خلاصه ای از مباحث ارائه شده در کنفرانس آیه های انتظار (محمدی) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
خلاصه ای از مباحث ارائه شده در کنفرانس آیه های انتظار (محمدی)
صفحه 17 از 20 نخستنخست ... 71314151617181920 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 161 تا 170 , از مجموع 194
  1. #161
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض خلاصه ای از جلسات تفسیر سوره توبه در کنفرانس آیه های انتظار









    از تاریخ 91/12/28 در ادامه سلسله مباحثی که در کنفرانس آیه های انتظار ارائه شد، به شرح آیات سوره توبه پرداختیم، که در قالب ارائه خلاصه ای از آن مباحث، در لینک زیر به برخی از مطالب آن جلسات، اشاره میگردد.



    برای دیدن خلاصه هایی از مباحث سوره توبه اینجا را کلیک فرمائید
    برای دیدن برنامه های کنفرانس اینجا را کلیک فرمائید
    برای دیدن راهنمای مسنجر الفور اینجا را کلیک فرمائید



    انشاالله که خداوند متعال، این مباحث قرآنی را ذخیره قبر و قیامتمان بگرداند.
    خلاصه ای از مباحث ارائه شده در کنفرانس آیه های انتظار (محمدی)
    ویرایش توسط مدير اجرايي : 02-08-1392 در ساعت 21:24


  2. #162
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض خلاصه مربوط به جلسه 91/12/28 تالار کنفرانس آیه های انتظار – الفور (بخش اول)




    سوره توبه یکی از آخرین سوره هایی است که بر پیامبر نازل شده که ارسال تیر خلاصیست بر پیکر مشرکین.

    در این جلسه بیان شد که بنابر استدلال بزرگانی همچون شیخ صدوق، بواسطه این سوره میتوانیم به این برسیم که خلیفه اول حتی خدا را هم دوست نداشت!

    چنانکه در تاریخ آمده پس از نزول سوره برائت در سال نهم هجری، پیامبر صلی الله علیه و‌آله وسلم، ابوبكر را مأمور كرد تا به سمت مکه برود و سوره برائت را در موسم حج به همگان ابلاغ كند.

    اما در بین راه جبرئیل علیه السلام نازل شد و عرض كرد : «لن یؤدی عنك الا انت او رجل منك؛ این رسالت را كسی ابلاغ نكند جز خودت یا كسی كه از توست» به همین دلیل پیامبر حضرت علی علیه السلام را بدنبال ابوبكر فرستادند كه آیات را از او بگیرد و خود ابلاغ كند. امیرالمومنین هم در بین راه به ابوبكر رسید، نوشته را از ابوبكر گرفت و ابوبكر به سوی پیامبر بازگشت و گفت : «یا رسول الله، نزل فی شئ؟؛ ای پیامبر آیا در باره من آیه‌ای نازل شده است» پیامبر فرمودند نه، لكن جبرئیل نازل شد و گفت این رسالت را از طرف تو كسی ابلاغ نكند جز خودت یا كسی كه از توست

    منبع : مسند احمد بن حنبل 6/152 ،‌ خصائص نسائی ص 20 ، ذخائر العقبی ص 69، كفایه الطالب ص 242، ینابیع الموده ص 88، ارشاد مفید جلد 1 باب 2 فصل 17 ، تفسیر در المنثور سیوطی 3/209 ، تفسیر طبری 9/44، فتح الباری 8/241 ، البدایه و النهایه 5/46 ،‌ كنز العمال 2/422 حدیث شماره 4400 و .... .

    پس بنابر صریح این روایت، ابوبکر از پیامبر محسوب نشده!

    اما ملاک برای اینکه فردی از پیامبر محسوب شود چیست؟

    چطور سلمان فارسی از پیامبر و اهل بیتش محسوب میشود (السلمان منا اهل البیت) اما ابابکر نمیشود؟!

    همانطور که کنعان، از اهل حضرت نوح محسوب نشد!

    قَالَ یا نُوحُ إِنَّهُ لَیسَ مِنْ أَهْلِكَ(هود/46)

    خداوند ملاک و معیار را معرفی فرموده و آن تبعیت نمودن کامل از پیامبر است:

    فَمَنْ تَبِعَنِی فَإِنَّهُ مِنِّی (الإبراهیم/36)

    پس ابابکر نمیتواند تبعیت کامل از پیامبر داشته باشد در غیر این صورت او هم باید از پیامبر محسوب میشد!

    و بنابر صریح قرآن کسیکه تبعیت از پیامبر نداشته باشد، مشخص است خدا را هم دوست ندارد!

    «قُلْ إِن كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی یحْبِبْكُمُ اللّهُ» (آل عمران آیه 31)

    پس ابابکر بخاطر تبعیت نکردن از پیامبر، از ایشان محسوب نمیشده و این هم علتی نداشته مگر بخاطر علاقه نداشتن به خدا!

    وچه کسانی به خدا علاقه ندارند؟!

    از اینکه بگذریم سوال دیگری مطرح میشود و آن اینکه خدای متعالی که ابو بكر را برای ابلاغ چند آیه در یك شهر شایسته ندید، چگونه برای رهبری کل جهان اسلام می پسندد؟!



    ادامه دارد ...

    خلاصه ای از مباحث ارائه شده در کنفرانس آیه های انتظار (محمدی)


  3. #163
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض خلاصه مربوط به جلسه 91/12/28 تالار کنفرانس آیه های انتظار – الفور (بخش دوم)




    آیاتی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت:


    بَرَ‌اءَه مِّنَ اللَّـهِ وَرَ‌سُولِهِ إِلَی الَّذِینَ عَاهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِ‌كِینَ؛ این [اعلامِ‏] بیزاری و لغو پیمان از سوی خدا و پیامبرش به كسانی از مشركان است كه با آنان پیمان بسته‏اید.﴿١﴾

    فَسِیحُوا فِی الْأَرْ‌ضِ أَرْ‌بَعَه أَشْهُرٍ‌ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ غَیرُ‌ مُعْجِزِی اللَّـهِ ۙ وَأَنَّ اللَّـهَ مُخْزِی الْكَافِرِ‌ینَ؛ بنابراین، چهار ماه حرام را [در كمال آزادی و امنیت‏] در زمین گردش كنید و بدانید كه شما عاجز كننده خدا نیستید [تا بتوانید از دسترس قدرت او بیرون روید] و خدا خوار كننده كافران است﴿٢﴾

    وَأَذَانٌ مِّنَ اللَّـهِ وَرَ‌سُولِهِ إِلَی النَّاسِ یوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ‌ أَنَّ اللَّـهَ بَرِ‌یءٌ مِّنَ الْمُشْرِ‌كِینَ ۙ وَرَ‌سُولُهُ ۚ فَإِن تُبْتُمْ فَهُوَ خَیرٌ‌ لَّكُمْ ۖ وَإِن تَوَلَّیتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ غَیرُ‌ مُعْجِزِی اللَّـهِ ۗ وَبَشِّرِ‌ الَّذِینَ كَفَرُ‌وا بِعَذَابٍ أَلِیمٍ؛ و این اعلامی است از سوی خدا و پیامبرش به همه مردم در روز حج اكبر كه: یقیناً خدا و پیامبرش از مشركان بیزارند [و هیچ تعهدی نسبت به آنان ندارند] پس [ای مشركان!] اگر [از پیمان شكنی و خیانت‏] توبه كنید [و مسلمان شوید] برای شما بهتر است و اگر روی [از وفای به پیمان و اسلام‏] بگردانید، بدانید كه شما عاجز كننده خدا نیستید [تا بتوانید از دسترس قدرت او بیرون روید] و كسانی را كه كفر ورزیدند، به عذابی دردناك مژده ده.﴿٣﴾

    إِلَّا الَّذِینَ عَاهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِ‌كِینَ ثُمَّ لَمْ ینقُصُوكُمْ شَیئًا وَلَمْ یظَاهِرُ‌وا عَلَیكُمْ أَحَدًا فَأَتِمُّوا إِلَیهِمْ عَهْدَهُمْ إِلَیٰ مُدَّتِهِمْ ۚ إِنَّ اللَّـهَ یحِبُّ الْمُتَّقِینَ؛ مگر كسانی از مشركان كه با آنان پیمان بستید، سپس چیزی [از شرایط پیمان را] نسبت به شما نكاستند و احدی [از دشمنان را] بر ضد شما یاری نكردند، پس به پیمانشان تا پایان مدتشان وفادار باشید زیرا خدا پرهیزكاران را دوست دارد﴿٤﴾

    فَإِذَا انسَلَخَ الْأَشْهُرُ‌ الْحُرُ‌مُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِ‌كِینَ حَیثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُ‌وهُمْ وَاقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْ‌صَدٍ ۚ فَإِن تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلَاه وَآتَوُا الزَّكَاه فَخَلُّوا سَبِیلَهُمْ ۚ إِنَّ اللَّـهَ غَفُورٌ‌ رَّ‌حِیمٌ؛ پس هنگامی كه ماه‏های حرام سپری شود، مشركان را هر جا یافتید، بكشید و به اسیری بگیرید و محاصره كنید و در هر كمین‏گاهی به كمین آنان بنشینید ولی اگر توبه كردند و نماز را بر پا داشتند و زكات پرداختند، پس آزادشان گذارید زیرا خدا بسیار آمرزنده و مهربان است﴿٥﴾

    وَإِنْ أَحَدٌ مِّنَ الْمُشْرِ‌كِینَ اسْتَجَارَ‌كَ فَأَجِرْ‌هُ حَتَّیٰ یسْمَعَ كَلَامَ اللَّـهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا یعْلَمُونَ؛ و اگر یكی از مشركان از تو پناه خواست، پس پناهش بده تا سخن خدا را بشنود، آن گاه او را به جایگاه امنش برسان این به سبب آن است كه آنان گروهی هستند كه [حقایق را] نمی‏دانند [باشد كه در پناه تو و شنیدن سخن حق مسلمان شوند.]﴿٦﴾

    كَیفَ یكُونُ لِلْمُشْرِ‌كِینَ عَهْدٌ عِندَ اللَّـهِ وَعِندَ رَ‌سُولِهِ إِلَّا الَّذِینَ عَاهَدتُّمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَ‌امِ ۖ فَمَا اسْتَقَامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِیمُوا لَهُمْ ۚ إِنَّ اللَّـهَ یحِبُّ الْمُتَّقِینَ؛ چگونه مشركان را نزد خدا و پیامبرش پیمانی [استوار] تواند بود [در صورتی كه همواره پیمان شكنی می‏كنند] مگر كسانی كه با آنان در كنار مسجد الحرام پیمان بسته‏اید، پس تا زمانی كه [به پیمانشان‏] با شما پایداری كنند، شما هم به پیمانتان با آنان پایداری كنید زیرا خدا پرهیزكاران را دوست دارد.﴿٧﴾



    اما شرحی از این آیات :



    ادامه دارد...
    خلاصه ای از مباحث ارائه شده در کنفرانس آیه های انتظار (محمدی)


  4. #164
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض خلاصه مربوط به جلسه 91/12/28 تالار کنفرانس آیه های انتظار – الفور (بخش سوم)




    سوره ای بدون بسم الله

    اولین نکته ای که این سوره دارد، شروع آن بدون بسم الله است چرا که این سوره از باب برخورد نمودن با مشکرین آغاز میگردد، لذا بیان این تهدید با بسم الله هماهنگی ندارد.


    وضعیت مشرکین

    به دنبال آیات ابتدائی این جلسه، بیان شد که مشرکین، در آن زمان خاص، چند دسته کلی بودند:

    1.مشرکینی که حتی حاضر به عهد بستن هم نشده بودند.

    2.برخی که عهد داشتند و شکسته بودند.

    3.و برخی عهد داشتند و فرصت برای شکستن عهدشان پیدا نکرده بودند، اما قصد شکستن رو داشتند.

    4.و برخی که عهد داشتند و دنبال شرارت هم نبودند؛ که این دسته یقینا مورد احترام قرار میگرفتند؛ چنانکه در آیه چهار بحث شد.

    منتها برخورد به سه دسته قبل برخوردی کاملا شدید اعلام شده.

    این کاملا منطقیست، که می باید از آن اَعرابی که از کوچکترین فرصتی برای شبیخون زدن، دریغ نمیکنند ترسید، و امکان تجاوز مجدد را بر آنها بست.

    منتها بازهم به دستور خدا، برخورد با این مشرکین، بصورت شبیخون و غافلگیر کننده نبود، بلکه فرصتی چهار ماهه به آنها داده شد تا تصمیمی جدّی بتوانند برای خودشان بگیرند!

    که در دنباله آیات بازهم خداوند میفرماید اگر همین مشرکین از گذشته کثیف خود اعلام برائت کنند، باز هم مشکلی نخواهند داشت!

    جالب اینکه خداوند در مورد مشرکینی که مشکل علمی داشته باشند، فرصت عنایت میفرماید که آنها بتوانند هرگاه خواستند در جمع مسلمانان بی آیند و سوالاتشان را بپرسند و با احترام با آنها برخورد شود، هرچند اگر تا به آنروز جنایتهای متعددی مرتکب شده بودند!

    و در پایان خداوند میفرماید اگر دستور به برخورد تند نسبت به آنها داده شد بخاطر پیمان شکنی ها و آزارهای متعددی بود که آنها مستقیم و غیر مستقیم نسبت به مسلمانان انجام داده بودند.


    این چهار ماه از چه زمان تا چه زمانی بود؟

    با توجه به اینکه روز خواندن این آیات احتمالا روز عید قربان، دهم ماه ذی الحجه بود، لذا پایان آن، روز دهم ماه ربیع الاول از سال بعد محسوب می‏شد.


    -----------------------------------------------------

    برای اطلاع از زمان برنامه بعدی به این آدرس مراجعه فرمایید :

    اینجا را کلیک فرمایید

    خلاصه ای از مباحث ارائه شده در کنفرانس آیه های انتظار (محمدی)


  5. #165
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض خلاصه مربوط به جلسه 92/01/04 تالار کنفرانس آیه های انتظار – الفور (بخش اول)




    آیاتی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت:


    كَیفَ وَإِن یظْهَرُ‌وا عَلَیكُمْ لَا یرْ‌قُبُوا فِیكُمْ إِلًّا وَلَا ذِمَّه ۚ یرْ‌ضُونَكُم بِأَفْوَاهِهِمْ وَتَأْبَیٰ قُلُوبُهُمْ وَأَكْثَرُ‌هُمْ فَاسِقُونَ؛ چگونه (پیمان مشرکان ارزش دارد)، در حالی که اگر بر شما غالب شوند، نه ملاحظه خویشاوندی با شما را می‌کنند، و نه پیمان را؟! شما را با زبان خود خشنود می‌کنند، ولی دلهایشان ابا دارد؛ و بیشتر آنها فرمانبردار نیستند! ﴿٨﴾

    اشْتَرَ‌وْا بِآیاتِ اللَّـهِ ثَمَنًا قَلِیلًا فَصَدُّوا عَن سَبِیلِهِ ۚ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا كَانُوا یعْمَلُونَ؛ آنها آیات خدا را به بهای کمی فروختند؛ و (مردم را) از راه او باز داشتند؛ آنها اعمال بدی انجام می‌دادند! ﴿٩﴾

    لَا یرْ‌قُبُونَ فِی مُؤْمِنٍ إِلًّا وَلَا ذِمَّه ۚ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُعْتَدُونَ؛ (نه تنها درباره شما،) درباره هیچ فرد باایمانی رعایت خویشاوندی و پیمان را نمی‌کنند؛ و آنها همان تجاوز کارانند! ﴿١٠﴾

    فَإِن تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلَاه وَآتَوُا الزَّكَاه فَإِخْوَانُكُمْ فِی الدِّینِ ۗ وَنُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یعْلَمُونَ؛ (ولی) اگر توبه کنند، نماز را برپا دارند، و زکات را بپردازند، برادر دینی شما هستند؛و ما آیات خود را برای گروهی که می‌دانند (و می‌اندیشند)، شرح می‌دهیم! ﴿١١﴾

    وَإِن نَّكَثُوا أَیمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِی دِینِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّه الْكُفْرِ‌ ۙ إِنَّهُمْ لَا أَیمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ ینتَهُونَ؛ و اگر پیمانهای خود را پس از عهد خویش بشکنند، و آیین شما را مورد طعن قرار دهند، با پیشوایان کفر پیکار کنید؛ چرا که آنها پیمانی ندارند؛ شاید (با شدت عمل) دست بردارند! ﴿١٢﴾

    أَلَا تُقَاتِلُونَ قَوْمًا نَّكَثُوا أَیمَانَهُمْ وَهَمُّوا بِإِخْرَ‌اجِ الرَّ‌سُولِ وَهُم بَدَءُوكُمْ أَوَّلَ مَرَّ‌ه ۚ أَتَخْشَوْنَهُمْ ۚ فَاللَّـهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَوْهُ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِینَ؛ چرا و براى چه نمی‏جنگيد؟ آن هم با گروهى كه پيمان‏هاى خود را شكستند، و عزمشان را بر بيرون كردن پيامبر از وطنش جزم كردند و هم آنان بودند كه نخستين بار با شما جنگيدند، آيا از آنان می‏ترسيد؟! در صورتى كه اگر مؤمن هستيد، خدا سزاوارتر است كه از او بترسيد ﴿١٣﴾

    قَاتِلُوهُمْ یعَذِّبْهُمُ اللَّـهُ بِأَیدِیكُمْ وَیخْزِهِمْ وَینصُرْ‌كُمْ عَلَیهِمْ وَیشْفِ صُدُورَ‌ قَوْمٍ مُّؤْمِنِینَ؛ با آنها پیکار کنید، که خداوند آنان را به دست شما مجازات می‌کند؛ و آنان را رسوا می‌سازد؛ و سینه گروهی از مؤمنان را شفا می‌بخشد(؛ و بر قلب آنها مرهم می‌نهد) ﴿١٤﴾

    وَیذْهِبْ غَیظَ قُلُوبِهِمْ ۗ وَیتُوبُ اللَّـهُ عَلَیٰ مَن یشَاءُ ۗ وَاللَّـهُ عَلِیمٌ حَكِیمٌ؛ و خشم دلهای آنان را از میان می‌برد! و خدا توبه هر کس را بخواهد (و شایسته بداند)، می‌پذیرد؛ و خداوند دانا و حکیم است. ﴿١٥﴾

    أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تُتْرَ‌كُوا وَلَمَّا یعْلَمِ اللَّـهُ الَّذِینَ جَاهَدُوا مِنكُمْ وَلَمْ یتَّخِذُوا مِن دُونِ اللَّـهِ وَلَا رَ‌سُولِهِ وَلَا الْمُؤْمِنِینَ وَلِیجَه ۚ وَاللَّـهُ خَبِیرٌ‌ بِمَا تَعْمَلُونَ؛ آیا گمان کردید که (به حال خود) رها می‌شوید در حالی که هنوز کسانی که از شما جهاد کردند، و غیر از خدا و رسولش و مؤمنان را محرم اسرار خویش انتخاب ننمودند، (از دیگران) مشخص نشده‌اند؟! (باید آزمون شوید؛ و صفوف از هم جدا گردد؛) و خداوند به آنچه عمل می‌کنید، آگاه است! ﴿١٦﴾

    مَا كَانَ لِلْمُشْرِ‌كِینَ أَن یعْمُرُ‌وا مَسَاجِدَ اللَّـهِ شَاهِدِینَ عَلَیٰ أَنفُسِهِم بِالْكُفْرِ‌ ۚ أُولَـٰئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ وَفِی النَّارِ‌ هُمْ خَالِدُونَ؛ مشرکان حق ندارند مساجد خدا را آباد کنند در حالی که به کفر خویش گواهی می‌دهند! آنها اعمالشان نابود (و بی‌ارزش) شده؛ و در آتش (دوزخ)، جاودانه خواهند ماند! ﴿١٧﴾

    إِنَّمَا یعْمُرُ‌ مَسَاجِدَ اللَّـهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّـهِ وَالْیوْمِ الْآخِرِ‌ وَأَقَامَ الصَّلَاه وَآتَی الزَّكَاه وَلَمْ یخْشَ إِلَّا اللَّـهَ ۖ فَعَسَیٰ أُولَـٰئِكَ أَن یكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ؛ آباد كردن مساجد خدا فقط در صلاحیت كسانی است كه به خدا و روز قیامت ایمان آورده و نماز را بر پا داشته و زكات پرداخته و جز از خدا نترسیده‏اند پس امید است كه اینان از راه یافتگان باشند. ﴿١٨﴾


    اما شرحی از این آیات :



    ادامه دارد...

    خلاصه ای از مباحث ارائه شده در کنفرانس آیه های انتظار (محمدی)


  6. #166
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض خلاصه مربوط به جلسه 92/01/04 تالار کنفرانس آیه های انتظار – الفور (بخش دوم)




    به پیمانشان امیدی نیست

    یکی از نکات اصلی ای که در آیات مورد بحث در جلسه، به آن اشاره شد این بود که هیچ گاه نمیتوان به عهد و پیمان منافقین و دشمنان قسم خوردمون، اعتماد کرد!

    آنها موجوداتی هستند که به هیچ چیز رحم نمیکنند و تنها چیزی که براشون ارزش نداره جان و مال و ناموس مسلمانانه!

    که به دنبال آن مثالی زنده از جنایات آمریکائی ها و بی اهمیتی جان و مال و ناموس مسلمانان برایشان بیان گشت:

    ثمر حسن که همراه والدین و برادرش در خودرو نشسته بودند ناگهان با شلیک مستقیم آمریکایی ها پدر و مادرش را کشته دید و به چشم خود تکه تکه شدن برادرش را در صندلی کناری خود مشاهده کرد! این عکس چند دقیقه پس از این حادثه گرفته شد.




    و همچنین بیان شد که عهد و پیمان بستن با آنان که بارها برخلاف تعهدات جهانی عمل کرده اند، حقیقتا کاریست بیهوده، چرا که آنها برای عهد ارزشی قائل نیستند: (إِنَّهُمْ لا أَیمانَ لَهُمْ)

    و بعد خداوند که دستور برخورد با آن معاندان را مطرح میفرماید علت این کار را چنین میگوید که تا آنها در مقابل مقاوتتان ناچار بشند دست از کارشان بکشند: (لَعَلَّهُمْ ینْتَهُونَ)


    مترس از غریو هژیران جنگ /// حذر کن ز افغان دلهای تنگ
    مشو سُخرهِ دشمنِ دوست روی /// که بیخَت کَنَد آن نکوهیده خوی
    شبانی که نازد ، به چنگالِ گرگ /// زبونست سودش، زیانش سِتُرگ


    نکته دیگری که بیان شد این بود که در برابر از دست دادن آیات الهی، هر چه به دست آوریم، كم است. «ثَمَناً قَلِیلًا»


    ملاک در رفاقت و برادری

    بر اساس آیه یازدهم این سوره، خداوند متعال ملاکی را برای تحقق رفاقت و برادری معرفی میفرماید و آن برپاداشتن نماز، و پرداخت زکات است!

    پس شاید بتوان گفت آنان كه تارك نماز و زكاتند، برادران دینی ما نیستند. «فَإِنْ» ... «أَقامُوا الصَّلاه وَ آتَوُا الزَّكاه فَإِخْوانُكُمْ فِی الدِّینِ»



    ادامه دارد ...
    خلاصه ای از مباحث ارائه شده در کنفرانس آیه های انتظار (محمدی)


  7. #167
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض خلاصه مربوط به جلسه 92/01/04 تالار کنفرانس آیه های انتظار – الفور (بخش سوم)









    مومنین کم اراده!

    نکته دیگری که در جلسه مطرح شد این بود که جهاد و نابودی معاندین با تمام سختی، در طولانی مدت، اسباب عزّت و آرامش زندگی مومنین را فراهم می‏كند. «صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِینَ»
    اما افسوس آنجا خواهد بود که مومنین در کار خودشون متزلزل و در شک باشند و فاسقان در عملکردشان محکم و استوار، که به یکی از سخنرانیهای امیر المومنین علیه السلام هنگام جنگ صفین اشاره شد:

    لَمْ یسْبِقْنِی بِصَلَاتِی مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص أَحَدٌ وَ أَنَا مِنْ أَهْلِ بَدْرٍ وَ مُعَاوِیه طَلِیقُ ابْنُ طَلِیقٍ وَ اللَّهِ إِنَّكُمْ لَعَلَی حَقٍّ وَ إِنَّهُمْ لَعَلَی بَاطِلٍ فَلَا یكُونَنَّ الْقَوْمُ عَلَی بَاطِلِهِمْ اجْتَمَعُوا عَلَیهِ وَ تَفَرَّقُونَ عَنْ حَقِّكُمْ حَتَّی یغْلِبَ بَاطِلُهُمْ حَقَّكُمْ- قاتِلُوهُمْ یعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیدِیكُمْ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا یعَذِّبْهُمْ بِأَیدِی غَیرِكُمْ؛ هیچكس در نمازگزاری من با پیامبر خدا صلی اللّه علیه بر من پیشی نگرفته است، من از بدریانم، و معاویه اسیر آزاد شده جنگی و فرزند اسیری آزاد شده باشد. به خدا سوگند كه شما به یقین، بر حقّید و آنان بی‏گمان، بر باطلند، و مبادا آن گروه بر باطل خویش همدست و همداستان شوند و شما بر حقّ خویش به پراكندگی گرایید تا باطل آنان بر حقّ شما چیره آید.[واقعه صفین ص 314]



    آزمایش برای روشن شدن امور

    همچنین بر اساس آیه 16 مطرح شد که خداوند آن قدر انسانها رو مورد آزمایش قرار میدهد تا در همین دنیا هم، فرق خوبان با بدان برای همه مشخص گردد! (أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تُتْرَ‌كُوا)


    مساجد خانه هایی با کیفیت


    در ادمه آیات بیان گشت که مساجد خانه های خدا هستند و کیفیت در ساختن این خانه ها با اهمیت تر از کمیت و ساختار آن است، لذا مشرکین حتی حق ندارند برای این خانه ها پولی بدهند!

    و ساختن آن بر عهده مومنین است حتی اگر ظاهرش ساده و بی زرق و برق باشد! (إِنَّمَا یعْمُرُ‌ مَسَاجِدَ اللَّـهِ مَنْ آمَنَ)


    -----------------------------------------------------

    برای اطلاع از زمان برنامه بعدی به این آدرس مراجعه فرمایید :

    اینجا را کلیک فرمایید

    خلاصه ای از مباحث ارائه شده در کنفرانس آیه های انتظار (محمدی)


  8. #168
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض خلاصه مربوط به جلسه 92/01/07 تالار کنفرانس آیه های انتظار – الفور (بخش اول)




    آیاتی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت:


    أَجَعَلْتُمْ سِقَایه الْحَاجِّ وَعِمَارَ‌ه الْمَسْجِدِ الْحَرَ‌امِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّـهِ وَالْیوْمِ الْآخِرِ‌ وَجَاهَدَ فِی سَبِیلِ اللَّـهِ ۚ لَا یسْتَوُونَ عِندَ اللَّـهِ ۗ وَاللَّـهُ لَا یهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ؛ آیا سیراب کردن حجاج، و آباد ساختن مسجد الحرام را، همانند (عمل) کسی قرار دادید که به خدا و روز قیامت ایمان آورده، و در راه او جهاد کرده است؟!(این دو،) نزد خدا مساوی نیستند! و خداوند گروه ظالمان را هدایت نمی‌کند! ﴿١٩﴾

    الَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُ‌وا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّـهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَ‌جَه عِندَ اللَّـهِ ۚ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ؛ آنها که ایمان آوردند، و هجرت کردند، و با اموال و جانهایشان در راه خدا جهاد نمودند، مقامشان نزد خدا برتر است؛ و آنها پیروز و رستگارند! ﴿٢٠﴾

    یبَشِّرُ‌هُمْ رَ‌بُّهُم بِرَ‌حْمَه مِّنْهُ وَرِ‌ضْوَانٍ وَجَنَّاتٍ لَّهُمْ فِیهَا نَعِیمٌ مُّقِیمٌ؛ پروردگارشان آنان را نزد خود به رحمت و خشنودی و بهشت‏هایی كه برای آنان در آنها نعمت های پایدار است، مژده می‏دهد ﴿٢١﴾

    خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا ۚ إِنَّ اللَّـهَ عِندَهُ أَجْرٌ‌ عَظِیمٌ؛ همواره و تا ابد در این باغها (و در میان این نعمتها) خواهند بود زیرا پاداش عظیم نزد خداوند است ﴿٢٢﴾

    یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا آبَاءَكُمْ وَإِخْوَانَكُمْ أَوْلِیاءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ‌ عَلَی الْإِیمَانِ ۚ وَمَن یتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ؛ ای اهل ایمان! اگر پدرانتان و برادرانتان كفر را بر ایمان ترجیح دهند، آنان را دوستان و سرپرستان خود مگیرید و كسانی از شما كه آنان را دوست و سرپرست خود گیرند، هم اینانند كه ستمكارند. ﴿٢٣﴾

    قُلْ إِن كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِیرَ‌تُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَ‌فْتُمُوهَا وَتِجَارَ‌ه تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْ‌ضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَیكُم مِّنَ اللَّـهِ وَرَ‌سُولِهِ وَجِهَادٍ فِی سَبِیلِهِ فَتَرَ‌بَّصُوا حَتَّیٰ یأْتِی اللَّـهُ بِأَمْرِ‌هِ ۗ وَاللَّـهُ لَا یهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ؛ بگو: اگر پدرانتان و فرزندانتان و برادرانتان و همسرانتان و خویشانتان و اموالی كه فراهم آورده ‏اید و تجارتی كه از بی‏رونقی و كساد ی‏اش می‏ترسید و خانه ‏هایی كه به آنها دل خوش كرده ‏اید، نزد شما از خدا و پیامبرش و جهاد در راهش محبوب‏ترند، پس منتظر بمانید تا خدا فرمان عذابش را بیاورد و خدا گروه فاسقان را هدایت نمی‏كند.﴿٢٤﴾


    اما شرحی از این آیات :



    ادامه دارد...
    خلاصه ای از مباحث ارائه شده در کنفرانس آیه های انتظار (محمدی)


  9. #169
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض خلاصه مربوط به جلسه 92/01/07 تالار کنفرانس آیه های انتظار – الفور (بخش دوم)







    تقدّم مجاهدین بر سایرین!

    در شان نزول آیه نوزدهم از سوره توبه آورده اند که عباس، عموی پیامبر و شیبه به یكدیگر افتخار می‏كردند!

    عباس به آب رسانی خود به زائران خانه خدا می‏بالید و شیبه به كلیدداری كعبه!

    که در همین بین که آنها مشغول بالیدن به این کارها بودند علی علیه السلام فرمود:

    ولی من با سنّ كم خود، به این افتخار می‏كنم كه شما با جهاد و شمشیر من ایمان آوردید!

    عباس، ناراحت شد و نزد پیامبر صلی اللَّه علیه و آله از علی علیه السلام شكایت كرد.

    که این آیه در مقام تصدیق کلام امیرالمومنین نازل شد. (بر گرفته از تفسیر نمونه به نقل از مجمع البیان)


    بر اساس این آیه شریفه دانسته میشه که اولین معیار برای سنجش اعمال ایمان هست، و عمل بدون ایمان، مثل جسدی بی‏جانه «أَجَعَلْتُمْ سِقایه الْحاجِّ» ... «كَمَنْ آمَنَ ...»

    همچنین بیان شد کسانیکه در راه خدا جهاد میکنند ارزش عملشون خیلی بیشتره نسبت به کسانی که خدمات اجتماعی دیگری داشته اند «أَجَعَلْتُمْ سِقایه الْحاجِّ» ... «كَمَنْ» ... «جاهَدَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ»

    که در آیات بعد هم بر این مطلب تاکید میشه که کسانی که در راه خدا مهاجرت و جهاد میکنند مقامی بس رفیع پیش خداوند متعال خواهند داشت! «الَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُ‌وا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّـهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَ‌جَه عِندَ اللَّـهِ»



    ادامه دارد...

    خلاصه ای از مباحث ارائه شده در کنفرانس آیه های انتظار (محمدی)


  10. #170
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض خلاصه مربوط به جلسه 92/01/07 تالار کنفرانس آیه های انتظار – الفور (بخش سوم)







    عمل به وظیفه حتی نسبت به اطرافیان مرداب صفت

    در آیه بیست و سوم مطرح میشود که نباید عواطف را بر ارزشها مقدم نمود!

    برخی در مقام جهاد و احیای دین، خانوادشون رو در مقابلشون میدیدند، که دستور رسید : آنها که مسیرشون مسیر خدا نیست را دوست و سرپرست خودتون محسوب نکنید، و فقط هدفتون پیاده کردن احکام باشد، چرا که آنها در برابر حق ایستادند و ظلم کردند!«فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ»

    که بدنبال این مطالب، بیان شد که برخی افراد، آدم رو متعجب میکنند که میگند:

    حاج آقا من یه شوهر دارم منرو مجبور میکنه بیحجاب بگردم و نماز رو هم قبول نداره و نمیزاره منم نمازم رو بخونم و روزه بگیرم اما دوستش دارم و ترجیح میدم زندگیم رو داشته باشم!

    به تحقیق این ها هم مشمول این آیات هستند و اگر از این مسیر پرهیز نکنند عذاب الهی در انتظار آنها خواهد بود!

    ... وَ مَسَاكِنُ تَرْ‌ضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَیكُم مِّنَ اللَّـهِ وَرَ‌سُولِهِ وَجِهَادٍ فِی سَبِیلِهِ فَتَرَ‌بَّصُوا حَتَّیٰ یأْتِی اللَّـهُ بِأَمْرِ‌هِ؛ و اگر خانه‏هایی كه به آنها دل خوش كرده‏اید، نزد شما از خدا و پیامبرش و جهاد در راهش محبوب ‏ترند، پس منتظر بمانید، تا خدا فرمان عذابش را بیاورد


    -----------------------------------------------------

    برای اطلاع از زمان برنامه بعدی به این آدرس مراجعه فرمایید :

    اینجا را کلیک فرمایید

    خلاصه ای از مباحث ارائه شده در کنفرانس آیه های انتظار (محمدی)


صفحه 17 از 20 نخستنخست ... 71314151617181920 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •