شاهدان قیامت سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
شاهدان قیامت
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5
  1. #1
    عضو صمیمی
    بین الحرمین آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1390
    نوشته : 79      تشکر : 0
    241 در 74 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    بین الحرمین آنلاین نیست.

    پیش فرض شاهدان قیامت




    شاهدان قیامت



    در امور دنیا مواردی که برای قضاوت پیش می‎آید برای اثبات و اعلام حکم باید شاهدانی در دادگاه حاضر شوند و نسبت به آن مورد شهادت دهند. البته این مورد مختص به مسلمانان نیست این قانونی است که در همه کشورها حاکم است.

    در قیامت نیز این اصل حاکم است البته نه به این عنوان که مسائل از منظر خداوند مبهم است و با کمک شاهدان روشن شود، بلکه به این عنوان که هیچ جایی برای اعتراض باقی نماند و گناهکار بداند که شاهدانی هم هستند و نسبت به اعمال وی شهادت می‎دهند. البته شهادت مختص به گناهکاران نیست بلکه نسبت به اعمال صالحان نیز شهادت داده می‎شود.

    1- شهادت خدای متعال


    اولین و بزرگترین شاهد قیامت، خداوند است. در قرآن آمده است: «اِنَّ اللهَ عَلى‏ كُلِ‏ّ شَى‏ءٍ شَهیِدٍ»(1)؛ همانا خداوند بر همه چیز گواه است. در بحث شهادت براى خداوند اوصاف دیگرى نیز آمده است كه همگى دلالت بر احاطه و حضور و علم و گواهى خداوند دارند، نظیر آیه «اِنَّ اللهَ كانَ عَلَیكُم رَقیِباً»(2)؛ همانا خداوند مراقب شماست، یا آیه «و كانَ اللهُ بِكُلِ‏ّ شَى‏ءٍ مُحِیطاً»(3)؛ خداوند بر هر چیز احاطه و حضور دارد.

    2- شهادت انبیاء(علیهم‎السلام)


    بعد از خدای متعال، گواه دیگر در قیامت، پیامبران بزرگوار هستند. آیه‎ای در قرآن کریم مى‏فرماید: «وَ جِئنابِكَ عَلى‏ هولاءِ شَهِیداً»(4)؛ ما تو را در قیامت در حالى كه شاهد و گواه مردم هستى، حاضر مى‏كنیم.
    در آیه‎ای دیگر آمده است: «وَ یَومَ نَبعَثُ فِى كُلِ‏ّ اُمَّةٍ شَهِیداً عَلَیهِم مِن أنفُسِهِم وَ جِئنابِكَ شَهِیداً عَلى‏ هولاء»(5)؛ روزى كه از میان هر قوم و امتى شاهدى از خودشان برمى‏انگیزیم و تو را شاهد بر آنان.
    بنابر این آیه در قیامت شاهد هر امتى، پیامبر همان امت خواهد بود و شاهد تمام انبیا، شخص رسول اكرم(صلى الله علیه و آله) است.
    فرشتگانی كه در قیامت شاهد اعمال انسانها هستند، ممكن است همان ملائکی باشند كه در دنیا همراه ما بوده و اعمال ما را ضبط و ثبت مى‏نمودند و ممكن است سایر فرشتگان باشند.
    بهرحال چیزی که روشن است این که ملائک به اذن و فرمان خداوند شاهد اعمال انسان هستند و به فرمان خداوند هم در قیامت شهادت می‎دهند.



    3- شهادت امامان معصوم(‏علیهم‎السلام)


    در قرآن تلاوت می‎کنیم: «وَ كَذلِكَ جَعَلناكُم اُمَّةً وَسَطاً لِتَكونوا شُهداءَ عَلَى النّاسِ وَ یَكُونَ الرَّسُولُ عَلَیكُم شَهِیداً»(6)؛ و بدین گونه ما شما را یك امت معتدل و میانه قرار دادیم تا شاهد بر مردم باشید و رسول خدا هم بر شما شاهد باشد.
    با توجه به این كه همه افراد امت اسلامى آن عدالت و اعتدال و لیاقت و آگاهى لازم براى شهادت و گواهى دادن را ندارند، بنابراین منظور از امت در آیه بعضى افراد هستند، نه همه مردم. همان گونه كه مدح قرآن درباره كسانى كه با پیامبرند، «اَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ»(7) شامل همه نمى‏شود، زیرا منافقان نیز با رسول ‏خدا(صلى الله علیه و آله) بوده‏اند.
    در حالی که بسیارى از افراد امت اسلامى كسانى هستند كه به خاطر فسق و گناه خود، گواهى آنان حتى براى اندك چیزى آن هم در كوچك‏ترین دادگاه‏هاى دنیا ارزشى ندارد، حال چگونه مى‏توانیم بگوییم كه همه این افراد لایق شهادت دادن هستند؟! آن هم در روز بزرگ قیامت و در برابر خداوند! آن هم نسبت به كلیه اعمال تمام انسان‏ها!
    بنابراین مراد از امت، تنها بعضى از افراد امت هستند كه شرایط لازم براى شهادت بر اعمال تمام مردم را در دادگاه عدل الهى دارند، چنانكه امام باقر(علیه‎السلام) فرمودند: آن امت وسط كه شاهدانند، فقط ما هستیم.(8)
    امام صادق(‏علیه‎السلام) پیرامون آیه «فَكَیفَ اِذا جِئنا مِن كُلِ‏ّ اُمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَ جِئنابِك عَلى‏ هؤلاء شَهِیداً»(9) فرمودند: در هر دوره و زمانى امامى هست كه گواه و شاهد بر مردم است.(10)
    4- شهادت ملائک

    در قرآن کریم آمده است: «وَ جاءَت كُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ وَ شَهیدٌ»(11)؛ روز قیامت هر انسانى در پیشگاه عدل الهى حاضر مى‏شود، در حالى كه در كنار او هم فرشته‏اى است كه او را به محشر سوق مى‏دهد و همچنین فرشته‏اى است كه شاهد كارهاى انجام شده اوست.(12)
    فرشتگانی كه در قیامت شاهد اعمال انسانها هستند، ممكن است همان ملائکی باشند كه در دنیا همراه ما بوده و اعمال ما را ضبط و ثبت مى‏نمودند و ممكن است سایر فرشتگان باشند.
    بهرحال چیزی که روشن است این که ملائک به اذن و فرمان خداوند شاهد اعمال انسان هستند و به فرمان خداوند هم در قیامت شهادت می‎دهند.
    براستى وقتی بشر می‎تواند وسیله‎ای بنام نوار کاست و سی دی و دوربین فیلمبرداری تولید کند و صدا و تصویر را ضبط کند؛ چگونه باور نکنیم که خداوند که خود صانع و خالق همه هستی است قادر به ضبط تمام زندگی بشر است تا در قیامت به عنوان شاهدی از آن استفاده کند!

    5- شهادت زمین

    قرآن کریم در این زمینه مى‏فرماید: «یَومَئِذٍ تُحَدِّثُ اَخبارَها»(13)؛ زمین در قیامت خبرهایش را بازگو مى‏كند. شهادت زمین در آن روز مى‏تواند به دو صورت باشد:
    الف: به وسیله وضع و نظامى است كه پیدا كرده است. همانگونه كه ما به یكدیگر مى‏گوییم: چشم تو شهادت مى‏دهد كه دیشب نخوابیدی و رنگ تو گواه آن است كه ترسیده‏اى و یا عصبانى و یا شاد شده‏اى، زمین نیز در آن روز دچار زلزله‏اى بسیار بزرگ مى‏شود و بعد از كنده شدن و به حركت درآمدن كوه‎ها و به هم خوردن و قطعه قطعه شدن و سپس شن شدن آنها، با ما حرف‏ها دارد. یعنى وضع و نظام آن روز به ما مطالبى را مى‏فهماند. همانند دایره‏هاى تنه درخت پس از بریده شدن كه به ما تاریخ و سن آن را نشان مى‏دهد و یا نوشته‏اى كه مقدار اطلاعات و آگاهى نویسنده آن را به ما مى‏فهماند.
    بنابراین مراد از شهادت دادن زمین، گواهى اوضاع آن است نه گفتگو و كلام.
    ب: خداوند با قدرت و اراده خود هر گوشه‏اى از آن را به سخن در مى‏آورد. همان قدرت و اراده‏اى كه در دنیا عصاى بى‏جان موسى را به صورت اژدهایى بزرگ آن هم داراى چشم و دم و نیش در آورد.
    آن قدرتى كه در دنیا از مواد غذایى خاك، میوه و از میوه نطفه و سپس انسان به دنیا مى‏آورد و آن انسان پس از چندى حرف مى‏زند، در آن روز نیز این رشته طولانى را در هم مى‏پیچد و حركت كُند آن را به صورت یك حركت سریع‏السیر در مى‏آورد و جمادات بى‏كلام، گوینده و ناآگاهان همه آگاه مى‏شوند. «اِنَّ الدّارَ الآخِرَةِ لَهِىَ الحَیَوانُ»(14)؛ همانا خانه آخرت جایگاه حیات است، كه با توجه به این معنا، زمین با سخن و كلام گواهى مى‏دهد.
    براستى وقتی بشر می‎تواند وسیله‎ای بنام نوار کاست و سی دی و دوربین فیلمبرداری تولید کند و صدا و تصویر را ضبط کند؛ چگونه باور نکنیم که خداوند که خود صانع و خالق همه هستی است قادر به ضبط تمام زندگی بشر است تا در قیامت به عنوان شاهدی از آن استفاده کند!
    روایات متعدد نیز بیانگر آن است كه در روز قیامت، زمین نیز یكى از شاهدان مى‏باشد، از جمله: رسول خدا(صلى الله علیه و آله) به هر منطقه‏اى كه وارد مى‏شدند، دو ركعت نماز بجا مى‏آوردند و مى‏فرمودند: روز قیامت این مكان بر نماز ما شهادت مى‏دهد. (15)
    همه موجودات عالم دارای درک و شعورند و از اعمال انسان‎ها فرحناک و یا غمناک می‎شوند یعنی اعمال انسان‎ها حتی بر جمادات نیز اثرگذار است و آنها را یا شاد می‎کند و یا می‎رنجاند و آنها نیز متقابلا انسانها را یا دعا می‎کنند یا نفرین، همچنانکه روز قیامت بر اعمال آدمیان گواهی خواهند داد.
    امام صادق(علیه‎السلام) فرمود: نمازهاى خود را در مكان‏هاى مختلف بخوانید، زیرا مكان‏ها نیز در قیامت بر اعمالتان شهادت خواهند داد.


    پیامبر اکرم فرمود: یا أباذر ما من رجل یجعل جبهته فی بقعة من بقاع الأرض إلا شهدت له بها یوم القیامة و ما من منزل ینزله قوم إلا و أصبح ذلك المنزل یصلی علیهم أو یلعنهم؛ ای ابوذر فردی نیست كه پیشانی خود را بر قطعه‎ای از زمین (برای خدا و به حال سجده) بر زمین گذارد جز آن كه آن قطعه زمین، در روز قیامت برای او گواهی دهد، و هیچ منزل و جایگاهی نیست كه مردمی در آن منزل فرو آیند جز آنكه آن منزل و جایگاه بر آنان درود فرستد یا آنان را لعنت كند (بستگی به عمل آنها در آن قسمت از زمین دارد).
    به عبارت دیگر همه موجودات عالم دارای درک و شعورند و از اعمال انسان‎ها فرحناک و یا غمناک می‎شوند یعنی اعمال انسان‎ها حتی بر جمادات نیز اثرگذار است و آنها را یا شاد می‎کند و یا می‎رنجاند و آنها نیز متقابلا انسانها را یا دعا می‎کنند یا نفرین، همچنانکه روز قیامت بر اعمال آدمیان گواهی خواهند داد.
    امام صادق(علیه‎السلام) فرمود: نمازهاى خود را در مكان‏هاى مختلف بخوانید، زیرا مكان‏ها نیز در قیامت بر اعمالتان شهادت خواهند داد. (16)



    پی‎نوشت‎ها:
    1- سوره‏ حج، آیه‏17.
    2- سوره نساء، آیه‏1.
    3- سوره‏ نساء، آیه‏126.
    4- سوره‏ نساء، آیه‏41.
    5- سوره‏ نحل، آیه‏89.
    6- سوره‏ بقره، آیه‏143.
    7- سوره فتح، آیه 29.
    8- تفسیر صافى، ذیل آیه‏143 سوره بقره.
    9- سوره نساء، آیه 41.
    10- تفسیر صافى، ذیل آیه.
    11- سوره‏ ق، آیه‏21.
    12- تفسیر المیزان، ج‏18، ص‏379.
    13- سوره ‏زلزال، آیه‏4.
    14- سوره ‏عنكبوت، آیه‏64.
    15- تفسیر المیزان، ج‏6، ص‏337.
    16- علل‏الشرایع به نقل از «حیات پس از مرگ» علامه طباطبائى(ره) ‏.
    با استفاده از تفسیر نمونه، تفسیر المیزان، منشور جاوید آیة الله جعفر سبحانی،
    شاهدان قیامت

  2. تشكرها 5


  3.  

  4. #2
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض








    ابته اين بحث دامنه گسترده‌اي دارد كه بايد تحت عنوان «حقيقت شهادت و شاهد» در قرآن، مورد بررسي قرار گيرد. و ما به فضل الهي، پيرامون موضوعاتي مانند صديقين، شهداء، صالحين بحث خواهيم كرد.
    5ـ فرشتگان ناظر بر اعمال
    گواهان ديگر فرشتگاني هستند كه در دنيا ناظر بر اعمال افراد بوده و در قيامت با آنان وارد دادگاه الهي مي‌شوند يكي از فرشتگان مأمور جلب مجرم به دادگاه است و ديگري گواه بر اعمال او چنان كه مي‌فرمايد:
    هر انساني در حالي كه با او مأموري و گواهي همراه است وارد مي‌شود، به او گفته مي‌شود تو از سراي ديگر غافل بودي، پرده را كنار زديم، امروز بينايي تو تيز است، و يكي از دو فرشته همراه مجرم مي‌گويد حساب او پيش من حاضر است.[1]
    امير مؤمنان ـ عليه السّلام ـ پس از ذكر آيه ياد شده مي‌فرمايد:
    «سَائِقٌ يَسُوقُهَا إِلَى مَحْشَرِهَا وَ شَاهِدٌ يَشْهَدُ عَلَيْهَا بِعَمَلِهَا»[2]
    مأموري كه گنهكار را به سوي محشر (محكمه الهي) هدايت مي‌كند و فرشته‌اي كه (در دنيا) شاهد اعمال او بوده و در آن محكمه بر عليه او شهادت مي‌دهد.
    در آيات ديگر نيز به شهادت فرشتگان اشاره شده است چنان كه مي‌فرمايد:
    «ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ»[3]
    هيچ سخني را نمي‌گويد مگر اين كه در كنار آن نگهبان حاضري است.
    و باز مي‌فرمايد: «وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ ـ كِراماً كاتِبِينَ ـ يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ»[4]
    براي شما نگهباناني گمارده شده است، نويسندگاني گرانقدر، آنچه را كه انجام مي‌دهيد مي‌دانند.



    شاهدان قیامت



  5. #3
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض









    6ـ زمين يا مكان انجام عمل

    يكي از گواهان نقطه‌اي است كه كار خوب يا بد در آن انجام مي‌گيرد.
    قرآن در اين مورد مي‌فرمايد:
    «يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها ـ بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحى لَها»[5]
    در چنين روزي زمين از حوادثي كه در آن رخ داده است خبر مي‌دهد زيرا پروردگارش به آن وحي نموده و او را آگاه ساخته است. در اين كه زمين از چه چيز خبر مي‌دهد در آيه مطلبي ذكر نشده است ولي با توجه به اين كه آيه ناظر به برانگيخته شدن انسان‌ها در قيامت مي‌باشد و اين كه آنان كردارهاي خود را خواهند ديد، روشن مي‌شود كه اخبار زمين مربوط به كارهايي است كه انسان‌ها روي آن انجام داده‌اند، خواه كارهاي نيك و خواه كارهاي بد، از اين جهت به دنبال آن، مسأله‌ي كيفر و پاداش اعمال انسان را مطرح نموده مي‌فرمايد:
    در اين روز انسان‌ها (پس از محاسبه) گروه گروه بر مي‌گردند، تا اعمال‌شان به آنان نشان داده شود، پس هر كس به اندازه سنگيني ذره‌اي كار نيك انجام داده است آن را مي‌بيند و هر كس به اندازه سنگيني ذره‌اي كار بد انجام دهد آن را خواهد ديد.[6]
    ناگفته پيداست كه همه اجزاء زمين بر افعال يك انسان گواهي نمي‌دهند، بلكه نقطه‌اي كه انسان در آن كار نيك و بد انجام داده است، همان نقطه به شهادت بر مي‌خيزد و روايات نيز بر اين مطلب گواهي مي‌دهند.
    امام صادق ـ عليه السّلام ـ در پاسخ پرسش كسي كه سئوال كرد آيا نمازهاي نافله را در يك جا انجام دهم يا در جاهاي مختلف؟ فرمود در جاهاي مختلف، تا اين مكان‌ها در روز رستاخيز به نفع تو گواهي دهند.[7]
    درباره شهادت مكان بر اعمال انسان در قيامت روايات بسياري وارد شده است كه كتاب‌هاي حديث در ابواب مربوط به نمازهاي واجب و مستحب، حج، جهاد، امر به معروف و نهي از منكر و... وارد شده و بررسي آنها بحث جداگانه‌اي را مي‌طلبد. از پيامبر گرامي ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ روايت شده است كه فرمودند روز قيامت زمين بر اعمال هر مرد و زني كه در آن انجام داده است گواهي مي‌دهد و مي‌گويد او فلان عمل را در فلان روز انجام داده است.[8]
    بنابراين در اين كه از ديدگاه قرآن و روايات اسلامي، يكي از شاهدان در قيامت، مكان انجام گرفتن عمل است جاي ترديد نيست آنچه در اين جا توجه انسان را به خود جلب مي‌كند اين است كه مكان كه فاقد حس و ادراك است چگونه مي‌تواند اعمال انسان را درك نمايد، و در سراي ديگر بر آن گواهي دهد؟
    ولي پاسخ اين است كه اين نوع آيات و روايات و نيز آيات و روايات ديگر از اين قبيل ما را به يك حقيقت رهنمون مي‌گردند و آن اين كه تمام موجودات از نوعي ادراك برخوردارند، و ميزان درك و آگاهي آنها بستگي به ميزان درجه وجودي آنها دارد چنان كه قرآن كريم در جاي ديگر مي‌فرمايد:
    هيچ موجودي نيست مگر آن كه خدا را تسبيح مي‌گويد ولي شما تسبيح آنان را درك نمي‌كنيد.[9]
    اين مطلب از نظر مباني حكمت متعاليه در فلسفه اسلامي امري مسلم و غير قابل ترديد است و اين خود از امتيازات و شگفتي‌هاي قرآن است كه از يك واقعيت بسيار دقيق پرده برداشته است آن هم در زماني كه فكر و انديشه بشر كمترين توجهي به اين نوع مطالب دقيق نداشته است.




    شاهدان قیامت



  6. #4
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ـ



    شهادت زمان يا گردش شب و روز
    اگر مكان به حكم آيات قرآن بر اعمال انسان گواهي مي‌دهد، زمان و روز و شب نيز بسان مكان گواهي خواهند داد.
    امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي‌فرمايد: آنگاه كه روز آغاز مي‌شود به فرزندان آدم چنين خطاب مي‌كند: كار نيك انجام ده تا من در روز رستاخيز به سود تو گواهي دهم من موجود ناپايدارم در گذشته نبوده‌ام و در آينده نخواهم بود و آنگاه كه تاريكي شب فرا مي‌رسيد، شب نيز همين خطاب را دارد.[10]
    گواهي دادن قرآن در رستاخيز
    از برخي از روايات استفاده مي‌شود كه قرآن در روز رستاخيز به صورت انساني مجسم مي‌شود و خدا به او خطاب مي‌كند كه بندگان مرا چگونه ديدي؟ (با تو چگونه رفتار كردند؟) او در پاسخ مي‌گويد: پروردگارا گروهي از آنان مرا حفظ كرده و چيزي از من ضايع نكردند، و برخي از آنان مرا ضايع نمودند، حق مرا سبك شمرده و به تكذيب من برخاستند، و من حجت تو بر تمام خلق مي‌باشم، در اين هنگام خطاب مي‌آيد: به عزت و جلالم سوگند به خاطر تو گروه نخست را بهترين پاداش و گروه ديگر را به عذاب دردناك كيفر خواهم داد.[11]
    نامه اعمال
    يكي از گواهان در روز محشر خود نامه‌ي اعمال است كه در آن خوبي‌ها و بدي‌ها منعكس مي‌باشد و قرآن در آيات مختلفي به وجود چنين صحيفه تصريح مي‌نمايد، آنجا كه مي‌فرمايد:
    بگو خداي من در بي‌اثر ساختن مكر و حيله آنها سريعتر از آنان است فرستادگان ما تمام نقشه‌هاي (اعمال) شما را مي‌نويسند.[12]
    در آيه ديگر مي‌فرمايد:
    آيا آنان گمان مي‌كنند كه ما سخنان پنهاني و آهسته آنان را نمي‌شنويم؟ آري فرستادگان ما نزد آنان كارهاي آنها را مي‌نويسند.[13]
    در اين دو آيه هر چند سخن از نگارش سخنان و يا اعمال آشكار و پنهان افراد است و به گواهي دادن آن در روز قيامت اشاره‌اي نشده است ولي به طور مسلم اين نگارش به خاطر احتجاج با آنها است و لذا در برخي از آيات درباره موقعيت صحيفه اعمال چنين مي‌فرمايد:
    و صحيفه اعمال در برابر مجرمان قرار مي‌گيرد و آنان از ديدن آن خا ئف و ترسان مي‌شوند.[14]
    و در آيه ديگر مي‌فرمايد:
    روز قيامت طرفداران باطل زيانكارند، هر امتي را مي‌نگري كه به زانو درآمده است و به سوي كتابش (نامه‌ي اعمال) خوانده مي‌شود، به آنان گفته مي‌شود اين كتاب ما است كه به حق بر عليه شما سخن مي‌گويد.[15]
    شگفت اين جا است كه صحيفه اعمال آن چنان كارهاي ريز و درشت را ضبط كرده است كه فرد مجرم از ضبط آن انگشت حيرت به دندان گرفته مي‌گويد:
    چگونه اين كتاب هيچ ريز و درشتي را فرو گذار نكرده و همه را برشمرده است.[16]
    و از آيات ديگر استفاده مي شود كه نامه‌ي اعمال هر انساني به گردن وي آويخته مي‌گردد چنان كه مي‌فرمايد:
    نامه‌ي اعمال هر انساني را به گردن او مي‌آويزيم و روز قيامت به صورت كتابي بيرون مي‌آوريم و او آن را گشاده مي‌يابد.[17]
    ممكن است گفته شود چگونه صحيفه‌ي اعمال خود گواه بر جرائم گنهكار مي‌باشد، زيرا نامه‌هاي اعمال چيزي از قبيل پرونده‌هايي است كه در محكمه‌هاي دنيا براي بزهكاران تشكيل مي‌دهند و آنچه در پرورنده مكتوب است در حد اتهام و ادعاء است و فرد مجرم مي‌تواند در برابر آن از خود دفاع كند و اثبات آن تنها از طريق گواهان يا صلاحيت ممكن است.
    در پاسخ يادآور مي‌شويم هر يك از گواهان و شاهدان در قيامت موقعيت ويژه‌اي دارد، موقعيت نامه‌هاي ا عمال اين است كه با توجه به علم و بصيرتي كه در سراي ديگر براي انسان گنهكار حاصل مي‌شود به گونه‌اي كه با ديدن پرونده عمل بر همه كارهاي ناروايي كه در دنيا انجام داده است آگاه مي‌گردد، در اين حالت اگر به وجدان خود رجوع كند و خود بخواهد بر اساس عدل و انصاف در مورد خود داوري كند، پرونده عمل او بهترين گواه و شاهد براي او به شمار مي‌رود.
    به همين جهت قرآن كريم پس از آن كه نامه‌ي عمل انسان را به او مي‌دهند، مي‌فرمايد:
    اعمال خود را رسيدگي كن و با استناد به آنچه در صحيفه‌ي عمل تو نوشته شده است در مورد خودداري نما چنان كه مي‌فرمايد:
    «اقْرَأْ كِتابَكَ كَفى بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيباً»[18]
    حال اگر فرد گنهكار با ديدن نامه عمل، به گناهان خود اعتراف نمود، در اين صورت خداوند حكيم بر اساس عدل و لطف خود درباره‌ي او تصميم گيرد ولي اگر درصدد انكار برآمد و خواست از همان شيوه‌اي كه در دنيا و در برابر محكمه‌هاي دنيوي با انكار و خدعه خود را تبرئه مي‌كرد در محكمه‌ي الهي نيز چنين فكر خامي در او راه يابد در اين صورت شاهدان الهي (پيامبران و فرشتگان) عليه او شهادت مي‌دهند و در صورتي كه گواهي آنان را نيز انكار نمايد اعضاي بدن او كه به وسيله‌ي آنها گناه را انجام داده است خود بر گناهان او گواهي مي‌دهند و يدگر هيچ راه فراري براي او نخواهد بود.




    شاهدان قیامت



  7. #5
    مدیر ارشد انجمن زنان
    یاس بهشتی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    14
    دلنوشته
    1
    خدایا به تو پناه میبرم از شر همه بدیها و ناملایمات زندگی پناهم ده که جز تو پناهی ندارم
    نوشته : 7,396      تشکر : 19,631
    24,045 در 6,935 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    یاس بهشتی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    [1] . ق / 22 ـ 21.
    [2] . نهج البلاغه، خطبه‌ي 85.
    [3] . ق / 18.
    [4] . انفطار / 13 و 11.
    [5] . زلزله / 4 ـ 5.
    [6] . زلزله / 8 ـ 6.
    [7] . بحارالانوار، ج7، باب 16، روايت 15 و در روايت 11 آمده است «وَ البِقاعُ الَّتي عَلَيْهِ شُهُودُ رَبّه لَهُ اَوْ عَلَيْه» مكان‌هايي كه بر انسان احاطه دارند شاهدان پروردگار بر انسان مي‌باشند كه به سود يا زيان او شهادت مي‌دهند.
    [8] . مجمع البيان، ج5، ص526.
    [9] . اسراء / 44.
    [10] . بحارالانوار، ج7، باب 16، روايت 22.
    [11] . بحارالانوار: ج7، باب 16، روايت 16.
    [12] . يونس / 20.
    [13] . زخرف / 80.
    [14] . كهف / 49.
    [15] . جاثيه / 29 ـ 27.
    [16] . كهف / 49.
    [17] . اسراء / 13.
    [18] . اسراء / 14.
    شاهدان قیامت



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •