★★★فرق نفس اماره و شيطان★★★ سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
★★★فرق نفس اماره و شيطان★★★
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
  1. #1
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض ★★★فرق نفس اماره و شيطان★★★





    راه ورود شيطان بر انسان به دست خود انسان است و شيطان بدون كمك خود انسان نمي تواند تسلّطي بر او داشته باشد،خداوند متعال مي فرمايد: «بي شك شيطان و گروهش شما را از آنجا يي مي بينند كه شما آنها را نمي بينيد، ما شياطين را دوست و سرپرست كساني قرار داديم كه ايمان نمي آوردند.
    آيا بين نفس اماره و شيطان تفاوتي هست؟
    نفس اماره درجه و مرتبه اي از مراتب نفس و روح انسان است. كه در آن حال نفس انسان به دليل عدم رشد و تعالي حقيقي، در رتبه اي است كه او را امر به بدي و پليدي مي كند و از عقل او فرمان نمي برد.
    همانطور كه نفس لوامه يا نفس مطمئنه نيز هر يك مربوط به مرتبه اي از مراتب نفس انسان هستند، يعني نفس انسان گاهي اماره است، گاهي همان نفس، لوامه است و گاهي به درجه اي مي رسد كه به آن نفس مطمئنه مي گويند. شهيد مطهري مي گويد:
    اين جور نيست كه انسان چند «خود» جدا داشته باشد، يك كار را نفس امّاره مى‏كند، يك كار ديگر را نفس لوّامه و يك كار ديگر را نفس مطمئنّه. نه، نفس انسان گاهى در يك حدّ پايين است؛ در آن حدّ پايين كه كار مى‏كند، آنجا كه تحت فرمان عقل نيست، اسمش مى‏شود «نفس امّاره».
    همين‏ نفس در يك درجه بالاتر چشمهايش را باز مى‏كند و هشيارتر مى‏گردد، مى‏شود «نفس لوّامه» كه خودش خودش را ملامت مى‏كند. اگر دو تا بود كه ديگر ملامت [خود] معنى نداشت. خودش كار بدى كرده، بعد خودش خودش [را محاكمه مى‏كند] ، در آن واحد خودش مى‏شود قاضى، خودش مى‏شود مدّعى، خودش مى‏شود مدّعى عليه، و عليه خودش حكم صادر مى‏كند. محاسبة النفس معنايش همين است. «لا اقْسِمُ بِيوْمِ الْقِيامَةِ وَ لا اقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوّامَةِ» . اين را در رديف قيامت هم ذكر كرده كه همان‏طور كه در قيامت خداست كه به حسابها رسيدگى مى‏كند، خداوند به انسان يك درجه‏اى از روح و روان داده كه از خود انسان در دنيا حساب مى‏كشد. «يا ايتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعى الى‏ رَبِّك». اين است كه انسان يك شخص واحد و يك شئ واحد است كه اين پلّه‏ها را طى مى‏كند. نفس امّاره همان نفس لوّامه است و نفس لوّامه همان نفس مطمئنّه است امّا اينها در درجات مختلف هستند، درجاتش هم مربوط به اين است كه در چه درجه‏اى از توجّه و آگاهى و تذكر و صفا و نبودن حجابها و داشتن ايمان و يقين بيشتر و امثال اينها باشند، و الّا همان يكى است. ( مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهر ج‏3 ص 595 و 596 )

    ★★★فرق نفس اماره و شيطان★★★

  2. تشكرها 2

    محامین (20-04-1390), عهد آسمانى (20-04-1390)

  3.  

  4. #2
    مدیر افتخاری
    seyed yasin آواتار ها

    تاریخ عضویت : دی 1389
    نوشته : 2,020      تشکر : 1,335
    4,744 در 1,669 پست تشکر شده
    دریافت : 5      آپلود : 316
    seyed yasin آنلاین نیست.

    پیش فرض




    اما شيطان موجودي حقيقي است كه در خارج از وجود انسان تحقق دارد؟ شيطان، از نوع جن است: «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكةِ اسْجُدُوا ِلآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاّ إِبْليسَ كانَ مِنَ الْجِنّ‏ِ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ ». (كهف، 50) ؛ به ياد آريد زمانى را كه به فرشتگان گفتيم: «براى آدم سجده كنيد!» آنها همگى سجده كردند جز ابليس - كه از جن بود - و از فرمان پروردگارش بيرون شد آيا (با اين حال،) او و فرزندانش را به جاى من اولياى خود انتخاب مى‏كنيد، در حالى كه آنها دشمن شما هستند؟! (فرمانبردارى از شيطان و فرزندانش به جاى اطاعت خدا،) چه جايگزين بدى است براى ستمكاران!
    و جنّ ها از آتش خلق شده اند « وَخَلَقَ الْجَانَّ مِن مَّارِجٍ مِّن نَّارٍٍ؛ و جن را از تشعشعى از آتش خلق كرد». (الرحمن، 15) و گويا جانّ اولين شخص از جنّ بوده است همان گونه كه حضرت آدم اولين شخص از انسان است. (ر.ك: مجمع البحرين لغت جنّ و كشّاف، ذيل آيه 56 الرّحمن) و آتش جسم است - حتّي اگر مراد از آتش، انرژي باشد باز از نظر فلسفي جسم است - بنابراين مادّه ي ثانيه جنّ ها- به اصطلاح فلسفه - جسم است و محال است مادّه ي ثانيه يك چيز جسم باشد و جنس و نوع و شخص آن موجود، جسماني نباشد.
    همچنين جن ّها مكلّفند و لازمه ي مكلّف بودن - افزون بر روح داشتن و عقل داشتن - امكان تكامل اختياري است. بنابراين شيطان موجودي است جسماني؛ لكن جسم جنّ و شيطان به گونه اي است كه براي ما نامرئي است.
    البته شيطان براي تأثير گذاشتن در انسان، قواي احساسي و ادراكي او را تحريك مي كند. و تا از درون ما پذيرشي براي شيطان نباشد، او قدرت تأثير در ما را ندارد.
    از آيات قرآن استفاده مي شود كه راه ورود شيطان بر انسان به دست خود انسان است و شيطان بدون كمك خود انسان نمي تواند تسلّطي بر او داشته باشد، خداوند متعال مي فرمايد: «بي شك شيطان و گروهش شما را از آنجا يي مي بينند كه شما آنها را نمي بينيد، ما شياطين را دوست و سرپرست كساني قرار داديم كه ايمان نمي آوردند.»(اعراف:27) و فرمود: «هر كه از ياد خداي رحمان دل بگرداند، شيطاني بر او بگماريم كه همدم او گردد.»(زخرف:36) و باز فرمود: «همانا تو را بر بندگان من هرگز تسلّطي نيست مگر بر گمراهاني كه از تو پيروي مي كنند.»(حجر:42)
    شيطان خود نيز اعتراف كرده است كه بر بندگان خالص خدا سلطه اي ندارد. «شيطان گفت پس سوگند به عزّتت كه همه ي بندگان را اغوا مي كنم مگر بندگان مخلص تو را.»(ص/82و83)
    بخش قرآن تبيان
    منبع :
    پرسمان دانشجويي(اخلاق و عرفان)
    ★★★فرق نفس اماره و شيطان★★★

  5. تشكرها 2

    محامین (20-04-1390), عهد آسمانى (20-04-1390)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •