سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
˜Ï æÈáǐ
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 12 , از مجموع 12

موضوع: *☼* تکامل عرفانی انسان از نظر آیات قرآن *☼*

  1. Top | #11

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,206 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    ما حصل كلام این كه در حركت شناسى تكاملى عرفانى، هجرت انفسى و جوهرى؛ «و اهجرهم هجرا جمیلاً»( مزمل / 10) از خود به سوى خداست و از بیت نفس، به سوى بیت رب خواهد بود كه آیه «وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللّهِ»( نساء / 100) ترجمه: و هر كس، به عنوان مهاجرت به سوى خدا و پیامبر او، از خانه خود بیرون رود سپس مرگش فرا رسد، پاداش او بر خداست و خداوند، آمرزنده و مهربان است.بر آن اشاره دارد وهجرت، هجرت جوهرى از كفر به ایمان، از شرك به توحید، از ظلمت به نور، از نسیان به ذكر، از جهالت به معرفت، از كثرت به وحدت، از عصیان به اطاعت، از تجرّى به انقیاد و از تكاثر به كوثر كه در حقیقت، هجرت و شدن از طبیعت به ماوراى طبیعت است و این حركت تكاملى، حركتى است اشتدادى و استكمالى؛ یعنى از مرحله اى به مرحله اى و از طورى به طور دیگر كه در اصطلاح عرفانى به آن، مقامات و منازل اطلاق مى گردد و عنوان «سیر و سلوك»، در عرفان عملى بر آن منطبق است. پس حركت به سوى بى نهایت كمال و كمال مطلق است كه در حقیقت، حركت انسان از «خود» به سوى «خدا» و حركت از خود به خود یا خود آگاهى و خودیابى است؛ چه این كه تعلّق انسان به خدا، بر طبق آموزه هاى اسلامى تعلق تكاملى انسان یا رسیدن به خود برتر و مَنِ فراتر و توسعه بخشى به خود خویشتن است.
    امضاء

  2. تشكرها 2

    روزهای ابری (20-04-1390), شكوه انتظار (19-04-1390)

  3. Top | #12

    عنوان کاربر
    مدیر ارشد انجمن فرهنگی
    تاریخ عضویت
    اردیبهشت 1389
    شماره عضویت
    399
    نوشته
    6,456
    تشکر
    19,235
    مورد تشکر
    12,206 در 3,768
    وبلاگ
    1
    دریافت
    0
    آپلود
    0

    پیش فرض

    به تعبیر استاد شهید مطهرى:«رابطه انسان یا یك وجود ناقص با عنایت و كمال طبیعى خود، رابطه یك شى ء با یك شى ء بیگانه نیست بلكه رابطه خود با خود است؛ رابطه خود ضعیف است با خود واقعى كه حركت شیئى از خود به سوى خود است و عشق به كمال واقعى، عشق به خود برتر است و...»( مجموعه آثار، ج 16، ص 572) و از «من» به «الله» است كه آدمى خداگونه و متخلّق به اخلاق الهى مى گردد.«ذلِكَ فَضْلُ اللّهِ یُوءْتِیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ»( حدید / 21).
    امضاء

  4. تشكر

    سابحات (16-05-1390)

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
© تمامی حقوق از جمله طراحی قالب برای سایت آیه های انتظار محفوظ می باشد © طراحی و ویرایش Masoomi بر قالب منتشر شده از ویکی وی بی