حياي مثبت ، حياي منفي! سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
حياي مثبت ، حياي منفي!
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9
  1. #1
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض حياي مثبت ، حياي منفي!




    حيا چيست؟
    «حيا » در لغت به مفهوم شرمساري و خجالت است كه در مقابل آن « وقاحت » و بي شرمي قرار دارد. (ابن اثير ، نهايه ،ج 1 ، ص 391 )
    به عبارتي ؛ حيا شرمي است برخاسته از ادراك خوبي‌ها و بديهاي اختياري ، به اين جهت است كه انسان ، دسته‌اي از كارها را خوب و دسته ديگر را بد مي‌داند .

    علامه مجلسي(رحمة الله عليه) درباره حقيقت حيا
    مي‌گويد: «حيا ملكه‌اي است كه موجب خودداري از كارهاي زشت مي‌گردد.» (مرآة العقول ، ج8 ، ص 187 )

    حيا در فرهنگ عالمان اخلاق
    در فرهنگ عالمان اخلاق ، حيا نوعي انفعال و انقباض نفساني است كه موجب خودداري از انجام امور ناپسند در انسان مي گردد و منشأ آن ترس از سرزنش ديگران است .(طوسي ،اخلاق ناصري ، ص 77)
    حياي مثبت ، حياي منفي!

  2. تشكر

    نرگس منتظر (14-01-1390)

  3.  

  4. #2
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض




    اركان حيا
    حيا داراي سه ركن اصلي است ؛ فاعل ، ناظر و فعل . فاعل ، در حيا شخصي است برخوردارِ از كرامت و بزرگواري نفساني .
    ناظر در حيا شخصي است كه مقام و منزلت او در چشم فاعل عظيم و شايسته احترام باشد ، و فعلي كه ركن سوم براي تحقق حيا است ، فعل ناپسند و زشت است .
    حياي مثبت ، حياي منفي!

  5. تشكر

    نرگس منتظر (14-01-1390)

  6. #3
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ارزش حيا
    رسول خدا (ص) حيا را زينت آدمي شمرده و فرموده است: « بي شرمي با هيچ چيز همراه نشد مگر اين كه آن را زشت گردانيد و حيا با هيچ چيز همراه نگشت ، مگر اين كه آن را آراست . »( شيخ مفيد، امالي، ص 167)
    امام علي (ع) فرمود: «هر كه پوشش شرم گزيند ، كس عيب او نبيند .» (نهج‌البلاغه ، حكمت 223 ؛ كليني ، كافي ، ج 8، ص 23)
    و در بياني ديگر مي فرمايد: « حيا پيشه كن كه حيا نشانه نجابت است .»( غررالحكم، ح 6082)
    امام صادق (ع) جايگاه حيا را در رأس مكارم اخلاقي دانسته مي فرمايد: « مكارم اخلاق يكي بسته به ديگري است ، خداوند آنها را به هر كه خود خواهد ، دهد . ممكن است در مرد باشد و در فرزندش نباشد ، در بنده باشد و در مولاي اونباشد ،
    آنها عبارتند از: راستگويي ، صداقت با مردم ، بخشيدن به مسكين ، جبران كردن خوبي ها ، امانتداري ، صله رحم ، دوستي و مهرباني باهمسايه و يار، ميهمان نوازي و در رأس همه حيا .( شيخ مفيد، امالي، ص 167)
    امام علي (ع)در باب نقش كليدي حيا فرمود: « حيا وسيله رسيدن به هر زيبايي و نيكي است .»( حرّاني ، تحف العقول، ص 84)
    اهميت حيا در حدّي است كه امام صادق (ع)فرمود: « ايمان ندارد كسي كه حيا ندارد .»( كليني ، كافي ، ج 2 ، ص 106)
    حياي مثبت ، حياي منفي!

  7. تشكر

    نرگس منتظر (14-01-1390)

  8. #4
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض




    انواع حيا
    من مواعظ النبي (ص) :" الحياءُ حياءان، حياءُ عقلٍ و حياء حُمْقٍ، و حياء العقل العلم و حياءُ الحُمقِ الجهل؛ (تحف العقول، ص 45)
    از توصيه هاي حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله است كه فرمودند :حياء و شرم دو قسم است : حياء عقل(عاقلانه) و حياء جهل(جاهلانه) ؛حياء عاقلانه از دانش و علم است و حياء جاهلانه از ناداني .
    حياءِ عقل آن است كه انسان از روى عقل احساس حياء كند ، مثل حياء در هنگام ارتكاب گناه ، و يا حياء در مقابل كسانى كه احترامشان لازم است و اين حياء ، علم است يعنى رفتارى عالمانه مى‏باشد .
    حياء جهل آن است كه از پرسيدن و يادگرفتن يا از عبادت ‏كردن و امثال آن ، حياء كند (مثل كسانى كه در بعضى محيط‌ ها، از نماز خواندن، خجالت مى‏كشند) و اين حياء، رفتارى جاهلانه است. (تفسير مقام معظم رهبري پيرامون اين حديث )
    حياي مثبت ، حياي منفي!

  9. تشكر

    نرگس منتظر (14-01-1390)

  10. #5
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض




    حياي نكوهيده شده
    گاهي شرمساري ماهيتي منفي مي يابد و آن در صورتي است كه منشأ آن حماقت ، جهالت و ضعف نفس باشد .
    اين نوع شرم و حيا در اخلاق اسلامي به شدت مورد نكوهش قرار گرفته و فضيلت اخلاقي به شمار نيامده است ، بلكه مانع رشد و تعالي انسان و موجب عقب ماندگي او در زمينه هاي مختلف مي گردد . در روايات از اين نوع شرم ، به حياي حماقت و جهل و حياي ضعف ياد شده است.

    اسباب حيا
    يكي از اسبابي كه موجب مي شود حيا به وجود آيد ، عقل مي باشد .
    رسول خدا (ص) در پاسخ راهب مسيحي (شمعون بن لاوي بن يهودا) كه از او در باره ماهيت و آثار عقل پرسيده بود ، فرمود: "عقل موجب پيدايش حلم است و از حلم ، علم و از علم ، رشد و از رشد ، عفاف و از عفاف ، خويشتن داري ، و از خويشتن داري ، حيا و از حيا ، وقار و از وقار، مداومت بر عمل خير و تنفّر از شرّ و از تنفّر از شر، اطاعت نصيحت گوي حاصل مي گردد." (تحف العقول، ص 19.و 427 ؛ كليني ، كافي ، ج 1، ص 10 ، ح 2، و ج 2، ص 230)
    حياي مثبت ، حياي منفي!

  11. تشكر

    نرگس منتظر (14-01-1390)

  12. #6
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض




    موانع حيا
    در روايات ، اموري به عنوان موانع حيا و يا به عبارت ديگر علل بي حيايي يا كمي حيا معرفي شده اند كه مهم ترين آنها به شرح زير است:
    - از ميان برداشتن پرده ها و حريم ها
    از امام كاظم (ع) به ياران خود توصيه مي فرمود: پرده شرم ميان خود و برادرت برمدار، و مقداري از آن باقي گذار؛ زيرا برداشتن آن ، برداشتن حيا است . (كليني: كافي، ج 2، ص 106)
    - دست نياز به سوي مردم دراز كردن
    امام صادق (ع) فرمود: « دست نياز به سوي مردم دراز كردن، عزت را سلب مي كند و حيا را مي برد .» (همان، ج 2، ص 148)
    - زياد سخن گفتن
    امام علي (ع) فرمود: « هركه پرگفت ، راه خطا بسيار پويد ، و آنكه بسيار خطا كرد شرم او اندك شود ، و آنكه شرم او اندك شود ، پارسايي او كم گردد ، و آنكه پارسايي اش اندك گردد ، دلش بميرد .» (نهج‌البلاغه، حكمت 349)
    - شراب خواري
    به امام رضا (ع) منسوب است كه در شرح علت تحريم خمر فرمود : «خداوند تعالي شراب را حرام فرمود ؛ زيرا شرابْ تباهي مي‌آورد ، عقل ها را در شناخت حقايق باطل مي كند و شرم و حيا را از چهره فرد مي زدايد .»(فقه الرّضا، ص 282)
    حياي مثبت ، حياي منفي!

  13. #7
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض




    آثار حيا
    - عفت و پاكدامني
    امام علي (ع) مي فرمايد :« ثمره حيا ، عفت و پاكدامني است .»(طوسي، امالي، ص 39)
    - پاك شدن گناهان
    در اين باره امام سجاد (ع) فرمود : " چهار چيز است كه هر كس را باشد اسلامش كامل و گناهش پاك گردد و پروردگار خود را ملاقات مي كند، در حالي كه خداوند ـ عزّوجلّ ـ‌ از او خشنود است هر كس به آنچه به نفع مردم بر خويشتن قرار داده براي خدا انجام دهد و زبانش با مردم راست باشد و از هر چه نزد خدا و نزد مردم زشت است، شرم كند و باخانواده خود خوش رفتار باشد.(صدوق، خصال، ج 1، ص 222)
    رسول خدا (ص) در شرح پاره اي از آثار شرم و حيا فرمود : " اما آنچه از حيا نشأت مي گيرد: نرمش ، مهرباني ، در نظر داشتن خدا در آشكار و نهان ، سلامت ، دوري كردن از بد ، خوشرويي ، گذشت و بخشندگي ، پيروزي و خوشنامي در ميان مردم است . اينها فوايدي است كه خردمند از حيا مي برد.(تحف العقول، ص 20)
    حياي مثبت ، حياي منفي!

  14. #8
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض




    موارد حيا
    گفته شد كه حيا ، شرم از انجام اعمال زشت در محضر ناظر محترم است. بنابراين ؛
    اوّلاً ، در متون اخلاق اسلامي خداوند و ناظران و نمايندگان او، حقيقت الهي و انساني فرد و ديگران ، به عنوان ناظراني كه بايد از آنها شرم و حيا ورزيد ، مطرح شده اند.(صدوق ، عيون الاخبار الرضا، ج 2، ص 45، ح 162)
    ثانياً ، قلمرو حيا امور زشت و ناپسند است و شرمساري در انجام نيكي ها هيچ گاه پسنديده نيست.
    حياي مثبت ، حياي منفي!

  15. #9
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض




    برخي از موارد و مواقعي كه جاي حيا ورزيدن نيست ، بدين قرارند:
    1- حيا ورزيدن از گفتار، كردار و درخواست حق
    پيامبر فرمود: «هيچ عملي را از روي ريا و خودنمايي انجام مده و از سر حيا و شرم آن را رها نكن .»(تحف العقول، ص 47)
    2- حيا ورزيدن از تحصيل علم
    امام علي (ع)فرمود: « كسي شرم نكند از آموختنِ آنچه نمي داند.» (نهج‌البلاغه، حكمت 82)
    3- حيا ورزيدن از تحصيل درآمد حلال
    امام صادق(ع)فرمود: « كسي كه از طلب مال حلال حيا نكند ، هزينه هايش سبك شود و خداوند خانواده اش را از نعمت خويش بهره مند گرداند .»(تحف العقول، ص 59)
    4- حيا ورزيدن از خدمت به مهمان
    امام علي(ع)فرمود: « سه چيز است كه نبايد از آن شرم كرد: از جمله خدمت كردن به مهمان .»(غررالحكم، ح 4666)
    5- حيا ورزيدن از احترام گذاشتن به ديگران
    امام علي(ع) فرمود: «سه چيز است كه نبايد از آنها شرم كرد: از جمله برخاستن از جاي خود براي پدر و معلم .» (همان)

    فرآوري : زهرا اجلال - گروه دين و انديشه تبيان
    حياي مثبت ، حياي منفي!

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •