کلید سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
کلید
صفحه 3 از 14 نخستنخست 123456713 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 139
  1. #21
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    (نکتۀ-1)
    جناب خواجه می فرمایند:ارسطوابتدادرتعلیم ازتبیعیات شروع کردوواردبحث شد؛چراکه به مانزدیکترومحسوس ماست وازآن به مابعدالطبیعه که ازنظروجوداقدام بوده.واین روش برای تعلیم بهتراست که اول آنچه راکه متعلم حس می کندبیان کرده؛چون بهتردرک می کندوانکارش نمی کندوازبدیهیات است(وذالک لان معلم الاول ابتدأفی تعلیمه بالطبیعیات التی هی اقدم الاشیاءبالقیاس الینا وختم بالفلسفیات التی هی اقدم فی الوجود بالقیاس الی نفس الامرمتدرجافی التعلیم من مبادی المحسوسات الی المحسوسات).

    نکتۀ-2
    طبیعت رادرلغت یونانی فیزیک وماوراءطبیعت رامتافیزیک می نامند.

    نکتۀ-3
    جسم طبیعی:جوهری است که ابعادثلاثه دارد:طول وعرض وعمق.
    (چراجسم تعلیمی گفته می شود)
    جسم تعلیمی:موضوع علم ریاضیات است.علّت اینکه جسم تعلیمی می گویند،چون قبل ازهرچیزی ریاضی می خواندندچون مسائل ریاضی مسامحه بردارنیست،لذاذهن قوی می شود،تاجائی که ابن خلدون درمقدمه می گوید:افلاطون بالای سرمدرسه اش تابلوزده«کسی که ریاضی نخوانده به مدرسه واردنشود.»ودرمقدمه می گویدکه حکماگفته اندحساب وهندسه برای ذهن مثل صابون است برای لباس.لذاچون ابتداازآن برای تعلیم ازحساب وهندسه استفاده می شدنام جسم تعلیمی به خود گرفت.

    نکتۀ-4
    درموردهیولاوصورت جسمیه شیخ می فرماید:هیولاخالی ازصورتجسمیه نیست.بایددرضمن صورت جسمیه ودرضمن یکی ازصورنوعیه باشد.
    جناب شیخ بهائی درکشکول دفترپنجم مثالی می زند می فرماید:مانفس می کشیم.
    این دم نفس رنگی ندارد.اگرباشدت شدصوت،صورت جسمیه استوحروف وکلمات هیولاوصورت جسمیه وصورت نوعیه باهم است.حال که سخن ازمخارج حروف به میان آمد عرض کنم که درمخارج حروف،عرب حلق رابه کارمی گیرد،ولی فارس ازحلق کارنمی کشدوچینی هاواقوامی دیگرازفضای دهن هم کمتر استفاده می کنند.درعرب برای به دست آوردن مخارج حروف بایدیک همزءبه اول آنها اضافه کردواداءکردتامخرج آن به دست آیدمثل:اخ،اب،اف،اء،اع،ال، �ش... .
    نکتۀ-5
    فخررازی که امام المشکّکین است وازمبدأتامعاداشکال می کند؛امابه حضرت زهراء-سلام الله علیها-که می رسدبلااشکال ودغدغه می گوید معصوم است ودرتفسیرسورهءحمدشیخ بهائی داردکه اگرکسی درآثارفخررازی غورکندمی بیندکه تمایل به شیعه داردودرجهرواخفاف بسم الله قول شیعه راقبول می کندومی گوید:«وأماأن علی بن ابی طالب کان یجهربالتسمیه فقدثبت بالتواتر،ومن اقتدی فی دینه بعلی بن ابی طالب فقداهتدی....»


    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  2. #22
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    کد و اصول های دروس معرفت نفس اثر حضرت علامه حسن زاده


    1-اصل اول:هر چه هست وجود است
    2-اصل دیم:هرپدیده آمده ازوجودپدیدآمده است.
    3-اصل سیم: نیرویی داریم که درمی یابد وتمیز می دهد.
    4-اصل چهارم:سرای هستی بی حقیقت وواقعیت نیست.
    5- اصل پنجم:واقعیت وحقیقت هر چیز هستی است.
    6-اصل ششم:واسطه ای میان وجودوعدم نیست.
    7-اصل هفتم:هستیهاباهم بی پیوستگی نیستند.
    بلکه هستیهاباهم پیوستگی دارند.
    8-اصل هشتم:آنچه اتفاقی نیست هدفی دارد ورفتاراوبیهوده نیست.
    9-اصل نهم :هرچه را درجنبش ومسیر جنبش قرار می گیرد وچون هدف دارد دین وهدف دارد.
    10-اصل دهم:علم وجود است.
    11-اصل یازدهم:حرکت در چیزی است که فاقد کمالی باشد.
    12-اصل دوازدهم:موجودی که کمال مطلق است حرکت در اومتصور نیست.(ویا به عبارت دیگر:مجموع هستی بی جنبش ودر سکون کامل است).
    13-اصل سیزدهم :حرکت فرع بر احتیاج است.
    14-اصل چهاردهم:هرچه که غایت وکمال متحرکی است برتروفراتر از آن متحرک است پس موجودات را درجات ومراتب است.
    15-اگر سلسله موجودات منتهی به موجودی شود باید آن موجود غایت غایات وکمال کمالات ونهایت ومنتهای همه هستیهاباشد ومادون اوهمه محتاج اوودروی حرکت متصور نبود.
    16-هر موجودی در حد خود تام وکامل است. تام واتم وکامل واکمل از قیاس پیش می آید.
    17-هیچ چیزدر حد خودودر عالم خود شر وبد نیست ولی قیاس ونسبت با این وآن که به میان آمد سخن از شروبد به میان می آید.
    18-نطفه ومربی واجتماع ومعاشر از اصولی اند که در سعادت وشقاوت انسان دخلی به سزا دارند.
    19-حرکت:خارج شدن موضوعی است از فقدان صفتی وکمالی به سوی وجدان آن کمال وصفت به طور تدریج ووجودهر جزء بعد از جزء دیگر. وخلاصه حرکت عبارت است از خروج شئ از قوه در امری به فعل تدریجا"
    20-برای متحرک باید مخرجی باشد که وی رااز نقص به در برد وبه کمال رساند.
    21-ما با حرکت ودر حرکت ودر جهان حرکتیم.
    22-کتاب وآموز گار از وسایل ومعداتنند دانش دهنده دیگری است .
    23-آن گوهری که به لفظ من وانا ومانند اینها بدان اشارت می کنیم موجودی غیر از بدن است .
    24-انسان از مرتبه نفس تا مرحله بدنش یک موجود متشخص ممتد است وبه عبارت دیگر انسان موجود ممتدی است که از مرحله اعلا تا به انزل مراتبش همه یک شخصیت است.
    25-جمیع آثار بارزاز بدن همه از اشراق وافاضه نفس است .
    26-آن گوهری که به لفظ من وانا و مانند اینها بدان اشارات میکنیم به نامهای گوناگون خوانده می شود چون :نفس *نفس ناطقه *روح*عقل *قوه عاقله*قوه ممیزه*روان*جان*دل*جام جهان بین* ورقا*طوطی*و نامهای بسیاردیگرولی آنچه در کتب حکمت والسنه حکما رواج داردهمان پنج نام نخستین است
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  3. #23
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    27-بدن مرتبه نازله نفس است .
    28-آنگاه کالبد تن بدن نفس است که نفس در او تصرف وبدان تعلق داشته باشد وآثاروجودیش را در او پیاده کند.
    29-نفس را هر دم در کشور وجود شئون بسیاری است که هیچ شانی او را از شان دیگر باز نمی دارد .
    30-در میان انواع موجودات صاحب قوا و استعداد وهوش وبینش انسان را از شان دیگر با زنمی دارد
    31-نفس ناطقه بسان درختی است که جمیع قوای او شاخه های اویند. النفس فی وحدته کل القوی وفعلها فی فعله قدانطوی
    32-قوه متصوره به تنهایی صورتگرنطفه نیست.
    33-فاقد شئ معطی آن به دیگری نتواندبودوبه عبارت دیگر :معطی کمال خود باید اولا" واجد آن باشد.
    34-طلب مجهول مطلق محال است .
    35-از آنجایی آمدیم که اول کار بود زیرا چون علم می آموزیم پیشتر می رویم.
    36-فکر حرکت نفس ناطقه است از مطلب به مبادی ودوباره از مبادی به مطلب.
    37-وعاء علم وعائی است که به خلاف همه ظرفها هر چه علم دراو بیشتر قرارگیردگنجایش او بیشتر می شودو برای تحصیل علوم بالاتر وبیشتر آماده تر می شود .
    38-علم را با وعاء او یک نحو سنخیت است.
    39-نفس ناطقه ومخرج او از نقص به کمال هردو از موجودات ماوای طبیعت اند.
    40-انسان بهترین طریق بلکه تنها طریق برای پی بردن به جهان هستی است.
    41-مادی قائل به موجودی حقیقی وواقعی به نام ماده است برخلاف سوفسطایی که قائل به حقیقتی نبود.
    42-مادی ماده را موجودی ازلی وابدی ووجود آن را بالذات می داند.
    43-هر صورت معقوله فعلیت محض ومبرای از ماده واوصاف واحوال ماده است.
    44-وعاء تحقق صور معقوله موجودی مبرا از ماده و اوصاف و احوال ماده است .
    45-هر یک از قوه خیال و صور خیالی را تجرد برزخی است .
    46-هر یک از نفس ناطقه ومخرج او از نقص به کمال موجودی ورای ماده اند.
    47-هر فردانسان را یک شخصیت وهویت است که جمیع قوای او شئون همان هویت واحده اوست وهمه آثار وجودیش از آن منبعث می شوداگر چه مظاهرش متکثر است .
    48-هر متحرک در حرکت خود به سوی چیزی می رود که فاقد آن است تا از حرکت واجد آن شود وآن غایت وغرض اوست .
    49-شیئیت شئ به صورتش است نه به ماده اش.
    50-تنویم مغناطیسی ونوم هردو از یک اصل منشعب اند وآن در حقیقت انصراف وتعطیل حواس ظاهره از تصرف و دست در کار بودن به این نشاه طبیعت است .
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  4. #24
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    51-نفس ناطقه در همه حال از خویشتن آگاه ومدرک ذات خودوبه خود داناست وهیچیک از حواس این چنین نیست .
    52-علم انسان ساز است جان نباشد جز خبر در آزمون/ هرکه راافزون خبر جانش فزون. توهمان هوشی وباقی هوش پوش. 53-قوه متخیله از شئون نفس است وتجردبرزخی داردودر خواب وبیداری بیداروآگاه است ودستگاه عکاسی وصورتگری نفس ناطقه است . 54-نفس ناطقه ومخرج اواز قوه به فعل عاری از ماده واحکام آن اند یعنی هردو از عالم غیب اند وصرف حیات اند وحیات همان شعور وآگاهی است.
    55-اشباحی که در عالم رویا می بینیم مطلقا" ایجاد نفس وقائم به اویندوهمه ابدان مثالی برزخی اند.
    56-همه آثار وجودی انسان اطوار ظهورات وتجلیات نفس است وقوام بدن به روح وتشخص ووحدت وظهورآثار از اوست .
    57-سعادت این است که نفس انسان در کمال وجودیش به جایی برسد که قوام بدن به روح وتشخص و وحدت وظهور آثارش از اوست . 58-روح انسان خواه در مقام خیال باشد وخواه در مقام عقل پس از ویرانی بدن تباه نمی شود.
    59-همه مدرکات انسان ورای طبیعت است .
    60-هر چه که بلا وضع است ممکن نیست در چیزی که با وضع است حاصل شود.
    61-صورت علمیه مطلقا"کلی وجودی مجرد از ماده است وظرف تقرروتحقق او با او مسانخ وعلم وجودی نوری قائم به خوداست. 62-اسناد افعال صادره از انسان به بدن واعضاوجوارح مادی وی به مجازاست وحقیقتا"به نفس اسناد می یابند.
    63-آنچهرا که انسان ادراک کرده است در صقع ذات خود یافته است وآن معلوم بالذات اوست واشیای خارجی که به نحوی از انحناء به واسطه واعدادقوی وآلات ادراکی خود با آنهاتعلق وارتباط یافته که از این ارتباط یافته که از این ارتباط به کسب علم نائل شده است معلوم بالعرض اند.
    64-ماده تقدم علی بر نفس ناطقه نداردبلکه معد حدوث اوست که نفس حدوثا" جسمانی وبقاء" روحانی است .
    65-هریک ازحواس واسطه ومعد نفس برای ربط و تعلق به خارج اوست وکار هر یک احساس محسوسی مخصوص است ولا غیر که اصلا" نمی دانند محسوس خارجی است یا نه واین حکم کار نفس است .
    66-مرگ فقط قطع علاقه نفس از طبیعت وماده بدن است نه تباهی وزوال نفس .
    67-آنچه صورت شئ را مانع از عقل وعاقل شدن وهمچنین معقول بالفعل گردیدن است ماده ای است که در آن مذکور است .
    68-استدلال از فعل بر فاعل که استدلال از معلول بر علت و در اصطلاح برهان ان است استدلال ناتمام وناقص است لذا اثبات انسان نفس خود را به واسطه فعل نفس محال است .
    69-الفاظ برای معانی اعم وضع شده اند و روزنه هایی به سوی معانی حقیقی اشیایند نه مبین ومعرف واقعی آنها اعنی معانی را آن چنانکه هستنند نمی شود در قالبهای الفاظ در آورد که هر معانی را آن چنانکه هستنند نمی شود ودر قالبهای الفاظ در آورد که هر معنی رادر هر عالم خودش حکمی خاص وصورتی خاص است .
    70-دار آخرت عین حیات است وموجودی که ذاتا" حی است محال است که ضد خودرا بپزیرد یعنی محال است که موت بر او عارض شود ویا خواب وپینکی بر او دست یابد.
    71-موجودی که حدوث بر او صادق نیست موجودی ازلی وابدی است که هیچگاه فنا وزوال در او راه ندارد.
    72-جسم آلی جسم زنده است یعنی صاحب نفس است ونفس مبداء حس وحرکت به اراده است و به تعبیراعم که شامل نفوس ارضیه گردد نفس کمال اول جسم طبیعی آلی ذی حیات بالقوه است .
    73-ناظم امور عالم مطلقا" یعنی تشکیل دهنده وبه نظم آورنده آن عقل است یعنی موجودی که فعلیت محض وعین حیات وعلم وقدرت ومبدا حیات وهرگونه کمال ومحیط به اشیاء از جمیع جهات آنهاست هم علت موجودات است وهم نهایت مطالب
    74-طفره مطلقا"چه در حسیات وجه در معنویات باطل ومحال است .
    75-تشکیک بر مبنای مشاء در ماهیات راه ندارد.
    76-نور اسفهبد را که نفس ناطقه است مقام تجرد است یعنی اورا مقام فوق تجرد است یعنی او را مقام معلوم وحد یقف نیست که در نتیجه وحدت عددی ندارد.
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  5. تشكر

    محامین (04-03-1390)

  6. #25
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نکاتی از بیانات آیت الله جوادی آملی حفظه الله

    1. مشکل ما در درمان بیماریهای اخلاقی جهل نیست که عقل نظری باشد بلکه جهالت است که به عقل عملی برمی گردد.

    2. فراگیری علوم حوزوی ودانشگاهی ما، همان عقل نظری است که بمنزلة چشم وگوش برای انسان است که می بینند ومی شنوند ووظیفه دیگری ندارند،ولی عقل عملی بمنزله دست وپا برای انسان هستندتااورانجات دهندوموقع رویت دشمن فرار کنند.

    3.انسان هرچه درس بخواندکه چه چیزی حلال وچه چیزی حرام است اوفقط جزم خود را افزون کرده نه عزم خودراکه همان عقل عملی باشد.اگرچه درس خواندن عبادت است ولی بایدعقل عملی راخود کفا کنیم.کاری کنیم که انگیزه ما محتاج اندیشه مانباشد.

    4.انسان اگرخودرااسیردنیاگرایی بکند،عزّت قناعت را داده وذلّت فرومایگی راخریده است.

    5.درآخرت صحبت اززندگی یک میلیاردیاصد میلیاردسال نیست،بلکه صحبت ازابداست نه مانند دنیا که یک حلقه است.

    6.ازغفلت روح به مرگ روح تعبیر شده است چراکه وقتی انسان می میردحتی الفبای شب اول قبر که الفبای دین است رابلد نیست.

    7.بهترین دل آنست که ظرفیت وشرح صدرپیداکندوحال آنکه وقتی دراین ظرف هرنوع سریال وقصه ای ریخته شود نتیجه اش آنست که انسان ازمطالعه علمی خسته شده وحرف استادرانمی فهمد.

    8.بوعلی سینا گفت عهدکردم قصه ورمان واباطیل رانخوانم تاظرف دل رابرای فراگیری علوم نگه داری کنم.وقتی چنین شود دل ظرفیت پیدا کرده ولبریز میگردد،درنتیجه شرح صدر حاصل میشود.

    9.مسایل اخلاقی به بحث جهان آرایی برمیگردد.برای اینکه جهان آرا شویم سه کارنیازاست:اول اینکه به سراغ بازیگری نرویم،دوم اینکه بازی هم نتواند مارابه بازی بگیردودیگر اینکه دسسیسه شیطان هم نتواند ماراگرفتار کند.

    10.اگر انسان باتجارتی چون دامداری یا کشاورزی بخواهد به جامعه خدمت کند اینکارکوثر است وممدوح(رجال لاتلهیهم تجاره ولابیع عن ذکر الله…)ولی اگربخواهدسراغ کثرت طلبی باشد میشود تکاثر که دراینحال فردبه بازی گرفته شده است.

    11.زلزله روزقیامت چنان است که دربهترین حالت مادرکه شیردادن اوبه فرزندش است ومادرکاملا دلگرم فرزندخویش است،لیکن درآن وقت همین مادربچّه دردامن خود رافراموش می کند.

    12.مردان الهی نه به طرف لهوولغومیروندونه لهوولغومیتواندبه سمت آنهابرودونه شیطان میتواندواردحرم امن ایشان بشود.

    برگرفته از جلسات درس اخلاق حضرت آیت الله جوادی آملی
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  7. #26
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نکاتی از بیانات مرحوم آیت الله حق شناس رحمه الله علیه

    - شب زنده داري بر عمر و روزيتان مي‎افزايد.
    - پيامبران و اوصياء الهي براي اين که طمعي به بيت المال نداشته باشند هر کدامشان مشغول کاري بودند.
    - عاقل بدون ايمان، شيطان است.
    - عمر شما در اثر خدمت به مردم زياد مي‎شود.
    - اگر خدا را مي‎خواهي بايد از خوديت خودت بگذري.
    - بايد عمل به دستورات و اوامر معصومين سلام الله عليهم کرد، نه اين که ما بتوانيم مثل آنها بشويم.
    - حضرت ملک الموت عليه السلام به صورت عمل خودمان ظاهر مي‎شود.
    - در اولين قدم سير و سلوک، پروردگار متعال آزمايش را شروع مي‎کند.
    - مقام مراقبه يعني اين که سالک تمام و کمال در محضر و حضور حضرت حق قرار دارد.
    - اول سفر الي الله سحرخيزي است.
    - وسايل وصال به مطلوب را نيز بايد دوست داشت.
    - تنها راه تشخيص وسوسه شيطاني از نفحات قدسي مراقبه است.
    - اگر تحصيلات علمي شما با علم اخلاق توأم نباشد، منقطع مي‎شود.
    - خداي متعال مي‎فرمايد: اي دنيا! خدمتگزار باش کسي را که خدمتگزار من است. يعني کسي که (همّ او واحد است) و آزار بده کسي را که خدمتگزار توست.
    - هر انساني يک تکليف اجتماعي دارد و يک تکليف انفرادي.
    - دين، عمل به بندگي حضرت حق است.
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  8. #27
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    اگر سالک بداند که در شناخت پروردگار چه چيزي نهفته است ديگر به زرق و برق دنيا اهميت نمي‎دهد.
    - اگر از باب رحمت حق، قصد ورود داريد، بايد کمي پول خرج کنيد و به فقرا و مسکينان و يتيمان کمک کنيد.
    - موسي عليه السلام ده سال در مدين، شاگردي کرد و استاد شد. بدون استاد نمي‎شود سير کرد.
    - اگر اراه کني که خودت را حفظ بکني پروردگار هم در هنگام ارتکاب به معاصي براي تو ايجاد مانع مي‎کند.
    - اگر آن دين خالص در قلب ما وارد شود تمام آن شلوغي‎ها از قلب مفارقت مي‎کند. پس دليل شلوغي قلبي من اينست که از دين خالص در آن خبري نيست.
    - رسول اکرم صلي الله عليه و آله مي‎فرمايند: اگر کسي ما را دوست دارد بايد به دستورات ما عمل کند آيا کافي است کسي بگويد من علي را دوست دارم ولي فعال نباشد و عمل به فرمايشان ايشان نداشته باشد؟!
    - بايد نه آنقدر تنبل باشيد که مردم بگويند کلّ [وبال] بر جامعه است و نه آنقدر فعاليت در دنيا داشته باشيد که عرف بگويد چهار دست و پا افتاده روي دنيا.
    - روش رسول اکرم صلي الله عليه و آله از طريق اخلاق عملي است. علم رسول خدا علم رهبانيت نيست.
    - علم حقيقي علمي است که انسان را به هدايت خاصه راهنمايي کند. علمي است که او را به احوال دلش آگاه بکند.
    - خداوند متعال از جهل نمي‎گذرد.
    - حب دنيا و حب خدا در يک دل جاي نمي‎گيرد. بايد از يکي از آنها گذشت.
    - خوش خلقي، خوي حضرت رسول اکرم صلي الله عليه و آله است، مردم را با اخلاق عملي و با روي خوش به اسلام دعوت کنيد.
    - گمشده مؤمن حکمت و دانش است. اين از ملاقات با امام زمان (عج) بالاتر است.
    - علم را براي عمل کردن ياد بگيريد. علت عدم رسيدن ما به مقامات عاليه اينست که ما عمل در کلاس‎هاي قبل نکرديم.
    - امر آخرتتان را اصلاح کنيد تا امورات دنياي شما اصلاح شود.
    - آنچه که شما در سفر آخرت همراهتان داريد علم و عمل صالح خود شما است.
    - قدم به قدم عمل خود را با فرمايشات معصومين سلام الله عليهم منطبق کنيد.
    - تنها ياور شما در مواجهه با حضرت ملک الموت سلام الله عليه عمل صالح شماست.
    - تعلقات است که مانع پرواز انسان مي‎شود.
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  9. #28
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    توفيق شما در سير الي الله منوط به اينست که چقدر به افراد جامعه احسان مي‎کنيد و اين در رأس امور است.- اهل بهشت حسرت هيچ ساعتي از عمر خود را نمي‎خوردند، الا ساعاتي را که در دنيا در غفلت بودند و ذکر پروردگار متعال را نکرده بودند.
    - آن نيرويي که بتواند شما را در مقابل شيطان و نفس محافظت کند محبت به پروردگار متعال است.
    - مباد نعمت‎هاي خداي متعال شما را مغرور کند.
    - اگر بخواهيد از دنيا استفاده کنيد بايد اول از پله آخرت شروع کنيد.
    - تا زماني که توجه به حضرت حق داريد در رحمت خداوند متعال هستيد.
    - ابليس شاگرد نفس است، اگر شما بخواهيد اين نفس را که استاد شيطان است بکوبيد و رامش کنيد بايد خود را فقير کنيد، بايد خودتان را در مقابل عظمت حضرت حق هيچ بدانيد.
    - بعد از اين مرحله، مرحله شب زنده‎داري است. اين دو راه، راه مبارزه با نفس است.
    - قلب خانه ملائکه است، صفات رذيله مثل سگ‎هاي پارس کننده‎اي هستند و ملائکه در خانه‎اي که سگ باشد وارد نمي‎شود.
    - آن شيطاني که مسئول نماز شب است از همه قوي‎تر است در وسوسه کردن. اما نسبت به مخلصين اسلحه‎اش کارگر نيست. مواظب آن شيطان باشيد.
    - هي در صدد نباشيد روايت بنويسيد و علم ديگري ياد بگيريد، بايد عمل هم با آن همراه باشد. اگر به دانستني‎هايتان عمل نکرديد هر روز از پروردگار متعال دورتر مي‎شويد.
    - هر چقدر ايمان مومن ترقي بکند يک غصه‎اي بر او مسلط مي‎شود که نکند حجابي بيايد و بين او و محبوبش جدايي افکند.
    - در آخر الزمان شيطان مي‎آيد و اول کاري که مي‎کند عقيده‎ها را مي‎برد.

    منبع: عالمان شهر اخلاق، سرپرست گروه مولفين سيد محمدمهدي طباطبايي
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  10. #29
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    متن کتاب صد کلمه در معرفت نفس از علامه حسن زاده (روحی فداه)


    بسم الله الرحمن الرحيم
    الحمدلله رب العالمين ، اين صد كلمه كه صد دانه در يك دانه است براى خاطر عاطر آن عزيزى كه شائق اعتلاى به ذره معرفت نفس است ، از قلم اين كمترين :
    حسن حسن زاده آملى ، به رشته نوشته در آمده است كه اگر مورد پسند افتد او را بسند است .

    1 آن كه خود را نشناخت چگونه ديگرى را مى شناسد؟!
    2 آن كه از صحيفه نفس خود آگاهى ندارد، از كدام كتاب و رساله طرفى مى بندد؟!
    3 آن كه گوهر ذات خود را تباه كرده است ، چه بهره اى از زندگى برده است ؟!
    4 كه خود را فراموش كرده است ، از ياد چه چيز خرسند است ؟!
    5 آن كه مى پندارد كارى برتر از خود شناسى و خداشناسى است ، چيست ؟!
    6 آن كه در صقع ذات خود باتمثلات ملكى همدم و همسخن نباشد، بايد با چه اشباح و خيالات همدهن باشد؟!
    7 آن كه خود را براى هميشه درست نساخت ، پس به چه كارى پرداخت ؟!
    8 آن كه از سير انفسى به سير آفاقى نرسيده است ، چه چشيده ، و چه ديده است ؟!
    9 آن كه مى انگارد در عوالم امكان ، موجودى بزرگتر از انسان است ، كدام است ؟!
    10 آن كه تن آراست و روان آلاست ، به چه ارج و بهاست ؟!
    11 آن كه معاش مادى را وسيله مقامات معنوى نگيرد، سخت در خطاست .
    12 آن كه به هر آرمان است ، ارزش او همان است .
    13 آن كه از مرگ مى ترسد، از خودش مى ترسد.
    14 آن كه خداى را انكار دارد، منكر وجود خود است .


    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  11. #30
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    15 آن كه حق معرفت به نفس روزيش شده است ، فيلسوف است ، چه اينكه فلسفه ، معرفت انسان به نفس خود است و معرفت نفس ام حكمت است .
    16 آن كه در خود فرو نرفته است و در بحار ملكوت سير نكرده است و از ديار جبروت سر در نياورده است ، ديگر سباحت را چه وزنى نهاده است ؟!
    17 آن كه خود را جدولى از درياى بيكران هستى نيافته است ، در تحصيل معارف و ارتقايش چه مى انديشد؟!
    18 آن كه خود را متسخر در تحت تدبير متفرد به جبروت نمى يابد، در وحدت صنع صورت شگفتش چه مى گويد؟!
    19 آن كه در وادى مقدس من كيستم ؟ قدم ننهاده است ، خروارى به خردلى .
    20 آن كه از اعتلاى فهم خطاب محمدى سرباز زده است ، خود را به مفت باخته است .
    21 آن كه طبيعتش را بر عقلش حاكم گردانيده است ، در محكمه هر بخردى محكوم است .
    22 كه در اطوار خلقتش نمى انديشد، سوداى او سراسر زيان است .
    23 آن كه خود را زارع و مزرعه خويش نداند، از سعادت جاودانى بازبماند.
    24 آن غذا را مسانخ مغتذى نيابد، هرزه خوار مى گردد، و هرزه خوار هرزه گو و هرزه كار مى شود.
    25 آن كه كشتزارش را وجين نكند، از گياه هرزه آزار بيند.
    26 آن كه من عرف نفسه فقد عرف ربه را درست فهم كند، جميع مسائل اصيل فلسفى و مطالب قويم حكمت متعالى و حقائق متين عرفانى را از آن استنباط تواند كرد، لذا معرفت نفس را مفتاح خزائن ملكوت فرموده اند.
    پس برهان شرف اين گوهر يگانه ، اعنى جوهر نفس ، همين ماثور شريف من عرف بس است .
    27 آن كه در كريمه ولا تجزون الا ما كنتم تعملون (359) و هل ثوب الكفار ما كانوا يفعلون (360) و كلما رزقوا منها من ثمره رزقا قالوا هذا الذى رزقنا من قبل و اتوا به متشابها (361) و نظائر آنها به خوبى انديشه كند جزا را موافق اعمال و عقائد مى يابد.
    28 آن كه در آيات : انا عمل صالح (362)، يوم تجد كل نفس ما عملت من خير محضرا و ما عملت من سوء (363)، ما لهذا الكتاب لايغادر صغيره ولا كبيره الاحصيها و وجدوا ما عملو حاضرا (364) و اشباه آنها نظرى صحيح اندازد، دريابد كه انساب شب و روز در مطلق اعمال و احوال خود سازنده خود است ، و هر گونه كه خود را ساخت همان گونه از اين سرا به سراى ديگر رخت بر مى بندد.
    29 آن كه در كسب علم و حرفه و صنعت خود تامل كند، در مى يابد كه فعل او را ظاهرى و باطنى است . ظاهر او كه قشر است با زمان متصرم است و نا پايدار، و باطن او كه لب است ملكه او گردد و متحقق و برقرار؛ و بدين ملك ، ملك و سلطان و اقتدار بر تصرف در ماده و اعمال اعمال خود كند.
    پس آنگاه آگاه شود كه علم و عمل جوهر و انسان سازند.
    30 آن كه در علم و عمل دقيق شود، علم را امام عمل و قائم بر آن مى يابد، چنانكه گوئى : علم نر باشد و عمل ماده ، و مانند آنكه آن آسمان است و اين زمين ، الرجال قوامون على النساء (365)، و از اين دقت آگاه گردد كه علم مشخص روح انسان ، و عمل مشخص بدن اوست كه نه روح بى بدن است و ته بدن بى روح ، اين قائم به آن است و آن قائم بر اين .

    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

صفحه 3 از 14 نخستنخست 123456713 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

فلسفه تكرار نماز, فرقان کثرت از متن قرآن وحدت, قوه واهمه چه کار می کند؟, قابلیت در سایه گریه و طلب, قرآن موجودي غيبي, لیل بودن مرتبه قلب نسبت به روح, لیله القدر و نزول قران, مال غل گردن, ماوراء طبیعت و رحمت رحیمیه, محال به ذهن انسان نمی آید, مراتب وجود, مرتبه پایینتر رقیقت بالاست, مرتبه روح نسبت به مرتبه قلب روزست, مرد مظهر اسم الظاهر خدا, معنای عمیق ترشب و روز و مراتب انسان, معنای عمیقتر قبر, نفس انساني واستعداد قبول علم, نفس در تله دنیا, چه کسی در ملکوت آسمانها عظیم خوانده می شود ؟, چه کسانی مظهر امام غائبند؟, نتیجه دانش عمل بي ريا, نجبا و ابدال و رفع نیاز از متوسلین به امام زمان, نسیم سحر چون دم عیسوی, نسبت توانایی و انجام فعل, نشئه طبیعت رحمت رحمانیه است, هفت در جهنم, یکی از لطائف این دنیا, کلید ها و نکات بسیار ارزشمند, کتاب قرآن کریم, کتاب شهادت, کتاب غیبت, کدام سیر و سلوکی با ارزش ست؟, گنج بی زوالدانش, ۳ کتاب در عالم, پنج حس ما بعلاوه قوه خیال و ووهم 7 در جهنم, پیامبران گذشته وغیبت, پیش رفتن در نظام هستی با علم و مزاحمت, آفریده ها برای انسان در کارند, آیت الله صمدی آملی, آیت الله علامه حسن حسن زاده آملی, آب و علم, انا لا نضیع اجر من احسن عملا, انجیل برنابا و تصریح به این که عیسی مصلوب نشده, انسان ومقام لایقفی, اهل حکایت و نقل, اهل درایت و درک, ایت الله العظمی فی السماء, اخذ علم در عالم خواب به صورت آب يا شير, ادامه داشتن نبوت انبایی, اداره جهان خلقت با اسماء حسنای الهی, اسرار عبادات, اصل بودن غیبت در عالم, بیکرانه درون انسان, بدن ما وکثرات متضاد, بدن ما در هر نشئه ای قبر ماست, بدن و دنیا, بزرگترین ذکر نظام هستی علم است, بشارت به پیامبر اسلام در انجیل, تمرکز افكار بر افعال, توانایی تفهیم بر جاهل و فهم حقیقی, توانائی ادراک جزئی, توانائی رسیدن به مراتب, تا دهن بسته نگردد دل باز نشود, تطهیر خیال با علم, تعریف مرتبه خیال, جدول وجود امام زمان, حقیقت بودن مرتبه بالا, حقیقت حجاب ظهور اسم الباطن حق, حقیقت علم ِ اسم اعظم الهی است, حیوانات تمثلات ملکات انسانها, حیات حضرت الیاس و خضر با حفظ بدن عنصری, حجاب زن و اسم باطن, خنده پوست است و گریه مغز, خواب و یک سوم عمر, خود شناسی و خدا شناسی, خوراک بیش از ضرورت بلاهت زا, ختم نبوت تشریعی, دنیا و کثرات متضاد, دانش بی بيان مانند گنجي بدون انفاق, دانشمند و به ستوه نیامدن از دانش آندوزی, در حد بودن و غم و غصه, روز بودن مرتبه قلب نسبت به وهم, راه کسب قابلیت, رابطه ناتوانی و انتقاد, رابطه کامل شدن و دشمنی دیگران, سوزانندگی پرتو خورشید در سایه تمرکز, سحر وقت مسافرت رهروان, سخن در اسرار نظام هستی و افزایش مجهولات, سر مزاحمت در مسیر علم, شهادت امام حسین (ع) فاتحه الکتاب کتاب شهادت, شرف شمس چیست؟, طبیعت مقام جمعی, طبیعت رابط و جامع بین همه کثرات ضد هم, عقل مقام ادراک احکام کلی, عقل و هفت مدرک وهم و خیال و پنج حس درهای بهشت, عقل در تله غیب, علم و عزتش با افزایش, علم تاج سر, علم تشریح دار وجود, علم جفر علم به حقایق و رموز عالم, علم غذای روح انسان, علوم و فهم کلمات نظام هستی, عالم نور و قران, عالم ذر, عالم علم انباشته روی هم, عبادات وارتباط دلها, عدم بنوت عیسی در انجیل اصلی, غیبت امام زمان فاتحه الکتاب کتاب غیبت

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •