▐*☼* ▐ويژه نامه ولادت با سعادت زينت عابدان، امام سجاد (ع)▐*☼* ▐ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
▐*☼* ▐ويژه نامه ولادت با سعادت زينت عابدان، امام سجاد (ع)▐*☼* ▐
صفحه 3 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 41
  1. #21
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol.





    فرازهایی از دعاهای امام سجاد (ع)


    بارالها! سپاس تو را بر پرده‌پوشیت پس از علمت و بر عافیت‌دادنت بعد از آگاهی‌ات؛ چرا که هریک از ما کارهای عیب‌دار کرده‌ایم و تو آن را علنی نساخته‌ای و مرتکب زشتی شده‌ایم و تو رسوا نساخته‌ای و در خفا کارهای بد کرده‌ایم و تو کسی را بر آن دلالت ننموده‌ای، چه بسا نکوهیده که ما مرتکب شده‌ایم و چه بسیار فرمان که ما را بر آن مطلع فرمودی و ما از آن تخطی کردیم و بسا زشتی‌ها که اندوختیم و بسا خطاها که دست به ارتکاب آن زدیم که تو خود از آن اطلاع داشته‌ای،‌ صرفنظر از بینندگان دیگر؛ و تو از هرکس دیگری بر افشای آن تواناتر بودی، عافیت تو در جلوی چشمان ایشان پرده‌وار فرو افتاد و چون سدی جلوی گوش‌هایشان را گرفت.
    بارالها! درود بر محمد و خاندان وی و مرا از ریخت‌و‌پاش بی‌جا و زیاده‌روی بازدار و با دهش و میانه‌روی تقویت فرما و به من نیک‌سنجی بیاموز و به لطف خویش از تبذیر نگاه‌‌دار و قوت و روزیم را از راه‌ حلال تأمین فرما و انفاقم را به راه‌های خیر معطوف دار و آن مال را که در من مایه عجب گردد یا منتهی و منجر به سرکشی شود، باز ستان.
    بارالها! از ستم‌رسیده‌ای که در پیش من مورد ستم قرار گرفته و به یاری او برنخاسته‌ام و از احسانی که درباره من انجام یافته و شکرانه‌اش را به جای نیاورده‌ام و از آدم بدکاری که از من پوزش خواسته و من پوزش وی را نپذیرفته‌ام و از مستمندی که به من روی سؤال آورده و به او ایثار نکرده‌ام و از حق حقداری که برعهده من بوده و آن را نپرداخته‌ام و از عیب مؤمنی که بر من آشکار شده و آن را پرده‌پوشی نکرده‌ام و از هرگناهی که مرا پیش‌ آمده و از آن خود را به دور نداشته‌ام، به سوی تو پوزش می‌طلبم.
    بارالها! همانا تو مرا به کاری واداشته‌ای که تو خود بیشتر از من برآن سیطره داری و توانایی تو بر آن کار و بر خود من بیشتر از توان من است؛ پس از امکانات نفس من آن را به من ببخش که مایه خشنودی تو می‌گردد و از نفس من در عین عافیت آن بستان که مایه رضای تو باشد.
    بارخدایا!‌ چون غمگین شوم ساز و برگ من تویی و چون محروم گردم مایه امیدم تویی و چون مصیبتی به من در رسد به درگاه تو زاری می‌کنم و هرچه را از کف دهم، تویی که آن را جبران می‌کنی و هر‌چه تباه شود توأش به اصلاح می‌آوری و هرچه تو را ناخوش افتد تویی که آن را دگرگون توانی کرد، پس ای خدا، پیش از روی آوردن بلا، نعمت عافیتم بخش و پیش از طلب، توانگری نصیبم فرمای و پیش از آنکه گمراه شوم طریق هدایتم نمای. رنج عیب‌جویی بندگان را از من دور فرما و در روز رستاخیر ایمنی به من ارزانی دار و مرا حسن ارشاد بخش.
    بار خدایا! به تو پناه می‌برم از آشوب، آز و شدت خشم و چیرگی رشگ و بی‌طاقتی و کمی قناعت و کج‌خویی و ابرام شهوت و چیرگی عصبیت و پیروی از هوس و ‌مخالفت با هدایت و فرو رفتن در خواب غفلت و از در تکلّف درآمدن و گزینش باطل بر حق و اصرار بر گناه و خرد انگاشتن معصیت و بزرگ‌انگاری طاعت و خود‌بالیدن توانگران و ناچیز شمردن بی‌چیزان و کج‌رفتاری با زیردستان و ناسپاسگزاری درباره کسی که به ما نیکی نموده است.
    بارخدایا‍! چون در بین دو نقصان دچار شویم که یکی در دین و دیگری در دنیاست نقصان را آنجاگذار که زودگذر است و بازگشت ما را به سوی خود در آنجا گذار که دوامش بیشتر؛ و چون قصد دو امر کنیم که یکی از آنها مایه خشنودی و دیگری باعث خشم توست، پس ما را متمایل بدان‌سو گردان که مایه خشنودی توست و توان ما را بر آنچه مایه خشم تو می‌گردد بکاه و در این مقام، نفس ما را به اختیار خود وامنه؛ چرا که نفس جز در آنجا که تو وی را توفیق عنایت کنی، باطل را برمی‌گزیند و جز آنجا که تو بر وی رحمت فرمایی، فرمان‌دهنده به کار بد است.
    ▐*☼* ▐ويژه نامه ولادت با سعادت زينت عابدان، امام سجاد (ع)▐*☼* ▐



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2. تشكر


  3. #22
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol.






    بارخدایا! اگر اصلاحم را در آن دانی که گرفتن حقم به تأخیر افتد و انتقام از آن کسی که بر من ستم رانده تا روز بازپسین - یعنی روزی که حق و باطل از هم جدا شوند و دو طرف مخاصمه برای داوری در یک جا گرد هم آیند- به تأخیر افتاد؛ پس درود بر محمد و خاندان وی مرا به نهیی راستین و شکیبایی پایدار یاری کن و از خواهش زشت و آزمندی آزمندان پناه بخش و آیینه‌سا آنچه را که برای من ذخیره کرده‌ای و از کیفر برای دشمنم مهیا فرموده‌ای در دلم مصور ساز و آن را وسیله خرسندی من به قضای خود و اطمینان به اختیار خویش قرار ده؛ آمین ای پروردگار جهانیان، تویی تو که فزون‌بخش سترگی و بر هرچیز توانایی.
    بارالها! سه خصلت است که مرا از اینکه چیزی از ‌تو طلب کنم باز می‌دارد و یک خصلت است که در آن مرا تنها به خواسته‌ام وادار می‌کند.
    آنچه باز می‌دارد یکی فرمانی است که به من داده‌ای و در انجام آن من کندی به خرج داده‌ام و دیگر آنکه از چیزی مرا بازداشته‌ای ولی من در انجام آن شتافتم و سه دیگر نعمتی است که بر من ارزانی داشته‌ای و در شکرانه آن کوتاهی ‌کرده‌ام.
    و اما خصلتی که مرا برمی‌انگیزد تا از تو مسئلت کنم همانا تفضل توست به هر کس که روی به درگاه تو می‌آورد و با خوش‌بینی روی به سوی تو می‌کند، چرا که هر احسان از جانب تو از روی تفضل است و هر نعمت که دهی بی‌سابقه است. اینک این منم، بارالها، که بر در خانه عزت تو، چون منقادی ذلیل در‌ایستاده‌ام و شرمنده چون بینوایی عیال‌وار به سؤال پرداخته‌ام و اقرار می‌کنم که در هنگام احسان تو، جز به خودداری از عصیان تو کاری نکرده‌ام و در جمیع احوال خبر راه امتنان نپیموده‌ام. پس آیا خدایا همین اقرارم به زشت کرداریم به نزد تو، مرا سود می‌دهد؟ و آیا اعتراضم به زشت‌کرداریم مرا از عذاب رهایی‌بخش است؟ یا در همین‌جا که ایستاده‌ام خشم خود بر من گماشته‌ای یا در همین دم که تو را می‌خوانم غضب خود را ملازم من گردانیده‌ای؟!


    منبع :
    صحیفه سجادیه امام سجاد(ع)
    ▐*☼* ▐ويژه نامه ولادت با سعادت زينت عابدان، امام سجاد (ع)▐*☼* ▐



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  4. تشكر


  5. #23
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol.





    سلام اى چارمین نور الهى
    کلیم وادى طور الهى


    تو آن شاهى که در بزم مناجات
    خدا مى کرد با نامت مباهات

    تو را سجاده داران مى شناسند
    تو را سجده گزاران مى شناسند

    تو سجادى تو سجاده نشینى
    تو در زهد و ورع تنهاترینى

    قیامت مى شود پیدا جبینت
    به صوت «این زین العابدینت»

    شبیه تو خدا عابد ندارد
    مدینه غیر تو زاهد ندارد

    تو با درماندگان خود شفیعى
    تو با خیل جذامى ها رفیقى

    سحرها نان و خرما روى دوشت
    صداى سائلان تو به گوشت

    فرزدق را تو شعر تازه دادى
    تو بر شعر ترش آوازه دادى

    تو میقاتى تو مشعر زاده هستى
    عزیز من پیمبر زاده هستى

    تو کز نسل امیر المؤمنینى
    پیمبر زاده ایران زمینى

    سزد شاهان فتند اینجا به زانو
    على بن الحسین شهر بانو

    تو را ایرانیان رب مى شناسند
    تو را با نام زینب مى شناسند

    تو در افلاک زین العابدینى
    تو روى خاک با ما همنشینى

    قتیل تار گیسوى تو اصغر
    فدایى تو باشد همچو اکبر

    ابوفاضل همان ماه مدینه
    کنارت دست دارد روى سینه

    تو کوه عصمتى، لرزش ندارى
    تو از غیر خدا خواهش ندارى

    تو در بالاى منبر چون رسولى
    تو در محراب خود گویا بتولى

    تو بابایى چنان شمشیر دارى
    تو بابایى ز نسل شیر دارى

    تو را شب زنده داران مى پرستند
    لبت را روزه داران مى پرستند

    تو جنس ات از نیستان غدیر است
    تو نامت روى دیوان غدیر است

    تو بر پیشانى خود پینه دارى
    تو بر حق خدمتى دیرینه دارى

    تو آنى که به کویت هر که آمد
    غلام مستجاب الدّعوه باشد

    تو اشک مطلقى، گریه تبارى
    تو از روز ازل ابر بهارى

    تو مقتل سیرتى از جنس آهى
    تو مثل حنجر گل بى گناهى

    رعیت هاى تو شه‌زادگانند
    اسیران درت آزادگانند

    تو بزم روضه را بنیانگذارى
    تو در دل روضه ماهانه دارى

    تو از جنس غرور دخترانى
    تو آه سینه بى معجرانى

    تو منبر رفته اى اما به ناقه
    سخن ها گفته اى امّا به ناقه

    تو آن یعقوب یوسف زاده هستى
    تو آن از دست یوسف داده هستى



    ▐*☼* ▐ويژه نامه ولادت با سعادت زينت عابدان، امام سجاد (ع)▐*☼* ▐



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  6. تشكر


  7. #24
    عضو كوشا
    روزهای ابری آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1390
    نوشته : 143      تشکر : 43
    275 در 113 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    روزهای ابری آنلاین نیست.

    پیش فرض امام سجاد عليه السلام و دفاع فرهنگى





    در عصر امامت امام زين العابدين عليه السلام (61- 95 ه) جامعه اسلامى در يك بحران فكرى و عقيدتى وحشت‏زا فرو رفته بود. بى ترديد از پيش عوامل مختلفى در اين بحران نقش داشتند كه در اين ميان چند عامل از همه مهمتر به نظر مى‏رسد:


    1- فاصله گرفتن جامعه از مكتب اهل بيت عليه السلام و محدوديتهاى سياسى براى امامان عليهم السلام از طريق منع نقل و نوشتن حديث، مگر احاديث‏خاصى كه خلفاى قبل اجازه داده بودند.
    2- توطئه دستگاه جبار اموى در جهت دامن زدن به اختلافات فكرى و مشغول كردن مردم به مسائل غير مهم و بهره بردارى سياسى از آن، كه در نتيجه فرصت تبيين و تحقيق در اين مسائل از دست مى‏رفت.
    3- گسترش دامنه فتوحات و مسلمان شدن سريع و بدون برنامه اقوام و ملل گوناگون با فرهنگهاى متفاوت.


    امام سجاد عليه السلام در راستاى هدف بزرگ الهى خود كه هدايت و رهبرى جامعه اسلامى مى‏باشد، در مقابل اين انحرافات سكوت اختيار نكرد و با توجه به شرايط و اوضاع حاكم بر جامعه به مبارزه عليه اين انحرافات پرداخت.











    مهم‏ترين فعاليتهاى امام عليه السلام در اين زمينه به اين شرح مى‏باشد:


    الف - هشدار نسبت‏به عقايد غاليان
    امام عليه السلام هم بر جريانهاى فكرى انحرافى درون جامعه شيعه نظارت داشت و هم بر جريانهاى انحرافى ديگران، وقتى ديد كه بعضى از شيعيان گرفتار «عقيده غلو» شده‏اند و ممكن است امامان عليهم السلام را از شان بندگى بالا برده و به الوهيت آنها معتقد شوند، هشدار داد و فرمود:
    «ان قوما من شيعتنا سيحبونا حتى يقولوا فينا ما قالت اليهود فى عزير و ما قالت النصارى فى عيسى بن مريم فلا هم منا و لا نحن منهم‏» (1)
    «جمعى از شيعيان ما در حدى ما را دوست‏خواهند داشت كه درباره ما چيزى كه يهود نسبت‏به عزير و نصارى نسبت‏به عيسى بن مريم گفتند، خواهند گفت (و ما را فرزند خدا و شريك در الوهيت مى‏شمارند.) نه آنان از مايند و نه ما از آنانيم.»
    بنابر نقل ديگر، گروهى بر امام عليه السلام وارد شدند و ايشان را بيش از حد ستايش كردند. امام عليه السلام فرمود: «شما چه دروغ مى‏گوييد و بر خدا جرئت مى‏ورزيد! ما از صالحان قوم خود هستيم و همين كه صالحان قوم شمرده شويم و باشيم، برايمان كافى است.» (2)
    و به گروهى از شيعيان عراق فرمود: «احبونا حب الاسلام و لاترفعونا فوق حدنا» (3)
    «آن طور كه اسلام را دوست داريد، ما را نيز دوست داشته باشيد و ما را از حد خودمان بالاتر نبريد.»


    ب - مبارزه با جبرگرايى
    از جريانهاى خطرناك در زمان امام سجاد عليه السلام، رواج اعتقاد به «جبر» از طرف دستگاه حاكم بود. بنا بر نقل مورخان، معاويه طلايه‏دار ترويج اعتقاد به جبر بود، (4) از اين رو وقتى عايشه از او پرسيد: چرا يزيد را به جانشينى خويش برگزيدى؟ گفت:
    «ان امر يزيد قد كان قضاء من القضاء و ليس للعباد من الخيرة من امرهم‏» (5)
    «خلافت‏يزيد قضاء و حكم الهى است و بندگان خدا حق دخالت در آن را ندارند.»
    امام سجاد عليه السلام با صراحت و قاطعيت اين عقيده را رد كرد.
    چنان كه در مجلس ابن زياد در كوفه، وقتى عبيدالله خطاب به امام عليه السلام گفت: مگر خدا على بن الحسين را نكشت؟
    حضرت در جواب او فرمود: «برادرى داشتم به نام «على‏» كه مردم او را كشتند.» (6)
    همچنين وقتى يزيد كشته شدن امام حسين عليه السلام را مشيت و كار خدا معرفى كرد، حضرت فرمود: «پدرم را مردم كشتند (نه خدا) .» (7)
    به روايت زهرى، مردى از امام عليه السلام سؤال كرد: «آيا مصيبتها تقدير است‏يا پيامد اعمال؟»
    امام فرمودند: «قدر و عمل به منزله روح و جسم هستند.» سپس فرمود: «آگاه باشيد كه ظالم‏ترين مردم كسى است كه ظلم ظالم را عدل تلقى كند و عدل هدايت‏يافته را ظلم بداند.» (8) حضرت با اين پاسخ، اعتقاد به تقدير محض و جبر را، باطل دانست.


    ج - مبارزه با مشبهه
    در عصر امامت امام سجاد عليه السلام، توحيد خالص، يعنى منزه دانستن خداوند از تشبيه به مخلوقات، به دست فراموشى سپرده شد. و با بهره‏گيرى از عالمان دين فروش دنيا طلب، عقيده به تجسيم و تشبيه رواج يافت.
    امام سجاد عليه السلام در مقابل اين اعتقاد انحرافى نيز قاطعانه به مقابله پرداخت. چنان كه وقتى شنيد گروهى ذات مقدس حق تعالى را به مخلوقات تشبيه كرده و قائل به جسميت‏خدا شده‏اند، ناراحت‏شده و نزد قبر رسول خدا صلى الله عليه و آله رفت و دست‏به دعا برداشت و در آن، بطلان اين عقيده را نيز اعلام فرمود:
    «خدايا! قدرت تو آشكار شده ولى سيمايت آشكار نشده و تو را نشناختند و تشبيه كنندگان تو را به غير آنچه سزاوارى، ارزيابى كردند. اى خداى من! از كسانى كه با تشبيه در پى جستن تو برآمدند، بيزارم. خدايا! هيچ چيز مثل تو نيست و آنان (عظمت) تو را درك نكرده‏اند ... اى خدا! تو از آنچه كه تشبيه كنندگان به وسيله آن، تو را وصف مى‏كنند برتر هستى.» (9)

    د - احتجاج با متصوفه و زاهد نمايان
    يكى از حكمتهاى سيره امام عليه السلام، خط بطلان كشيدن بر روش زاهد نمايانى بود كه از دنيا بريده بودند و در برابر مردم عصر خويش، هيچ گونه مسئوليتى احساس نمى‏كردند و فقط به عبادت و رياضت مى‏پرداختند، در حالى‏كه در آن جامعه انواع بدعتها و ظلمها رواج داشت و بر آنان لازم بود نسبت‏به آن عكس العمل نشان دهند.
    حضرت علاوه بر اينكه با روش عملى خود، سيره و روش آنان را باطل اعلام كرد، به طور صريح نيز در مقابل آنان ايستاد و در كلامى فرمود:
    «گروهى از اين امت‏بعد از اينكه از امامان دين و شجره نبوت، جدا شدند، نحله‏ها و فرقه‏هايى شدند، گروهى در اوهام رهبانيت‏خود را گرفتار كردند و...» (10)
    همچنين مردم مكه و حاجيان در سالى به گروهى از همين عابدان زاهد نما براى طلب باران متوسل شدند و آنان دعا كردند و اجابت نشد، امام سجاد عليه السلام بر آنان وارد شده و بعد از آنكه تك تك آنان را مخاطب قرار داد، فرمود: «آيا در بين شما كسى نيست كه خداوند رحمان او را دوست داشته باشد؟» گفتند: «اى جوان، ما فقط وظيفه دعا داريم و اجابت از آن اوست.»
    امام عليه السلام فرمود: «از كعبه دور شويد چه اينكه اگر يكى از شما محبوب خداوند رحمان بود، دعايش اجابت مى‏شد.» بعد حضرت به نزديك كعبه رفت و به سجده افتاد و دعا كرد و هنوز دعايش تمام نشده بود كه باران باريدن گرفت. (11)
    حضرت در بين اين جمع با اين گونه خطاب اين گونه، به صراحت مطرود بودن آنان را از درگاه حق تعالى اعلام مى‏دارد و با نشان دادن اجابت دعاى خود، هر روشى جز روش امامان عليهم السلام را باطل معرفى مى‏كند.


    ه - برخورد و مبارزه با عالمان دربارى
    حاكمان ستمگر اموى براى آنكه بتوانند بر مسلمانان حكومت كنند، چاره‏اى جز جلب اعتقاد قلبى آنان نسبت‏به مشروعيت آنچه كه انجام مى‏دادند، نداشتند، چرا كه هنوز مدت زيادى از عصر پيامبر صلى الله عليه و آله نگذشته بود و ايمان قلبى مردم به اسلام به قوت خود باقى بود، از اين رو اگر عدم شايستگى حاكمان بنى اميه به عنوان جانشينى پيامبر صلى الله عليه و آله براى آنان به اثبات مى‏رسيد، بى ترديد در برابر حكومت موضع مى‏گرفتند. مسلما در جامعه اسلامى آن روزگار، افراد زيادى بودند كه وضع دستگاه خلافت را وضع اسلامى مى‏پنداشتند و اين به خاطر اقدامات زياد دستگاه اموى جهت مشروع جلوه دادن حاكميت‏خويش بود. يكى از اين اقدامات، جذب محدثان و علماى دينى به دربار حكومت‏بود تا احاديثى را از پيامبر صلى الله عليه و آله يا صحابه بزرگ آن حضرت به نفع آنان جعل كنند تا بدين وسيله زمينه فكرى پذيرش حكومت آنان را در جامعه آماده سازند.
    محمد بن مسلم زهرى (58- 124 ه.ق) يكى از عالمان دربارى بود كه حاكمان جبار بنى اميه از وجود و موقعيت دينى او به سود خود بهره بردند و او خود را كاملا در اختيار آنان قرار داد و به نفع آنان كتاب نوشت و حديث جعل كرد (12) و از اين طريق به اهداف شوم آنان كمك كرد.


    برخورد حضرت با زهرى
    امام سجاد عليه السلام كه خطر اين سر رشته داران ناشايست فكرى و فرهنگ در جامعه عصر خويش يعنى محدثان، مفسران، قراء و قضات دربارى را جدى مى‏ديد، مبارزه‏اى شديد را عليه آنان آغاز كرد.
    حضرت ابتدا با برخوردهاى نصيحت گرانه بنا داشت زهرى را از اين كار ناشايست‏باز دارد، لذا به طور غير مستقيم به او فهماند كه دنياطلبى ريشه همه گناهان و ستمها است و هيچ چيز نزد خدا بعد از توحيد و ايمان به نبوت مثل بغض دنيا نيست و توضيح داد كه دنيا خواهى شعبه‏هاى فراوان دارد از جمله: كبر، حسد، عشق به زنان، حب رياست، راحت‏طلبى، بزرگ خواهى، دوست داشتن ثروت. (13)
    اينها نقاط ضعف زهرى بود و حكومت هم با انگشت گذاردن بر همين نقاط ضعف، او را به خدمت گرفته بود. همچنين زمانى زهرى همراه امام عليه السلام بود، حضرت دست‏به دعا و مناجات برداشت و ضمن آن به زهرى فهماند: «اى نفس، تا كى به دنيا دل مى‏بندى و تكيه‏ات را آبادانى آن قرار مى‏دهى؟ آيا از نيا كانت عبرت نمى‏گيرى؟» (14)
    امام عليه السلام با اين اندرزها سعى داشت او را به خطاهايش متوجه كند و به راه حق بازگرداند.سرانجام حضرت با نوشتن نامه‏اى تند او را به شدت توبيخ كرد و راه و روشش را نكوهش نمود. به فرازهايى از اين نامه توجه فرماييد: «خدا ما و تو را از فتنه‏ها نگه دارد و بر تو نسبت‏به آتش جهنم ترحم كند، چه اينكه در حالتى به سر مى‏برى كه بر هر كس كه اين حالت تو را بداند، شايسته است‏بر تو رحم آورد....
    ببين كه فردا در پيش خدا چه وضعى خواهى داشت، وقتى از تو در مورد نعمتهايش بپرسد كه چگونه آنها را رعايت كردى؟ و حجتهايش كه چگونه آنها را ادا نمودى؟ مپندار كه خدا عذرهاى تو را مى‏پذيرد و بر تقصير و كوتاهى تو راضى است؟ ، دور است، اين چنين نيست. خداوند در كتابش از علما عهد گرفته كه: «حجتها را براى مردم آشكارا بيان كنند و آنها را كتمان نكنند.» (15)
    بدان كم‏ترين چيزى كه كتمان كرده و سبك‏ترين بارى كه برداشته‏اى، اين است كه وحشت‏ستمگران را به انس تبديل كرده‏اى و با نزديك شدن به آنان و اجابت دعوتشان، هرگاه خواستند راه ستمگرى را برايشان هموار كرده‏اى. چقدر مى‏ترسم كه فردا قرين گناهت‏شوى و همنشين خائنان شوى و از آنچه به خاطر كمك بر ظلم ظالمان گرفته‏اى و اموالى كه به ناحق از عطاياى آنان كسب كرده‏اى، سؤال شوى .
    چيزهايى كه حق تو نبود، وقتى به تو دادند، گرفتى. به كسى نزديك شدى كه نه حقى را به صاحبش باز گرداند و نه باطلى را رد كرد. تو دوستدار دشمن خدا شدى! آيا چنين نبود كه آنان با نزديك كردن تو به خودشان، تو را قطب آسياب ظلم، پلى براى عبور به سوى كارهاى خلاف و پله‏اى براى رسيدن به گمراهى اشان ساختند؟ تو به سوى گمراهى آنان دعوت مى‏كردى و رونده راه آنان بودى. به وسيله تو علما را در نظر مردم مورد شك قرار دادند و دلهاى جاهلان را با وجهه تو به سوى خويش جذب نمودند. نزديك‏ترين وزراى آنان و قوى‏ترين يارانشان به قدرى كه تو فساد آنان را در چشم مردم اصلاح جلوه دادى، نتوانست‏برايشان مفيد باشد. تو بر فساد كاريهاى آنان سرپوش مى‏نهى و پاى خاص و عام را به دربارشان مى‏گشايى.
    چه ناچيز است آنچه به تو مى‏دهند در برابر آنچه از تو مى‏گيرند و چه بى ارزش است آنچه براى تو آباد مى‏كنند در برابر آنچه ويران مى‏كنند، پس به حال خود بينديش كه ديگرى به حال تو نيانديشد، و به حساب خود برس كه تو انسان مسئولى هستى.
    اينك (اگر خواهى از اين بدبختى نجات يابى) از هر چه (مال و مقام) دارى، روى گردان تا به شايستگان بپيوندى ... ما شكايت غم و غصه خويش و آنچه را كه در تو مى‏بينيم، به خدا مى‏بريم و مصيبتهايى را كه از تو به ما رسيد، به حساب خدا مى‏گذاريم...
    بسيار بيمناكم كه تو از آن گروه باشى كه خداى متعال فرموده: «نماز را ضايع كردند، به دنبال شهوتها رفتند، و به زودى به (كيفر) گمراهى خود مى‏رسند» (16)
    خدا بار قرآن را به دوش تو نهاده و علم آن را به تو سپرده، اما تو تباهش كرده‏اى، شكر خدايى را كه ما را از آن بلاهايى كه تو را بدان گرفتار كرده، در امان داشت. والسلام‏» (17)


    امام عليه السلام و حسن بصرى
    حسن بصرى در منى مشغول موعظه مردم بود، در همان حال امام سجاد عليه السلام از آنجا عبور كرد و به وى فرمود: آيا از اين وضعى كه هم اكنون دارى، بين خود و خداى خود راضى هستى كه اگر در همين حال مرگت فرا رسد هيچ نگران نباشى؟ حسن بصرى گفت: نه، راضى نيستم.
    حضرت فرمود: آيا به خود حديث نفس مى‏كنى تا تغيير وضع دهى و از اين وضعى كه راضى نيستى، بيرون آيى و كه از آن راضى هستى، وارد شوى؟
    حسن چند لحظه‏اى سرش را پايين انداخت، سپس گفت: من آن را خلاف واقع عرض كردم!
    امام عليه السلام فرمود: پس انتظار مى‏كشى بعد از حضرت محمد صلى الله عليه و آله پيغمبرى كه با او سابقه رفاقت دارى، بيايد؟
    - نه، چنين انتظارى ندارم.
    - پس انتظار دارى به جايى غير از اين دنيا كه در آن هستى، وارد شوى تا در آنجا وظايف را انجام دهى؟
    - نه جايى غير از دنيا براى عمل سراغ ندارم.
    - آيا كسى را سراغ دارى كه ذره‏اى عقل داشته باشد و در عين حال در اين دنيا از خودش راضى باشد؟ تو كه مى‏گويى به پيامبرى جز محمد صلى الله عليه و آله اميد نبسته‏اى و جايى غير از همين دنيا كه در آن هستى سراغ ندارى كه بتوانى عملى انجام دهى و از اين حالى كه در آن هستى، راضى نيستى، پس چرا به جاى آنكه خود را نصيحت كنى، مردم را پند مى‏دهى؟
    چون حضرت از پيش حسن بصرى رفت، حسن پرسيد: اين آقا كه بود؟
    گفتند: او على بن الحسين عليه السلام بود.
    حسن گفت: او از خانواده علم و دانش است. پس از آن زمان، ديگر حسن بصرى مردم را موعظه نكرد. (18)

    احتجاج حضرت با عباد بصرى
    امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: عباد بصرى در راه مكه، خدمت على بن الحسين عليه السلام رسيد و به او گفت: على! جهاد در راه خدا و دشواريهاى آن را كنار نهاده‏اى و به سوى حج و خوشيهاى آن روى آورده‏اى؟ در حالى كه خدا فرموده است:
    «خداوند، جان و مال مؤمنان را از ايشان خريد تا برايشان بهشت‏باشد. آنان در راه خدا مى‏جنگند، مى‏كشند و كشته مى‏شوند. وعده‏اى است كه حقيقتا در تورات و انجيل و قرآن به آن داده شده است. و چه كسى از خدا به عهد خود وفادارتر است؟ مژده باد شما را به اين معامله كه انجام داديد، كه آن رستگارى بزرگى است.» (19)
    تو آن جهاد و آن وعده خدا را ترك كرده و به حج آمده‏اى؟
    امام عليه السلام در جواب او فرمودند: دنباله آيه را نيز بخوان. عباد بقيه آيه را خواند: «توبه كنندگان، پرستندگان، ستايشگران، روزه داران، ركوع كنندگان، سجده كنندگان، امر كنندگان به معروف و بازدارندگان از منكر و حافظان حدود الهى و مژده بده به مؤمنان.» (20)
    چون عباد دنباله آيه را تمام كرد، امام عليه السلام در جوابش فرمود: «هر گاه اين گونه افرادى را كه خداوند توصيف كرده ست‏يافتى، در آن صورت جهاد به همراه آنان برتر از حج‏خواهد بود.» امام زين العابدين عليه السلام با اين موضع‏گيرى، سيره و روش اهل بيت عليهم السلام را در باره شركت در جنگ و جهاد بيان فرمود. نكته شايان توجه آن است كه امام عليه السلام از يك سو، چون جنگ و مرزبانى مسلمانان موجب حفظ بيضه و كيان اسلامى مى‏شود و خطر تهاجم دشمنان اسلام كه در صدد ريشه كن ساختن اصل اسلام هستند، از بين مى‏رود، براى آنان دعا كرده و آرزوى پيروزى و غلبه آنان را بر دشمنانشان از خدا مى‏كند (21) و از سوى ديگر، چون اين مرزبانى‏ها و لشكركشى‏ها و در نتيجه جنگ‏ها، به امر حاكم و رهبر الهى و حقيقى جامعه اسلام نيست و اين نيروها تحت فرمان حاكمان نالايق و ستمگر اموى مامور انجام اين امور هستند، خود از شركت در جهاد امتناع مى‏ورزد و بدين طريق موضع فقهى اهل بيت عليهم السلام را در مورد جهاد ونبرد با مشركان اعلام داشته، مهر بطلان بر سياستهاى بنى اميه در اين امر زده و پاسخى دندان شكن در برابر اعتراض بعضى از افراد مبنى بر عدم شركت‏حضرت در جهاد، ارائه مى‏دهند.اينها نمونه‏هايى از موضع‏گيرى‏ها و برخوردهاى امام سجاد عليه السلام در برابر عقايد و افكار انحرافى جامعه عصر خويش بود. به طور يقين، حضرت در طول عمر شريفشان و به ويژه در مدت امامت و هدايتشان، از اين قبيل موضع‏گيرى‏ها و برخوردها فراوان داشته‏اند كه تاريخ - به خاطر جو تاريك و پر اختناق حاكم - فقط موارد اندكى از آنها را ثبت و ضبط كرده است. به هر تقدير، امام سجاد عليه السلام در تبيين معارف بلند الهى و تعاليم اسلام ناب محمدى صلى الله عليه و آله و رفع شبهات و انحرافات اعتقادى و اخلاقى جامعه اسلامى، لحظه‏اى فروگذارى نكردند تا بالاخره در سال 95 هجرى به جوار حق شتافتند و امامت و وصايت را به فرزند برومندشان، امام باقر عليه السلام سپردند.










    ▐*☼* ▐ويژه نامه ولادت با سعادت زينت عابدان، امام سجاد (ع)▐*☼* ▐

  8. تشكر


  9. #25
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    gol.









    سه گل روییده اندر باغ احساس ------ گل سوسن گل لاله گل یاس

    گل اول که ماه عالمین است ----- عزیز فاطمه نامش حسین است


    گل دوم نگر غرق است در فضل ----- امید مرتضی نامش ابالفضل


    گل سوم گل میعاد باشد ----- امام چارمین سجاد باشد


    اعیاد شعبانیه مبارک


    اللًّهُـ‗__‗ـمَ صَّـ‗__‗ـلِ عَـ‗__‗ـلَى مُحَمَّـ‗__‗ـدٍ وَ آلِ مُحَمَّـ‗__‗ـَد


    و عَجِّـ‗__‗ـلّ فَّرَجَهُـ‗__‗ـم





    ▐*☼* ▐ويژه نامه ولادت با سعادت زينت عابدان، امام سجاد (ع)▐*☼* ▐

  10. تشكر


  11. #26
    عضو خودماني
    شهیده آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 1,658      تشکر : 8,737
    6,830 در 1,628 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شهیده آنلاین نیست.

    satare








    امام سجاد (ع) فرمودند:

    خَیرُ مَفَاتیحِ الأموُرِ الصِّدقُ وَخَیرُ خَوَاتیمِهَا الوَفَاءُ

    بهترین گشایندۀ کارها ،
    راستی و بهترین پایان برندۀ آن ، وفاداری

    استبحارالأنوار، ج 75، ص 161


    ▐*☼* ▐ويژه نامه ولادت با سعادت زينت عابدان، امام سجاد (ع)▐*☼* ▐



  12. تشكرها 2


  13. #27
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    gol.






    حقوق اجتماعی انسان از نگاه امام سجاد (ع)




    امامان بزرگوار در دوران حیات خود به عنوان اسوه های زندگی و كارشناسان دین در بین مردم شناخته ‌می‌شدند و رفتار و گفتار و كردارشان نزد دیگران به عنوان حجت شرعی تلقی می‌شد.

    خاندان اهل بیت عصمت و طهارت در مواجهه با مسائل عصر خود راهكارهای ویژه‌ای داشتند و برای ماندگاری اثرات رفتارشان، میراث شفاهی و كتبی از خود به
    یادگار گذاشتند. نوع برخورد ائمه اطهار با مسائل پیرامونی‌شان متناسب با شرایط خاص زمانی و مكانی متفاوت بود.

    برخورد متناسب با زمان ومکان


    برخی از این رفتارها به همان دوره تاریخی محدود بود و برخی دیگر از اقدامات فراتر از زمان و مكان بود و جنبه عام پیدا می‌كرد. این میراث گرانبها بخصوص در مورد 2 امام همام یعنی امیرمومنان و امام سجاد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

    وجود آثاری چون نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نمونه‌های معتبر برجای مانده از میراث گرانبهای شیعی است كه دقت در محتوا و مضامین آن، خواننده را با میزان توجه ائمه اطهار نسبت به رعایت حقوق مردم آشنا می‌سازد.
    امام علی بن الحسین(ع) چهارمین امام شیعیان در 61 هجری پس از شهادت پدرش امام حسین(ع) در واقعه‌كربلا، امامت را عهده‌دار شد و تا سال 94 یا 95 راهبری جامعه شیعی را بر عهده داشت.
    امام سجاد(ع) در این زمان با 5 خلیفه اموی به نام‌های یزیدبن معاویه، معاویه بن یزید، مروان بن حكم، عبدالملك مروان و ولید بن عبدالملك همزمان بود.

    اوج تجمل گرایی در دوران امام سجاد(ع)


    دوران امامت امام سجاد(ع) یكی از شگفت‌ترین دوره‌های تاریخی اسلام است كه در آن تحولات متعددی روی داد. سنت پیامبر در این زمان تقریباً به فراموشی سپرده شده و پیمان‌های اسلامی جای خود را به همان پیمان‌های قبیله‌ای عصر جاهلیت داده بود. خفقان و سركوب جای خود را به آزادی و برابری داده و از اسلام در این دوران جز نامی باقی نماند.
    به سبب گسترش فتوحات و افزایش سرمایه در جامعه اسلامی تجمل‌گرایی به اوج خود رسیده بود. فرهنگ‌های بیگانه و تعاطی افكار گوناگون تهدیدی علیه اعتقادات دینی اسلام بود.

    شرایط زمانه‌ به گونه‌ای بود كه امام(ع) امكان فعالیت سیاسی به صورت آشكار نداشت اما فرهنگ دعا و انتظار را در بین پیروان ترویج كرد. این شیوه، ثمرات و آثار مهمی را در دنیای شیعه پدیدار كرد.


    ▐*☼* ▐ويژه نامه ولادت با سعادت زينت عابدان، امام سجاد (ع)▐*☼* ▐

  14. تشكر


  15. #28
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    gol.





    یادگاری از امام سجاد(ع)

    یادگار‌های علمی امام علی بن الحسین(ع) در قالب ادعیه بویژه در صحیفه سجادیه، نگارش رساله حقوق و ثبت و ضبط روایات اخلاقی در دسترس است.

    متن رساله حقوق در 2 منبع تحف‌العقول و خصال شیخ صدوق آمده است و اگرچه متن رساله حقوق در تحف‌العقول شرح و بسط بیشتری دارد اما صحیح‌ترین نسخ رساله حقوق، منقولات شیخ صدوق بویژه در نسخه خصال است.
    نظام حقوقی در مكتب انبیا بویژه در اسلام، جامعه را بر اساس كرامت انسان استوار دانسته و بر مبنای معارف و عقاید صحیح بازسازی می‌كند و با نفی ارزش‌های كاذب نژادی و قومی همه مؤمنین را از قبایل، طوایف و نژادهای گوناگون، سفید و سیاه و عرب و عجم را به عنوان جامعه واحدی می‌شناسد. قوانین اسلام هماهنگ با فطرت است و نیازها و تمایلات انسان را در مسیری معتدل مورد توجه قرار می‌دهد.
    امام سجاد یكی از این انسان‌های شاخصی است كه حقوق مبتنی بر كرامت انسانی را علماً و عملا ارائه فرموده است. رساله حقوق در بردارنده اهم حقوق الهی و وظایف اخلاقی است و در هر حق نیز اهم جوانب آن بیان شده است.
    در آیات و روایات و علوم دینی (فلسفه كلام، اخلاق و فقه) و نیز برخی علوم انسانی حــق به 5 معنی و اصطلاح مختلف به كار رفته است.
    اول: حق به معنای موجود، ثابت و صادق، نقیض باطل(اصطلاح قرآنی، فلسفی و كلامی)
    دوم: حق‌الله مرادف حكم‌الله به معنای تكلیف الهی و وظیفه اخلاقی انسان اعم از الزامی و غیرالزامی (اصطلاح روایی)
    سوم: حق‌الله و حق‌الناس، اصطلاح حقوق جزایی اسلام در ابواب فقهی قضا، شهادات و حدود.
    چهارم: حق در مقابل حكم اصطلاح خاص فقهی در ابواب معاملات با 3 ویژگی قابلیت اسقاط، انتقال و توریث.
    پنجم: حق در مقابل تكلیف، برابر با اصطلاح رایج در علوم انسانی و حقوق بشر، رعایت شوونات انسانیت انسان بگونه ای كه زیر پا گذاشتن آنها جرم محسوب می‌شود و رعایت آنها حداقل شرایط یك زندگی سالم اجتماعی است.
    حق الهی در رساله امام سجاد(ع)





    امام زین‌العابدین در رساله حقوق، 51 حق الهی را در 7 دسته بر می‌شمارد:

    اول: حق خداوند
    دوم: حق نفس و اعضای بدن
    سوم: حق افعال عبادی
    چهارم: حق رعایا
    پنجم: حقوق خویشاوندان
    ششم: حقوق برخی اصناف اجتماعی
    هفتم: حق مالی

    در اینجا مراد از حق، احكام و وظایفی است كه از سوی خداوند نسبت به اصناف مختلف بر انسان قرار داده شده است. این حقوق منحصر به وظایف الزامی مؤمن نیست و شامل احكام استحبابی نیز می‌شود.
    به علاوه این حقوق منحصر به احكامی نیست كه نقض آنها معصیت(مستوجب مجازات اخروی) محسوب شود یا موجب اجرای مجازات دنیوی(حد و تعزیر شرعی) شود، بلكه رساله حقوق در بردارنده وظایف اخلاقی یك مؤمن است.

    ▐*☼* ▐ويژه نامه ولادت با سعادت زينت عابدان، امام سجاد (ع)▐*☼* ▐

  16. تشكر


  17. #29
    مدیر ارشد انجمن دفاع مقدس
    نرگس منتظر آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1348
    صلوات
    4413
    دلنوشته
    5
    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍاَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّک
    نوشته : 18,972      تشکر : 41,292
    48,486 در 15,341 پست تشکر شده
    وبلاگ : 15
    دریافت : 0      آپلود : 0
    نرگس منتظر آنلاین نیست.

    gol.




    حق حاکم و سلطان چیست؟


    در فرازهایی از این رساله در مورد حقوق سلطان به موارد زیر اشاره شده است.
    فأما حق سائسك بالسلطان فأن تعلم أنك جعلت له فتنه و أنه مبتلى فیك بما جعله الله له علیك من السلطان و أن تخلص له فى النصیحه و أن لا تماحكه و قد بسطت یده علیك فتكون سبب هلاك نفسك و هلاكه؛ و تذلل و تلطف لإعطائه من الرضى ما یكفك عنك و لا یضر بدینك و تستعین علیه فى ذلك بالله ولا تعازّه ولا تعانده فانك ان فعلت ذلك عققته وعققت نفسك فعرضتها لمكروهه و عرضته للهلكه فیك و كنت خلیقا ان تكون معینا له على نفسك و شریكا له فیما أتى الیك و لا قوه الا بالله ؛
    اما حق كسی كه امور سیاسی تو را رهبری می‌كند؛ پس بدان كه تو برای او فتنه و امتحان هستی و او به خاطر سلطه كه بر تو دارد به این امتحان مبتلا شده است.
    او را مخلصانه نصیحت كن و از در معارضه و مخالفت با او وارد مشو؛ زیرا كه این كار تو سبب نابودی خودت و او خواهد شد؛ بذل و بخشش او را اگر قبول آن ضرری به دینت وارد نمی‌كند، بلكه می‌توانی از این بخشش برای امور دینی‌ات استفاده كنی؛ بدون تكبر و با جبین گشاده و تواضع بپذیر و با او در حكومتش معارضه و معانده نكن زیرا نتیجه دشمنی تو با او قطع رابطه دوستی و ایجاد كینه و عداوت است؛ و این تو هستی كه با معارضه‌ات او را وادار نموده‌ای كه به تو ضرر بزند و خودش را به هلاكت و نابودی دچار گرداند در حالی كه تو یاور و معین و شریك او حساب می‌شوی در آنچه كه او نسبت به تو مرتكب شده است و قوتی نیست مگر به قوت خداوند.
    حق رعیت و زیردست

    در مورد حقوق رعیت می‌فرماید:
    فأما حقوق رعیتك بالسلطان فأن تعلم أنك إنما استرعیتهم بفضل قوتك علیهم فإنه إنما احلهم محل الرعیه لك؛ ضعفهم و ذلهم فما اولى من كفاكه ضعفه و ذله حتى صیره لك رعیه و صیر حكمك علیه نافذا؛ لایمتنع منك بعزه و لا قوه و لا یستنصر فیما تعاظمه منك إلا (بالله) بالرحمه والحیاطه والأناه وما أولاك إذا عرفت ماأعطاك الله من فضل هذه العزه و القوه التى قهرت بها أن تكون لله شاكرا و من شكر الله أعطاه فیما أنعم علیه؛ و لا قوه إلا بالله؛

    ای كسی كه بر مردم حكومت می‌كنی و زمام امور آنها را به دست گرفته‌ای بدان كه رعیت را بر گردن تو حقوقی است كه ملزم به رعایت آن می‌باشی.
    بدان كه حكومت تو بر آنها ناشی از قوت تو و ضعف ایشان است؛ پس بهتر آن است كه كفایت و رعایت كنی كسی را كه ضعف و ناتوانی‌اش او را رعیت تو ساخته است و حكم تو را بر او نافذ گردانیده است و نمی‌تواند كه با تو به مخالفت پردازد و برای استیفای حقش علیه تو قیام نماید و فرمانت را سرپیچی كند چون قوت و قدرتی ندارد. چنان كه برای رهایی‌اش از تو نمی‌تواند به كسی اتكا كند مگر به خداوند متعال.

    پس نسبت به رعیت رحیم و مهربان باش و برای حفاظت جان و مال و ناموس رعیت و حمایت از آنان لحظه غافل نباش؛ برای آسایش و آرامش آنها تلاش كن و با حلم و بردباری با ایشان برخورد نما و باید بدانی كه تو به فضل خداوند و لطف او حكومت را به دست آورده‌ای پس خدا را شكرگزار باش؛ زیرا كسی كه شاكر باشد خداوند نعمت بیشتری به او عطا می‌كند و قوتی نیست مگر به قوت خداوند.
    تلخیص : زهرا اجلال
    بخش عترت و سیره تبیان
    منابع:
    1 ـ رساله حقوق امام سجاد، ترجمه دكتر علی شیروانی
    2ـ‌ رساله حقوق امام سجاد، ترجمه محمود جواد خلیلی
    3 ـ رساله حقوق، ‌شرح نراقی
    4 ـ‌ رساله حقوق امام سجاد، ترجمه احمد رنجبری
    نوشته: قدیر فخاری

    ▐*☼* ▐ويژه نامه ولادت با سعادت زينت عابدان، امام سجاد (ع)▐*☼* ▐

  18. تشكرها 3


  19. #30
    مدیر افتخاری
    شكوه انتظار آواتار ها

    تاریخ عضویت : اردیبهشت 1389
    نوشته : 9,809      تشکر : 5,211
    11,674 در 5,265 پست تشکر شده
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شكوه انتظار آنلاین نیست.

    gol.





    از چشم‏های آینه، می‏توان خواند که امروز،

    شفاف‏ترین مرحله سجاده است و هیچ رنگی،

    از احساس معطر سجاده زیباتر نیست.

    از این پنجره‏هایی که رو به دقایق معنوی باز می‏شوند،

    می‏توان خواند که نیایش‏هایی از جنس بلور،

    در محراب چکیده شده است و هیچ انبساطی،

    فراتر از تصاویر جذبه‏های الهی نیست.

    شوقستانی از ذکر «سبحان اللّه‏» پدید آمده است و دریاها،

    بوی قنوتِ «ربّنا» می‏دهند.

    شعرها، کاروانی از پرنده و لبخندند که تا دیار خدا پر می‏کشند.

    پایان بی‏قراری‏ها، خبری شاد است که درِ خانه حسین علیه‏السلام را می‏زند. گلسرودهایِ بشارت می‏آیند تا در محضر مادری عفیف،

    زانو بزنند.
    برای خطِ سرخِ حسین علیه‏السلام ،

    ادامه‏ای مقدس‏تر از امروز نیست.

    تلاوت حدیث بیداری

    زین‏العباد علیه‏السلام آمده است و طغیان شیطان،

    باز ایستاده است روبه‏روی این تنومندیِ تعبد؛

    روبه‏روی این همه صلابت ایمان، مقابل این روح شفاف.

    صدا، صدایِ عارفانه‏های شب است که حدیث بیداری تلاوت می‏کند.

    قافلهِ نافله‏ها را بنگر که از ثانیه‏های معصوم او می‏گویند.

    مبارک است این نام و تکثیر غزل‏های پاک،

    بر صفحات روح بکر!

    مبارک است این نام و نزول قطره‏های باران،

    بر کویرستان بشریت!

    چه بار گرانی بودند روزها برای انسان؛ اگر حدیثی از طراوت لب‏هایش،

    دل‏ها را بهاری نمی‏کرد و «صحیفه سجادیه»اش نبود!

    چه تلخْ‏منزلی بود دنیا؛ اگر یاد او فضا را چنین درخشان نمی‏کرد!
    ▐*☼* ▐ويژه نامه ولادت با سعادت زينت عابدان، امام سجاد (ع)▐*☼* ▐



    جهان در حسرت آيينه مانده ست

    گرفتار غمي ديرينه مانده ست

    شب سردي ست بي تو بودن ما

    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  20. تشكرها 2


صفحه 3 از 5 نخستنخست 12345 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •