سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: رزق كريم

  1. Top | #1

    عنوان کاربر
    عضو كوشا
    تاریخ عضویت
    خرداد 1390
    شماره عضویت
    1424
    نوشته
    143
    تشکر
    43
    مورد تشکر
    275 در 113
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    جديد رزق كريم

    لِیَجْزِیَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِیمٌ (سبا 4)
    تا كسانى را كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده‏اند پاداش دهد، آنانند كه برایشان آمرزش و روزى نیكو مقرّر است.

    آیا اگر مؤمنان صالح العمل به پاداش خود نرسند اصل عدالت كه از اساسى‏ترین اصول خلقت است تعطیل نمى‏گردد؟ آیا عدالت پروردگار بدون آنو مفهومى مى‏تواند داشته باشد؟ در حالى كه در این جهان بسیارى از اینگونه افراد را مى‏بینیم كه هرگز به جزاى اعمال نیك خود نمى‏رسند، بنا بر این باید جهان دیگرى باشد تا این اصل در آنجا محقق شود.
    مقدم داشتن" مغفرت" بر" رزق كریم" ممكن است به خاطر این باشد كه بیشترین نگرانى مؤمنان از لغزشهایى است كه احتمالا داشته‏اند، لذا قبل از هر چیز از طریق بیان آمرزش به آنها آرامش خاطر مى‏بخشد، بعلاوه تا با آب مغفرت الهى شستشو نشوند شایسته" رزق كریم" و مقام كریم نخواهند بود.
    " رزق كریم" به معنى هر روزى ارزشمندى است، و گسترده‏گى مفهوم آن به حدى است كه همه مواهب الهى را شامل مى‏شود، حتى" نعمتهایى كه هیچ چشمى ندیده و هیچ گوشى نشنیده و از فكر كسى نگذشته است". و به تعبیر دیگر بهشت با تمام نعمتهاى معنوى و مادیش در این كلمه جمع است. در واقع رزق كریم، رزقى است كه با وسعت و كرامت و عزّت همراه باشد، نه با منّت و ترحّم.
    گر چه بعضى از مفسران" كریم" را به عنوان دو چیز خوب و بى دردسر تفسیر كرده‏اند (آلوسى در" روح المعانى" ذیل آیه مورد بحث) ولى به نظر مى‏رسد كه مفهوم آن از این هم گسترده‏تر باشد.
    "رزق كریم" به معنى هر روزى ارزشمندى است، و گسترده‏گى مفهوم آن به حدى است كه همه مواهب الهى را شامل مى‏شود، حتى" نعمتهایى كه هیچ چشمى ندیده و هیچ گوشى نشنیده و از فكر كسى نگذشته است". و به تعبیر دیگر بهشت با تمام نعمتهاى معنوى و مادیش در این كلمه جمع است. در واقع رزق كریم، رزقى است كه با وسعت و كرامت و عزّت همراه باشد، نه با منّت و ترحّم.


    پیام‏های آیه:

    1ـ رستاخیز براى دریافت پاداش‏هاست. «لِیَجْزِیَ الَّذِینَ آمَنُوا»

    2ـ كسى مى‏تواند پاداش و كیفر واقعى را بدهد كه از همه چیز آگاه باشد. «عالِمِ الْغَیْبِ ... لِیَجْزِیَ»

    3ـ رحمت خدا بر غضبش مقدّم است. (در این آیه پاداش و در آیه‏ى بعد كیفر مطرح شده است.) «لِیَجْزِیَ ... لَهُمْ عَذابٌ»

    4ـ جز ایمان و عمل صالح، راهى براى دریافت پاداش نیست. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ لَهُمْ»

    5ـ بخشودگى، مقدّمه‏ى دریافت نعمت‏هاست. «مَغْفِرَةٌ»

    6ـ رزق اخروى بسیار وسیع و بزرگ و كریمانه است. «رِزْقٌ كَرِیمٌ»

    7ـ پاداش‏هاى الهى، هم معنوى است «مَغْفِرَةٌ» و هم مادّى. «رِزْقٌ كَرِیمٌ»



    رجز الیم چیست؟

    وَ الَّذِینَ سَعَوْا فِی آیاتِنا مُعاجِزِینَ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ مِنْ رِجْزٍ أَلِیمٌ (سبا 5)
    و كسانى كه در (انكار و محو) آیات ما تلاش كردند كه ما را درمانده كنند، آنانند كه برایشان عذابى (سخت) از عقوبتى دردناك است.

    نكته‏ها:

    دشمنانى كه مقدّسات را هدف قرار مى‏دهند، «آیاتِنا» و هدفشان به عجز كشاندن و شكست اهداف الهى است خداوند نیز آنان را عذاب مى‏دهد، عذابش از رجز است و عذابى دردناك است.
    از آنجا كه بخش دیگر عدالت در مورد مجازات گنهكاران و مجرمان است در این آیه می فرماید:" و كسانى كه سعى در تكذیب آیات ما و ابطال و انكار آن داشتند، و تصور مى‏كردند از حوزه قدرت ما مى‏توانند بگریزند، براى آنها عذابى از بدترین و دردناكترین عذابها خواهد بود" در آیه قبل سخن از" رزق كریم" بود و در اینجا از" رجز الیم" است. " رجز" (بر وزن كذب) در اصل به" معنى" اضطراب و عدم قدرت بر حفظ تعادل است، لذا هنگامى كه شتر بیمار و ناتوان مى‏شود و مجبور است به هنگام حركت گامهاى خود را كوتاه بر دارد تا بتواند تعادل خود را كمى حفظ كند عرب به این حالت" رجز" مى‏گوید، سپس به هر گونه گناه و پلیدى اطلاق شده است.
    به هر حال منظور از" رجز" در اینجا بدترین انواع عذاب است كه با ذكر كلمه" الیم" نیز تاكید شده است، و انواع مجازاتهاى دردناك جسمانى و روحانى را شامل مى‏شود.
    سركشى انسان تا آنجاست كه مى‏خواهد آیات الهى را خنثى و مانع كارایى و تأثیر آن شود

    بعضى به این نكته توجه كرده‏اند كه قرآن به هنگام بیان نعمتهاى بهشتیان كلمه" من" را بیان نمی كند، تا دلیل بر وسعت آن باشد، ولى این كلمه در مورد عذاب آمده تا نشانه محدودیت نسبى و بیان رحمت او باشد.
    " سَعَوْا" از ماده" سعى" به معنى هر گونه تلاش و كوشش است، و در اینجا منظور كوشش براى تكذیب و انكار آیات حق و باز داشتن مردم از گرایش به آئین پروردگار است.
    " مُعاجِزِینَ" از ماده" معاجزه" به معنى عاجز كردن است و در اینگونه موارد به كسانى اطلاق مى‏شود كه از دست كسى بگریزند به طورى كه او نتواند بر آنها سلطه یابد، بدیهى است این توصیف براى مجرمان بخاطر پندارى است كه آنها عملا نشان مى‏دادند، كار آنها به كسانى شباهت داشت كه تصور مى‏كردند مى‏توانند هر جنایتى مى‏خواهند بكنند و سپس از حوزه قدرت خداوند فرار نمایند.



    پیام‏های آیه:

    1ـ دشمنان به شدّت در تلاشند، شما هم غافل نباشید. «سَعَوْا فِی آیاتِنا»

    2ـ سركشى انسان تا آنجاست كه مى‏خواهد آیات الهى را خنثى و مانع كارایى و تأثیر آن شود. «مُعاجِزِینَ»

    3ـ پاداش مؤمنان نیكوكار از خداست، «لِیَجْزِیَ» ولى كیفر بدكاران نتیجه‏ى عمل خود آنهاست. «لَهُمْ عَذابٌ»

    4ـ تهدید و تشویق باید در كنار هم باشد. «لَهُمْ مَغْفِرَةٌ ... لَهُمْ عَذابٌ»





    ویرایش توسط روزهای ابری : 13-03-1390 در ساعت 19:30
    امضاء

  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی