نسبیت اخلاق از دیدگاه شهید مطهری‏ رحمه الله سایت آیه های انتظار انجمن آیه های انتظار
ثبت نام
سلام مهمان گرامي؛

خوش آمدید، براي مشاهده انجمن با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد
تبلیغات تبلیغات
نسبیت اخلاق از دیدگاه شهید مطهری‏ رحمه الله
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 16
  1. #1
    عضو خودماني
    شکيبا آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 1,427      تشکر : 6,052
    4,852 در 1,201 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شکيبا آنلاین نیست.

    sham1 نسبیت اخلاق از دیدگاه شهید مطهری‏ رحمه الله









    نسبیت اخلاق از دیدگاه شهید مطهری‏ رحمه الله



    نویسنده: حسینعلی رحمتی




    نسبیت اخلاق از دیدگاه شهید مطهری‏ رحمه الله

  2.  

  3. #2
    عضو خودماني
    شکيبا آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 1,427      تشکر : 6,052
    4,852 در 1,201 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شکيبا آنلاین نیست.

    sham1





    پیش گفتار

    «نسبیت‏» و «اطلاق‏» - یا جاودانگی - اخلاق از مباحث معروف فلسفه اخلاق است وافراد مختلف با توجه به مبانی فكری و عقیدتی خویش درباره آن بحث كرده‏اند، و گروهی‏قایل به نسبیت و گروهی دیگر طرفدار اطلاق و جاودانگی و عده‏ای هم معتقد به راه‏سومی شده‏اند.
    این مقاله در صدد تدوین و تنظیم دیدگاه‏های شهید مطهری در این باره كه به صورت‏پراكنده در آثار ایشان مطرح شده، برآمده است. هدف این نوشتار تنها ارایه گزارشی ازنظریات استاد در این زمینه است و نقد و بررسی آن‏ها به فرصتی دیگر واگذار می‏شود (1) .

    نسبیت اخلاق از دیدگاه شهید مطهری‏ رحمه الله

  4. #3
    عضو خودماني
    شکيبا آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 1,427      تشکر : 6,052
    4,852 در 1,201 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شکيبا آنلاین نیست.

    sham1




    تعریف نسبیت اخلاق

    شهید مطهری در جاهای گوناگونی از «نسبیت‏» بحث كرده است. گاه از «امور مطلق و امور نسبی‏»سخن گفته و مثلا دوری و نزدیكی را از امور نسبی و اعداد و مقادیر را از امور مطلق دانسته است (2) و گاه از«وجود مطلق و نسبی‏» از دیدگاه » و «نسبیت تربیت (6) » مطالبی را بیان كرده است، لكن به‏طور خاص‏نسبیت اخلاق را چنین تعریف كرده است:
    «اگر یك خوی یا خصلت و یا یك فعل به عنوان اخلاقی توصیه شود آیا این امرمطلقی است؟ [...] یا اینكه نه، نسبی است؟ اگر گفتیم نسبی است. یعنی هیچ خصلتی وهیچ خویی را و همچنین هیچ فعلی را به عنوان فعل اخلاقی نمی‏توان به‏طور مطلق‏توصیه كرد و آن را در همه زمان‏ها و در همه مكان‏ها و در همه شرایط و برای همه‏افراد صادق دانست. (7) »
    ایشان در جاهای دیگر نیز، نسبیت اخلاق را با عباراتی نزدیك به عبارت بالا تعریف كرده است. (8)

    تاثیر نسبیت اخلاق در دین

    استاد مطهری مساله «جاودانگی اخلاق‏» را حتی از بحث جاودانگی حقیقت‏برای اسلام و مسلمین‏مهم‏تر تلقی كرده و معتقد است جاودانگی اسلام به جاودانگی اخلاق وابسته است و نقض آن به معنی‏نقض خاتمیت و جاودانگی دستورات اسلام است. زیرا دستورات اسلام دارای سه بخش اصول عقاید،احكام و اخلاق است و با رد جاودانگی اخلاق و در واقع اخلاق یك بخش از اصول اسلام منسوخ شده‏است. (9) بنابراین لازم است كه مبحث نسبیت اخلاق مطرح و به شبهات مربوط به آن جواب داده شود.
    از این رو انگیزه ایشان در این بحث دفاع از جاودانگی دستورات اسلام و همچنین پاسخ به یكی ازنیازهای جامعه است. (10)

    علل گرایش به نسبیت اخلاق

    درباره این‏كه علت‏یا علل گرایش به نظریه نسبیت اخلاق چیست، نظرات متفاوتی وجود دارد،«لوئیس پویمن‏» (11) در این‏باره به علل زیر اشاره می‏كند:

    1. راه‏حل‏های ارایه شده معمولا به گونه‏ای است كه گویی مطلق‏گرایی و نسبیت گرایی تنها شق‏های‏موجود هستند و فرض شق سومی ممكن نیست;
    2. مغالطه و خلط نسبیت‏گرایی فرهنگی با نسبیت اخلاقی، وبه عبارت دیگر خلط امور واقعی یاگزاره‏های توصیفی با امور یا گزاره‏های هنجاری;
    3. افول دین در جوامع غربی. (12)


    نسبیت اخلاق از دیدگاه شهید مطهری‏ رحمه الله

  5. #4
    عضو خودماني
    شکيبا آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 1,427      تشکر : 6,052
    4,852 در 1,201 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شکيبا آنلاین نیست.

    sham1




    دیدگاه شهید مطهری درباره علل گرایش به نسبیت اخلاقی

    شهید مطهری معتقد است طرفداران نظریه نسبیت اخلاق، مفهوم واقعی اخلاق را درست درك‏نكرده (13) و به عبارتی خلط بین مفهوم و مصداق كرده‏اند، یعنی توجه نكرده‏اند كه:
    آنچه در باب حق و عدالت و اخلاق متغیر است‏شكل اجرایی و مظهر عملی آن‏هااست نه حقیقت و ماهیت‏شان (14) .

    پیامدهای نسبیت در اخلاق

    هر یك از دو قول نسبیت‏یا مطلق بودن اخلاق، تبعاتی دارد كه طرفداران آن نظریه باید بر آن ملتزم‏باشند.
    شهید مطهری در بحث از «وجود مطلق‏» قول به نسبیت را منتهی به نفی واجب‏الوجود و بلكه‏هر موجود غیر زمانی و غیر مكانی و در نهایت ماتریالیسم می‏داند. (15)
    همچنین در باب پی‏آمدهای نسبیت اخلاق معتقد است:
    با قبول نسبی بودن اخلاق نمی‏توانیم یك طرح اخلاقی برای همه بشر آن هم‏در همه زمان‏ها ارایه كنیم و هر طرح اخلاقی از طرف هر مكتبی اعم از اسلام وغیر اسلام عرضه شود باید محدود به منطقه خاص و زمان خاص و شرایطمخصوص باشد و طبعا در جای دیگر باید چیز دیگری به جای آن حكومت‏كند (16)
    علاوه بر این به تاثیر نسبیت در تربیت نیز اشاره كرده و می‏گوید:
    اگر اخلاق نسبی باشد دیگر نمی‏توانیم اصول ثابت و یكنواخت‏برای تربیت‏پیشنهاد كنیم (17) .
    و در نهایت‏با قبول نسبیت اخلاق، دیگر اخلاق از جنبه اخلاقی بودن خارج‏شده و به صورت یك سلسله آداب در می‏آید، نه آن امر مقدسی كه واقعافضیلت و خیر است (18) .
    ادله قائلین به نسبیت اخلاق و رد آن‏ها

    استاد مطهری در ضمن بحث‏های خود دلیل‏هایی را از قول طرفداران نسبیت اخلاق نقل كرده‏سپس به آن‏ها پاسخ می‏دهد كه تلخیصی از آن را در ادامه می‏آوریم.

    نسبیت اخلاق از دیدگاه شهید مطهری‏ رحمه الله

  6. #5
    عضو خودماني
    شکيبا آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 1,427      تشکر : 6,052
    4,852 در 1,201 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شکيبا آنلاین نیست.

    sham1





    الف) نسبیت‏حسن و قبح

    كارهای اخلاقی همان كارهایی است كه عقلا زیباست و كارهای ضد اخلاقی كارهایی است كه‏عقلا ناپسند است. از سوی دیگر زشتی و زیبایی و پسندیده و ناپسند از نظر عقل در شرایطمختلف متفاوت است، عقل در زمانی چیزی را نیك و در زمان دیگر بد می‏داند. پس حسن و قبح‏كه پایه اخلاق است نسبی است و در نتیجه اخلاق نیز نسبی خواهد بود. (19)
    پاسخ: این كه پایه اخلاق بر حسن و قبح و زشتی و زیبایی باشد یك فكر سقراطی است كه ازیونانیان به مسلمین رسیده است و دانشمندان اسلامی متوجه بوده‏اند كه حسن و قبح، پایه ثابتی‏نیست و متغیر است. سپس شهید مطهری اضافه می‏كند كه اخلاق نظام دادن به غرایز و قوای‏روحی است، چنانكه طب نظام دادن به قوای بدنی است و همانطور كه اساس طب بر حسن و قبح‏نیست، اساس اخلاق هم بر حسن و قبح عقلی نیست، اساس اخلاق مبتنی است‏بر تقویت‏متعادل غرایز و قوای عالی انسانی مثل اراده، عقل و فكر، به گونه‏ای كه دیگر قوا - مثل شهوت وغضب- در زیر سیطره آن‏ها قرار گیرد و بر این مبنا دیگر نمی‏توان گفت: كه اخلاق در زمان‏ها ومكان‏ها و نسبت‏به افراد مختلف تغییر می‏كند.
    علاوه بر این زیر بنای حسن و قبح «وجدان‏» است كه امر ثابت و تغییر ناپذیری می‏باشد وهركس آن را بالضرورة در وجود خویش احساس می‏كند. وجدان در بشر امروز هست، در بشر یك‏قرن یا صد قرن قبل هم بوده است. قرآن و روایات هم به وجود نیروی درونی به نام وجدان تاییدكرده‏اند، به عنوان نمونه در سوره قیامت آیه دو از «نفس لوامه‏» و در سوره الشمس آیه هشت ازنوعی الهام فطری بحث‏شده است. (20)
    شهید مطهری با رد حرف كسانی چون كمونیست‏ها كه معتقدند وجدان تغییر می‏كند، می‏گویداز نظر اسلام وجدان‏ها ثابت است ولی ممكن است مریض شوند و درست كار نكنند. علاوه بر این‏برخی امور ذاتا خوب یا بد هستند و برخی امور وسیله رسیدن به خوبی یا بدی می‏باشند. آنچه‏ممكن است تغییر كند قضاوت مردم در قسم دوم است نه اول. و یا حتی ممكن است، مردم درقضاوت خویش اشتباه كنند. ولی این را نباید به حساب تغییر وجدان گذاشت. (21)

    نسبیت اخلاق از دیدگاه شهید مطهری‏ رحمه الله

  7. #6
    عضو خودماني
    شکيبا آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 1,427      تشکر : 6,052
    4,852 در 1,201 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شکيبا آنلاین نیست.

    sham1





    ب) فلسفه بودن و شدن

    ماركسیست‏ها معتقدند تفكر فلسفی كل تاریخ بر دو قسم است، فلسفه «بودن‏» و فلسفه‏«شدن‏». «نوع اول از حكمت ارسطو و مكتب حقوقی روم و همچنین حكمت علمای دینی‏مسیحی - حداقل علمای دینی مسیحی كشورهای لاتین- ریشه می‏گیرد و قرن‏ها فلسفه كلاسیك‏غرب و فلسفه دینی مسیحی به‏شمار می‏رفت.
    فلسفه دكارت نیز به ابدیت تغییرناپذیر روح، حقیقت و اصول اخلاقی معتقد است [...] .
    اما فلسفه نوع دوم كه حكمت «شدن‏» است و دو قرن پیش از ارسطو توسط نخستین‏فیلسوف‏های یونانی بیان شده، برخلاف فلسفه قبل، با زمان درآمیخته است.
    این فلسفه، فلسفه‏ای ساكن نیست، بلكه دارای تحرك است. در این فلسفه - كه ماركسیست‏هاخود را مدافع آن می‏دانند -اصول اخلاقی نسبی است و آنچه كه امروز اخلاق است، روز دیگراخلاق نیست (22) . به علاوه از نظر اینان، چه در جامعه و چه در طبیعت، یك قانون نمی‏تواند بر همه‏مراحل تغییر و تحول جامعه یا طبیعت‏حاكم باشد از این رو اخلاق نمی‏تواند یك قانون ثابت‏برای‏یك انسان در تمام عمر و برای همه مردم از قدیم تا به امروز داشته باشد (23) .
    پاسخ: بر فرض پذیرش فلسفه «شدن‏» واقعیت‏هاتغییر می‏كند در حالی‏كه اخلاق و احكام یك‏سلسله دستورات اعتباری و قراردادی هستند، در نتیجه، متغیر بودن واقعیت‏باعث دگرگونی این‏امر اعتباری نمی‏شود. ولی در عین حال به بیان دیگر می‏توان مطلب را توجیه كرد و آن اینكه‏بگویند هر دستوری چه اخلاقی و چه غیر اخلاقی، مبتنی بر یك سلسله مصالح است[...] و این‏بایدها و نبایدها برای رسیدن به آن مصلحت‏هاست، از این رو تابع مصالح و مفاسد هستند مانندهر معلولی كه تابع علت می‏باشد، مصالح كه امور واقعی هستند وضع ثابتی نمی‏توانند داشته‏باشند و وقتی آن‏ها متغیر بودند، این‏ها [اخلاق، احكام و...] هم باید متغیر باشند (24) .
    اما این كه گفته شد چون جامعه و طبیعت در حال تغییر و تحول است پس هیچ قانون ثابتی‏نمی‏تواند بر آن‏ها حكمفرما باشد، حرف درستی نیست و چنین ملازمه‏ای وجود ندارد، هر ماده‏ای‏در تغییر و تحول است ولی قانون دیگر چرا میرنده باشد یا كهنه شود؟ (25)

    نسبیت اخلاق از دیدگاه شهید مطهری‏ رحمه الله

  8. #7
    عضو خودماني
    شکيبا آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 1,427      تشکر : 6,052
    4,852 در 1,201 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شکيبا آنلاین نیست.

    sham1




    ج) تاثیر تكامل ابزار در اخلاق

    ماركسیست‏ها می‏گویند ابزار تولید، تكامل پیدا می‏كند از این رو هر مرحله‏ای از تكامل آن‏نیازمند اخلاق خاص خود است و با تكامل ابزار تولید، اخلاق هم تكامل می‏یابد.
    پاسخ: پذیرش این مطلب به طور مطلق و در اصول اخلاق، قابل قبول نیست، قبول شده نیست.ابزار تولید در هر مرحله‏ای كه باشد اصول اخلاقی یكی است. این مثل آن است كه كسی بگویدخیانت كردن به مال یك نفر آن وقت كار بدی بود كه با شمع می‏رفتند دزدی ولی امروز با این برق والكترونیك دیگر دزدی و خیانت، كار بدی نیست.
    واضح است كه اینها ربطی به همدیگر ندارد.
    علاوه بر آن این سخن اساسا نفی اصالت‏های انسانی است، یعنی اصلا اصالت‏های انسانی‏هیچ و پوچ است و ما تكامل ابزار تولید را تكامل انسان می‏نامیم، پس خود انسانیت از آن جهت كه‏انسانیت است هیچ تكاملی ندارد، تكامل نامیدن اخلاق به تبع تكامل ابزار تولید، جز نامگذاری‏چیز دیگری نمی‏تواند باشد، والا یك امر واقعی در كار نیست كه بگوییم چیزی بوده كه كمال یافته‏است، بلكه چیزی نسخ شده و چیزی به جای آن آمده است.
    مگر هر وقت چیزی نسخ شد و چیزدیگر جای آن آمد می‏توان گفت «تكامل‏»؟!، ممكن است اصلا نه تكامل باشد نه سقوط و ممكن‏است‏سقوط باشد. [...] این است كه این مساله اخلاق متغیر به معنای اینكه حتی اصول اخلاقی‏متغیر است، به هیچ وجه راه حلی برای اصالت‏های انسانی نیست (26)

    نسبیت اخلاق از دیدگاه شهید مطهری‏ رحمه الله

  9. #8
    عضو خودماني
    شکيبا آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 1,427      تشکر : 6,052
    4,852 در 1,201 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شکيبا آنلاین نیست.

    sham1





    د) سلطه انسان بر اخلاق

    زیربنا بودن اقتصاد و رو بنا بودن اخلاق و فرهنگ و... از آن روست كه «اقتصاد به‏دلیل اینكه به‏امور خارجی بستگی دارد و خارج از اختیار بشر است، خودش را بر بشر تحمیل می‏كند و بشر درمقابلش چاره‏ای ندارد، نمی‏تواند آن را بر مذهب و اخلاق و غیره تطبیق بدهد ولی اینها امورمجردی هستند در اختیار خودش از این رو می‏تواند آن‏ها را تغییر دهد (27) .»
    پاسخ: درست است كه اخلاق و فرهنگ و... ریشه در ماده خارجی ندارند ولی همه اینهاغرایزی اصیل در بشر هستند و بشر گاه به حكم نیازهای اقتصادی خودش، تغییراتی در سایر نیازهامی‏دهد و گاهی به حكم سایر غرایزش، روی این غریزه حكم می‏كند، یعنی اینها در یكدیگر تاثیرمتقابل دارند، انسان به‏خاطر نیازهای اقتصادی‏اش پا می‏گذارد روی وجدان مذهبی یا اخلاقی یاعلمی خودش، عكسش هم در دنیا مشاهده شده است، یعنی انسان به خاطر اخلاق، مذهب وعلم بر وضع اقتصادی خودش حكومت می‏كند، به‏خاطر اخلاق، نظام اقتصادی خودش را تغییرمی‏دهد. (28)

    نسبیت اخلاق از دیدگاه شهید مطهری‏ رحمه الله

  10. #9
    عضو خودماني
    شکيبا آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 1,427      تشکر : 6,052
    4,852 در 1,201 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شکيبا آنلاین نیست.

    sham1




    ه) نفی اطلاق

    گفته شده هیچ حكمی حتی احكام ریاضی مطلق نیست از این رو همه مردم باید با یكدیگرمهربان و برادر باشند.
    احكام لایتغیر قرون وسطایی در قرن ما درهم شكسته و اعتبار خود را نه تنها از دست داده بلكه‏احكام جدیدی جای آن را گرفته كه به هیچ وجه مطلق نیست، حكمت عالیه سقراط و اخلاق‏متعالی كانت‏با آن‏همه طنطنه و دبدبه به عنوان ریا و دروغ و حس اثبات نفس و خود دوستی وحب ذات تعبیر شده است.
    پاسخ: اولا) خود همین حكم كه «هیچ حكمی مطلق نیست‏» مطلق است‏یا غیر مطلق؟ اگر این‏حكم شامل خودش شود پس خود این‏هم مطلق نیست در نتیجه ما احكام مطلقی داریم.
    ثانیا) این حكم شما كه «همه مردم باید خواهر و برادر باشند» مطلق است‏یا نسبی؟
    ثالثا) با این بیان ریا و دروغ و خود بینی محكوم شده است. آیا ریا و دروغ و... یك ضد اخلاق‏است‏به طور مطلق یا به طور نسبی؟ اگر به‏طور نسبی ضد اخلاق باشد پس اخلاق سقراط نیز حق‏نسبی است و نفی نشده است.
    خلاصه این‏كه انسان نمی‏تواند قایل به اخلاق باشد و در عین حال اخلاق را نسبی و متغیربداند، اگر ما ثبات و اطلاق را از اخلاق بگیریم اخلاق دیگر از جنبه اخلاقی بودن خارج می‏شود،بلكه به شكل یك سلسله آداب - یك سلسله قواعد قراردادی مثل آیین نامه‏ها- در می‏آید، نه آن‏امر مقدس و نه آن امری كه واقعا فضیلت و خیر است. (29)

    نسبیت اخلاق از دیدگاه شهید مطهری‏ رحمه الله

  11. #10
    عضو خودماني
    شکيبا آواتار ها

    تاریخ عضویت : خرداد 1390
    صلوات
    500
    دلنوشته
    1
    اللهم عجل لولیک الفرج
    نوشته : 1,427      تشکر : 6,052
    4,852 در 1,201 پست تشکر شده
    وبلاگ : 1
    دریافت : 0      آپلود : 0
    شکيبا آنلاین نیست.

    sham1





    و) انسان تابع محیط و شرایط

    شهید مطهری در بحث از «آینده جامعه‏ها» معتقد است: جامعه‏ها و تمدن‏ها و فرهنگ‏ها به‏سوی یگانه شدن، متحدالشكل شدن و در نهایت امر در یكدیگر ادغام شدن سیر می‏كنند. و آینده‏جوامع انسانی، جامعه جهانی واحد تكامل یافته است كه در آن همه ارزش‏های امكانی انسانیت،به فعلیت می‏رسد و انسان به كمال حقیقی و سعادت واقعی خود و بالاخره به انسانیت اصیل خودخواهد رسید. از نظر قرآن این امر مسلم است كه حكومت نهایی حكومت‏حق و نابود شدن‏یكسره باطل است و عاقبت از آن تقوا و متقیان است. (30)
    شهید مطهری در مقابل نظر كسانی را نقل می‏كند كه مدعی‏اند، اسلام طرفدار تنوع و تعددفرهنگ‏ها و جامعه‏ها است. و همچنین معتقدند علت این‏كه هر ملتی یك نوع احساس، بینش،ذوق، اخلاق و... دارد به خاطر آن است كه در طول تاریخ خود به علل مختلف از موفقیت‏ها،ناكامی‏ها، آب و هواها، مهاجرت‏ها و غیره دارای فرهنگی ویژه شده كه روح ملی و جمعی او راشكل داده است از این رو دارای اخلاق و فرهنگ ویژه خود است كه با اخلاق و فرهنگ دیگران‏متفاوت است.
    پاسخ: این نظریه از چند جهت مخدوش است. اولا، چنین فرض شده كه انسان ظرفی خالی،بی‏شكل و بی‏رنگ است كه در همه چیز تابع مظروف -تاریخ- است در حالی‏كه «درباره انسان-چه از نظر فلسفی و چه از نظر اسلامی -نمی‏توان این‏چنین داوری كرد. مسخ شدن یا نشدن انسان‏را با ملاك‏های فطری و نوعی انسان می‏توان سنجید نه با ملاك‏های تاریخی‏».
    ثانیا، درباره مواد فرهنگ انسانی مثل اخلاق نیز به غلط فرض شده كه اینها مانند ماده‏های‏بی‏رنگ هستند كه شكل و تعین خاص ندارند و شكل و كیفیت اینها را تاریخ می‏سازد.
    این نظریه همان نظریه نسبی بودن فرهنگ انسانی است.
    شهید مطهری اضافه می‏كند: در كتاب اصول فلسفه درباره اطلاق یا نسبیت اصول اندیشه‏هابحث كرده‏ایم و ثابت كرده‏ایم آنچه نسبی است علوم و ادراكات اعتباری و عملی است اما علوم وادراكات و اندیشه‏های نظری كه فلسفه و علوم نظری انسان را می‏سازند، همچون اصول جهان‏بینی‏مذهب و اصول اولیه اخلاق اصولی ثابت و مطلق و غیر نسبی می‏باشند. (31)

    نسبیت اخلاق از دیدگاه شهید مطهری‏ رحمه الله

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •