(~۩ ~) عصمت پيامبر گرامى (صلی الله علیه و آله و سلم)  (~۩ ~) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
(~۩ ~) عصمت پيامبر گرامى (صلی الله علیه و آله و سلم)  (~۩ ~)
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 16 , از مجموع 16
  1. #11
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,745      تشکر : 57,546
    171,600 در 50,170 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض







    در نظر فرد و يا گروه ديگر کاملاً يک کردار مطلوب به شمار رود؛ چه بسا کردار و رفتاري از شخص جائر مطلوب است ولي همان کردار از شخصي ديگر نامطلوب و مذموم مي‏باشد.
    تصور اين که ذنب به معناي مخالفت با تکليف الزامي الهي است که کيفر به دنبال دارد کاملاً بي‏پايه است، بلکه حقيقت جرم و گناه، عصيان و طغيان و به اصطلاح قانون شکني است و اما «قانون» چه کسي؟ آيا قانون خدا، يا قانون ديگران؟ آيا قانون مطلق که تمام انسانها را در بردارد؟ يا قانون نسبي که از آن گروه برجسته است؟
    و هرگز در لفظ ذنب خصوصيتي به نام خدا يا غير خدا يا قانون مطلق و يا نسبي نهفته نيست و بايد خصوصيات را از قرائن خارجي به دست آورد؟ و اين مطلب راه حل مشکل آيه است که بعداً توضيح داده مي‏شود.

    3- غفران در لغت عرب‏

    غفر و غفران به معني ستر و پوشيدن است و اگر به کلاهخود «مِغفر» مي‏گويند به خاطر اين است که سر رإ؛ّّ مي‏پوشاند.
    عرب به موي گسترده ‏اي که گردن و پائين‏تر از آن را مي‏پوشاند، غفر مي‏گويد و قريب به اين مضمون، عبارت لسان العرب است تا آنجا که يادآور مي‏شود جمله «غفر الله ذنوبه» به معني «ستر الله ذنوبه» است، البته اين لفظ در موردي به کار مي‏رود که متعق آن نامطلوب و ناپسند باشد.





    (~۩ ~) عصمت پيامبر گرامى (صلی الله علیه و آله و سلم)  (~۩ ~)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************




  2. #12
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,745      تشکر : 57,546
    171,600 در 50,170 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض






    4- چگونه پيروي علت مغفرت است؟
    5- مقصود از «ذنب» چيست؟


    ظاهر آيه مي‏رساند که «هدف» از انجام چنين فتحي اين بود که خدا گناهان متقدم و يا متأخر پيامبر (ص) را بخشد ولي غفران زنب در صورتي مي‏تواند هدف و غايت شمرده شود که يک نوع رابطه‏اي ميان آندو باشد. در صورتي که به حسب ظاهر ميان آندو، چنين رابطه‏ اي وجود ندارد، زيرا موفقيت پيامبر گرامي (ص) و چيرگي او بر دشمن مي‏تواند، مايه نشر و گسترش اسلام، و يا شهرت و بلند آوازگي پيامبر باشد، نه مايه بخشوده شدن گناه وي.

    اين همان نکته مهم در آيه است که اگر به صورت صحيح تحليل گردد، مخالف عصمت، کاملاً خلع سلاح مي‏گردد. اصولاً کساني که با اين آيه بر عدم عصمت پيامبر (ص) استدلال مي‏نمايند از توضيح اين رابطه غفلت جسته و در نتيجه، گام در بيراهه نهاده ‏اند، بيان اين رابطه و اين که چگونه پيروزي سبب شد که خدا گناهان او را ببخشد، کليد فهم آيه است. هرگاه مقصود از «ذنب»، «گناه شرعي و مخالفت با امر الهي» باشد، يک چنين مغفرتي نمي‏تواند هدف پيروزي و ياغايت آن باشد زيرا هيچ گونه

    1-مقاييس اللغه، ج 4، ص 386.





    (~۩ ~) عصمت پيامبر گرامى (صلی الله علیه و آله و سلم)  (~۩ ~)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************




  3. #13
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,745      تشکر : 57,546
    171,600 در 50,170 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض







    رابطه منطقي ميان آن دو نيست و در اين موقع مفهوم آيه به صورت مبهم در مي‏آيد زيرا چگونه مي‏تواند پيروزي در جنگ، سبب آمرزش گناهان گذشته و آينده انساني گردد و يک چنين تلازم شبيه گفتار گوينده‏اي مي‏شود که در زبانهاي معروف است.

    گنه کرد در بلغ آهنگري‏
    به شوشتر زدند گردن مسگري

    ولي هرگاه مقصود از آن «ذنبي» باشد که قريش او را به آن متهم مي‏کردند به شرحي که هم اکنون يادآور مي‏شويم، در اين صورت رابطه ميان اين دو فعل روشن مي‏گردد.

    شکي نيست که پيامبر (ص) از نخستين لحظه دعوت خود، گام بر خلاف روش نياکان آنان برداشت و راه و روش آنان و خدايان دروغين آنان را که پرستش مي‏کردند، نکوهش نمود، و سرانجام آئين او مايه تفرقه و دو دستگي گشت، از اين جهت وي در نظر آنان مجرم و خلافکار شمرده شد - لذا - سران قريش در ديدار خود با ابوطالب به عنوان شکايت چنين گفتند:
    «ان ابن اخيک قد سب الهتنا و عاب ديننا و ظلل آبائنا فاما ان تکفه عنا و اما ان تخلي بيننا و بينه».
    «برادر زاده تو به خدايان ما ناسزا گفته و آئين ما را به زشتي ياد کرده و افکار و عقائد ما را باطل، و نياکان ما را گمراه قلمداد کرده است يا او را از اين کار باز دار، و يا حمايت خود را از او بردار».

    جرمهاي او پيش از هجرت بر محور چنين مسائل دور مي‏زند در حالي که جرم او از نظر قريش پس از هجرت شديدتر شد زيرا او موجب برخوردهاي نظامي و نبردهاي خونين در بدر واحد و احزاب گرديد و در نتيجه گروهي از بزرگان قريش به خاک مذلت افتادند و سرانجام قريش با قياسهاي باطل خود، او را مجرم‏تر دانسته و هرگز از گناه او چشم نپوشيده بودند.

    در صلح حديبيه که پيامبر (ص) انعطاف و نرمش بسيار عظيمي از خود نشان داد آنان به عظمت روحي پيامبر (ص) پي‏بردند و بسياري از آنان فهميدند که در محاسبات خود، دچار اشتباه شدند بودند، آنگاه که جانبازي جوانان مسلمان در بيابان حديبيه از نزديک مشاهد کردند،معنويت پيامبر (ص) و عظمت او در نظر آنان تجلي کرد،و در سال بعد که پيامبر براي انجام عمره با گروهي از ياران خود به زيارت خانه خدا مشرف شد، مشرکان با انضباط اسلامي و شعارهاي کوبنده و در عين حال روح بخش، و تقيد پيامبر (ص) به مفاد صلح نامه، کاملاً آشنا شدند و در نتيجه ازپيامبر چهره ديگري در قلوب آنان ترسيم گرديد و انسان مجرم، به صورت يک انسان ملکوتي وارسته و مقيد به اصول اخلاقي، و منادي صلح و صفا و خيرخواه انسانها تجلي کرد و همگان به خاطر مشاهده اين نوع از صفات نيک، و کردار پسنديده خاطرات تلخ گذشته را اعم از قبل از هجرت و يا پس از آن، فراموش کردند و لذا به صورت فردي و يا دستجمعي به تدريج سرزمين شرک را ترک مي‏گفتند و به پيامبر مي‏پيوستند و اسلام خالد بن وليد و عمرو عاص و افراد ديگر پيش از فتح مکه از ثمرات صلح حديبيه و يا فتح آن است.

    1- سيره ابن هشام، ج 1، ص 265.





    (~۩ ~) عصمت پيامبر گرامى (صلی الله علیه و آله و سلم)  (~۩ ~)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************




  4. #14
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,745      تشکر : 57,546
    171,600 در 50,170 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض







    خداوند اين پيروزي را نصيب پيامبر نمود تا تمام اين بدانگاريها و زشت انديشيه اي قريش درباره رسول گرامي از ميان برود و مخالفان با قيافه معصومانه وملکوتي او آشنا گردند و اگر اين پيروزي نبود مخالفان بر عقيده خود نسبت به وي باقي مي‏ ماندند.

    اين پيروزي نه تنها اين نوع از جرمها و گناهان را برچيد، و بر همه پرده نسيان افکند، بلکه او را از يک رشته اتهامهايي مانند کاهن ساحر و مفتري و کذاب و... اقتباس کننده کتابهاي پيشينيان، و مانند اينها کاملاً تبرئه کرد زيرا يک فرد کاهن وساحر، نمي‏تواند چنين دولت عظيمي را در يثرب تشکيل دهد که شعاع قدرت آن تا قلب جزيره برسد و سراسر قبائل و ساکنان شبه جزيره متوجه دين و آئين او گردند وهر روز، قلوب بيشتري را تسخير کند.

    اصولاً يکي از سنن اجتماعي اين است که اگر فردي مدعي مقام و منصبي گردد و يا اصل و تزي را ارائه کند و يا مدعي اصلاح اجتماعي شود، روز نخست انواع ناسزا گوئي ها و دشنام ها و بلکه تهمت ها به سوي او سرازير مي‏گردد ولي آنگاه که او به ادعاي خود عينيت بخشيد و عملاً داراي مقام و منصبي شد و اصل و تز خود را پياده کرد و اصلاح خود را به گونه‏اي ارائه داد، طبعاً يک چنين عينيتي بر تمام آن همه انديشه ‏ها و ذهنيات خاتمه مي‏بخشد.

    حيات پيامبر (ص) نيزاز اين اصل جدا نبود فتح و پيروزي چشمگير پيامبر در حديبيه و يا مکه جرم هاي خيالي قريش را پنهان ساخت، بلکه همه ناسزا گوئي هايي که ممکن بود بدون پيروزي در ذهن عوام مؤثر افتد، رخت بربست و ديگر در نظر مخالفان نه مجرم و گنهکار بود و نه کاهن و غيب گو، و يا ساحر و جادوگر، بلکه انساني ملکوتي بود که با واقع بيني و درک واقعيتها و شناخت قوانين آفرينش و مصالح و مفاسد انسانها، جهان عرب را به سعادت رهبري کرد.





    (~۩ ~) عصمت پيامبر گرامى (صلی الله علیه و آله و سلم)  (~۩ ~)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************




  5. #15
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,745      تشکر : 57,546
    171,600 در 50,170 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض









    6- مقصود از متقدم و متأخر چيست؟

    در آيات سوره هر چند حد زماني اين تقدم و تأخر بيان نشده ولي طبق بيان ياد شده مي‏توان گفت مقصود حوادث به پيش از هجرت و پس از آن است و علت جدا سازي اين دو، از هم اين است که گناهان پيش از هجرت از دائره لفظ بيرون نبوده و فقط گناه وي همان تبليغ اسلام و سرانجام تفرقه بوده است.

    در حالي که يکي از گناهان او پس از هجرت تشکيل حکومت قدرتمندي بود که توانست در پرتو يک ارتش منظم، قواي کفر را درهم بشکند و قهرمانان آنها را به خاک مذلت بيفکند.

    با توجه به اين مقدمات پنجگانه، مفاد آيه آنچنان روشن مي‏گردد که ديگر به توضيح زائد احتياج نيست و کليد فهم مفاد آيه دو چيز است:
    الف: مقصود از ذنب، ذنب الهي نيست، بلکه ذنبي است که قريش او را به آن متهم کرده بودند.

    ب: هدف بودن مغفرت و پوشانيدن ذنوب در صورتي به نحو صحيح تجلي مي‏کند که مقصود ذنب نسبي و حاکم و داور آن قريش و دشمنان پيامبر باشد، نه ذنب الهي و مخالفت با تکاليف الزامي خداوند بزرگ.



    (~۩ ~) عصمت پيامبر گرامى (صلی الله علیه و آله و سلم)  (~۩ ~)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************




  6. #16
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,745      تشکر : 57,546
    171,600 در 50,170 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    پیش فرض









    گفتاري از امام هشتم

    بيان ياد شده صورت گسترده از گفتار امام رضا (ع) است، آنگاه که مأمون از حضرف مفاد آيه را سؤال کرد:

    مأمون: اي فرزند پيامبر آيا از عقائد شما اين نيست که پيامبران از گناه معصوم و پيراسته‏ اند؟

    امام: چرا.

    مأمون: پس معني گفتار خدا درباره پيامبر بزرگوارمان چيست؟ آنگاه که فرمود:
    «ليغفر لک الله ما تقدم من ذنبک و ما تأخر»؟

    امام: هيچ کس در نزد مشرکان مکه به اندازه پيامبر خدا، جرم نداشت آنان سيصد و شصت بت را مي‏پرستيدند آنگاه پيامبر (ص) آنان را به يکتا پرستي دعوت کرد اين کار بر آنان سخت گران آمد و همگي گفتند:

    «اجعل الالهة الها واحدا ان هذا لشي‏ء عجاب و انطلق الملامنهم ان امشوا و اصبروا علي الهتکم ان هذا لشي‏ء يرادما سمعنا بهذا في الملة الاخرة ان هذا الا اختلاق» (ص /5-7)

    «آيا خدايان متعدد را يک خدا قرار داده اين چيز عجيبي است بزرگان آنان (از محضر ابوطالب) بيرون آمدند و گفتند برويد در راه حفظ خدايان بردبار و با استقامت باشيد اين چيزي است که خواسته شده است ما اين سخن را در آخرين شريعت نيز نشنيده ‏ايم (طبعاً از افسانه‏هاي پيشينيان است) اين جز دورغ چيزي نيست».

    آنگاه که پيامبر (ص) مکه را فتح کرد و پيامبر را با خطا «انا فتحنا لک فتحا بينا» مخاطب ساخت در اين موقع گروهي از مشرکان مکه اسلام آوردند و برخي ديگر مکه را ترک گفتند، و گروه ديگر که به حالت شرکت باقي ماندند، نتوانستند يکتاپرستي را انکار نمايند از اين جهت گناه او نزد مردم مکه بخشوده و پوشيده شد.
    مأمون: خدا خيرت دهد اي ابا الحسن.


    1- بحارالانوار.

    منبع : برگرفته از کتاب عصمت پیامبرگرامی (صلوات الله علیه و آله) - نوشته : آیت الله جعفرسبحانی




    (~۩ ~) عصمت پيامبر گرامى (صلی الله علیه و آله و سلم)  (~۩ ~)
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************




صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •