در مقام علم و عمل سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
در مقام علم و عمل
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6
  1. #1
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض در مقام علم و عمل




    روز دوازدهم اردیبهشت که سالروز شهادته اسوه علم و عمل ، استاد شهید ، مرتضی مطهری ، به نام روز معلم نامیده شده، شاید بهانه خوبی باشد ، که کمی در باب مقام علم ، صحبت کنیم!

    شاید چیزی به اندازه کسب علم ، در شریعت اسلام سفارش نشده باشد و این خود حاکی از اهمیت بالای این مطلب است!

    چراکه اگر انسان، علم و معرفت نداشته باشد مانند انسان سرگردانیست که ، معلوم نیست سرانجام کارش ، ختم به چه می شود!

    همانگونه که امام صادق (علیه السلام) میفرماید :

    الْعَامِلُ عَلَى غَيْرِ بَصِيرَةٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ الطَّرِيقِ لَا يَزِيدُهُ سُرْعَةُ السَّيْرِ إِلَّا بُعْداً (کافی ج1 ص 43)
    کسیکه بدون بصیرت و آگاهی عملی را انجام دهد، مانند رونده ای میماند، که در مسیر اشتباه، قدم بر می دارد ، در اینحالت این فرد هر قدر ، به سرعتش اضافه کند ، در واقع از مقصد خود دورتر می شود!

    پس علم و دانش به منزله
    نقشه است ، که هر انسان عاقلی می بایست ، قبل از هرگونه اقدامی ، در رابطه با آن نقشه ، و راز و رمزهای پیرامون آن تحقیق نماید!

    و صد البته در کنار تهیه نقشه و فهم راز و رمزها ، آنچه مهم است
    عمل به آنها می باشد !

    چنانکه امیر المومنین علی (ع) رمز سعادت را همین می دانند !

    اِعمَلوا بالعلم تَسعَدوا (غرر الحكم ح 2479)
    به علم عمل كنيد تا سعادتمند شويد

    اصلا میتوان گفت عالمی که به علمش عمل نکند عالم نیست!

    در حدیثی از حضرت صادق(علیه السلام) پیرامون این فراز از آیه شریفه که خداوند متعال فرموده :

    إِنَّمَا يخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ ، سوال پرسیده شد که منظور از علماء کیست ؟

    که حضرت فرمودند :
    مَنْ لَمْ يُصَدِّقْ فِعْلُه قَولُه فَلَيس بعالمٍ

    یعنی : منظور از علما كساني هستند كه عملشان گفتارشان را تصديق نمايد ، و هر كس عملش ، گفتارش را تصديق نكند عالم نيست!

    پس باید به خداوند پناه ببریم اگر عالم بدون عمل باشیم ، و بجای سعی برای رسیدن به خدا ، اهداف دنیوی را دنبال نماییم ، که خداوند متعال چنین افرادی را ،
    راهزن دلهاى دوستان خود معرفی نموده!

    چنانکه حضرت صادق (علیه السلام) در حدیثی قدسی میفرمایند:

    أَوْحَى اللَّهُ إِلَى دَاوُدَ(ع) لَا تَجْعَلْ بَيْنِي وَ بَيْنَكَ عَالِماً مَفْتُوناً بِالدُّنْيَا فَيَصُدَّكَ عَنْ طَرِيقِ مَحَبَّتِي فَإِنَّ أُولَئِكَ قُطَّاعُ طَرِيقِ عِبَادِيَ الْمُرِيدِينَ (كافي ج 1 ص 46)
    خداى متعال به حضرت داوود وحى كرد يا داوود ميان من و خودت عالِم دنيازده را واسطه قرار نده. كسى كه شيفته‏ى دنياست، ولو عالِم باشد، چنين عالمى ، راهزن دلهاى دوستان من است. بندگانى كه مى‏خواهند به طرف من بيايند، راهنما مى‏خواهند. خيال مى‏كنند چون اين عالِم است مى‏تواند راهنمايشان باشد، اما خبر ندارند كه اين دزدى است كه با چراغ آمده !


    اى بسا عالم ، ز دانش بى‏نصيب حافظِ علم است ، آن كس ، نى حبيب‏


    انشاا... همه ما از عالمان با عامل قرار بگیریم ، که در آن صورت ، شاید بتوان مربّی برای دیگران بود !

    -------------------------------------------------------------------------------------

    به امید خدا ادامه مبحث و پاسخگویی به سوالاتتان در کنفرانس آیه ها در ال فور .

    برای اطلاع از زمان برنامه بعدی به این آدرس مراجعه فرمایید :

    http://www.ayehayeentezar.com/forum178.html
    در مقام علم و عمل


  2.  

  3. #2
    كاربر ويژه
    خادم کریمه اهل بیت آواتار ها

    تاریخ عضویت : فروردین 1390
    نوشته : 12,137      تشکر : 19,988
    15,886 در 7,078 پست تشکر شده
    وبلاگ : 34
    دریافت : 0      آپلود : 1
    خادم کریمه اهل بیت آنلاین نیست.

    پیش فرض




    منظور از علم در روایات، همه علوم هست یا فقط علومی که از طریق اهل بیت به ما رسیده؟
    در مقام علم و عمل
    إِلَهِي أَنْتَ كَمَا أُحِبُّ فَاجْعَلْنِي كَمَا تُحِبُّ

  4. تشكرها 5


  5. #3
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض ویژگی علم




    نقل قول نوشته اصلی توسط حسن غریب مادر نمایش پست ها
    منظور از علم در روایات، همه علوم هست یا فقط علومی که از طریق اهل بیت به ما رسیده؟
    با تشکر از سوالتون!

    بسنده میکنم به یک حدیث، که فکر کنم بواسطه آن، شما به جوابتان برسید.

    عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ: دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْمَسْجِدَ فَإِذَا جَمَاعَةٌ قَدْ أَطَافُوا بِرَجُلٍ فَقَالَ مَا هَذَا فَقِيلَ عَلَّامَةٌ قَالَ وَ مَا الْعَلَّامَةُ قَالُوا أَعْلَمُ النَّاسِ بِأَنْسَابِ الْعَرَبِ وَ وَقَائِعِهَا وَ أَيَّامِ الْجَاهِلِيَّةِ وَ بِالاشْعَارِ وَ الْعَرَبِيَّةِ فَقَالَ النَّبِيُّ ص‏ ذَاكَ عِلْمٌ لا يَضُرُّ مَنْ جَهِلَهُ وَ لا يَنْفَعُ مَنْ عَلِمَهُ ثمّ قال النّبيّ صلى الله عليه و آله إنّما العلم‏ ثلاثة آيةٌ محكمة أو فريضة عادلة أو سنّة قائمة و ما خلاهنّ فهو فضل‏
    (وسائل الشیعه ج 17 ص 327)

    حضرت موسى بن جعفر از پدرانش (عليهم السّلام) نقل نموده كه: رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) به مسجد آمدند و ديدند گروهى، دور مردى رو گرفتند!

    حضرت فرمود: چی شده ؟

    گفتند: آن مرد علامه و بسيار داناست!

    فرمود: علامه ی چيست؟

    گفتند: داناترين مردم است به نژادهاى عرب و اتفاقهایی که برسرشان آمده و همچنین به روزگار جاهليّت و شعرها و (به زبان فصیح) عربيّت آگاه است!

    پيغمبر (صلّى اللَّه عليه و آله) فرمود:

    ذَاكَ عِلْمٌ لا يَضُرُّ مَنْ جَهِلَهُ وَ لا يَنْفَعُ مَنْ عَلِمَهُ آن چه اين مرد ميداند علمی است که اگر کسی هم آنها را نداند ضرری نمیکند ، و کسی هم که بداند، چندان سودی نخواهد برد!

    پس با این عبارت ، میتوان گفت ویژگی علم این استکه:

    بواسطه دانستن آن، منفعت زیاد و بواسطه ندانستن آن، ضرر زیادی نصیبمان شود!


    ادامه دارد ...
    در مقام علم و عمل


  6. #4
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض منظور از علم در متون دینی چیست؟




    لذا در ادامه ، برای بیشتر واضح شدن مطلب، خود حضرت(ص) ، علم را معرفی می فرمایند:

    ثمّ قال النّبيّ صلى الله عليه و آله إنّما العلم‏ ثلاثة این است و جز اين نيست که علم و دانائى (كه موجب سعادت هميشگى می شود) منحصر در سه چیز است:


    اصول عقاید (آيةٌ محكمة)
    چرا که اگه هر انسانی ، اعتقاد واقعی داشته باشه ، به معرفتی خواهد رسید که در انتخاب مسیر زندگیش، خیلی مصمم تر و راحت تر ، تصمیم خواهد گرفت!

    علم اخلاق (فريضه عادله‏)
    که بواسطه آن میتوان در رفتارمون به حد اعتدال برسیم!

    علم احکام (سنّت قائمه)
    یعنی دانستن همان مطالبی که برای افعال ما مقرر شده


    ممکنه اینجا سوال بشه که خوب باقی دانشها پس چی هستند؟

    که حضرت خود در ادامه حدیث به آنها اشاره می فرماید:

    و ما خلاهنّ فهو فضل‏ : جز اين سه چیز که یاد شد، باقی نوعی فضل و برترى است!

    یعنی دانشهای دیگه هم خوب هستند، و حتی ممکنه آموختن بعضی از آنها، از باب نیاز جامعه اسلامی، واجب کفایی هم بشود، منتها باید بدونیم که آنها علم اصطلاحی که در احادیث ما مدّ نظر است، نمی باشد!


    بازهم تشکر از سوالتان.

    موفق باشید.
    در مقام علم و عمل

  7. تشكرها 4


  8. #5
    عضو آشنا

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1392
    نوشته : 38      تشکر : 143
    245 در 45 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محسن92 آنلاین نیست.

    پیش فرض




    از کجا بفهمیم کدوم عالم اهل عمله؟
    در مقام علم و عمل

  9. تشكرها 2


  10. #6
    کارشناس افتخاری سایت
    معمار آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 928      تشکر : 1,108
    4,593 در 919 پست تشکر شده
    دریافت : 1      آپلود : 0
    معمار آنلاین نیست.

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط محسن92 نمایش پست ها
    از کجا بفهمیم کدوم عالم اهل عمله؟

    در روایات عالم نماها را معرفی کرده است


    اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: اى طالب علم, همانا دانشمند را سه علامت است: علم و خويشتندارى و خاموشى.


    و عالم نما را سه علامت است با نافرمانى نسبت به مافوق خود كشمكش كند و بوسيله چيرگى به زير دست خود ستم كند. و از ستمكاران پشتيبانى نمايد.(اصول كافى جلد 1 صفحه: 45 رواية: 7)
    در مقام علم و عمل

  11. تشكرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •