تعبّد و بندگی فاطمه (س) سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
تعبّد و بندگی فاطمه (س)
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4
  1. #1
    عضو صمیمی
    قاصدک آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1390
    نوشته : 86      تشکر : 8
    85 در 45 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    قاصدک آنلاین نیست.

    kabotar. تعبّد و بندگی فاطمه (س)





    تعبّد و بندگی فاطمه (س)
    وجود مبارک فاطمه (سلام الله علیها) چون اهل نیایش و استغفار و تعبّد بود ، به اینجا رسیده است . فاطمه نه چون دختر پیغمبر است به اینجا رسیده. برای اینکه پیغمبر فرزندان دیگری هم داشت . نه چون همسر علی بن أبیطالب است به اینجا رسیده! چون علی بن أبیطالب همسران دیگری هم بعد از فاطمه داشت . فاطمه نه چون مادر یازده امام است به اینجا رسیده. چون فاطمه بنت اسد مادر دوازده امام است ، ولی به اینجا نرسید !!


    در صحنه قیامت که هیچ کسی حقّ سخن ندارد و گرفتار وحشت است ، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از عظمت و وحشت آن روز با خبر است و از پیغمبر می پرسد : من شما را در قیامت کجا ببینم ؟فرمود : دم در بهشت ، پرچم حمد به دست من است : و بیدی لواء الحمد (1).
    پرچم حمد به دست کسی است که در دنیا اهل حمد و ثناء باشد ،وقتی اهل حمد و ثناء شد ، به جائی می رسد که خدا نعمت های فراوانی به او عرضه می کند . وقتی نعمت های فراوان را به او عرضه کرد ، او این نعمت ها را به دیگران می دهد . وقتی این نعمت ها را به دیگران داد ، می شود ولی نعمت دیگران! وقتی ولی نعمت دیگران شد ، مشکور و محمود دیگران می شود ، منتها به اذن خدا؛ حمد و ثناء در مقابل نعمت است . کسی حمید و محمود است که ولی نعمت باشد !
    اگر نعمتی از کسی به دیگری رسید ، آن متنعّم از این منعم حق شناسی می کند و ثنای گوی اوست . گرچه همه ثناها به خدا بر می گردد ؛ الحمد لله ، چون ربّ العالمین(2) است ، ولی دیگران که مجاری نعمت اند ، مظاهر محمود بودن هستند. وقتی انسان ولی نعمت جامعه انسانی شد ، محمود آنهاست . وقتی هم ولی نعمت می شود که نعمت های فراوانی به او برسد . وقتی نعمت های فراوان به او می رسد که خود همه نعمت هائی را که خدا به او داد ، بجا صرف بکند و نمازهای واجب و مستحبّ و سائر فرائض و نوافل را انجام بدهد تا پرچم حمد به دست او باشد .


    تعبّد و بندگی فاطمه (س)

  2.  

  3. #2
    عضو صمیمی
    قاصدک آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1390
    نوشته : 86      تشکر : 8
    85 در 45 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    قاصدک آنلاین نیست.

    kabotar.




    مقام محمود چه منزلتی است؟

    در سوره مبارکه اسراء آمده است: و من اللّیل فتهجّد به نافلهً لک عسی أن یبعثک ربّک مقاماً محموداً (3). فرمود: شب برخیز، نماز شب را احیاء کن ، شاید به مقام حمد برسی ! مقام محمود منزلتی است که دیگران در پیشگاه او حامد و شاکر و ثناگویند. ثنای درست که مصون از تملّق است در برابر نعمت صحیح و منع م راستین است .
    اگر نعمتی دروغ بود ، ثنایش دروغ است . اگر نعمت راست بود ، ولی منعم دروغ بود ، ثنایش کاذب است . ولی اگر نعمت حق بود ، منعم حقیقی بود ، یعنی این نعمت از این منعم به جامعه انسانی رسیده است ، جامعه انسانی ثناگوی چنین منعمی است . این منعم می شود« محمود » .
    محمود بودن یک منزلت است ، یک درجه است که هر کس به آن مقام نمی رسد و هیچ کسی در جوامع انسانی به اندازه رسول گرامی (صلی الله علیه وآله) حمید و محمود نیست !

    بخشنده ترین افراد کیست؟

    آنطوری که در ارشاد القلوب دیلمی آمده ، وجود مبارک پیغمبر فرمود : اجود الأجواد الله ربّ العالمین و أنا اجود ولد آدم (4). فرمود : بخشنده ترین بخشنده ها بالذّات ، ذات أقدس له است . ولی در بین بشر ، احدی به بخشندگی من نرسید و نخواهد رسید . سخن از جود و بخشش حاتم طائی و مانند آن نیست ! زیرا او بر فرض رمه شتر یا یک رمه گاو و گوسفند را قربانی می کرد و مهمان نوازی می کرد، یک نانی می داد و یک گوشتی که تن را می پروراند . فرمود : من غذائی آوردم که جان همگان را می پروراند: یعلّمهم الکتاب والحکمه و یزکّیهم .
    مسائل مالی در پیشگاه آن حضرت مطرح نبود . بیش از اندازه ای که دیگران جود مالی داشتند ، آن حضرت سخای مالی داشت . امّا کالائی که او آورد ، دیگران نیاوردند . فرمود : أنا أجود ولد آدم . هیچ کسی به اندازه من بخشنده نیست . نه بخشش ظاهری ، نه بخشش باطنی .
    قهراً هیچ کسی به اندازه پیغمبر، حمید و محمود نیست و هیچ کسی به اندازه پیغمبر پرچمدار حمد و ثناء نیست و هیچ کسی در قیامت این لوای حمد را به دست نمی گیرد مگر پیغمبر، و طبق نقل مرحوم شیخ طوسی ، علی بن أبیطالب هم حامل این پرچم و لوای حمد است که فرمود : آدم و هر کس که بعد او می آید تحت این پرچمند . (5)
    تعبّد و بندگی فاطمه (س)

  4. #3
    عضو صمیمی
    قاصدک آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1390
    نوشته : 86      تشکر : 8
    85 در 45 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    قاصدک آنلاین نیست.

    kabotar.




    شفاعت پیامبر (ص)


    آنگاه فاطمه می پرسد: من شما را کجا پیدا کنم؟ فرمود: پرچم حمد به دست من است دم در بهشت! عرض کرد: آن روز ، روز فزع اکبر است. اگر شما را آنجا نیافتم ، چه کنم؟ فرمود: کنار حوض کوثر . عرض کرد : اگر آنجا نیافتم چه کنم ؟ فرمود : عند الصّراط ، عند الحساب ، عند المیزان ،در همه این موارد من حضور دارم. عرض کرد : من اگر شما را اینجا نیافتم ، چه کنم ؟ فرمود : کنار جهنّم هستم که دوستانم را از جهنّم باز می دارم ! فاطمه (سلام الله علیها) با شنیدن این جمله خوشحال شد !
    زن توانایی دارد به مقامی برسد که هیچ کس همپای او نباشد!

    زن می تواند به جائی برسد که در قیامت که احدی حقّ حرف ندارد و حقّ حرکت ندارد ، مانند پدرش و همسرش و سایر ائمه (علیهم السّلام) بر کلّ فضای قیامت اینها اشراف داشته باشد و بتواند همه جا حضور پیدا کند .
    این که گفته می شود : وقتی فاطمه (سلام الله علیها) عبور می کند ، می گویند : غضّوا ابصارکم (6)، نه به این معناست که شما چون نامحرمید ، چشم ها را بپوشانید ، یا دیده ها را بشکنید که او را نبینید ! آن روز سخن از محرم و نامحرم نیست ! چون قیامت ظرف تکلیف نیست و این دستور هم دستور تکوینی است و نه تشریعی ! یعنی شما توان آن را ندارید که نور این بی بی را ببینید !! چشم ها را فرو بربندید و دیده ها را بشکنید !

    تعبّد و بندگی فاطمه (س)

  5. #4
    عضو صمیمی
    قاصدک آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1390
    نوشته : 86      تشکر : 8
    85 در 45 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    قاصدک آنلاین نیست.

    kabotar.




    نعمت والای شفاعت حضرت زهرا (س) در قیامت

    این که در بعضی از دعاها اینچنین آمده است که : دست ما از ریشه چادر بی بی کوتاه نشود ، بر اثر یک روایتی است که وجود مبارک بی بی (سلام الله علیها) در قیامت چادری بر سر می کند که ریشه ها و دامنه های آن به تمام افراد شایسته اهل محشر می رسد .منظور این چادر ظاهری است یا پوشش رحمت است ؟!
    اگر کسی طبق بیان پیغمبر که فرمود : " أنت منّی و أنا منک "، به منزله پیغمبر شد و پیغمبر هم رحمه للعالمین(7) است ،" و ما ارسلناک لا کافّهً للنّاس " (8)، قهراً چنین بانوئی مظهر رحمت جهانشمول ذات أقدس له خواهد بود .
    این بانو با آن تعلیم و تزکیه توانست در حرمی راه پیدا کند که فرشته امین در آن حرم نازل می شود . لذا بعد از رحلت پیغمبر (صلی الله علیه وآله) جبرئیل هم بر آن حضرت نازل می شد . منتها وحی تشریعی تمام شد ، احکام فقهی تمام شد ، لکن وحی تسدیدی، وحی های انبائی ، اخبار غیبی تا روز قیامت ادامه دارد . چون رسالت و نبوّت ،قطع شدنی است ، امّا ولایت قطع شدنی نیست . تا روز قیامت انسانها می توانند به مقام شامخ ولایت راه پیدا کنند.

    تعبد حضرت فاطمه (س)

    وجود مبارک فاطمه (سلام الله علیها) چون اهل نیایش و استغفار و تعبّد بود ، به اینجا رسیده است . فاطمه نه چون دختر پیغمبر است به اینجا رسیده. برای اینکه پیغمبر فرزندان دیگری هم داشت . نه چون همسر علی بن أبیطالب است به اینجا رسیده! چون علی بن أبیطالب همسران دیگری هم بعد از فاطمه داشت . فاطمه نه چون مادر یازده امام است به اینجا رسیده. چون فاطمه بنت اسد مادر دوازده امام است ، ولی به اینجا نرسید !!
    فاطمه بنت اسد ، مادر امیرالمؤمنین (علیه السلام) ، مادر دوازده امام است و پیغمبر را وصیّ خود قرار داد و به پیغمبر عرض کرد : من از جریان قبر هراسناکم ، از جریان قیامت وحشتناکم ؛ وجود مبارک پیغمبر وصیّ او شد ، در مراسم تدفین او شرکت کرد . امّا فاطمه بنت اسد که مادر دوازده امام است ، به این مقام نرسیده است ! تعبّد فاطمه(سلام الله علیها) و اصرار فاطمه بر بندگی، او را به اینجا رسانده است .

    در شرح حال آن بانو آمده است که وقتی پیغمبر فرمود : پایان روز جمعه ، هنگامی که نیمی از آفتاب در کرانه غرب غروب کرد و نیمی از قرص آفتاب هنوز روشن است و غروب نکرد ، آن لحظه ، لحظه استجابت دعاست . فاطمه (سلام الله علیها) کسی را مأمور کرده بود که در روزهای جمعه به پشت بام برود ، آن لحظه خاصّی که آفتاب در شرف غروب است ببیند و او را با خبر کند که در آن لحظه خاصّ با راز و نیازمخصوص به سرببرد .
    حضرت حرزی داشت که ابن طاووس به طور مرسل این حرز را که وسیله صیانت این بی بی از آفت های دنیا و آخرت است ، نقل می کند که بی بی نوشت :
    بسم الله الرّحمن الرّحیم . یا حیّ یا قیّوم . اغثنی ! ای خدائی که زنده ای و قیّم و قیّوم موجودات دیگری ، مرا در پناه خود پناه ده ؛ و لا تکلنی لی نفس ی طرفه عین ابداً (9). یک لحظه مرا به حال خود من وا نگذار ! فاطمه(سلام الله علیها) با این دعا و با آن شب زنده داری و با آن خضوع به جائی رسیده است که رسول گرامی درباره او فرمود : تو از منی و من از تو ام . اگر تو به من بگوئی پدر ، برای من محبوبتر است و پیش خدا خوشایند بیشتر.

    پی نوشت ها :

    1- بحار الأنوار / ۱۶ / ۳۲۷ / باب ۱۱ 2- حمد / ۲ 3- اسراء / ۷۹ 4- ارشاد القلوب / ج۱ / ص۱۴ / 5- بحار الأنوار / ج۴۰ / ص۸۲ 6- بحار الأنوار / ج۷ /ص ۳۳۶ 7- انبیاء / ۱۰۷ 8- سباء / ۲۸ 9- مهج الدعوات / ۵

    منبع :
    بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی (دام ظلّه) در دیدار با جمعی از خواهران دانشجو به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در قم
    تعبّد و بندگی فاطمه (س)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •