نمی دانیم نباید قائل به اتفاق شویم .


    جلسه175
    هنوز هیچ علمی نتوانسته چگونگی خلقت اشیا را بیان کند ، مثلا چرا خاک باید اینطوری باشد! مثلا چرا باید الکترون با فاصله ای مشخص به دورهسته بچرخد ؟!
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی


  9. #117
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    جلسه 176
    قرآن معاد را برای ما پیاده می کند نه بر زمین و خورشید و دیگر موجودات .اسما الله الظاهر هیچگاه تعطیلی ندارد. معاد تجلی وجود است و وجود مبدا و پایان ندارد بلکه برای خلقت میتوان مبدا درست کرد.امیر خسرو دهلوی فرمود :

    تو پنداری جهانی غیر از این نیست زمین و آسمانی غیر از این نیست چو آن کرمی که در گندم نهان است زمین و آسمان وی همان است شنیدستم که هر کوکب جهانی است جداگانه زمین و آسمانی است


    جلسه 177
    عالم ماورا اشکال ندارد ؛ قوه خیال کارش این است که بر اساس این نشئه شکل حقایق را بسازد. یکی از بهترین راه ها برای خودسازی روزه است اما نباید طوری باشد که مزاحمتی برای اهل منزل ایجاد شود.



    جلسه 178
    مادی یون قائل هستند که هر جا موجودی هست باید محسوس باشد وگرنه وجود ندارد اما می دانیم که حس ظاهری ملاک نیست . چرا دین برای دیگر موجودات نیست ؛ به دلیل وجود قابلیت انسان برای بالا رفتن .



    جلسه 179
    مادییون مطلقا مغز را به عنوان قوه تفکر می دانند اما فلاسفه مغزو قوای حسی را به عنوان آلتی برای درک طبیعت میدانند . ارتباط نفس با ماورا طبیعت رابطه مستقیم دارد اما با نشئه طبیعت رابطه غیر مستقیم است . چطور می شود فردی از آینده خبر می دهد و دقیقا همان اتفاق می افتد آیا مغز این پیش بینی را کرده بود و یا آنهایی که با ارواح در ارتباط اند و علم می گیرند از مغزشان استفاده می کنند!



    جلسه 180
    تعبد در شرع با برهان و قاعده است و تعصبی نباید نسبت به قرآن داشته باشیم چه اینکه اگر حرفی بالاتر از قرآن یافتیم باید قبولش کنیم . اگر کسی برای دولت می رود و جز خدمت و رضای خدا چیزی نبیند جامعه الهی است وگرنه اعمال آن دولت و مردم مادی است و یک لقمه حرام نمی گذارد انسان شویم!
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی


  10. #118
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    جلسه 181
    قوه خیال مستقیما نمی تواند با خارج ارتباط برقرار کند بلکه بوسیله حواس 5گانه صورت می گیرد .خیالی که مطابق با خارج نباشد این خیال باطل است و این خیال نفس را کج بار می آورد .


    جلسه 182
    بالقوه یعنی شی که استعداد فعلی را داشته باشد مثلا تخم مرغ ، مرغ بالقوه است و اگر تخم مرغ ، مرغ شود مرغ بالفعل است .هر موجودی براساس خودش بالقوه و بالفعل مخصوص به خودش را دارد . مثلا مااگر مطلبی را ندانیم برای آن مطلب بالقوه دانا ییم اما با حرکت به سوی آن و رسیدن به آن بالفعل می شویم .فکر خستگی می آورد اما علم برای نفس خستگی آور نیست


    جلسه 183
    فکرحرکت است اما علم نیست . بر اساس اتحاد عاقل و معقول در هر لحظه هرآنچه میگیری همان هستی وپایان عمر یک مجموعه از یافته های خودت هستی و لذا شرع مقدس آمده. / صورت علمیه قوه ندارد که اگر داشته باشد نیاز به تغییر در آن است که اینطور نیست ./ فرزندان آئینه پدر و مادراند و رفتارتان را باید بپایید .


    جلسه 184
    یس که ی اشاره است و س انسان کامل است. / باطل برای مدتی جولان می دهد و بعد خاموش می شود اما حق ثابت است و همیشگی . آیا صورت علمیه مادی است و جایی در مغز است ؟!


    جلسه 185
    برهان نتیجه منطق است و نتیجه برهان یقین و حق است . * مغز علت موده برای یاری دادن نفس برای گرفتن علم است . کسی که از حدودات خداوند فراتر رود باید حد بخورد تا مودب بار بیاید. اگر کسی قابلیت بالا رفتن را داشته باشد و به دلیلی از این نشئه رفته باشد در آن نشئه نیزراه تکامل نیز باز است.
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی


  11. #119
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    جلسه 186
    مجرد یعنی موجودی که از ماده و احکام ماده عاری باشد و از خودش جدا نباشد و از غیر خودش جدا باشد. زمانی وحدت عددی است که پای جسم به میان آید./خیال منتشر : تصور مفهوم را می فهمیم مثلا تا می گوییم آب یاد دریا می افتیم و .. و تصاویر در قوه خیال منتشر می شود.



    جلسه 187
    فقه مقدمه تهذیب نفس است و اخلاق مقدمه حکمت است. * امتحان خدا برای پخته شدن ماست نه برای آزمایش خوب یا بد بودن ما . / ظاهر از باطن بی خبر می شود اما عکس آن درست نیست .



    جلسه 188
    انسان در مقام تعقل بالاتر از جن است وائمه ما ، ائمه آنها نیز هستند.فعل عقلانی آن است که نفس وقتی به کمال عقلی می رسد برای کار او بدون نیاز به آلات مادی وطبیعی کار انجام شود مانند کندن در خیبر بدون مس کردن آن !



    جلسه 189
    ظرف مفهوم در نفس ماست و مفهوم مجرد است . / کسی که در حال تدریس کردن است در کنارش کتاب هم می نویسد معمولا کتاب سنگینی می نویسد



    جلسه 190
    در منطق وقتی لفظ کلی آورده می شود آن مفهوم بین چندین شی مشترک است اما جزئی در یک شی مشترک است . طبیعت شی آن است که به مفهوم و دلیل آن شی کاری نداشته باشیم . کلی طبیعی آن است که صرفا به دلیل آن شی کار داشته باشیم مثلا یکی کلی طبیعی آب داریم اما نمونه هایی از آب در طبیعت متعدد است .
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی


  12. #120
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    جلسه 191
    آیا کلی طبیعی در خارج موجودات است یا عین آن شی است ؟ آیا یک کلی طبیعی داریم و بقیه از آن مشتق می شوند ؟ شهری و دهاتی قرآن منظور آن است که آن محلی که انسان الهی نباشد دهات است



    جلسه 192
    *متصف به اضداد : موجودات مادی نمی توانند تناقض بپذیرند اما موجودات مجرد تناقض پذیرند مثلا خداوند هم مضل است و هم هادی ! طهارت ذاتی شی است و ناپاکی عرض است.



    جلسه 193
    مشخصات و عوارض انسان دخالت در ذات و ماهیت انسان ندارند./ مباحث منطقی باعث تمایز دادن موجودات می شود اما در هویت اشیا راه ندارد بلکه فلسفه موضوع هویت اشیا است.



    جلسه 194
    آنکه نفس کلی دارد کار را بدون آلات و ادوات انجام می دهد و تا اراده کند میشود. اما نفس ما جزئی است و برای انجام کار باید تلاش کنیم. تمام علوم به جز فلسفه جزئی است.



    جلسه 195
    طبع شعر را دیگری به ما نمی آموزد بلکه همه دارند اما باید کند تا رسید و انس گرفتن با دیوان اشعار و یا حفظ کردن شعر محرک است ./ منطق علم فطری بشر است و همه آن را می دانند .
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی


صفحه 12 از 14 نخستنخست ... 2891011121314 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

فلسفه تكرار نماز, فرقان کثرت از متن قرآن وحدت, قوه واهمه چه کار می کند؟, قابلیت در سایه گریه و طلب, قرآن موجودي غيبي, لیل بودن مرتبه قلب نسبت به روح, لیله القدر و نزول قران, مال غل گردن, ماوراء طبیعت و رحمت رحیمیه, محال به ذهن انسان نمی آید, مراتب وجود, مرتبه پایینتر رقیقت بالاست, مرتبه روح نسبت به مرتبه قلب روزست, مرد مظهر اسم الظاهر خدا, معنای عمیق ترشب و روز و مراتب انسان, معنای عمیقتر قبر, نفس انساني واستعداد قبول علم, نفس در تله دنیا, چه کسی در ملکوت آسمانها عظیم خوانده می شود ؟, چه کسانی مظهر امام غائبند؟, نتیجه دانش عمل بي ريا, نجبا و ابدال و رفع نیاز از متوسلین به امام زمان, نسیم سحر چون دم عیسوی, نسبت توانایی و انجام فعل, نشئه طبیعت رحمت رحمانیه است, هفت در جهنم, یکی از لطائف این دنیا, کلید ها و نکات بسیار ارزشمند, کتاب قرآن کریم, کتاب شهادت, کتاب غیبت, کدام سیر و سلوکی با ارزش ست؟, گنج بی زوالدانش, ۳ کتاب در عالم, پنج حس ما بعلاوه قوه خیال و ووهم 7 در جهنم, پیامبران گذشته وغیبت, پیش رفتن در نظام هستی با علم و مزاحمت, آفریده ها برای انسان در کارند, آیت الله صمدی آملی, آیت الله علامه حسن حسن زاده آملی, آب و علم, انا لا نضیع اجر من احسن عملا, انجیل برنابا و تصریح به این که عیسی مصلوب نشده, انسان ومقام لایقفی, اهل حکایت و نقل, اهل درایت و درک, ایت الله العظمی فی السماء, اخذ علم در عالم خواب به صورت آب يا شير, ادامه داشتن نبوت انبایی, اداره جهان خلقت با اسماء حسنای الهی, اسرار عبادات, اصل بودن غیبت در عالم, بیکرانه درون انسان, بدن ما وکثرات متضاد, بدن ما در هر نشئه ای قبر ماست, بدن و دنیا, بزرگترین ذکر نظام هستی علم است, بشارت به پیامبر اسلام در انجیل, تمرکز افكار بر افعال, توانایی تفهیم بر جاهل و فهم حقیقی, توانائی ادراک جزئی, توانائی رسیدن به مراتب, تا دهن بسته نگردد دل باز نشود, تطهیر خیال با علم, تعریف مرتبه خیال, جدول وجود امام زمان, حقیقت بودن مرتبه بالا, حقیقت حجاب ظهور اسم الباطن حق, حقیقت علم ِ اسم اعظم الهی است, حیوانات تمثلات ملکات انسانها, حیات حضرت الیاس و خضر با حفظ بدن عنصری, حجاب زن و اسم باطن, خنده پوست است و گریه مغز, خواب و یک سوم عمر, خود شناسی و خدا شناسی, خوراک بیش از ضرورت بلاهت زا, ختم نبوت تشریعی, دنیا و کثرات متضاد, دانش بی بيان مانند گنجي بدون انفاق, دانشمند و به ستوه نیامدن از دانش آندوزی, در حد بودن و غم و غصه, روز بودن مرتبه قلب نسبت به وهم, راه کسب قابلیت, رابطه ناتوانی و انتقاد, رابطه کامل شدن و دشمنی دیگران, سوزانندگی پرتو خورشید در سایه تمرکز, سحر وقت مسافرت رهروان, سخن در اسرار نظام هستی و افزایش مجهولات, سر مزاحمت در مسیر علم, شهادت امام حسین (ع) فاتحه الکتاب کتاب شهادت, شرف شمس چیست؟, طبیعت مقام جمعی, طبیعت رابط و جامع بین همه کثرات ضد هم, عقل مقام ادراک احکام کلی, عقل و هفت مدرک وهم و خیال و پنج حس درهای بهشت, عقل در تله غیب, علم و عزتش با افزایش, علم تاج سر, علم تشریح دار وجود, علم جفر علم به حقایق و رموز عالم, علم غذای روح انسان, علوم و فهم کلمات نظام هستی, عالم نور و قران, عالم ذر, عالم علم انباشته روی هم, عبادات وارتباط دلها, عدم بنوت عیسی در انجیل اصلی, غیبت امام زمان فاتحه الکتاب کتاب غیبت

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •