سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6

موضوع: ❀.❀ استغنا و آزادگی از نظر امام علی علیه السلام ❀.❀ 

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,211 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض ❀.❀ استغنا و آزادگی از نظر امام علی علیه السلام ❀.❀ 







    امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرماید: " اگر نیکی کنی
    به کسی و او را مشمول انعام و خوبی قرار دهی آن کس هر که باشد
    رهین احسان تو و در فرمان تو و تو نسبت به او فرمانده خواهی بود،
    و اگر نسبت به کسی استغنا و بی نیازی بورزی آن کس هر که باشد و
    دارای هر مقام باشد تو نیز مانند او و شخصی مثل او خواهی بود و اگر
    نسبت به کسی نیاز بورزی و از او حاجت بخواهی و استمداد کنی آن کس
    هر که باشد تو بنده او و رهین او و زیردست او خواهی بود ".


    ویرایش توسط مدير محتوايي : 29-02-1392 در ساعت 07:55
    امضاء

  2.  

  3. Top | #2

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,211 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    این کلمات بزرگ چنانکه ظاهر است مربوط به عزت و شرافت و آزادگی و زندگی
    شرافتمندانه است. برای انسان در این جهان موهبتی بزرگ تر از احساس عزت و
    شرافت نیست و هیچ زنجیری و زندانی بالاتر و خرد کننده تر از این نیست که
    احساس نماید در زندگی اسیر و مقهور و بنده دیگران است

    ناچار است عقیده دیگرانرا بجای عقیده خود بگیرد و اراده دیگران را بجای اراده
    خود اجرا کند، فکر و نقشهدیگران را بجای فکر و نقشه خود عمل کند، به هوا و هوس
    و آرزوهای دیگران احترامبگزارد، تن به ذلت و اسارت و ستم بدهد. برای آزادمردان،
    مردن و زیر خاک رفتنبسی ترجیح دارد بر اینکه خوار و ذلیل و اسیر و بنده زندگی کنند.

    امیرالمؤمنین به فرزند برومندش حسن بن علی علیهما السلام می فرماید: "
    هرگز بنده دیگران نباش، خداوند تو را حر و آزاد آفریده است ".







    ویرایش توسط مدير محتوايي : 29-02-1392 در ساعت 07:57
    امضاء

  4. Top | #3

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,211 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض





    علی علیه السلام در ضمن جمله هایی که در اول گفتار از آن حضرت نقل کردیم
    به راه و طریقی که حس آزادمنشی و شرافت انسان را حفظ می کند اشاره می کند می فرماید:

    آن چیزی که بشر را اسیر می سازد همانا احتیاج و قبول کردن عطایا و
    بخششهای مردم است. احتیاج و دست پیش این و آن دراز کردن است که شرافت انسان
    را لکه دار می کند و همانا بی نیازی و احتیاج نداشتن است که حافظ کرامت و عزت و
    شرافت آدمی است و از همین جاست که کار و کسب و هر چیزی که احتیاج انسان را ا
    ز ابنای نوع خودش رفع می کند مقام مقدس و محترمی پیدا می کند

    زیرا چه چیزی مقدس تر و محترم تر از آن چیزی که آبرو و حیثیت آدمی را نگهداری کند.





    ویرایش توسط مدير محتوايي : 29-02-1392 در ساعت 07:58
    امضاء

  5. Top | #4

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,211 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    ایضا به آن حضرت نسبت داده شده که فرمود: " اگر می خواهی آزاد باشی و حریت
    داشته باشی مانند بندگان و غلامان زحمت بکش و کار کن، امید و آرزوی خود را از مال
    و ثروت جمیع فرزندان آدم قطع کن، هرگز چشم طمع به مال و ثروت و اندوخته دیگران
    نداشته باش. اگر کار و کسبی به تو پیشنهاد شد نگو این کار کسر شأن من است و درجه و
    مقام مرا در اجتماع پست می کند،

    زیرا هیچ چیز به اندازه اینکه انسان از دیگران توقع و تقاضا داشته باشد و از
    دیگران استمداد مالی کند انسان را پست و حقیر و خوار نمی کند. تو تا وقتی که نسبت به
    دیگران بی نیازی و استغنا بورزی و چشم طمع به مال کسی نداشته باشی و از احدی عطیه
    و هدیه نخواهی و از کسی توقع و تقاضا نداشته باشی از همه مردم بلندقدرتر خواهی بود ".

    رسول خدا فرمود:
    " از رحمت خدا دور است آن کسی که سنگینی زندگانی خود را روی دوش اجتماع بیندازد ".

    در حدیث دیگر است:
    " آن کس که برای عائله خود زحمت می کشد و رنج می برد مانند کسی است که
    در راه خدا جهاد می کند ".

    ویرایش توسط مدير محتوايي : 29-02-1392 در ساعت 07:59
    امضاء

  6. Top | #5

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,211 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    آزادمرد جهان امام علی علیه السلام از آن جهت به تمام معنی‏ آزاد بود که به تمام معنی
    زاهد بود. علی علیه السلام در نهج البلاغه به‏ شعار ترک دنیا یعنی ترک لذتگرائی به
    عنوان آزادمنشی زیاد تکیه می‏ کند.

    در یکی از کلمات قصار می ‏فرماید:
    «الطمع رق موبد؛ طمع ورزی، بردگی همیشگی است»
    (حکمت/ 180).

    وی زهد حضرت عیسی علیه السلام را چنین توصیف می‏ کند:
    «و لا طمع یذله؛ و نه طمعی که او را به خواری کشاند» (خطبه 160).

    در جای دیگر می ‏فرماید:
    «الدنیا دار ممر لا دار مقر، و الناس فیها رجلان: رجل باع فیها نفسه‏ فاوبقها، و
    رجل ابتاع نفسه فاعتقها؛ دنیا سرای گذر است نه سرای ماندن، و مردم در آن
    دو گروه اند: یکی آن که خود را فروخت و به هلاکت افکند، و دیگری آن که خود
    را خرید و آزاد کرد (کلمات قصار، حکمت 133).



    ویرایش توسط مدير محتوايي : 29-02-1392 در ساعت 08:11
    امضاء

  7. Top | #6

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,211 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض




    از همه صریحتر و روشنتر بیان آن حضرت است در نامه ‏ای که به عثمان
    بن حنیف نوشته است. در آخرین بخش آن نامه، دنیا و لذات دنیا را مانند یک مخاطب
    ذی شعور طرف خطاب قرار می ‏دهد و با زبان مخاطبه با دنیا، راز زهد و فلسفه ترک
    لذتگرائی خویش را برای ما روشن می ‏سازد

    می ‏فرماید:
    «الیک عنی یا دنیا، فحبلک علی غاربک، قد انسلکت من مخالبک، و افلت من حبائلک...؛
    ای دنیا از من دور شو، که افسارت را بر پشتت افکنده، و از چنگالت رهیده، و از
    دام هایت گریخته ام»

    «اعزبی عنی! فو الله لا اذل لک فتستذلینی، و لا اسلس لک فتقودینی؛
    از من دور شو! به خدا سوگند من در برابرت سر فرود نمی آورم تا به خواریم کشانی،
    و مهارم را به تو نمی سپارم تا به پیشم بکشانی» (نامه 45 نهج البلاغه).

    آری، زهد علی شورشی است علیه زبونی در برابر لذتها، طغیانی است‏ علیه عجز و ضعف در برابر حاکمیت میلها، عصیان و سرپیچی است علیه‏ بندگی دنیا و نعمتهای دنیا.




    منبع:

    http://www.tahoorkotob.com/page.php?pid=3899

    http://www.tahoorkotob.com/page.php?pid=2303
    ویرایش توسط مدير محتوايي : 29-02-1392 در ساعت 08:12
    امضاء

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی