بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود
صفحه 2 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 46
  1. #11
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود





    وکنار ان را که شفر می نامند رسن ها و حلقه ها تعبیه کرده که هر وقت که خواهند پرده را بیاویزند و هروقت که خواهند بالا کشند و دیده را در میان غاری قرار داده و با ان پرده و مژه ها که بر ان رویانیده محافظت نموده . »
    ایشان در مورد رشد و نمو بدن می فرمایند:« جنین در جایی که دیده ای نمی بیند و دستی بدان نمی رسد ، در چنین جایی تدبیر ان را می کند تا او را از رحم بیرون می اورد با خلقت تمام و اجزاء مستوی وحال آنکه در او مخلوق شده انچه قوام وصلاح بدن در ان است از اعضا و جوارح واحشاء و کارکنان بدن و آنچه در اصل ترکیب بدن ضروری است از استخوان ، گوشت، پیه ، مقر ، پی ورگها و غضروف ها پس چون به سوی جهان بیرون امد بینی که چگونه نمو می کند با همه ی اعضا با یک شکل و هیبت و یک نسبت ، که هر نسبتی که هر عضوی با سایر اعضا در کودکی داشته در بزرگی تفاوت نمی کند».
    « تامل کن : پرهای مرغ را چگونه به هم بافته و مانند جام های رشته و مو به هم تالیف یافته و به ان نحو در هم نشسته که چون می کشی اندک اندک گشوده می شود و از هم جدا نمی شود تا انکه باد در میان آنها داخل شود و در هنگام پرواز آن را در میان هوا نگاه دارد . و می بینی در میان پر عمود غلیظ متینی مقرر ساخته است و اطراف آن را به پرها بافته تا آنکه به صلابتی که دارد آنها را راست بداردو باز ان عمود را تو خالی گردانیده که بر طائر سنگین نباشد و مانع از پرواز او نگردد.
    آیا دیده ای آن مرغ را که پاهای دراز دارد و میدانی چه منفعتی در پاهای دراز ان هست . نفعش آن است که اکثر اوقات در میان آب می باشد وتن ان بر روی پاهای دراز مانند دیده بانی است که بر بلندی ایستاده باشدو در کمین گاه جانوران آب است ، هرگاه جانوری را دیدکه می تواند طعمه ی او باشد آهسته آهسته گام بر می دارد تا او را برباید . اگر پاهایش کوتاه بود هرگاه به جانب شکار خود روان می شد شکمش به آب می رسید و آن را به حرکت در می اورد و شکار را رم می داد، پس این دو پای بلند را به او داده که به حاجت خود رسد ومطلبش فاسد نگردد . »

    بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  2. #12
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود





    « هر مرغی که پایش بلند است گردنش دراز است برای اینکه بتواند طعمه ی خودرا از زمین بردارد.اگرپایش بلندوگردنش کوتاه بودنمی توانست چیزی به سهولت ازروی زمین بردارد.»
    « تفکر نما ای مفضل در طلوع و غروب افتاب برای قیام شب وروز ، اگر طلوع آفتاب نبود جمیع امور دنیا از بین می رفت و مردم نمی توانستند در معاش خود سعی کنند . . . و اگر همیشه روز می بود حرص ، مردم را بر آن می داشت که پیوسته کار کنند و بدن های خود را بکاهند . . . اگر شب در نمی آمد زمین از حرارت آفتاب به مرتبه ای تفتیده می شد که حیوانات و نباتات ضایع می شدند . . . ایضا تفکر کن در بلندو پست شدن آفتاب ، برای انکه در هر سال چهار فصل مختلف پدید اید . . . نظر کن در چگونگی تابیدن آفتاب که به چه نحو تدبیر کرده است حکیم وهاب ، به درستی که اگردریک موضع اسمان ایستاده بود،بسیاری از جهات ازنور ان بهره مندنمی شدند.»
    « نظر کن به سوی کوه ها که از خاک و سنگ بر روی هم نشسته و بلند شده و جاهلان گمان میکنند که زیادیست در خلقت و احتیاجی به آن ها نیست ، و این خطاست بلکه منافع در آن بسیار است. از جمله ی آن ها انکه برف ها بر قله ی کوه ها می نشینند و بعضی می ماند برای مردم و در عرض سال به قدر حاجت بر می گیرند . . . و دیگر آنکه سنگ ها ازان می تراشند برای عمارت ها و اسیاب ها وایضا معادن انواع جواهرات و فلزات می باشد »

    بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  3. #13
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود





    فصل سوم : برهان نظم از دیدگاه علوم جدید

    پیدایش حیات در روی زمین در گرو استقرار شرایط فراوانی است که به پدیده ی حیات امکان می بخشد ، و با اختلال یکی یا چند تای از آن، حیات در روی زمین به صورت امر ممتنع در امده و تحقق نمی پذیرد .
    تحلیل گران برهان نظم از هماهنگی شرایط حاکم بر کره ی زمین ، با پیدایش پدیده ی حیات بر وجود تدبیر استدلال کرده و هماهنگی را نشانه ی هدفداری گرفته اند که هرگز از اعتقاد به فاعل مدبر دانا وتوانا ، جدا نمی باشد، و این هماهنگی با پیشرفت دانش طبیعی انسان ، پرورش خاصی پیدا کرده و اخیرا به لایه های اوزون در جو زمین اشاره می کنند که به مقدار کافی اشعه ی سوزان ماوراء بنفش افتاب را به زمین می فرستد ، تا حیات ان گونه که ما ان را می شناسیم ، در سطح زمین ممکن گردد . اینک خود تعبیر :« لایه اوزون دلیل محکمی است بر دور اندیشی آفریننده ی جهان ، ایا ممکن است کسی بتواند این طرح و تدبیر را به روند تکامل تصادفی نسبت دهد ، دیواری که مانع مرگ موجودات زنده می شود دیواری با ضخامت کافی و دفاع مناسب که شاهد گویایی است بر طرح تدبیر»
    «ناقدان این نوع تقریراز برهان نظم می گوینددر اینجا دو احتمال است و از نظر سنجش خرد
    هردو یکسان است ، یکی ما رابه سوی اعتقاد به طرح تدبیر سوق می دهد در حالی که دیگری
    نقطه ی مقابل ان است وتصادف رادرتحقق حیات کافی می داند.این دواحتمال عبارتنداز :

    بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  4. #14
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود





    - آفریننده ی دانا و توانا برای تحقق یافتن پدیده ی حیات بر روی زمین این دیوار دفاعی را بوجود اورده ، تا پدیده ی حیات در روی زمین تکامل خود را بپیماید»
    2 – علت اینکه حیات بر روی زمین به این نحو شگفت انگیز ، به وساطت آن دیوار دفاعی از نابودی مصون گشته ، این نیست که خداوند در آغاز حیوانات را آفریده و سپس لایه اوزون را برای محافظت از آنها خلق کرده است ، بلکه به عکس ، چون لایه اوزون در آغاز آن جا وجود داشت و تنها آن گونه از صورحیات که قادربه زیستن در سطح دقیق تششع ماوراء بنفش که از این لایه عبور می کند ، بودند بر روی زمین تکامل پیدا کرده اند.
    برای اینکه درباره این شرایط بیشتر غور کنیم یاد اور می شویم :
    1 – یکی از عوامل حیات در روی زمین اب است، برای اینکه زندگی در اقیانوس ها ، دریا ها و رودخانه ها در زمستان ها ی دراز محفوظ بماند ، این مایه حیات طوری افریده شده که در درجه حرارت قریب به صفر یخ می بندد و بسان سرپوش مانع خارج شدن حرارت از داخل اب می گردد و در نتیجه اب عمق دریاها و دریاچه ها به حالت مایع می ماند و در غیر این صورت باید شاهد یخبندان های درون اقیانوس ها و دریاها گردیم ، علاوه بر این وزن مخصوص یخ نیز به این هدف کمک میکندزیرا وزن مخصوص یخ کمترازاب ویخ درسطح اب می ماندوزیراب نمی رود.
    2 – خاک نیز به سان آب مایع زندگی است و مواد معدنی خاصی دارد که گیاه ان را جذب می کند و به صورت خوراکی های مورد نیاز این جانوران در می آورد ، وجود فلزات در نزدیکی زمین موجب پیدایش چهره هایی از تمدن شده است که چشم گیر تر از همه تمدن ماشینی امروز ما است .

    بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  5. #15
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود






    3 – زمین با قطر و جاذبه خاصی افریده شده است که آب و هوا را در خود حفظ می کند ، اگر زمین به کوچکی ماه و قطر آن قطر کنونی ان بود نیروی جاذبه ی ان قادر به حفظ آب و هوا در روی ان نبود و درجه حرارت به صورت کشنده ای بالا می رفت ، اگر فاصله زمین تا خورشید دو برابر مدار کنونی بود ، حرارتی که از خورشید به ان می رسید به ربع حرارت کنونی تنزل می کرد و طول مدت زمستان دو برابر می شد و همه ی موجودات یخ می بستند .
    4 – اگرفاصله خورشید از وضع فعلی به نصف تقلیل می یافت،گرما به چهار برابر ، و طول مدت
    فصل،نصف می گردیدوزمین به اندازه ای سوزان می شدکه زندگی روی ان غیرممکن می گشت
    آیا می توان گفت که همه ی این شرایط به طور تصادف و اتفاق جمع وجور شده و حیات را در
    روی زمین ممکن ساخته اند در صورتی که امکان داشت به هزاران صورت دیگر درآید و سرانجام تحقق حیات غیر ممکن شود .
    نظر شما چیست ؟ کدام یک از موارد دو گانه را انتخاب می کنید ؟ تصادف یا طرح تدبیر ؟
    نزاعی بین معتقدین این دو نظریه به وجود امده است به این مضمون :
    وقتی از آنان سوال می شود که چگونه این همه عوامل فراوان با هم هماهنگ شده پدیده ی حیات را در روی زمین مستقر ساخته است ، فورا به فریضه ی اپیکوری پناه برده و می گویند:
    «عالم مرکب از تعداد بی شماری از ذرات صغار است که به طور تصادفی در حرکت هستند، در یک زمان نامحدود ، این ذرات صغار ترکیبات متعددی پیدا میکنند و به صورت های گوناگون ممکن در می ایند .اگر یکی از ترکیبات نظم ثابت و معینی پیدا کند ( خواه موقت یا به طور دائم ) این نظام در طی زمان مناسب صورت ، تحقق و استقرار خواهد یافت ، و ممکن است کیهان با انتظامی که ما اکنون در ان زندگی می کنیم ، از این ترکیب ساخته شده باشد .»
    هردو گروه به وجودنظم درجهان هستی اعتراف کرده اندولی برسرمنشا این پدیده اختلاف دارند .

    بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  6. #16
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود





    «روشن است که اگر نظم بر جهان حکومت نمی کرد علم در دنیا یافت نمی شد چرا که علوم یعنی عبارت از کشف همان نظام و قوانین عمومی که در جهان حکم فرماست» .
    « در نتیجه علم تبیین همان نظامی است که در هر رشته ای وجود دارد و رابطه نظم وعلم از بدیهیات است »
    (جان هیک ) پس از نقل این بیان از هیوم می نویسد : « این فرضیه ، مدل ساده ای را برای تبیین طبیعت گرانه سرشت منظم عالم ، فراهم می سازد . این مدل در پرتو علوم جدید ، مورد تجدید
    نظر یا گسترش قرار می گیرد »
    هیوم و متاثران از اندیشه او نظم را انکار نمی کنند و می گویند : « استمرار و دوام هر نوع حیاتی ، در محیطی بالنسبة ثابت ومعین ، مستلزم نظم و انضباط پذیری است ، ولی می گوید این نظم می تواند معلول یکی از دو فرضیه ی پیشین باشد ، یکی طرح اگاهانه ، دیگری طرح اپیکوری و بدون دلیل قاطع نمی توان نظم را نتیجه ی عامل دوم دانست .»

    بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  7. #17
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود





    احتمالات و تصادف

    «هنگامی که بحث وجدال به این نقطه می رسد، برهان محاسبه ی احتمالات پابه به میدان می نهد و در پیدایش نظم ، طرح آگاهانه را یک طرح خرد پسند و قابل اعتماد می داند، در حالی که فرضیه ی پیدایش نظم را در سایه ی حرکات نامنتهایی طبیعت ، یک احتمال فاقد ارزش قلمداد می کند ، و قاطعانه داوری می کند که در چنین مدل سازی برای تبیین طبیعت نمی توان اعتماد کرد ، و خرد انسانی را بالاتر از ان می داند که در مقابل طرح آگاهانه که به روشنی مشکل را حل می کند به فرضیه ی اپیکوری تمایل نشان دهد ، یا ان را در ردیف فرضیه ی علمی بیاورد ، زیرا استقرار حیات بر روی زمین در گرو عوامل بی شماری است که جمع و جور شدن ان ها از طریق تصادف در نظر عقل محال عادی است ، و هرکس بخواهد نظم و هماهنگی عوامل حیاتی را از این راه توجیه کند به یک نظریه ی فاقد ارزش علمی اعتماد کرده است . »
    « تصادف از نظر کلی یعنی کاری وحرکتی را با در نظرنداشتن هیچ هدفی شروع کند و ادامه دهد و اتفاقا به یک هدف بسیار خوبی منتهی شود ، و یا با در نظر گرفتن هدفی شروع کند اما اتفاقا به یک هدف دیگری منتهی گردد ، مانند اینکه شخصی نشسته با یک مقدار مصالح ساختمانی از اهن و چوب و سیم و وسایل دیگری بازی می کند و بی هدف می برد و قطعه قطعه می کند و به هم می پیوندد و روی هم سوار می کند یا جوش می دهد اتفاقا در اثر این کارهای بی هدف یک دستگاه هواپیمای جمب و جت یا یک دستگاه سفینه ی فضایی ساخته شود . . .

    بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  8. #18
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود





    تصادف را اگرنسبت به یک چیز مختصر و نامنظم و خیلی معمولی فرض کنیم می توان پذیرفت . . . ، اما اگرنسبت به یک ساختمان دارای تشکیلات بسیار منظم و دستگاه های مجهز و پر عظمت فرض کنیم مانند هواپیما یا سفینه ی فضایی هیچ گاه نمی توان پذیرفت . »
    « آنچه را تصادف نامیده انددر حقیقت تصادف نیست ، ان ها از سلسله ی علت ها غافل شده اند ،
    معنی تصادف این نیست که یک چیزی بی هیچ علتی وجود پیدا کند ، یعنی خود به خود پدید اید و هیچ عاملی در ان تاثیر نداشته باشد ، این طور تصادف را صاحبان مکتب های مادی هم قبول ندارند ، بلکه تصادف همان طوری که از بیان نکته ی اول معلوم شد ان است که حرکت ها و فعالیت هایی در اجزاء و تک سلول های هر ماده ای باشد و ان حرکت ها، ساختمان هر موجودی را پدید اورند ، منتهی یا اصلا بی هدف باشند ، ویا برای هدف دیگری غیر از ساختمان ان موجود باشند ولی منتهی گردند به ساختمان او . »

    بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  9. #19
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود





    یک برهان ریاضی برای ابطال تصادف

    ده سکه که از یک تا ده شماره گذاری شده باشند در جیب خود بریزید ، خوب آن ها را هم بزنید سعی کنید که ان ها را به ترتیبی که شماره گذاری کرده اید خارج کنید ، مثلا از سکه ی یک شروع کنید و به ترتیب تا شماره ی ده بالا بروید ، البته هر دفعه سکه ای را که بیرون آوردید پیش از در آوردن سکه ای دیگر ، آن را به جیب خود بگذارید و کاملا مخلوط کنید . پیش از آنکه شما مشغول کار بشوید ، ما قبلا حساب احتمالات مسئله را بررسی می کنیم تا ببینیم احتمال اینکه این شماره ها از یک تا ده مرتبه بیرون بیایند یک در چند احتمال است ، سپس به امید شانس و بخت وارد کار شوید .
    احتمال اینکه در نخستین دفعه سکه ی شماره ی یک بیرون بیاید ، یک در ده است . احتمال اینکه یک و دو به ترتیب بیرون ایند ، یک در صد است ( ده ضرب در ده مساوی است با صد ، به دست آوردن مقدار احتمالات هر مرتبه ، نتیجه ی احتمالات مرتبه ی قبلی را ضرب در عدد سکه ها می کنیم . )
    - احتمال اینکه شماره های یک و دو و سه منظم استخراج شوند ، یک در هزار است .
    1000 = 10 × 100
    - احتمال اینکه از یک تا چهار مرتب خارج شوند ، یک در ده هزار است .
    10000 = 10 × 1000
    - احتمال اینکه شماره های یک الی پنج به ترتیب بیرون ایند ، یک در صد هزار است .
    100000= 10 × 10000
    - و هکذا بنابراین ، احتمال اینکه تمام شماره های یک تا ده به ترتیب بیرون ایند ، یک بر ده میلیارد است .

    بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  10. #20
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود





    حالا اگر شماره ی سکه ها صد یا هزار باشد ، مثلا فرض کنید هزار سکه را شماره گذاری کرده و میان کیسه ی بزرگی ریخته ایم و می خواهیم به همان ترتیب آن ها را بیرون بیاوریم ، احتمال بیرون آمدن یک ودو به ترتیب یک در میلیونیوم است ، احتمال سه شماره از یک تا سه ، یک در میلیارد است ( نتیجه یک میلیون ضرب در هزار ) ، بنابراین هرچه شماره بالا برود ، شماره ی احتمالات به طور سرسام آوری بالا می رود ، کار به جایی می رسد که احتمال اصابت از نظر علمی ( نه فلسفی ) به درجه ی صفر می رسد و عددی را که بخواهیم شماره ی احتمالات را بیان کنیم ، پیدا نمی کنیم و به اعداد نجومی بایستی متوسل شویم .
    « شرایط حیات حکم سکه ها و هماهنگی ان ها ، حکم شماره های ان ها را دارند ، احتمال اینکه ذرات بی شمار ماده ، در سایه ی حرکت کور و کر ، بدون طرح تدبیری ، از روی تصادف ، به شرایط حیات تحقق بخشیده و در نتیجه حیات بر روی زمین مستقر گردیده است ، بسان احتمال خروج سکه های موجود در کیسه به صورت منظم از یک تا ده است . درست است که وجود چنین احتمال را نمی توان انکار کرد ولی هرگز نمی توان بر آن اعتماد نمود .»
    با متذکر شدن یک نکته به بخش اول پایان می دهیم
    در هر برهانی سه چیز را نباید از نظر دور داشت :
    1 – جایگاه برهان
    2 – پیام برهان
    3– مخاطبان برهان

    بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

صفحه 2 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •