مفهوم شر از منظر قرآن كريم سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
مفهوم شر از منظر قرآن كريم
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 12 , از مجموع 12
  1. #11
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : مفهوم شر از منظر قرآن كريم





    7ـ خاتمه سخن
    حاصل آنچه درباره حقيقت شر و اقسام آن گفته آمد ، به اين قرار است :
    1ـ خداوند در بيان حقيقت شر به لسان مردم سخن گفته است؛ اما در بيان مصاديق آن تفكر بشري را اصلاح نموده است. برخي اموري را نظير جنگ در راه خدا شر مي‌دانند؛ اما خداوند مي‌فرمايد :‌چه بسا اموري را شما ناخوشايند داريد ؛ ولي مصلحت و خير شما در آن است و به عكس .
    2ـ شرور به طور كلي دو بخشند :‌ بخشي از آن از اختيار انسان بيرون است و برخي با انتخاب و اختيار انسان پديد مي‌آيد . بخش اول را معمولاً شرور طبيعي و بخش دوم را شرور اخلاقي گويند.
    3ـ برخي از شرور طبيعي نظير آتش گرفتن خانه يك فقير يا خرابه شدن خانه‌ها بر اثر زلزله و آتشفشان و سيل و جز اينها از لوازم جدايي ناپذير طبيعت و سنت خدا در جهان است و خداوند بي‌گناهاني را كه قرباني اين حوادث مي‌شودند ، در قيامت عوض مي‌دهد.
    4ـ شرور طبيعي گاهي نتيجه سوء اختيار انسان و ثمره گناهان و بي‌عداليتيهاي اوست كه به صورت عذاب الهي بر قومي فرود مي‌آيد؛ مثل طوفان نوح و زلزله در ثمود و سنگ‌باران اصحاب فيل [90].
    5ـ از شروري كه از سوي مخلوقات پديد مي‌آيد، بايد به خدا پناه برد : «‌اعوذ برب الفلق من شر ما خلق»[91]؛ چون اين شرور ريشه در شر اخلاقي آنها دارد.
    7ـ راه نجات از شروري كه مايه تنبيه و بيداري انسان‌هاست ،‌مثل گرفتار شدن حضرت يونس در شكم ماهي توبه و توجه به خداست [92].
    8 ـ اموري كه براي امتحان انسان‌ها و تميز مؤمنان واقعي از مدعيان و ترفيع درجات مؤمنان حقيقي است، مثل جنگ و امر به ابراهيم به كشتن فرزند [93] و ديگر احكامي كه شاق به نظر مي‌رسد، مثل حج [94] و روزه رمضان [95] در روزهاي طولاني و گرم تابستان و مانند آنها كه در ظاهر شر به نظر مي‌رسد، در واقع و در نگاه مؤمنان حقيقي خيرند . چنان كه امام خميني « ره» مي‌فرمايند:
    تكاليف الهي هم الطاف الهي است و داروهايي است رباني براي درمان روحهاي بيمار و دلهاي ناخوش ... [ حتي] آتش دوزخ نسبت به گنهكاران از مؤمنين ،‌لطف است و عنايت و راهي است به جوار الهي [96].
    پس جهنم هم در نظام كلي خلقت و مجموعه حيات بشر در دنيا و آخرت خير و نعمت است. قرآن كريم مي‌فرمايد:
    يعرف المجرمون بسيماهم فيؤخذ بالنواصي و الأقدام فبأي ألاء ربكما تكذبان هذه جهنم التي يكذب بها المجرمون يطوفون بينها و بين حميم ان فباي آلاء ربكما تكذبان [97].
    مجموعه اين آيات مي‌رساند كه گرفتن مجرمان و بدكاران و انداختن آنها به آتش جهنم و معذب ساختن آنها در مجموعه نظام خير است و خداوند آن را نعمت غير قابل انكار براي مؤمنان مي‌داند.
    پس در مجموعه هستي آنچه از ناحيه علم و قدرت و مشيت الهي صادر مي‌شود،‌ خير است و آنچه كه شر است،‌ از سوء اختيار مخلوقات مريد و مختار است؛ اما همين‌ها را آدمي مي‌تواند با مبارزه كردن و مدد گرفتن از خدا دفع نمايد .

    مفهوم شر از منظر قرآن كريم

  2. #12
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    عهد آسمانى آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 6,393      تشکر : 18,195
    11,960 در 3,707 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    عهد آسمانى آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : مفهوم شر از منظر قرآن كريم




    پي‌نوشتها:
    [1] بقره / 21 .
    [2] طلاق /12.
    [3] انعام /59.
    [4] آل عمران /18.
    [5] مومنون /18.
    [6] نمل /17.
    [7] انبياء / 81.
    [8] انبياء/ 82.
    [9] انبياء /84 ـ 80.
    [10] بقره / 49.
    [11] انبياء/68.
    [12] قصص/76.
    [13] خلاصه سؤال كارنمن و لهر (james cornmasn and keith lehrer) اين است :
    اگر تو ( خدا) توانايي و دانش‌آفريدن هر جهان منطقاً ممكن را داشتي، آيا جهاني مانند اين جهان مي‌آفريدي (جهاني كه روشنترين انواع شر آن، درد و سختي و رنج است)؟ حال كه جهان فعلي بهترين جهان ممكن نيست، پس وجود خداي داناي مطلق، تواناي مطلق و خيرخواه مستبعد يا نامحتمل است؛ يعني وجود خدا نامحتمل است (الوين پلانيتنجا، ترجمه‌ي محمد سعيدي‌مهر، مؤسسه‌ي فرهنگي طه، 1376ش، ص 118)
    [14] در تعاليم زرتشت ... تأكيد شده است كه از اول خلقت عالم دو روح ذاتاً ناسازگار و متخاصم در عالم وجود دارد كه اين دو در متون بعدي با عنوان انگيزه مينو (اهريمن) و اهورامزدا ]سپند مينو[ به چشم مي‌خورد. در هات 57 اوستا آمده است: «آنكه از هنگام آفرينش نيك و بد بر دست آن دو مينو (سپند مينو و انگيزه ]مينو[ ) ]هرگز[ نخفته و جهان آشه را پاسداري كرده است» (خدا و مسأله شر، محمدحسن قدردان قراملكي، مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه‌ي علميه‌ي قم، چ1، 1377ش، ص263 و 264).
    [15] جي‌ال‌ مكي فيلسوف انگليسي (م 1981) در مقاله‌اي تحت عنوان «شر و قدرت مطلق» مي‌نويسد:
    «مشكل در ساده‌ترين صورت آن چنين است: خدا قادر مطلق است. خدا خيرخواه مطلق است؛ با اين حال شر وجود دارد. به نظر مي‌رسد، تناقضي بين اين سه قضيه وجود دارد؛ به گونه‌اي كه اگر دو تاي آن صادق باشد، سومي كاذب خواهد بود» (فلسفه دين، الوين پلانتيتجا، پيشين، ص44).
    [16] ر.ك، ملاصدرا، اسفار، ج7، بيروت، داراحياء التراث العربي، 1981، ص58.
    [17] ابن سينا، الهيات شفال، تحقيق حسن‌زاده آملي، دفتر تبليغات اسلامي، قم، چ1، 1376ش، ص26.
    [18] ر.ك. سيدحسن مصطفوي؛ درسهاي الهيات شفا، مقاله‌ي اول، فصل سوم.
    [19] ر.ك. محمدحسن قدردان قراملكي، خدا و مسأله‌ شر، مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي، قم، 1377ش، ص37.
    [20] حديد / 3
    [21] حديد / 3
    [22] صدرالمتأهلين، اسفار، پيشين، ج6، ص14 و 15 با تلخيص.
    [23] همان، صص24 تا 26.
    [24] حديد / 3
    [25] ر.ك. الوين پلانتينجا، فلسفه دين، پيشين، ص118.
    [26] سجده / 75
    [27] علامه طباطبائي، الميزان، بيروت، ج8، ص39.
    [28] سجده / 75.
    [29] طه / 50
    [30] ميرداماد، قبسات، نسخه‌ي خطي، ص289.
    [31] محمدتقي جعفري، تحليل شخصيت خيام، مؤسسه كيهان، چ1، 1365ش، ص133.
    [32] فاطر / 43
    [33] مجادله / 21
    [34] بروج / 5 تا 7
    [35] نبأ / 6
    [36] همان / 12 و 13
    [37] لقمان / 20
    [38] محمدعلي فروغي، سير حكمت در اروپا، ج2 و فلسفه هابز، ص112، تهران، كتاب‌فروشي زوار، 1344ش.
    [39] همان، ج3، فلسفه‌ي نيچه: مرد برتر آن است كه نيرومند باشد و واها و تمايلات خود را برآورده كند؛ خوش باشد و ...
    [40] بقره / 30 و 31
    [41] ملاصدرا، اسفار، ج1، ص265.
    [42] احزاب / 72
    [43] علامه طباطبايي، الميزان، ج1، پيشين، صص 118 و 119
    [44] ر.ك. همان، ج 16، صص357 و 358.
    [45] علامه‌طباطبايي، الميزان، ج16، صص 357 و 358.
    [46] و عزتي و جلالي ما خلقت خلقاً هو احبُّ اليّ منك و لا اكملتُك الّا في من احبُّ (كليني، اصول كافي، ج1، ترجمه‌ي جواد مصطفوي، انتشارات علميه‌ي اسلاميه، ص 10 و 11)؛ ]اي عقل[ به عزت و جلالم سوگند كه هيچ مخلوقي را كه محبوب‌تر از تو باشد، خلق نكردم و كامل نمي‌كنم، مگر در كسي كه او را دوست داشته باشم.
    [47] فجر / 26 تا 30.
    [48] بلد 12 - 17
    [49] ملك 2.
    [50] فجر / 15 و 16
    [51] انبياء / 35
    [52] بقره / 124
    [53] اعراف / 130
    [54] اعراف / 64
    [55] همان / 78
    [56] الوين پلانتينجا در «فلسفه‌ي دين» اعتراض جي‌ال ملكي را چنين تقرير مي‌كند: «اگر خدا آدميان را چنان ايجاد كرده باشد كه در گزينشهاي آزاد خود گاهي خير و گاهي شر را بر مي‌گزينند، چرانتوانسته است آمنان را به گونه‌اي ايجاد كند كه همواره مختارانه خير را برگزينند. بديهي است كه ناكامي او در بهره‌برداري از اين مكان هم با قدرت مطلق و هم با خير مطلق بودن او ناسازگار است. ص 76.
    [57] بقره / 30
    [58] انسان / 3
    [59] «ليس علي الاعمي حرجٌ و لا علي الاعرج حرجٌ و لا علي المريض حرجٌ» (نور / 61) برخي مفسرين اين بخش از آيه را دليل بر معافيت نابينا و لنگ و مريض از جهاد دانسته‌اند (ر.ك. طبرسي، مجمع البيان، ج7، ص 245 و محمدرضا قمي، كنزالدقائق، ج9، ص 347. طباطبائي، الميزان، پيشين، ج2، ص167.
    [60] محمدباقر مجلسي، بحار‌الانوار، ج71، مكتبه‌ي اسلامي، ص 180.
    [61] علامه حلي، كشف‌المراد في شرح تجريد الاعتقاد خواجه نصير طوسسي، با تصحيح حسن‌زاده آملي، جامعه‌ي مدرسين، 1407ق، ص 332.
    [62] آل عمران / 170
    [63] بقره / 216
    [64] «والله لابن ابي طالب آنس بالموت من الطفل بثدي امه» (نهج‌البلاغه ، محمد عبده، بيروت، دارالبلاغه،‌1993 ق، ص 93.)
    [65] محمد حسين طهراني ،‌لمعات الحسين،‌مشهد،‌انشتارات علامه طباطبايي،‌چ 4،‌1418 ق، ص 45.
    [66] همان،‌ص 92.
    [67] باباطاهر همداني،‌رباعيات ،‌مقدمه احمد محمدي ملايري ، انتشارات زرين،‌1375ش ،‌ص 3.
    [68] نساء /19.
    [69] خانم مري بيكر ادي ( Mary Baker Eddy 1822 ـ‌1910 م ) بنيان‌گذار فرقه معرفت مسيحي مي‌گويد: تا زماني كه در مقام نظر حق‌جو و در مقام عمل دنبال اداي وظيفه باشيم، دچار «توهم» نمي‌شويم؛ اما ما انسانها كم و بيش از اين مسير عدول مي‌كنيم و چه بسا نواقص و عيوبي داريم ؛ لذا دچار « توهم» مي‌شويم و چيرهاي غيرواقعي مي‌پنداريم . شروري هم كه در عالم ماده به نظر مي‌رسند، آنها هم تو هم هستند(ملكيان، مصطفي؛ پيشين،‌ص8 و 9).
    [70] انفال /29.
    [71] بقره /282.
    [72] روم /10.
    [73] ر.ك. مصطفي ملكيان،جزوه مسائل كلامي جديد، پيشين ،‌ص 9.
    [74] همان.
    [75] ر.ك.شيخ اشراق،‌حكمة الاشراق ، ترجمه سيد جعفر سجادي ، ص چهارده وملاصدرا، اسفار، ج 1، مقدمه 3 و سيد حسين شيخ‌الاسلامي ،‌هداية العلم في تنظيم غررالحكم ،‌باب ميم ، ص 575، غرر حديث شماره 3366.
    [76] سيد حسين شيخ‌الاسلامي ، هداية العلم في تنظيم غرر الحكم، باب ميم،‌ ص 575،‌ش 3366.
    [77] همان،‌ص 577.
    [78] پيام هاجر، ش 236،‌ص 57.
    [79] كهف/233.
    [80] همان/233.
    [81] همان/74.
    [82] همان 77 تا 81.
    [83] انعام /54.
    [84] نساء /79.
    [85] آل عمران /178.
    [86] صحيفه سجاديه، علي نقي فيض الاسلام ،‌1375 ق،ص 91، مناجات ش 11.
    [87] همان ،‌مناجات ش 15، ص 110.
    [88] ديوان حافظ از نسخه قزويني ،‌مقدمه بهاء الدين خرمشاهي، انتشارات ناهيد، چ 2، 1374 ش، ص 98 و 99.
    [89] محمد حسن قدردان قراملكي، خدا و مسأله شر، پيشين، ص 40.
    [90] فيل/4.
    [91] فلق/1 و 2.
    [92] انبياء/87 و 88.
    [93] صافات/102 و 103.
    [94] بقره/196 و 197.
    [95] همان/182.
    [96] امام خميني، طلب و اراده،‌ترجمه و شرح سيداحمد فهري، مركز انتشارات علمي و فرهنگي، 1362 ش، ص 157.
    [97] رحمن/41 تا 44.


    منبع : مبين ،‌ شماره 6 ،‌تابستان 1379 الف
    مفهوم شر از منظر قرآن كريم

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •