*~|♥|♥|♥~*  معماهاي احکام شرعي *~|♥|♥|♥~* سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
*~|♥|♥|♥~*  معماهاي احکام شرعي *~|♥|♥|♥~*
صفحه 5 از 7 نخستنخست 1234567 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 41 تا 50 , از مجموع 64
  1. #41
    عضو حرفه‌ ای
    مليکه آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 2,027      تشکر : 4,554
    7,552 در 1,896 پست تشکر شده
    وبلاگ : 6
    دریافت : 0      آپلود : 0
    مليکه آنلاین نیست.

    پیش فرض




    چرا در وضو باید آب را از بالا به پایین ریخت و از بالا به پایین مسح کشید
    *~|♥|♥|♥~*  معماهاي احکام شرعي *~|♥|♥|♥~*
    ویرایش توسط مليکه : 06-05-1390 در ساعت 14:56




  2. تشكرها 8

    محب الحسین (23-06-1390), مدير اجرايي (04-08-1391), الهادی المهدی (12-11-1390), الا جان (07-05-1390), خادم کریمه اهل بیت (06-05-1390), شهیده (03-06-1390), شهاب منتظر*غلام علی اصغر(ع) (07-08-1391), عهد آسمانى (21-06-1390)

  3. #42
    عضو كوشا
    الا جان آواتار ها

    تاریخ عضویت : بهمن 1389
    نوشته : 115      تشکر : 407
    548 در 169 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    الا جان آنلاین نیست.

    jojeh3




    فقها در كيفيت شستن دست ها اختلاف نظر دارند، پيشوايان اهل بيت و پيروانشان معتقدند دست ها از آرنج تا نوك انگشتان شسته شود و سنت همين است. دليلشان نيز ظاهر آيه است كه به نظر عرفى همين به ذهن مى آيد چون در موارد مشابه اين گونه تركيب، شروع از بالا به پايين است. مثلاً اگر پزشك به بيمار بگويد: پايت را تا زانو با آب سرد بشوى، بيمار آنچه را در عرف رايج است انجام مى دهد، يعنى شستن از بالا به پايين، يا وقتى صاحب خانه به رنگ كار مى گويد: ديوارهاى اين اتاق را تا سقف رنگ آميزى كن، آنچه در عرف معمول است انجام مى شود، يعنى رنگ كردن ديوارها از بالا به پايين و هرگز به ذهن رنگ كار يا بيمار اين نمى آيد كه صاحب خانه و پزشك كه گفته «تا»، مقصودش بيانِ آخرِ محلّ رنگ زدن يا شستن است، بلكه از كلمه «تا» مى فهمد كه صرفاً محدوده مورد نظر را در رنگ زدن و شستن تعيين كرده است. در آيه وضو نيز چنين است، وقتى آيه مى گويد دست ها را تا مرفق بشوييد، بيان محدوده شستن مورد نظر است نه چگونگى آن. و اين را به نظر معمول عرف واگذاشته و در عرف هم بدون ترديد، آنچه راحت تر است، شستن از بالا به پايين است. آرى، آنچه اساس اختلاف است، در اين است كه متعلقِ «تا آرنج» چيست. آيا يعنى بشوييد تا آرنج. دست ها را تا آرنج بشوييد؟ يعنى «تا» قيد براى شستن است يا دست ها؟ اگر قيد براى دست ها باشد، از اين جهت براى تعيين محدوده دست است كه دست، به انگشتان تا مچ، مچ تا بازو هم گفته مى شود و آيه مى خواهد مقدار معين و مشخص دست را كه بايد شسته شود بيان كند و اگر دست بين مراتب ياد شده مشترك نبود، نيازى به گفتنِ «تا» نبود و اين قيد براى بيان مقدار مشخص از دست است كه بايد شسته شود. و اگر قيدِ «تا» براى شستن باشد، شايد به ذهن چنين بيايد كه بايد از سر انگشت ها تا آرنج را شست، گويا خداوند فرموده است، دست ها را تا مرفق بشوييد. اما روشن است كه اين غير متعارف و مبهم است و در اين گونه موارد آنچه متعارف است يعنى شستن از بالا به پايين عمل مى شود. افزون بر اينكه بر فرضِ اينكه «تا» قيدِ شستن باشد، چنين نيست كه انتهاى شستن را برساند، بلكه احتمال دارد به معناى «با» باشد (إلى به معناى مَعَ) يعنى دست ها را همراه با آرنج بشوييد.
    *~|♥|♥|♥~*  معماهاي احکام شرعي *~|♥|♥|♥~*

  4. تشكرها 6


  5. #43
    عضو حرفه‌ ای
    مليکه آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 2,027      تشکر : 4,554
    7,552 در 1,896 پست تشکر شده
    وبلاگ : 6
    دریافت : 0      آپلود : 0
    مليکه آنلاین نیست.

    پیش فرض




    اما من جواب خودمو نگرفتم . چرا باید حتما از بالا به پایین مسح کشیده شود . چرا باید آب برگشت نداشته باشد . یعتی اگر برعکس از پایین به بالا عرف شود وضو درست است ؟
    *~|♥|♥|♥~*  معماهاي احکام شرعي *~|♥|♥|♥~*





  6. #44
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض سنجش اطاعت پذیری




    بینهایت تشکر از کاربر گرامی، جناب ملیکا ، بابت پرسشی که مطرح نمودند:

    نقل قول نوشته اصلی توسط مليکا نمایش پست ها
    چرا در وضو باید آب را از بالا به پایین ریخت و از بالا به پایین مسح کشید


    سوال شما از دو قسمت تشکیل شده ، یکی در شستن اعضاست که در آن آب ریخته میشه ، و دیگری در مسح کشیدنه!

    چیزیکه ما یقین داریم اینه که امکان نداره احکام صادره از سوی خداوند حکیم ، بدون علت باشه!

    منتها یکبار علت از سوی خود خداوند مطرح میشه ، و یکبار بیان نمیشه!

    من خودم بشخصه از بیان علتهای ساختگی و حدسی ، در مسائلی که خود خداوند علت آن را بیان ننموده (مثل بیان علت برای همین سوالی که جناب ملیکا پرسیدند)، بیزارم !

    بله ، صرف احتمال بد نیست ، ولی با عقل محدود مادّی خودمون که نمی تونیم بصورت یقینی ، از زوایای مختلفِ احکامی که ، خدای حکیم بیان فرموده مطلع بشیم ، و اون رو خیلی شاعرانه بیان کنیم ، و بعد از گذشت زمانی که بُطلان اون توهّمات ذهنی مشخص شد ، ناخواسته اسباب بدبینی برخی افراد که به آن علت ، باور پیدا کرده بودند رو ، نسبت به سایر تعالیم دینی فراهم کنیم!

    پس اگر بخوام بصورت کامل و در یک جمله ، جواب این سوالات رو بدم ، باید بگم علتش : تعبّده!

    مثل اینکه یکی بگه چرا در رکعت سوم نماز ، نمی تونیم ذکر یونسیه رو بجای تسبیحات اربعه بخونیم ، که بازهم جواب در این مسائل (که از سوی خود شارع علتی براش بیان نشده) ، فقط همونیه که عرض کردیم و اون :

    « سنجش اطاعت پذیری بندگان ، در مقابل اوامر الهی است »

    که یقینا علت کوچیکی هم نیست!

    اما اجازه بدید با یه زاویه دیگه ، به این سوال نگاه ، و اشاره ای به مباحث اختلافیه باب وضو ، که بین شیعه و اهل عامه ، مطرح میشه ، آنهم به اندازه ظرفیت فضای موجود، داشته باشیم.

    که این مطلب رو میتونید در پست دوم و سوم این آدرس مطالعه فرمایید :

    http://www.ayehayeentezar.com/post121329.html
    *~|♥|♥|♥~*  معماهاي احکام شرعي *~|♥|♥|♥~*
    ویرایش توسط محمدی : 23-06-1390 در ساعت 02:42


  7. #45
    عضو ماندگار
    محب الحسین آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    صلوات
    1500
    دلنوشته
    3
    قضای حاجات
    نوشته : 661      تشکر : 2,047
    1,144 در 435 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب الحسین آنلاین نیست.

    پیش فرض




    سلام عليكم بزرگواران صبح همگي بخير
    بنده سوالاتي واسم پيش اومده
    اگر در نماز جماعت در ركعت دوم مثلا به امام اقتدا كنيم در ركعت سوم امام كه مي بايست تسبيحات را بخونه ما مي بايست حمد و سوره را بخوانيم حالا اگر نرسيديم سوره را بخوانيم به حمد مي شه اكتفا كنيم ولي اگر امام جماعت سرعتش در نماز زياد باشد و تسبيحات را زود بگه در اين امر ما نمي توانيم حمد را هم كامل كنيم در اين حالت چه بايد كرد اقتدا كنيم يا حمد نصفه ول كنيم كه نمي شه اقتدا كنيم هم نمي رسيم پس چه بايد كرد و سوال دوم
    حالاما اگر مثلا تا انعمت عليهم رسيديم و امام جماعت سرش را از ركوع برداشت ما مي بايست ادامه نمازمان را چطور ادامه بديم
    *~|♥|♥|♥~*  معماهاي احکام شرعي *~|♥|♥|♥~*

  8. تشكرها 6


  9. #46
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض رکعت دوم ما و رکعت سوم یا چهارم امام؟




    با سلام و تشکر از سوال زیباتون

    نقل قول نوشته اصلی توسط محب الحسين نمایش پست ها
    اگر در نماز جماعت در ركعت دوم مثلا به امام اقتدا كنيم در ركعت سوم امام كه مي بايست تسبيحات را بخونه ما مي بايست حمد و سوره را بخوانيم حالا اگر نرسيديم سوره را بخوانيم به حمد مي شه اكتفا كنيم ولي اگر امام جماعت سرعتش در نماز زياد باشد و تسبيحات را زود بگه در اين امر ما نمي توانيم حمد را هم كامل كنيم در اين حالت چه بايد كرد اقتدا كنيم يا حمد نصفه ول كنيم كه نمي شه اقتدا كنيم هم نمي رسيم پس چه بايد كرد و سوال دوم
    حالاما اگر مثلا تا انعمت عليهم رسيديم و امام جماعت سرش را از ركوع برداشت ما مي بايست ادامه نمازمان را چطور ادامه بديم
    این مسئله ای که شما اشاره داشتید ، اختلافیه!

    آقای سیستانی فرمودند : اگر برای تمام حمد وقت ندارد می تواند حمد را قطع کند و با امام به رکوع رود!

    آقای وحید خراسانی فرمودند :
    اگر در ركوع به امام نمیرسد بنابر احتیاط واجب نیت فرادی نماید!

    آقای مکارم و فاضل لنکرانی هم در رسالشون فقط قید فرمودند که باید خود را به رکوع امام برساند و دنباله مساله را مطرح نفرمودند!

    اما نظر آیات عظام : امام راحل و آقایان صافی گلپایگانی،نوری همدانی، شبیری زنجانی و بهجت رو میتونیم اینجوری بیان کنیم که:

    باز هم باید حمد را کامل خوانده و خودش رو نهایتا
    در سجده به امام برساند هرچند بهتر و احوط در اینه که قصد فرادی کرده و حمد را کامل بخواند و بقیه نماز را هم همان فرادی ادامه دهد!

    در کتاب اختلاف فتاوای امام خامنه ای با امام راحل ، در این مساله چیزی بیان نشده لذا ظاهرا در این فتوا هم این دو بزرگوار مشترک باشند.
    *~|♥|♥|♥~*  معماهاي احکام شرعي *~|♥|♥|♥~*
    ویرایش توسط محمدی : 13-07-1390 در ساعت 20:22


  10. #47
    عضو ماندگار
    محب الحسین آواتار ها

    تاریخ عضویت : اسفند 1388
    صلوات
    1500
    دلنوشته
    3
    قضای حاجات
    نوشته : 661      تشکر : 2,047
    1,144 در 435 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محب الحسین آنلاین نیست.

    پیش فرض




    اگر بنده اي روزه قضا داشته باشد آيا مي تواند جهت يك فرد متوفي روزه نيابت بگيرد و اجرت از بازمانده متوفي بگيرد
    *~|♥|♥|♥~*  معماهاي احکام شرعي *~|♥|♥|♥~*


  11. #48
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض روزه استیجاری




    نقل قول نوشته اصلی توسط محب الحسين نمایش پست ها
    اگر بنده اي روزه قضا داشته باشد آيا مي تواند جهت يك فرد متوفي روزه نيابت بگيرد و اجرت از بازمانده متوفي بگيرد
    با سلام

    در فرض بیان شده ، گرفتن روزه استیجاری مشکلی نخواهد داشت، و روزه آن میّت هم بواسطه پولی که از وارثینش دریافت میشود ، به گردن آن بنده خدا واجب میگردد!

    موفق و منصور باشید.
    *~|♥|♥|♥~*  معماهاي احکام شرعي *~|♥|♥|♥~*


  12. #49
    عضو ماندگار
    الهادی المهدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1390
    نوشته : 616      تشکر : 5,603
    1,785 در 492 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    الهادی المهدی آنلاین نیست.

    پیش فرض




    با سلام


    رد مظالم چیست ؟


    آیا میشود گفت که اگر من غیبتی انجام داده ام باید رد مظالم کنم تا کمی روح و روان آرامش پیدا کند ؟

    چجور باید محاسبه کرد .



    *~|♥|♥|♥~*  معماهاي احکام شرعي *~|♥|♥|♥~*



  13. #50
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض جواب به سوال رد مظالم




    نقل قول نوشته اصلی توسط الهادی المهدی نمایش پست ها
    با سلام
    رد مظالم چیست ؟
    آیا میشود گفت که اگر من غیبتی انجام داده ام باید رد مظالم کنم تا کمی روح و روان آرامش پیدا کند ؟
    چجور باید محاسبه کرد .
    علیکم السلام

    با تشکر از سوال مطرح شده.

    باتوجه به کاربردی بودن سوال، آنرا بصورت جداگانه مورد بررسی قرار دادیم.

    میتوانید برای مشاهده آن، به این لینک مراجعه نمایید : ردّ مظالم چیست؟

    با تشکر.

    در پناه خداوند متعال.
    *~|♥|♥|♥~*  معماهاي احکام شرعي *~|♥|♥|♥~*


صفحه 5 از 7 نخستنخست 1234567 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •