قانون قضا در اسلام سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
قانون قضا در اسلام
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3
  1. #1
    عضو ثابت
    صافات آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 915      تشکر : 4,151
    2,546 در 723 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 4
    صافات آنلاین نیست.

    پیش فرض قانون قضا در اسلام







    قانون قضا در اسلام


    باتوجه به مسئله وحى ، كه محصول آن قرآن مجيد است ، و روايات و اخبارى كه دركتب معتبر حديث تدوين شده است ، و كتاب هاى ارزنده اى كه به عنوان كتب فقهى در سايه اجتهاد فقهاى جامع الشرايط نوشته شده است ، بايد گفت :

    مكتب پر بهاى اسلام در كليّه ابعاد حيات ، كاملترين قوانين را به جامعه بشرى عطا فرموده است .يكى از مهم ترين ابعاد قانونى مكتب الهى ، « قانون قضا »است كه از هر قسمت آن نور عدالت جلوه گر است .

    1 ـ منظور از قانون ، قوانين تشريعى نيست چرا كه مجتهد جاعل قانون نيست و قانونگذار تشريع ، شارع مقدّسا ست و وظيفه مجتهد تنها كشف آن حكم است ; بنابراين مجتهد هرگز از طرف خداىمتعال مجاز به جعل قانون نبوده و نيست .

    سؤالى كه باقى مى ماند در موردمسائل مستحدثه است ; در چنين موردى وظيفه مجتهد تطبيق كليات بر جزئيات است و اگر بگونه اى بود كه به طوركلى شارع از آن ساكت بود يا مجتهد به آن نرسيده بود با استناد به آيه شريفه « رفع » وظيفه را ساقط مى كند .

    به هرتقدير يكى از مهمترين وظايف مجتهدان رفع بن بست ها و مشكلات دينى است ، كه مكتب اسلام از آن بهره مند است ; اما اين جواز اجتهاد و لزوم تقليد به معناى جعل قانون نبوده و « جعل قانون » تنها وظيفه شارع است ، كه با نزول قرآن و ارسال پيامبران و امامان معصوم (عليهم السلام) بر آن اقدام كرده است و مجتهد از راه تسلط به اصول و مبانى اجتهاد ، قدرت و توان خود را درراه كشف آن قوانين به كار مى گيرد .

    2 ـ « هر كه از پيامبر اطاعت كند ، درحقيقت از خدا اطاعت كرده »
    قبل از هر چيز ، تذكر يك نكته مهم ضرورى است وآن اين كه ايمان به خدا و روز جزا ، به مؤمن اجازه ايجاد مزاحمت و مشكل براى مردم نمى دهد و سخت مى توان باور كرد كه مؤمن ، به حقوق اجتماعى ،سياسى ، مالى ، خانوادگى كسى تجاوز كند،تا براى رفع آن تجاوز ، نيازمراجعه به دستگاه قضايى باشد .





    قانون قضا در اسلام

  2.  

  3. #2
    عضو ثابت
    صافات آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 915      تشکر : 4,151
    2,546 در 723 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 4
    صافات آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : قانون قضا در اسلام





    رسول گرامى اسلام در تعريف مؤمن چنين مى فرمايد :

    مؤمن كسى است كه مردم او را بر جان و مال خود امين بدانند ، برمؤمن حرام است به مؤمن ستم كند ، يا از او بدگويى نمايد ، يا به شخصيت والاى او ضربه بزند و يا او را بدون علت از خود براند(1)

    امام صادق (عليه السلام) نيز درباره مؤمن مى فرمايد :

    مؤمن برادر مؤمن است ، اين دو ماننديك جسمند ، رنج اين يك ، رنج ديگرى است ، اگر چه دو روحند ولى از يك حقيقتند . شدت اتصال روح مؤمن به حق ، از اتصال شعاع خورشيد به خورشيدبيشتر است(2)

    اميرمؤمنان على (عليه السلام) نيز فرمود :

    مؤمن خونگرم وجوشنده با مؤمنان است(3) .


    از مجموع رواياتى كه درباره مؤمن رسيده ،استفاده مى شود كه مؤمن :

    اهل انصاف ، مساوات ، مواسات ، ايثارگرى ، فتوت ،جوانمردى ، گذشت ، كمك كننده ، حلاّل مشكلات ، قبول كننده حق ، رعايت كننده حق يتيم ، مراعات كننده حق همسايه ، درستكار ، راستگو ، با تقوا ;امين ، با ورع ، پرهيزكننده از مال حرام ، خوش قلب ، مهربان ، با محبت ،صابر ، متوكل ، وقور و حليم است .


    چگونه ممكن است چنين انسانى دست به ظلم و تجاوز بزند ، و حق فردى از مسلمين رازير پا نهد ؟ راستى با اين صفاتى كه براى مؤمن شمرده اند ، هرگز چنين گمانى نمى رود ! !ولى ممكن است از طرف ديگران به حق او ظلم شود ، كه دراين صورت براى احقاق حقش قيام كرده و اگر نتوانست ، از قدرت دستگاه قضايى اسلام استفاده كرده و به حق خود خواهد رسيد .

    اى كاش ! همه مردم به اصول وصفات عالى مؤمن پاى بند بودند ، تا اختلاف ، مشكل و تجاوز به حقى پيش نمى آمد ، و از اين راه به صرفه جويى بودجه دولت اسلام كمك شايانى مى شد .

    اى كاش ! دو نفر كه در امر سياسى ، اجتماعى ، خانوادگى ، مالى ، حقوقى ، ارثى، شركتى و يا دوستى با هم اختلاف پيدا مى كردند ، براى حل دعوا به انصاف وعلم خود تكيه مى كردند ، كه بهترين عامل براى حل اختلاف و دعواست ;ژزيرا آنان كه به محكمه عدالت مى روند ، بهتر از قاضى مى دانند كه حق با كداميك از آنان است و در حقيقت در محكمه عدل ، دو عالم در برابر يك قاضى ، ناآگاه به حق طرفين قرار مى گيرند ! !

    هر كس با هر كس هر اختلافى دارد ، اعم ازاختلاف زن و شوهر ، فروشنده و خريدار ، مالك و مستأجر ، دو شريك ، كشاورزبا كشاورز وارثان در سهم الارث ، دو غريبه با يكديگر ، و اهل هوا و هوس با حكومت اسلامى ، بهتر از همه مى دانند كه حق به جانب كداميك است ،




    قانون قضا در اسلام

  4. #3
    عضو ثابت
    صافات آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 915      تشکر : 4,151
    2,546 در 723 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 4
    صافات آنلاین نیست.

    پیش فرض پاسخ : قانون قضا در اسلام





    اگر به حكم قرآن و با تكيه بر انصاف و علم خود ، حق را به جانب صاحبش بدهند ، چه نيازى به برپا شدن محكمه و حكومت قاضى است ; بين بى ايمانى مردم و پايبندنبودن اهل دعوا به اصول اسلامى ، و علم و انصاف خود و گستردگى دادگاه ودادگسترى و نياز به قضات رابطه مستقيم وجود دارد .

    بردبارى ،گذشت ،حلم وعفو ، آسان گيرى ، رعايت انصاف ، مخالفت با آز ، طمع و حرص ، مبارزه باهوا و هوس ، از بهترين عوامل حلّ مشكل و رفع اختلاف ، قبل از مراجعه به قاضى است .

    راستى در اين زمينه چه مسئوليت سنگينى متوجه دستگاه هاى ارتباط جمعى از قبيل راديو ، تلويزيون ، و روزنامه هاست ; اين وسائل بايد با پخش مسائل عالى تربيتى،زمينه اختلافات ،دعواها ، ادعاهاى بى جا و تجاوز به حقوق ديگران را از بين ببرند ، و مردم را به گونه اى در راه خدا و اسلام قرار بدهند ، كه مردم نه اين كه چشم به حق ديگران نداشته باشند ; بلكه هركدام از آنها مدافع سرسختى جهت احقاق حق مظلوم شوند .بدون شك در دادگاه عدل قيامت ،

    كارگردانان وسايل ارتباط جمعى ، بويژه در اين دوره كه دوره حكومت اسلام است و مى توان حداكثر بهره بردارى را در جهت نشر فرهنگ اسلاماز اين وسايل برد ، محاكمه سختى خواهند داشت ; اگر اوقات پر قيمت مردم رابه برنامه هايى پر كنند كه نه به سود دنياى آنان و نه به نفع آخرت ايشان باشد .

    قرآن كريم ، احاديث جامع اسلامى و كتب فقهى فقيهان ، قوانين قضا رابه عاليترين شكل بيان كرده اند ، بدون شك بر پا شدن عدل را ، جز در سايه اجراى آن قوانين نبايد توقع داشت .

    قوانين قضا ، حدود ، ديات ، قصاص ، جزا، تعزيرات ، يمين ، شهادات ، قاضى ، علم ، عدالت ، شهامت ، ايمان ، ، بينشو تقواى قاضى و بى طرفى او نسبت به طرفين دعوا ، و هم چنين عدالت شاهدان در دادگاه و تناسب جريمه ها با جرم ها ، از مهم ترين مباحث اصولى باب قضادر اسلام است كه نمونه اين واقعيات را بدون ترديد در هيچ مكتبى نمى توانيافت .

    قانون قضا در اسلام براى حل مشكلات سياسى ، اجتماعى ، خانوادگى ،مالى ، اختلافات بين افراد وضع شده است ، و در صورت صحيح اجرا شدن ، دراسرع وقت به مشكلات خاتمه مى دهد .


    برگرفته از کتاب بر بال اندیشه



    قانون قضا در اسلام

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •