کلید سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
کلید
صفحه 2 از 14 نخستنخست 12345612 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 139
  1. #11
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : کلید




    کلید (10)
    همت است که انسان را قادر به شهود حقایق عالم می کند
    انسان محور تمام موجودات نظام هستی است و تمام عالم به طواف کعبه وجودی انسان مشغولند
    علوم عقلی در واقع برای رسیدن به اسرار وحقایق علوم نقلی به خصوص قرآن است
    معاد واقعه ای جدا در یک مقطع زمانی نیست
    آن که نتواند به سوال من کیستم خویش جواب گوید نخواهد توانست جواب هیچ سوال دیگری را نیز بدهد و اگر بتواند آن گونه که باید به این سوال جواب گوید دیگر هیچ سوالی برایش باقی نمی ماند .در یک لحظه شاهد تمام اسرار عالم می گردد و آنجاست که به سکوت تام می افتد!
    تمام علوم و معارف برای انسان دارای منفعت هستند هیچ رشته علمی بی منفعت نیست . هرکدام از آنها ظرف وجودی انسان را گسترده تر و اورا برای دریافت حقایق نظام هستی آماده تر می کنند مگر آنکه بخواهد از آن علوم برخلاف نظم نظام هستی استفاده کند
    علم روان شناسی شیوه خود را از نقطه آغازین که شناخت نفس انسانی است آغازنکرده است و اساسی نیست اما شناخت نفسی که در فلسفه و حکمت مطرح است رابطه تنگاتنگی بین انسان و کل نظام هستی برقرار می کند
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  2. تشكرها 2

    **موعود** (21-01-1390), نرگس منتظر (20-02-1390)

  3. #12
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : کلید




    کلید (11)

    عالم نمایشگاه حق است می نمایانند تا بربایند
    اگر کسی در مسیر صعود و عروج انسانی اش دم به دم طهارت داشته باشد به حقایق نظام هستی دست می یابد
    نفس ناطقه انبیاء و اولیاء الهی لوح محفوظ نظام هستی است
    نفس انسان استعداد ادراک تمام حقایق هستی را دارا است و انسان می تواند علم به تمام حقایق پیدا کند و هیچ چیز برایش مجهول نماید مگر ذات لایتناهی غیبیه حق
    هر شخصی با اعمال و کردارش مشغول نوشتن کتاب وجودیش است
    احکام شرعیه دستورالعمل ابتدایی خوشنویسی انسان در دفتر نفس خویش است
    نفس مظهر اسم الحی خدا است لذا تمام عکس هایی که از اشیاء گوناگون گرفته وتمام تصورات و ملکات او دارای حیات اند
    خلوت و تفکر یک نحوه نشستن به تماشای سینمای نفس است
    مقام ولایت مقام اخذ حقایق عالم از ملکوت است
    تمام تجلیات و مشاهدات شخص در قیامت از دارایی درون خود شخص است
    تمام اسرار وجود درون صندوقچه ای است در بسته که قفل آن فقط با کلید خود شناسی باز می شود
    تمام داستان های قرآن دربیان شرح تطورات نفس ناطقه انسانی است و تمام آن اتفاقات به نوعی برای ما نیز خواهد افتاد
    برای دیدار با نور باید مدتی در تاریکی بسر برد
    نفس انسانی را که به حسب ذاتش موجودی عاری از ماده است بسیط می گویند
    به فنای در ذات برای عارفان باالله قیامت کبری گویند
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  4. تشكرها 2

    **موعود** (21-01-1390), نرگس منتظر (20-02-1390)

  5. #13
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : کلید




    کلید (12)
    تاثیر در عالم سفلی تحقق نمی یابد مگر به تایید از عالم علوی و انسان واجد عالم علوی می تواند در عالم سفلی تاثیر کند
    در عین حرکت طبیعت صورت شیئ به تجدد امثال محفوظ است و انسان دائما به حرکت جوهری و تجدد امثال در ترقی است ولی از جهت لطافت و رقت حجاب ثابت می نماید و خدا به اسم مصور و به حکم کل یوم هو فی شان هر لحظه آنچنان ایجاد امثال می نماید که محجوب را گمان می رود همان یک صورت پیشینه است
    انسان ثابت سیال است . سیال است در طبیعت و ثابت است در گوهر روح
    نفس انسانی به پذیرفتن علم و عمل توسیع و اشتداد وجودی پیدا می کند و گوهری نورانی می گردد
    روح انسان بر اثر ارتقا ء و اشتداد وجودی نوری از سنخ ملکوت و عالم قدرت و سطوت می گردد و می تواند طبیعت را مسخر خود کند و بر آن غالب آید
    تمام کلمات و حروف قرآن رمز است و الفاظ در این نشئه حکایاتی دورادور از معانی اند و عبارات و اشارات و آنچه در عالم خلق است اظلال عالم امرند
    غایت قصوای سالکان اسقاط اعتبارات و اضافات است و خروج از عالم پندار و اعتبار که عالم غرور است به سوی حقیقت و دارالقرار
    مقام محمود آدمی ادراک حقایق اشیاء به نحو شهود است
    آنچه انسان خواهان آن است و از هر سویی آنرا می جوید رسیدن به حقایق اشیاء است و ادراک ونیل بدانها یهترین لذت انسانی است که همان لذت عقلی است
    همه افراد رنج تحمل بار سنگین علم را نمی کشند و بدان دست نمی یابند پر دلی باید که بار غم کشد ..... رخش می باید تن رستم کشد
    برهان خواص را بکار آید و خطابت عوام را
    تعلق با تعقل جمع نمی شود و بطنه با فطنه سازگار نیست و قذارت و قداست دو ضدند و هیچ مستعدی محروم نیست
    صفات ناپسند در نفس نشان بی اعتدالی است و حاشا که از نفس بی اعتدال کاری آید که در او اعتدال باشد
    رسیدن به سعادت به تعلیم و تادیب است .تعلیم رشد دادن نفس یعنی پروراندن روح و غذا دادن به جان است و تادیب اعمال صالح و شایسته انجام دادن است) چرا که علم و عمل انسان سازند علم سازنده روان وروح انسان و عمل سازنده بدن اخروی انسان است وهر کسی به صورت علم و عمل خود برانگیخته می شود و ملکات نفس مواد صور برزخی اند و انسان را بدن هایی در طول هم استو تفاوت این بدن ها به کمال و نقص است
    پیامبران عقل را به آنچه بدان ها راه دارد استواری می دهند و در آنچه بدان ها راه ندارد راهنمایی می کنند
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  6. تشكرها 2

    **موعود** (21-01-1390), نرگس منتظر (20-02-1390)

  7. #14
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : کلید




    کلید (13)
    فیلسوف کامل انسان کامل است
    علم به طور کلی شرح حقایق و حالات موجودات و روابط آنها با یکدیگر است به عبارت دیگر علم تشریح پیکر نظام وجود است
    اسمی که موجب ارتقاء و اعتلای گوهر انسان است اسم عینی است یعنی اتصاف و تخلق انسان به حقایق اسماء است که دارایی واقعی انسان است و چون انسان به حسب وجود و عین به هر اسمی از اسمای الهی متصف شود سلطان آن اسم و خواص عینی او در او ظاهر می شود یعنی همان اسم می شود و آنگاه دیگران هم بکنند آنچه مسیحا می کرد
    آنچه منشا آثار وجودی و موجب قدرت و قوت نفس ناطقه و سبب قرب او به جمال و جلال مطلق می شود این است که مظهر اسماء شود یعنی حقایق وجودیه ی اسماء صفات و ملکات نفس گردند
    گر براستی تشنه شدی آب برایت می فرستند
    اسیر بطن اهل سر و باطن نخواهد شد
    عقول خلایق را بمعارف نظری تکمیل کردن تواصی به حق است و تکمیل و تهذیب اخلاقی خلایق تواصی به صبر
    هرچه وحدت شیئ شدید تر باشد حضور او قوی تر و علم و حیات او شدید تر است
    بهشت و دوزخ در ارواح اند نه اجساد
    اگر کمتر خوری کمتر خوابی
    طعام انسان علم است
    معلم از اعوان جبرائیل است
    بدن اخروی تجسم صور غیبی است که ملکات انسان مواد آنها است
    بعضی از اقسام ملائکه جسم لطیف اند
    زود زود نمی دهند تا کم کم ظرفیت حاصل شود
    هر کس سفره خود و مهمان سفره خود است
    کسانی که هنوز قوی نشده اند در قید مناسبات مکانی اند و ابن الوقت هستند حق آن است که ما ابو الوقت شویم
    ما دائم در لوح محفوظ خودمان می نویسیم کتاب کاتب و مکتوب خودمان هستیم
    تمام عالم در ما است
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  8. تشكرها 2

    **موعود** (21-01-1390), نرگس منتظر (20-02-1390)

  9. #15
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : کلید




    کلید (14)
    آسمان و زمین لبریز از گنجینه های الهی است و اسماء الهی کلید داران این گنجینه های الهی هستند
    خداوند برای انسان مقام والایی قائل شده و رسیدن به این مقام بدون رهبری امام معصوم مقدور نیست
    اگر روح و جان ما طهارت پیدا کند رزق معنوی ما زیاد می شود چه اینکه اگر جسم ظاهری ما طاهر باشد رزق مادی ما هم تنظیم می شود
    برنامه ریزی برای بدن را باید به دست خود بدن سپرد چون بدن صادق است در شبانه روز آنچه را که به واقع مورد احتیاجش است به ما اعلام می کند و نباید ما برای بدن برنامه ریزی کنیم که کی و چقدر غذا و آب بخور و طبیعت بدن تتنظیم کننده درست آن است
    تا طلب در اندرون ناید پدید مشک در نافه ز خون ناید پدید
    چه خوب که ما خانه سازی و غذا خوردن را از حیوانات بیاموزیم که به اندازه می خورند وبه میزان نیاز خانه سازی می کنند
    نی مشو آخر به یک جو مست نیز می طلب چون بی نهایت هست نیز
    آفتاب و ماه و حیوانات و... همه شعور دارند و همچنین با انسان مراوده شهودی دارند
    حرف زدن از رحمت رحمانیه ی حق است ولی خوب حرف زدن و حرف های خوب را زدن از جزء رحمت رحیمیه خدا است
    شرع مبین حقایق اسرار نظام هستی است
    انسان روزش را به سه قسم تقسیم کند ۱) کسب روزی مادی ۲) رسیدگی به همسر و فرزندان ۳) تحقیق و تفحص علمی و تفکر در نظام عالم و عبادت و استراحت ( حداقل ۲ ساعت درسی برای خود اختصاص دهد)
    نگاه کردن چشم به نباید ها نفس را از حالت اعتدال خارج می کند و انسان را از اساس انسانیت دور می کند
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  10. تشكرها 2

    **موعود** (21-01-1390), نرگس منتظر (20-02-1390)

  11. #16
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : کلید




    کلید (15)
    نفس چون مجرد است به هر چه رو کند خو می گیرد
    علم طب جزء علم سری نظام هستی است و هر یک از انبیاء باید به این علم مسلط باشند مطابق متن واقع
    پیامبر اسلام امی است نه عامی
    امی است یعنی آینه جان او ساده و زلال و بی نقش است و در تطابق با نظام عالم لذا هر چه را بخواهد بداند می داند و آن حقیقت در جان او جاری می شود فرد امی می تواند حقیقت آنچه را که می خواهد بداند مستقیما از متن واقع اخذ نماید ولی جان ما ها ساده نیست (امی نیست ) از بس حجاب دارد و مطالب و حقایق عالم را با انواع حجاب ها می گیرد لذا است که چون ضعیف هستیم نیاز به انواع حجاب برای فراگیری علوم داریم نظیر خط - کتاب - معلم و... کسی که امی است و جانش قوی است بدون نیاز به این واسطه ها حقایق را از متن واقع عالم می گیرد و می تواند تمام حقایق عالم را یکباره تلقی کند
    دین یک حقیقت در عالم است و اصلا ادیان نداریم
    مکاشفه هرگز به جنس و نوع و...تعلق نمی گیرد و صرفا به فرد تعلق می گیرد( ملکات خارجی فرد نه خود فرد) لذا علم کشفی به ملکه شخص تعلق می گیرد لذا کسی نمی تواند بگوید به علم شهودی مثلا شیعیان را دیدم که ... چرا که لفظ شیعیان جنس است و علم شهودی به جزئیات نظام هستی تعلق می گیرد نه مفاهیم کلی ذهنی.
    اگر انسان کامل به مشاهده کلیه موجودات که هنوز در مرتبه طبیعت نیامده اند بنشیند این می شود عالم ذر . انسانی که جانش صاف و بدون زنگار است این جان می تواند جان تمام افراد را مشاهده کند
    کسی که نفس ناطقه اش را با نفس ناطقه دیگری اتحاد وجودی بتواند بدهد اگر او بفهمد این هم می فهمد اگر او بشنود این هم می شنود
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  12. تشكرها 2

    **موعود** (21-01-1390), نرگس منتظر (20-02-1390)

  13. #17
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : کلید




    کلید (16)
    صفات راسخه در نفس را در علم اخلاق فضائل اخلاقی - در فلسفه ملکات نفس - در عرفان مقامات نفس گویند
    زمان در عالم طبیعت متغیر و در عالم برزخ هم متغیر و هم ثابت( دهر) و در عالم عقل ثابت است(سرمد)!
    حکمت در اصطلاح قرآن همان فلسفه در اصطلاح یونانی است
    خدا برای هر کسی ۳ کتاب قرار داده است ۱) کتاب قرآن که به وحی تشریعی از طرف پیامبر خاتم آمده است ۲) کتاب نظام تکوینی عالم که به هرچه بنگریم درس است و عالم علم انباشته روی هم است ۳) کتاب نفس ناطقه انسانی هرکسی اعظم کتاب هستی است
    ملاک عاقل یا جاهل بودن یک فرد : اگر کسی اول فکر کرد بعد حرف زد عاقل است و اگر اول حرف زد بعد فکر کرد جاهل است
    معیاری برای اینکه چه حرف هایی را بشنویم : نفس خودش معیار خوبی برای انسان است اگر نفس به واسطه شنیدن کلامی بالا رفت آن حرف رابشنویم و اگر پایین آمد از آن دوری کنیم
    هر کس دنبال توفیق بیشتری است سحرگاهان بیدار باشد
    عقل وحدت بین است بر خلاف قوه خیال که فقط کثرت می بیند
    از آنجا که مردم با کثرات مانوسند خیلی زود می توان قوه خیال ایشان را به دست گرفت و آنها را بازی داد ( به همین دلیل است که هر جا معرکه بگیری شروع به کار می کند همه جمع می شوند ولی اگر بگویند در اون گوشه استاد بسیار با سوادی نشسته مردم عادی دور او جمع نمی شوند)
    اگر کسی مطلبی را شنید و گفت نفهمیدم مثال بزنید تا بفهمم معلوم می شود که او هنوز در مرتبه قوه خیال است و به عقل نرسیده زیر ا عقل وحدت می بیند و مثال نمی خواهد!!
    تمام خواب ها صور تمثلات ملکات خیالاتی هستند که در نفس ما جای گرفته اند( لذا حیوانات وحشی در خواب زیر سر سوء ظن ما نسبت به دیگران و اخلاق خود ما است و یک بعد از خودمان است که فعلا به این صورت متمثل شده است
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  14. تشكرها 2

    **موعود** (21-01-1390), نرگس منتظر (20-02-1390)

  15. #18
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : کلید




    ده کلمه ازصد كلمه ـ علامه حسن زاده آملي
    1ـ آن كه خود را نشناخت چگونه ديگري را مي شناسد ؟
    2 ـ آن كه از صحيفه نفس خود آگاهي ندارد ، از كدام كتاب و رساله طرفي مي بندد ؟
    3 ـ آن كه گوهر ذات خود را تباه كرده است ، چه بهره اي از زندگي برده است ؟

    4 ـ آن كه خود را فراموش كرده است ، از ياد چه چيز خرسند است ؟

    5 ـ آن كه مي پندارد كاري برتر از خود شناسي و خداشناسي است ، چيست ؟

    6 ـ آن كه در صقع ذات خود با تمثلات ملكي همدم و هم سخن نباشد ، بايد با چه اشباح و خيالاتي هم دهن باشد ؟

    7 ـ آن كه خود را براي هميشه درست نساخت ، پس به چه كاري پرداخت ؟

    8 ـ آن كه از سير انفسي به سير آفاقي نرسيده است ، چه چشيده و چه ديده است ؟

    9 ـ آن كه مي انگارد در عوالم امكان ، موجودي بزرگتر از انسان است ، كدام است؟

    10 ـ آن كه تن آراست و روان آلاست ، به چه ارج و بهاست ؟
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  16. تشكرها 3

    **موعود** (21-01-1390), نرگس منتظر (20-02-1390), ستايش (20-02-1390)

  17. #19
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    1- متن طبيعت و سرشت و تاروپود آن در تبدل و جنبش و دگرگوني است که يک آن آرام ندارد، و در عين حرکت طبيعت وحدت و ثبات صورت و جمال و زيبايي هر موجود طبيعي از آغاز تا انجام در تحت تدبير منفرد به جبروت به تجدد امثال محفوظ است.

    ۲- حرکت حبي و تجدد امثال، در مطلق ماسوي الله اعم از مفارق و مقارن (موجودات عالم طبيعت و مافوق آن) چه در قوس نزول و چه در قوس صعود جاري است، به خلاف حرکت جوهري که اختصاص به عالم طبيعت دارد.

    ۳- حرکت جوهري، استکمالي است.

    ۴- سرتاسر هويت وجودي عالم طبيعت با حفظ وحدت اتصالي در حرکت و تغيير طولي استکمالي است و تنها امر ثابت اصل قانون حرکت است.

    ۵- نفوس انساني را بعد از انقطاع از اين نشأه تکامل برزخي است.

    ۶- در قرآن کريم لفظي در معني مجازي بکار نرفته است.

    ۷- آيات کريمه «يدبر الامر ...» و «تنزل الملائکه...» و «تعرج الملائکه و الروح اليه...» و امثال و نظائر آنها نه بدان وجهي است که مانند نزول و عروج عالم طبيعت با تروّي و طول و امتداد زماني به وقوع مي رسد.

    ۸- وجود مساوق حق است، و حق سبحانه صمد است. و توحيد صمدي بدان گونه است که لسان حجت الله امام هشتم بدان ناطق است: «يا من علي فلا شيء فوقه، يا من دني فلا شيء دونه» يعني يکتاي همه است.

    ۹- از حرکت حبي و تجدد امثال و حرکت جوهري دانسته مي شود که حرکت حيات و وجود است و ما با حرکت و در حرکت و نظام حرکتيم.

    ۱۰- حقيقت قرآن کلام ايزد است و لفظ کتاب قول نبوّت است و در عين حال الفاظ قرآن وحي اند و معجزه فافهم.

    ۱۱- اسناد حرکت به واجب تعالي عبارت از فاعليت به معني ايجاد تدريجي و اظهار کمال است.


    منبع: گشتي در حرکت- علامه حسن زاده آملي (روحی فداه )
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  18. تشكرها 2

    نرگس منتظر (20-02-1390), ستايش (20-02-1390)

  19. #20
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    1- چون كه نفس خود را به حركت در مى آورد محرك جسم نيز هست چون با جسم متداخل است .
    2- نفس عالم قبل از جسم آن موجود است .
    3- عالم حيوان است .
    4- توازى بين عالم و نفس انسانى شرط معرفت است .
    5- تعقل عبارت از خود معقولات است .
    6- نفس عالم از طبيعتى است كه عقل نام دارد.
    7- عقل ، مقصود دايره است .
    8- حركت عقل ، تعقل است .
    9- حركت نفس همان جوهر آن است .
    10- هر بدنى داراى صورت و هياتى مخصوص به خود است .
    11- صحت ، و به طور عموم فضايل جسميه - چيزى است كه شايسته است آن را ائتلاف بناميم .
    12- هر جزئى از اجزاى چشم قايم بر نوعى تناسب است .
    13- عقل نه منفعل مى شود و نه فاسد.
    14- نفس در تمامى جسم حساس منتشر است .
    15- نفس جسمى است لطيف .
    16- نفس اولين محرك است .
    17- نفس لطيف ترين چيزى در ميان اجسام است ؛ يعنى دورترين آنها از جسميت است .
    18- نفس به چه چيزى مركب را درك مى كند؟ يعنى چگونه نفس مركب را درك مى كند؟
    19- نفس ، چيزى است كه وحدت جسم را حفظ مى كند

    عيون مسائل نفس و شرح آن ، ج 1، ص 211-پندهای حکیمانه ج ۳
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  20. تشكر

    نرگس منتظر (20-02-1390)

صفحه 2 از 14 نخستنخست 12345612 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

فلسفه تكرار نماز, فرقان کثرت از متن قرآن وحدت, قوه واهمه چه کار می کند؟, قابلیت در سایه گریه و طلب, قرآن موجودي غيبي, لیل بودن مرتبه قلب نسبت به روح, لیله القدر و نزول قران, مال غل گردن, ماوراء طبیعت و رحمت رحیمیه, محال به ذهن انسان نمی آید, مراتب وجود, مرتبه پایینتر رقیقت بالاست, مرتبه روح نسبت به مرتبه قلب روزست, مرد مظهر اسم الظاهر خدا, معنای عمیق ترشب و روز و مراتب انسان, معنای عمیقتر قبر, نفس انساني واستعداد قبول علم, نفس در تله دنیا, چه کسی در ملکوت آسمانها عظیم خوانده می شود ؟, چه کسانی مظهر امام غائبند؟, نتیجه دانش عمل بي ريا, نجبا و ابدال و رفع نیاز از متوسلین به امام زمان, نسیم سحر چون دم عیسوی, نسبت توانایی و انجام فعل, نشئه طبیعت رحمت رحمانیه است, هفت در جهنم, یکی از لطائف این دنیا, کلید ها و نکات بسیار ارزشمند, کتاب قرآن کریم, کتاب شهادت, کتاب غیبت, کدام سیر و سلوکی با ارزش ست؟, گنج بی زوالدانش, ۳ کتاب در عالم, پنج حس ما بعلاوه قوه خیال و ووهم 7 در جهنم, پیامبران گذشته وغیبت, پیش رفتن در نظام هستی با علم و مزاحمت, آفریده ها برای انسان در کارند, آیت الله صمدی آملی, آیت الله علامه حسن حسن زاده آملی, آب و علم, انا لا نضیع اجر من احسن عملا, انجیل برنابا و تصریح به این که عیسی مصلوب نشده, انسان ومقام لایقفی, اهل حکایت و نقل, اهل درایت و درک, ایت الله العظمی فی السماء, اخذ علم در عالم خواب به صورت آب يا شير, ادامه داشتن نبوت انبایی, اداره جهان خلقت با اسماء حسنای الهی, اسرار عبادات, اصل بودن غیبت در عالم, بیکرانه درون انسان, بدن ما وکثرات متضاد, بدن ما در هر نشئه ای قبر ماست, بدن و دنیا, بزرگترین ذکر نظام هستی علم است, بشارت به پیامبر اسلام در انجیل, تمرکز افكار بر افعال, توانایی تفهیم بر جاهل و فهم حقیقی, توانائی ادراک جزئی, توانائی رسیدن به مراتب, تا دهن بسته نگردد دل باز نشود, تطهیر خیال با علم, تعریف مرتبه خیال, جدول وجود امام زمان, حقیقت بودن مرتبه بالا, حقیقت حجاب ظهور اسم الباطن حق, حقیقت علم ِ اسم اعظم الهی است, حیوانات تمثلات ملکات انسانها, حیات حضرت الیاس و خضر با حفظ بدن عنصری, حجاب زن و اسم باطن, خنده پوست است و گریه مغز, خواب و یک سوم عمر, خود شناسی و خدا شناسی, خوراک بیش از ضرورت بلاهت زا, ختم نبوت تشریعی, دنیا و کثرات متضاد, دانش بی بيان مانند گنجي بدون انفاق, دانشمند و به ستوه نیامدن از دانش آندوزی, در حد بودن و غم و غصه, روز بودن مرتبه قلب نسبت به وهم, راه کسب قابلیت, رابطه ناتوانی و انتقاد, رابطه کامل شدن و دشمنی دیگران, سوزانندگی پرتو خورشید در سایه تمرکز, سحر وقت مسافرت رهروان, سخن در اسرار نظام هستی و افزایش مجهولات, سر مزاحمت در مسیر علم, شهادت امام حسین (ع) فاتحه الکتاب کتاب شهادت, شرف شمس چیست؟, طبیعت مقام جمعی, طبیعت رابط و جامع بین همه کثرات ضد هم, عقل مقام ادراک احکام کلی, عقل و هفت مدرک وهم و خیال و پنج حس درهای بهشت, عقل در تله غیب, علم و عزتش با افزایش, علم تاج سر, علم تشریح دار وجود, علم جفر علم به حقایق و رموز عالم, علم غذای روح انسان, علوم و فهم کلمات نظام هستی, عالم نور و قران, عالم ذر, عالم علم انباشته روی هم, عبادات وارتباط دلها, عدم بنوت عیسی در انجیل اصلی, غیبت امام زمان فاتحه الکتاب کتاب غیبت

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •