نکاتى در فهم و استفاده بیشتر ما از قران و عترت علیهم السلام سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
نکاتى در فهم و استفاده بیشتر ما از قران و عترت علیهم السلام
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 , از مجموع 20
  1. #11
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نکاتى در فهم و استفاده بیشتر ما از قران و عترت علیهم السلام




    • تبیین حدود و جزییات و تفاسیر احکام مربوط به سنت است .

    • همانطور که قرآن میزان است ، سنت قطعى هم میزان است .

    • هر چه را که بخواهیم به دین نسبت دهیم هم به قرآن و هم به سنت احتیاج داریم و کسى که حکم دینى مى دهد احتیاج به علوم مختلف دارد باید درس خوانده باشد و استاد دیده باشد ، اما متاسفانه مى بینیم که هر کس سلیقه خود را به جاى دین گذاشته است .

    • ممکن است علما با هم اختلاف داشته باشند اما دو معصوم با هم اختلاف ندارند پس در راس جامعه باید معصوم باشد در این صورت حکومت اسلامی داریم و در غیر این صورت همه افکار در جامعه باید مطرح شود ( دانشجو، طلبه، استاد و ... ) ولى در نهایت حکم به دست ولی فقیه امضا مى شود، یک ولى فقیه براى ارائه حکم با کارشناسان مختلف مشورت مى کند و مدرک حکم را بررسى می کند و در نهایت حکم را صادر مى کند.

    • اگر در خانه اهل بیت را نمى بستند مردم بیشتر از قرآن استفاده مى کردند و علامه طباطبائى ها بسیار مى شدند.

    • تئورى را نمى شود به قرآن تحمیل کرد، تفسیر به رأی است. چیزى را اگر شهود کردیم، باید پشتوانه اش برهان باشد. برهان و قول معصوم، معتبر است.

    • عده اى مانند اخباریون، مى گویند هیچ چیز از قرآن نمى فهمیم. ولى قرآن براى همه آمده، نه فقط براى اهل بیت علیهم السلام. اهل بیت علیهم السلام همه آن را مى فهمند.

    • حرف افراد دیگر غیر از معصومین راهگشا هست ولى حجت نیست.

    • خواب ومکاشفه حجیت ندارد بلکه فقط دوچیزاست که حجیت دارد: 1 - برهان است که باید مقدماتش صددرصد یقینى باشدآنگاه نتیجه اش هم یقینى است. 2 - قول معصوم است که باید حد وسط باشد درست است که قرآن نور و تبیان است ولى براى شناختن کل معارف آن چاره اى جز پناه بردن به دانش بیکران اهل بیت نداریم.

    • حرف هیچکس حجیت ندارد غیر از برهان و قول معصوم یعنى غیر از عقل وا هل بیت علیهم السلام .
    نکاتى در فهم و استفاده بیشتر ما از قران و عترت علیهم السلام

  2. #12
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نکاتى در فهم و استفاده بیشتر ما از قران و عترت علیهم السلام




    • گاهى پیامبر با معجزه اثبات مى شود که این حجت است در غیر این صورت قرآن بدون واسطه پیامبر را حجت مى کند و معصوم با واسطه پیامبر حجت مى شود.

    • برخى از علما قائل به تحریف قرآن شده اند که در این زمینه اشتباه کرده اند ، این اشتباهات به ما مى فهماند به غیر از چهارده معصوم به دیگران به طور مطلق نمى توان اعتماد کرد ، بنابراین بحث مرید و مرادى و اینکه هر چه مراد ما گفت همان را بدون چون و چرا انجام دهیم که بعضا مشاهده مى شود نادرست است. البته بحث معلم و شاگردى بسیار مفید و لازم است چراکه هم معلم و هم متعلم هر دو رشد مى کنند.

    • ماثور اصطلاحا به حدیث و روایت گفته مى شود یعنی اثرى که مانده است، به قرآن ماثور گفته نمى شود. تفسیرنقلی یعنى تفسیر قرآن به روایت است مگر اینکه تفسیر ماثور را تفسیر نقلى بگیریم که اعم از تفسیرقرآن به قرآن وتفسیرقرآن به روایت است.

    نکاتى پیرامون دین

    • فاقم وجهک للدین حنیفا یعنى اینکه دین همان دین فطرت است و فطرت انسان دین مى خواهد همان طورى که انسان نیاز به آب دارد.

    • دین در دو قسم است یک دین فطرت و یکى دین عیسى و موسی. دین فطرت همان دین اسلام و فطرت انسان تسلیم خدا است. فطرت قانون است اما وقتى که می گوییم دین عیسى و موسى یعنی مجموعه عقاید و وظایف و احکام عملى آن ها.

    • اسلام به دو گونه معنى مى شود. نخست منظور از اسلام همان دین فطرت است. "فطرت الله التى فطر الناس علیها" اینکه فطرت همه انسانها، اسلام و تسلیم است، بنابراین گفته مى شود دین حضرت موسى علیه السلام، حضرت عیسى علیه السلام و دین حضرت محمد(صلى الله علیه و آله و سلم)، دین اسلام است. منظور دیگر از اسلام مجموع اعتقادات، احکام و اخلاقیاتى که بواسطه قرآن و سنت آمده است.
    نکاتى در فهم و استفاده بیشتر ما از قران و عترت علیهم السلام

  3. #13
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نکاتى در فهم و استفاده بیشتر ما از قران و عترت علیهم السلام




    • تمام عالم را از منظر تکوین که بنگری، مسلمانند.

    • قیامت لنگرگاه است، پس این عالم در حرکت است.

    • عقل ابزار دین است، با عقل دین را مى فهمیم. عقل چراغ است و دین راه.

    • مبانى دین، عقل و نقل است. نقل معتبر و عقل مبرهن و روشن.

    • عقل مبرهن، یعنى عقلى که مبانى درستى داشته باشد.

    • دو راه براى رسیدن به شرع دین داریم، عقل و نقل؛ نه اینکه عقل در مقابل نقل باشد.

    • اگر نقل و عقل در مقابل هم واقع شد، عقل مقدم است.

    • اگر روایتى درمورد مسائل علمى مطلبى را گفت، و بعد اثبات شد که جور دیگرى است، روایت صحیح نیست.

    • اگر روایت صد در صد درست باشد، امکان ندارد با علم مخالفت کند.

    • هیچگاه نقل صحیح با علم مخالفت نمى کند، چون از طرفى ما به عصمت ائمه قائل هستیم، و از سوى دیگر عصمت در عالم تکوین جارى است. در زنبور عسل هم عصمت است. در تکوین خطایى نیست.

    پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت آفرین بر نظر پاک خطا پوشش باد همه چیز در کل عالم زیباست. نه اینکه خطا را مى پوشاند، خطایی نیست. بلاها نسبى است، هر کارى خدا مى کند حسن است، و جز حسن کارى نمى کند. در ضمن اشعرى هم نیستیم که بگوییم هر کارى خدا بکند، ظلم هم بکند درست است. مکتب صحیح و درست ، مکتب اهل بیت علیهم السلام است که واقعیات را بیان مى کند.

    • فیلسوف مى خواهد با واقعیت آشنا شود، با دین کار ندارد. متکلم با دین کار دارد، مى خواهد دین را حمایت کند. فیلسوف دلیل مى خواهد، دین گفته باشد یا نه. متکلمین شیعه همه فیلسوف اند، دلیل را می پذیرند.

    • شیعه یعنى کسى که جز برهان و سخن معصوم هیچ مبنایى ندارد، ذهنش را خالى مى کند. بین فلسفه و دین فاصله نیست. دین اسلام پایه اش بر عقل و فلسفه است. پس تفکیک معنا ندارد.

    • اینکه حرفى را فرد مسلمان یا غیر مسلمان می گوید مهم نیست. ما نباید به شخص کار داشته باشیم، باید ببینیم حرف حق کدام است، همان را بپذیریم.
    نکاتى در فهم و استفاده بیشتر ما از قران و عترت علیهم السلام

  4. #14
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نکاتى در فهم و استفاده بیشتر ما از قران و عترت علیهم السلام




    • اولین نشانه اسلام آنست که هر چیزى را براى خودمان مى خواهیم، براى دیگران هم بخواهیم.

    • سید بحر العلوم نیمه شب سراغ صاحب مفتاح فرستاد و از او پرسید:

    چرا همسایه ات گرسنه است و تو به او نمى رسی؟

    صاحب مفتاح مى گوید: خبر نداشتم. سید بحر العلوم می فرماید: اگر خبر داشتى و به او نمى رسیدى که یهودى بودی!.

    • اسلام واقعى را باید از حضرت علی(علیه السلام) یاد گرفت. ایشان مى فرماید: اگر خلخال از پاى زن یهودی در آوردند، حق دارید بمیرید.

    • اسلام دین جامعى است که هم دنیا و هم آخرت را در نظر گرفته است.

    • پاى ماده که در میان باشد حرکت است. ماده که نباشد حرکت هم نیست. این دنیا مجرد مى سازد، لیکن انسان فوق تجرد است.

    • هرکارى در این دنیا انجام دهیم در آن دنیا درو مى کنیم. در آخرت دیگر جایى براى عمل نیست. براى همین در آنجا انسان از نظر علمى بالا می رود نه از نظر عملی.

    • اصول متعارفه یعنى بحث کردیم و روشن شده است. اصول موضوعه یعنى فعلاً قبول کن، بعداً بحث مى کنیم.

    • ملاک شیعه و سنى اجتهاد است، کسى که بحث مى کند و اهل اجتهاد است، شیعه است.

    نکاتى پیرامون آیات و سوره هاى قرآن

    • در خصوص بسم الله الرحمن الرحیم مى شود تا ابد حرف زد ولى به طور مختصر مى توان گفت که بسم الله الرحمن الرحیم از سه کلمه الله الرحمن و الرحیم تشکیل شده است و تمام ازل و ابد در دو کلمه رحمن و رحیم آمده است.
    نکاتى در فهم و استفاده بیشتر ما از قران و عترت علیهم السلام

  5. #15
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نکاتى در فهم و استفاده بیشتر ما از قران و عترت علیهم السلام




    • تفسیر من به صورت اختصار است، مثلا:

    در مورد سوره حمد اینکه کمال از براى خدا است و ما هم عاشق خدا هستیم، خواندن سوره حمد با بیست ختم قرآن مساوى است همه قرآن در سوره حمد است.

    در مورد سوره والعصر: همه عاطل و باطل هستند مگر کسانى که ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند و حق پرستند.

    در مورد سوره توحید: شناسنامه خدا است، خدا یکى است و شریک و مثل و مانند ندارد .

    در مورد سوره قدر : شناسنامه حضرت ولى عصر علیه السلام است در این سوره آمده است که در هر سال شبى بنام شب قدر هست زیرا فعل مضارع (تنزّل) دلالت بر دوام دارد و ملائکه بر انسان کامل نازل مى شوند و امروز انسان کامل حضرت بقیه الله (ارواحنا له الفدا) است.

    سوره ناس : چون ما گرفتار عوامل مرئى و نامرئى هستیم و جاذبه ها و کشش هایى ما را پایین مى برد باید از این عوامل به خدا پناه ببریم .

    سوره فلق: خدا روشنگر است و ما نیز باید روشنگر جامعه باشیم .

    سوره کافرون: ما خدمتگزار هر که به سمت خدا مى آید هستیم اما هرکه نمى خواهد بیاید رهایش مى کنیم.

    سوره غافر راجع به مجادلین و سرکوبى آنهاست. مى گوید مراقب باش قدرت هایى که دشمنان پیدا مى کنند، فریبت ندهد، بلکه باید تکیه ات به خدا باشد.

    • متاسفانه دانشمندان ما افقى فکر مى کنند این همه آیات را مى بینند ولى آن را نمى فهمند. دانشمندان ژنتیک ما باید از همه خدا شناس تر باشند یا دانشمندى که پشت تلسکوپ مى نشیند واین همه کهکشان را مى بیند باید پى به عظمت خدا ببرد . کسانى که خدا را نمی‌بینند کورند.
    نکاتى در فهم و استفاده بیشتر ما از قران و عترت علیهم السلام

  6. #16
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نکاتى در فهم و استفاده بیشتر ما از قران و عترت علیهم السلام




    • اول و آخر قرآن زچه ب آمد و سین یعنى دو جهان رهبر تو قرآن بس (از باى بسم الله تا سین الناس)

    • همه حروف مقطعه اگر با هم آورده شود جمله ( صراط على حق نمسکه) حاصل مى شود.

    • هر آنچه که عنصرى و مادى است جزء آسمان دنیا است و از پس پرده آسمان دنیا شش آسمان معنوى است .

    • آفرینش آسمان ها و زمین در شش روز است ، توجه داشته باشید که روز و شب بر اثر حرکت وضعى زمین است و در آن زمان اصلا زمینى نبوده که ما شش روز به حساب همین روزهای کنونى داشته باشیم، پس خلقت زمین و آسمان و ما بین آن را در شش مرحله وجود داشته است .

    • اینکه مى گویند زمین قطعه اى از خورشید بوده و از آن جدا شده و سال ها سرد شده و در آن دحو الارض رخ داده و ... ریزه کارى هایى است که قرآن در مورد آن صحبت نکرده و به ما هم ربطى ندارد زیرا قرآن کتاب تربیت است. نگاه کردن به ریزه کارى های طبیعت و ادبیات و علم و ... خیلى خوب است و براى دیدن عظمت الهى است ، ولى باید بدانیم بیان چیزهاى غیر ضرورى بالاخص از سوى مبلغان دین مایه تاسف است و خدا هم نمى خواهد این ریزه کارى ها را بگوید و اصل مطلب را که در مسیر هدایت است بازگو مى کند .

    • نهایت توحید و توحید ناب را مى توان در آیه نخست سوره حدید یافت. در بسیارى از جاهاى قرآن اینطور آمده که "سبح لله ما فى السموات و ما فی الأرض" حال آنکه در آنجا اینگونه آمده که "سبح لله ما فی السموات و الأرض" که این بیان نهایت توحید است که فنا صورت گرفته است. روایت است از حضرت رسول(صلى الله علیه و آله و سلم) که : فهم این آیات به همراه آیات سوره توحید مخصوص علماى آخرالزمان است.
    نکاتى در فهم و استفاده بیشتر ما از قران و عترت علیهم السلام

  7. #17
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نکاتى در فهم و استفاده بیشتر ما از قران و عترت علیهم السلام




    • "بسم الله الرحمن الرحیم" سوره حمد جامع تمامى حرفهاست.

    • در داستان حضرت یونس گناهى از آن جناب سر نزد، بلکه ایشان کار فوق برنامه اى را انجام نداد. کسى به حرفهایش گوش نمى داد این بود که از شهر بیرون رفت، در صورتیکه مى بایست صبر مى کرد. در واقع بیرون رفتنش بدون امر بود. این مسئله ولایت کبرى مى خواهد، همانطور که امیر المؤمنین علیه السلام بدون امر شمشیر نمى کشد. اصلا هیچ کاری را بدون امر انجام نمى دهد. یک جا هم باید دست روى دست بگذارد، در این جا هم مطابق امر و نهى عمل مى کند.

    • حضرت امیر علیه السلام مى فرماید : از قرآن کریم یک کلمه را انتخاب کردم " و من یتوکل على الله فهو حسبه "

    • با تعمق در آیات و هماهنگى محتواى کلى آن ها می توان در مورد منظور کلى آیه اى به نتایج و برداشت هاى مشخصى رسید. موارد زیر به عنوان نمونه اشاره شده است:

    1 - درآیه 61 سوره آل عمران ( آیه مباهله ):فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکمُ‏ْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتهَِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلىَ الْکَذِبِینَ

    منظور از نسائنا و ابنائنا: نساء حضرت زهرا (س) بوده و منظور از ابنائنا حضرت امام حسن(ع) و امام حسین (ع) بوده است .

    2 - در آیه 33 سوره احزاب ( آیه تطهیر ) :وَ قَرْنَ فىِ بُیُوتِکُنَّ وَ لَا تَبرََّجْنَ تَبرَُّجَ الْجَهِلِیَّةِ الْأُولىَ‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلَوةَ وَ ءَاتِینَ الزَّکَوةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکمُ‏ْ تَطْهِیرًا

    برخی میگویند این آیه با توجه به آیات قبلى آن درباره زنان حضرت رسول است . ولیکن با توجه به دو ضمیر مذکر موجود در این آیه نمى تواند منظور زنان حضرت رسول باشد زیرا 20 ضمیر موجود در آیات قبل همگى مونث بودند و این دو ضمیر مذکر است .پس سیاق آیات اجازه این برداشت را نمى دهد ، همانطور که شان نزول آن نیز این اجازه را نمى دهد. در غیر این صورت باید دو ضمیر موجود در آیه به صورت انتن و یطهرکن مى آمد.
    نکاتى در فهم و استفاده بیشتر ما از قران و عترت علیهم السلام

  8. #18
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نکاتى در فهم و استفاده بیشتر ما از قران و عترت علیهم السلام




    3 - در آیه 40 سوره توبه : إِلَّا تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِینَ کَفَرُواْ ثَانىِ‏َ اثْنَینْ‏ِ إِذْ هُمَا فىِ الْغَارِ إِذْ یَقُولُ لِصَحِبِهِ لَا تحَْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَیْهِ وَ أَیَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَ جَعَلَ کَلِمَةَ الَّذِینَ کَفَرُواْ السُّفْلىَ‏ وَ کَلِمَةُ اللَّهِ هِىَ الْعُلْیَا وَ اللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ(40)

    پنج ضمیر معلوم المرجع در آیه وجود دارد که به حضرت رسول صلى الله علیه و اله بر مى گردد ولى دو ضمیر مشکوک المرجع دارد ( علیه و ایده ) که برخى آن را به شخص همراه حضرت که در غار بوده باز مى گردانند که آن شخص ابوبکر بوده است ، اما با توجه به سیاق آیات و پیوستگى این دو ضمیر به ضمایر قبلى ، این دو ضمیر نیز به حضرت رسول ( ص) بر مى گردد .

    4 - در آیه 74 سوره انعام : وَ إِذْ قَالَ إِبْرَهِیمُ لِأَبِیهِ ءَازَرَ أَ تَتَّخِذُ أَصْنَامًا ءَالِهَةً إِنىّ‏ِ أَرَئکَ وَ قَوْمَکَ فىِ ضَلَلٍ مُبِینٍ(74)

    منظور از اب ابراهیم ، پدر واقعى حضرت ابراهیم علیه السلام نبوده است ، زیرا : اولا ، در عربى منظور از اب به غیر پدر هم اطلاق مى شود مانند عمو یا جد و ... . ثانیا ، براى مومن سزاوار نیست که طلب آمرزش براى مشرک داشته باشد ، در حالى که حضرت ابراهیم در اواخر عمر براى والدین خود طلب آمرزش مى نماید پس پدر و مادر حضرت شایسته آمرزش هستند. ثالثا ، طلب آمرزش ابراهیم براى اب خود فقط به دلیل وعده ای بود که به او داده بود و پس از احراز شرک اب ابراهیم علیه السلام ، حضرت ابراهیم علیه السلام از او تبرى جست .

    5 - در آیه 22 سوره انبیاء( برهان تمانع):لَوْ کاَنَ فِیهِمَا ءَالهَِةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَنَ اللَّهِ رَبّ‏ِ الْعَرْشِ عَمَّا یَصِفُونَ(22)

    منظور این است که اگر دو خدا وجود مى داشت ، این دو با هم ناسازگار مى بودند . مثلا یکى مى گفت بچه دختر با شد و دیگرى مى گفت پسر با شد ، یا یکى مى گفت شب باشد و دیگرى مى گفت روز با شد . در این باره امیر المومنین علیه السلام فرموده اند: اگر خداى دیگرى مى بود باید او نیز خلقى و دینى داشت و رسولى مى فرستاد ، اما هیچ رسولى را ندیده ایم که بیاید و بگوید از جانب خداى دیگرى آمده است .
    نکاتى در فهم و استفاده بیشتر ما از قران و عترت علیهم السلام

  9. #19
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نکاتى در فهم و استفاده بیشتر ما از قران و عترت علیهم السلام




    نکاتى پیرامون تفسیر ، تفاسیر و علماء

    • المیزان و ما ادراک المیزان، همین المیزان براى شما بس است اگر هیچ کتاب دینى را نخوانید و فقط المیزان را بخوانید براى شما کفایت مى کند هیچ کتابى قابل مقایسه با المیزان نیست من خودم ا گر قدر مى دانستم همه کارهایم را تعطیل مى کردم و المیزان مى خواندم و بحث مى کردم.

    • تفسیر قرآن را در دو حالت داریم :اول- ظاهر قرآن که براى تفسیر به آن احتیاج به علم، برهان عقلى و قول معصوم داریم . دوم – تفسیر باطن قرآن که براى آن احتیاج به عرفان قلبی، علم حضورى و سنت معصومین داریم.

    • ولیّ (مطلق الهی) و ولیّ فقیه دو چیز متفاوت اند ، ولیّ اگر به چیزى حکم کند بى برو و برگرد آن حکم درست است ، مثلا اگر گفت این طلاست قطعا و یقینا طلاست .اما ولیّ فقیه مسئله را بررسى نموده و با کارشناسان مختلف مشورت نموده و در نهایت حکم مى دهد زیرا نظر کارشناس مقدم است، اما ولیّ الهى احتیاج به کارشناس ندارد و به هر چه حکم بدهد همان درست است.

    • ممکن است انسان هزار انا انزلنا را در یک ساعت بخواند ، طى زمان براى ما قابل لمس نیست اما مى دانیم که مى توان از زمان کم استفاده بسیار کرد ، علامه فقط در 20 سال المیزان را نوشته که 1000 سال ارزش دارد .

    • احدى در معارف مانند على علیه السلام سخن نگفته اما تا رسول خدا صلى الله علیه و اله بود على علیه السلام سخن نگفت یعنى شرط ادب را در مقابل استاد رعایت نمود.

    • در خصوص علوم قرآن هزاران کتاب وجود دارد و چون مطالب زیاد و وقت کم است انسان باید به جوهر علوم اکتفا کند.

    • شهید مطهرى مى گوید تفسیر المیزان با فکر نوشته نشده، بلکه الهامات است، و همه مشکلات من با المیزان حل مى شود.

    • فقیه اصطلاحى نمى تواند تفسیر بنویسد، بلکه باید با فلسفه و کلام آشنا باشد.

    • کتاب تسنیم تفسیر آیت الله جوادى آملى است و هم شرح المیزان است.
    نکاتى در فهم و استفاده بیشتر ما از قران و عترت علیهم السلام

  10. #20
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : نکاتى در فهم و استفاده بیشتر ما از قران و عترت علیهم السلام




    • برهان ، نور الثقلین ، صافی، اصفی، تفسیر روایى هستند ، تفسیر روایى عمدتا بیان تاویلات و تطبیق هاى قرآن است.

    • در تفسیر مجمع البیان به بیان اقوال مختلف به ویژه در ارتباط با مباحث ادبى قرآن پرداخته است.

    • تفسیرآقا نور تفسیرى عقلى است.

    • تفسیر بسیار ارزشمند تسنیم علاوه بر مزایای فراوانى که دارد شرحى بر المیزان هم هست.

    • تفسیر المیزان تفسیر بسیار جامع و بى نظیر است.

    • مثنوى اگر بصورت نثر در بیاید، بهترین کتاب تدریس فلسفی، کلامی، عرفانى و اخلاقى است.

    • بحث هاى بسیار مفیدى در مورد قرآن در کتاب (قرآن در قرآن) حضرت آیه الله جوادى مطرح شده است خواندن این کتاب بسیار مى تواند براى دانشجویان سودمند باشد علیکم بال(قرآن در قرآن).

    • هر چه بخواهید در نیش قلم هاى المیزان پیدا مى شود . آقاى مطهرى فرمود : تا 200 سال دیگرنمی دانند علامه کیست ، این را به خاطر برخى که باور نمى کنند فرموده وگرنه مى فرمود تا 1000 سال دیگر. اگر قرنها بگذرد چون علامه طباطبائى پیدا نمى شود.

    • علما نمى گفتند درس داریم، مى گفتند بحث داریم. نمی گفتند اشکال دارد، مى گفتند سهو القلم است، قلم اشتباه کرده. بحث و نقد ارزش دارد، توهین هیچ ارزشى ندارد. ادب خیلى مهم است. آیت الله جوادى آملى در ادب خیلى موفق هستند و آن را از استادان خود، چون علامه طباطبایى آموخته اند.

    • به علامه طباطبایى بسیار توهین کردند، ایشان یک کلمه به کسى چیزى نگفت.یک نفر بر علیه المیزان کتابى نوشته بود، براى آمرزش او دعا کردند، و گفتند :" المیزان اشکال دارد، ولى نه اینقدر" این ها مظهر رحمت اند.

    • علامه حلى براى فتوا در طهارت چاه، براى اینکه هوی و هوس او در راى او تاثیر نکند چاه منزل خودش را بست.

    • خدایا بخل و حسد و کینه و تمام این نجاسات اخلاقى را از ما بگیر و ما را طاهر و مطهر گردان تا قرآن را بهتر بفهمیم .


    منبع : خلاصه‏اى از درس تفسیر قران نیم‏سال اول ۸۵-۸۴ مدرسه دانشجویی قران و عترت علیهم السلام ، خبرگزارى قرانی
    نکاتى در فهم و استفاده بیشتر ما از قران و عترت علیهم السلام

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •