جایگاه ریاضت در مسائل اخلاقی سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
جایگاه ریاضت در مسائل اخلاقی
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    جديد جایگاه ریاضت در مسائل اخلاقی






    جایگاه ریاضت در مسائل اخلاقی

    حضرت على (علیه‏السلام) مى‏فرماید:

    «و إنما هى نفسى أروضها بالتقوى» (نهج‏البلاغه، نامه 45، بند .10)

    من نفس خود را با تقوا ریاضت مى‏دهم. همچنین آن حضرت مى‏فرماید:

    «لأروضن نفسی ریاضة تهش معها إلى القرص إذا قدرت علیه مطعوما و تقنع بالملح مأدوما و لأدعن مقلتی كعین ماء نضب معینها مستفرغة دموعها» (نهج‏البلاغه، نامه 25، بند .26)

    چنان نفس خود را ریاضت و تمرین مى‏دهم كه به قرصى نان، هرگاه به آن دست یابم، كاملا متمایل شود و به نمك، به جاى نان خورش قناعت كند و چنان از چشمهایم اشك بریزم كه همچون چشمه‏اى خشكیده، دیگر اشكم جارى نگردد.

    ریاضت براى سالكان الهى این است كه نفس سركش خود را رام كنند تا به طرف «بهیمیت» ، «سبعیت» و یا «شیطنت» حركت نكند و فقط راه چهارم را كه راه «فرشته منشى» است طى كند و مطیع عقل عملى باشد.

    به هر تقدیر، ریاضت یعنى تمرین دادن. انسان وقتى نفس اماره را تمرین بدهد، آن را از اماره بالسوء بودن مى‏رهاند و از تمرد و سركشى بیرون مى‏آورد و مطیع عقل عملى مى‏كند و در این اطاعت هم آن را ثابت قدم و راسخ مى‏گرداند كه در نتیجه، اطاعت از عقل عملى براى آن ملكه مى‏شود.

    پیروز در دو جبهه

    امیرالمؤمنین ( علیه السلام) كه در نبرد درونى و بیرونى، پیروز شده درباره نفس اماره مى‏فرماید:

    «و إنما هی نفسی أروضها بالتقوى»

    من نفس خودم را با تقوا ریاضت مى‏دهم.

    ما موظفیم كه نفس را تمرین بدهیم. نفس اگر از ما كار حرامى را بخواهد، مانند این است كه اسب زیر پاى انسان بخواهد به بیراهه برود كه باید لجامش را گرفت و آن را به راه آورد . اگر ما به خواسته‏هاى نفس پاسخ ندهیم، كم كم عادت مى‏كند تا در سختیها صبر كند. این كار مبارزه با نفس است. از نظر جنگ با زرق و برق بیرون نیز آن حضرت مى‏فرماید:

    «یا دنیا... أعزبی عنی» (نهج‏البلاغه، نامه 45، بند .26)

    اى دنیا از من دور و غایب شو و خودت را به من نشان مده كه خریدار تو نیستم. آن حضرت ( علیه السلام) این سخن را در بحبوحه قدرت و حكومت مى‏فرمود، نه در دوران انزوا.

    ممكن است كسى منزوى باشد و زاهدانه به سر ببرد و به دنیا چنین خطاب كند؛ اما كسى كه منزوى نیست، بلكه شهرت جهانى دارد، اگر زاهدانه به سر ببرد كار هنرمندانه‏اى كرده است . خود آن حضرت در نامه‏اى به عثمان بن حنیف انصارى كه كارگزار آن حضرت در بصره بود مى‏فرماید : اگر بخواهم، مى‏توانم بهترین غذاها را فراهم كنم؛ ولى این كار را نمى‏كنم. شاید در دورترین مناطق این كشور، گرسنه‏اى به سر ببرد:

    «و لو شئت لاهتدیت الطریق إلى مصفى هذا العسل و لباب هذا القمح و نسائج هذا القز ولكن هیهات أن یغلبنی هوای و یقودنی جشعی إلى تخیر الأطعمة و لعل بالحجاز أو الیمامة من لا طمع له فی القرص و لا عهد له بالشبع أو أبیت مبطانا و حولی بطون غرثى و أكباد حرى» (نهج‏البلاغه، نامه 45، بند .11)

    امیرالمؤمنین ( علیه السلام) در باره بهره‏ورى از حلال نیز مى‏فرماید:

    «اسهروا عیونكم و اضمروا بطونكم... و خذوا من أجسادكم فجودوا بها على أنفسكم و لا تبخلوا بها عنها» (نهج البلاغه، خطبه 183، بند .20)

    چشمهاى خود را به كم‏خوابى و بى‏خوابى عادت دهید تا بتوانید در آخر شب بیدار باشید، شكمهاى خود را هم لاغر كنید. عقل، نقل و علم، پرخورى را بد مى‏داند؛ زیرا مقدار زیادى از غذاهایى كه مى‏خوریم مورد نیاز بدن نیست و بدن وادار مى‏شود براى تبدیل آن تلاش و كوشش و بعد آن را دفع كند در نتیجه روح كه باید به فرزانگى نایل شود، سرگرم زباله‏روبى مى‏گردد. مانند این كه مهندسى كه مى‏تواند نقشه‏اى جامع براى شهرى تهیه و اجرا كند به زباله‏روبى وادار كنیم. روح مى‏تواند معمار و مهندس بسیار خوبى باشد، ولى ما بر اثر پرخورى او را به زباله‏روبى وادار مى‏كنیم و این جفاى به روح است.

    كسى در جبهه جنگ، كامیاب است كه اهل ایثار و نثار باشد. از این رو آن حضرت فرمودند: شما در جنگ با هوس و لهو و لعب درون و بیرون باید سخاوتمندانه از جسمتان بكاهید و به سود جانتان حركت كنید.


    جایگاه ریاضت در مسائل اخلاقی

  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •