روایات ساواک و شهربانی از کتاب کشف اسرار سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
روایات ساواک و شهربانی از کتاب کشف اسرار
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6
  1. #1
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    اشاره روایات ساواک و شهربانی از کتاب کشف اسرار








    روایات ساواک و شهربانی از کتاب کشف اسرار

    میثم آقادادی






    رژیم پهلوی برای خاموش کردن شعله ای که از نشر کتاب کشف اسرار حاصل شده بود اقدامات فراوانی را انجام داد.
    رژیم پهلوی نویسندة کشف اسرار را مجرم خواند و خرید و فروش آن را جرم دانست و همچنین در ادامه اقدامات خود علیه امام و کتابشان این کتاب را بی‌اعتبار، بسیار سطحی و دارای نظرات کهنه و فئودالی تبلیغ ‌کرد، هرچند در ادامه پس از ناتوانی در جلوگیری از چاپ تألیفات امام چاپ آن را آزاد اعلام کرد.


    نشر و فروش کتاب کشف اسرار وضعیتی متفاوت با دیگر کتب داشت که در این نوشتار با استناد به اسناد ساواک و شهربانی به گوشه هایی از این وضعیت خواهیم پرداخت:
    1. مجرم بودن نویسنده و جرم خرید و فروش کتاب: علاوه بر توضیح المسائل امام خمینی، نامه‌ها و پیام‌ها و غیره، کتاب کشف اسرار نیز توسط پیروان امام چاپ و منتشر شد.
    انتشار این کتاب در سال 1343 هـ .ش موجب شد ساواک از شهربانی تقاضا کند که از توزیع و فروش آن جلوگیری به عمل آورد. در سال 1346 هـ .ش که مجدداً این کتاب در برخی شهرها، مانند تهران و قم و آذربایجان مشاهده شد، دستور مجدد جمع‌آوری و شناسایی موزّعین صادر شد و فروشندگان کتاب تحت بازجویی، قرار گرفتند.
    [1]


    2. سختی‌های حفظ و فروش کتاب: جلوگیری از توزیع و فروش کتاب توسط شهربانی در سال 1343، موجب شد مقلدان و طرفداران امام خمینی برای دریافت، خرید و فروش و حفظ کتاب، بسیار در تنگنا باشند، به نحوی که یکی از فروشندگان این کتاب، بر اساس آنچه در سند ساواک آمده است «کتب مذکور را در مغازه در زیر تختی که خودش روی آن می‌نشیند، بین کتاب‌های کهنه دیگر جا داده است.
    مشارٌ الیه جلد اصلی کتابها را کنده، در عوض جلد مقوّایی برای آنها درست کرده، تا کسی بلافاصله متوجه نام کتاب نشود، ضمناً شخص موصوف، این کتاب را به افراد مورد اطمینانش می‌فروشد».
    در روز بعد از اینکه یک نیروی ساواک، یک جلد آن کتاب را از کتابفروشی صابری خریده بود «مغازة وی با انجام تشریفات قانونی بازرسی شد و تعداد 5 جلد کتاب از کشف اسرار 428 صفحه‌ای بدون جلد، به تاریخ چاپ (15 ربیه الثانی 1363) که تقریباً 25 سال قبل [از سال 1346] چاپ شده و نویسنده آن مشخص نیست و مفاد آن برخلاف مصالح کشور بوده، بدست آمده، آقای صابری اظهار می‌دارد:
    کتاب‌های مذکور از قدیم در کتابخانه وی بوده ، فقط یک جلد از آن را به یک محصل علوم دینی به فروش رسانیده و 3 جلد از کتاب‌ها را نیز به این ساواک تحویل نموده است که به پیوست تقدیم می‌گردد...»
    [2] در سال 1351 تلاش‌های ساواک و شهربانی معطوف به شناسایی چاپخانه‌ها و دست اندرکارانی که مرتبط با کتب و عکس‌های امام بودند، شد.

    3. کمبود شدید کتاب: علاوه بر اینکه اگر کسی کتاب کشف اسرار را نزد خود نگهداری می‌کرد، مجرم شناخته می‌شد، این کتاب در ایام محمدرضا شاه مخلوع، بسیار کمیاب بود و هم چنان هم به خاطر دلایلی نظیرحفظ وحدت شیعه وسنی کم‌یاب است.گر چه میتوان با دسته بندی جوابهای امام خمینی و توضیح آنها این کتاب را ازغربت در آورد
    در سند ساواک آمده است: «...[فردی] اظهار می‌دارد: کتب مذکور را به علت اینکه قریب 15 سال است در کتابفروشی‌ام می‌باشد، دقیقاً نمی‌دانم در چه موقع و از چه کسی خریداری نموده‌ام. ضمناً اضافه می‌نماید که کلیه کتاب‌های مغازه را از کتابفروشی‌های معتبر تهیه نکرده، بلکه اغلب از افرادی که کتاب‌هایی می‌خرند و پس از مطالعه به فروش می‌رسانند، من هم بیشتر از این کتابها [را] خریداری و سپس به فروش می‌رسانم. [3]



    روایات ساواک و شهربانی از کتاب کشف اسرار

  2.  

  3. #2
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    اشاره




    4. زیارت در عراق و آوردن کتاب به ایران: از آنجایی که هر اقدام کوچکی که با امام خمینی(ره) و یاران ایشان مرتبط بوده، برای ساواک مهم تلقی می‌شده است، لذا حتی شایعاتی را هم که درباره امام بوده است، دقیقاً در گزارش‌های خود منعکس کرده‌اند.
    از جمله در سند شماره 234/20 هـ ب به تاریخ 19/3/49 که دربارة تألیفات آیة الله خمینی است، می‌نویسد:
    «در بین عده‌ای از افراد بازاری شایع است، آیة الله خمینی علاوه بر تألیف کتاب کشف اسرار، دو کتاب دیگر یکی به نام «انقلاب سرخ» و دیگری «انقلاب سیاه» بر وزن کتاب انقلاب سفید تأالیف نموده است و در نجف نیز به چاپ رسانیده و اکثر زائرینی که به عراق بروند و یا در مسیر از عراق عبور کنند، کتب مزبور را تهیه و با خود به ایران می‌آورند».
    [4]

    5. به چالش کشیدن روحانیون سیاست گریز:
    در زمان حضور آیة‌ الله حائری، امام خمینی (ره) نه از موضع رهبری بلکه از موضع فردی مذهبی، معتقد به تفکیک ناپذیری دیانت از سیاست بوده است، و علی رغم داشتن نظرات سیاسی که گاه آن را با استادان و دوستان خود مطرح می‌کرد، خود را تابع ریاست حوزه می‌دانست و از آنچه ریاست حوزه انتظار داشت، گامی فراتر برنمی‌داشت.
    همچنین تا زمانی که علمای باسابقه‌تری همچون شهید مدرس و مرحوم کاشانی در صحنه‌های سیاسی کشور حضور داشتند، ایشان حمایت از افکار آنان را وظیفه خود می‌دانست، اما پس از شهریور 1320 و اشغال کشور توسط متفقین، متوجه شدند که سیاست‌گریزی برای بسیاری از علما به صورت ارزش درآمده است، لذا نگارش کتاب کشف اسرار را از این زاویه نیز باید مورد توجه قرار داد، چنانچه وقتی کتاب منتشر شد، بی‌آنکه روحانیون سیاست گریز را به واکنش منفی علیه سیاسی شدن علمای حوزه بکشاند، آنان به حمایت از این کتاب، اقدام کردند و به شاگردان خود توصیه می‌نمودند، آن را بخوانند و حمایت آنان از چنین کتابی یک گام مهم برای ورود دوبارة علما به سیاست بود.
    [5]

    6. سند مبارزاتی امام: هنر امام در سیاست آن بود که میدانست باید چه موضوعاتی را از چه وجوهی بپردازد تا با کمترین چالش بین خودی‌ها، عدم مشروعیت اجنبی و رژیم وابسته به آن را به چالش جدی بکشاند، لذا یکی از مهم‌ترین اسناد مبارزاتی امام با رژیم پهلوی، کتاب کشف اسرار است که به وضوح، عدم مشروعیت چنین رژیمی را بیان داشته است.
    در سندی از ساواک آمده است، «به علوم جدید و سیاست روز هم آشنایی زیادی دارد و در سال‌های 23 و 24 کتابی علیه اعلیحضرت فقید نوشته است.
    همیشه اهل مبارزه و سیاست بوده، پنج سال قبل [از تاریخ 1342] رساله نوشته و در مقام مرجع تقلید قرار گرفته و پیروانی هم داشته است.»
    [6] در سند دیگری به تاریخ 23/5/ 2537 [که به تاریخ شاهنشاهی نگاشته شده است] سی و چهار مورد از اقدامات و فعالیت‌های خلاف مصالح مملکتی روح الله خمینی، ذکر شده است که در مورد 18 آن، آمده است: «نامبرده در یکی از تألیفات خود به نام کشف اسرار مطالبی علیه رژیم ایران، نوشته است.»[7]
    اطلاعیه‌ای به تاریخ 24/6/45 حاکی است که طبق اطلاع واصله از تهران، اخیراً کتاب کشف اسرار نوشته خمینی، چاپ بغداد، مخفیانه در دسترس علما گذاشته می‌شود[8]
    و فروش کتاب‌های حکومت اسلامی و کشف اسرار امام در اصفهان نمونه‌ای از فعالیت‌های طرفداران امام به شمار می‌آید.
    [9] ساواک، حتی مشخصات کامل مغازه‌هایی را که به فروش کتب امام مبادرت می‌ورزیدند، به اطلاع مافوق خود می‌رساند.[10]

    7. پاسخ‌گویی به شبهات: به دلیل شرایط بد امنیتی، نامه‌هایی را که امام خمینی، برای افراد می‌فرستادند و هم چنین نامه‌هایی که افراد برای امام می‌فرستادند، با اسم مستعار بوده است. در تاریخ 1/3/53 نامه‌ای درباره زندگی‌نامة امام خمینی(ره) به نام سید محمد موسوی – که نام مستعار آقای سید جواد مهری است – به کویت ارسال می‌گردد.
    در قسمتی از بخش دوم این زندگی نامه امام آمده است: «از آنجا که معظم له در علوم عقلیه، فرد شاخص و منحصر به فرد حوزه علمیه قم بودند، تنها پاسخ‌گوی مشکلات و شبهات عقلی نسبت به اسلام به شمار می‌رفتند و اگر کسی نسبت به مسائل دینی، اشکالی داشت و برای حل آن به قم مراجعه کرد – با اینکه علماء زبردست و طراز اول مانند مرحوم آیة الله خوانساری را به حضور امام خمینی راهنمایی می‌کردند ... و آنروز که کتاب سفسطه آمیز «اسرار هزار ساله» منتشر شد، نظر به اینکه مطالب کتاب، مربوط به مسائل عقلی بود،
    برای رد آن از طرف علماء قم، به معظم له مراجعه شد و با اینکه مدتی بود به درد چشم مبتلا بودند، قادر به مطالعه و نوشتن نبودند، به ایشان اصرار شد که به نحوی هست به این کتاب منحرف جواب گویند. شگفت‌آور اینکه وقتی معظم له در مقام نوشتن رد آن کتاب برآمد و کشف اسرار را تألیف فرمود، به طور اسرارآمیزی، درد چشم برطرف شد، به طوری که گویا اصلاً عارضه‌ای وجود نداشته است.
    [11]



    روایات ساواک و شهربانی از کتاب کشف اسرار

  4. #3
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    اشاره




    8. علت آزاد گذاشتن چاپ کتاب:
    فضای عمومی ایران در اواخر سال 56 و ذکر نام امام در هر تجمع و از سوی دیگر ناتوانی دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی در جلوگیری از چاپ رساله و تألیفات امام، برخی کارشناسان ساواک را به این نتیجه رساند که در این خصوص تجدید نظر کنند.
    سندی در تاریخ 8/11/56 حاوی نظر کارشناسی مبنی بر آزاد گذاشتن چاپ کتاب کشف اسرار و رساله امام است، با این توجیه که کتاب کشف اسرار از نظر تحلیلی، سطحی و از نظر هر روشنفکری مردود است و توضیح المسائل ایشان نیز تفاوتی با دیگر رساله‌ها ندارد.
    [12]

    9. بی‌اعتبار خواندن کتاب توسط رژیم:
    اتهام ارتجاعی بودن به نهضت‌های اصیل دینی، یکی از شگردهای همیشگی عوامل رژیم پهلوی بوده است که هر گاه با احکام نورانی اسلام مواجه می‌شدند، با بر چسب ارتجاعی و عقب افتاده، سعی می‌کردند اندیشه‌های نجاتبخش اسلامی را در نظر جامعه «مشوّه و تاریک» جلوه دهند.

    در یکی از اسناد ساواک آمده است:
    «خمینی در سال‌های دهه 70 – 1360 قمری کتابی به نام کشف اسرار نوشته است که مطالبی درباره کشف حجاب نحوه تشکیل دولت و از این قبیل دارد.این کتاب از نظر تحلیلی، بسیار سطحی و از نظرات کهنه و فئودالی می‌باشد و امروز از نظر هر روشنفکری می‌تواند مردود باشد و همینطور توضیح المسائل وی که با دیگر توضیح المسائل‌ها تفاوتی از نظر مباحث و فتاوای ندارد، در حالی که توقیف آن باعث بزرگ شدن وی و اهمیت پیدا کردن این رساله نزد خیلی‌ها شده است.
    در صورتی که عرضة آن به تدریج به مردم حالی خواهد کرد که او هم از قماش همان آخوندهای دیگر است و بس و نکته این است که با مراجعه به این کتابها، چنانچه قبلاً صلاح بر نشر آنها باشد، در معرفی نظرات ارتجاعی وی مخصوصاًٌ به روشنفکران، بی‌تأثیر نخواهد بود».

    در واقع دفاع از اسلام و احکام آن که در کتاب آمام آمده است، از دید مأمورین ساواک، ارتجاعی، سطحی و کهنه و فئودالی بوده است که از دید روشنفکران غربزده (که ارتجاعی‌ترین مقررات ضد زن و حقوق انسانی را دارند) مردود است.
    این فخر امام بود که با تکیه بر اصالت‌های اسلام، انقلاب خویش را علیه ارتجاع وابسته به غرب سامان داد و دست ایادی غرب را از کشور ایران قطع کرد.
    [13]

    10. هدف از جمع‌آوری کتاب:
    سرتیپ مقدم درباره این کتاب می‌گوید: در سال 43 این کتاب در ساواک مورد بررسی [قرار گرفت] و چون طرفداران خمینی، تبلیغاتی روی این کتاب می‌نمودند، لذا نه از لحاظ مضرّه بودن این کتاب، بلکه از لحاظ اینکه روی خمینی تبلیغ می‌گردید، با شهربانی کل کشور مکاتبه [شد] تا کتاب مذکور را جمع‌آوری نمایند.[14]
    11. چگونگی ارتباط با چاپخانه و کتابفروشی‌های مرتبط با کتب امام:
    ساواک از هر گونه اقدام مستقیمی که منجر به شناسایی منبع شود، خودداری کرد. منبع، فرد جاسوسی بوده که برای ساواک کار می‌کرده است.
    مثلاً در دستور مقامات ساواک آمده است که به منبع آموزش داده شود تا با تماس دائم با خریدار و فروشنده سعی نماید، محل چاپ کتاب مزبور را تعیین نماید.
    [15]



    روایات ساواک و شهربانی از کتاب کشف اسرار

  5. #4
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    اشاره




    12. مقایسة تأثیر کتاب کشف اسرار و کتاب شهید جاوید:
    یکی از عوامل ساواک در تاریخ 22/4/1336 به ملاقات شیح یحیی انصاری رفته و به او گفته است که:
    «به همین زودی، عازم عتبات می‌باشم، اگر امری دارید، بفرمایید. گفت از قول من به آقای خمینی بگویید:
    عده‌ای زیر پوشش علاقمندی به شما از مرام وهابیگری ترویج می‌کنند.
    به آنان می‌گویم:
    آقای خمینی از چهل سال قبل، با تألیف کتاب کشف اسرار با وهابیگری مبارزه کرد. آنان در جواب می‌گویند:
    این کتاب نوشته ایشان نیست و عده‌ای از آنان هم می‌گویند:
    آقای خمینی در این جهت تغییر عقیده داده‌اند.
    خلاصه آن که به آقا عرض کنید که اینها با زیارت عتبات، با محافل روضه خوانی و سایر مقدسات مبارزه می‌کنند و برای من هم، نامه‌‌های تهدیدآمیز می‌نویسند و به داخل منزلم می‌اندازند. من در تبعیدگاه به مراتب راحت‌تر از قم بودم.
    هم اکنون سخت در اذیت و آزار این عده وهابی مسلک، می‌باشم. مختصر آنکه عده‌ای که از ابراز علاقه به ساحت مقدس شما می‌کنند، مستقیماً ترویج از مرام وهابیگری، مارکسیستی و ضد دینی می‌کنند.
    از آقا تقاضا کنید، نظر مبارک خویش را به این موضوع معطوف دارند». در نظریه یک شنبه که ذیل این گزارش خیلی محرمانه ساواک نوشته شده است، آمده است: «شیخ یحیی انصاری یکی از مدرسین طراز اول حوزه و از طرفداران سرسخت خمینی است که مدت سه سال تبعید بوده.
    منظور وی از افرادی که ترویج وهابیگری می‌کنند، همان طرفداران کتاب شهید جاوید می‌باشند که عمدتاً خود را وابسته به خمینی می‌دانند.
    از زمانی که مارکسیست های اسلامی چهره واقعی خود را که همان ایدئولوژی کمونیستی است، آشکار کردند، بین روحانیون طرفدار نیز دو دستگی ایجاد شده.
    عده‌ای منحصراً مذهبی و طرفدار خمینی هستند، از قبیل انصاری، و عده‌ای دیگر، از مارکسیست‌ها طرفداری می‌کنند، مانند طرفداران شهید جاوید.
    بطوری که از مفاد گزارش برمی‌آید، دسته اول در صدد برآمدند، تا [امام] خمینی را از قضیه آگاه سازند، تا چاره‌ای بیندیشد، زیرا معتقدند انتساب این عده به [امام] خمینی از نظر متعصبین مذهبی، باعث شکست وی خواهد بود و بعید هم نیست که این زمینه مؤثر واقع بشود و خمینی در این زمینه اعلامیه‌ای بدهد.» در نظریه شنبه نیز در ذیل گزارش آمده است:
    «انصاری، طرز فکرش با سایر انقلابیون از قبیل ربانی شیرازی، مشکینی و منتظری تفاوت فاحش دارد و دل خوشی از آنان ندارد و لذا مخالفتش را با شهید جاوید ابراز کرده بود.
    در نظریه دوشنبه که در تقسیم طرفداران امام خمینی(ره) نسبت به کتاب شهید جاوید، نظری مخالف نظریه یکشنبه می‌دهد، آمده است:
    «کتاب شهید جاوید مورد تأیید و نمایانگر نظریات طرفداران خمینی و مورد مخالفت عده‌ای دیگر از روحانیون و طلاب می‌باشد که نویسنده آن را متهم به وهابیگری می‌نماید.
    لکن چنین به نظر می‌رسد که اکثریت قریب به اتفاق طلاب و روحانیون اعم از به اصطلاح انقلابیون طرفدار شهید جاوید و قشریون مخالف کتاب مذکور در مخالفت با کمونیسم و ماده پرستی اتفاق نظر دارند».
    [16]
    کتاب شهید جاوید نوشته آیت الله نعمت صالحی نجف آبادی می‌باشد که به نظر می‌رسد وجه تمایز و عامل اصلی افتراق مباحث کتاب را کتاب‌هایی که پیرامون امام حسین نوشته شده بود، در مورد ماهیت قیام حسینی می‌باشد.
    از جمله کسانی که به صورت مفصل و تخصصی، مباحث کتاب شهید جاوید را مورد نظر قرار داده است، استاد بزرگوار شهید مطهری می‌باشد.
    ایشان در قسمت یاداشت‌های حماسه حسینی، ذیل مبحث یاداشت ماهیت قیام حسینی، موضوع امر به معروف و نهی از منکر و موضوع دعوت مردم کوفه و عامل بیعت را به عنوان ماهیت قیام بررسی می‌کنند و همچنین نظر صحیح را هم بیان می‌کنند.
    [17]
    هم چنین استاد مطهری تا صفحه‌ی 215 از کتاب شهید جاوید را حاشیه زده‌اند که متن آن در کتاب حماسه حسینی قسمت یادداشت‌ها آمده است.
    امام خمینی نیز با دید رهبری و جامع نگرانه‌ای که داشتند، این کتاب را مود نقد قرار دادند و حداقل چهار مورد در سخنرانی‌ها و پیام‌های خود، آن را تذکر داده‌اند.
    امام خمینی(ره) در نامه‌ای به سید احمدآقا در مورد کتاب شهید جاوید می‌نویسند:
    شما در اختلافات بین طلاب و اهل منبر راجع به کتاب [شهید جاوید] و هر چیزی دیگر وارد نشوید؛ ان شاء الله خداوند اصلاح می‌فرماید.
    [18]



    روایات ساواک و شهربانی از کتاب کشف اسرار

  6. #5
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    اشاره





    امام خمینی اگر چه در مورد محتوای کتاب شهید جاوید، مطلبی ارائه نمی‌کنند و هم چنین در مورد انگیزه و هدف نویسنده از نگارش کتاب، سخنی به میان نمی‌آورند، لکن نسبت به سوء استفاده‌هایی که از این کتاب توسط رژیم پهلوی صورت می‌گرفت پرده برداشتند.
    امام در بیان ترفندهای رژیم شاه برای ایجاد اختلاف در جمع وعّاظ تهران می‌فرماید:
    «از سابق اینطور بود که قبل از ماه رمضان و قبل از ماه محرم – که وقت یک نتایج اسلامی بود – در همان رژیم سابق شما اگر توجه کنید به این قضایایی که پیش آمده، ببینید اینها چه وقت پیش آمده.
    یک قصه یک وقت می‌بینید درست شد.:
    شهید جاوید. آقا، این منبری، آن منبری، آن منبری، آن محراب .... در سطح کشور، همه حرف‌ها شهید جاوید بود! شهید جاوید چی بود که این قدر داد بکنید؟ برای چی؟
    نزدیک محرم می‌شد، می‌دیدند که اگر این قوّه‌ها با هم باشد و یک وقت نکند که توجه بکنند به گرفتاری‌های خودشان، توجه بکنند به آن که گرفتارشان کرده، شهید جاوید را پیش می‌آوردند.
    ما هم غفلت از مسائل روز و از مسائل سیاسی، همه به جان هم می‌افتادیم.
    همین قم تمام وقتش را صرف کرد سر شهید جاوید تا تمام شد. بعد که تمام شد، حالا یک وقت دیگر نزدیک دارد می‌شود، اقای [سید ابوالحسن] شمس آبادی را پیش کشیدند! شاید هم خودشان کشیدند تا پیش بیاورند.
    بعد، این هم یک خرده‌ای کم شد، [علی] شریعتی را پیش کشیدند، هی دامن بزن!
    از این رو تکفیر، از آن ور تمجید.
    هر دو طایفه غافل از اینکه، کی دارد کلاه سرشان می‌گذارد....»
    [19] تقریباً تمام ماه رمضان را یک دسته اشکال می‌کردند، یک دسته‌ای رفع اشکال می‌کردند، یک دسته‌ای فحش می‌دادند و یک دسته‌ای به این طرف فحش می‌دادند.
    آنها هم کنار نشسته بودند به ریش‌ها می‌خندیدند که اینطور ما اینها را ملعبه کردیم!
    [20] و اعلیحضرت با کمال آرامش اموال این ملت را خورد و سلطه خویش را تحکیم کرد بر آنها!
    آقایان هم، همه متحفظند [به خاطر سپرده اند] که کجای کتاب شهید جاوید چی چی نوشته، کجایش چی چی نوشته...»
    [21]

    بررسی تأثیر کتاب بر اساس اسناد شهربانی
    بطور کلی مجموع اسناد شهربانی که در مورد فعالیت‌های امام خمینی است حدود یک سوم اسناد ساواک می‌باشد.
    برای نمونه به یک مورد اشاره می‌شود:

    در مورد چاپ و انتشار کتاب مذکور در تبریز، از ادارة دوم مورخ 3/2/1345 اطلاعیه‌ای به این مضمون می‌رسد:
    «حاج میر رحیم فردوسی.... اظهار می‌داشته:
    کتاب کشف اسرار.... هم اکنون در بازار به فروش می‌رسد و این کتاب در کتابفروشی حقیقت واقع در بازار شیشه‌گر خانه و کتابفروشی سروش به مبلغ دویست ریال به آشنایان فروخته می‌شود. اگر آشنایی کامل با این کتابفروشی‌ها داشته باشید، می‌توانید کتاب مزبور را خریداری نمایید، از این راه هم کمکی به بودجه نهضت می‌شود و هم دارای یک کتاب عالی خواهید شد.»
    [22]





    روایات ساواک و شهربانی از کتاب کشف اسرار

  7. #6
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    اشاره




    پی نوشتها

    [1] سیر مبارزات امام خمینی در آیینه اسناد به روایت ساواک، (1386) تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، چاپ اول، ج16، صص 25و 435 سند شماره 8196/324 – 15/3/46

    [2] همان، ج16، ص449

    [3] همان، ج16، ص455

    [4] همان، ج18، صص 505 و 502

    [5] همان، ج1، ص34

    [6]همان، ج2، ص219

    [7]همان، ج8، ص307

    [8]همان، ج9، ص34

    [9]همان، ج9، ص45

    [10]همان، ج10، ص180

    [11]همان، ج11، ص474


    [12] همان، ج13، ص53 و ج15، ص137

    [13] همان، ج15، ص137

    [14]همان، ج14، ص59

    [15] همان، ج14، ص232

    [16]همان، ج7، صص 475 و 474

    [17]مطهری، مرتضی، (1379)حماسه حسینی، صدرا، چاپ بیست و هشتم، ، جلد دوم (یادداشت‌ها)صص121-109

    [18]موسوی خمینی، روح الله، (1379)صحیفه امام، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، چاپ سوم، ج3، ص18

    [19] همان، ج8، صص 534 و 533

    [20] همان، ج7، ص409

    [21] همان، ج4، ص236

    [22] امام خمینی در آیینه اسناد شهربانی، (1383) تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، چاپ اول، ج3، ص481





    روایات ساواک و شهربانی از کتاب کشف اسرار

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •