جايگاه برائت و لعن در فرهنگ اسلامي سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
جايگاه برائت و لعن در فرهنگ اسلامي
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 14
  1. #1
    مدير کل سایت
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* آواتار ها

    تاریخ عضویت : امرداد 1388
    صلوات
    23071
    دلنوشته
    43
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر
    نوشته : 62,722      تشکر : 57,546
    171,600 در 50,170 پست تشکر شده
    وبلاگ : 173
    دریافت : 9      آپلود : 102
    فاطمی*خادمه یوسف زهرا(س)* هم اکنون آنلاین است.

    جديد جايگاه برائت و لعن در فرهنگ اسلامي





    اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد
    وآخر تابع له علي ذلک






    جايگاه برائت و لعن در فرهنگ اسلامی


    امام سجاد(عليه‌السلام) فرمود:
    من لعن الجبت و الطاغوت لعنة واحدة كتب الله له سبعين الف الف حسنه محي عنه سبعين الف الف حسنه و رفع له سبعين الف الف درجه و من امسي يلعنهما لعنه واحده كتب له مثل ذلك؛

    كسی كه يك بار لعنت كند جبت و طاغوت را خداوند تعالی هفتاد ميليون حسنه برای او می‌نويسد و هفتاد ميليون گناه از پرونده اعمالش پاك ميكند و هفتاد ميليون درجه بر درجات او می‌افزايد و هر آن كس كه روز و شب بر او بگذرد در حالی كه آن دو را لعنت كند همان حسنات برای او نوشته می‌شود.

    ابو حمزه ثمالی گفت: بعد از شهادت علی بن الحسين(عليه‌السلام) خدمت مولايم امام باقر(عليه‌السلام) رسيدم و اين حديث را به محضرشان عرضه داشتم فرمودند:
    بله اين چنين است ای ثمالی! آيا دوست داری برای تو اضافه‌تر بگويم؟
    عرضه كردم بلی يا مولای.
    پس فرمودند: كسی كه يك بار آن‌ها را در صبح تا شام لعنت كند گناهی بر وی نوشته نمی‌شود.

    ابوحمزه گويد:
    بعد از شهادت امام باقر(عليه‌السلام) به محضر مقدس امام صادق(عليه ‌السلام) رسيدم و حديث پدر و جد مكرمش را خدمتش عرضه داشتم.

    حضرت فرمودند: يا ابوحمزه! مطلب حق و صحيح است، سپس فرمودند برای لعنت كننده يك ميليون درجه بالا می‌برد و در ادامه فرمودند: ان الله واسعٌ كريم.[11]

    2ـ قال رسول الله(صلي الله عليه و آله) من تاثم ان يلعن من يلعنه الله فعليه لعنة الله؛

    كسی كه احساس گناه كند از لعن كردن شخصی كه خدا او را لعنت كرده، پس لعنت خدا بر او باد. [12]

    3ـ قال الصادق(عليه‌السلام): نحن معاشر بني هاشم نأمر كبارنا و صغارنا بسبهما و البرائة منهما؛

    ما بنی هاشم بزرگ و كوچك خود را امر می‌كنيم به ناسزا گفتن به آن دو نفر و بيزاری جستن از آنان. [13]

    4ـ شيخ ابوالحسن مرندی از شيخ حر عاملی صاحب وسائل شيعه(رحمة‌الله‌عليهما) نقل می‌كند:

    اميرالمؤمنين(عليه‌السلام) در حال طواف كعبه بود مردی پرده خانه كعبه را گرفته و صلوات بر محمد و آل محمد(صلي الله عليه و آله) می‌فرستاد، حضرت بر او سلام نمود. بار دوم حضرت او را ديدند ولی سلام نكردند.

    آن مرد عرض كرد يا اميرالمؤمنين! چرا اين بار به من سلام ننموديد؟

    حضرت فرمود: نخواستم تو را از ذكر لعن كه اين بار می‌گفتی باز دارم. چرا كه لعن از صلوات بر محمد و آل محمد(صلي الله عليه و آله) بالاتر است. [14]

    در روايت ديگری آمده است: مرد خياطی دو پيراهن نزد امام صادق(عليه‌السلام) آورد و عرض كرد:
    من هنگام دوختن يكی از اين دو پيراهن صلوات بر محمد و آل محمد می‌فرستادم و هنگام دوختن ديگری لعن بر دشمنان محمد و آل محمد(صلي الله عليه و آله) می‌فرستادم. شما كداميك را اختيار می‌نماييد؟

    امام صادق(عليه‌السلام) پيراهنی را كه با ذكر لعن دوخته شده بود انتخاب نمودند و فرمودند: من اين پيراهن را بيشتر دوست دارم.[15]

    ـ امام صادق(عليه‌السلام) بعد از هر نماز واجب چهار مرد و چهار زن را لعن می‌فرمود: عمر، ابابكر، عثمان و معاويه، عايشه، هند، حفصه، ام حكم خواهر معاويه. [16]

    اميرالمؤمنين(عليه‌السلام) فرمود: والله اگر اين امت روی خاك بايستند با پای برهنه در حالی كه بر سر خود خاكستر ريخته باشند و گريه و زاری كنند و بر كسانی كه آن‌ها را گمراه كرد‌ه‌اند و راه خدا را بسته‌اند و مردم را به سوی جهنم خوانده‌اند؛ لعنت كنند باز اين امت در لعن و بيزاری كم كاری كرده‌اند. [17]

    در روايات فراوانی آمده است كه عوالمی وجود دارد كه عدد آن‌ها بيش از تعداد جن و انس است و اهالی آن عوالم تماما لعنت می‌كند آن دو نفر را.[18]

    قال رسول الله(صلي الله عليه و آله)... ان من عظيم ما يتقرب به خيار املاك الحجب و سماوات صلاة علی محبينا اهل البيت و اللعن لشانئينا؛

    نبی اكرم(صلي الله عليه و آله)فرمودند: ... به درستی‌كه بالا‌ترين چيزی كه برای بهترين ملائكه آسمان‌ها و ملكوت باعث تقرب به خداوند تعالی می‌شود، درود بر محبين اهل بيت (عليهم‌السلام) و لعن بر دشمنان اهل بيت(عليهم‌السلام) است.[19]



    پي نوشتها:
    ========
    [11] - شفاء الصدور في شرح زيارت عاشورا: ذيل فراز اللهم حص انت اول ظالم بلعن مني...
    [12] - رجال كشی: ج 2، ص 811، رقم 1012.
    [13] - رجال كشی: ص 135 ـ بحارالانوار: ج 47، ص 323، حديث 17.
    [14] - مجمع النورين و ملتقي البحرين: ص 208.
    [15] - امارة الولاية: ص 51 ـ و تعليقه شفاء الصدور: ج 2، ص 48.
    [16] - تهذيب: ج 2، ص 321 ـ كافی: ج 3، ص 342 ـ بحارالانوار: ج 30، ص 397 از تهذيب و... .
    [17] - بحارالانوار: ج 30، ص 126 از اسرار آل محمد (صلي الله عليه و آله).
    [18] - بصائر الدرجات ، صفار: جزء 10، باب 14.
    [19] - تفسير الامام: ص 295 ـ بحارالانوار: ج 65، چاپ بيروت، ص 37، حديث 79.






    جايگاه برائت و لعن در فرهنگ اسلامي
    *******************************
    اشتباه من این بود ….هر جا رنجیدم ، لبخند زدم ….
    فکر کردند درد ندارد ، محکم تر زدند

    *******************************
    گرچه گذر زمان فرصت مهرورزیدن رادریغ نمی کند،امامرگرااستثنائی نیست. فرصت ها را براي مهرورزي دريابيم

    *******************************
    سکوت خطرناک تر از حرفهای نیشداراست
    کسی که
    سکوت می کند روزی حرفهایش را
    سرنوشت به تلخی به شما خواهد گفت


    *******************************



  2. تشكرها 4

    محمدی (04-09-1390), نرگس منتظر (04-09-1390), ال یاسین (05-09-1390), علم الهدى (04-09-1390)

  3.  

  4. #2
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض بررسی یک جمله ناقص بلکه انحرافی!




    بررسی یک جمله :

    یکی از جملاتی که چندی است در برخی وبلاگها و سایتها، حتی از سوی دوستان متدین ارائه میشه این عبارته که :

    « به جای آنکه به تاریکی لعنت بفرستید، شمعي روشن کنید! »

    این عبارت ظاهری بسیار زیبا داره، منتها جمله ایست ناقص بلکه انحرافی!

    هر چند در قالب گفتار در جاهای مختلف به بطلان این جمله اشاره میشد ، ولی دنبال فرصتی میگشتم، تا در قالب نوشتار هم ، جوابیه ای به این جمله ناقص ، ارائه کنم!

    و زمانی بهتر از اکنون که نزدیک ماه محرم سال 1433 ق هست نیافتم، لذا به امید خدا ، به بررسی این جمله میپردازیم!


    ادامه دارد ...
    جايگاه برائت و لعن در فرهنگ اسلامي

  5. تشكرها 3


  6. #3
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض هدف اسلام، روشن کردن تاریکیها !







    در ابتدا نباید فراموش کنیم که اسلام، هدفی جز روشن کردن نور، برای انسانها نداشته و نداره!

    چنانکه رسول خدا(ص) می فرمایند :

    إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاق‏(مستدرك الوسائل ج‏11 ص 187)
    همانا این است و جز این نیست که من مبعوث به رسالت شدم تا سطح اخلاق را بالا برم!

    و اینقدر رسول خدا(ص) در راه روشن کردن نور انسانیت، برای انسانها، بر خودشون سخت میگرفتند، که خداوند متعال ، از تلاشهای حضرت اینگونه یاد میفرماید:

    فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ عَلَى آثَارِهِمْ إِنْ لَمْ يؤْمِنُوا بِهَذَا الْحَدِيثِ أَسَفًا(الکهف/6)
    گويي مي‌خواهي بخاطر (کج فهمی ها و ) اعمال آنان، خود را از غم و اندوه هلاک کني اگر به اين گفتار ايمان نياورند!

    چراکه رسول خدا(ص) نور بود و سعی در روشن ساختن همه تاریکیها داشت:

    وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ(القلم/4)
    و تو اخلاق عظيم و برجسته‌اي داري!

    و میدانیم رسول خدا(ص) الگویی کامل برای همه انسانها بودند!

    لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يرْجُو اللَّهَ وَالْيوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا(الأحزاب/21)
    مسلما براي شما در زندگي رسول خدا سرمشق نيکويي بود، براي آنها که اميد به رحمت خدا و روز رستاخيز دارند و خدا را بسيار ياد مي‌کنند.

    و چون رسول خدا(ص) در مقابل تاریکیها دائما سعی می فرمودند ، نور هدایت را به همگان نشان دهند و اسباب هدایت سایرین رو فراهم کنند، پس ما هم باید چنین باشیم، و اگر تاریکی ای دیدیم، و در توانمان بود که نور هدایت رو حاکم کنیم ، باید همین کار رو انجام بدیم!

    و این بهترین چیزیه که میتونه نصیبمون بشه، چنانکه حضرت رسول(ص) به امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند :

    لَئِنْ يَهْدِ اللَّهُ بِكَ عَبْداً مِنْ عِبَادِهِ خَيْرٌ لَكَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ مِنْ مَشَارِقِهَا إِلَى مَغَارِبِهَا(مستدرك الوسائل ج‏12 ص 241)
    اينكه خدا بدست تو مردى را هدايت كند براى تو از همه چيزهائى كه خورشيد بر آن تو طلوع و غروب ميكند بهتر است.


    ادامه دارد ...
    جايگاه برائت و لعن در فرهنگ اسلامي
    ویرایش توسط محمدی : 04-09-1390 در ساعت 02:26

  7. تشكرها 3


  8. #4
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض برخی دوست ندارند نور رو !




    منتها اونهایی رو که داریم هدایت میکنیم، خودشون هم باید زمینه هدایت شدن رو داشته باشند!

    چنانکه خدای متعال، خود بیان میفرماید که باید برای چه کسانی وقت بگذاریم:

    وَأَنْذِرْ بِهِ الَّذِينَ يخَافُونَ أَنْ يحْشَرُوا إِلَى رَبِّهِمْ لَيسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِي وَلَا شَفِيعٌ لَعَلَّهُمْ يتَّقُونَ(الأنعام/51)
    و به وسيله آن (قرآن)، کساني که از روز حشر و رستاخيز مي‌ترسند
    را ، بيم ده! (روزي که در آن،) ياور و سرپرست و شفاعت‌کننده‌اي جز او [= خدا] ندارند؛ شايد پرهيزگاري پيشه کنند!

    اما برخی افراد ، به هردلیل دوست ندارند، نور رو ببینند، منتها در مقابل نور ، مقابله هم نمیکنند ولی به هر حال علاقه ای ندارند به نور!

    خوب ما کاری نمیتونیم نسبت به اینها انجام بدیم ، خوب آخه دوست ندارند دیگه ، زور که نیست!

    لذا خداوند هم علاوه بر اینکه در آیه بالا مشخص فرمود برای چه کسانی باید وقت گذاشت ، در آیه سوم از سوره حجر ، تاکید میفرماید اونهایی که به هردلیل نور رو نمیخواند رهاشون کنیم!

    ذَرْهُمْ يأْكُلُوا وَيتَمَتَّعُوا وَيلْهِهِمُ الْأَمَلُ فَسَوْفَ يعْلَمُونَ(الحجر/3)
    رهايشان كن تا بخورند و سرگرم بهره‏گيرى از لذت‏ها باشند و آرزوها به خود مشغولشان كند كه بزودى خواهند فهميد!




    ایـن را رها کن ، خواجه را بـنـگر که می گوید مرا /// عـشـق آتـش اندر ریش زد ما را رها کردی چـرا



    ادامه دارد ...
    جايگاه برائت و لعن در فرهنگ اسلامي
    ویرایش توسط محمدی : 04-09-1390 در ساعت 14:42

  9. تشكرها 2


  10. #5
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض یک عده ای هستند که عملا مبارزه میکنند !




    پس چنانکه آمد یک دسته افراد هستند که تاریکند ، منتها اگر نور رو ببینند جذب اون میشند!

    خوب باید بگیم نشان دادن نور به این افراد از باب امر به معروف و نهی از منکر واجبه!

    اما برخی افراد تاریکند و به هردلیل، تصمیم گرفتند به سمت نور نیاند ، ولی مخالفتشون هم ، علنی نیست!

    در مورد اینها هم دیگه ما کاری نمیتونیم انجام بدیم، آخه فعلا دوست ندارند دیگه، زور که نیست!

    لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَينَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَي ...
    (البقرة/256)
    در قبول دين (در مقام عقیده) اکراهي نيست. (زيرا) راه درست از راه انحرافي، روشن شده !

    من آنچه شرط بلاغست با تو می گویم /// تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال


    اما باز هم میتونیم نوری برای اونها بفرستیم، منتها بواسطه دعا کردن در حقّشون، تا ان شاالله هدایت، و از ظلمت تاریکی رها بشند!

    کما اینکه رسول خدا(ص) در حق قوم خود این کار رو انجام میدادند:

    اللهمَّ اغفر لقومي إنهم لا يعلمون (الإقبال بالأعمال الحسنة ج‏ 1 ص 384)
    خدایا قوم مرا (که با من مخالفت میکنند را) ببخش آنها نمیدانند!

    اما یک عده از افراد هستند که نه تنها به نور علاقه ای ندارند، بلکه هر وقت ما شمعی رو روشن می کنیم، اونها اون شمع رو در مقام عمل نابود میکنند!

    خوب نمیشه که همش ما بیاییم شمع روشن کنیم و بعد اینها عملا و با گستاخی، بیاند شمع رو له کنند!

    آدم عاقل بجای اینکه شمع رو برای اینها روشن کنه و اینها نابودش کنند همین وقت و شمعها رو برای افرادی صرف میکنه که تمایل داشته باشند به آن!

    حتی الان میخواهیم بگیم :

    خداوند متعال بعضی از این افرادی که در مقابل نور ، از روی عناد و لجبازی می ایستند رو ، بعنوان ملعون، معرفی نموده و باید مؤمنین آنها رو مورد لعن قرار بدند!


    ادامه دارد ...
    جايگاه برائت و لعن در فرهنگ اسلامي

  11. تشكرها 2


  12. #6
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض معنای لعن




    چنانکه اشاره شد، انسان باید تا اونجا که ممکنه و برای آنها که حتی ذره ای ، امید هدایت شدن، براشون وجود داره ، اسباب هدایت رو فراهم کنه، منتها از یک عده ، نه تنها باید روبرگردونیم بلکه وظیفست آنها رو مورد لعن هم قرار بدیم!

    اما اجازه بدید اول معنای لعن رو ببینیم چیه!

    کتاب المفردات فی غریب القرآن ص 741 لعن رو اینجور معنا نموده :

    لعن به معناى طرد و دور كردن با غضبه؛ حال لعن اگر :
    از جانب خدا باشد در آخرت به معناى عقوبت و در دنیا به معناى انقطاع از قبول رحمت و توفیق است.
    از انسان باشد به معناى دعا و نفرین و در خواست بر ضرر غیر است.


    لذا بر اساس این تعریف، انسان اگر فردی رو لعن کنه، درواقع دعایی از خدا برعلیه و به ضرر او خواسته!

    و البته نباید فراموش کرد که این لعن و دعای برعلیه، غیر از فحش دادنه!

    و همان خداوند و همان رسولی که لعن و نفرین به بدان روزگار رو دستور فرمودند ، از فحش و ناسزا گفتن نسبت به مخالفین و تصوراتشون، منع کرده اند:

    وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيرِ عِلْمٍ كَذَالِكَ زَينَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ(الأنعام/108)
    (به معبود) کساني که غير خدا را مي‌خوانند دشنام و فحش ندهيد، مبادا آنها (نيز) از روي (ظلم و) جهل، خدا را دشنام دهند! اينچنين براي هر امتي عملشان را زينت داديم سپس بازگشت همه آنان به سوي پروردگارشان است؛ و آنها را از آنچه عمل مي‌کردند، آگاه مي‌سازد (و پاداش و کيفر مي‌دهد)

    پس مشخص شد بین لعن و فحش فرقه!

    اما کجا خداوند متعال بنده هاش رو لعن فرموده؟!


    ادامه دارد ...
    جايگاه برائت و لعن در فرهنگ اسلامي

  13. تشكرها 2


  14. #7
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض معرفی برخی از ملعونین




    حالا بررسی کنیم که اصلا مگه خداوند ، بنده هاش رو لعن فرموده؟!

    یک دسته از افرادی که خداوند آنها را لعن فرموده ، افرادی اند که خدا و رسولش(ص) رو مورد آزار قرار بدند!

    إِنَّ الَّذِينَ يؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِينًا(الأحزاب/57)
    آنها که خدا و پيامبرش را آزار مي‌دهند، خداوند آنان را مورد لعن قرار داده، و براي آنها عذاب خوارکننده‌اي آماده نموده

    اما اینکه چه کسانی خدا و رسول رو مورد آزار قرار میدند، باید در جای خود بحث بشه!

    لینک مربوطه : http://www.ayehayeentezar.com/showthread.php?19007

    منتها چیزی که یقینیه، اینه که اینها مورد لعن خداوند واقع میشند!

    دسته دیگری که میتونیم از اونها بعنوان ملعونین نام ببریم ، افرادی اند که مطالب حق و روشن رو تکذیب میکنند!

    إِنَّ الَّذِينَ يكْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَينَاتِ وَالْهُدَى مِنْ بَعْدِ مَا بَينَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ أُولَئِكَ يلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ(البقرة/159)
    کساني که دلايل روشن، و وسيله هدايتي را که نازل کرديم، بعد از آنکه در کتاب براي مردم بيان نموديم، کتمان کنند، خدا آنها را لعنت مي‌کند؛ و همه لعن‌کنندگان نيز، آنها را لعن مي‌کنند؛

    خوب صریح این آیه می فرماید، وقتی اتمام حجت، کاملا صورت گرفت، و مطالب بیان شد، ولی عده ای بعد از بیان مطلب ، بازهم مخالفت کردند، اینها نه تنها مورد لعن خداوند قرار میگیرند بلکه لعن کننده ها نیز باید اونها رو لعن کنند!

    اما ممکنه سوال بشه که لعن کننده ها چه کسانی هستند و وظیفه لعن کردن با چه کسانیه؟!


    ادامه دارد ...
    جايگاه برائت و لعن در فرهنگ اسلامي

  15. تشكرها 2


  16. #8
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض چه کسانی باید لعن کنند ؟




    حالا ببینیم اینکه خداوند در آیه 159 سوره بقره فرمودند : «مخالفان حق ، مورد لعن لاعنین قرار میگیرند» ، این لاعنین(لعن کننده ها) چه کسانی هستند!

    خود خداوند متعال در دو آیه جلوتر ، بیان میفرماید که چه کسانی وظیفه لعن رو بعهده دارند:

    إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ مَاتُوا وَ هُمْ كُفَّارٌ أُولَئِكَ عَلَيهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ(البقرة/161)
    کساني که کافر شدند، و در حال کفر از دنيا رفتند، هم از سوی خداوند و هم از سوی فرشتگان و هم از سوی تمام مردم مورد لعن قرار میگیرند

    پس مشخص شدند که چه کسانی لعن کننده هستند : اول خود خداوند ، دوم ملائکه و سوم همه مردم !

    که خوب چون ما هم یکی از مردم هستیم، پس لعن کردن این ملعونین، وظیفه ما هم خواهد بود!

    و اگه اشکال بشه که خوب، همه مردم که لعن نمیکنند، ما هم یکیش، باید عرض کنیم، همه مردم باید بدن خودشون رو تمیز نگه دارند، ولی برخی هم این کار رو نمیکنند، حالا این توجیه میشه که ما به این بهانه، خودمون رو تمیز نگه نداریم؟!

    لعن هم وظیفه هر انسانیه، حالا اگه یک عده ای این کار رو ترک کردند، دلیل نمیشه که از گردن ما ساقط بشه!

    پس بر اساس صریح آیه قرآن وظیفه هر انسانیه که اگر دید عده ای در مقابل حق ، با اینکه اتمام حجت هم صورت گرفته بود ایستادند، اونها رو مورد لعن قرار بده!


    ادامه دارد ...
    جايگاه برائت و لعن در فرهنگ اسلامي


  17. #9
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض منافقین هم ملعون هستند




    دسته دیگری که خداوند به ملعون بودن آنها اشاره فرموده، منافقین اند!

    آنجا که خداوند در سوره احزاب تکلیف انسانها رو در برابر آنها مشخص میفرماید :

    لَئِنْ لَمْ ينْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِينَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا(الأحزاب/60)
    اگر منافقان و بيماردلان و آنها که اخبار دروغ و شايعات بي‌اساس در مدينه پخش مي کنند دست از کار خود بر ندارند، تو را بر ضد آنان مي‌شورانيم، سپس جز مدت کوتاهي نمي‌توانند در کنار تو در اين شهر بمانند!

    و در آیه بعد میفرماید :

    مَلْعُونِينَ أَينَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَقُتِّلُوا تَقْتِيلًا(الأحزاب/61)
    آنها ملعون هستند ، و هر جا يافته شوند گرفته خواهند شد و به سختي به قتل خواهند رسيد!

    و در آیه بعد ، مدت زمان اجرای این حکم بیان میشه :

    سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا(الأحزاب/62)
    اين سنت خداوند در اقوام پيشين است، و براي سنت الهي هيچ گونه تغيير نخواهي يافت!

    چنانکه در همین آیه 62 تاکید شد، این سنت و گفتار همیشگی خداوند در طول زمانهاست، پس منافقین درهر زمانی که باشند ملعونند و رفتار در مقابل آنها هم مشخصه!

    بر اساس همه این مطالب ، به اثبات رسید که ملعون بودن برخی افراد، یک دستور الهی است که در تمام زمانها، اگر موارد مشابه پیش آمد باید بر اساس همان عمل کرد!


    ادامه دارد ...
    جايگاه برائت و لعن در فرهنگ اسلامي


  18. #10
    کارشناس پاسخگوی سایت
    محمدی آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    نوشته : 727      تشکر : 1,690
    4,146 در 728 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    محمدی آنلاین نیست.

    پیش فرض دسته بندی انسانها




    پس بر اساس آنچه آوردیم، شاید بتونیم در جمع بندی چنین بگیم که افراد بصورت کلّی چند دسته اند:

    1. دسته متقین، که خوب اونها ، تکلیفشون مشخصه.

    اِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقَامٍ أَمِينٍ(الدخان/51)
    پرهيزگاران در جايگاه امني قرار دارند!

    2. غیر صالحینی که اگر باهاشون صحبت بشه ، ممکنه هدایت بشند ، هرچند شاید سخت باشه، منتها هنوز ذره ای جای امید هست؛ خوب تکلیف ما در مقابل اینها هم مشخصه، باید تمام سعیمون رو همه جوره، در هدایتشون داشته باشیم!

    3. دسته ای که مخالفند و از مباحث الهی فراری اند، منتها در مقابل حق هم، بی احترامی نمیکنند؛ در مقابل اینها عرض کردیم (که به قول عامیانه) نباید پاپیچشون بشیم، تا حداقل براشون نفرت ایجاد نشه، بلکه برای اونها بهترین کار با متانت برخورد کردن و دعاست!

    وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا(الفرقان/63)
    بندگان (خاص خداوند) رحمان، کساني هستند که با آرامش و بي‌تکبر بر زمين راه مي‌روند؛ و هنگامي که جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گويند)، به آنها سلام مي‌گويند (و با بي‌اعتنايي و بزرگواري مي‌گذرند)؛


    4. دسته ای که نه تنها مخالفند بلکه ، با تمام قوا در مقابل حق هم ایستادند!


    که وظیفه در مقابل اینها بر اساس آیاتی که آمد نفرین ، و حتی مبارزه عملیست :

    يا أَيهَا النَّبِي جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيهِمْ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ(التوبة/73) (التحريم/9)
    اي پيامبر! با کافران و منافقان جهاد کن، و بر آنها سخت بگير! جايگاهشان جهنم است؛ و چه بد سرنوشتي دارند!


    ادامه دارد ...
    جايگاه برائت و لعن در فرهنگ اسلامي

  19. تشكرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •