كـالبد شكـافى نمـاز سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
كـالبد شكـافى نمـاز
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4
  1. #1
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض كـالبد شكـافى نمـاز




    نماز از فروع دین است. تعاریف عمده‏اى از این فریضه الهى در قاموس مأخذ دینى ، مشهود بوده كه دسته ‏بندى آنها باعث ازدیاد كمالات مؤمن نسبت به قانون‏گذارى آن است. بین حقیقت تشریع آن و اجراى ظاهرى و نمایشى این ستون اعتقادات اسلامى، تضادها و تفاوت‏هاى بسیارى مى‏باشد كه تعجّب ناظران خارجى و تحلیل‏گران بیگانه را فراهم آورده، چرا كه با توجّه به عناوین موضوعه در خصوص عالى‏ترین واسطه فیض ربوبى، بازدهى متعارف مربوطه در كمترین سطح عملى آن، هیچ‏گونه تناسبى را ملموس نمى‏دارد. وقتى به نقد و تجزیه دائرةالمعارف نماز مى‏نشینید، پى به آلبومى از اصلاحات فردى و اجتماعى این سرلوحه محاكمات اخروى مى‏برید ولى از بازدهى در كرانه‏هاى اجتماع مسلمین ، خبرى نمى‏ یابید و ناهمگونى‏هاى جارى، تعبیرى جز گریز از مفاهیم نماز نخواهد داشت كه صلاة را مَسلخ عشق باید دانست كه در آن، هر الهه تصنّعى، قربانى شده و كاندید معراج ، به حال و هوایى سواى تعلّقات زمانى و مكانى خویش نیاز داشته و با انرژى تكبیر، وداعى حقیقى با عصر ظلمانى غیبت نموده و پا در جاى پاى ملائك گذاشته و ویژگى پرواز بر بالكان سماوات را از موجودات لطیف گرفته و لواىِ مَنْ كانَ یَرجُوا لِقاءَ رَبِّه را در طبقات عُلیا به اهتزاز درآورده و چنین وانمود كرده كه قصّه لاتَنْفُذُونَ اِلاَّ بِسُلْطان را مى‏شود با اعجاب‏انگیزترین وسایل ابتدایى، انشاد نمود. پس لزوماً براى درك سكوى صعودِ اِنَّااِلَیهِ راجِعُون ، به این هفده ‏ركعت فریضه به دیده منصفانه ‏ترى بنگرید و در اقامه آن از شش‏دانگ حواسّ خود استفاده نمایید و حرمت بیعت با خداوند را پاس ‏دارید و حقّ ودیعه الهى را اداء نمایید و شیطان را در پنج‏ وعده‏اش، با اهتمام اعضاء و جوارحتان، رجم كنید و اكنون با فرصتى كوتاه، به تحلیل آیات مربوطه مى‏پردازیم تا شاگردان و شیفتگان علوم اوّلین و آخرین ، به مدارج تخصّصى توحیدى ، نایل آیند.
    كـالبد شكـافى نمـاز

  2. تشكر


  3.  

  4. #2
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ۱- فَلا صَدَّقَ وَ لا صَلّى‏( قیامت ۳۱ ) :
    صداقت، مقدّمه قرابت است، صادقُ ‏الوَعد، گرویده‏اى است كه ساعات تجدید میثاق را با پروردگارش فراموش نمى‏كند و حاضر به تعویق این تمدید تعهّد بندگى نمى‏باشد. پس آنكس كه از اقامه صلاة ، طَفره مى‏رود ، بى‏شك قابل اعتماد نخواهد بود و طبیعى مى‏باشد براى فردى كه با خداى خود جفا كند ، با دیگران چِها كند !

    ۲- وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّه‏ فَصَلّى(اعلى‏ ۱۵ ) :
    بردن نام صانعى بى‏بدیل ، ذوق مى‏خواهد و نوعى حق‏شناسى نسبت به روزى ‏دهنده‏اى است كه با مهربانى و قدرت ، سفره‏ دارى مى‏نماید و در رشته حیوان ‏شناسى، نمك‏ شناسى را باید از سگ آموخت كه با اندكى استخوانِ ناقابل ، دنیایى از وفادارى و آستانبوسى را نمایش مى‏دهد. پس شایسته است كسانى كه به برخى موجودات، علاقه دارند ، از صفات نیك و مشهور آنها در خودسازى ، بهره بردارى نمایند.

    ۳- اِنَّ اللّهَ وَ مَلائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِىِّ ( احزاب ۵۶ ) :
    جاى بسى تأمّل است كه مقام مُصلّین ، به حدّى بلند مرتبه و عالى ‏مقدار است كه حضرت حق ، با تمامى صفات عظیم و انحصاریش ، به آن منتسب مى‏گردد و در این مبحث، اعلان تصلیه مى‏كند و به تَبع آن قدرتمدار بى‏همتا، فرشتگان مقرّبش نیز، اعلام صلاة مى‏نمایند.

    ۴- فَنادَ تْهُ الْمَلئِكَةُ وَ هُوَ قائِمٌ یُصَلّى‏ فِى الْمِحْرابِ ( آل عمران ۳۹ ) :
    مریم مقدّس از جمله نمازگزارانى بوده كه ساعت‏ها به خلوت دل نشسته و با معبود زیبایش راز نهان گفته و مورد غبطه ملائك قرار داشته و در برابر تحرّكات شیاطین ، ایستاده و نمازخانه را به حربگاه تبدیل كرده و قبض تربیتى ما از چنین تصویر عرفانى ، آن است كه حضورى فعّال و همه جانبه در عرصه عبادات ، داشته باشیم و اجازه ندهیم تا ابلیس مدلّس ، به هرج و مرج ضمایر دست نخورده و معنویمان ، مبادرت نماید.

    ۵ - هُوَ الَّذى‏ یُصَلّى‏ عَلَیْكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ ( احزاب ۴۳ ) :
    انسانِ رسته از تسلسل خود پرستى ، به رتبه‏اى مى‏ رسد كه خالقش به او سلام مى‏دهد و حاملین سریر فرماندهى را امر به تسبیح او مى‏نماید تا كافّه موجودات عالَم بدانند كه این ذرّه ناچیز، در فضاى لایتناهى، به كدامین منزلت و مكرمت رسیده و مى‏توان گفت اعظم نِعمَ الدّارَین، همین هدیه و عطاى سرمدى مى‏باشد.

    ۶- خُذْ مِنْ اَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُ هُمْ وَ تُزَكّیهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ ( توبه ۱۰۳ ) :
    تصدّق، دروازه تطهیر است و همان‏ طورى‏ كه اجسادمان به پاكیزگى نیاز دارند، ارواحمان به طریق اُولى‏ ، به اصلاحات محتاجند و شستشوى روح در قالب از خودگذشتگى، صورت مى‏گیرد و زمانى ‏كه حاضر به تنصیف مال شوى و لذایذ زندگى را با همنوعانت تقسیم كردى ، مفتخر به اخذ گذرنامه مى‏گردى و از زباله ‏دان خاكى ، به گشت و گذار ملكوتى مى‏روى و آنچه نادیدنیست آن بینى و به گواهینامه عبودیّت ، متبرّك مى‏شوى.
    كـالبد شكـافى نمـاز

  5. تشكر


  6. #3
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض





    ۷- فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ( كوثر ۲ ) :
    در تشكیلات عبادى، به كشتن خودخواهى نیازمندید تا خداى را در اریكه ولایتش زیارت كنید و كلمه نَحْر به دو معنى آمده، یكى قربانى كردن شتر كه شكل رقّت‏بارى داشته و داراى واكنش‏هاى سازنده در روحیّات نمازگزار است و دیگرى به مفهوم ابراز تسلیمیّت نفْس در برابر مخاطب متكبّر و جبّار است.

    ۸- یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلوةَ ( بقره ۳ ) :
    اگر از شما سؤال شود كه در حین نماز ، كدامین مخاطب را مى‏بینید و با چه شخصیّتى صحبت مى‏كنید؟ چه مى‏گویید؟ اصالت و صلابت نمازگزار، در همین مهم است كه غرق در مناجات مى‏شود با مصاحبى كه وى را نمى‏یابد ، امّا سلّول‏هاى مغزى او به انوار و اصوات غیبى، مراقب است و به شكلى در عرض حال خود خاشع و خاضع بوده كه هر بیننده را به واكنش مى‏كشاند.

    ۹- اَقیمُوا الصَّلوةَ وَ اتُوا الزَّ كوةَ وَ ارْ كَعُوا مَعَ الرّاكِعینَ ( بقره ۴۳ ) :
    فلسفه جماعت در تدوین این حكم حاكم حكیم ، حاكى از تبلور یكرنگى و یكنواختى امّت اسلامى بوده و تأثیرگذارى آن به مراتب از اقامه انفرادى ، سریعتر و رساتر مى‏باشد.

    ۱۰- وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلوةِ ( بقره ۴۵ ) :
    صَبر و صلاة ، مقارن و معادل یكدیگرند كه بازدهى نماز در مداخل مُصلّى‏ به ازدیاد و ارتقاى بردبارى او منجر مى‏گردد و تا نِصابى كه در فاصله بین دو نماز قرار دارد، در هیچ شرایطى از كوره درنمى‏رود و صبورى را طرد نمى‏نماید.

    ۱۱- حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلوةِ ( بقره ۲۳۸ ) :
    اگر ركعات نماز را قطعات گنجینه‏هاى نایاب بدانید، در حفظ و حراست آن، از هر تهدید درونى و برونى مى‏كوشید و هرگز اوقات آن را به فراموشى نمى‏سپارید.

    ۱۲- لا تَقْرَ بُوا الصَّلوةَ وَ اَنْتُمْ سُكارى(نساء ۴۳ ) :
    در حالات مستى، از ورود به سفینه معراجیّه بپرهیزید و به یاد آورید همان‏طورى‏كه یك فضانورد ، نیازمند به هوش و حافظه قوى مى‏باشد، عازم دیار سماوى هم به هوشیارى و حواسّ جمع، محتاج است و اگر مخاطب وحى در این آیه، هر نوع سُكرى باشد كه باعث تعطیلى مشاعر و محاضر آدمى گردد، آن هنگام مدار مخاطرات منظوره باز شده و شامل هر شهوتى مى‏شود كه موجب اشتغال فكر و ذهن نمازگزار شود.

    ۱۳- اِنَّ الصَّلوةَ كانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنینَ كِتاباً مَوْقُوتاً ( نساء ۱۰۳ ) :
    نماز را صحیفه‏اى بدانید كه به تداوم در تقریر است و دفترى قلمداد نمایید كه از بدو تكلیف ، گشوده شده و تا دیرباز در حال نگارش مى‏باشد و پس از مرگ نیز اوراقش به كار مى‏آید و منافع صاحبش را رقم مى‏زند.
    كـالبد شكـافى نمـاز

  7. تشكر


  8. #4
    مدیر افتخاری
    خراباتي آواتار ها

    تاریخ عضویت : شهریور 1388
    نوشته : 4,962      تشکر : 3,978
    6,248 در 2,892 پست تشکر شده
    وبلاگ : 5
    دریافت : 0      آپلود : 0
    خراباتي آنلاین نیست.

    پیش فرض




    ۱۴- اِذا قامُوا اِلَى الصَّلوةِ قامُوا كُسالى( نساء ۱۴۲ ) :
    از نشانه‏هاى منافقین آن است كه به زور، تن به موازین شریعت داده و در مقاصد سیاسى و نفْسانى، اداى نمازگزاران را درمى‏آورند و هرگز كامى از این مائده لاهوتى نمى‏برند.

    ۱۵- وَالْمُقیمینَ الصَّلوةَ ( نساء ۱۶۲ ) :
    بیایید و سجّاده در اقامتگاه عابدین افكنید و یار دائم مكبّرین باشید.

    ۱۶- اِذا نادَ یْتُمْ اِلَى الصَّلوةِ اتَّخَذُوها هُزُواً وَ لَعِباً ( مائده ۵۸ ) :
    ناباوران ابدیّت، این وسیله نجات را به تمسخر گرفته و مراتب آن را ریشخند كرده و با اهداف شیطانى خود ، مورد بهره‏ ورى سوء قرار مى‏دهند.

    ۱۷- وَ اَوْصانى‏ بِالصَّلوةِ ( مریم ۳۱ ) :
    همواره توصیه به اقامه نماز شده و وصیّت هر پیامبرى در اجراى این تظاهرات مخلصانه مى‏باشد.

    ۱۸- اَضاعُوا الصَّلوةَ ( مریم ۵۹ ) :
    نابخردان بخت ‏برگشته ، حقّ نماز را تضییع كرده و به امواج خروشان وجدان خویش ، پشت مى‏كنند.

    ۱۹- اَقِمِ الصَّلوةَ لِذِكْرى( طه ۱۴ ) :
    با استفاده از تركیبات نماز، به تكلّمات ماوراء برخیزید و با آفرینش‏گر بى‏مثال ، گفتگو نمایید.

    ۲۰- اِنَّ الصَّلوةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ ( عنكبوت ۴۵ ) :
    این واجب را دارویى بدانید كه كلّ بدنتان را ضدّعفونى كرده و از ورود میكروب‏هاى نابكار، ممانعت مى‏نماید و از اشاعه گردنكشى عمومى ، جلوگیرى خواهد نمود.

    ۲۱- اَلَّذینَ هُمْ عَلى‏ صَلاتِهِمْ دائِمُونَ ( معارج ۲۳ ) :
    مداومت بر بیعت ، سرنوشت‏ساز است نه آنكه گاهى در بى‏كارى‏ها به میان آید و در سرگرمى‏هاى روزمرّه به انزوا خیزد. دوام و بقاء در اجراى نماز، حائز اهمّیّت مى‏باشد.

    ۲۲- فَوَیْلٌ لِلْمُصَلّینَ اَ لَّذینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ( ماعون ۴ و ۵ ) :
    واى بر اهل نماز كه اركان این عُرْوَةِ الوُثْقى‏ را ناچیز انگارند و تكبیر و تسلیمش را حقیر پندارند!

    ۲۳- اِنَّ صَلاتى‏ وَ نُسُكى‏ وَ مَحْیاىَ وَ مَماتى‏ لِلّهِ ( انعام ۱۶۲ ) :
    یك عابد در مناسك شریفه، خویش را از هر عاملیّتى خلْع كرده و از خود بیگانه گشته و پا به پلّكان فنا نهاده و مدهوش غریوِ لَبَّیك یا عَبْدى‏ شده و لذا از شدّت خودستیزى ، ترك منیّت نموده و در كِسوت عِبادالرّحمان، به رژه رَبُّنا وَ رَبُّ الْمَلائِكةُ وَ الرّوُح مى‏پردازد.


    خوشا آنان كه دائم در نمازندكه حَمد و قُل هُوَ اللَّه كارشان بى

    منبع : کتاب بارانی در کویر سوخته
    اثر آیت الله سید محمدحسین کاظمینی بروجردی
    كـالبد شكـافى نمـاز

  9. تشكر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •