(<¤>)همنشيني با گناهكاران ممنوع!(<¤>) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(<¤>)همنشيني با گناهكاران ممنوع!(<¤>)
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 7 , از مجموع 7
  1. #1
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض (<¤>)همنشيني با گناهكاران ممنوع!(<¤>)




    بحثى درباره سقوط جامعه‏ها در اثر آلودگى به گناه‏
    فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ. (انعام/ 44) پس هنگامى كه فراموش كردند آنچه را كه به آنان تذكّر داده شده بود، به روى آنها درهاى همه چيز را باز مى‏كنيم تا وقتى از آنچه كه به آنها داده شده دچار فرح و غرور مى‏شوند. ناگهان آنها را مى‏گيريم و آنها دچار سرافكندگى مى‏شوند.
    خداوند متعال در اين آيه مباركه بيان مى‏كند كه اين مردم بت‏پرست و مشرك در اثر علاقه به زندگى، غرض از آفرينش خود و دعوت پيامبران را فراموش نمودند تذكرات و انذار پيامبران خود را فراموش كردند ما هم درهاى رزق را از هر جهت بر آنها گشوديم و نعمات زمينى و آسمانى را به آنها بخشوديم و از جهت استدراج و امتحان از هيچ گشايشى براى آنها دريغ و مضايقه ننموديم تا اينكه از آنچه به آنها داده شده بود خوشحال شدند و غرق در لذائذ و شهوات گشتند و همه چيز را از ياد بردند و آنچه مى‏توانستند ظلم و ستم كردند. ما هم ناگهان آنها را به كيفر اعمالشان گرفتار كرديم و آنها هم بى‏خبر و نااميد از نجات و رحمت حق و با حال حسرت به عقوبت كرده‏هاى خود رسيدند.
    (&lt;¤&gt;)همنشيني با گناهكاران ممنوع!(&lt;¤&gt;)

  2. تشكرها 3

    **موعود** (25-12-1389), نرگس منتظر (26-12-1389), عهد آسمانى (26-12-1389)

  3.  

  4. #2
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض




    يكى از آفتهاى بزرگ جوامع و تمدّنهاى بشرى پيدايش دو گروه مرفه و محروم در جامعه و رفاه زدگى بى‏حدّ و حصر طبقه ثروتمند است. جامعه‏اى كه در آن گروهى آنچنان محروم و وامانده باشند كه نتوانند نيازهاى اوّليه زندگى خود را تأمين كنند و گروهى ديگر آنچنان متنعّم باشند كه براى تفريح و تفنّن به فكر ايجاد نيازهاى كاذب بيفتند، آرى، چنين جامعه‏اى نمى‏تواند پايدار باشد و محكوم به فنا است.
    اساساً ثروت و مال و احساس بى‏نيازى، طغيان‏آور است و اين در طبيعت انسان است، اما نه به حدّ الزام كه انسان نتواند با آن مبارزه كند ولى به هر حال، وقتى انسان به حدّ اشباع و سيرى رسيد، تنها ايمان به خدا و ارزشهاى معنوى است كه مى‏تواند او را نجات دهد و در انسانيّت خود نگاه دارد، وگرنه جنون سيرى او را به طغيان و فساد خواهد كشيد و روز به روز بر طغيان او افزوده خواهد شد و سرانجام به مرحله نابودى و انفجار خواهد رسيد
    (&lt;¤&gt;)همنشيني با گناهكاران ممنوع!(&lt;¤&gt;)

  5. تشكرها 3

    **موعود** (25-12-1389), نرگس منتظر (26-12-1389), عهد آسمانى (26-12-1389)

  6. #3
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض




    وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْيَةً كانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً يَأْتِيها رِزْقُها رَغَداً مِنْ كُلِّ مَكانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذاقَهَا اللَّهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما كانُوا يَصْنَعُونَ(نحل/ 112)؛ و خداوند مَثَل مى‏زند آبادى‏اى را كه آسوده و آرام بود و روزى آن به فراوانى از هر طرف مى‏رسيد. پس به نعمتهاى خدا كفر ورزيد. پس خداوند به خاطر كارهايى كه انجام داد تلخى لباس گرسنگى و ترس را به او چشانيد.
    وَ كَذلِكَ نَجْزِي مَنْ أَسْرَفَ وَ لَمْ يُؤْمِنْ بِآياتِ رَبِّهِ وَ لَعَذابُ الْآخِرَةِ أَشَدُّ وَ أَبْقى(طه/ 127)؛ و اين چنين مجازات مى‏كنيم كسى را كه اسراف كرد و به آيات پروردگارش ايمان نياورد و البته عذاب آخرت شديدتر و پايدارتر است.
    (&lt;¤&gt;)همنشيني با گناهكاران ممنوع!(&lt;¤&gt;)

  7. تشكرها 3

    **موعود** (25-12-1389), نرگس منتظر (26-12-1389), عهد آسمانى (26-12-1389)

  8. #4
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض





    همنشينى با اهل گناه‏
    وَ إِذا رَأَيْتَ الَّذينَ يَخُوضُونَ في‏ آياتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا في‏ حَديثٍ غَيْرِهِ وَ إِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرى‏ مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمينَ (68/ انعام)
    در تفسير مجمع البيان از امام باقر(عليه السلام) نقل شده كه چون اين آيه نازل گرديد، مسلمانان از همنشيني با كفار و استهزاءكنندگان آيات الهى نهى شدند.
    اين يك دستور بسيار مؤثر و يكى از مصاديق امر به معروف است، در جلسه‏اى كه ارزشهاى والاى توحيد مسخره مى‏شود يا بايد با اعتراض و آگاهى دادن چهره آن مجلس را عوض كرد و يا به عنوان اعتراض آنجا را ترك نمود.
    (&lt;¤&gt;)همنشيني با گناهكاران ممنوع!(&lt;¤&gt;)

  9. تشكرها 3

    **موعود** (25-12-1389), نرگس منتظر (26-12-1389), عهد آسمانى (26-12-1389)

  10. #5
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض




    در روايات متعدّدى از پيامبر اكرم(صلى اللَّه عليه و آله) و ائمّه معصومين(عليهم السلام) از همنشينى با اهل گناه، يا شركت در جلسه‏اى كه در آن گناه مى‏شود و انسان قدرت جلوگيرى از آن را ندارد نهى شده است، حتّى اگر آنان از بستگان انسان باشند.
    حضرت على(عليه السلام) به فرزندش وصيّت كرد: خداوند بر گوش واجب كرده كه راضى به شنيدن گناه و غيبت نشود. (تفسير نور الثقلين)
    رسول خدا(صلى اللَّه عليه و آله) با استناد به اين آيه فرمودند: كسى كه ايمان به خدا و روز قيامت دارد، در مجلسى كه در آن امامى سبّ مى‏شود و يا از مسلمانى عيب‏جويى مى‏گردد نمى‏نشيند. (وسائل الشيعه، ج 16)
    حضرت على(عليه السلام) فرمودند: «مجالسة الاشرار تورث سوء الظن بالاخيار»؛ همنشينى با بدان، سبب سوء ظنّ به نيكان مى‏شود. (وسائل الشيعه، ج 16)
    (&lt;¤&gt;)همنشيني با گناهكاران ممنوع!(&lt;¤&gt;)

  11. تشكرها 3

    **موعود** (25-12-1389), نرگس منتظر (26-12-1389), عهد آسمانى (26-12-1389)

  12. #6
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض





    تكذيب و مسئوليت‏
    وَ كَذَّبَ بِهِ قَوْمُكَ وَ هُوَ الْحَقُّ قُلْ لَسْتُ عَلَيْكُمْ بِوَكيلٍ. (66/ انعام)
    قوم تو، قرآن را دروغ شمردند، در حالى كه سخنى است بر حق، به آنان بگو: من مسئول (اعمال) شما نيستم.
    انسان در برابر حق سه گونه موضعگيرى دارد: 1- قبول 2- رد 3- بى‏تفاوتى. در اين آيه نظر قرآن به موضعگيرى دوم است. و مى‏گويد: « بگو: من مسؤؤل اعمال شما نيستم.»
    انسان خود مسئول مستقيم نظر خود است كه حق را بپذيرد يا قبول كند. بسيار اتفاق مى‏افتد كه علم انسان به مسئوليت خود در برابر اعمال و رفتارش او را به موضعگيرى سالم و درست يارى دهد، ولى اگر چنين تصور كند كه مى‏تواند خود را بى‏تفاوت نشان دهد و مسئوليت خود را به گردن اين و آن اندازد كم كم به جايى مى‏رسد كه به اصل حقيقت بى‏توجه و بى‏اعتنا مى‏شود.
    از آيات متعددى كه اين تعبير و مانند آن در آنها آمده است (مانند 107- انعام و 108- يونس و 41- زمر و 6- شورى) استفاده مى‏شود كه منظور از «وكيل» در اين موارد كسى است كه مسئول هدايت عملى و ضامن ديگران بوده باشد، به اين ترتيب پيامبر(صلي الله عليه و آله) به آنها اعلام مى‏كند كه اين شما هستيد كه بايد تصميم نهايى را در مورد قبول و يا رد حقيقت بگيريد، و هدايت را بپذيريد و من تنها مامور ابلاغ رسالت و دعوت الهى هستم‏.
    (&lt;¤&gt;)همنشيني با گناهكاران ممنوع!(&lt;¤&gt;)

  13. تشكرها 3

    **موعود** (25-12-1389), نرگس منتظر (26-12-1389), عهد آسمانى (26-12-1389)

  14. #7
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نوشته آمنه اسفندياري – گروه دين و انديشه تبيان
    منابع:
    - تفسير كوثر، ج 3
    - انوارالعرفان في تفسير القرآن، ج 12
    - تفسير احسن الحديث، ج 3
    - تفسير نمونه، ج 5
    - تفسير نور، ج 3
    - تفسير هدايت، ج 3
    (&lt;¤&gt;)همنشيني با گناهكاران ممنوع!(&lt;¤&gt;)

  15. تشكرها 3

    **موعود** (25-12-1389), نرگس منتظر (26-12-1389), عهد آسمانى (26-12-1389)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •