کلید سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
کلید
صفحه 7 از 14 نخستنخست ... 34567891011 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 61 تا 70 , از مجموع 139
  1. #61
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نکاتی از دروس علامه حسن زاده آملی

    1- جزا نفس عمل است (( هل یجزون الا ما کانوا یعملون )) .
    2-قیامت با تو است نه در آخر طول زمانی . رسول الله صلی الله علیه و آله به قیس بن عاصم فرمود : ان مع الدنیا الاخره .
    3- ملکت با عالم ملک است ، خیالت با عالم مثال و عقلت با عالم عقول. قابل حشر با همه ای و دارای سرمایه ی کسب همه . صادق آل محمد صل الله علیه و آله فرمود : (( ان الله عزوجل خلق ملکه علی مثال ملکوته و اسس ملکوته علی مثال جبروته لیستدل بملکه علی ملکوته و بملوکته علی جبروته . )) درست بخوان و درست بدان .
    4- سفرنامه ی معراج رسول صل الله علیه و آله شرح اطوار بشر است.
    5- انسان چون با اصل خود انس گرفت ، آن می شود .
    6-تا گم نشدی چیزی در تو پیدا نشود.
    7- تا بیننده و گیرنده نشدی ، انسان نیستی .
    8-انسان کارخانه و دستگاهی است که هم از عوالم ملک عکس برداری می کند و هم از ملکوت. اولی را بالا می برد و دومی را تنزل می دهد بی تجافی، و همه را در گنجینه سرّش و عیبه ی غیبش درج می کند. درست بنگر تا به حقیقت کریمه ی (( لاکلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم.)) برسی.
    9-بینشم از تن نیست که دیگر جانوران و رستنی ها و هرچه آخشیج است در آن انبازند ، از روانی است که از آن من است. پس نه تن جای روان است و نه روان جای تن، وگرنه در اندازه ی او بودی، و دانستی که نیست. تن بر خاک است و روان بر فراز خاک. این سخن کوتاه در نزد دانا بسیار بلند است.
    10- از خاموشی ، گفتار زاید و از اندیشه کردار.
    11- آنچه در احوال و اطوار سالک در خواب و بیداری عایدش می شود میوه هایی است که از کمون شجره ی وجودش بروز می کند.
    12- گرسنگی و تشنگی داء اند و غذا و آب دوا. دوا را تا چه اندازه باید خورد.
    با تشکر از وبلاگ علامه حسن زاده

    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  2. تشكرها 4

    tamana (01-12-1391), مدير اجرايي (13-07-1391), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (17-06-1391), عهد آسمانى (08-08-1391)

  3. #62
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نتایج استنباط شده از رتق و فتق

    1- نتيجه نخست اين كه ، وقتى كه دائره شمسيه (منطقه البروج ) در سطح دايره استواى سماوى قرار گرفته است و با او متحد شده است آب همه جاى كره را فرا مى گيرد و روزگار اين دوره آدميان بسر مى آيد و پايان مى يابد، و دوباره دايره شمسيه از دايره استواى سماوى انفتاح مى يابد بدين بيان :
    دايره شمسيه پس از انطباق مذكور يا بسان دوره پيش در جهت شمال دايره استواى سماوى انفتاح مى يابد، و يا بالعكس در جهت جنوب دايره سماوى انفتاح مى يابد؛ كيف كان باز ((دَحْو الارض )) پديد مى آيد، و در صورت اول باز خشكى زمين به سمت شمال خواهد بود و دريا به سمت جنوب ، و در صورت دوم به عكس - يعنى آبادى به جانب جنوب دايره استواى ارضى مى افتد و دريا به شمال آن - و در هر دو صورت بسان دوره گذشته خلقت آدم پيش مى آيد.
    دحوالارض گسترده شدن زمين از قبة الارض - يعنى از برآمده ترين جاى زمين - است ، بدين سبب كه شعاع استوايى زمين اطول از شعاع قطبى آن است چه اين كه زمين در حدود قطبين اندك فرونشستگى دارد، و در حدود دايره استوا اندك برآمدگى ؛ لاجرم به سبب تطامن مذكور، نصف قطر استوايى زمين اطول از نصف قطر قطبى آن است ، و در نتيجه زمين كرده تام نيست بلكه شبيه به كرده و شلغمى شكل است ؛ و شعاع استوايى در حدود 9/2 فرسخ ، اطول از شعاع قطبى است . بحث را به تفصيل در درس 16 ((دروس معرفة الوقت القبلة )) و درس 46 و 50 دروس هيئت و ديگر رشته هاى رياضى تقرير و تحرير كرده ايم .
    2- نتيجه دوم اين كه يكى از معانى و بطون آيه كريمه و اذا قال ربك للملائكة انى جاعل فى الارض خليفة ... (سوره بقره /30) اين است كه پس از انفتاح دو عظيمه ياد شده و دحوالارض جديد، باز انسان به تولد و پس از تولد به توالد بوجود مى آيد، و اين آدميان وجود يافته جديد، جانشين آدميان دوره پيش اند.
    در تفاسير وجوهى چند در معنى خليفه گفته آمد، ولكن خليفه بدين معنى را متعرض نشده اند.
    4- نتيجه چهارم اين كه روايت ماءثور از وسائط فيض الهى در تعدد عالم و آدم ، يك وجه بسيار شريف معنى آنها تعدد آدم و عالم مربوط بدين بحث ميل كلى و انطباق و انفتاح معدل النهار و منطقة البروج است .
    فخر رازى در تفسير كبيرش در تفسير اين كريمه و لقد خلقنا الانسان من صلصال من حماء مسنون از سوره مباركه حجر گويد: و نقل فى كتب الشيعة عن محمد بن على الباقر (عليه السلام ) اءنه قال : و قد انقضى قبل آدم الذى هو ابونا اءلف اءلف آدم اءو اكثر...
    شيخ اكبر محيى الدين عربى در باب 367 فتوحات مكيه فرمايد...
    (ترجمه آن چنين است ) يعنى در واقعه اى شخصى را در طواف ديدم كه به من خبر داد از اجداد من بوده است و نامش را به من گفت ، از زمانش پرسيدم ، در جوابم گفت چهل هزار سال پيش از اين بوده است . پس او را از مدت آدم پرسيدم ، به من گفت از كدام آدم مى پرسى از آدم اقرب ؟ گفت تصديق كن كه من يكى از پيامبرانم و براى عالم مدت نمى شناسم كه آغاز زمان باشد و در آنجا بايستم و سپس از آنجا شروع كنم ، بدان كه خداى سبحان هميشه خالق بوده است و همواره دنيا و آخرت خواهد بود، مدت براى مخلوق است نه در خلق و آفريدن چه اين كه خلق با انفاس دم بدم پديد مى آيد.
    5- نتيجه پنجم اين كه اعتقاد به رجعت كه در جوامع روائيه اماميه و كتب كلامى آنان آمده است ، و حتى كتابهاى مستقل در رجعت نوشته اند چنانكه در امامت ، ناظر به همين انطباق و انفتاح دو عظيمه ياد شده است . بدين معنى كه انسان در هر دوره پس از دحوالارض به تولد و پس از تولد به توالد كه بوجود مى آيد نياز به انسان كامل و دستورالعمل انسان ساز دارد، و در ميان آنان انسانهاى كامل كه سفراى الهى اند براى ارشاد آدميان مبعوث مى شوند، و به اختلاف تكون امزجه آنان درجات امامت و نبوت و رسالت آنها متفاوت خواهد بود كه تلك الرسل فضلنا بعضهم على بعض (بقره /254) و لقد فضلنا بعض ‍ النبيين على بعض (اسراء /56) در حق آنان صادق است ؛ و اين سفراى الهى به همان روحانيت سفراى پيشين اند فافهم.
    شرح دفتر دل-رساله رتق و فتق-علامه حسن زاده آملی
    با تشکر از وبلاگ عللامه حسن زاده

    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  4. تشكرها 6


  5. #63
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نکته های ناب و آموزنده از سخنرانی علامه حسن زاده آملی (2)

    ۲۴. نگذارید به رویتان اسم دیگری بگذارند، هر اسمی را برایتان نگذارید.
    ۲۵. در آخرت سیر با "اراده" است نه با مشی و طیاره و...
    ۲۶. جناب رسول الله (ص) فرمود: العلم امام العمل
    ۲۷. شیخ الرئیس ابو علی سینا برای یافتن لغت به "جمهره ابن درید" دست دراز می کرد و نگا می کرد. جمهره ابن درید دریاست. در4جلد رحلی قطور در هند چاپ شده است.
    ۲۸. انسان نباید به هر کتابی دست دراز کند.
    ۲۹. عهدنامه ابن سینا را بخوانید. در یکی از عهدهایش می گوید: عهد بستم که رمان نخوانم چون نفس ناطقه را کج و معوج می کند.
    ۳۰. لباس روحانیت آرم تقواست، آرم عدل، ادب، عفت، دینداری و حقیقت است.
    ۳۱. لباس روحانیت خیلی مشکل است. مرحوم جهانگیر خان قشقایی برای مسئولیت بیشتر لباس روحانیت، لباس نپوشید.
    ۳۲. کسی که لباس[روحانیت] دارد باید انسان قرآنی باتمام باشد.
    ۳۳. کسب و کارتان را محترم بشمارید.
    ۳۴. آقا حرف بشنوید.
    ۳۵ تمام فرموده های شرع، منطق محض است.
    دانلود فایل صوتی
    با تشکر از وبلاگ حامل اسرار

    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  6. تشكرها 6


  7. #64
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نکاتی درباره سیر و سلوک


    1. قرآن که صورت کتیبه انسان کامل اعنی حقیقت محمدیه است به اندازه ای که از آن بهره برده ای به حقیقت خاتم صلی الله علیه و آله تقرب یافته ای.اقرا وارق.
    2. ای عبادالرحمن! آخر سوره فرقان از((عباد الرحمن الذین یمشون علی الارض))تا آخر سوره هر یک دستورالعمل کاملی است.
    3. باب سیزدهم و باب بیستم ارشادالقلوب دیلمی آمده :قال النبی یقول الله تعالی من احدث ولم یتوضا فقدجفانی،ومن احدث وتوضا ولم یصل رکعتین فقدجفانی،و من صلی رکعتین ولم یدعنی فقدجفانی،ومن احدث وتوضا وصلی رکعتین ودعانی فلم اجبه فیما یسال من امردینه ودنیاه فقدجفوته ولست برب جاف.حالا که در این عمل سهل رخیص چنین نتیجه عظیم نفیس است خوشا آنکه از علو همت خود بعد از ادای این دستور از حق تعالی مطلبی بخواهدکه آن را زوال و نفاد نباشد اعنی حلاوت ذکر،لذت لقا و شرف حضوربخواهد،


    ما ازتو نداریم بغیر از تو تمنا حلوا به کسی ده که محبت نچشیده ست



    4.((وکلوا واشربوا ولاتسرفوا انه لایحب المسرفین))فضول طعام ممیت قلب است و مفضی به سرکشی نفس وطغیان اوست،و از اجل خصال مومن جوع است.

    نه چندان بخور کز دهانت برآید نه چندان که از ضعف جانت برآید

    5. همانطور که فضول طعام ممیت قلب است، فضول کلام نیز از قلب قاسی برخیزد. از رسول الله روایت است که: لاتکثروا الکلام بغیر ذکرالله فان کثره الکلام بغیر ذکر الله قسوا القلب ، ان ابعد الناس من الله القلب القاسی.
    6.محاسبت نفس که امام کاظم فرمود : لیس منا من لم یحاسب نفسه فی کل یوم فان عمل حسنا استزاد الله و ان عمل سیئا استغفرالله تعالی منه و تاب الیه.
    7. مراقبت، و این مطلب عمده است.قال الله تعالی((وکان الله علی کل شیء رقیبا))و قال النبی صلی الله علیه و آله:اعبدالله کانک تراه فان لم تکن تراه فهو یراک.
    8.الادب مع الله تعالی فی کل حال.
    9.العزله.سلامت در عزلت است.با خلق باش و نباش.


    هرگزمیان حاضروغایب شنیده ای من درمیان جمع و دلم جای دیگرست

    10. التهجد.((و من اللیل فتهجد به نافله لک عسی ان یبعثک مقاما محمودا.وقل رب ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق واجعل لی من لدنک سلطانا نصیرا))
    11.التفکر.((الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم و یتفکرون فی خلق السماوات والارض ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانک فقنا عذاب النار.))
    12. ذکرالله تعالی فی کل حال قلبا و لسانا.((واذکر ربک فی نفسک تضرعا و خیفه و دون الجهر من القول بالغدو والاصال و لاتکن من الغافلین.ان الذین عند ربک لایستکبرون عن عبادته و یسبحونه و له یسجدون.))
    13. ریاضت در طریق علم و عمل بر نهجی که در شریعت محمدیه مقرر است و بس، که علم و عمل برای طیران به اوج کمال و عروج به معارج به منزلت دو بال اند.
    14. اقتصاد یعنی میانه روی در مطلق امور حتی در عبادت.
    15.مطلب در دو کلمه است: تعظیم امر خالق ، و شفقت با خلق.


    فرزانه آنکه خواهد تعظیم امرخالق دیگر که بازدارد ازخلق شر وشورش



    گفتار بسیار است ولی دو صد گفته چون نیم کردار نیست. تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

    علامه حسن زاده آملی
    با تشکر از وبلاگ علامه حسن زاده
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  8. تشكرها 6


  9. #65
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نکاتی از جملات قصارعارف بالله بابا طاهرعریان لر همدانی (عطر الله تربته)

    1_فراموشي خدا در معرفت ، عين توحيد و ذكر جاهلانه او كفر است
    2_عارف اختيار ندارد و مريد دارد چرا كه اختيار حقيقي از آن اوست
    3_در دنيا غريب‌تر از عارفان، كسي نيست
    4_از اهل علم ظاهر عمل به مقتضاي علم و از اهل حقيقت اخلاص در عمل و از اهل معرفت سوز و گداز مي‌خواهند
    5_نهايت علم جهل و نهايت عقل حيرت و نهايت معرفت، تسليم است
    6_ هركس كه بخواهد با عقل به خدا برسد، عقلش را به خدايي گرفته نه خداي عالميان را
    7_ عاقبت عقل تحير يعني از بين رفتن عقل است
    8_هركس براي نفس خود اعتباري قائل شود از تكبر در امان نيست
    9_قلب ترازوي حقيقت است
    10_دنيا در گرو آخرت و آخرت در گرو حقيقت است
    11_صراط براي عارفان همين دنياست و عرفا خود را دائماً در روي پل صراط مي‌بينند
    12_دنيا پل آخرت است و دار ممر و گذر است نه مقر و اقامت
    13_ اشارت به دور از جهل و به نزديك از قلت معرفت است
    14_بزرگ ترين حجاب بين خدا و مخلوق او، اشاره است
    15_هركس از وجد خود باخبر باشد وجدش آميخته به باطل است
    16_ وجد با سكون ، دليل قوتِ واجد است و با حركت ، دليل ضعف او
    17_ تواجد، حركت واجد به دليل وجدانِ* موجود است
    18_ غالباً لذت نفس با وجد اشتباه مي‌شود
    19_سماع به ياد آوردن حالات خوش از ياد رفته‌ است
    20_صوت و آواز خوش ريسماني است كه دنيا را به آخرت وصل مي‌كند
    21_غذاي نفس طعام و غذاي روح سماع و غذاي قلب ذكر است
    22_ذكر مايه حيات قلب است

    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی


  10. #66
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    23_وقتي كه شهود بيايد ذكر ساقط مي‌شود
    24_مراقبه اهتمام بر مشاهده است
    25_مراقبه يعني توجه به خود و حس خود
    26_اگر خداوند مرا به ميل خودم وارد بهشت كند واي بر من و اگر به ميل خودش مرا داخل جهنم كند چه محبس خوبي
    27_ يافتن مطلوب نتيجة حُسنِ طلب است
    28_دشمني كردن با نفس از طريق نفس، خطاست
    29_بلا امتحان الهي است
    30_حال عارف از بلا بهتر مي‌شود
    31_ كسي كه فقط متوجه عبادت است از خود خدا غافل است
    32_رؤيت اعمال و عبادات شرك است و مانند بستن زنار بر كمر مي‌باشد
    33_فقير در همه اوصاف و اسماء با خدا موافق است جز با اسم غني او
    34_ هركس فقر را اسير خود سازد از مرز فقر خارج شده است
    35_ فقير خالص كسي است كه با وجود خدا، خود را مالك هيچ ملكي نمي‌داند
    36_ مِلك، متعلق به اهل ظاهر و مُلك، متعلق به اهل باطن است
    37_متوكل حقيقي كسي است كه به توكل هم اتكال نكند
    38_ حقيقت اعتكاف سكونت در خانه دل است، با خلوص نيت
    39_اهل محبت شادند در لقاي محبوب و اهل حقيقت در سوز و گدازند و گريزان از محبوب
    40_اگر در حال، به حال توجه كني، حالت از دست مي‌رود

    41_ فنا فاني شدن است از صفات خود در صفات حق و نديدن اين فنا يعني فناي فنا
    42_ غم و غصه تو در دنيا، از مفارقت از وطن توست

    43_سوختن دو نوع است سوختن در آتش و سوختن در نور. اولي خاكسترت مي‌كند و ارزشي ندارد و دومي ترا به چراغي تبديل مي‌كند كه مردم از نورش استفاده مي‌كنند

    44_حزن شادي آميخته به غم است
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  11. تشكرها 6


  12. #67
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نکاتی از عارف بالله شیخ رجبعلی خیاط رضوان الله علیه

    1. زنده باش و زندگی کن و بدان که حیات در حرکت و ممات در سکون است.

    2. می‌داند شما و دنیای شما از مجموع ذراتی خلق شده‌اند و خالق برای هر ذره جهان به این عظمت وظیفه خاصی قرار داده تا این نظم و شکوه را بیان کند و انسان از آن و گاهی در اثر غرور جزیی از آن است.

    3. هستی به سرعت غیر قابل باوری در حرکت است و همین حرکت در اندام شما وجود دارد و کل عالم با این شتاب به سوی خدا روانند، در نتیجه چنان بیاندیشید و حرکت کنید که از میدان وسیع این مغناطیس خارج نشوید که خالق را بشناسید و به عظمت خود پی ببرید و این خلقت حیرت انگیز نامش انسان است، را از دست ندهید.

    4. انسان الهی در وجود خویش خوی حیوانی را دربند می‌کند تا نیروی وجودی او پاک و سالم به کمال برسد، از نظر جهان‌بینی شیخ خشم و غضب و تندی و سرکشی انسان‌ها را غافلگیر می‌کند، از تغییر این راه که ره سنان بیشماری در آن خفته‌اند، آن است که نیکی و محبت را در وجود خود بیدار نگهدارید که اساس خوشبختی در همین عمل و اجرای آن است.

    5. نیکی و احسان سخت‌ترین دشمن را دوست و دوستان را به سوی خداوند رهبری می‌کند.

    6. ندای غیبی در درون دل مشتاق؛ مسیر الهی می‌افکند و به آرامش ابدی می‌رساند، لذا لطف و احسان به دیگر بندگان خدا در درجه اول به خود عامل باز می‌گردد که انسان بنده احسان است.

    7. از خداوند جز کرامت و احسان و خیر و رحمت و محبت و بنده‌پروری و امور سازنده عملی صادر نمی‌شود.

    8. خداوند خدای خیر و رحمت است، آن که شر می‌سازد، شیطان است.

    9. انسان به توفیق خالق و خیر خداوند معنی زنده بودن و رحمانیت و ترحم و هر نوعی از دشمنی را درک و با آن مقابله می‌کند.

    10. راهیان راه الهی با عشق و محبتی که در اعماق وجود دارد، می‌دانند که هر چه غیر خدا بخواهند موجب شکست و ناکامی آنان می‌شود.

    11. شما خیال نکنید خالق کائنات را باید بیرون از دلتان پیدا کنید، بلکه او در وجود شما جلوه و مکان دارد، لذا خدا را در اعماق وجود خویش بیابید، از یکی از سالکان اهل عرفان و سیر و سلوک را پرسیدند: «خدا را در کجا بیابیم؟»، آن عارف بدو پاسخ داد: «در کجا گشتی که او را نیافتی؟!»

    12. شیخ می‌گفت: «بر می‌خیزید و خود را برای نماز آماده می‌کنید، حمد و سوره را درست می‌خوانید، بدون اینکه متوجه مفاهیم و معانی کلمات شوید، پس معلوم است این نماز، نماز وظیفه‌ای است و فقط کلمات را ادا می‌کنید».

    13. فراموش نکنید که به قول سعدی هر نفسی که فرو می‌رود، ممد حیات است و چون باز می‌گردد مفرح ذات! در واقع سعدی مفهوم رحمت خداوند و راه رسم شکرگزاری را برای ما گفته است، ولی ما خوانده و نخوانده به راحتی از این جمله معرفتی و سلوکی گذشته‌ایم و کسی آن را برای‌مان معنی و تفسیر نکرده است.

    14. به نظر می‌رسد از این پس غیر از شما شاگردان شخص دیگری با این مباحث معرفت شناسی و خداجویی به این نحو آشنا نشود، شما از رحمت و لطفی که در حقتان شده از جان و دل شاکر باشید، سعادت را به این آسانی به کسی نمی‌دهند، ایمان، خلوص، عاشقی و دنیای محبت لازم است تا خود را سالک این راه ببینید و ارزش خود را بدانید، بنگرید که مبدا خلقت چه عظمت‌هایی در وجود شما نهاده و شما از آن بی‌خبرید.

    15. ایشان مطالبشان را یک بار می‌گفتند، آنها که اهل دل بودند، به خوبی درک می‌کردند و در پایان گفتند: برای شما نگفته و ندیده‌ای باقی نگذاشتم، ان شاء‌الله خدا یاری و راهنماییتان کند، مطمئن باشید هر چه از واجب‌الوجود طلب کنید، به شما با شرایط فوق خواهد رسید.

    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  13. تشكرها 6


  14. #68
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    22 حدیث در معرفت نفس
    1 - الكيس من عرف نفسه و اخلص اعماله ؛ زيرك كسى است كه خود را شناخت و اعمالش را (براى خدا) خالص گردانيد.
    2 - المعرفه بالنفس انفع المعرفتين ؛ خودشناسى سودمندترين دو شناخت است .
    3 - العارف من عرف نفسه فاعتقها و نزهها عن كل ما يبعدها؛ عارف كسى است كه نفس خود را شناخت و آزادش ساخت و آن را از هر آنچه (از خدا) دورش بدارد، پاك و منزه داشت .
    4 - اعظم الجهل ، جهل الانسان امر نفسه ؛ بزرگترين نادانى ، نادانى انسان نسبت به خويشتن است .
    5 - اعظم الحكمه ، معرفه الانسان نفسه ؛ عالى ترين حكمت ، شناخت انسان از خود مى باشد.
    6 - اكثر الناس معرفه لنفسه اخوفهم لربه ؛ خود شناس ترين مردم ، خدا ترس ترين آنهاست .
    7 - افضل العقل معرفه المرء بنفسه ، فمن عرف نفسه عقل و من جهلها ضل ؛ برترين دانائى شناخت آدمى از خود است ؛ پس هر كه خود را شناخت دانا و خردمند است و ر كه خود را نشناخت گمراه گشت .
    8 - عجبت لمن ينشد ضالته و قد اضل نفسه فلايطلبها! در شگفتم از كسى كه در جستجوى گمشده خود بر مى آيد، در حالى كه خودش را گم كرده و در جستجوى آن برنمى آيد!
    9 - عجبت لمن يجهل كيف يعرف ربه ؟! در شگفتم از كسى كه خود را نمى شناسد، چگونه ممكن است پروردگارش را بشناسد؟!
    10 - غايه المعرفه ان يعرف المرء نفسه ؛ كمال و منتها درجه شناخت ، اين است كه آدمى خود را بشناسد.
    11 - كيف يعرف غيره من يجهل نفسه ؟! كسى كه خود را نمى شناسد، چگونه تواند ديگرى را بشناسد؟!
    12 - كفى بالمرء معرفه ان يعرف نفسه ؛ آدمى را همين شناخت بس ، كه خود را نشناسد.
    كفى بالمرء جهلا ان يجهل نفسه ؛ آدمى را نادانى همين بس ، كه خود را نشناسد.
    13 - من عرف نفسه ، تجرد؛ هر كه خود را شناخت ، مجرد گشت . (علامه طباطبائى در الميزان مى فرمايد: يعنى از علايق و وابستگى هاى دنيا رها و برهنه گشت ؛ يا با كناره گيرى از مردم ، تنهايى اختيار كرد؛ يا با خالص كردن عمل خود را براى خدا از هر چيز مبرا و مجرد شد).
    14 - من عرف نفسه جاهدها و من جهل نفسه اهملها؛ هر كه نفس خود را شناخت ، با آن جهاد و مبارزه كرد و هر كه نفس خود را نشناخت ، به حال خود رهايش كرد.
    15 - من عرف نفسه ، عرف ربه ؛ هر كه خود را شناخت ، پروردگارش را شناخت .
    16 - من عرف نفسه جل امره ؛ هر كه خود را شناخت ، مقام و منزلتش بلند گشت .
    17 - من عرف نفسه كان لغيره اعرف و من جهل نفسه كان بغيره اجهل ؛ هر كس خود را بشناسد؛ ديگران را بهتر مى شناسد و هر كس خود را نشناسد، نسبت به ديگران جاهل تر است
    18 - من عرف نفسه فقد انتهى الى غايه كل معرفه و علم ؛ هر كس خود را شناخت ، به غايت و منتهاى هر شناخت و دانستنى دست يافته است .
    19 - من لم يعرف نفسه ، بعد عن سبيل النجاه و خبط فى الضلال و الجهالات ؛ هر كه خود را نشناخت ، از راه نجات دور گشت و در گمراهى و نادانى افتاد.
    20. معرفه النفس انفع المعارف ؛ معرفت نفس سودمندترين معارف است .
    21 - نال الفور الاكبر من ظفر بمعرفه النفس ؛ كسى كه موفق به خودشناسى شد، به پيروزى بزرگتر دست يافته است .
    22 - لاتجهل نفسك ؛ فان فان الجاهل معرفه نفسه ، جاهل بكل شى ء؛ نسبت به خود نادان مباش ؛ زيرا كسى كه در زمينه شناخت خود نادان باشد، به همه چيز نادان خواهد بود.
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  15. تشكرها 6


  16. #69
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نکاتی در مورد انسان کامل
    1_انسان کامل،ولی الله است.
    2_انسان کامل،خلیفه الله است.
    3_انسان کامل،قطب زمان است.
    4_انسان کامل،مصلح بریه الله است.
    5_انسان کامل،معدن کلمات الله است.
    6_انسان کامل،حجت الله است.
    7_انسان کامل،عقل مستفاد است.
    8_انسان کامل،ثمری شجره وجود،کمال عالم کونی و غایت حرکت وجودیه و ایجادیه است.
    9_انسان کامل،موید به روح القدس و روح است.
    10_انسان کامل،محل مشیه الله است.
    11_انسان کامل،صاحب مرتبه قلب است.
    منبع:شرح رساله انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه (داوود صمدی آملی)
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی


  17. #70
    عضو خودماني
    توحید صمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : مهر 1388
    نوشته : 1,009      تشکر : 700
    2,231 در 814 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    توحید صمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نکاتی از آیت الله عبد الکریم حق شناس (رضوان الله علیه)

    1- شب زنده داری بر عمر و روزیتان می افزاید .

    2- پیامبران و اوصیاء الهی برای این که طمعی به بیت المال نداشته باشند هر کدامشان مشغول کاری بودند .

    3- عاقل بدون ایمان شیطان است .

    4- عمر شما در اثر خدمت به مردم زیاد می شود .

    5- اگر خدا را می خواهی باید از خودیت خودت بگذری .

    6- باید عمل به دستورات و اوامر معصومین کرد ، نه این که ما بتوانیم مثل آن ها بشویم .

    7- حضرت ملک الموات به صورت عمل خودمان ظاهر می شود .

    8- در اولین قدم سیر و سلوک ، پروردگار متعال آزمایش را شروع می کند .

    9- مقام مراقبه یعنی این که سالک تمام و کمال در محضر و حضور حضرت حق قرار دارد .

    10-اول سفر الی الله سحر خیزی است .

    11-وسایل وصال به مطلوب را نیز باید دوست داشت .

    12-تنها راه تشخیص و سوسه ی شیطانی از نفحات قدسی مراقبه است .

    13-اگر تحصیلات علمی شما با علم اخلاق توأم نباشد ، منقطع می شود .

    14-خدای متعال می فرماید : ای دنیا ! خدمتگزار باش کسی را که خدمتگزار من است . یعنی کسی که ( همِ او واحد است ) و آزار بده کسی را که خدمتگزار توست .

    15-هر انسانی یک تکلیف اجتماعی دارد و یک تکلیف انفرادی .

    16-دین ، عمل به بندگی حضرت حق است .

    17-اگر سالک بداند که در شناخت پروردگار چه چیزی نهفته است دیگر به رزق و برق دنیا اهمیت نمی دهد .

    18-اگر از باب رحمت حق ، قصد ورود دارید ، باید کمی پول خرج کنید و به فقرا و مسکینان و یتیمان کمک کنید .

    19-موسی علیه السلام ده سال در مدین شاگردی کرد و استاد شد . بدون استاد نمی شود سیر کرد .

    20-اگر اراده کنید که خودت را حفظ بکنی پروردگار هم در هنگام ارتکاب به معاصی برای تو ایجاد مانع می کند .

    21-اگر آن دین خالص در قلب ما وارد شود تمام آن شلوغی ها از قلب مفارقت می کند . پس دلیل شلوغی قلب من این است که از دین خالص در آن خبری نیست .

    22-رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند : اگر کسی ما را دوست دارد باید به دستورات ما عمل کند آیا کافی است کسی بگوید من علی را دوست دارم ولی فعال نباشد و عمل به فرمایشات ایشان نداشته باشد؟

    23-باید نه آن قدر تنبل باشد که مردم بگویند وبال بر جامعه است و نه آن قدر فعالیت در دنیا داشته باشید که عرف بگوید چهار دست و پا افتاده روی دنیا .

    24-روش رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از طریق اخلاق عملی است . علم رسول خدا علم رهبانیت نیست .

    24- علم حقیقی علمی است که انسان را به هدایت خاصه راهنمایی کند . علمی است که او را به احوال دلش آگاه بکند .
    کلید
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی


صفحه 7 از 14 نخستنخست ... 34567891011 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

فلسفه تكرار نماز, فرقان کثرت از متن قرآن وحدت, قوه واهمه چه کار می کند؟, قابلیت در سایه گریه و طلب, قرآن موجودي غيبي, لیل بودن مرتبه قلب نسبت به روح, لیله القدر و نزول قران, مال غل گردن, ماوراء طبیعت و رحمت رحیمیه, محال به ذهن انسان نمی آید, مراتب وجود, مرتبه پایینتر رقیقت بالاست, مرتبه روح نسبت به مرتبه قلب روزست, مرد مظهر اسم الظاهر خدا, معنای عمیق ترشب و روز و مراتب انسان, معنای عمیقتر قبر, نفس انساني واستعداد قبول علم, نفس در تله دنیا, چه کسی در ملکوت آسمانها عظیم خوانده می شود ؟, چه کسانی مظهر امام غائبند؟, نتیجه دانش عمل بي ريا, نجبا و ابدال و رفع نیاز از متوسلین به امام زمان, نسیم سحر چون دم عیسوی, نسبت توانایی و انجام فعل, نشئه طبیعت رحمت رحمانیه است, هفت در جهنم, یکی از لطائف این دنیا, کلید ها و نکات بسیار ارزشمند, کتاب قرآن کریم, کتاب شهادت, کتاب غیبت, کدام سیر و سلوکی با ارزش ست؟, گنج بی زوالدانش, ۳ کتاب در عالم, پنج حس ما بعلاوه قوه خیال و ووهم 7 در جهنم, پیامبران گذشته وغیبت, پیش رفتن در نظام هستی با علم و مزاحمت, آفریده ها برای انسان در کارند, آیت الله صمدی آملی, آیت الله علامه حسن حسن زاده آملی, آب و علم, انا لا نضیع اجر من احسن عملا, انجیل برنابا و تصریح به این که عیسی مصلوب نشده, انسان ومقام لایقفی, اهل حکایت و نقل, اهل درایت و درک, ایت الله العظمی فی السماء, اخذ علم در عالم خواب به صورت آب يا شير, ادامه داشتن نبوت انبایی, اداره جهان خلقت با اسماء حسنای الهی, اسرار عبادات, اصل بودن غیبت در عالم, بیکرانه درون انسان, بدن ما وکثرات متضاد, بدن ما در هر نشئه ای قبر ماست, بدن و دنیا, بزرگترین ذکر نظام هستی علم است, بشارت به پیامبر اسلام در انجیل, تمرکز افكار بر افعال, توانایی تفهیم بر جاهل و فهم حقیقی, توانائی ادراک جزئی, توانائی رسیدن به مراتب, تا دهن بسته نگردد دل باز نشود, تطهیر خیال با علم, تعریف مرتبه خیال, جدول وجود امام زمان, حقیقت بودن مرتبه بالا, حقیقت حجاب ظهور اسم الباطن حق, حقیقت علم ِ اسم اعظم الهی است, حیوانات تمثلات ملکات انسانها, حیات حضرت الیاس و خضر با حفظ بدن عنصری, حجاب زن و اسم باطن, خنده پوست است و گریه مغز, خواب و یک سوم عمر, خود شناسی و خدا شناسی, خوراک بیش از ضرورت بلاهت زا, ختم نبوت تشریعی, دنیا و کثرات متضاد, دانش بی بيان مانند گنجي بدون انفاق, دانشمند و به ستوه نیامدن از دانش آندوزی, در حد بودن و غم و غصه, روز بودن مرتبه قلب نسبت به وهم, راه کسب قابلیت, رابطه ناتوانی و انتقاد, رابطه کامل شدن و دشمنی دیگران, سوزانندگی پرتو خورشید در سایه تمرکز, سحر وقت مسافرت رهروان, سخن در اسرار نظام هستی و افزایش مجهولات, سر مزاحمت در مسیر علم, شهادت امام حسین (ع) فاتحه الکتاب کتاب شهادت, شرف شمس چیست؟, طبیعت مقام جمعی, طبیعت رابط و جامع بین همه کثرات ضد هم, عقل مقام ادراک احکام کلی, عقل و هفت مدرک وهم و خیال و پنج حس درهای بهشت, عقل در تله غیب, علم و عزتش با افزایش, علم تاج سر, علم تشریح دار وجود, علم جفر علم به حقایق و رموز عالم, علم غذای روح انسان, علوم و فهم کلمات نظام هستی, عالم نور و قران, عالم ذر, عالم علم انباشته روی هم, عبادات وارتباط دلها, عدم بنوت عیسی در انجیل اصلی, غیبت امام زمان فاتحه الکتاب کتاب غیبت

نمایش برچسب‌ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •