خلاصه ای از مباحث ارائه شده در کنفرانس آیه های انتظار (محمدی) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
خلاصه ای از مباحث ارائه شده در کنفرانس آیه های انتظار (محمدی)
صفحه 15 از 20 نخستنخست ... 5111213141516171819 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 141 تا 150 , از مجموع 194
  1. #141
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض خلاصه مربوط به جلسه 91/11/18 تالار کنفرانس آیه های انتظار – الفور (بخش دوم)




    وَ لَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا نَجَّيْنَا هُوداً وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِنَّا وَ نَجَّيْنَاهُمْ مِنْ عَذَابٍ غَلِيظٍ ﴿هود، 58﴾

    سرانجام بعد از اتمام حجت ها و معیّن شدن وقوع عذاب بر آنها، ما هود و آنانکه به او ایمان آورده بودند را نجات دادیم بواسطه رحمتی که بر آنها داشتیم (وَ لَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا نَجَّيْنَا هُوداً وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِنَّا)

    و بازهم خداوند تاکید میفرماید : که ما آنها را نجات دادیم از عذابی که بسیار سخت بود! (وَ نَجَّيْنَاهُمْ مِنْ عَذَابٍ غَلِيظٍ)

    و بعد از یاد رستگاران، اشاره ای هم به قوم هود علیه السلام میفرماید که گویی کاری نداشتند جز انکار پروردگار و نافرمانی پیغمبر و پیروی از حرف هر ستمگر دشمن حقی !

    وَ تِلْکَ عَادٌ جَحَدُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَ عَصَوْا رُسُلَهُ وَ اتَّبَعُوا أَمْرَ کُلِّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ﴿هود، 59﴾


    و نکته جالب اینکه برای قوم عاد یک پیامبر بود اما آمده (وَ عَصَوْا رُسُلَهُ) یعنی بصورت جمع آمد! و این نیست مگر اینکه آنها مخالفت با یاران حضرت هود علیه السلام هم کرده بودند که آنها هم ، رسالتی الهی داشتند.

    و نتیجه آنهمه سبک سری و مخالفت با خدا و رسولانش چیزی نبود مگر همراهی لعن با آنها در دنیا و آخرت!


    وَ أُتْبِعُوا فِي هذِهِ الدُّنْيَا لَعْنَةً وَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَلاَ إِنَّ عَاداً کَفَرُوا رَبَّهُمْ أَلاَ بُعْداً لِعَادٍ قَوْمِ هُودٍ ﴿هود، 60﴾

    و در این دنیا و روز قیامت با لعنتی بدرقه شدند. آگاه باشید که [قومِ] عاد به پروردگارشان کافر شدند، هان! دوری [از رحمت خدا] بر عاد، قوم هود باد.





    ادامه دارد ...
    خلاصه ای از مباحث ارائه شده در کنفرانس آیه های انتظار (محمدی)


  2. #142
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض خلاصه مربوط به جلسه 91/11/18 تالار کنفرانس آیه های انتظار – الفور (بخش سوم)




    در ادامه ، خداوند متعال اشاره ای به قوم حضرت صالح علیه السلام میفرماید :

    وَ إِلَى ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحاً قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَکُمْ فِيهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي قَرِيبٌ مُجِيبٌ‌؛ و به سوی قوم ثمود، برادرشان صالح را [فرستادیم] گفت: ای قوم من! خدا را بپرستید؛ شما را جز او هیچ معبودی نیست، و او شما را از زمین به وجود آورد و از شما خواست که در آن آبادانی کنید؛ بنابراین از او آمرزش بخواهید، سپس به سوی او بازگردید؛ زیرا پروردگارم [به بندگانش] نزدیک و اجابت کننده دعای آنان است ﴿هود، 61﴾

    یکی از نکات جالبی که بر اساس آیه به آن اشاره داشتیم این بود که خداوند متعال، یکی از اهدافش اینه که انسانها اسباب آبادانی زمین را فراهم آورند!

    چنانکه حضرت صالح علیه السلام یکی از کارهای خداوند را چنین معرفی میفرماید :

    هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَکُمْ فِيهَا؛ او شما را از زمین به وجود آورد و از شما خواست که در آن آبادانی کنید

    قَالُوا يَا صَالِحُ قَدْ کُنْتَ فِينَا مَرْجُوّاً قَبْلَ هذَا أَتَنْهَانَا أَنْ نَعْبُدَ مَا يَعْبُدُ آبَاؤُنَا وَ إِنَّنَا لَفِي شَکٍّ مِمَّا تَدْعُونَا إِلَيْهِ مُرِيبٍ‌؛ گفتند: ای صالح! پیش از این در میان ما [به عنوان انسانی عاقل و خردمند] مورد امید بودی، آیا ما را از پرستیدن آنچه پدرانمان می پرستیدند، باز می داری؟ و ما بی تردید در [درستی و صحّت] تعالیمی که به آن دعوتمان می کنی در شکی شدید و سخت هستیم ﴿هود، 62﴾

    یکی از نکاتی که در این آیه شریفه هست اینه که وقتی قوم ثمود دیدند، پیامبرشان آنها را به یکتا پرستی دعوت میکند، با آنکه به گذشته پاک آنها اقرار داشتند، آنها را تکذیب میکردند! (قَدْ کُنْتَ فِينَا مَرْجُوّاً قَبْلَ هذَا)


    که حضرت صالح علیه السلام میفرماید وقتی برای من از جانب خداوند اتمام حجت صورت گرفته، دلیلی وجود ندارد که با آن مخالفتی داشته باشم، که اگر چنین کنم، جز زیان چیزی نصیبم نخواهد شد!

    قَالَ يَا قَوْمِ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ کُنْتُ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَ آتَانِي مِنْهُ رَحْمَةً فَمَنْ يَنْصُرُنِي مِنَ اللَّهِ إِنْ عَصَيْتُهُ فَمَا تَزِيدُونَنِي غَيْرَ تَخْسِيرٍ؛ گفت: ای قوم من! مرا خبر دهید اگر من بر دلیلی روشن از سوی پروردگارم متکی باشم و از سوی خود رحمتی به من عطا کرده باشد، چنانچه [در ابلاغ پیامش] از او نافرمانی کنم، چه کسی مرا [از عذابش] نجات می دهد؟ پس شما [در صورتی که خواسته های بی جایتان را بپذیرم] چیزی جز خسارت بر من نمی افزایید ﴿هود، 63﴾

    که سپس به معجزه حضرت صالح علیه السلام که شتری زیبا بود اشاره گردید:

    وَ يَا قَوْمِ هذِهِ نَاقَةُ اللَّهِ لَکُمْ آيَةً فَذَرُوهَا تَأْکُلْ فِي أَرْضِ اللَّهِ وَ لاَ تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَيَأْخُذَکُمْ عَذَابٌ قَرِيبٌ‌؛ و ای قوم من! این ناقه خداست که برای شما [در اثبات صدق نبوّت من] نشانه ای [عظیم] است، پس بگذاریدش در زمین خدا بچرد، و هیچ آسیب و گزندی به او نرسانید که عذابی زود هنگام شما را خواهد گرفت ﴿هود، 64﴾


    اما در ادامه آیات می آید که آنها حتی به این حیوان هم رحم نکردند!


    -----------------------------------------------------

    برای اطلاع از زمان برنامه بعدی به این آدرس مراجعه فرمایید :

    اینجا را کلیک فرمایید

    خلاصه ای از مباحث ارائه شده در کنفرانس آیه های انتظار (محمدی)


  3. #143
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض خلاصه مربوط به جلسه 91/11/22 تالار کنفرانس آیه های انتظار – الفور




    فَعَقَرُوهَا فَقَالَ تَمَتَّعُوا فِي دَارِکُمْ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ ذلِکَ وَعْدٌ غَيْرُ مَکْذُوبٍ‌﴿هود، 65﴾

    در آیات پیش به معجزه حضرت صالح اشاره شد و لجبازی قوم ایشون!

    در این آیه خداوند میفرماید قوم ثمود حتی به حیوان هم رحم نکردند و او را کشتند و خداوند به آنها سه روز مهلت داد و سپس عذابش را بر آنها فرستاد!

    اما نکته جالب اینجاست که عبارت کشتن حیوان بصورت جمع آمده : (فَعَقَرُوهَا)

    در حالیکه تنها یک نفر آن شتر را کشت!

    و علت این موضوع اینه که در شریعت اسلام، رضايت باطنى به يك کار، به منزله شركت در آن کار است!

    در مورد کشتن این شتر هم كسى كه اقدام به اين عمل كرد، اگر حمایت جمعی از او نبود شاید جرأت انجام این کار رو پیدا نمیکرد!

    امیر المومنین علی علیه السلام هم به این مطلب در نهج البلاغه اشاره زیبایی دارند :

    اي مردم در راه راست، از کمي روندگان نهراسيد، زيرا اکثريت مردم بر گرد سفره‏اي جمع شدند که سيري آن کوتاه، و گرسنگي آن طولاني است. اي مردم، همه افراد جامعه در خشنودي و خشم شريک مي‏باشند، چنانکه شتر ماده ثمود را يک نفر دست و پا بريد، اما عذاب آن تمام قوم ثمود را گرفت، زيرا همگي آن را پسنديدند، خداوند سبحان مي‏فرمايد: (ماده شتر را پي کردند و سرانجام پشيمان شدند) سرزمين آنان چونان آهن گداخته‏اي که در زمين نرم فرو رود، فريادي زد و فرو ريخت، اي مردم آن کس که از راه آشکار برود به آب مي‏رسد، و هر کس از راه راست منحرف شود سرگردان مي‏ماند. ‏(خطبه 192 نهج البلاغه)

    که پیرامون این حدیث و آیه مطالب متعددی بیان شد.

    خلاصه اینکه بدانیم به هر کاری میل داشته باشیم، گویی که در انجام آن شریک هستیم و در پایان این خلاصه نویسی، به ماجرای دیگری که در جلسه بیان شد اشاره میگردد.

    بعد از پیروزی امیرالمومنین در جنگ جمل یکی از یاران حضرت به ایشون عرض میکنه که اى کاش برادرم ، می‏بود و می‏ديد که چگونه خداوند شما را بر دشمنانت پيروز ساخته.
    حضرت ( علیه السلام ) از او پرسيدند : آيا برادرت هوادار ما بود ؟
    گفت : بله .
    حضرت فرمودند : پس او هم همراه ما بوده!
    (و در ادامه حضرت جمله جالب فرمودند که : ) ما در اين سپاه خود مردمى را ديديم که هنوز در صلب مردان و زهدان زنان هستند (و هنوز سالیان سال به تولد آنها باقی مانده!) روزگار آنها را چون خونى که ناگهان (و غیر منتظره) از بينى جاری میشود، بيرون آورد و دين به آنها نيرو گيرد
    (خطبه 12 نهج البلاغه)


    و چون صحبت این جلسه مصادف بود با 22 بهمن پیرامون حماسه آن عاشقان هم صحبت شد و علاقه خود را به آنان و فعلشان ابراز کردیم تا شاید ما هم در عملشان شریک باشیم!






    -----------------------------------------------------

    برای اطلاع از زمان برنامه بعدی به این آدرس مراجعه فرمایید :

    اینجا را کلیک فرمایید

    خلاصه ای از مباحث ارائه شده در کنفرانس آیه های انتظار (محمدی)


  4. #144
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض خلاصه مربوط به جلسه 91/11/28 تالار کنفرانس آیه های انتظار – الفور (بخش اول)




    در این جلسه به شرح آیات بیشتری پرداختیم که قاعدتا در اینجا بصورت مختصر به برخی از نکات اشاره میکنیم.

    فَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا نَجَّيْنَا صَالِحاً وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِنَّا وَ مِنْ خِزْيِ يَوْمِئِذٍ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ الْقَوِيُّ الْعَزِيزُ﴿هود، 66﴾

    بر اساس این آیه شریفه خداوند پس از اتمام حجت بر قوم حضرت صالح (علیه السلام) عذابش را بر آنها فرود آورد؛ منتها بواسطه رحمت که یقینا بر اساس حکمت الاهی است، آن پیامبر و کسانیکه در کنار او به خداوند ایمان آورده بودند را از ذلت دنیوی و اخروی آنروز، نجات فرمود و خداوند بر هر چیزی تواناست.

    وَ أَخَذَ الَّذِينَ ظَلَمُوا الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دِيَارِهِمْ جَاثِمِينَ‌؛ و کسانی را که ستم کردند، فریاد مرگبار فروگرفت، پس در خانه هایشان به رو درافتاده، جسمی بی جان شدند﴿هود، 67﴾


    کَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا أَلاَ إِنَّ ثَمُودَ کَفَرُوا رَبَّهُمْ أَلاَ بُعْداً لِثَمُودَ ﴿هود، 68﴾

    در این آیه هم نحوه نزول عذاب شرح داده شد. شدّت این عذاب به نحوی بود که انگار چنین موجوداتی اصلا هیچ گاه زندگی نمیکردند!

    و این نبود مگر بواسطه دوری از خداوند.

    وَ لَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِيمَ بِالْبُشْرَى قَالُوا سَلاَماً قَالَ سَلاَمٌ فَمَا لَبِثَ أَنْ جَاءَ بِعِجْلٍ حَنِيذٍ ﴿هود، 69﴾

    سپس به ماجرای حضرت ابراهیم علیه السلام اشاره میفرمایند، آن زمانی که ملائکه الهی به نزد او آمدند تا بشارتش دهند و به حضرت سلام کردند، و حضرت هم پاسخ آنها را داد.

    که در ادمه آیه، به مهمان نوازی خلیل الله اشاره شد، که برای میهمانانش در اندک زمانی گوساله ای را بریان کرد!

    که البته به مقتضای آیه مباحثی در مورد سلام و ویژگیهای آن بر اساس آیات و احادیث پرداختیم.



    ادامه دارد ...
    خلاصه ای از مباحث ارائه شده در کنفرانس آیه های انتظار (محمدی)


  5. #145
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض خلاصه مربوط به جلسه 91/11/28 تالار کنفرانس آیه های انتظار – الفور (بخش دوم)




    فَلَمَّا رَأَى أَيْدِيَهُمْ لاَ تَصِلُ إِلَيْهِ نَکِرَهُمْ وَ أَوْجَسَ مِنْهُمْ خِيفَةً قَالُوا لاَ تَخَفْ إِنَّا أُرْسِلْنَا إِلَى قَوْمِ لُوطٍ ﴿هود، 70﴾

    در این آیه خداوند میفرماید، وقتی که حضرت ابراهیم علیه السلام مشاهده نمود، این ملائکه آسمانی از غذای او نمیخورند ترسی بر او وارد شد! (فَلَمَّا رَأَى أَيْدِيَهُمْ لاَ تَصِلُ إِلَيْهِ نَکِرَهُمْ وَ أَوْجَسَ مِنْهُمْ خِيفَةً)

    ملائکه که این ترس را حس کردن، به ابراهیم دلداری دادند و ماجرا را نقل نمودند که از آنها باید ترسید، منتها این ترس تباید از جانب حضرت ابراهیم باشد، بلکه قوم حضرت لوط میبایست از آنان ترسان باشند! (قَالُوا لاَ تَخَفْ إِنَّا أُرْسِلْنَا إِلَى قَوْمِ لُوطٍ)

    در این آیه میتوان فهمید که علم انبیاء هم محدوده، چنانکه حضرت ابراهیم به ماهیت حقیقی این فرشتگان آگاهی نداشت!


    وَ امْرَأَتُهُ قَائِمَةٌ فَضَحِکَتْ فَبَشَّرْنَاهَا بِإِسْحَاقَ وَ مِنْ وَرَاءِ إِسْحَاقَ يَعْقُوبَ‌ ﴿هود، 71﴾

    در این آیه بازگو میکند که همسر حضرت ابراهیم علیه السلام در آن جلسه ظاهرا حضور داشت و آیه برای او تعبیر میکند : فَضَحِکَتْ

    كلمه‏ى «أَضْحَكَ» به معناى خنديدن هست، منتها در برخی کتابهای تفسیری آورده اند که كلمه‏ى «أَضْحَكَ» در اینجا ظاهرا به معناى عادت ماهانه است که برای یک خانم سن و سال دار مسئله ای عجیب بود.

    و بعد از آن بود که خداوند ابراهیم و همسرش را به اسحاق و بعد از آن به یعقوب بشارت داد (فَبَشَّرْنَاهَا بِإِسْحَاقَ وَ مِنْ وَرَاءِ إِسْحَاقَ يَعْقُوبَ‌)


    قَالَتْ يَا وَيْلَتَا أَ أَلِدُ وَ أَنَا عَجُوزٌ وَ هذَا بَعْلِي شَيْخاً إِنَّ هذَا لَشَيْ‌ءٌ عَجِيبٌ‌ ﴿هود، 72﴾

    که بعد از آن همسر خلیل الله بسیار متعجب شد و گفت وای بر من، آیا قراره من بچه بیارم، در حالیکه پیرزنم و شوهرم هم سالخورده است؟



    ادامه دارد ...
    خلاصه ای از مباحث ارائه شده در کنفرانس آیه های انتظار (محمدی)


  6. #146
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض خلاصه مربوط به جلسه 91/11/28 تالار کنفرانس آیه های انتظار – الفور (بخش سوم)




    بدنبال تعجبی که ساره همسر حضرت ابراهیم علیه السلام داشت، ملائکه برای دادن اطمینان بیشتر و حتمی بودن لطف خداوند به آنان تاکید میکنند که هیچ جای تعجبی وجود ندارد چرا که خداوند خیلی بیشتر از آنچه دانسته شود ستوده و بزرگوار است.

    قَالُوا أَ تَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ عَلَيْکُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إِنَّهُ حَمِيدٌ مَجِيدٌ ﴿هود، 73﴾

    نکته ای که در این آیات باید به اون وتوجه داشت اینه که قدرت خدا را نباید در امكانات و وسایل محدود و طبیعی ای که در ذهنمان هست محصور کنیم!

    اگر خداوند بخواهد، حتی برای یک پیرمرد و یک پیرزن هم که خارج از حالت متعارف هستند کاری را انجام میدهد که شاید حتی برای برخی جوانها ممکن نباشد!

    کما اینکه خود حضرت ابراهیم و ساره هم در جوانی از این مطلوب محروم بودند! پس دقت کنیم هميشه اسباب و علل ظاهری، كارساز نيست!

    نکته دیگری که در این آیات نهفته هست اینه که گاهی فرشتگان با غير پيامبران هم تكلّم و گفتگو می‏كنند و در این مسئله حتی فرقی بین زن و مرد هم نیست.

    به این سوال و جواب هم در جلسه اشاره شد که:

    با توجّه به اينكه در آيه‏ی فوق، فرشتگان به همسر حضرت ابراهيم عليه السلام، اهل بيت خطاب كردند و طبعاً همسر هر فردی اهلِ خانه‏ی او بشمار می‏ آيد، چرا در آيه‏ی تطهير «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» ، همسران رسول خدا صلی اللَّه عليه و آله جزء اهل بيت او محسوب نمی‏شوند؟

    پاسخ: اگر صرفاً به معنای لغوی كلمه تكيه كنيم، طبيعتاً كلمه‏ ی «اهل بيت» به همسر انسان اطلاق می‏گردد، امّا گاهی دليل در دست داريم كه فردی را از اين معنا خارج می‏كند، نظير آيه «إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ» كه فرزند نوح عليه السلام را از اهل او به حساب نمی‏ آورد، يا گاهی دليلی پيدا می‏شود كه فردی را در اين امر داخل می‏سازد، مثل سلمان كه حضرت رسول فرمودند: «سلمان منّا اهل البيت» در آيه‏ ی تطهير نيز روايات بسياری در دست است كه پيامبر اكرم صلی اللَّه عليه و آله با بردن افراد خاصّی به زير عبا(کساء)، فقط آنها را اهل بيت خود ناميدند و اجازه نفرمودند كه حتّی همسر خوبشان أمّ سلمه هم وارد شود!


    فَلَمَّا ذَهَبَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ الرَّوْعُ وَ جَاءَتْهُ الْبُشْرَی يُجَادِلُنَا فِي قَوْمِ لُوطٍ ﴿هود، 74﴾

    بعد از مشخص شدن ماهیت این فرشتگان و برطرف شدن آن دلهره ای که برای حضرت ابراهیم علیه السلام اتفاق افتاده بود و بعد از آنکه حضرت متوجه شد هدف آنها عذاب قوم حضرت لوط علیه السلام است در مورد آنها به چانه زنی پرداخت تا شاید بتواند شفاعتی نسبت به آنان داشته باشد.

    در این آیه با اینکه حضرت ابراهیم با ملائکه به بحث مشغول شد خداوند میفرماید : «يُجادِلُنا» و این حکایت از آن دارد که بحث با فرشتگان و مأموران الهی، بحث با خود خدای متعاله


    -----------------------------------------------------

    برای اطلاع از زمان برنامه بعدی به این آدرس مراجعه فرمایید :

    اینجا را کلیک فرمایید

    خلاصه ای از مباحث ارائه شده در کنفرانس آیه های انتظار (محمدی)


  7. #147
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض خلاصه مربوط به جلسه 91/12/06 تالار کنفرانس آیه های انتظار – الفور (بخش اول)




    إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُنِيبٌ‌؛ به راستی که ابراهیم بسیار بردبار و دلسوز و روی آورنده [به سوی خدا] بود﴿هود، 75﴾

    يَا إِبْرَاهِيمُ أَعْرِضْ عَنْ هذَا إِنَّهُ قَدْ جَاءَ أَمْرُ رَبِّکَ وَ إِنَّهُمْ آتِيهِمْ عَذَابٌ غَيْرُ مَرْدُودٍ؛ ای ابراهیم! از این [گفتگو] درگذر؛ زیرا فرمان پروردگارت [بر عذاب قوم لوط] فرا رسیده و یقیناً آنان را عذابی بدون بازگشت خواهد آمد﴿هود، 76﴾

    وَ لَمَّا جَاءَتْ رُسُلُنَا لُوطاً سِي‌ءَ بِهِمْ وَ ضَاقَ بِهِمْ ذَرْعاً وَ قَالَ هذَا يَوْمٌ عَصِيبٌ‌؛ و هنگامی که فرستادگان ما نزد لوط آمدند، به سبب آمدنشان تنگدل و اندوهگین شد؛ [زیرا خود را برای دفع خطر از مهمانانش در برابر قوم تبهکارش توانمند نیافت،] وگفت: این روز سخت و دشواری است﴿هود، 77﴾

    وَ جَاءَهُ قَوْمُهُ يُهْرَعُونَ إِلَيْهِ وَ مِنْ قَبْلُ کَانُوا يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ ؛ قَالَ يَا قَوْمِ هؤُلاَءِ بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَکُمْ ؛ فَاتَّقُوا اللَّهَ ؛ وَ لاَ تُخْزُونِ فِي ضَيْفِي ؛ أَ لَيْسَ مِنْکُمْ رَجُلٌ رَشِيدٌ؛ و قومش شتابان به سویش آمدند [تا به خیال خود به مهمانانش دست درازی کنند، آن قومی ] که پیش از آن کارهای زشت و ناپسند مرتکب می شدند، گفت: ای قوم من! اینان دختران من هستند، اینان [از نظر ازدواج] برای شما پاکیزه ترند، از خدا پروا کنید و مرا در میان مهمانانم رسوا نکنید؛ آیا از میان شما مردی راه یافته نیست؟﴿هود، 78﴾

    قَالُوا لَقَدْ عَلِمْتَ مَا لَنَا فِي بَنَاتِکَ مِنْ حَقٍّ وَ إِنَّکَ لَتَعْلَمُ مَا نُرِيدُ؛ گفتند: مسلماً دانسته ای که ما را به دخترانت هیچ حاجت و نیازی نیست و خوب می دانی که ما چه می خواهیم!! ﴿هود، 79﴾

    قَالَ لَوْ أَنَّ لِي بِکُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلَى رُکْنٍ شَدِيدٍ؛ گفت: ای کاش برای مبارزه با شما قدرت و نیرویی داشتم یا به پناهگاهی استوار مأوی می گرفتم﴿هود، 80﴾

    قَالُوا يَا لُوطُ إِنَّا رُسُلُ رَبِّکَ لَنْ يَصِلُوا إِلَيْکَ فَأَسْرِ بِأَهْلِکَ بِقِطْعٍ مِنَ اللَّيْلِ وَ لاَ يَلْتَفِتْ مِنْکُمْ أَحَدٌ إِلاَّ امْرَأَتَکَ إِنَّهُ مُصِيبُهَا مَا أَصَابَهُمْ إِنَّ مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ أَ لَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ‌؛ [میهمانان] گفتند: ای لوط! ما فرستادگان پروردگار توایم، آنان هرگز به تو دسترسی پیدا نمی کنند، پس خانواده ات را در پاره ای از [همین] شب حرکت ده و نباید هیچ یک از شما به سوی شهر بازگردد، اما همسرت را با خود مبر زیرا عذابی که به تبهکاران می رسد به او هم خواهد رسید. یقیناً وعده گاهشان [برای دچار شدن به عذاب] صبح [فردا] است، آیا صبح نزدیک نیست؟ ﴿هود، 81﴾

    فَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا جَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا وَ أَمْطَرْنَا عَلَيْهَا حِجَارَةً مِنْ سِجِّيلٍ مَنْضُودٍ؛ پس هنگامی که عذاب ما فرا رسید، بالاترین آن [سرزمین آلوده] را فروترینش نمودیم و بر آن سنگ هایی از نوع سنگِ گلِ لایه لایه فرو ریختیم ﴿هود، 82﴾

    مُسَوَّمَةً عِنْدَ رَبِّکَ وَ مَا هِيَ مِنَ الظَّالِمِينَ بِبَعِيدٍ؛ [سنگ هایی] که نزد پروردگارت نشانه دار بود و آن سنگ ها از ستمکاران دور نیست ﴿هود، 83﴾



    ادامه دارد ...
    خلاصه ای از مباحث ارائه شده در کنفرانس آیه های انتظار (محمدی)


  8. #148
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض خلاصه مربوط به جلسه 91/12/06 تالار کنفرانس آیه های انتظار – الفور (بخش دوم)




    خداوند از ابراهیمش تعبیر به أَوَّاهٌ مُنِيبٌ‌ میفرماید(إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُنِيبٌ‌)

    واژه أَوَّاهٌ به معنای بسیار دلسوز است و این واژه دوبار در قرآن اومده که هر دوبار هم برای حضرت ابراهیم هستش(یکی همین آیه 75 هود و دیگری آیه 114 سوره توبه)

    اما مُنِيبٌ‌ چیه؟ منیب یعنی مراجعه و بازگشت کننده

    خداوند در 3 آیه از آیات قرآن، بعد از بیان نعمتهاش میفرماید این نعمتها رو فرستادم تا وسیله بینایی برای منیبین باشد:

    تَبْصِرَةً وَذِكْرَى لِكُلِّ عَبْدٍ مُنِيبٍ؛ تا وسيله بينايي و يادآوري براي هر بنده توبه کاري باشد! (ق/8)

    حالا حضرت ابراهیم علیه السلام هم یکی از منیبین بود که بهترین استفاده را میتوانست از نعمتها ببرد و او در هر حالی توجهش و بازگشتش به خدای متعال بود و با او به مناجات و بندگی میپرداخت.

    نکته ی دیگری که بر اساس این آیات به آن پرداختیم این بود که شفاعت، محدودیتهایی داره و برای هرکسی نیست!

    کما اینکه شفاعت حضرت ابراهیم علیه السلام در حق قوم حضرت لوط علیه السلام مقبول واقع نشد(يا إِبْرَاهِيمُ أَعْرِضْ عَنْ هَذَا)

    نکته دیگری که درباره آن بحث شد این بود که اولین مرحله‏ ى مبارزه با منكرات، مرحله‏ى قلبی هست که برای حضرت لوط هم اتفاق افتاد(سِيءَ بِهِمْ وَضَاقَ بِهِمْ ذَرْعًا)

    همچنین بیان شد که گاهى جامعه‏ ى انسانى چنان سقوط مى‏كند كه مردم با شتاب به سوى انحراف و گناه مى‏روند و حتی نسبت به هم سبقت میگرند «يُهْرَعُونَ إِلَيْهِ»

    نکته دیگری که بیان شد این بود که تخم مرغ دزد، شتر دزد میشه!

    قوم حضرت لوط قبلا گناهان دیگری انجام میدادند و سپس کارشان به آن رذالت کشیده شد «وَ مِنْ قَبْلُ كانُوا يَعْمَلُونَ السَّيِّئاتِ»

    نکته دیگری که به آن اشاره شد این بود که براى جلوگيرى از منكرات بايد ابتدا راههاى معروف و صحیح را نشان و معرفی کرد کما اینکه حضرت لوط ابتدا پیشنهاد کامگیری حلال و ازدواج را به آنها پیشنهاد فرمود «هؤُلاءِ بَناتِي»

    همچنین به تنهائی بیش از اندازه و مظلومیت این پیامبر خدا در بین قومش هم اشاره شد ، تا آنجا که حضرت یک یاور هم نتوانست پیدا کند «أَلَيْسَ مِنْكُمْ رَجُلٌ رَشِيدٌ»



    ادامه دارد ...
    خلاصه ای از مباحث ارائه شده در کنفرانس آیه های انتظار (محمدی)


  9. #149
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض خلاصه مربوط به جلسه 91/12/06 تالار کنفرانس آیه های انتظار – الفور (بخش سوم)




    نکته دیگری که به آن اشاره شد این بود که فرشتگان خدا به حضرت نگفتند که به ما آسيبی نمی‏رسد در حالیکه قرار بود برای آنها مزاحمت ایجاد شود، بلكه گفتند به تو ای لوط دست نمی‏يابند كه آسيب برسانند(قالُوا يا لُوطُ إِنَّا رُسُلُ رَبِّكَ لَنْ يَصِلُوا إِلَيْكَ‏)

    اين تعبير يا به خاطر آن است كه آنها خود را از حضرت لوط (علیه السلام) جدا نمی‏دانستند چون به هر حال ميهمان او بودند و هتك حرمت آنها هتك حرمت لوط بود، و يا به خاطر اين است كه می‏خواهند به او بفهمانند، ما رسولان خدا هستيم و عدم دسترسی به ما که جای خود دارد، حتی به تو هم كه انسانی همنوع آنان هستی ، به لطف پروردگار دست نخواهند يافت

    نکته دیگری که به آن پرداختیم این بود که چرا لحظه نزول عذاب"صبح" قرار داده شد؟

    شاید بخاطر این بود که آنها كمی بعد از مشاهده ماهیت عجیب آن فرشتگان در فكر فرو رفتند كه جريان چيست و خداوند اين مهلت را تا صبح به آنها داد و شايد بيدار شوند و به سوی او باز گردند

    و يا اينكه خداوند نمی‏خواست در دل شب، بر آنها شبيخون بزند و به همين دليل دستور داد تا فرا رسيدن صبح ماموران عذاب دست نگهدارند.

    نکته دیگری که به آن پرداختیم این بود که چرا عذاب آنها به این صورت بود که زير و رو شدند؟! (جَعَلْنَا عَالِيهَا سَافِلَهَا)

    که بیان شد عذاب بايد تناسبی با نحوه گناه هم داشته باشد. از آنجا كه اين قوم در طريق انحراف جنسی همه چيز را دگرگون ساختند، خداوند نيز شهرهای آنها را زير و رو كرد و از آنجا كه- طبق روايات- بارانی از سخنان ركيك را به طور مداوم بر هم می‏ريختند، خداوند هم بارانی از سنگ بر سر آنان فرو ريخت(وَأَمْطَرْنَا عَلَيهَا حِجَارَةً مِنْ سِجِّيلٍ مَنْضُودٍ)


    -----------------------------------------------------

    برای اطلاع از زمان برنامه بعدی به این آدرس مراجعه فرمایید :

    اینجا را کلیک فرمایید

    خلاصه ای از مباحث ارائه شده در کنفرانس آیه های انتظار (محمدی)


  10. #150
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض خلاصه مربوط به جلسه 91/12/09 تالار کنفرانس آیه های انتظار – الفور (بخش اول)




    آیاتی که در جلسه مورد بحث قرار گرفت:


    وَ إِلَى مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْباً قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ وَ لاَ تَنْقُصُوا الْمِکْيَالَ وَ الْمِيزَانَ إِنِّي أَرَاکُمْ بِخَيْرٍ وَ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْکُمْ عَذَابَ يَوْمٍ مُحِيطٍ؛ و به سوی [مردم] مَدین، برادرشان شعیب را [فرستادیم.] گفت: ای قوم من! خدا را بپرستید، شما را جز او هیچ معبودی نیست؛ و از پیمانه و ترازو مکاهید، همانا من شما را در توانگری و نعمت [ی که بی نیاز کننده از کم فروشی است] می بینم و بر شما از عذاب روزی فراگیر بیمناکم ﴿هود، 84﴾

    وَ يَا قَوْمِ أَوْفُوا الْمِکْيَالَ وَ الْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ وَ لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَ لاَ تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ‌؛ و ای قوم من، پیمانه و ترازو را عادلانه [و منصفانه] کامل و تمام بدهید، و اجناس مردم را [هنگام خریدن] کم شمارتر و کم ارزش تر [از آنچه که هست] به حساب نیاورید و در زمین تبهکارانه فتنه و آشوب برپا نکنید ﴿هود، 85﴾

    بَقِيَّةُ اللَّهِ خَيْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ وَ مَا أَنَا عَلَيْکُمْ بِحَفِيظٍ؛ آنچه خدا [در کسب و کارتان از سود و بهره پس از پرداخت حق مردم] باقی می گذارد، برای شما بهتر است اگر مؤمن باشید، و من بر شما نگهبان نیستم ﴿هود، 86﴾

    قَالُوا يَا شُعَيْبُ أَصَلاَتُکَ تَأْمُرُکَ أَنْ نَتْرُکَ مَا يَعْبُدُ آبَاؤُنَا أَوْ أَنْ نَفْعَلَ فِي أَمْوَالِنَا مَا نَشَاءُ إِنَّکَ لَأَنْتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ؛ گفتند: ای شعیب! آیا نمازت به تو فرمان می دهد که آنچه را پدرانمان می پرستیدند رها کنیم؟ یا از اینکه در اموالمان به هر کیفیتی که می خواهیم تصرف کنیم دست برداریم؟ به راستی که تو بردبار و راه یافته ای [پس چرا می خواهی آزادی ما را سلب کنی؟!] ﴿هود، 87﴾

    قَالَ يَا قَوْمِ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ کُنْتُ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَ رَزَقَنِي مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً وَ مَا أُرِيدُ أَنْ أُخَالِفَکُمْ إِلَى مَا أَنْهَاکُمْ عَنْهُ إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الْإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ مَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَکَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيبُ؛‌ گفت: ای قوم من! مرا خبر دهید اگر من بر دلیل روشنی از سوی پروردگارم متکی باشم و از جانب او رزق نیکویی به من داده باشد [آیا رواست که خلاف خواسته او عمل کنم؟] و من نمی خواهم آنچه که شما را از آن باز می دارم خود مرتکب شوم؛ تا جایی که قدرت دارم جز اصلاح [شما را] نمی خواهم؛ و توفیقم فقط به [یاری] خداست؛ بر او توکل کردم و به سوی او باز می گردم ﴿هود، 88﴾

    وَيَا قَوْمِ لَا يَجْرِ‌مَنَّكُمْ شِقَاقِي أَن يُصِيبَكُم مِّثْلُ مَا أَصَابَ قَوْمَ نُوحٍ أَوْ قَوْمَ هُودٍ أَوْ قَوْمَ صَالِحٍ ۚ وَمَا قَوْمُ لُوطٍ مِّنكُم بِبَعِيدٍ؛ اى قوم من! (حواستان باشد! ) دشمنى و مخالفت با من، شما را به جايى نرساند، كه [عذابى‏] مانند آنچه به قوم نوح يا قوم هود يا قوم صالح رسيد به شما هم برسد، و قوم لوط از شما [چه از جهت زمان و چه از جهت مكان‏] چندان دور نيست ﴿هود، 89﴾


    برخی از نکات مطرح شده در جلسه:



    ادامه دارد ...
    خلاصه ای از مباحث ارائه شده در کنفرانس آیه های انتظار (محمدی)


صفحه 15 از 20 نخستنخست ... 5111213141516171819 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •