بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود
صفحه 1 از 5 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 46
  1. #1
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود





    پیشگفتار

    طبق کشفیات حاصله ازقرون گذشته معلوم می شود که انسان ازدیرباز تاکنون به دنبال شناخت پروردگار خود بوده است. به عبارت دیگر می توان گفت انسان دارای طبیعتی است که خواه نا خواه به دنبال کشف حقایق است و وجود خود را حقیقتی بارزمی داند و درپی آن متوجه کسی می گردد که این شرایط را برای اوفراهم آورده است و به دنبال این است که ابتدا کشف کند که به چه کسی مدیون می باشد و سپس ازاو قدردانی کند. وجود این میل در تمام اقشارجامعه ودرتمام صحنه های تاریخ بشریت ازآدم تا خاتم بیان گراین است که انسان یک قدرمشترکی دارد که روحش برطبق آن بنا شده است ، و در اصطلاح ما آن را فطرت نام می گذاریم .
    با این حال انسان دیگر به هیچ استدلالی مبنی برلزوم شناخت خدا احتیاج ندارد و این میل فطری ، خود راهنمای بشریت به سوی خدایش می باشد. ولی ممکن است کوردلان و مریضانی که دراثر بی توجهی به فطرت خود ان را در لا به لای حجاب های ظلمانی وجودشان گم کرده اند به این مطلب خدشه کنند که در این صورت لازم است برای بیداری فطرت نهفته ی آنها وبه عبارت بهتر برای بازگشت آنها به فطرتی که ازآن غفلت کرده اند دلایلی چند برلزوم شناخت خدا و تشکر از او ذکر گردد.
    پله ی بعدی انتخاب مسیر است ؛ یعنی انسان وقتی به کمک فطرت خود یا ادله ای که لزوم شناخت خدا را اثبات می کند این مطلب را درک کرد که لازم است خدای خود را بشناسد احتیاج به انتخاب مسیر دارد .
    چه راههایی را یک انسان می تواند انتخاب کند و این راهها برچه مبنایی یا مبانی استوار است ؟ آیا این راهها ما را به شناخت مطلوب می رساند ؟ کدامیک از آنها مورد تایید پروردگاراست ؟ . . .


    بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  2.  

  3. #2
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود





    این ها همه سوالاتی است که در مورد راه انتخابی مطرح می شود ولی سوالی که بیشتر مورد توجه است این است که میزان راهنمایی و دلالت هریک از آنها چقدراست؟
    انسان با دانستن جواب این سوال می تواند بهترین راهی را که بیشترین برد در اثبات خدا و دادن شناخت مناسب را داراست شناسایی کند و با دلایلی که کمترین خدشه به آن وارد است خدای خود را شناخته و برای خود و دیگران به اثبات برساند.
    لذا سنجش میزان دلیلیت و راهنمایی هر یک ازاین ادله و مسیرها دارای اهمیت است.
    به خاطراین اهمیت بر آن شدیم تا میزان برد یکی از این مسیرها را درجهت دلالتش مورد سنجش قرار دهیم تا نوشته ای مستقل دراین باب پدید آید.

    بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  4. #3
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود





    مقدمه

    انسان دائما به حقایق و ورویدادهای اطراف خود توجه دارد وچه بسا آنها را پلی ساخته برای رسیدن به حقایقی دیگر، تا جایی که این تجربه ی بشر اکنون به یک روش شناختی تبدیل شده است ، هرچند که این روش سوای درنظرداشتن تجربه ی بشری دارای مبانی عقلی محکمی می باشد .
    استدلال محکمی را که عقل خود سازنده ی ان است ودر برابر آن سر تسلیم فرود می آورد برهان است . تمام مواد استفاده شده دربرهان مواد یقینی هستند تا نتیجه نیزبه تبعیت ازانها یقینی باشد چرا که نتیجه همیشه تابع اخس مقدمات است و اگر یکی از انها غیریقینی باشد، نتیجه نیز همان سرنوشت را پیدا خواهد کرد.
    آنچه از انواع برهان وجود دارد به دو قسم خلاصه می شود :
    1- برهان انّی
    2- برهان لمّی.
    برهان لمّی : در برهان لمّی حد وسط علاوه بر اینکه علت وجود اکبر در اصغر در عالم اثبات می باشد ، واسطه ی ثبوت نیز هست .یعنی در این گونه برهان ها ما از علت پی به وجود معلول می بریم و روند شناختی در این روش به صورت نزولی است.

    بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  5. #4
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود





    برهان انّی : در برهان انّی حد وسط فقط علت اثبات اکبر در اصغر می باشد . یعنی حد وسط علت است برای وجود اکبر در اصغر فقط در عالم اثبات ولی آن گاه که به عالم ثبوت نظری افکنیم ، حدوسط یا معلول اکبر است یا به همراه اکبر هردو معلول علت دیگری هستند . برای قسم دوم اسمی ذکر نشده است ولی قسم اول را دلیل می نامند . به عبارت مرحوم مظفر : البرهان الانّی علی قسمین :
    «1 – ان یکون الاوسط معلولاً للاکبر فی وجوده فی الاصغر، لاعله ، عکس(برهان لم) ،کما
    لو قیل فی المثال المتقدم : ( هذه الحدیده متمدده، و کل حدیده متمدده مرتفعه درجه حرارتها ). فالاستدلال بالتمدد علی ارتفاع درجه الحراره استدلال بالمعلول علی العله. فیقال فیه : انه یستشکف بطریق إلان من وجود المعلول علی وجود العله، فیکون العلم بوجود المعلول سبباً للعلم بوجود العله. فلذلک یکون المعلول واسطة فی الاثبات ای عله للعلم بالعله ؛و ان کان معلولاً لها فی الخارج و یسمی هذا القسم من البرهان الإنِّی (الدلیل )»
    و این همان قسمی از برهان است که در صدر بحث به ان اشاره شد . اصل در این قسم از برهان سیر صعودی است ؛ یعنی با مشاهده ی معلول وجود علت در عالم خارج اثبات می شود .
    برهان نظم یکی از این استدلالات است که بشر از ابتدای توجه خود به عالم خارج به این سیرصعودی دست یافته است و با دیدن نظم معلول در عالم خارج پی به وجود یک ناظم می برد .

    بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  6. #5
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود





    نحوه ی استدلال به این گونه است :
    1) جهان هستی براساس یک نظم دقیق و حساب شده ای آفریده شده است .
    2) هر نظمی بالبداهة دارای ناظمی دانا است .
    3) جهان (که براساس یک نظم دقیق و حساب شده آفریده شده ) دارای ناظم است.
    با توجه به سیر بحث قصد ما این است که علاوه بر تعریف و آوردن شاهد مثال هایی از عالم خارج برای این برهان میزان دلالت این استدلال و راه شناختی را مورد بررسی قرار دهیم تا بدانیم مدی دلالت این استدلال و نقص ها و مزیت ها ی آن چیست .
    این بحث دارای اهمیت زیادی است ، چرا که یکی از راه های شناخت واثبات خدا را مورد نقد وبررسی قرار می دهد و میزان دلالت آن را می سنجد . برای اینکه به این موضوع مهم بپردازیم
    ناگزیر باید آن را از دیدگاه کلام ( حامی استدلال ) و از دیدگاه فلسفه ( ناقد استدلال ) بررسی کنیم ، بنابراین بر آن شدیم نقدهای یک فیلسوف و دفاعیات یک کلامی را مبنای اصلی بحث خود قرار دهیم ( که از بخش دوم آغاز می شود )، ودرپایان بین این دو به قضاوت وداوری نشسته میزان دلالت این برهان راکشف کنیم. هر چند علمای فلسفه و کلام در خلال کتابها و آثار خود براین برهان نقد وارد کرده و دفاعیاتی نیز ارائه داده اند ، من تاکنون اثری را که جداگانه به این مبحث پرداخته باشد نیافته ام .
    از میان علمای عظام، آیت اللّه جوادی آملی به عنوان فیلسوف و آیت اللّه سبحانی به عنوان کلامیِ این مناظره انتخاب شده اند. سعی شده است بحث به گونه ای ارائه شود تا افراد غیر روحانی نیز بتوانند از آن استفاده کنند ولی مخاطب اصلی ما طلاب و روحا نیون می باشند .

    بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  7. #6
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود





    دلیلیت به معنای راهنمایی می باشد ،و دال چیزی است که راه را به ما نشان میدهد . لفظ( دلیل )که در موضوع کلام اتخاذ شده است به همین معنا است .
    «علم کلام به علمی گفته می شود که عقاید دینی را تبیین کرده، بااستفاده از روشهای مختلف آنها را اثبات می کند و با پاسخگویی به پرسش ها، ایراد ها و شبهات از آنها دفاع می کند»
    «فالحکمه الالهیه هی العلم الباحث عن احوال الموجود ، بماهو موجود؛ و یسمی ایضا الفلسفه الاولی ، و العلم الاعلی .و موضوعه: الموجود بما هو موجود و غایته : تمیز الموجودات الحقیقه من غیرها ، و معرفه العلل العالیه للوجود، وبالاخص العله الاولی التی الیها تنتهی سلسله الموجودات، و اسمائه الحسنی ، و صفاته العلیا و هو الله عز اسمه.
    «پس حکمت الهی علمی است که از احوال «موجود بما هو موجود»بحث می کند. و این علم، فلسفه ی اولی و علم اعلی نیز نامیده می شود. و موضوع آن «موجود بما هو موجود» است». و غایت آن عبارتست از تمیز موجودات حقیقی از غیر آنها ، و شناخت علل عالیه وجود و بویژه شناخت علت نخستین که سلسله ی همه ی موجودات به او ختم می شود و شناخت اسامی حسنی و صفات عالیه او ، یعنی خداوند(عز اسمه)»

    بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  8. #7
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود





    «در اصطلاح رایج مسلمین (عصر قدیم) این کلمه اسم جنس است برای همه ی علوم عقلی و نام علم خاصی نیست که بتوان تعریف کرد؛و در اصطلاح غیر رایج ، نام فلسفه ی اولی است و ان علمی است که درباره ی کلی ترین مسائل هستی – که مربوط به هیچ موضوع خاص نیست و به همه ی موجودات هم مربوط است- بحث می کند، علمی است که همه ی هستی را به عنوان موضوع واحد مورد مطالعه قرار می دهد »
    پس می توان گفت که فلسفه علمی است که موضوع آن موجود از آن حیث که موجود است- یعنی بدون اینکه یکی از ماهیت ها تعیّن پیدا کند- می باشد ، و این موضوعات مورد هجمه ی محمولاتی قرار دارد که از دقت های ریز عقلی به وجود آمده اند ؛ یعنی کلام کاملا در آن برهانی و یقینی است و حساب شکل گیری محمولات در آن دو دوتا چهار تایی عقلی است.
    رابطه و نسبت این دو علم این گونه است که : فلسفه دراکثر مواضع کمک حال و موید محمولات علم کلام است ولی به علت اینکه مبنای پیدایش محمولات درعلم فلسفه محاسبات ریز عقلی است ، که مورد توجه عرف واقع نمی شود ، دربرخی مواضع در ظاهر با علم کلام تناقض پیدا می کند .
    به نظر می رسد با توضیحات کافی درمورد موضوعِ نوشته درخلال مبحث مقدمه ،دیگر احتیاجی به تخصیص بخشی جدا برای تبیین موضوع وجود ندارد.

    بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  9. #8
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود





    بخش اول : برهان نظم از منظرها ی مختلف

    برهان نظم از این رو که حقیقتا یک برهان است و مباحث زیر بنایی آن عقلی هستند ، از مناظر مختلف مورد پردازش عقلا و خالق انها قرار گرفته است .
    خداوند باری تعالی خود برای اثبات ناظم آفرینش ، در ایات فراوانی از قران کریم به این برهان استدلال کرده وبه طرق گوناگون و زیبا توجه همه ی صاحبان عقل و خرد را به خود معطوف داشته است ، به گونه ای که بعد دعوتش به مطالعه و نظر افکندن در طبیعت، انسان را به تفکر فرا می خواند و از وی می خواهد در سایه ی تفکر خویش حقایق پنهان در نظام آفرینش را بیابد . چرا که تمام این حقایق افشا کننده ی نظم در جهان هستی و وجود ناظم با تدبیر است .
    صاحبان کرامت و خاندان نبوت نیز برای اثبات ناظم باتدبیر به بسیاری از گوشه های نظام هستی اشاره کرده اند و در قالب های زیبا و شیوا قدرت ناظم هستی را به تصویر کشیده اند .
    از سوی دیگر بشر در سایه ی تکامل، به دستاوردهای علمی جدیدی رسیده است که حکایت گر وجود نظم دقیق در پدیده های مختلف جهان است و هرچند علم بشر در مقاطع مختلف پیش می رود، به علت رابطه ی تنگاتنگی که بین علم و نظم موجود در پدیده های هستی وجود دارد ، اثبات ناظم برای این نظم غیر قابل انکار بدیهی تر می گردد .
    بنابراین،لازم است قبل ازواردشدن به مبحث اصلی وبررسی میزان دلالت برهان نظم، به گوشه هایی چند از این سه منظر بپردازیم ، تا جایگاه برهان نظم در زندگی و پدیده های نظام خلقت واضح تر گردد . ایراد گوشه هایی از نظم نظام هستی در این بخش از مطالب که باب ابتدایی مبحث است اجتناب ناپذیر می باشد. چرا که در بخش های آینده این برهان مورد هجوم اشکالاتی قرار می گیرد که برای آماده کردن پیش زمینه ای که در مقابل آنها مقاومت بیشتری از خود نشان دهد لازم است این بخش به آشنایی بیشتر با این برهان اختصاص یابد .
    در پایان برای یاری این برهان دست کمک به سوی ریاضیات دراز کرده و از احتمالات برای رد
    کردن نظریه ی صدفه کمک می گیریم.

    بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  10. #9
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود





    فصل اول : برهان نظم از دیدگاه قران

    در این فصل به معرفی چند آیه از قران که شاهد مثالی برای برهان نظم هستند می پردازیم تا با شیوه ی قران در استفاده از این برهان اشنا شویم .
    1- خلق السموات بغیر عمدٍ ترونها و القی فی الارض رواسی ان تمید بکم و بثّ فیها من کلّ دابّة ٍ و انزلنا من السماء ماءً فانبتنا فیها من کلّ زوجٍ کریمٍ . هذا خلق اللّه فارونی ماذا خلق الذین من دونه بل الظّالمون فی ضلالٍ مبین ٍ .
    آسمان ها را بدون ستون هایی که ببینید آفریده ودرزمین لنگرها افکنده تا تعادل شما را به هم نزنند ، وانواع جانداران را بر روی زمین پراکنده ساخت . و ما از آسمان آب فرستادیم و با ان انواع جفت های پر ارج را در زمین رویاندیم . این آفرینش خدا است ، حال به ما نشان دهید دیگران چه آفریده اند ، ولی ستمگران گرفتار گمراهی دور و درازی هستند .
    2 – و الهکم الهٌ واحدٌ لا اله الِِّا هو الِِّرحمن الرحیم . انّ فی خلق السّموات والارض و اختلاف اللّیل والنّهار والفلک الّتی تجری فی البحر بما ینفع النّاس و ما انزل اللّه من السّماء من ماءٍ فاحیا به الرض بعد موتها و بثّ فیها کلّ دابّةٍ وتصریف الرّیاح والسّحاب المسخرّ بین السّماء والارض لایاتٍ لقومٍ یعقلون .
    خدای شما خدایی است یکتا ، جزاو، آن مهربان مهرورز ، خدایی نیست ، درآفرینش آسمان و زمین و در پی هم آمدن شب وروز ،و کشتی هایی که در دریا به سود مردم روانند ، وآبی که از آسمان فرستاده و با ان زمین را پس از مرگ باز زنده کرده ، ودران انواع جانوران را پراکنده ، و گردش بادها و ابری که در میان آسمان و زمین تحت فرمان است ، نشانه هایی است برای مردمی که خردخود را به کار می اندازند .
    3– الم یروا الی الطّیرمسخّراتٍ فی جوّ السّماء مایمسکهنّ الّا اللّه انّ فی ذلک لایاتٍ لقومٍ یومنون.
    آیا به پرندگان ننگریسته اید که چگونه درفضای آسمان زیر فرمان اند ، تنها خداست که آنها را در فضا نگه می دارد ، در این برای مردمی که ایمان دارند نشانه هاست .
    در این آیات و آیات مشابه فقط صغری برهان ذکر شده است و ضمن دعوت به تفکر کشف کبری ان را بر عهده ی متفکر نهاده است ، یا میتوان گفت به علت بدیهی بودن کبری از ذکر آن خوداری شده است.

    بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

  11. #10
    كاربر ويژه
    رایکا آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 7,147      تشکر : 1,515
    3,990 در 2,073 پست تشکر شده
    دریافت : 6      آپلود : 8
    رایکا آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود





    فصل دوم : برهان نظم از دیدگاه روایات

    حضرت علی علیه السلام نظم موجوددرکرانه های هستی راعلت وجودناظمی داناوحکیم می دانند:
    « پس هنگامی که هیجان آب در اطراف زمین فرو نشست و کوههای سخت و مرتفع را بر دوش خود حمل کرد ، چشمه های آب از فراز کوه ها بیرون آورد و آبهارا درشکاف بیابان ها و زمین های هموار روان کرد، و حرکت زمین را با صخره های عظیم و قله ی کوه های بلند نظم داد، و زمین به جهت نفوذ کوه ها در سطح ان و فرورفتن ریشه ی کوه ها درشکاف های آن و سوار شدن بر پشت دشت ها و صحرا ها ، ازلرزش و اضطراب باز ایستاد .»
    « و بین زمین و جو فاصله افکند ، و وزش بادها را برای ساکنین ان اماده ساخت ، تمام نیازمندی ها و وسایل زندگی را برای اهل زمین استخراج و مهیا فرمود ، آنگاه هیچ بلندی از بلندی های زمین را که آب چشمه ها و نهرها به ان راه ندارد وا نگذاشت بلکه ابرهایی را افرید تا قسمت های مرده ی ان احیا شود و گیاهان رنگارنگ برویند . »
    معصوم هفتم امام صادق علیه السلام نیز همواره شاگردان خود را به تفکر حول نظم موجود در
    پدیده های دنیا دعوت کرده وایشان را همواره به ناظمی حکیم رهنمون می شدند .
    حضرت در خطاب به یکی از شاگردانشان به نام مفضل چنین می فرماید :
    « تامل کن ای مفضل : پلک را بر چشم چگونه به منزله پرده بروی ان قرار داده که اویخته شود،

    بررسی میزان دلیلیت برهان نظم بر اثبات معبود
    خدایا...
    خسته ام از همه چیز...
    ...از فصول عاشقانه ام که بهاری ندارد
    خسته اماز اینکه دیگر دعاهایم اجابت نمی شوند
    نمی دانم در چنین راهی کجا می توانم آرامشم را بیابم
    خدایا...شنیده ام که مومنانت نمازشان را به درگاهت می آورند
    من ناتوانی ام را به درگاهت آورده ام .می پذیری؟

صفحه 1 از 5 12345 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •